Normaali aihe (Lähes) oireeton FAI-mies esittäytyy (Luettu 20 801 kertaa)
slg
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

(Lähes) oireeton FAI-mies esittäytyy
30.05.2014 klo 16:12:19
Tulosta viesti  
Hei kaikki!

Olen 27v mies ja harrastan hyvin amatöörimäisesti painon-/voimanostoa.
Minulla todettiin maaliskuussa oikean lonkan CAM-tyypin luupinne. Päädyin ortopedin luokse kun itse tein taustatutkimusta ja fyssarin antamat venyttelyohjeet tuntuivat hieman kummilta... no ilmankos kun luu hinkkasi vastaan eikä lihas venynyt lainkaan  Kieli Tämä tila on siis molemmissa lonkissa sama, säästösyistä diagnosoitiin vain oikea lonkka.

Noh, tämä pinne on minua lähinnä häirinnyt lonkan sisäkierrossa joka on selviten ilmennyt syväkyykyssä ja sitä seuraavina päivinä adductor magnus-lihaksen (luulisin) lähes krampinomaisesta tilasta. Jos en kyykkyjä alituiseen tekisi niin tuskin tuota olisin siis edes huomannut.

Kävin kahdella ortopedilla, yksityisellä ja julkisella. Yksityisen puolen lekuri (työterveys) sanoi että tämä ilman muuta kannattaa hoitaa ettei myöhemmin tule tekonivelelle tarvetta ja antoi lähetteen julkiselle. Siellä sitten lääkäri tunnusti että vaiva on tosi, mutta "FAI on niin uusi diagnoosi että mitään varmaa ei voi tulevaisuudesta sanoa". Hän kuitenkin jätti avaimet minulle että saan sen leikauttaa jos haluan, mutta päätös on täysin minun.

Tämä hieman alkoikin ärsyttämään. Onko leikkaukseen aihetta? Yksi sanoo on, toinen ei.. Olen aihetta paljon lueskellut, tutkimuksia ja blogeja. Lähes kaikissa tapauksissa on leikkaukseen ollut jo kiire kipujen takia, muutaman tapauksen täältäkin foorumeilta lukeneena.

Tällaisenaan tilani ei ole kriittinen, mutta mikäli on pienintäkään epäilystä että seurauksena voi olla selkävaivoja tai nivelrikko, ennemmin ostaisin arvan tähystykseen nyt kuin liian myöhään..

Itse asiaan siis:
Onko täällä ihmisiä joilla nivelrikon syyksi on diagnosoitu FAI, tai muuten vain asiasta tietoisia? Kaikenlaiset näkemykset/kokemukset ovat tervetulleita  Hymiö

-slg

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Re: (Lähes) oireeton FAI-mies esittäytyy
Vastaus #1 - 31.05.2014 klo 08:58:20
Tulosta viesti  
Eilen ilmestyneen Niveltieto- lehden artikkelissa Lonkkakipu -tavallisen vaivan monet syyt  on katsaus myös ahdas lonkka -oireyhtymän hoitoon ja tutkimustilanteeseen.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #2 - 31.05.2014 klo 13:56:59
Tulosta viesti  
Hei
Tuosta taudista en mitään tiedä, mutta noiden lihasjumien kanssa olen taistellut yli neljä vuotta, polviproteesinlaiton jälkeen. Juuri tuo adductor magnus-lihas on ollut se hankala. Näyttäisi, että se jumahtaa juntturaan kun nivelen (minulla polvi) löysyys aiheuttaa kuromitusta ko. lihakseen. Taistelin sen juntturan kanssa pitkään tyyliin liikunta ja venyttely mutta töissä ollessa ei koskaan ollut kunnolla aikaa/voimia saada asiaa kuntoon. Pääsin kuntoutukseen jolloin sain hyvät kohdennetut kuntosaliohjeet, venyttelyohjeet ja  ennenkaikkea aikaa hoitaa asiaa ja kas parin viikon päästä polvi pysyi paikallaan ja lihasjunttura tuossa takareidessä alkoi helpottaa. Lopultakin. Muilta jo usko meni ja omakin usko alkoi hiipua.

Käsitykseksi jäi, että nimenomaan sen juntturaaan menneen lihaksen vastavaikuttaja lihas on se jota vahvistaa mutta kaikkien lihasten yhteistoiminta on se  pointti. Kova  treenaus, vähäinen venyttely estää lihaksen rennon toiminnan joten jos jo harrastaa kuntosalia, voipi olla hyötyä jos lisää venyttelyä ja notekutta sekä koordinaatiota. Sanovat että tanssi on hyvä notkeus laji.. Näitä "urheiluvammoja"

Sivun alkuun

IP kirjattu

emma
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 01.06.2014 klo 13:36:07
Tulosta viesti  
Hei Sig. Tervetuloa!  Hymiö

Olet saanutkin jo muutaman hyvän vastauksen. Itse en valitettavasti tiedä tapauksesta. Tältäkin palstalta löytyy varmaan ajan kuluessa ihmisiä, joiden tieto ja kokemukset auttavat sinua eteenpäin.

Hyvää kesäkuun ensimmäistä!  Hymiö

PS Radiossa on joku musiinkiohjelma. Korviini tarttuivat toimittajan sanomat sanat "Kannattaa oikeasti uskoa ja pitää siitä kiinni". Älä sinäkään lannistu vastoinkäymisestäsi.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

slg
Poissa

Vastaus #4 - 01.06.2014 klo 22:08:59
Tulosta viesti  
Kiitoksia kommenteista! Mukava kuulla mielipiteitä nivelasioihin vihkiytyneiltä Hymiö Omassa lähipiirissäni ei tietoa tämmöisistä vähääkään ole niin asiasta juttelu on hieman hankalaa.

Olenpa tässä viikonloppuna tutkinut ja lueskellut (jälleen kerran) asiaa hieman suuremmalla antaumuksella. Työni puolesta minulla on pääsy noihin kansainvälisten ortopedia-lehtien tutkimusjulkaisuihin, ja siellähän sitä pohdittavaa löytyikin!

Alan hieman kallistua tuohon leikkauksen suuntaan.. huomasin täällä foorumeilla yhden ketjun jossa kaverilla oli todettu tämä sama tila pienten kipujen alettua, mutta leikkaukseen jonottamisen aikana tila olikin pahentunut niin ettei korjausleikkaus enää auttaisi... tekonivel seurauksena tuosta.

Lukemani perusteella leikkauksen pitäisi parantaa liikkuvuutta hyvinkin ja mahdollisesti estää labrumin tuhoutuminen hyvin pienin riskein ja kivuin (vielä tässä vaiheessa). Luulenpa siis että huomenna otan soiton lasarettiin. Jännä paikka mutta ehtiihän siinä jonotuksen aikana vielä pähkäillä  Järkyttynyt

Sivun alkuun

IP kirjattu

slg
Poissa

Vastaus #5 - 01.06.2014 klo 22:27:56
Tulosta viesti  
@Seabird

Hyvä pointti, liikkuvuus on terveellisen elämän a ja o. Olen kuitenkin tuota AM-lihasta venytellyt konstilla jos toisella kuuden vuoden ajan.. vaikeus on siinä kun polvi ei nouse rintaan niin sitä ei oikein saa venymään. Mutta koitan kyllä, 20min ennen harjoitusta ja 30min iltaisin liikkuvuus/venytys harjoitteita Hymiö

Olen kyllä huomannut että "vaahtomuovirullalla" (itseasiassa PVC-putki tuntuu paremmin) pääsee tuonne nivustaipeeseen melko hyvin käsiksi, se ei vaan tunnu estävän sen kramppaamista siltikin joka kerta :/

@Pioni:
Pitääpä käydä tarkastamassa ko. numero! Kiitos vinkistä!

@emma:
Kiitos kannustuksesta! Hyvää kesänalkua sinnekin Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #6 - 02.06.2014 klo 00:36:05
Tulosta viesti  
Tsemppiä vaan multakin jatkoon!

Mullahan on tuo (älyttömän pitkä) omakin ketju täällä, jota et varmaan välttämättä jaksa alusta saakka lukea, mutta mullahan myös tuota FAI:ta aluksi epäiltiin, mutta tilanne olikin sit paljon pahempi ja piti vaihtaa tekonivel kertalaakista. Oot sikäli hyvissä ajoin liikkeellä, että jos jollain leikkauksella (lonkkamaljaa muokkaamalla?) saadaan tilanne rauhoitettua ja vähintään siirrettyä mahdollista tekonivelleikkausta, kannattaa leikkaus jo tässä vaiheessa. Mun mielipide. Hymiö

Kolkyt ja risat -ikäisenä todettu oikean lonkkamaljan vajaakatteisuudesta johtuva lonkkadysplasia. Tekonivel lonkkaan keväällä 2014, hidasta toipumista ja polviongelmia yliliikkuvuuden kera. Vasenkin lonkka vajaakatteinen.
Sivun alkuun

IP kirjattu

slg
Poissa

Vastaus #7 - 02.06.2014 klo 21:18:32
Tulosta viesti  
Kiitos Elle! Olen kyllä nähnyt ketjusi ja alkua lukenutkin.. en huomannut varmaan tuota FAI kohtaa.

Juuri tuolla kannalla alan itsekin olla, tässä vaiheessa kyseessä voisi olla pieni paha. Lääkärit sanovat että ei voi olla varma että siitä seuraisi mitään (tietenkään kukaan ei halua vastuuta), mutta omalla järjellä mietinkin että vaikea siitä on olla seuraamattakaan!

Tuo cam-pinne on siis reisiluun puolella, siitä tultaisiin ajelemaan vähän luuta pois.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kkk
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #8 - 02.06.2014 klo 22:50:24
Tulosta viesti  
Mä meen varmaan sun kanssa vähän samaan kategoriaan Sig: nuori, aktiivinen urheilija ja fai-lonkka Hymiö Nää on yksilöllisiä juttuja,niin vaivat kun muutkin asiaan vaikuttavat jutut, mutta mun lonkka on siis tähystetty.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #9 - 03.06.2014 klo 11:30:52
Tulosta viesti  
Slg, kyllä mä uskon, että tuo leikkaus on ihan oikea ratkaisu... Ettei mee tilanne niin pahaksi, että ei oo enää muuta vaihtoehtoa kuin tekonivel, sitähän tohtorit kovasti koittavat nuorilla välttää.

Sulla kun on ihan eri lähtökohdat kuin mulla eli tuo liikunnallisempi tausta, varmasti toivutkin nopeammin kuin "keskivertoleikatut." Hymiö Toki ollaan yksilöitä ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta kuitenkin.

No, katsotaan ruvetaanko musta huomenna tekemään lätkämaalivahtia... Silmänisku No ehkei, mutta oon menossa huippufyssaria tapaamaan, joka on kulkenut lätkäkuvioissa huipputasolla jo vuosia mukana ja on kuntouttanut myös muitakin huippu-urheilijoita olympiatasollakin. Saas nähdä mitä tuumaa mun tilanteesta...

Kolkyt ja risat -ikäisenä todettu oikean lonkkamaljan vajaakatteisuudesta johtuva lonkkadysplasia. Tekonivel lonkkaan keväällä 2014, hidasta toipumista ja polviongelmia yliliikkuvuuden kera. Vasenkin lonkka vajaakatteinen.
Sivun alkuun

IP kirjattu

slg
Poissa

Vastaus #10 - 04.06.2014 klo 20:42:31
Tulosta viesti  
kkk, taisinkin lukea tuolta jostain threadeista sun tarinaa! Onko lonkkasi nyt ihan käyttökelpoinen? Ei mitään palaavia kiputiloja? Hieman jännää tuo luun "sheivaus" pois, jos siitä tulee jotain kolotuksia pitkäksikin aikaa..

Elle, olen samaa mieltä että ennemmin ennaltaehkäisyä kuin jälkihoitoa... tulee varmasti jopa halvemmaksi yhteiskunnalle niin julkisen puolen väenkin luulisi tukevan Silmänisku
Ohoh mitäs tuo lätkäfyssari sulta katsoo? Tulevia toimenpiteitä? Onnea matkaan joka tapauksessa Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

kkk
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #11 - 04.06.2014 klo 21:41:58
Tulosta viesti  
Aina välillä tottakai vähän harmittelen ja kyseenalaistan tähystystä, mutta kyllä mä oikeasti ihan 100% olen täysin tyytyväinen ja varma siitä että se oli oikea&ainut ratkaisu. Liikelaajuus kasvoi, kiristävä tunne nivusessa on jäänyt täysin pois(tämä oli mulla pahin vaiva), eikä särkyä enää ole. Ja harmittelu liittyy siis lähinnä siihen ku haluaisi tehdä täysillä kaikkea mut vielä pitää kuntouttaa.

Operaation jälkeisiä kolotuksia tulee, niin myös tuosta "sheivaamisesta", ja tottakai tuntui, mutta jäi kyllä sitten ajan myötä pois. Nyt lonkka kipuilee välillä valitettavasti sitä olemassa olevaa alkanutta nivelrikon alkua, joka toivon mukaan pysyy aisoissa tähystyksen myötä vielä vuosia!
Mutta mulla on siis myös pari tuttua, joilla lonkka on tähystetty mutta joilla lonkka oli "siistimmässä" kunnossa(eli lähinnä repeämä), ja heillä on k a i k k i säryt ja kivut ainakin toistaiseksi jääneet, ja operaatioista jo muutama vuosi.

Se kuitenkin kannattaa muistaa, että pelkkä tähystys ei oo ratkaisu. Täytyy olla valmis tekee kovasti duunia kuntoutuksen kanssa jotta saa hyödyn. Mut tää on sulle urheilevana varmasti (ja toivon mukaan kaikille muillekin) itsestään selvä asia! Asiaan perehtynyt on hyvä apu alussa!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #12 - 04.06.2014 klo 22:13:10
Tulosta viesti  
Siis "lätkäfyssaria" suositeltiin mulle, kun sain lähetteen yksityiseen fysioterapiaan työterveydestä. Seuraa siis mun kuntoutumista jatkossa ja kun on hyvin tietoinen lonkkavaivoista ja tekonivelistä, osasi ottaa mun hitaaseen toipumiseenkin tosi hyvän asenteen. Lukaise mun ketjun loppuvaiheesta, jos kiinnostaa, raapustin tänään sinne Hymiö Ei oo ollut mitään helppoa tää mun toipuminen...

Sivun alkuun

IP kirjattu

slg
Poissa

Vastaus #13 - 10.06.2014 klo 17:08:37
Tulosta viesti  
Elle, onnea matkaan siis Hymiö Pitääpä käydä lueskelemassa kuulumisia sun ketjusta.

kkk, kiitos kun jaoit kokemuksiasi! Mukava kuulla miten muilla on mennyt. Vaikka sanottua kaikki tapaukset on erilaisia, kehtasin silti rohkaistua tuon perusteella entisestään! Kuntoutus on toki suuri osa tähystyksestä palautumista, ja siihen aionkin panostaa. Nykyisellään kun jumppailen 4x viikossa niin sitten varmaan käytän saman ajan kuntoutukseen (jahka saa luvan lisätä liikettä). Tuo toinenkin lonkka kun odottelee jonossa ja sitä ei kuulemma operoida ennen kuin nähdään miten ekan kanssa meni.

Soittelinpa nyt sairaalalle ja ylläripylläri sain soittoajan kesäkuun loppuun ortopedille jonka kanssa vasta setvitään leikkausjonot sun muut. Mutta tämä oli tietysti odotettavissa julkisella puolella.. Päivittelen taas kun tilanne etenee!

Sivun alkuun

IP kirjattu

slg
Poissa

Vastaus #14 - 04.09.2014 klo 21:12:25
Tulosta viesti  
Hei taas!

Syksy on alla ja lonkkahommelitkin etenee. Lekuri laittoi mut jonoon kesäkuussa ja sanoi elo-lokakuulle tulevan leikkauksen. Mitään ei kuulunut niin soitin viime viikolla hoidonsuunnittelijalle ja eihän se ollut minua jonoon laittanut. Vähän harmitti.

No, ne kuitenkin korjas asian ja tänään tuli tieto että ensi perjantaina onkin sitten leikkaus luvassa! Vähän yllätyin näin lyhyestä varoajasta. Eipä sinänsä haittaa, vähän jo töissäkin varoittelin että tämmöistä on tulossa mutta silti ois melko kiirettä silläkin saralla. Mutta eikait nämä koskaan "hyvään aikaan" voi tulla. Onneksi homma sentään etenee ja vielä hyvissä ajoin ennen syyslomareissua.

Mitään tarkkaa tietoa kutsussa ei ollut, joten vielä saa jännätä saikun pituutta ja kuntoutusohjeita sinne perjantaille saakka..

Että tämmöistä tällä erää Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #15 - 05.09.2014 klo 16:06:12
Tulosta viesti  
Tsemppiä ensviikkoon! Hymiö Vähän samantyyppisesti tuli mullekin leikkausaika keväällä, ei tarvinnut toisaalta hirmu pitkään sitten sitä leikkausta jännittää siinä välissä... Tuleeko sulle sitten preoperatiivinen käynti vielä ennen leikkausta?

Täällä itse toivun tosi hitaasti (tai siis muutaman viime kuukauden on tilanne ollut ihan samanlaisena) omasta operaatiosta ja saikku jatkuu, lokakuun alussa tutkitaan lisää, mikä kumma mun lonkassa oikein mättää... On tiedossa magneettikuvaus, labrat ja punktio nivelestä ultraääniohjatusti (ettei ole vaan mitään tulehduksia). On kyllä pitkissä kantimissa...

Sivun alkuun

IP kirjattu

kkk
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #16 - 05.09.2014 klo 20:14:02
Tulosta viesti  
Laitahan kuulumisia kun homma etenee! Kiva vähän kuulla kun meitä tähystystyyppejä on täällä palstalla kuitenkin vähemmän.

Sulla on jumppailut tuttua puuhaa jo ennestään, joten ei varmasti tule tekemisen kanssa yllätyksiä.

Tsemppiä, toivotaan että kaikki menee niin kuin oppikirjoissa  Hymiö

Tuosta toisesta puolesta, mulla on sama juttu (fai:t on useimmiten kummallakin puolella) ja mulle sanottiin kanssa että katotaan ensin toi eka. Toinen puoli on pysynyt täysin oireetta, joten toistaiseksi on annettu sen olla rauhassa. Keväällä tähystetty puoli vähän oikutteli, mutta vaihdettiin uusi satulatuoli duuniin ja taas mennään ongelmitta Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

slg
Poissa

Vastaus #17 - 05.09.2014 klo 21:14:51
Tulosta viesti  
Ei ole mitään preoperatiivista ennen.. Aika jännä kyllä! En tiedä pitävätkön sitten niin itsestäänselvänä hommana. Toivottavasti ainakin Hymiö

Elle kuulostaapa harmilliselta tuo sinun tilanteesi! On kyllä kummallista etteivät lekuritkaan sitä ole tässä ajassa jo selvittäneet. Ei voi muuta kuin luottaa tulevaan ja ehkä lokakuu onkin sun kuukausi Silmänisku

kkk, juu melkeen en malta odottaa että pääsee kuntouttamaan (toki nyt kun kipuja ei ole niin on innoissaan). Pohdin jo kaikenlaisia liikkeitä jeesaamaan mutta ehkä odotan vielä fyssarin viralliset ohjeet eka Hymiö
Harmittaa vain odottaa tuota toista puolta, pitää olla melko varovaisena siihen asti ettei ala puoltamaan sitten vahingossa ja saa esim selkää rikki.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #18 - 05.09.2014 klo 21:23:22
Tulosta viesti  
No juu, ensin odotettiin että kuluu tarpeeksi aikaa leikkauksesta ja tein (ja teen) fysioterapiaharjoitteita jne. Otin sit lopulta kesällä yhteyttä mut leikanneeseen lääkäriin ja hän heti määräsi lisätutkimuksia... Kaikessa vaan menee aikaa kun on julkisella puolella...

Mulla on outoa napsumisoiretta nyt vasemmassa lonkassakin. Tai kipeää paukahtelua ja jäykkyyttä. Rasittunut on varmasti, mutta siinä on varmaan kans jotain rakenteellista poikkeavuutta taustalla. No, nythän sekin sit selvinnee samalla kun magneetti otetaan koko lantion alueelta...

Toivottavasti sulla slg sujuu kaikki sitten "kuin tanssi" Hymiö Yleensä toki sujuukin!

Sivun alkuun

IP kirjattu

kkk
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #19 - 07.09.2014 klo 21:23:46
Tulosta viesti  
Ei mullakaan ollut mitään pretapaamista. Ei ole kuulemma tarvetta, on kuitenkin hyvin erityyppinen juttu kun tekonivel-operaatiot. Itsekin koen, että mulla oli enemmän kysyttävää itse operaation jälkeen kun oli tiedossa mitä kaikkea sieltä "löytyi" ja mitä se kaikki tarkoittaa/kuntoutetaan.

Jos sun on vaan mahdollista, niin kannattaa käydä fyssarilla muutaman kerran siinä vaiheessa kun kuntoutus alkaa. (Jos sut leikataan julkisella niin siihenhän ei kuulu kun 1-2 käyntiä. Mut kirjoittavat kyllä pyydettäessä lähetteen niin tulee vähän halvemmaksi). Leikkaava ortopedi osaa kyllä yleensä suositella fyssareita, jotka tietävät lonkista. Mä ite ainakin koen hyötyneeni tosi paljon niistä harjotteista, ja muutama alkava kävely"virhekin" tuli korjattua osaavien silmien alla heti alkuunsa pois.

Elle, toi napsuminen on ärsyttävä vaiva. Mulla oli sitä ennen tähystystä, mut nyt jälkeenpäin enää ihan satunnaisesti. Ei satu, mut tuntuu/kulostaa häijyltä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #20 - 08.09.2014 klo 07:34:46
Tulosta viesti  
Juuh, ei tuo vasen lonkka ennemmin paukahdellut mutta nyt kyllä... Aika usein kun tulee maattua selällään kun se on ainut kivuton asento mulle, liikuttelen tietysti siinä myös jalkoja ja jos laitan vas. polven koukkuun ja käännän jalan siitä patjaa vasten ja sit suoristan jalan taas toisen jalan viereen, niin tossa liikkeessä se paukahdus tulee kaikkein pahimpana. Välillä tuntuu niinkin, että joku ottaa lonkassa kiinni kun koitan saada sen vas. jalan polvi koukussa sivulle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sinttura
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Kävellen olisit jo perillä...

Sijainti: Kalajokilaakso
Vastaus #21 - 08.09.2014 klo 11:12:38
Tulosta viesti  
Moi!
Tuli tuossa tyhmä ajatus mieleen, onko tuota tervettä lonkkaa koskaan kuvattu? Minulla kuvasivat silloin aikaa sitten, kun yrittivät tehdä tyhjäksi nyt leikatun jalan kiputilan vaikeuden. Silloin siinä ei todellakaan ollut vikaa.
Oudolta tuollaiset paukahtelut tuntuu.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #22 - 08.09.2014 klo 12:50:46
Tulosta viesti  
Mulleko sinttura tuo kysymys? Onhan siitä röntgenkuvia otettu, mutta vain suoraan edestä, näkyy samoissa kuvissa kun mitä leikattu lonkkakin. Siinä on yhden ortopedin pikakatsauksen mielestä lievää dysplasiaa ja jotenkin oudossa kulmassa reisiluu (oliko varus vai valgus, en muista kumpi), muttei näkyvää pahempaa kulumista eikä mitään sellaista isoa ongelmaa mitä tuossa oikeassa lonkassa. Mutta nythän kun tehdään tuo lantion magneettikuvaus lokakuussa, näkyy siinä sitten vasen lonkkakin vähän tarkemmin...?

Sivun alkuun

IP kirjattu

sinttura
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Kävellen olisit jo perillä...

Sijainti: Kalajokilaakso
Vastaus #23 - 08.09.2014 klo 14:01:04
Tulosta viesti  
Juu, sulle Elle. Kannattaa kyllä vaatia ehdottomasti se magneettikuva molemmista lonkista. En tiedä miten toimii, mutta mulla kuvattu juuri sitä kulloistakin pätkää vain, mitään ylimääräistä ei ole kuviin mahtunut.
Paitsi yhden kerran oli lääkäri ollut reilu ja määrännyt koko selkärangan kuvan magneetissa. Mutta röntgenlääkäri torppasi hankkeen, kun meinasi, ettei minun onnistu niin kauaa siinä maata, koska kipujen takia kuvia otettiin. Sitten otettiin vain lanneranka. Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #24 - 08.09.2014 klo 14:58:34
Tulosta viesti  
Joo, täytyy ottaa tuon toisenkin lonkan tilanne esille. Mutta nyt tuo toinen puoli menee kyllä kaiken edelle, kun sen sais ensin johonkin kuntoon Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #25 - 08.09.2014 klo 17:35:26
Tulosta viesti  
Kyllä käsittääkseni lonkkien magneettikuvauksessa aina näkyvät molemmat lonkat, eri asia on sitten, mitä röntgenlääkäri lausuu, jos lähete on selvittää sen ongelmapuolen asioita.

Minulla kuvattiin aikanaan lantiota kipujen vuoksi ja hämmästyksekseni kuva olikin vain alaselästä. Sitten jouduttiin lonkat kuvaamaan vielä erikseen. Ja vaikka valitukseni silloin koski yhtä puolta, kyllä kuva oli ja lausuttiin myös molemmista. Eli kaikenlaisia "rajoituksia" voi kyllä olla - parasta etukäteen selvittää mitä kuvataan ja mistä lausutaan. Magneetissa kun ollaan siinä putkessa, on varmaan vaikeaa kuvata vain puolikasta kehoa (vasen/oikea). Pituussuunnassa voi kyllä hyvin katkaista ylä- ja alaosaan. Yksityissektorilla on vielä se hinta-asia: joka nivel maksaa erikseen.

Ja tässä on kuten röntgenissäkin: niin ortopedit kuin fysiatritkin lukevat kuvia (myös magneettikuvia) itsenäisesti ja omalla ammattitaidollaan - röntgenlääkärin lausunto ei välttämättä merkitse heille mitään vaan he tekevät omat johtopäätökset. Tärkeää on siis että oikea paikka kuvataan!

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #26 - 08.09.2014 klo 17:48:03
Tulosta viesti  
Mulla tehdään tuo magneettikuvaus kunnallisella puolella. Ja ortopedi konsultoi jo viimeksi tiettyä röntgenlääkäriä kun kävivät läpi
mun kaikki "tavalliset" röntgenkuvat, ja yhdessä miettivät, mitä ja miten seuraavaksi tutkitaan. Tekevät varmaan jatkossakin yhteistyötä, arvelisin, että ultraääniohjatun nivelpunktionkin tekevät yhdessä (tai sitten tuo röntgenlääkäri tekee)... No, kunhan tutkivat nyt tuon akuutimman lonkan ja sitten myöhemmin on tuon vasemman aika, sen kanssa kun vielä pärjää Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

slg
Poissa

Vastaus #27 - 13.09.2014 klo 09:06:00
Tulosta viesti  
Terve taas!

Nyt on poika silvottu ja paraneminen voi alkaa.
Tosiaan eilen menin julkiselle leikkaukseen. Klo 9 oli ilmoittautuminen, sitten fyssarin tapaaminen ja n. 12.30 vasta leikkaukseen. Voin kertoa että tuo aika oli hieman turhan pitkä odotella.. etenkin kun tiesi mitä tuleman pitää.

Leikkaus itse meni mainiosti. Alaraajapuudutukseen saivat minut houkuteltua, joka olikin ihan kiva vaihtoehto: siinä "koko perheen elokuvaa" katsellessa aika meni melko joutuin. Löysivät sieltä tuon CAM-pinteen lisäksi pientä rispaantumista lonkkamaljakon reunassa joka höylättiin poies.

Loppupäivä meni melko kivasti, mitään suuria kipuja ei ollut. Ainoastaan nuo leikkaushaavat välillä kirvelivät jostain syystä. Kotiin pääsin n. 19.30 aikoihin kun hakija oli omasta takaa. Ihan hyvä ratkaisu, en olisi kestänyt makoilla yhtään pidempään kun olo oli niin hyvä.

Yöllä sitten heräilinkin vessaan muutaman kerran ja huomasin kuin ärsyttävää on käyttää keppejä kotona kaikkeen pieneeenkin liikkumiseen. Lisäksi kuuden maissa heräsin melko koviin kipuihin (aiempaan verrattuna). Varmaan olin unissani tehnyt kung-futa vähän liikaa. Nyt kuitenkin kaikki taas ok.

Sitten määräyksiin. Sauvojen käyttöä 4-6 viikkoa, joista ekat 3 puolipainovarauksella ja sen jälkeen pikkuhiljaa täyspainovaraukseen. Kuusi viikkoa tuli saikkua ja myös lonkan ääriasentoja olisi vältettävä 6 viikon ajan. Lääkkeiksi antoivat oxya 3 nappia kotiin (eli vielä täksi päiväksi) ja reseptit panacodiin ja buranaan.

Fyssarin harjoitteet pitää tehdä kahdesti päivästä, jo tästä päivästä lähtien. Kutsu tulee kahden viikon päästä uudestaan fyssarin luo ja kuuden viikon,sekä 3 kk päästä lääkärille.

Muuten siis ihan odotetunkaltaista, mutta luulin palautumisen olevan vähän nopeampaa. Ja edelleen sitä toivon sillä ollaan jo varattu lomamatka jenkkilään tasan 4 viikon päähän.. Kieli Lääkäri sanoi kyllä että jos siltä tuntuu niin voi mennä, itse ainakin menisi jos olisi minun sijassani Hymiö

@kkk huomasin vähän myöhässä tuon viestisi fyssarilähetteestä! Mutta hyvä pointti, ei täältä käydä tosiaan kuin sen kerran tietääkseni ja sekin 2 viikon päästä. Saatanpa soittaa ensi viikolla lähetettä.. Kiitos vinkistä! Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #28 - 15.09.2014 klo 11:29:36
Tulosta viesti  
Toipumisia slg! Hymiö

Toipuminen ja toipumisnopeuskin on tosi yksilöllistä, joten muihin ei kannata verrata, kuuntelet omaa kroppaasi vaan... Nimim. "Yhä vaan toipuu" Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

slg
Poissa

Vastaus #29 - 01.10.2014 klo 13:32:39
Tulosta viesti  
Terve taas!

Muistinpa vihdoin tännekin palata. Nyt on tosiaan piirun vajaa kolme viikkoa leikkauksesta ja kaikki vaikuttaa menevän ihan suunnitelmien mukaan.

Olen melkein alusta asti (pari päivää post-op) voinut liikkua yhdellä sauvalla kotona joka hieman yllätti itsenikin. Kipuja tosiaan ei ole ollut juurikaan. Välillä reidessä joku hermo napsahteli aluksi joka vähän kihelmöi ja puudutti pientä aluetta ihosta. Mutta ilman lääkitystä on pärjätty. Kolmen viikon kohdalla saan alkaa siirtyä täyspainovaraukseen jota olen tosin kotona jo (osin vahingossa) harrastanut nyt pari viime päivää.

Fysioterapiassa olen käynyt kerran, kahden viikon kohdalla. Kuulemma kaikki näytti tosi hyvältä, kävely ja liikkuvuus yms, mutta alkuperäisen ohjeen mukaan edetään. Nyt saan tehdä jumppakuminauhalla vastustettuja lonkan ojennuksia ja koukistuksia, siinä kaikki 4 viikon kohdille saakka.

Tosin kävinpä maanantaina vihdoin ekan kerran kuntosalilla hieman ylävartaloa jumppaamassa ja siinä samalla poljin vähän kuntopyörää ilman vastusta ja pyörittelin lantiota jumppapallon päällä istuen. Ei voinut vastustaa kiusausta Hymiö Tuli kyllä hieman helläksi lonkka mutta ei voi valittaa, se tuntui jotenki aukeavan noilla harjoitteilla hieman kun nyt on liikkuvuutta hetipaljon enemmän kuin viikonloppuna!

Huomenna pitäisi taas mennä jumpalle. Mieli tekisi useamminkin mutta kumma juttu kun tuntuu että eritoten nyt saikulla töitä ja koulua on niin paljon ettei meinaa ehtiä!
No, ainakin ei käy aika pitkäksi Hymiö

Tosiaan viikon päästä pe on toinen fyssaritapaaminen jolloin pitäisi katsella lisää miten kävely sujuu ilman keppejä. (Silloin sormet ristissä että pääsisi sinne matkoille ilman sauvoja kainaloissa...) Kieli

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #30 - 04.10.2014 klo 10:22:38
Tulosta viesti  
Mahtava juttu, että toipuminen sujuu noin mallikkaasti! Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

kkk
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #31 - 06.11.2014 klo 20:14:42
Tulosta viesti  
hienoa, kuulostaa että kuntoutus lähti tosi hyvin käyntiin!Toivottavasti on vointi vaan kohentunut!
Joko oot ollut jälkitarkastuksessa, miltä kuvien mukaan lonkka näytti?

Sivun alkuun

IP kirjattu

slg
Poissa

Vastaus #32 - 14.01.2015 klo 07:19:07
Tulosta viesti  
Moi!

Pahoittelut kun näin paljon perästä vastailen, jostain syystä en saa ilmoituksia kun uusia viestejä tulee.. :/

Puranpa hieman kronologisesti tapahtunutta. Fyssarilla kävin muutaman, ehkä kolme kertaa kokonaan ekan 4 viikon aikana. Yllätyin tästäkin määrästä julkisella puolella Hymiö Lääkäri tarkasti 3, ja 6 viikon kohdilla. Kuitenkin ehkä suurimpana juttuna parantumisen kannalta pidän kuitenkin jenkkilän matkasta selviämistä! 4 viikon kohdalla oli lähtö ja otin kepinkin mukaan, joka tosin pysyi majoituksilla koko viikon ajan. Ekoina päivinä jatkuva kävely rasitti lonkka lihaksia ja olo oli kuin urheilun jäljiltä pitkin päivää. Yllättäen kävely on tosi hankalaa jos niinkin pieni lihas kuin lonkan koukistaja on ihan piipussa. Kuintenkin 3. päivänä jo huomasin kaiken lihasväsymyksen poistuneen, ja tuota päivää pidänkin tärkeänä koko parantumisessa; sen jälkeen ei keppiä ole tarvittu mihinkään. Kävelyssä tosin huomasin että farkkumallilla on suuri vaikutus leikkauskohdan kipeytymiseen.

Tosiaan Joulukuun alussa oli tuo jälkitarkastus, ihan käsikopelolla eli uusia kuvia ei otettu missään vaiheessa. Olis ollut kyllä sinänsä kiva itsekin nähdä korjauksen jälkeinen tila.
Kuitenkin, tuossa tarkastuksessa ortopedinin meinasi että parantuminen on parhaasta päästä mitä hän on nähnyt. Sain siis luvan "palata liikuntaan".

Lääkäri väänteli hieman tuota sisäkiertoa joka vieläkin aristaa eikä sinänsä liikkuvuutta kovin paljoa ole tullut kuin toisellakaan (fai-) puolella, mutta kuulemma se on vielä normaalia ja lopullinen jälki/parannus on selvä vuoden jälkeen.

Nyt olenkin reilun kuukauden reenannut jalkaa painoilla jo normaaliin (tosin kevyestä lähtien) tyyliin. Muuten on kaikki sujunut hyvin mutta ihan viimeaikoina on hieman "vihlontaa" ilmennyt aamuisin, kenties kun totuttelun vuoksi kyykkään joka toinen päivä salilla. Vihlonta on tosin sen verran pientä ettei se ole haitannut ja vain ekan tunnin heräämisen jälkeen. Pitää seurailla miten käy.

Sanoisin yhden huomion sivuvaikutuksista, ihan vain koska minulle ei missään vaiheessa mainittu moisesta. Leikkuuarvesta n. 10 cm alaspäin on iho täysin puutunut (n. 5cm halk. alue). Veikkaan että ortopedit sohivat jotain hermoja matkalla sisään. Tämähän on aika pieni vaiva, joka saattaa ehkä parantuakin, mutta itseni hieman yllätti että mikäs tämä tämmöinen ilmiö on.

Kyselkää toki jos tulee mieleen jotain! Yritän muistaa hieman ahkerammin käydä täällä kun en niitä muistutusmailejakaan saa. (Toki jos joku osaa kertoa miten ne saa päälle olen pelkkänä korvana Hymiö)

Sivun alkuun

IP kirjattu

LuJaa -68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #33 - 14.01.2015 klo 09:34:15
Tulosta viesti  
Heippa! Kävitkö magneetissa vai selvisikö vaivasi ihan röntgenillä? Ja oliko millaiset oireet alussa ja ennen leikkausta, ja paheniko?
Mie olen menossa magneettiin, jossa kävin 6v sitten vähän samanlaisista oireista, mutta x10 pahempana nyt. Silloin oli cam-tyyppiselle inpingementille tyypillistä anteriorista prominenssia collumissa. Mietin vaan olisiko tilanne nyt pahentunut, magneettiin olen taas jonossa  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

LuJaa -68
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #34 - 14.01.2015 klo 09:35:44
Tulosta viesti  
Kkk, en löydä ketjuasi, olisi kiva lukea  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

slg
Poissa

Vastaus #35 - 15.01.2015 klo 06:33:18
Tulosta viesti  
Moi! Mun tapauksessa selvittiin röntgenillä. Yksityisellä puolen sanoivat että magneetti kannattaa ehkä ottaa ennen leikkausta vielä. Taasen julkisen leikkaava ortopedi taas sanoi että ei tarvitse. Päätin sitten olla ottamatta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #36 - 15.01.2015 klo 07:35:41
Tulosta viesti  
Minulla oli leikkauksen jälkeen oikean lonkan etupuoli tunnoton aika laajalta alueelta, mutta tunnoton alue oli vain ihon pinnassa eikä haitannut liikkumista mitenkään, joten se tuntui niin pieneltä ongelmalta ettei kannattanut välittää. Tunto palautui sitten hyvin vähitellen, kyllä siihen useampia kuukausia meni, mutta kun siitä ei ollut mitään käytännön haittaa niin mitäpä tuosta. Ilmeisesti jotain hermoa oli leikkauksessa nirhaistu mutta se parani ajan mittaan, muistaakseni hermo paranee millin kuukaudessa joten voi arvata että sillä vauhdilla on hidasta. Vasemmassa lonkassa ei mitään tällaista ollutkaan vaikka sama lääkäri leikkasi ja samasta kohdasta.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

slg
Poissa

Vastaus #37 - 18.01.2015 klo 11:15:48
Tulosta viesti  
Moi Sopuli,

Kiitos tiedosta! Tosiaan tämä tunnottomuus ei juurikaan haittaa, mutta hyvä kuulla että se saattaa lähteä pois kuitenkin. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

kkk
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #38 - 18.01.2015 klo 13:26:34
Tulosta viesti  
LuJaa -68 kirjoitti 14.01.2015 klo 09:35:44:
Kkk, en löydä ketjuasi, olisi kiva lukea  Silmänisku

mulla ei oo omaa ketjua:) Mutta olen tosiaan jossakin keskusteluketjuissa avannut tilannettani/kommentoinut vähän enemmänkin. Löydät kommenttini, jos katsot mun profiilista mun kirjoittamat viestit (siellä on sen sellanen hakutoiminto tyyliin "näytä viimeiset viestit" tms).

Sivun alkuun

IP kirjattu