Normaali aihe Kokemuksia kuntoutuspaikoista (Luettu 22 720 kertaa)
vuosimalli-60
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke! Se on
totta!

Viestejä: 235
Liittynyt: 15.04.2012
Kokemuksia kuntoutuspaikoista
16.01.2014 klo 13:12:18
Tulosta viesti  
Hei olisi tarkoitus laittaa hakemus TYK-kuntoutukseen. Kuntoutus toteutetaan luultavimmin yksilöllisenä kuntoutuksena.
Onko vastaavasta kokemusta? Olitteko kauan ensimmäisellä jaksolla kuntoutuksessa, siellä yöpyenkö?
Kuntoutus olisi monialaista TULES-kuntoutukseen painottuvaa, sikäli kun minulta kysytään  Silmänisku.

Onko tuttuja Siilinjärvellä oleva Kunnonpaikka ja Punkaharjun Kruunupuisto?Suosituksia?  Järkyttynyt
Kruunupuisto on lähinnä mutta mietin kumpaan kannattaisi hakeutua? Kaiken toiminnan puolesta ja vapaa-ajan kohteessa.

Kutakuinkin lähellähän olisivat myös KK-Kunto oy Lappeenrannan kylpylä  ja Imatran Liikunta ja kuntoutumiskeskus. Pyöritä silmiä
  

mol polvien tekonivelleikkaus 3.12.12 Triathlon
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pantse
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 165
Sijainti: Savonlinna
Liittynyt: 23.01.2009
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #1 - 16.01.2014 klo 14:29:48
Tulosta viesti  
Kruunupuistossa jatkuu ensi kuussa yksilöllinen kuntoutus, eka jakso oli viisi päivää ja asuin siellä vaikka kotiin on matkaa 30 kilometriä.

Itse olin erittäin tyytyväinen palveluun sekä henkilökuntaan, suosittelen.
  

osatyökyvyttömyyseläkeläinen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
vuosimalli-60
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke! Se on
totta!

Viestejä: 235
Liittynyt: 15.04.2012
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #2 - 16.01.2014 klo 15:51:29
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksesta. Ihan hyvä käsitys minullakin on ollut.

Mitenkäs kuvailisit tiloja ja toimintaa?
Minulla on käsitys että saattaisi TYK kuntoutuksessa olla eka jakso jopa 12vrk joten mietin myös mikäli näin on kuinka saan ns. vapaa-ajan siellä kulumaan? Onko tekemistä? Vai eikö enää jaksa päivän jälkeen Silmänisku
Mietityttää myös kun ei ole ryhmämuotoista että olo siellä käy yksinäiseksi ja tylsäksi? Nolostunut
Siksi mietin kumpaan hakeutuisin. Kunttari vastaan Siilinjärven Kunnonpaikka Epävarma
Kunttari olisi minuakin kaikkein lähinnä. Hymiö
« Viimeksi muokattu: 16.01.2014 klo 17:38:09 Kirjoittaja vuosimalli-60 »  

mol polvien tekonivelleikkaus 3.12.12 Triathlon
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #3 - 16.01.2014 klo 16:53:05
Tulosta viesti  
Mm yksilöllisiä kuntoutuksia järjestää sekä laitos- että avomuotoisena.
Jos matkanteko hiukankin mietityttää, valitsisin laitosmuotoisen.
Ajan saa kulumaan, eri paikoissa on hyvinkin vaihtelevaa vapaa-ajan toimintaa. Ellei laitoksen kotisivuilta selviä mitä "talo trjoaa" kannattaa laittaa sinne sähköpostia  ja tiedustella.
Jotkut paikat laittavat kyselykirjeen kun kuntoutus on myönnetty ja kyselevät "kaikenlaista"
Vaikka kuntoutus olisi ns yksilöllinen ollaan siellä paljon myös ryhmässä.
Kaikkia kuntoutujia yhdistää halu ja tarve kohentaa vointiaa, vapaa-ajalla on oiva tilaisuus antaa ja saada vertaistukea.
Olen ollut "ryhmässä" jossa varasimme tilat ja pidimme nyyttärit.
Toisaalta päivän ohjelman jälkeen ja niiden välillä oli ihanaa kun saattoi hetkeksikin oikeiasta itsensä ja vaikka torkahtaa.
  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
vuosimalli-60
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke! Se on
totta!

Viestejä: 235
Liittynyt: 15.04.2012
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #4 - 16.01.2014 klo 17:50:31
Tulosta viesti  
Kiitos Salla.
Niin olisinkin kohta kysynyt pantselta ja muilta että vaikka kuntoutus onkin yksilöllistä eikä sinne mene jonkin ryhmän jäsenenä osallistutaanko silti joihinkin ryhmämuotoisiin kuntoutuksiin. Sehän on asian toinen puoli että tapaa muitakin kenties samassa tilanteessa olevia ja saa sitä vertaistukea ja seuraa sillä pitkäksi aika tulee jos yksikseen joutuu puhumaan  Silmänisku

Tuotapa epäilen että Siilinjärvellä olisi vireämpää toimintaa ja monimuotoisemmat tilat ja toiminta, mutta sehän on vain mielikuva. Paikka on uudempi ja ehkä enempi suuntautunut työikäisiin?? Onko nuorekkaampaa toimintaa vai onko jopa liian nuorekasta  Virnistys vai hyvän verran nuorekasta? Silmänisku
Pantselta kysyisinkin ikäjakaumasta sillä olijoista? Sehän toki riippuu millaista kurssitoimintaa sillä hetkellä paikassa on. Voi olla pelkkä mielikuva että Punkaharjulla keskityttäisiin enempi mm. aivohalvauspotilaiden kuntoutukseen ja iäkkäämpään asiakaskuntaan?
Paneutumista asiakkaaseen korostetaan Punkaharjulla ainakin niin väittävät itse?? Mitenhän muualla???
Uima-allastilat ja yms tekemisen keksiminen, sekä ikäjakauma ja samanlainen vertaistuki, niitä siis myös pohdin paikkoja punnitessani  muun lisäksi.
  

mol polvien tekonivelleikkaus 3.12.12 Triathlon
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #5 - 16.01.2014 klo 18:06:25
Tulosta viesti  
Monista eikoista johtuen voi tiettyyn paikkaan hakeutua vanhempaa, nuorempaa väkeä. Tauti-, vaiva-, vika-, vammatausta  vaihtelee.
Lääkäri voi suositella lausunnossaan tuettyä paikkaa sekä perustella sen.
Itsenkin kannattaa paneutua huolellisesti omassa hakemusosassaan  perusteluihin miksi haluaa juuri tiettyyn kohteeseen.
Lääkäreillä on toki paljon asiantuntemusta eri laitoksista.
Sunnuntiaisn, ainakaan ennen vanhaan, ei ollut ohjelmaa, jos matka on pitkä ja kotiin ei kannata lähteä (lauantai oli lyhyempi päivä) paikasta riippuen tekemistä riittää tai sitten ei. Eli omia kirjoja, ristikoita, käsitöitä tms mukaan.
Yksilöllisessä kuntouttuksessa on ehkä heiman enemmän yksinäistä puurtamista tai sitten ollaan ryhmässä, mutta ohjattu ohjelma esim kuntosali, on yksilöllisesti laadittu. Kuten esim tk-n fysioterpian organisoima kuntosaliharjoittelu.
Luulen että laitokset pyrkivät kokoamaan ryhmät mahdollisimman samankaltaisiksi, jolloin kuntoutukseen pääsyä voi joutua tovin odottomaan tai sitten se tulee lyhellä varoitusajalla.
Jos on jokin ehdoton este, kannattaa se mainita jo hakemuksessa. Toki sitä voi siirtää "pakon edessä" Muistaakseni vastaaottamiselle on kuitenkin takaraja - tarkoitan miten kauan maksusitoomus on voimassa.
Usein kuntoutuslaitosten www-sivuilla on hyvä kuvaus millaista siellä on ja ellei kannattaa kysyä etukäteen, jotta b-lausuntoon saa "nimetyn paikan"
  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pantse
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 165
Sijainti: Savonlinna
Liittynyt: 23.01.2009
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #6 - 16.01.2014 klo 20:04:48
Tulosta viesti  
Kruunupuistossa on tosiaankin ehkä enemmänkin vanhempaa porukkaa. Ajanvietto mahdollisuuksia on etenkin ulkoilumaastot erinomaiset, samoin saunat ja allasosasto on käytössä ilta aikaan kuntoitujille ilman eri maksua. Ravintolassa näkyi parina iltana olevan karaokea ja vastaavaa.

Itse olen tules kuntoutuksessa ja todennäköisesti sama porukka on seuraavallakin kerralla.
  

osatyökyvyttömyyseläkeläinen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pantse
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 165
Sijainti: Savonlinna
Liittynyt: 23.01.2009
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #7 - 16.01.2014 klo 20:10:08
Tulosta viesti  
henkilökunta on kyllä mahtavaa, huumorintajuista ja lupsakkaa ammattitaitoista sakkia Kliseinen
  

osatyökyvyttömyyseläkeläinen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
vuosimalli-60
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke! Se on
totta!

Viestejä: 235
Liittynyt: 15.04.2012
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #8 - 16.01.2014 klo 20:38:02
Tulosta viesti  
Hei pantse.
Katselin tuossa tarjontaa...liikuntaryhmiä Kuopio tarjoaa paremmin, mutta ainahan sitä miettii jos ihan  huippukuntoistenkin seassa pyörii  Silmänisku että tuleeko sitten vaillinainenkin olo? Lappeenrannan kylpylä sijaitsee  aivan keskustassa ja sieltä voi helposti liikkua muuallakin kuin kylpylässä...Lappeenranta yks minun lempparikaupunkeja ainakin kesällä. Hymiö
Katselin Kunttarinkin kurssitarjontaa ja jos hyvin sattuu niin samaan aikaan saattaa talossa olla hyvinkin paljon työikäistä porukkaa, koskaan ei tiedä?? Järkyttynyt
Henkilökuntaa olen kyllä kuullut kehuttavan ennenkin ja sehän on yksi tärkeä elementti!!! Kliseinen
Onko sulle selvinnyt onko jatkossa jotain hyötyä siitä, että käyt kotia lähellä olevassa kuntoutuspaikassa.  Onko heillä jotain tarjota tulevaisuutta ajatellen paikalliset liikuntapaikat tuntien tms. Täh
  

mol polvien tekonivelleikkaus 3.12.12 Triathlon
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #9 - 16.01.2014 klo 20:46:53
Tulosta viesti  
Ihan varmasti löytyy sopivan tasoinen liikuntaryhmä.
Laitoksissa on samaan aikaan niin paljon kuntoutujia - kuka missäkin ryhmässä.
Yhdessä kuntotuspaikassani oli "perusteelliempi" aastattelu sekä fyssarin alkututkimus ja sen perusteella sijoitettiin ryhmään 1-3.
Tapoja on monenlaisia mutta tavoitteet kaikissa paijoissa sama.
« Viimeksi muokattu: 17.01.2014 klo 13:15:50 Kirjoittaja Salla_ »  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1 444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #10 - 17.01.2014 klo 07:57:12
Tulosta viesti  
Hieno juttu että joku muukin nostaa tätä asiaa esiin.
Nivelrikkoisena treenit ja tekemiset on täytynyt sovittaa vavojen mukaan. Näin ollen kuntoutukseen hakeutuessani olin juuri tämän asian äärellä. Ilmeni että Kela-kuntoutuksessa on tietyt sapluunat, muistaakseni niin että kuntoutus on kahdessa tai kolmessa jaksossa. Näyttäisi siltä että myös sisältö ja painopistealueet kyselyissä on standaroitu eli niissä ei suuria eroja ole paikan valinnasta riippumatta. Kyselyt etukäteen ja kuntotuksen aikana lienevät samat kaikkialla.

Minulle tuli alkuun päätös että kuntoutus on hyväksytty ja se täytyy toteuttaa vuoden sisällä. Mikäli kuntoutukseni olisi ollut 3-osainen, olisi tullut kiire. Nyt se toteutuu kahdessa osassa, mikäli kykenen toiseen osaan menemään. Käsitin että tämä 2 osaan jaettu systeemi olisi nyt tullut "muotiin".

Yllättävän vähän oli/on saatavilla tietoa juuri siitä, miten kussakin kuntoutuspaikassa esim. uima-allas/vesihierontalaitteet/saunat/kuntosalit ovat kuntotujien käytettävissä omatoimiseen harjoitteluun, myös vapaa-ajalla. Uima-allas on ihan kiva, mutta jos sinne ei pääse  Pyöritä silmiä, eli se on kiinni tai sauna on mutta se on kylmä joinakin päivinä tai täynnä paikallisia koululaisia koko päivän tms. (Minulle kävi niin että allas oli täynnä vaahtosammuttajan kokoisia veijareita, joten uinti jäi aikas vähiin ensimmäisellä jaksolla). Olisi hyvä tietää myös millaista toimintaa on ns. vapaa-ajalla ja pitkiäkö päivät ovat. 

Oma  liikkumiseni  ei ole kovin hyvää, joten olisin toivonut tietoa nimenomaan vesiliikuntapainotteisesta kuntoutuksesta kun maalla treenaaminen on suhteellisen avutonta. Myös kuntosalien laiteista toivoin tietoa siitä, miten ne soveltuvat nivelrikkoisen harjiotteluun. Olen nyt katsastanut pari kuntosalia omaan treeniin ja kummassakin löysin vain pari laitetta joilla voin todella harjoitella täällä arjessa.

Yleisesti asiaa tarkastelleen, tulin siihen tulokseen että ns. kylpylätyyppisissä laitoksissa olisi tarjontaa enemmän kuin kartanotyyppisissä Epävarma. Uima-altaista kyllä esitteissä puhutaan mutta ei siitä, miten ne ovat kuntoutujien käytettävissä.  Kylpylöissä taas voi olla mm. itänaapurin loma-aikoina tai koulujen vuosilomien aikaan "hieman ruuhkaa", jolla saattaa olla vaikutusta -hyvässä ja pahassa kurssin sisälöön tai tarjontaan.

Omaan kuntoutukseni ensimmäiseen jaksoon olen erittäin tyytyväinen. Arki vain tuo omat ongelmansa. Töissä pitäisi jaksaa ja siinä ohella kuntoutua em. ohjeiden mukaan. Yhtälöä en ole vielä saanut toimimaan. Nyt täytyykin pohtia onko töistä hellitettävä jotta proteesileikkausta saisi vielä lykättyä. Vuorotteluvapaa on todennäköisin vaihtoehto nyt tai sitten se proteesi, joka nyt tuntuisi luovuttamiselta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #11 - 17.01.2014 klo 13:19:47
Tulosta viesti  
Kokemusta kolmesta kuntoutuslaitoksesta ja (-jaksosta) Kaikki olivat yhdessä jaksossa.
Nykyisin tuntuu olevan vallalla malli kahdessa osassa.
Tuntuu että reissaaminen vie osan voimista ja tehostakin.
Ehkä nsseuranjaksolla haetaan kokemusta ja näyttöä kuntoutuksen tehosta, kaikin puoleisesta hyödystä.
  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
vuosimalli-60
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke! Se on
totta!

Viestejä: 235
Liittynyt: 15.04.2012
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #12 - 17.01.2014 klo 14:00:31
Tulosta viesti  
Hei taas.
Tuntuu että kelalta ei juurikaan heruisi helpolla apua paikkojen valinnassa.
Minulle kyllä heitettiin työterveyshuollossa mielipide etten paljon itse kuitenkaan voi vaikuttaa paikanvalintaan vaan paikat on kilpailutettu ja valinnat tehdään sen pohjalta mistä ne rahan puolesta kannattaa ottaa??

Mitenhän pantse pääsitkö vaikuttamaan valintaan tai te muut?
Salla Seabird?

Oma hakemus on vielä vaiheessa kun lääkäri ei ole tehnyt B-lausuntoa joten ensi viikon alussa kiikutan hakemuksen perille. Siihen asti voin arpoa toivetta  Virnistys

Itsekin toivon hyviä allastiloja koska tuo vesiliikunta on tuttua mutta myös mieleistä ja sitä kärsii tehdä.
Toki muukin liikunta on hyvä tulla tutuksi jos löytyisi oma uusi laji josta kiinnostua, siksi kokeilun mahdollisuudet olisivat eduksi. Hymiö

Hienoa palveluahan olisi jos pääsisi jonkun kanssa miettimään itselle sopivinta kuntoutuspaikkaa... onhan se rahan vastinetta miten kuntoutuksesta saa mahdollisimman paljon hyötyä. Järkyttynyt

Itse koitin toivoa kuntoutukseen pääsyä jo ennen leikkauksia mutta vastaus oli että katsotaan sitä sitten tekonivelleikkausten jälkeen, ehkä sen aika olisi sitten!! Järkyttynyt
Olisin varmasti hyötynyt kuntoutuksesta jo ennen leikkausta pari vuotta aiemmin sitä toivoessani. Surullinen
Nyt tuntuu että monta vaivaa on limittäin ja lomittain ja kroppa vaan jäykistyy vaikka polviin ei koskekaan ja kärsii kävellä.. Hymiö

Joensuun Vetrean ehdin laittaa aiemmin hakemuksen, mutta kun kuntoutusta muutettiin erilaiseksi ja ajattelin että sieltä ehkä on paljon yhteydenpitoa työpaikalle niin aloin kallistua lähemmän paikan puoleen... Pyöritä silmiä Ja nyt on heitetty ilmaan ettei sitä yhteydenpitoa niin olisikaan??
Ei siis "paikalla" väliä. Täh
Hassulle vaan tuntuu näitä miettiä ja punnita jos omalla toiveella ei sitten olekkaan mitään virkaa  Vihainen Virnistys
  

mol polvien tekonivelleikkaus 3.12.12 Triathlon
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #13 - 17.01.2014 klo 14:59:47
Tulosta viesti  
Olen päässyt sinne minne hain - lääkärin suositus.
Perustelin miksi juuri sinne, vaikka lääkäri oli jo kommentoinut oman näkemyksensä.
On totta ettei ole helppoa valita paikkaa.
Kelan sivulla on kuntoutuskursseja - paikka.- tules.
Olethan yhteydesä jos tarvitse apua sivun löytämisessä.
Vaikka hakisikin yksilöllistä kuntoutusta, paikkojen www-sivuista on apua, kun hakee suosikkia.
Toisaalta saattaa löytyä sopiva ryhmämuotoinen kuntoutus - jos on ollut jo vastaavalla, yksilölliseen lienee helpompi saada maksusitoomus. Näin ainakin eräs sosiaalihoitaja neuvoi.
Kela ei varmaan voi suositella mitään - tee valmiiksi kysymyksiä, mikä on tärkeää, mitä odotat ja toivot kuntoutuspaikalta, silloin sinulle voidaan kertoa sopiiko se sinulle vai ei.


  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jarijeremias
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 144
Liittynyt: 18.09.2011
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #14 - 17.01.2014 klo 16:18:48
Tulosta viesti  
Kaisankoti Espoossa oli kanssa hieno paikka. Vanhassa kartano miljöössä sijatsee. Henkilökunta todella mielyttävää. Ruoka oli todella hyvää. Ensimmäisen kerran kun olin niin ruoka meinasi olla ongelma. Miksikö? No ryhmä oli ylipainoisille tarkoitettu ja tavoitteena syödä niinkuin normaalisti ihmiset syövät ja liikkua. Toisella kerralla colitis ulserosan vuoksi oli mukava kun ei jokaista suupalaa tarvinnut vahtia. oli se ylipainosten ryhmä hyvä juttu. 40kg lähti vuodessa eikä ole tullut viidessä vuodessa kuin 10kg takaisin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pantse
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 165
Sijainti: Savonlinna
Liittynyt: 23.01.2009
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #15 - 17.01.2014 klo 17:48:45
Tulosta viesti  
Itse otin silloin kuntoutus asiassa yhteyttä kelan kuntoutusneuvojaan, hänen kanssaan käytiin vaihtoehtoja läpi ja itse sanoin että olisin halukas menemään Kruunupuistoon.

Kuntoutusneuvoja oli samaa mieltä ja samoin yksilölliseen kuntoutukseen sekä paikkaan jossa pääsee allashommiin, itsellä on myös tuo kävely heikkoa.

<siellä jatkuu ensi kuussa ja loppujakso toukokuussa.
  

osatyökyvyttömyyseläkeläinen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1 444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #16 - 17.01.2014 klo 19:59:12
Tulosta viesti  
Hei
Kirjoitinkin aiheesta tänne kun se oli ajankohtainen. Minulla matka kuntoutukseen-kin oli suhteellisen mutkikas ja vaiherikas, jälleen kerran. Asiaa pohdittiin työterveyshuollossa noin vuosi, sitten lääkäri kertoi tekevänsä B-lausunnon. Sitten toinen polvi alkoi oirehtia ja sitä tutkittiin joten kuntoutushakemus siirtyi. Lopulta se tehtiin ja otin yhteyttä kelan netin välityksellä katsottuani vaihtoehdot missä ko. kuntoutusta järjestettäisiin. Kävikin niin että Kelan mielestä asuin väärällä alueella, paikka oli "länsisuomessa asuville". Lisäksi kela vaihtoi kuntoutusmuodon tykystä yksilölliseksi tules- kuntoutukseksi, mistä olin aika hämilläni. Etsin sitten uuden paikan ja kyselin ko. kuntoutuspaikasta tilannetta. Ensin sieltä ilmoitettiin että seuraava kurssi on keväällä, jolloin olisi käynyt niin että Kelan myöntämä vuoden aika olisi mennyt umpeen. Ilmoitin kuntoutuspaikkaan että haen jostain muualta ko. paikkaa. Siitä parin viikon päähän tuli yllättäen ilmoitus että pääsen kuntoutukseen, jonne sitten innoissani menin.

Oli tosiaan aika hankala vertailla kuntoutuspaikkoja ja jäikin ajatus että ne on jaettu alueellisesti. Varmaan suurin osa ihmisistä meneekin mielellään lähimpään kuntoutuspaikkaan. Kuten sanottu kurssin rakenne vaikuttaisi olevan Kelan standardi, joten sisältö niissä on sama paikasta riippumatta. Testit ja mittaukset ovat myös (käsittääkseni) samat paikasta riippumatta. Laitteissa ja uima-altaassa on eroja. Porealtaat kyllä löytyvät joka paikasta, joten loppuarviokseni jää että eipä sillä suurta väliä ole minne menee. Uimalla treeniä tehneenä ja vesijumppaa ja vesivenyttelyä pääsääntöisesti nivelvaivoissa käyttäneenä olisin vain halunnut varmistaa että pääsen kunnolla uimaan kun kuntoutukseen menen ja sehän ei ollutkaan tieto joka olisi ollut saatavilla.

Minulle kävi niin että aamuisin oli paras aika mennä uimaan, jolloin aamupala ja /tai ensimmäinen luento menivät ristiin kun  vaahtosammuttajan kokoiset olivat vielä aamu unillaan Silmänisku
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
vuosimalli-60
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke! Se on
totta!

Viestejä: 235
Liittynyt: 15.04.2012
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #17 - 17.01.2014 klo 20:44:49
Tulosta viesti  
Kiitos taas kaikille.
Koitan ensi viikolla töiden jälkeen päästä kuntoutusneuvojan juttusille. Pääsitkö pantse ilman ajanvarausta?
Viimeksi kelalla käydessäni oli tiskillä henkilö jolta en saanut vastausta mihinkään en mihinkään ja meni usko siihen että henkilö edes kuului henkilökuntaan, anteeksi vain. Nolostunut

TYK kuntoutusta alueellamme antavat paikat olen löytänyt sivustolta.
Minulle vain sanottiin etten osallistuisi varsinaiseen valmiiseen TYK-ryhmään? koska siellä ei ole sopivaa ja ryhmät ovat jonkin työnantajan tilaamia ja meillä ei ole sellaista. Ryhmät on myös suunniteltu yhden vaiva-alueen mukaan joka ei sekään sellaisenaan sovi minulle... mitä siis jää ja miten valinta tehdään ja toteutetaan?
Mietin vielä tuotakin että jos kela voi yksin päättää ja muuttaa haettua kuntoutusmuotoa erilaiseksi niin tässähän saa "jännittää" muutakin kuin paikkaa ajankohtaa ja hyväksytyksi/hylätyksi tulemista  Silmänisku
  

mol polvien tekonivelleikkaus 3.12.12 Triathlon
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sirirkka
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 144
Liittynyt: 13.08.2012
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #18 - 17.01.2014 klo 20:52:06
Tulosta viesti  
Etkö voisi ajatella hakevasi kuntoutusta nivelongelmaisille vuosimalli-60? Olen menossa sellaiselle 27.1. Kai sieltä jotain vinkkiä ja intoa saa...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pantse
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 165
Sijainti: Savonlinna
Liittynyt: 23.01.2009
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #19 - 17.01.2014 klo 21:34:33
Tulosta viesti  
aikavarauksella sinne pääsin (menin) täällä on ainakin kaksi kuntoutusneuvojaa, toinen heistä tekee myös työkykyneuvojan hommia jossa on mulla myös jalka tukevasti oven välissä Silmänisku

elikkä netin kauttakin voit aikaa varata.
  

osatyökyvyttömyyseläkeläinen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1 444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #20 - 17.01.2014 klo 21:43:28
Tulosta viesti  
Heissan
Kuntoutukseni muuttui kelassa, koska olimme työterveyslääkärin kanssa miettineet TYKY-kuntoutusta. Diagnooseja minulla riittää vuosikymmenten varrelta, joten  Kela arvioi että en kykene ryhmäkuntoutukseen ja vaihtoi sen yksiölliseksi kuntoutusjaksoksi. Se oli viisasta näin jälkikäteen ajatellen. Kelaan kirjoitin sähköpostia oman alueeni toimistoon ja sain sieltä hyvät neuvot, saman henkilön kanssa sitten neuvottelin miten toimia kuntoutuspaikan kanssa.  Kelan kuntoutuskurssihaku löytyy netistä ja siellä on myös linkki ko. kuntoutuspaikan nettisivuille,, josta voi katsoa mainoksia ko. paikasta. 

Oleellista käsittääkseni on että aslak- kurssit ovat työkuntoisille. Tyky- on työssä pysymistä tukevaa ja yksilöllinen tules-linja joko selkä tai niveloireisten, on taas meille "linkuttajille" Silmänisku
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
vuosimalli-60
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke! Se on
totta!

Viestejä: 235
Liittynyt: 15.04.2012
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #21 - 18.01.2014 klo 12:54:48
Tulosta viesti  
Olin jo mielestäni vastannut mutta eipä kirjoitukseni tainnut taltioitua. Pyöritä silmiä
Seabird, pantse ja sirirkka.
Tilasin puhelinajan kelalle, toimistoaika meni niin pitkälle!! Mielummin olisin päässyt silmäysten juttusille, mutta
ei viitsisi enää pitkittää asiaa.
Alun perin hain juuri nivelongelmaisten kurssille mutta lääkäri olisi halunnut painottaa selkäongelmia.
Minullehan sopisi niin astma, niska-hartiaseudun, nivelten ja selän ongelmiin tarkoitetut kurssit ja lääkärin mietti minun hyötyvän eniten TYK-kuntoutuksesta koska siinä voidaan räätälöidä ohjelmaa kokonaisvaltaisemmin kuin yhteen tiettyyn vaivaan kohdennetulla kurssilla.
Siksi myös kurssipaikan toive on nyt erilaista. Ei ole tiettyä kurssiaikaa tai ryhmää jota ehdottaa.  Täh
Itse kurssipaikoista kaipaisin kokemuksia. Punkaharju Kruunupuisto, Siilinjärvi Kunnonpaikka, Lappeenrannan sekä Imatran kylpylä ja Joensuun Vetreä. Hymiö
  

mol polvien tekonivelleikkaus 3.12.12 Triathlon
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #22 - 18.01.2014 klo 14:44:24
Tulosta viesti  
Kelan sivujen kurssit on rytmitetty vuoden mittaan eri tavoin - miten saatu rahoitus, miten saadaan ajat soveteltua eri järjestejätahojen kanssa, miten jakaa eri tyyppiset kurssit. Kun osa jakautuu kahdeen jopa kolmeen jakoon, miten se saadaa soviteltua että tulevan sopivin välein kaikkien muiden samantyyppisten kanssa.
Yksilllinen on tavallaan helpompi - sinne voi mennä kun talossa on tilaa ja tavallaan täytyykin ellei sitten le aivan voittamattonta estettä. Jos tarjottu aika ei millään sovi, kannattaa olla heti yhteydessä kuntoutuspaikkaan.
Papereita vastaanottava ei välttämättä ole asiantuntija, hänen tehtäviinsä kuuluu vastaanottaa asiakirjat, katsoa että tarvittavat paperit ovat liitteenä, hakemus täytetty.
Kun asia tulee ratkaistavaksi, joskus käy niin että joudutaan pyytämään lisäselvityksiä.
  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1 444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #23 - 19.01.2014 klo 07:42:35
Tulosta viesti  
Vuosikymmenten saatossa olen ollut erilaisissa kuntotuksissa, riippuen tilanteestani. Vammauduttuani pääsin treenaamaan kävelyä kuukaudeksi kuntotuslaitokseen, jossa opettelin kävelemään. Silloin kustantajana oli vakuutusyhtiö. Se oli tavattoman hyvä treenipaikka ja etenkin fysioterapeutin apu oli korvaamatonta. Tein 8-10 tuntista treenipäivää ja toivuin erinomaiseen kuntoon.

Sittemmin olen olen ollut ammattijärjestön Aslak- kuntoutuksessa urheiluopistossa, joka on hyvä silloin kun liikuntakykyä vielä on. Siellä käytiin läpi eri kuntoilu./liikuntalajeja jotta mieluisa löytyisi. Ohajaajina ovat silloin liikunnanohjaajat. Siellä päiväohjelmat ovat ihan kunnon tiiviitä.

Tykyyn olin menossa, päädyin  kelan yksilölliselle tules- ja reumalinjalle. Tyky on käsittääkseni työssä olevien työkykyä ylläpitävää kuntoutusta. Muutaman työkaverin kanssa vitsailemme että "olemme liian sairaita kuntoutukseen" kun tuntuu välillä että on jääty tyky ja yksilöllisen jakson välimaastoon.  Ei pärjätä ryhmämuotoisessa tykyssä, mutta ei olla kovin pikaisesti päästy näille yksilöllisille kuntoutusjaksoillekkaan. No, nyt olen päässyt yksilölliselle kuntoutusjaksolle, mistä olen äärettömän kiitollinen.

Se että töissä on turkasen kiire eikä voimia jää juuri muuhun kuin työstä toipumiseen ei edistä kuntoutumista, olipa kysessä mikä tahansa noista kuntotusmuodoista. Kenen vika, ei tietoa. Näillä mennään.   

Itsemaksavana olen myös ollut  kuntoilemassa sekä urheiluopistoilla että kylpylöissä. Niissä on aika mukavasti vapaa-ajan ohjausta jne. Suosittelen googlailemaan urheiluopistoja ja /tai kylpylöitä/kartanoita, niiden nettisivuilla on yllättävän pajon tietoa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
vuosimalli-60
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke! Se on
totta!

Viestejä: 235
Liittynyt: 15.04.2012
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #24 - 19.01.2014 klo 10:29:14
Tulosta viesti  
Hei taas.
Olen monesti miettinyt tätä systeemiä.
Sinulla on vaiva, se hoidetaan ja saat sairauslomaa. Ja sitten kun vähän alkaa tuntua...töihin, meillä on tälläisen mittainen sairauslomakäytäntö.. näissä vaivoissa. On aika summittaista koska ihminen on työkuntoinen. Ehkä onkin työkuntoinen mutta miten juuri jaksaa enää työpäivän jälkeen kuntouttaa lisää itseään tai säilyttää edes sen saavutetun kunnon?

Itselleni kävi niin että molempien polvien leikkauksen jälkeen polvet olivat aika hyvässä kunnossa aikaan nähden mutta toki rajoituksia ja varomista silti oli toisen polven suhteen, mutta selkäni sain armottoman kipeäksi johon ei ortopedi ottanut kantaa ja olisi vain pitänyt mennä toiselle.. En mennyt mutta menin töihin ja siihen tyssäsi kuntoutuminen ja sain vielä toisen polven yli kuukaudeksi hurjan kipeäsi. Siihen alkoi hiipua liikuntakin liikuntakin. Selän puolesta olin koko ajan ramu... Töissä olen ollut ja leikkauksesta on jo yli vuosi, selkä paremmassa kunnossa kiitos ajan ja toistaiseksi voimassa olevien erilaisten työtehtävien. Paljon on menetetty aikaa ja painokin päässyt uudelleen nousemaan.

Sama oli edellisten leikkausten jälkeen...aivan liian pian menin töihin tai laitettiin. Huono omatunto olisi tullut jos olisin kerjännyt lisää. Pointti olikin se että miten oma kuntoutuminen pysähtyy tai ottaa takapakkia kun menee töihin. Ei jaksa tai kykene enää samalla tapaa liikkumaan ja kuntoilemaan työn jälkeen.
Olisiko sitten oikea ratkaisu osapäivätyö tai osapäivä sairausloma toipumisvaiheessa?  Jokunen viikko tai kuukauden verran totuttelua? Ehkä paraneminen ja kuntoilu ei silloin pysähtyisi eikä voimat ehtyisi ja tulisi pettymystä tai lannistumista? Lisää vaivoja.
Itselleni sanoi fyssari ettei tuota selkää kannata tutkia... kyllä sieltä jotain löytyy, mutta kyllähän sitä töitä pitää tehdä!! Ja onhan selkää aiemmin tutkittukin ja löydöksiä jotka nyt olivat pahentuneet.
On tehty töitä, mutta on selkääkin nyt viimein tutkittu hiukan uudelleen ja uusia löydöksiä on, ne selittää että vikaa on ja voi noista vaivojakin olla.

Huomaa kuinka sitä jäykistyy koko ajan ja sen huomion tekeminen tekee sielulle pahaa.
Olisi aika koittaa tehdä luontoa vastaan väsytystaistelua ja hidastaa prosessia.
  

mol polvien tekonivelleikkaus 3.12.12 Triathlon
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #25 - 19.01.2014 klo 14:46:02
Tulosta viesti  
Työnantajatahoilla - julkinen, yksityinen on erilaisia tapoja auttaa työhönpaluussa pitkän sairausloman jälkeen syystä riippumatta. Osansa voi olla myös eläkelaitoksella.

Kuntoutusraha, osasairauspäiväraha, osakuntoutustuki /osatyökyvyttömyyseläke.
Kaksi ensimmäistä vastaavat toisiaan. Ainakin julkisella puolella on käytössään kuntoutusraha. Lasketaan kuten eläke. Korotetaan 33% kun tukikausi max 6kk käytetään työhönpaluuseen, opiskeluun ajat ja ehdot edelleen noin?)
Kuntoutusraha saatetaan maksaa myös työnantajalle, jolloin työntekijä voi saada jopa täyden palkan vaikka työaika ei olisikaan 100%. Täyteen työaikaan totutellaan vähitellen. Aikoinaan oli näin väh.4h/pv väh 20h/vk - mielellään 5pv/vk.
Millaiset perustelut lie olisi vaadittu jos olisi halannut tehdä esim 4pv viikossa töitä.
Jos tuntuu, osoittautuu ettei kokoaikainen työ enää onnistu. Haettavaksi tulee "eläke". Eläkkeeseen lasketaan ns tuleva aika (mikä olisi eläkkeen määrä, jos olisi tehnyt töitä eläkeikään asti) Käsittääkseni karttumaprosentit ovat pienempiä kuin olisi tehnyt tosiallisesti töitä. Eläkelaitos laskee mikä on ansioraja jonka saa tienata. Palkanlaskenta laskee mitä se tarkoittaa työtunneissa. Lomarahan laskennallisen osuus huomioidaan. Samoin täytyy jättää tulaa palkankorotuksille. Jos ansaitsee liikaa, eläkelaitos vaatii selvitystä. Vaarana voi olla takaisinperintä, eläkeken lakkauttaminen. Palkanlaskennassa osataan nämä asiat, eli uhka ei ole todennäköinen. Osaeläkkeen määrä on 50% vaikkei työaika olisikaan 50%. Näin voi käydä jos ansioraja on alhainen. Rajat ovat riippuvaisia yksilökohtaisista kertymistä. Miten työtunnit sovitetaan viikko- kuukausitunteihin sovitaan työnantajan kanssa. Jos tuntuu ettei asiaoita saa sovitellutksi - työterveys, luottamusmies apuksi. Työterveys järjetää verkostopalavereita. Niihin osallisttuu yleensä ainakin sinä, lääkäri, lähiesimies. Sinä voit pyytää henkilöitä tai ilmoittaa ketä et halua mukaan.
On ihan totta ettei pitkät päivät, matkat auta kuntoutumisessa. Voi olla että leikkauksesta toipumisen jälkeisessa vaiheessa saavutettu hyöty menetetään lyhyessä ajassa kun koettaa selvitä kaikista haasteista.
Kokeilemalla löytää itselleen sopivan tavan. Työnantajalla on oma näkemyksensä ja voi olla pahastikin ristiriidassa toipujan tarpeiden kanssa.
Eläktaipaleeni alussa tein 4pv viikossa, jolloin työaika oli perin lyhyt. Kun osaeläkkeestä tuli "pysyvä" siirryin 3pv/vk. Tämä sopi työnantajallekin paremmin. Ei olekuitenkan tarkoituksenmukaista väsyttää itsensä - esm tekee viikon täyspäistä ja seuraavan viikon eläkkeellä. Siinä on vaarana että vapaa menee täysin voimien palautumiseen.
  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
vuosimalli-60
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke! Se on
totta!

Viestejä: 235
Liittynyt: 15.04.2012
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #26 - 19.01.2014 klo 18:48:11
Tulosta viesti  
Hei Salla tiedät paljon ja olet kokenut paljon!! Olet tietopankki. Silmänisku
Nythän markkinoidaan jopa työtekoa sairauslomalla. Teet korvaavaa työtä joka päätetään yhdessä lääkärin työnantajan ja sinun kanssa. Voihan sekin sopia jollekin.

Vasta viimeaikoina on alettu enemmän tarjota tai edes puhua osasairauslomasta, mutta sen markkinointi tuli jotenkin huonosti esitettyä.
Kuullosti siltä kuin työntekijää kammettaisiin aikaisemmin töihin, mutta jos se toimii hyvin ja työntekijää tukien ja antaa lisäjatkoa osittaisella sairauslomalla keventäen töihin paluuta on se hieno juttu. Sitä ehkä tarkoitettiinkin mutta esittely julkisuudessa kuullosti muulle tuon  edellisen sairauslomalla tehtävän työn rinnalla esiteltynä vaihtoehtona.

Omasta leikkauksestani on jo yli vuosi ja työt jatkuvat vaikka kuntoutusta haenkin ja tarkoituksena ja toiveena olisikin lähtökohta että jaksan eläkeikään saakka.
Tilannettahan voi tarkistaa ajan kuluessa mutta tavoite pitää asettaa positiivisimman mukaan ja siihenhän kuntoutuksella sopii yrittääkin.

Osaeläke on hieno juttu älkööt sitä poistako. Sillä jaksaa työelämässä pidempään moni.
Varsinainen peikkohan on se eläkeiän nosto!!
  

mol polvien tekonivelleikkaus 3.12.12 Triathlon
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #27 - 19.01.2014 klo 19:07:36
Tulosta viesti  
Kiitos kehuista ja kannustuksesta.
On hyvä jos kokemuksistai ja selvän ottamisesta on apua jollekin.
Vaikka olisikin jo palannut kokoaikatyöhön, ei ole este hakeutua työkokeiluun (kuntoutusraha, osasairauspäiväraha)
Osasairauspäivärahasta ei ole kokemusta, mutta jotenkin tuntuu että se on pienempi kuin kuntoutusraha.
Osaeläke, osaikaeläke on suuruudeltaan siihen asti ansaittu eli voi olla huomattavastikin pienempi kun työkyvyttömyyden perusteella maksettava. Tässä ei ole myöskään ikärajaa. Jos tuntuu ettei työpaikalal kerrota, selvitetä kunnolla - käänny eläkelaitoksen puoleen. Luottamusmiehenkin pitäisi olla tarkasti selvillä vaihtoehdosta.
Tulojen määrän muuttuessa, muistakaa tarkistuttaa veroprosentti. Tosin maksajataho muistuttaa aiheesta.
Käsittääkseni vain oikeutta  ikään, työvuosiin perustuvaa osaeläkkettä ollaan poistamassa, ehtoja kiristämässä. Ei kuitenkaan sairauden vuoksi maksettavaa. Elleivät sitten tässä samalla kiristä työkyvynalentumista määrittäviä mittareita. Sehän ei nyt kuitenkaan auttaisi ollenkaan työurien pidentämisessä ollenkaan. Olkoonkin että henkilä olisi vain osan aikaa työssä. Jo työkyvyttömyyseläkkeellä oljoita muistutetaan työhönpaluusta, jopa kokoaikaisesti tetyksi ajaksi 3kk-2v ilman että eläkkeen myöntäminen käsiteltäisiin uudelleen.
Realiteetit ovat vain aivan toiset. Kuka palkkaisi vajaakuntoisen kun vakiväkeäkin, täytyy lomauttaa - irtisanoa.
  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Elle
Aktiiviklubilainen
***
Poissa



Viestejä: 813
Liittynyt: 03.10.2013
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #28 - 20.01.2014 klo 19:31:04
Tulosta viesti  
Mullakin on kuntoutuskokemuksia... Itse asiassa mun lonkkavaiva paheni juurikin kuntoutuksessa viime syksynä. En tiedä olisko tullut edes koko lonkan dysplasiaa edes ilmikään ilman kattavia kuntoutukseen liittyviä tutkimuksia ja sitten sitä paljoa liikuntaa, mikä lopulta kivun tosi pahana provosoi esiin. Mutta nyt silti olen menossa piakkoin taas kuntoutusjaksolle, saapa nähdä mitä siellä nyt pystyn tekemään. Vesijumppaa ja uintia varmaan lähinnä...
  

Kolkyt ja risat -ikäisenä todettu oikean lonkkamaljan vajaakatteisuudesta johtuva lonkkadysplasia. Tekonivel lonkkaan keväällä 2014, hidasta toipumista ja polviongelmia yliliikkuvuuden kera. Vasenkin lonkka vajaakatteinen.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
vuosimalli-60
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke! Se on
totta!

Viestejä: 235
Liittynyt: 15.04.2012
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #29 - 20.01.2014 klo 19:49:30
Tulosta viesti  
Varsin mahdollista. Tunnen erään jolla lonkkavaivat alkoivat ihan yllättäen kun joutui lonkkaansa rasittamaan tavallista enemmän. Eikä mennyt monta vuotta kun leikattiin. Siihen asti oli ollut oireeton. Lääkärit ihmettelivät miten nopeasti eteni.
Itsellänikin on jo lonkkavaivaa mutta kun vaivoja on mm selässä, SI-nivelissä ja lonkassa niin eipä tuota aina osaa erotella eikä kai tarvitsekaan itse että mistä tuo vaiva nyt äsken johtui. Silmänisku
Kuntoutuksesta toivon lisää liikkuvuutta takaisin ja lihaskuntoa ja lihashuoltoa ja ohjeita vapaa-aikaan. Hidastusta eteneviin muutoksiin tai oireisiin. Hymiö
  

mol polvien tekonivelleikkaus 3.12.12 Triathlon
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Elle
Aktiiviklubilainen
***
Poissa



Viestejä: 813
Liittynyt: 03.10.2013
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #30 - 20.01.2014 klo 22:31:27
Tulosta viesti  
Joo, kyllähän nämä dysplasiat alkavat kai joissakin tapauksissa oireilla ihan yhtäkkiä. Ei kukaan tiennyt, vanhempanikaan, että lonkassani on vikaa ennen kuin nyt viime syksynä. Silloin kuntoutusviikon jälkeen jäin samantien sairauslomalle enkä ole töihin kyennyt enkä varmaan kykenekään ennen leikkausta. Neljäs kuntoutusjakso olisi toukokuussa, meneeköhän ristiin leikkauksen tai leikkauksesta toipumisen kanssa...
  

Kolkyt ja risat -ikäisenä todettu oikean lonkkamaljan vajaakatteisuudesta johtuva lonkkadysplasia. Tekonivel lonkkaan keväällä 2014, hidasta toipumista ja polviongelmia yliliikkuvuuden kera. Vasenkin lonkka vajaakatteinen.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Elle
Aktiiviklubilainen
***
Poissa



Viestejä: 813
Liittynyt: 03.10.2013
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #31 - 10.02.2014 klo 19:05:16
Tulosta viesti  
Tuli mieleen, että onko kukaan ollut kuntoutumassa lonkan (tai muun nivelen) tekonivelleikkauksesta jossakin kuntoutuksessa? Millaisia kokemuksia näistä tai muutenkin kuntoutuksista pahan nivelrikon tai niihin liittyviä leikkauksia ennen tai niiden jälkeen? Minusta tuntuu, että kuntoutumiseni lonkan tulevasta tekonivelleikkauksesta ei ole ihan yksinkertainen "nakki" kun olen jo pidempään liikkunut niin huonosti ja kävelyni ei näytä enää kävelyltä. Motivaatio kuntoutumiseen on suuri, ja aion liikkua jatkossa paljon kunhan vaan pääsen liikkumaan, mutta yksilöllisellä kuntoutuksella uskoisin olevan mulle myös paljon hyötyä. Samalla saisi fysioterapeutinkin aktiivista opastusta jne.
  

Kolkyt ja risat -ikäisenä todettu oikean lonkkamaljan vajaakatteisuudesta johtuva lonkkadysplasia. Tekonivel lonkkaan keväällä 2014, hidasta toipumista ja polviongelmia yliliikkuvuuden kera. Vasenkin lonkka vajaakatteinen.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1 444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #32 - 10.02.2014 klo 20:13:12
Tulosta viesti  
Hei
Käsittääkseni tekonivelleikkauksen jälkeen, jälkitarkastuksessa, tarv:ssa kirjoitetaan lähete fysioterapiaan. Oma kuntoutumiseni polviproteesileikkauksesta on on ollut erittäin vaiherikas arjen esteistä johtuen. Työ on vuorotyötä ja käytännössä kaiken aikaa jalkojen päällä oloa. Oli puhetta pitkään työterveyslääkärin kanssa kela-kuntoutuksesta johon sitten pääsinkin. Työtilanne vain kärjistyi samaan aikaan minusta riippumattomista syistä, joten jakasmien on ollut todella täpärällä.

Käsitin omalta kohdaltani, että myös Kela-kuntotukseen pitää olla sen kuntoinen että pystyy siellä ryhmässä toimimaan, ainakin osittain. Sen vuoksi oma B-lausuntoni viipyi, kun lääkäri odotti että kuinka käy toisen jalkani. Nyt homma ei etene lainkaan, miltään osin. Ei jaksa trenaa, ei. Paino ei laske ei. Väsyttää. Ei auta vaikka pää sanoo että pitää liikkua kun hetken päästä nukahtaa sohvalle... omatoimista kuntoutusta- joo-o  Silmänisku. Mielikuvissa tulee treenattua. Kliseinen.

Työpaikalla kaikki ovat väsyneitä, minä myös. Taidan ottaa omaa lomaa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Elle
Aktiiviklubilainen
***
Poissa



Viestejä: 813
Liittynyt: 03.10.2013
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #33 - 10.02.2014 klo 20:39:00
Tulosta viesti  
Joo, minäkin ollut Aslak-kuntoutuksessa, ja siellähän tämä mun lonkan tilanne esiin lopulta tulikin. Aika ironista, nyt ei ole samalla tavalla työstä johtuvaa henkistä kuormaa ja elämänhallinta on muutenkin parantunut, mutta lonkasta johtuen sitten on kyllä henkisesti ja fyysisestikin raskasta kun elää tällaisessa epävarmuudessa leikkausta ja siitä kuntoutumista odotellen...

Mutta, toivon, että silti mulla olisi mahdollisuudet jatkaa kuntoutusprosessiakin kun tämä Aslak ei nyt kauhean hienosti itseltäni mene fyysisen vian takia. Olen kokenut laitoskuntoutuksen ihan mahtavaksi tavaksi päästä keskittymään omaan hyvinvointiin ja terveempään elämäntapaan kaikin tavoin.
  

Kolkyt ja risat -ikäisenä todettu oikean lonkkamaljan vajaakatteisuudesta johtuva lonkkadysplasia. Tekonivel lonkkaan keväällä 2014, hidasta toipumista ja polviongelmia yliliikkuvuuden kera. Vasenkin lonkka vajaakatteinen.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1 444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #34 - 11.02.2014 klo 13:07:44
Tulosta viesti  
Hei
Tästä kuntoutuksen suunnittelusta/ järjestämisestä on ollut vuosikymmenten myötä erilaisia näkemyksiä. Onkin mielenkiintoista seurata, miten polivitähystysen sijaan suunniteltu "fyysinen harjoittelu" organisoidaan tuleville nivelrikkoisille.

Tyky-kuntoutus on työssäjaksamisen edistämisä suhteellisen hyväkuntoisille  http://www.tyoturva.fi/index.phtml?s=345 , aika usein urheiluopistoissa tms. Aslak on jo vähän vaivaisille http://www.kela.fi/tyoikaisille_aslak-kurssit.  Meille vaivaisille on sitten nuo kelan kurssivaihtoehdot:http://www.kela.fi/tyoikaisille_yksilolliset-kuntoutusjaksot.

Ortopedien ja fyisoterapeuttien kanssa kuntoutuksesta keskustellessani on aina suositeltu arkiliikuntaa ja ns. lähikuntoutusta. Sen toteuttaminen hektisen työn lomassa on viimeaikoina ollut lähes ylivoimainen haaste, sellaiseksi on maailma mennyt. Omakohtaisesti  on sanottava että vaivojen hankaluuden mukaan on välillä parempi ollut ns. laitoskuntoutus ja paremmassa kunnossa ollen on onnistunut omatoiminen-kin kuntoutuminen/arkiliikunta.

Laitoskuntoutuksessa tätä kannattaa hyödyntää kokeilemalla eri lajeja ja eri laitteita. (Minä olen tykästynyt HUR-kuntosalilaitteisiin)  Laitoksessa voi tosiaan keskittyä kuntoiluun joten itse kokisin hieman pidemmän jakson olevan työssäkäyvälle hyvä. Omalla viikon jaksollani olin töistä niin puhki että kuntoilu meni lähinnä jonkinlaisessa väsymyksen tilassa, rytmihäiriöitä kuunnellen.  Nyt esim. Kela jaksottaa yksilölliset kuntoutukset joko 3 viikon jaksoon tai noin viikko + noin 2 viikkoa. Tällä hetkellä tuntuu että niide pitäisi olla toisinpäin, ensin pidempi jakso sitten lyhempi  Epävarma.

"Entisinä hyvinä aikoina" olin kuukauden kutoutumassa laitoksessa, tulin sieltä kotiin erittäin hyväkuntoisena ja työkykyisenä. Oi niitä aikoja.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #35 - 11.02.2014 klo 13:44:31
Tulosta viesti  
Käsittääkseni kela ei järjstä erityisiä kursseja tekonivelleikkauksesta toipuville - tules-kurssit soveltunevat hieman myöhemmin. Mahdollisesti yksilökuntoutus olsi parempi vaihtohto. Tk:n tarjoamat liikuntastartit olisi varteenotettava viahtoehto.
Luulsi että jokaisessa kunnassa järjetetään näitä -- pienryhmässä harrastetaan yksilöllisesti suunniteltua ohjelmaa.
Ryhmät pyritään kokoamaanmahdollisimman tasapainoisiksi.
  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1 444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #36 - 11.02.2014 klo 13:57:59
Tulosta viesti  
Aivan.
Erikseen tekonivel leikatuille ei kursseja ole. Kelan kurssit ovat yksilöllisiä tules-kursseja. Niissä, käsittääkseni ovat nivelvaivaiset kuntoutujat ja erikseen niitä on työssäoleville ja ei työssäoleville.

Mikä lienee tuo terveyskeskuksen kautta järjestyvä kuntoutus? Työterveyshuollon asiakkaana tuo ei ole tuttu juttu? Ryhmäfysioterapiaa? Yksilöfyisoterapiaa?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Elle
Aktiiviklubilainen
***
Poissa



Viestejä: 813
Liittynyt: 03.10.2013
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #37 - 11.02.2014 klo 14:04:05
Tulosta viesti  
Minäkään en ole tk:n "tarjonnasta" yhtään tietoinen, tosin en tiedä, onko tällaisiin resurssejakaan ainakaan isoissa seututerveyskeskuksissa. Eri juttu sitten pienemmissä paikoissa? Minä myös kuulun työterveyshuollon piiriin.
  

Kolkyt ja risat -ikäisenä todettu oikean lonkkamaljan vajaakatteisuudesta johtuva lonkkadysplasia. Tekonivel lonkkaan keväällä 2014, hidasta toipumista ja polviongelmia yliliikkuvuuden kera. Vasenkin lonkka vajaakatteinen.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #38 - 11.02.2014 klo 16:21:43
Tulosta viesti  
Kannattaa ottaa yhteyttä omaan terveyskeskukseen.
Ryhmiin saatetaan vaatia lääkärin (tk) lähete, mutta myös esim leikkauksen jälkeinen epikriisi voi riittää.
Kuulemani mukaan näitä järjestetään niin isoissa kuin pienissäkin kunnissa /terveyskeskkuksissa - ohjelmien laajuus voi vaihdella kunnan eri terveyskeskuksien välillä.
Käsittääkseni terveyskeskuksen valinta, ei estä täsä tilanteessa käyttämästä toisen tällaista palvelua.
Joskus rymään pääsemistä voi joutua odottamaan -- paljon halukkaita, ryhmiä ei järjestetä ympäri vuoden...
  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1 444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Kokemuksia kuntoutuspaikoista
Vastaus #39 - 28.11.2015 klo 14:41:59
Tulosta viesti  
Hei
Nostan tätä aihetta ylemmäs keskustelussa, kun huomasin oheisen artikkelin.
http://nivel.fi/news/333/73/Uutta-avomuotoista-kuntoutusta-tuki-ja-liikuntaelins....

Nyt osa-aikatyötä tekevänä kiinnostaisi tämän kuntoutusmuodon hyödyntäminen. Hankaluutena on että Kelan sivuilla eri kuntoutusmuodoilla on erilaisia  otsakkeita mutta tätä kyseistä ei näytä löytyvän mistään. Apuva!! Pyöritä silmiä

Ja löytyisikö tästä ideasta tarkempaa tietoa. Aiemmin Kela kuntoutuksessa oli 2kpl 5 pv:n  majoittumista vaativia kursseja ja paljon keskusteluja eri ammattilaisten kanssa. Miten uusi avokuntoutus poikkeaa vanhasta. Etenkin mikä on fysioterapeutin osuus asiassa, tuon jutun mukaan heitä olisi nyt kaksi joten mikä heidän roolinsa ko. kuntoutuksessa on?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu