Normaali aihe Missä vaiheessa nilkan luudutus / tekoniveleikkaus (Luettu 6.947 kertaa)
SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Missä vaiheessa nilkan luudutus / tekoniveleikkaus
23.02.2014 klo 16:44:12
Tulosta viesti  
Kuinka pahana teillä on ollut nilkka, silloin kun on tehty lähete luudutus- tai tekonivelleikkaukseen? Minulla on ylemmässä ja alemmassa nilkkanivelessä kulumaa. TC-nivel on kapea ja siinä on nivelpinnalla skleroosia. Tibian etureunassa on terävöitymistä ja uudisluumuodostumaa. Kävely ei enää onnistu kivuitta ja leposärkyäkin on?

Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Mikä ei tapa, se vahvistaa...
Ehkä.

Re: Missä vaiheessa nilkan luudutus / tekoniveleikkaus
Vastaus #1 - 24.03.2014 klo 06:50:08
Tulosta viesti  
Sen verran pahana oli, että en pystynyt enää kävelemään kuin joitakin satoja metrejä ilman että nilkka kipeytyi kovasti ja leposärky oli jo lähes alituisena vieraana... Liikeradat oli pienentynyt lähes olemattomiin. Vihainen Nilkasta puuttui osittain rusto jo kokonaan pieneltä alueelta ja kaikenlaisia uudisluupykäliä ja terävöitymisiä oli siellä ja täällä. Mulla ensin putsattiin tähystyksellä nilkka vajaat pari vuotta sitten, se olisi voinut auttaa, mutta mulla ei....

Nilkka sökönä... ihan vaan pelkän liukastumisen vuoksi.
Sivun alkuun
IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 24.03.2014 klo 09:29:26
Tulosta viesti  
Millainen toimenpide tuo putsaus on? Minulla on rtg-kuvien perusteella samaa ongelmaa kuin sinulla oli. Minulla puuttuu rustoa ja se on vääntänyt nilkan virheasentoon. Lisäksi on uudisluumuodotusta ja terävöitymistä. Itse huomasin itse nilkkaluussa (ulkosivu) ylimääräistä luu-uloketta, joka tekee nilkkaluusta oudon näköisen.

Olen valmis kokeilemaan vaikka kortisonia, kunhan nilkan kivut ja särky loppuisivat ja pääsisi liikkumaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 24.03.2014 klo 10:00:49
Tulosta viesti  
Niveltiedossa- numeroa en muista - on juttu nilkan operaatiosta
niveltieto.net

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Mikä ei tapa, se vahvistaa...
Ehkä.

Vastaus #4 - 24.03.2014 klo 13:47:33
Tulosta viesti  
Putsausleikaus tehtiin tähystyksessä, nivelen alueelta putsattiin kaikki irtoroina, ylimääräiset luupiikit/kasvut ja ruston hapsutukset pois. Sain seurata monitorista operaatiota ja lääkäri samalla hyvin selosti toimenpiteen etenemistä. Samalla tutkailtiin tarkemmin mun sisäsyrjän nivelsidettä ja se itseasiassa korjattiinkin sitten tosiaan samassa leikkauksessa. Päiväkirurginen toimenpide, jokusen tunnin olin tarkkailussa toimenpiteen jälkeen.  Ilman nivelsidekorjausta olisin päässyt max parin viikon kepittelyllä ja sidetaitoksilla, vaan sainkin kipsin 7 viikoksi.  Virnistys

Nilkka sökönä... ihan vaan pelkän liukastumisen vuoksi.
Sivun alkuun
IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 03.01.2017 klo 18:49:56
Tulosta viesti  
23.2.2014 esitin tuon kysymyksen. Loppuvuodesta 2016 nilkkani sitten leikattiin vihdoin pitkän kipuilun ja ollessani lähes kyvytön astumaan enää jalallani. Alempi nilkkanivel luudutettiin ensin ja minun toiveesta ylempään nilkkaniveleen laitettiin tekonivel. Vaihtoehtona oli myös luudutus. Tekonivelleikkaus tehtiin kuukauden päästä luudutuksesta.

Nyt olen toipunut täysipainovaraukseen luudutusleikkauksesta ja saan Walkerin saappan muutaman päivän päästä pois jalasta. Olen muutaman viikon saanut olla yöt ilman Walkeria. Nilkka on ollut rauhallinen ilman kipuja.

Varmastikin vasta, kun pääsen kunnolla kävelemään jalalla, voin todeta nilkan toipumisen vaiheen. Toivon, että kaikki menee hyvin ja jalka toipuu odotetusti. Oletan, että lopullinen toipuminen kestää vielä kuukausia.

Onko kenelläkään kokemusta, miten toipuminen tästä etenee? Mielelläni kuulisin toipumisen kokemuksista, jotta en odota liikoja liian aikaisin!  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 24.01.2017 klo 19:52:41
Tulosta viesti  
Olen käynyt alemman nilkkanivelen luudutuksen ja ylemmän nilkkanivelen tekonivelen jälkitarkastuksessa. RTG-kuvassa kaikki näytti hyvältä. Olen kävellyt jo muutaman viikon. Nilkka rasittuu herkästi, mutta se kuuluu toipumisvaiheeseen. Nilkka toimii kävellessa hyvin, kipuilua on rasituksessa ja rasituksen jälkeen. Toipumiselle on annettava aikaa, vaikka mieli tekisikin liikkua.

Nilkan ojennukset onnistuvat hyvin. Voin myös seisoa jo varpailla. Sain myös luvan alkaa käyttää nilkkaa normaalisti. Nyt sitten alan vahvistaa nilkkaa kävelyn, kuntopyörän ja vesijuoksun keinoin. Nilkan jänteitä ym. pehmyt kudoksia on vielä venytettävä, sillä ne aiheuttavat kipuja ottaessaan vastaan kävellessä.

Toipuminen leikkauksista on mennyt hyvin eteenpäin. Vielä on pitkä matka nilkan normaaliin toimintaan, mutta voiton puolella olen, kun olen jaloillani ja kykenen kävelemään. Vielä puolisen vuotta niin elämä on nilkan osalta normalisoitunut.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 04.09.2018 klo 07:50:37
Tulosta viesti  
Pientä päivitystä edelliseen...Kaikki ei aina mene niin kuin itse odottaa. Nilkan tekonivel toimii erittäin hyvin, mutta se aiheuttaa komplikaatioita, joita on pyritty poistamaan uuden leikkaustoimenpiteen avulla. Olen toiveikas vielä, että kaikki kääntyy hyväksi, mutta nöyrryn myös siihen, ettei tilanteelle voi mitään ja jossain vaiheessa on ylemmän nilkkanivelen tekonivelen poisto ja luudutus. Kaikkiin vaivoihin lääketiede ei löydä vastauksia, mutta onneksi hoitovaihtoehtoja on.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jaana
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 19.09.2018 klo 17:48:29
Tulosta viesti  
Hei SIRPE, ikävä kulla että tekonivel ei toiminut kunnolla. Minulla oli tekonivel ylemmässä nilkkanivelessä 12 vuoden ajan kunnes se hajosi ja nyt 11.9. olin Tampereella Coxassa leikkauksessa jossa tekonivel poistettiin ja laitettiin luuta tilalle. Toivottavasti jalasta tulee hyvä, kipsihoitoa vähintään 10vkoa ja sitten joku tukisaapas. Vaatii kyllä pitkää pinnaa tämä toipuminen, kyynärsauvoilla kävely (jalan painon varauksella) tuo omat haasteensa ja ongelmansa  Epävarma Miten sinulla tuo luutuminen meni siinä alemmassa nilkkanivelessä?

Sivun alkuun

IP kirjattu