Normaali aihe Kuntosali ja lonkkaproteesi? (Luettu 17 557 kertaa)
Millamaaria
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Kuntosali ja lonkkaproteesi?
20.02.2014 klo 13:42:14
Tulosta viesti  
Hei!

Olen aloittanut käymään kuntosalilla, varovaisia harjoituksia olen tehnyt. Lonkkaproteesi on laitettu 1,5 v sitten ja leikkaus onnistui. Olen vuosiltani 70+ ja mielestäni kohtuullisessa kunnossa. Olisin kiinnostunut muiden kokemuksita. Harrastan lisäksi kävelyä ja kotijumppaa.
Kevätalviterveiset kaikille!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: Kuntosali ja lonkkaproteesi?
Vastaus #1 - 20.02.2014 klo 14:09:53
Tulosta viesti  
En ole suoranaisesti käynyt kuntosalilla, mutta olin seniorien jumpparyhmässä jossa käytettiin kuntosalilaitteitakin. Pystyin ilman vaikeuksia tekemään sen mitä muutkin samanikäiset (silloin 60 v.) Lonkkaproteesin kanssa pitää varoa sellaisia liikkeitä  joissa lonkka joutuu aivan ääriasentoon, mutta kohtuuden rajoissa pysyvä jumppa on vain hyväksi.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 20.02.2014 klo 16:51:38
Tulosta viesti  
Minulla on kuntosaleihin lähinnä Karvisen suhtautuminen, mutta joitakin sen tyyppisiä olen harrastanut.

Lonkan tekonivelen kanssa pitää välttää tärähdyksiä, äkillisiä taivutuksia ja ääriasentoja, muuten voi touhuta normaalisti. Kuntosaliharjoittelu oikein tehtynä on luultavasti hyvinkin turvallista.

Itse olen käynyt tavallisilla jumppatunneilla ja spinning-tunneilla, ja joillakin kuntopiiritunneilla, joissa käytetään laitteitakin (PACE-tunnin nimellä kulkevat).

"Puujalka" kulkenut mukana nyt neljä ja puoli vuotta.

Löytyykö sieltä salilta asiantuntevaa ohjaajaa jolta voisi kysellä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 20.02.2014 klo 17:14:17
Tulosta viesti  
Omasta tk:sta kannattaa kysyä tuleeko fysioterapeutti mukaan salille - köymään laitteet läpi, tekee ohjelman.
Ainakin jotkut kunnat tarjoavat tällaista palvelua. Vaikka kuntosalilla olisi fysioterapeutti, hän ei ole ehkä se paras asiantuntija, koska ei tunne asiakkaan sairaushistoriaa niin tarkkaan kuin "pitäisi"

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

martha
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #4 - 21.02.2014 klo 09:52:41
Tulosta viesti  
Sain kumpaankin lonkkaan proteesit joulukuussa 2013. Maaliskuussa aloitin vesijuoksun ja vesijumpan. Kevään edetessä siirryi kokeilemaan muitakin ohjattuja jumppia, sekä kuntosalia ja harrastan niitä edelleen 2-3 kertaa viikossa. Kuntosalilla täytyy muistaa 30kg nostorajoitus ja varoa ääriasentoja. Jumpatunneilla jätän hyppimiset väliin. Olo on tosi hyvä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 21.02.2014 klo 10:35:13
Tulosta viesti  
Martha : joulukuussa 2012 ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

martha
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #6 - 21.02.2014 klo 11:53:30
Tulosta viesti  
Hups. Tarkoitin tosiaan 2012. Tässä välissä kävin koirien kanssa noin 5km lenkin. Ihanaa kun jalat toimii. Muistissa on kyllä aika kun 500m teki tiukkaa ja itse en meinannut saada kenkiä jakaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Millamaaria
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 25.02.2014 klo 10:55:40
Tulosta viesti  
Hei!

Oli mukava saada kuulla kokemuksianne asiasta! Varovaisuus onkin varmasti tarpeen mutamien liikkeiden osalta kuten viesteistännekin ilmeni! Salilla olevassa ryhmässä kaikki tosin ovat senioreja, mutta olen ainoa, jolla on lonkka- tai yleensä proteesi. Ohjaajamme liikuttaa senioreja, mutta ei hänellä vaikuta olevan kokemusta tämäntyyppisistä tapauksista. Yritän ottaa terveyskeskuksen fysioterapeuttiin yhteyttä jos hän vaikka neuvoisi vielä.Olen käynyt salilla nyt muutaman kerran ja toistaiseksi on mennyt  hyvin. Lihaskuntoa täytyisi saada että pääsee kesällä taas marja- ja sienimetsään!

Iloisin terveisin Kliseinen Millamaaria

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 25.02.2014 klo 12:04:59
Tulosta viesti  
Luulisi että on "maan tapa" tulla asiakkaan kanssa salille opastamaan - tekee ohjelman, opastaa laitteiden käytössä - siitäkin huolimatta että salilla on / saattaa olla työntekijä paikalla.
Ohjatun tunnin vetäjä ei välttämättä ole fysioterapeutti, jolle esim proteesipotilas on arkipäivää. Minust aon parempi että ohjelman tekeminen on potilaan historian tuntijan tekemä.
Tällöin vältytään virheiltä ja vaaratekijöiltä.
Mikä on sallittua yhdelle lonkkapotilalle ei välttämättä sovellu ollenkaan toiselle.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2014 klo 13:35:06 Kirjoittaja Salla_ »  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

pimu40
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #9 - 25.02.2014 klo 12:31:24
Tulosta viesti  
Kuntosaleissa ja niiden henkilökunnassa on eroja. Joissakin on todella koulutettua väkeä tekemässä ohjelmia ja ohjaamassa asiakkaita. Ja ainahan pitäisi noissa salijutuissa lähteä siitä asiakkaan tarpeesta, ottaa huomioon kaikki mahdolliset rajoituksen yms. Salilla, jolla käyn, tehtiin alkuun aika kokonaisvaltainen terveyskartoitus...ja se tehdään kaikille, joille ohjelmakin. Minulle laitettiin viime kesänä lonkkaan tekonivel ja salille menin kuukausi leikkauksesta. Alkuun ihan liikeratoja ja sen sellaista. Pikkuhiljaa on jalka kuntoutunut, ja lihasta on tullut takaisin. Nyt onkin uusi ohjelma työn alla, jotta saadaan jalan lihasvoimaa toisen jalan tasolle. Mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja erilaisia ollaan, olen suht nuori tekonivelen omistaja, ikää 40 vasta....
Kaikkia ääriliikkeita tulisi välttää, ja hypyt ja pomppimiset ovat pahaksi tekonivelelle. Ne kun olen huomioinut, niin hyvin on treeni sujunut! Tsemppiä vaan kuntoutumiseen!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #10 - 25.02.2014 klo 16:04:56
Tulosta viesti  
Jos on mahdollisuus kysyä fyssarilta, niin häneltä saa varmasti parhaat asiantuntijan neuvot, mutta jos ei ole mikään himokuntoilija jonka pitää esim. tehdä kaikki mahdollisimman kovalla vastuksella ja raskaimmilla painoilla mitä laitteista löytyy, vaan maltillinen kuntoilu riittää, niin silloin pärjää hyvin maalaisjärjelläkin.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuomo
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #11 - 26.02.2014 klo 12:32:16
Tulosta viesti  
Olen harrastanut kuntosalilla käyntiä 40 vuotta ja revisioleikkaus lonkkaan tehtiin joulukuussa. Uudelleen reenaamisen aloitin 3 viikkoa leikkauksesta.

Viikko sitten lopputarkastuksessa leikannut lääkäri kehotti rasittamaan lonkkaa kuten ennenkin. Kuulemma leikatun lonkan lujuus on jopa parempi kuin oman. Jalkaprässiäkin saa tehdä vapaasti Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #12 - 26.02.2014 klo 13:16:39
Tulosta viesti  
Täristäähän sitä ei saa, eikä vääntää väkisin ääriasentoihin, mutta minullekin lääkäri antoi ymmärtää, että muuten voi touhuta normaalisti, ja esim. eräretkeily (rinkkaa kantaen) on sallittu harrastus.

Joten aika pitkälle varmaan pääsee ihan terveellä järjellä.

Voi sekin vaikuttaa, mitä on tehnyt aikaisemmin - jos ei ole koskaan lasketellut ei ehkä kannata aloittaa tekonivelellä (alkuvaiheessa tapaturmariski on suuri) - mutta vanhan mutkamäkiharrastuksen voi aloittaa uudestaan, jne.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pimu40
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #13 - 28.02.2014 klo 06:38:36
Tulosta viesti  
Kysymys Tuomolle!! Oletko tehnyt kyykkyjä? Siis ei ihan syviä....minulle laitettiin uuteen ohjelmaan kyykkyjä juuri niiden tehokkuuden vuoksi ja hyvin on sujuneet. Ei tosin millään kovin hurjilla painoilla. Tuntuu että se kyykkäminen on vienyt sitä inhottavaa kiristyksen tunnetta nivusesta pois...Jalkaprässin kanssa ei mitään ongelmia ollut minullakaan  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuomo
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #14 - 28.02.2014 klo 09:48:28
Tulosta viesti  
En ole vielä kyykkyjä tehnyt. Koordinaation kannalta kyykyt ovat hyviä. Pitäisi ottaa ohjelmaan. Nyt on prässi, jalkaojentajat, jalkahauis ja lähentäjät sekä loitontajat koneella tehtynä riittäneet.

Kyllä olen kiitollinen, että arki sujuu taas normaalisti. Maanantaina aloitan työt. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #15 - 28.02.2014 klo 10:57:59
Tulosta viesti  
En ole kuntosalilla käynyt lonkkaleikkausten jälkeen enkä kyykkyyn pääsisikään polven takia (lonkkien kyllä, mutten todellakaan uskalla). Silmiin osui kuitenkin Peijaksen uusi potilasopas lonkkaleikatuille (samanlainen on polvesta), painettu marraskuussa 2013. Siinä sanotaan leikkauksenjälkeisistä aktiviteeteista näin:

Kohtuullinen liikunta on sallittua ja suotavaakin leikkauksen jälkeen. Lihaksiston hyvä kunto lisää nivelen tukevuutta. Jälkitarkastuksessa voitte kysyä teille sopivia lajeja. Yleisesti suositeltavia ”rullaavia” liikuntamuotoja ovat: kävely, uinti, pyöräily ja hiihto.
Muita harrastuksia ja toimintoja voitte tehdä oman vointinne mukaisesti. Voimakkaita ääriasentoja on hyvä välttää. Kuntosalilla on hyvä välttää syvään kyykkyyn menemistä painon kanssa ja jalkaprässiä. Juokseminen ja urheilulajit, jossa tulee voimakas ”kantaisku” voivat olla hankalia. On hyvä muistaa, että tekonivel ei ole sama asia kuin oma uusi nivel.

Tämä on tietysti yleisohje. Potilaskohtaisesti on eroja siinä, mitä leikkauksessa on tehty ja minkälainen tausta henkilöllä on, ml. lihaskunto ja aiemmat harrastukset. Oppaat löytyvät HUSin nettisivulta:
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/ortopedia/tekonivelkirurgia/...

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Lakerikenkä
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Koti on ihmisen pesä

Vastaus #16 - 24.02.2015 klo 07:50:38
Tulosta viesti  
Minä aloitin kaksi viikkoa sitten kuntosalilla käynnin. Edellisestä käynnistä lienee 20 vuotta aikaa. Minulle tehtiin ohjelma ja näytettiin laitteet. Fysioterapeutti antoi kuntosaliharjoittelulle siunauksensa.

Mielestäni näyttökäynnillä laitettiin ihan liian paljon painoja kun olen aikaisemmin käyttänyt jumpassa vain omaa ruumiinpainoa. Tein kuitenkin testiliikkeitä kun missää ei tuntunut. Polvi kipeytyi uudestaan. Vähensin painoja huomattavasti ja polvi antoi taas periksi. Minulla on kaksi jalkaliikettä. Prässi ja taaksepäin työntö. Prässissä ei painoja ollenkaan joten siinä on 35 kiloa ja jalkatyönnössä 18 kiloa. Ajattelin, että aloitan näillä ja jos ei mitään kummaa kuulu niin voin vähän painoja nostaa (ei paljon prässiin kuitenkaan) ja tehdä muitankin jalkaliikkeitä. Kuitenkin kun takana on niin paljon lonkkaleikkauksia ja tekonivelrevisioita niin täytyy olla varovainanen ja kuulostella kroppaa. Olen kyllä innostunut. Toivottavasti ei tule takapakkia.

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Merjis
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #17 - 24.02.2015 klo 18:35:22
Tulosta viesti  
Olikos tää yksityinen vai julkinen taho? Näissä on kyllä aikamoisia eroja.
Täällä ei ainakaan ole julkisella puolella juurikaan mitään hoitoa tai kuntousta leikkauksen jälkeen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuomo
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #18 - 24.02.2015 klo 21:37:00
Tulosta viesti  
Eipä ne julkisella puolella minullekaan paljon neuvoja antaneet. Itse kuntoutuksen hoidin, kuten edelliselläkin kerralla. Olen huomannut, että pitää alkaa ottaa jo vähän kevyemmin jalkaharjoitteita.

Ikää alkaa olla 60 ja liiallinen reeni syksyllä teki tepposet. Lonkan ulkosyrjä kipeytyi. Nyt on hyvä, kun on vähentänyt jalkaprässin kelkan lisäksi 150 kiloon. En vedä enää jalkoja aivan väsyksiin saakka, vaan jätän pientä pelivaraa. Näin lihakset pysyy kunnossa ja välttyy turhilta kivuilta. Hymiö

Taas on aika vähän katsoa myös, mitä lautaselle laittaa. Joka keväinen kevennys ravintoon tuo pienen haasteen arkeen. Toisaalta on helppoa kun syö vain nälkäänsä ja silloinkin kohtuullisesti. Mukava näläntunne nukkumaan mennessä kertoo homman toimivan. Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lakerikenkä
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Koti on ihmisen pesä

Vastaus #19 - 25.02.2015 klo 12:44:35
Tulosta viesti  
Vai 150 kiloa Hymiö Aikamoiset painot on.

Fysioterapialähetteen sain ortopedilta ja fysioterapian maksoi kokonaisuudessaan työantaja työterveyshoidon kautta. Fysioterapaa määrättiin nivelkierukan repeämä epäilyn takia. Työntantaja kyllä kelakorvauksen myöhemmin. Kuntosalikortin 35 euroa maksan itse. Mitään kuntoutuksia ei julkisella puolella minulle ole järjestetty  lonkkien tekonivelleikkausten jälkeen.

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #20 - 25.02.2015 klo 17:01:59
Tulosta viesti  
Kolmen polvileikkausteni jälkeen olen aina pyytänyt ortopediltä suosituksen lääkinnälliseen kuntoutukseen. Suositus on mennyt sähköisesti tk:n kuntoutusryhmälle.
Otin selvää, milloin heillä on kokous - 1krt/kk - ja ennen sitä pyytänyt maksusitoumusta fysioterapiaan.

Olen maininnut jopa fysioterapeutin, jonka taidot tiedän.

Maksusitoumus myönnetty, jolloin käyntikerrasta maksan 8,50e fyssarille. Hän veloittaa yleistä terveydenhuoltoa sen jälkeen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lakerikenkä
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Koti on ihmisen pesä

Vastaus #21 - 25.02.2015 klo 18:52:12
Tulosta viesti  
Sain lääkinnällisenä kuntoutuksena 27-vuotiaana fysioterapiaa kun oli jo nivelrikko. Sen jälkeen en ole ole tuota mahdollisuutta tajunnu käyttää / kysyä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lakerikenkä
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Koti on ihmisen pesä

Vastaus #22 - 25.03.2015 klo 07:29:39
Tulosta viesti  
Päivitystä kuntosaliharrastukseen. Ennen muuten puhuttiin bodaamisesta, mutta nykyään käydään vaan salilla.

Ihan ongelmitta ei ole sujunut. Hieman löysä metallinivel ei tykännyt yhdestä liikkeestä joten sen vaihdoin kuukauden kuluttua. Olen maanantaina kokeillut myös paria muuta jalkaliikettä pienillä painoilla ja tuo metallinivelpuoli on vähän arka sen jäljiltä. Kokeilu jatkuu. Käsiliikkeet ei tuota mitään ongelmaa. Mikään liike ei tuota kipua, joten siinä mielessä ihan ok. Kun saan lihaksia vähän vahvemmaksi voi tietysti kokeilla uudestaan liikkeita jotka eivät sopineet.

Polvi alkoi oireilla ensimmäisten käyntien jälkeen mutta on antanut periksi eli ei kannata heti luovuttaa. Kokeilemalla löytyy liikkeet joita voi tehdä ja aluksi vain vähän painoja.

Täällä oli aamulla 8 astetta pakkasta Hymiö Narsissit parvekkeella ovat vielä elossa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuomo
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #23 - 25.03.2015 klo 10:09:27
Tulosta viesti  
Kevyemmällä ruokavaliolla jo viisi viikkoa. Kevyempi on olokin. Arviolta kolme kiloa silavaa on sulanut.

Reeni on kulkenut kuntosalilla hyvin ilman kipuja. Neljästi viikossa käyn+kävelylenkit päivittäin. Kyllä on hienoa, kun kivut ovat pois. Vaikuttaa myös henkinen puoli, kun sai päätöksen osatyökyvyttömyyseläkkeestä. Syksyllä vähennän työn puoleen. Kuukausi töitä ja kuukausi eläkkeellä. Sitä ennen pitää viettää vuosilomilla kolme kuukautta. Ei paha. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu