Normaali aihe Veraistukea nuorista? (Luettu 17.957 kertaa)
Maikki79
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Veraistukea nuorista?
21.01.2014 klo 13:51:26
Tulosta viesti  
Hei,

en ole koskaan tavannut ketään ikäistäni, jolla olisi tekonivel. Olisi kiva tavata ja vaihtaa kokemuksia muiden nuorten kanssa. Helsingissä asustelen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Veraistukea nuorista?
Vastaus #1 - 21.01.2014 klo 14:15:24
Tulosta viesti  
Oletko kokeillut Hesingin nivelpiiriä. oki kaikki muutkin nivelpiirit ovat avoimia. Nuoremmilla voi olla vaikeuksia ajanjakamisessa.
Moni nuori laillasi varmaan kaipaa vertaistukea, mutta ei ole aikaa ja voimavaroja lähteä liikkelle.
Vaikka nyt olisikin ikää enemmän, vaivat ja ongelmien koko kirjo on voinut alkaa vuosia, vuosikymmeniä sitten.
Joku on elänyt niiden kanssa koko ikänsä. Samaistuminen on helppoa.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2014 klo 18:26:52 Kirjoittaja Salla »  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

myy:D
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #2 - 25.01.2014 klo 11:02:42
Tulosta viesti  
Moikka!
Saanko kysyä minkä ikäisenä sait tekonivelen ja mihinkä. Itselläni juuri todettiin polven nivelrikko ja kauhistuttaa kun olen kovin nuori. )90-luvulla syntynyt. Järkyttynyt en kyllä asu Helsingissä, mutta kurjat on oltavat :/

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #3 - 25.01.2014 klo 14:51:39
Tulosta viesti  
Hei
Minä vammaudin 20 vuotiaana liikenneonnettomuudessa. Silloin alkoi tapaleeni nivelrikkoisena. Lohduttavaa on että nivelrikossa on erilaisia asteita ja on monia keinoja auttaa vaivaa, ennen tekonivel leikkausta.

Minulla polvinivel halkesi, joten hoitona lihasteeni joka on kaiken ydin ja jatkuuu, tarvittaessa otettavan kipulääkityksen ohella. Ensin osteotomia, jolla nivelen kantava pinta muutettiin niin että päräsin sillä 30 vuotta. Ennen tekonivelen laittoa nivelen tilannetta helpotettiin hyalgan injektioilla ja erilaisilla polvituilla. Proteesin sain 50 vuotiaana. Toisen polvinivelen osalta (joka myös vammautui samalla kertaa) hoitoina on ollut tähystyksessä putsaus, lihastreeni, hyalgan pistokset (jotka ovat kehittyneet vuosikymmenten saatossa niin että viimeksi pärjäsin vuoden yhdellä injektiolla kolmen sijasta), kinesioteippaus ja riittävä mahdollisimman mieto kipulääkitys. Nyt nivelessä on 4 asteen nivelrikko kaikilla pinnoilla ja jalka on löysä. Jokatoinen päivä olen sitämieltä että pärjään vielä ja jokatoinen päivä olen menossa proteesileikkaukseen jotta tämä hankaluus loppuisi. Hankaa on ollut viimeisest 12 vuotta.

Oleellista on miettiä kuinka arki sujuu. Minulla on jo vuosia sanottu että huono on nivel, huono. Sen kanssa olen suhteellisen hyvin prjäillyt ja edelleen yritetään pärjätä ilman toista proteesia. Joten, nilerikkoja on monenlaisia. Niiden kanssa oppii elämään ja hoidot kehittyvät.  Minulle 20 vuotiaana ennuste oli että ehkä 10 vuotta pärjäät, joten kaikki ennusteet on ylitetty moninkeratisesti ja hoidot kehittyvät hurjaa kyytiä. Vuosia sitten laitettiin viikon välein 3 kpl hyalgan injektioita, sitten Durolanea ja nyt liputan synvisc One injektion nimiin jolla pärjäsin viimevuoden- siis kokonaisen vuoden yhdellä injektiolla. Syön cartexan kuureja ja toivon että treenillä tekonivel leikkausta saadaan lykättyä vieläkin.

Tsemppiä, tilanne ei välttämättä ole toivoton vaan haasteellinen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #4 - 25.01.2014 klo 16:41:10
Tulosta viesti  
tosi kurjaa, että sulle kävi tolleen.  Itku mut tosi kiva kun kerroit oman tarinas, koska oon ite kans 20 ja nyt täysin ongelmissa asian suhteen ja elämä kevyesti rappiolla ton takia  Itku tuntuu niin hyvältä kuulla että en oikeesti oo ainoo ja että oot just saanu apua niistä injektioista. Kasvoko sun jalkaan koska sellasta luukerrostumaa sen nivelen tilalle ja jos kasvo niin miten pärjäsit??? ei oo pakko kertoo jos et haluu Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 25.01.2014 klo 18:25:58
Tulosta viesti  
Olin nelikymppinen

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #6 - 25.01.2014 klo 18:40:59
Tulosta viesti  
Jaa-a.
Mitähän mahdat tarkoittaa luukerrostumalla.
Osteofyyttejä, pieniä luukyhmyjä ilmestyy nivelen reunoille hiljalleen nivelrikon edetessä. Nivel myös madaltuu ja alkaa löystyä (minulla). Hyvä lihasten harjoittaminen tukee niveltä, siihen kannattaa panostaa.

Nivelrikkoja on monenlaisia, samoin elämäntilanteita. Lääkäreiltä saa hyvät ohjeet juuri oman nivlerikon hoitolinjaan. Heille kannattaa askarruttavat asiat kantaa. Pistä lapulle kysymykset ranskalaisin viivoin, että muistat kysyä mitä pitää.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 27.01.2014 klo 14:50:54
Tulosta viesti  
Juu niin täytyy tehä... oon kyllä yleensä lääkärissä niin paniikissa että en saa sanaa suustani ja askarruttavat asiat tulee mieleen vasta jälkikäteen...  Itku pärjäsikkö sit seabird ilman keppiä vai jouduitko edes sellaista hommaamaan se kun on suurin huolen aiheeni :/  ja pystyitkö käymään ihan tavallisesti töissä, vaikka sulla on nivelrikko???

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #8 - 28.01.2014 klo 12:52:47
Tulosta viesti  
Hei
Keppiä en ole tarvinnut muutoin kuin leikkausten/tähystysten jälkeen hetken aikaa. Ammattia olen vaihtanut kertaalleen ja muutoin on tullut opiskeltua lisää/eteenpäin. Töissä olen ollut suhteellisen normaalisti kaiken aikaa. Vasta viimevuosina, ennen polviproteesinlaittoa 2010 ja nyt sen jälkeen on työkaverit pyrkineet helpottamaan tilannettani mahdollisuuksien mukaan, lähinnä niin että kävelyä ei tulisi töissä aivan hirveästi. Mielessä on taas tehdä jotain uutta, eli avoimin mielein.. Pyöritä silmiä

Uinti ja vesijumppa/vesijuoksu ovat hyviä terenejä. Kipuun mietoja tulehdus/kipulääkkeitä. Monipuolinen ruoka ja riittävä kalsiumin saanti vahvistavat luita. Kannattaa jutella ortopedin kanssa niistä itseä huolestuttavista asioista, niin saa itselle sopivia neuvoja kuinka tulla vaivan kanssa toimeen. Lihaskuntoharjoittelu ja hyalgan pistokset auttavat myös.

Moni elää ihan normaalia elämää nivelrikkonsa kanssa. Hiljalleen sen oppii ottamaan huomioon arjessa, eli ei esim. nosta kamalan painavia tavaroita, pitää hyviä kenkiä jne.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #9 - 31.01.2014 klo 21:53:05
Tulosta viesti  
Okei Kliseinen no kiva kuulla että joku oppinut elämään asian kanssa, toivottavasti myös itse vaikka nyt ei siltä todellakaan tunnu Kliseinen tiäkkö muuten voiko niistä hyalgian pistoksista tulla haittavaikutuksia ja voidaanko niitä alkaa pistämään jo alkuvaiheessa. Luin kyllä asiasta netissä, mutta siellä ei suurempia haittavaikutuksia mainittu??? Oot tosi ihana kun aina vastailet kaikkiin tyhmiin kysymyksiin Kliseinen kiitos siitä! Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #10 - 31.01.2014 klo 22:17:52
Tulosta viesti  
Eipä kiittämistä, kiva jos voin olla avuksi, sellainen on tällä palstalla tarkoitus.

Kannattaa tosiaan jutella ortopedin kanssa hoitolinjasta, sillä vaihtoehtoja on ja jokaisen tilanne on omanlaisensa. Pahin haittavaikutus tuolla Synvisc one injektiolla on hinta ja se että käsittääkseni sen pistää vain asiaan perehtynyt lääkäri. Ohessa kyseisen injektion mainos. Siellä alaosassa on tuoteseloste, jossa ovat myös haittavaikutukset. Minä en haittavaikutuksia ole havainnut. Nyt syön lisäksi Cartexan tabletteja ja tarvittaessa kipulääkkeitä. http://www.synvisc.fi/#/tutustu-synviscr-ja-synvisc-oner-hoitoihin

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #11 - 01.02.2014 klo 09:13:23
Tulosta viesti  
Tyhmiä kysymyksiä ei ole.
Kun asia on uusi, mieleen tulee monenlaisia kysymyksiä, epäilyksiä, epävarmuutta. Kun vaiva on ollut pidemmän aikaa osa elämää -- joskus vaivaa enemmän, toisinaan vähemmän. Välillä sen melkein unohtaa.
Iällä ei taida juuri olla merkitystä. Vaivat ehkä hyväksyy, ymmärtää helpommin ikäänkuuluvina. Yhtälailla se koettelee kärsivällisyyttä ja vaatii totuttelua. Vaikka diagnoosin osteotomioitten jälkeen (ensimmäisinä teinivuosina), "leikkaustuomio" pysäytti silti, mutta en joutunut miettimään ja pohtimaan leikkaukseen susotumista ehkä samalla lailla kuin hän, kenelle asia tulee täytenä yllätyksenä.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #12 - 03.04.2014 klo 16:17:19
Tulosta viesti  
Hei seabird! Saiskos kysyä, miksi haluat lykätä sun toisen polven tekonivelleikkausta, itse kun olen luullut että niistä tekonivelistä on kovasti hyötyä ja helpottavat kipua, mutta voiko niistä tekonivelistä olla jotakin haittaakin mahdollisten leikkauskomplikaatioiden lisäksi???
Eikös onnistunut tekonivel ole aikalailla kivuton ja kävely näyttää normaalilta???? Näkyykö muuten tekonivel päällepäin esim. ontuvana kävelynä???

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #13 - 03.04.2014 klo 18:02:07
Tulosta viesti  
Juu
Että miksi yritän lykätä proteesinlaittoa.
"Nuori" viisikymppinen nyt. Nivelrikko on semmoinen pitkäaikaissairaus, jossa on erilaisia hoitovaihtoehtoja ennen proteesileikkausta. Aikanaan kun 20 vuotiaana tuli vamman jälkeen "tuomio" että: "ehkä noilla jaloilla kymmenenvuotta menee" (siis ennen proteesin tarvetta). Kuulosti vähän pahalta, että tarvitaan proteesit noin 10 vuoden välein kun suvussa eletään noin 90 vuotiaiksi. Olisi tarkoittanut 6-8 proteesinlaittoa  Täh.  Ajattelin silloin, että mennään omilla niin pitkään kuin voidaan, josko keksisivät siinä ajassa fiksumpia proteeseja/hoitovaihtoehtoja. Näin on käynyt. Todennäköisesti minua eivät auta nämä nyt uudet biomenetelmät, joita kehitellään korvaamaan nivelpintoja, sormia, korvia jne. Nykyisetkin proteesit ovat hyviä, mutta eivät kuitenkaan (mielestäni) korvaa omaa niveltä, jos se jotenkin toimii ja sillä pärjää eli arki sujuu. (ok. tökkii homma välillä pahasti, mutta pääsääntöisesti pärjään).

Ortopedini esitti vuodenvaihteessa erittäin hyvän kysymyksen: "Kumpi jaloista on parempi?". Nyt sanoisin että tilanne vaihtelee päivittäin mutta pärjään molemmilla kohtuullisen hyvin.Proteesia on arvioitu tarvittavan 2-4 vuoden sisään. Edellisestä on 4 vuotta. Siitä jäi semmoinen tuntuma, että olin tosi huonossa kunnossa kaikin puolin, etenkin painoa oli likkaa ja se aiheutti turhaa hankaluutta toipumiseen. Nyt sitten arvelin, että eihän tuo ota jos ei anna, että kokeilen kaikki muut hoidot ja treenaan ainakin lihakset parempaan kuntoon ennen leikkausta. Mitattiin lihasvoimat ja suunniteltiin jumpparin kanssa kuntosalitreeni/venyttelyt/tasapainoharjoitteet. Laitettiin Synvisc One injektio niveleen ja syön cartexan 400mg kuurina. Eniten etoo ylipaino ja ajatus että tällä kunnolla pitäisi konkkelehtia  keppien kanssa viikosta toiseen. Paremmassa kunnossa toipuminen on sitten helpompaa. Nyt toivotaan lämmintä treenihenkistä kesää ja lämpimiä uintivesiä.

Viestini on että kannatta kokeilla eri vaihtoehdot ennen proteesin laittoa, sen voi aina kuitenkin lopulta laittaa. Rahaa palaa, mutta palaa sitä auton huoltoonkin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 03.04.2014 klo 19:41:19
Tulosta viesti  
Vaikka vuosiltani en ole ns nuori Tekonivelen saaneena olen.
Minulal oli onni saada lääkäri joka ei tuijottanut syntymävuoteen, miettinyt miten monta tulevaa tekonivelleikkausta ehkä joudun läpikäymään.
Hänen pririteettinsa oli nivlen kunto ja elämänlaatu
Monet sauraudet vaativat tekonivelen jo noin 20v, eikä silloinkaan ikäkysymys ole kriteeri.
Tänä päivänä keskuudessamme on tekonivelpotilaita joiden ikä lähentelee tai on jopa yli keski-iän.
Jokainen ratkaisu on yksiläöllinen. Ymmärrän jokaisen lääkärin ja potilaan huolen tulevasta. Sitten on mahdollisesti on uusintaleikkauken aika, on tekniikka kehittynyt ettei ehkä koskaan tule kolmatta operaatiota.
80-luvulla tekonivelten elinkaareksi ilmitettiin 5-1ov

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #15 - 04.04.2014 klo 14:36:10
Tulosta viesti  
Hei
Sallan vastauksen innoittamana tarkennan omaa vastaustani.
Ortopedit eivät ole missään vaiheessa sanoneet/olleet sitä mieltä että ikä olisi este polveni tekonivelen laittamiselle, päin vastoin. Olin 20v. kun sanottiin että ehkä 10v. menee, eli olisin ollut 30 ensimmäistä laitettaessa. Yhteinen tavoitteemme on ollut pärjätä mahdollisimman pitkään ilman proteesia. Kahta sanaa ei ole ollut siitä että polvi oli halki, se oli.

Viimeaikaiset tutkimukset kertovat selvästi että suurin riski tekonivelen saamiseen on ylipaino. Liikunta/hyvä lihaskunto/lihastasapaino ovat hyödyllisiä tehdä ensin. Itse olen aivan innoissani noista niveliin pistettävistä "kukonhelttauutteista", joista kaikista on ollut kovasti apua vammapohjaisen nivelrikon hoidossa. Siinä voi olla tulevaisuus näissä hoidoissa. Kerran vuodessa piikki polviniveleen ja taas pelittää, aivan upeaa.  Niiden avulla oma elämänlaatuni on parantunut huimasti. Treenasin alkuvuodesta jalkalihaksia kuntosalilla ja  lonksuva polveni (ei proteesileikattu) alkoi pysyä paikoillaan. Se antoi uskoa siihen että proteesi ei ole vielä ajankohtainen.  Sitten kun sen aika on, se laitetaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #16 - 04.04.2014 klo 16:31:49
Tulosta viesti  
Kiitos teille vastauksista Kliseinen <3 haluaisin vielä tietää, että alkaako nivelrikko näkyä jossain vaiheessa ulospäin, esim. ontuvana kävelynä yms. Tuollaiset asiat ei kyllä toki pitäisi olla ensimmäisenä mielessä, mutta harmittaa toki kun esim. korkokenkien käyttö on hankalaa, näin 20-vuotiaana kun tuollaiset asiat ovat kovasti mielessä :/

Kiitos kun kerroitte vielä noista treenijutuista, itse kun lopetin kaikki harrastukseni kipujen tultua elämääni. Ehkä löydän teidän kokemanne avulla salimotivaationi uudelleen ja parannan asennettani asian suhteen KliseinenDD

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #17 - 04.04.2014 klo 18:04:30
Tulosta viesti  
On totta siirtäminen ja kohtuudella leikkauksen pitkittäminen kannattaa
Tarkoitukseni oli antaa eväitä lääkärissä käyntiin, kuntuu tuntuu ettei jaksa ja pärjää kuluneillä nivelillä.
Sekä hälventää mahdollisia pelkoja leikkaukseen ja sen mahdolliseen uusintaan.
On varmasti vaikeaa - kun leikattujen ikähaitari on iso, lääkäreiden leikkauspäätöskriteerit eivät tunnu kovin yhdenmukaisilta.
Kun ollaan tilanteessa ettei vaapa-aika riitä toipumiseen raistuksesta, voimia ei ole rentoutumiseen, on vaikeuksia päästä bussiin sieltä pois, henkilöautoon asettautumisessa on haastetta.
Kuvantamisen, nivelten tutkiminen, omat tuntemukset auttavat ratkaisun tekemisessä

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #18 - 04.04.2014 klo 22:16:27
Tulosta viesti  
Hei
Kiva jos kertomuksistani on hyötyä. Nilvelrikko on tosiaan vaiva, joka oireilee hyvin eri tavoin eri ihmisillä ja ne voivat vaihdella eri aikoina eri tavoin. Yleisenä ohjeena voi sanoa että kaikkea  kivaa voi/pitää tehdä mitä voi. Aika tuo sitten rajoitteet asiaan ja ne kivuliaat asiat jäävät pois tai niitä alkaa välttää. Mikäli korkokengät tuntuvat hyviltä nyt, siitä vaan. Lopulta kai ratkaisevat ne kivut. Vanhempana voi sitten saoa että oli minullakin korkokengät. Toisilla on toisilla ei, riippuu vaivasta.

Liikkua voi ja pitää mutta särkyjä lisääviä lajeja voi vältää. Ajatuksena on että lihakset säilyisivät hyvässä kunnossa ja nivel liikkuisi mahdollisimman hyvin ja laajasti.  Pyöräily,uinti, vesijupppa, vesijuoksu niitä parhaita. Omat jalkani ovat näyttäneet kaiken aikaa ihan samanalisilta. Niistä ei ulkopuolinen näe nilverikkoa. Sitten jos kivut ovat hankalat, alkaa kävelyyn tulla muutoksia. Minä en sitä itse huomannut, mutta jotkut vieraat ihmiset sanoivat että kävelen kummalisesti Pyöritä silmiä

Jokaisen vaiva on niin yksilöllinen, lääkäri ja jumppari ovat ne, jotka osaavat antaa parhaat neuvot miten edetä. Ennen lääkärille menoa voi tehdä muistilistan itseä askarruttavista/pelottavista asioista jotta muistaa ne kysyä. Suosin ranskalaisilla viivoilla parin sanan kysymyksiä. Itselläni on yleensä yksi tai kaksi asiaa ortopedille. Näytän mihin sattuu ja kysyn että mitä tehdään. Lääkäri kyselee loput oleelliset. Tsemppiä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Perhoneito
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #19 - 04.12.2015 klo 18:55:12
Tulosta viesti  
Aika hiljaiselta vaikuttaa tää nuorten vertaistukeminen  Kieli
Tosin en mä tiedä, kuulunko mitenkään nuorisoporukkaan, vaikka ehkä mä nivelrikkopotilaana oonkin sitä nuorisokastia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #20 - 08.12.2015 klo 21:45:06
Tulosta viesti  
Hei
En enää ole kovin nuori, mutta vammauduttuani olin,nyt yli 50v. Juuri mietin nivelpiirin vesijumpassa että suurinosa kävijöistä on jo eläkkeellä tai hyvin lähellä sitä. Missä ovat nuoret nivelvaivaiset?

Kävin kokeilemassa kuntonyrkkeilyä, kun työnantaja sitä mainosti. Oli kunnon hikiliikuntaa ja teki hyvää hartioiden liikkuvuudelle, mutta se muu toiminta  Täh.
En pääse kyykkyn saati pysty hyppimään vuorotahtiin tai tasajalkaa... no olin sitten vain tekevinäni jotain sineppäin  Nolostunut. Totesin että olen ihan oikeassa ryhmässä kun jumppari vetää ohjattua vesijumppaa. Siellä on saatu hyviä tuloksia aikaan. Mukaan vaan reippaasti jos nivel vaivaa on.

Sivun alkuun

IP kirjattu

JJ-70
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #21 - 30.12.2015 klo 09:12:10
Tulosta viesti  
Täällä nuorekas nelikymppinen nivelrikkoinen nainen. Polvissa ja leukanivelessä nivelrikkoa. Sairastuin alle nelikymppisenä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tikkari1
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: PK-seutu
Vastaus #22 - 04.01.2016 klo 11:12:27
Tulosta viesti  
Ihan samaa olen pohtinut minäkin: tiedän, että meitä nuoria ja nuorekkaita kyllä on mukana, mutta silti fiilis on se, että kuntoutuspalvelut on suunniteltu hieman vanhemmalle väelle, heidän tarpeitaan mitenkään väheksymättä.

Olen itse vuoden verran alle viisikymppinen, mutta lonkan nivelrikko (dysplasiasta aiheutuva) on diagnosoitu jo n. 35-vuotiaana. Nyt 8 viikkoa sitten tosiaan leikattiin. Nyt kun mietin jälkitarkastuksen jälkeisiä aktiviteetteja, olisi ihan kiva osallistua vaikka johonkin nivelyhdistyksen vesijumppiin pk-seudulla. Mutta ovatko ne liian keveitä ikänsä kuntoilua harrastaneelle? Vai pitääkö meidän junioreiden Virnistys polkaista oma ryhmä pystyyn?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Artros68
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #23 - 04.01.2016 klo 23:15:29
Tulosta viesti  
Itse olen 47 vuotias nainen Turun seudulta ja olkapäässä vikaa kahdeksan vuotta sitten tapahtuneen tapaturman seurauksena. En siis niin nuori, mutta kaikkihan on suhteellista.
Ensimmäistä kertaa rohkaistuin kirjoittamaan, jos vaikka sitä vertaistukea oikeasti täältä saisi. Mulla ei sitä varaosaa vielä ole, mutta se päivä lähenee. Vaikeinta tähän asti on ollut hyväksyä tämä tilanne. Pelottaa, mitä rajoitteita sitten kun... ja yhtä kovasti odotan sitä ettei olisi enää tätä särkyä ja pystyisi nukkumaan yönsä.

Tsemppiä kaikille, nuorille ja vanhoille

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mermaid
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #24 - 23.02.2016 klo 00:09:24
Tulosta viesti  
Olen 40 v. ja isovarpaan tyvinivelessä on rustovaurio ja nivelrikko. Päkiä kipeä ja turvoksissa.Tanssiharrastus, lenkkeily ja pitkät kävelylenkit ovat saaneet jäädä, tilalle etsin nyt uusia lajeja. Uinti ja vesijuoksu tuntuvat hyviltä, pyöräilykin ok. Onko teillä muita hyviä ideoita? Kesää odotan, viime kesänä aloitettu melonta kajakilla oli mukavaa... Kaipaan ulos luontoon liikkumaan, mutta näin talvella vaihtoehtoja on aika vähän. Helsingissä asustelen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maritu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #25 - 04.03.2016 klo 08:29:52
Tulosta viesti  
Hei kaikille!
Olen 24-vuotias nuori. Minulla on keraaminen lonkan tekonivel, joka laitettiin kun taisin olla 18-19-vuotias. Olen tottunut elämään nivelen kanssa, kävelemiseen se kyllä vaikuttaa ja kun on tuota ylipainoa. Juoksemaan en pysty. Mutta haluaisin alkaa ratsastamaan. Nuorempana kävin ratsastamassa ja tykkäsin siitä. Harrastan käsitöitä,askartelua ja kuntosalilla käyn.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Perhoneito
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #26 - 16.04.2016 klo 16:39:06
Tulosta viesti  
No muista nuoriso-osastolaisista päätellen olen itsekin vielä nuorisoa tällä kypsällä 36-vuoden iällä, hyvä näin  Silmänisku
Mulla kans leukanivelessä todettu nivelrikko ja sekä polvet, olkapäät että niska kipuilee ja naksuu, että kai niissäkin jotain on. Nyt on vähän helpompi vaihe. Kaks vuotta kesti leukanivelen säryt, mutta nyt on rauhottunu, kun niveleen laitettiin hyaluronihappoo syksyllä. Toivottavasti rauhallinen jakso kestää pitkään.

Itse harrastan hyötypyöräilyä ja uintia. Käsitöitä teen niin paljon kuin kroppa antaa periks, mutta staattiset asennot ei kyllä tee hyvää. Kevään oon käyny fustrassa ryhtiä parantamassa ja se on kyllä noiden olkapäiden ja selän toimintaan vaikuttanu positiivisesti.

Välillä sitä meinaa vajota synkkyyden alhoon, kun säryt vaivaa ja tulevaisuus vaikuttaa melko synkältä, mutta ehkä täällä saadun vertaistuen myötä voi oppia elämään näidenkin vaivojen kanssa. Kiva, kun ei tarvi ihan yksin olla!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Vandrare
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #27 - 03.05.2016 klo 00:01:45
Tulosta viesti  
Olisiko teillä kiinnostusta ihan live-vertaistukeen? Olen nimittäin itse pohdiskellut jo vuoden-pari, että pitäisikö yrittää sellaista järjestää. Vertaistukea kun minullakin on, mutta ei nuorista. Toisinaan kuitenkin tuntuu siltä, että olisi mukava päästä puhumaan joistakin ajatuksista nuoremman väen kanssa. Minun puolestani kukin saa toki itse määrittää, onko "nuorempaa väkeä" vai ei :)

Niin, ehkä voisin myös sanoa jotakin itsestäni. Olen 29-vuotias helsinkiläinen nainen. Sain ensimmäisen nivelrikkodiagnoosini 25-vuotiaana. Nyt neljä vuotta myöhemmin on diagnosoituna sekä olkapään että selän nivelrikko, ja lisäksi on muita nivelvaivoja. Nivelongelmat ovat olleet merkittävä haaste niin opiskelulle, työssäkäynnille kuin elämälle muutenkin, mutta eteenpäin porskutan kumminkin!

Sivun alkuun

IP kirjattu

JJ-70
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #28 - 06.06.2016 klo 07:10:12
Tulosta viesti  
Kyllä olisi kiinnostusta live-vertaistapaamiseen.
Luulisi Helsingin alueellakin olevan halukkaita osallistumssn.
Kovin on vain hiljaista täällä ollut viime aikoina Järkyttynyt

Sivun alkuun

IP kirjattu