Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 3 4 [5]  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 100 vastausta) Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14 (Luettu 98.668 kertaa)
Pioni
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1.624
Liittynyt: 01.07.2011
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #200 - 19.05.2014 klo 21:43:26
Tulosta viesti  
Adapteri tässä tapauksessa taitaa olla yksi tekonivelen varren komponentti. Tekstistä käy ilmi, että reisiosa on modulaarinen, siis osista koottu, koska sen ulkonemaa (offset) on leikkauksen aikana lisätty kokeilun jälkeen. Näin on saatu väljyys pois. Kaulaosan ja nupin välissä on "adapteri" joka takaa sen, että valittu kaula ja oikean kokoinen nuppi sopivat toisiinsa. Kyseessä on pieni metallinen "holkki" joka todella on nupin sisällä yhdistäen sen tekonivelen varteen.
  

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #201 - 24.05.2014 klo 08:57:13
Tulosta viesti  
Kiitos  vastauksestasi Pioni. Nivelen rakenne selvisi.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
daru
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 1.720
Liittynyt: 17.02.2011
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #202 - 24.05.2014 klo 10:42:34
Tulosta viesti  
Jos adapteriasia vielä vaivaa TarjaT,niin kysy asiantuntijalta uudestaan Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #203 - 17.07.2014 klo 23:38:52
Tulosta viesti  
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #204 - 22.10.2014 klo 22:22:18
Tulosta viesti  
Hyvää iltaa pitkästä aikaa.
Kävin tänään Kaustisella jäsenkorjaaja Järvisen käsittelyssä. Laitoin pari kuvaa blogiini.
http://www.rantapallo.fi/tatjaana/2014/10/22/kaytiin-kaustisilla-jasenkorjaajan-...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
April
Nivelklubilainen
*****
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 47
Liittynyt: 19.03.2014
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #205 - 23.10.2014 klo 18:55:10
Tulosta viesti  
Kiitos Tarja mielenkiitoisesta blogista.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #206 - 02.11.2014 klo 09:37:19
Tulosta viesti  
Kiitos April kommentistasi, ilahduin. Pitkästä aikaa tänään kurkistin tänne sivuille.

Täytyy lukea olkapääongelmista. Täältä yleensä löytyy tietoa. Nimittäin olkapääni ovat tulessa. Olen käynyt neljä kuukautta kuntosalilla. Onko kuntosali vahingollista kuluneille nivelille?

Kirjoitin siitä blogiini: http://www.rantapallo.fi/tatjaana/2014/11/01/tauko/

Nimittäin luin pari päivää sitten Iltasanomista jutun, jonka takia säikähdin ja panin puntin paussille. Blogissani on kopio Iltasanomien jutusta, jossa kerrotaan, kuinka vaarallisia turvallisilta vaikuttavat laitteet voivat olla.

Maaliskuussa leikattu vasen lonkka on erinomaisessa kunnossa. Kipuja ei ole ollut ollenkaan.

Paino ei ole pudonnut yhtään.
Tässäpä kuulumisia.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1.444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #207 - 02.11.2014 klo 14:41:11
Tulosta viesti  
Hei
Ei kuntosali ole vaarallista kuluneille nivelille, tietyin reunaehdoin. On  tärkeää opetella oikea suoritustekniikka. Sitten vammat huomoiden pitää tehdä saliohjelma, mielellään jupparin kanssa joka tietää ko. vammasta. Käsittääkseni heitäkin on selkä, polvi ja okavammoihin perehtyneitä ja tarvittaessa miettivät keskenään mikä liike sopii.

Asiaa paljon pohtineena, huomasin että ns. kuntoutuslaitoksissa (nyt tiedän 3 sellaista) on käytössä HUR-laitteet, jotka toimivat ilmanpaineella, jolloin myös kesken liikkeen voi vastuksen ottaa pois jos sattuu. Noissa saleissa tahtoo olla aikarajoituksia käytön suhteen (esim. tiistaisin klo 16-18 tms.) Siksi päädyin etsimään vähän vastaavanlaisen Tecnogym-laitteita käyttävän kuntosalin jonne pääsee käytännössä milloin vain. Niissä on se hyväpuoli että laite ohjaa käyttöä kun ohjelma on sinne laadittu ns. wellness-avaimella. Sovellan ohjelmaa niin että jos on kipuja, vähennän panoja ja lisään toistomääriä. Jos nekin sattuvat siirrän harjoitteet vedessä tehtäviksi. Eli on kuntosaleja jotka ovat fysioterapeuttien ohauksessa ja on kuntosaleja joita ohjaavat innokkaat "jutta gustafpergit". Jälimmäinen sopinee mikäli mitään erityistä vammaa ei ole.

Joitakin laitteita jumppari on sivuuttanut kohdallani kokonaan. Useimpia käytän pienillä painoilla, pidempiä sarjoja esim. 5kg vastus x25, 2-3 sarjaa. Jalkaprässiä pitää tehdä erityisen huolellisesti ei kovilla painoilla vaan pidempään. Poven koukistus/ojennus laitteella en tee ojennusta laikaan koska nivelsiteet puuttuvat.  Omaa kehoa pitää kuunella, eli liikkeet eivät saa sattua niveleen. Vatsaliaslikkeet olen jättänyt salilla vielä pois, teen ne uimaaltaalla jossa homma hoituu kivuttomammin tai kotona jumppamatolla/isolla jumppapallolla.

Jos jokin tekeminen tuottaa kipua, siitä kannattaa jutella asiantuntijan kanssa, voi olla että löytyy korvaava liike tai jokin muu laite jolla harjoittelu voidaan tehdä. Siksi itse osasin vaihtaa osan liikeistä tehtäväksi pallolla kotona ja osan vedessä.

ps. Ei täälläkään laihtumista ole juuri tullut. Nyt on Patrik Borgin ohjeilla pyritty järjestämään stressinpoisto, säännöllinen normaali ruokailu ja normaali uni. Hieman niissä on tehtävää vielä. Edellisiin on tulee hiljalleen lisäksi säännöllinen liikunta, nyt vielä täytyy olla ylimääräisiä lepopäiviä kun rasittuu välillä liikaa. Periksi ei anneta, kuntoutuminen jatkuu ja siihen on koko elämä aikaa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #208 - 03.11.2014 klo 17:44:43
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksestasi. Minunkin kuntosalillani on HURin laitteet. Luulin, että ne ovat kaikille täysin turvallisia, mutta petyin ja säikähdin, kun luin lehdestä, että polven ojentajaliike (vaikka istutaan tuolissa) onkin polvelle rasittava.

Suurin yllätys ja murhe uuden kivun johdosta, oli pystysoutulaitelaite, jossa myöskin istutaan tuolissa.

Mietin, kannattaako jatkaa kuntosalin jäsenyyttä (59€/kk), jos kovin monta laitetta joutuu jättämään väliin.

Toisaalta, kun on jäsen, saa mennä omilla avaimilla aamukuuden ja ilta yhdentoista välillä kuntoilemaan milloin haluaa.

Pilateksessa kävin kaksi kertaa viikossa. Siinäkin tulee liikkeitä, joita en pysty tai en saa tehdä.

Kuvittelin alkukesällä, että tulokset ovat huomattavasti parempia kuin miltä nyt näyttää.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1.444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #209 - 03.11.2014 klo 19:59:15
Tulosta viesti  
Hei
Itskseen kokeilemalla toki voi edetä ja miettiä mikä itselle on hyväksi. Jumppari osaa ohjata liikkeet muuallakin, kun kerrot missä käyt kuntosalilla. Toivotaan että tästä oli apua. Suosittelen lämpimästi. Minulla on iso rasti polven ojentajien harjoittelukuvan päällä. Sensijaan koukistus näyttää onnistuvan... ja ojennuskin kun en laita painoja lainkaan... Nolostunut Silmänisku
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #210 - 24.11.2014 klo 16:33:48
Tulosta viesti  
Hei taas

En ole käynyt kuntosalilla marraskuussa. Kävin terveyskeskuslääkärillä. Hänen mielestään olkapääni liikkuvat riittävän hyvin. En päästänyt kuvaukseen.

Nyt en tiedä, uskallanko jatkaa joulukuun puolessavälissä kuntosalia. Voinko saada olkapääni huonompaan kuntoon, kuin missä kunnossa ne nyt ovat?

Olen lauantaina lähdössä kaukomatkalle. Kerron siitä jo nyt blogissani ja sitten matkalla päivitän blogiani ja laitan kuvia, jos suinkin saan siirrettyä niitä hotellin aulassa. Voit seurata osoitteessa:

http://www.rantapallo.fi/tatjaana/2014/11/24/ihoystavallinen-ilma/

Täytyy matkan jälkeen käydä lääkärissä uudestaan.

Mitä sanotte ihmiset, miten parhaiten hoitaa olkapäitään?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Lakerikenkä
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Koti on ihmisen pesä

Viestejä: 351
Liittynyt: 10.06.2003
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #211 - 27.11.2014 klo 12:55:41
Tulosta viesti  
Minäkin valittelin muutama vuosi sitten tk:ssa lääkärissä, että olkapäät kipeytyvät uimisesta. Lääkäri sanoi, että lopeta uiminen. Kuva kyllä otettiin mutta mitään erityistä ei näkynyt arvaus vaan siitä, että saattaa olla alkavaa kulumaa.

Jonkin aikaa meni ja minulla olikin sitten jäätynyt olkapää joka kesti kauan parantua. Vieläkin olkapään etuosassa välillä juilii.

Käy fysioterapeutilla ja kysy mitä liikkeitä voisit turvallisesti kuntosalilla tehdä. Liike ei saisi aiheuttaa kipua.
  

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #212 - 23.12.2014 klo 12:24:25
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksestasi, Lakerikenkä.

Tänään kävin fyssarin käsittelyssä. Häneltä sain muutaman ohjeen. Olemme molemmat kysymysmerkkinä, jatkanko kuntosalikäyntejä vai en.

Nyt olkapää ei ole kipeä.
Kävin Thaimaan reissullani neljätoista kertaa hieronnassa.

http://www.rantapallo.fi/tatjaana/2014/12/22/khai-nok-island-thaimaa/

Tässä taas linkki blogiini. Olen kirjoitellut lähes joka päivä uuden artikkelin.

Vielä kaksi artikkelia varastossa, joista toisen julkaisen huomenna.

Matka meni mukavasti. Lonkat eivät ole olleet YHTÄÄN kipeät.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #213 - 16.01.2015 klo 19:56:11
Tulosta viesti  
Terve taas kaikki lonkkavaivaiset ja muutkin nivelrikkoiset

Tänään sain postissa kirjeen:
http://www.rantapallo.fi/tatjaana/2015/01/16/vanhuuselakkeen-myontaminen/

Voi kun joku teistä kävisi blogissani ja kirjoittaisi sinne kommentin. Siis vastaisi kysymykseen, jonka siellä esitän.

Kävin äsken hiihtämässä vesisateessa.
Paino ei putoa vaikka olen ollut jo viisikymmentä vuotta laihdutuskuurilla.

Oikea polvi reistailee. Ennemin tai myöhemmin polviinkin täytyy asettaa tekonivelet.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
antero_m
Nivelklubilainen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 49
Liittynyt: 10.01.2005
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #214 - 31.01.2015 klo 08:39:53
Tulosta viesti  
 
  Tervehdys Tarja, ja muut klubilaiset. Olen lukenut viestejä ja ajattelin nyt vähän ns. päivittää noita omia vaiheita kahden pinnoitenivelen kanssa. Tulee 10 vuotta keväällä kun minulle laitettiin molempiin lonkkiin uudet nivelet, ja niiden kanssa sitä on elämää eletty. Noitten lukemieni viestien perusteella minun täytyy sanoa, olen ollut onnekas. Ne nivelet toimii yhä edelleen aivan hyvin, ei kipuja ,ei liikerajoituksia ja työelämässä olen ollut koko ajan. Joskus toivoin saavani kevyempiä töitä, niin ei vaan se toive toteutunut eli jatkoin entisissä hommissa. Työ on ollut raskasta ,kirvesmiehen työtä, mutta ihan hyvin olen jaksanut.

Nyt tuli postia Coxasta, lähete verikokeisiin ja kutsu Fysioterapeutin vastaan otolle. Metalleja verestä mitataan, en tiedä mitä se terapeutti haluaa nähdä, luulisin hänen ihan vaan toteavan, että  ikäisekseen tuo 63v äijä liikkuu vielä ihan hyvin. Nyt olen ollut kaksi viikkoa lomautettuna, mutta en ole päättänyt jatkanko vaiko joko sitä eläkettä alkaisi miettimään.
Terveyden puoleen ei esteitä olisi jatkaa, mutta nyt vaan ei rakenneta ja tilanne on tämä. En oikein vielä haluaisi lopettaa töitäkään, mutta kun meidät on usein korvattu muita kun suomea puhuvilla, ei mahda mitään.

Koitin etsiä jostain niitä vanhoja viestejäni, mutta yksi asia ei ole muuttunut. Myönteinen ajattelu on yhä vienyt eteenpäin, mihin  saakka sitten riittää sitä kukaan ei tiedä. Yksi asia josta olen yhä edelleen hyvilläni oli kuntoutusurakka, siitä en tinkinyt ,tein kaiken niin kuin oli neuvottu tekemään, ja ehkä vähän enemmänkin. Muistan kun kaksi viikkoa leikkauksesta ajoin pihassa pyörällä vähän niin kuin salaa, muutaman kierroksen vaan ja sitä tunnetta kun ei kivistänyt eikä pakottanut, sitä en ole vieläkään unohtanut.

etsitään tästäkin päivästä jotain myönteistä..

antero
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Lakerikenkä
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Koti on ihmisen pesä

Viestejä: 351
Liittynyt: 10.06.2003
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #215 - 31.01.2015 klo 10:37:22
Tulosta viesti  
Tuohan on sitä mitä tekonivelleikkauksen jälkeinen elämä voi parhaimmillaan olla. Hienoa, että olet voinut jatkaa entistä elämääsi ja tehdä ruumiillista työtä. Varmasti lihaskunto on pysynyt hyvänä. Olisihan se tietysti mukava tehdä vaikka osa-aikasta jatkossa jos työkuntoa riittää?



  

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.143
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #216 - 31.01.2015 klo 12:02:28
Tulosta viesti  
Lainaus:
Nyt tuli postia Coxasta, lähete verikokeisiin ja kutsu Fysioterapeutin vastaan otolle. Metalleja verestä mitataan, en tiedä mitä se terapeutti haluaa nähdä, luulisin hänen ihan vaan toteavan, että  ikäisekseen tuo 63v äijä liikkuu vielä ihan hyvin.


Terapeutti pyörittelee ja kääntelee jalkojasi ja katsoo miten ne liikkuvat, ja kyselee jotain samaan asiaan liittyviä kysymyksiä, onko ollut kipuja tai muita ongelmia liikkumisen kanssa. Tämän hän vain haluaa nähdä, ei siinä fyssarin tarkastuksessa muuta ole. Kumma ettei sinulle ole tehty tätä tarkastusta vielä, kun minä saan hypätä niissä kahden vuoden välein, mutta se voi riippua asuinpaikasta. Tamperelaisena olen Coxan tekonivelseurannassa, en tiedä onko se kaikilla yhtä tiheää vai katsotaanko se tapauskohtaisesti. Minullakin olisi muuten tarkastusten väli nyt pidentynyt 5 vuoteen, mutta metallipintojen takia ei pidentynyt.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #217 - 01.05.2015 klo 21:53:57
Tulosta viesti  
Hyvää iltaa Antero, Sopuli, Lakerikenkä ja kaikki muut. Enpä ole vieraillut näillä sivuilla kolmeen ja puoleen kuukauteen. Nyt harmittaa, koska olisi halunnut vastata Anterolle heti seuraavana päivänä hänen terveittensä jälkeen.

Kiva, että kaikki on kymmenen vuoden jälkeen edelleen kunnossa.

Kirjoitathan, kun olet käynyt kokeissa ja saat vastaukset, mitä Sulle sanottiin.

Minunkin lonkat ovat kunnossa.
Oikeastaan tulin sivuille, kun polvessani on pieni ongelma, mutta kerron siitä myöhemmin.

Antero, jos luet tämän, niin olisitko kiltti ja kirjoittaisit kuulumisiasi pikaisesti!!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #218 - 07.05.2015 klo 22:10:17
Tulosta viesti  
Hyvää iltaa. Olen tehnyt blogilleni omat Facebook-sivut. Olisitko niin kiltti ja kävisit kurkkaamassa sivujani? Rantapallo.fi/tatjaana/. Siellä kerron päiväkirjamaisesti kuulumisiani kuvien kera.

Lonkat ovat kunnossa, mutta ristiselässä on kipuja ja vasemman polveni alaosassa, hiukan sisäsyrjällä on kipeä kohta kuin peukalonpään kokoinen kova patti, kuin luuta. Mitähän se mahtaa meinata? Paraneeko itsestään vai onko pakko mennä lääkäriin?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #219 - 07.06.2015 klo 15:50:36
Tulosta viesti  
Terve taas.

Kysymys: Tehdäänkö Seinäjoella pinnoiteleikkauksia lonkkaan? Nimittäin eräs vanha mies kysyi minulta, että miten pinnoitteesi toimii, koska hänen veljelleen laitetaan semmoinen Seinäjoella.

Mitä tuohon voi sanoa? En usko, että laitetaan.

Tapaan miehen ensi tiistaina ja torstaina. Osaako kukaan sanoa, mistähän jutusta on kysymys?

Sitten tuohon blogini Facebooksivujuttuun pieni korjaus: Blogini face-sivu on nimellä kierranvainkalifornian.
https://www.facebook.com/kierranvainkalifornian?fref=ts tai https://www.facebook.com/kierranvainkalifornian
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Lapintyttö
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 71
Liittynyt: 05.04.2008
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #220 - 07.06.2015 klo 17:01:03
Tulosta viesti  
Terve Tarja;

En tiedä Seinäjoesta, mutta epäilen, että pinnoiteleikkausta ei tehdä.
Minulla on yksi pinnoitenivel laitettu coxassa 7 vuotta sitten ja nyt kun toinen lonkka leikattiin, sanottiin, että pinnoiteniveliä ei laiteta niissä ilmenneiden ongelmien vuoksi.

t. lapintyttö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #221 - 07.06.2015 klo 17:45:06
Tulosta viesti  
Hei Lapintyttö, kiitos vastauksestasi.

Olen kanssasi samaa mieltä. Mies puhui jostain liuskoista, joita hänen veljensä lonkkaan laitetaan ja arveli, että on kyse samanlaisesta pinnoitteesta kuin minulla on oikeassa lonkassani, joka leikattiin Tampereen Coxassa yhdeksän vuotta sitten.

Viime vuonna mulle asetettiin vasempaan lonkkaan perinteinen tekonivel.

Tää vasen on erinomainen, parempi kuin oikea.

Pinnoitteen hyvä puoli lienee se, että ensimmäinen uusinta on kuin olisi ensimmäinen leikkaus.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.143
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #222 - 07.06.2015 klo 19:41:04
Tulosta viesti  
Tavallinen tallaaja ei läheskään aina ole selvillä siitä mikä on pinnoitteen ja kokoproteesin ero, muista lääketieteellisistä yksityiskohdista puhumattakaan. En minäkään näistä mitään ymmärtänyt ennen kuin asia tuli itselleni ajankohtaiseksi. En usko, että kenellekään oltaisiin nyt oikeasti laittamassa pinnoitetekoniveltä, vaan epäilen että kysyjä ei ole ollut tarkasti selvillä asiasta, varsinkaan kun hän itse ei ole kyseinen potilas.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 2.057
Liittynyt: 29.06.2009
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #223 - 08.06.2015 klo 08:50:00
Tulosta viesti  
Juu, pinnoitemallissa oli aina molemmat liukupinnat metallia, ja nimenomaan sitä tyyppiä ei tällä hetkellä käytetä lainkaan, vaan vaihtoehdot ovat joko metallinuppi ja muovikuppi tai keraamiset liukupinnat. Jotka siis ovat varrellisia.

Pinnoitteessa olisi tosiaan se periaatteellinen hyvä puoli että ensimmäinen uusintaleikkaus vastaa ensimmäistä leikkausta (kun koko reisiluu on tallella).
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Pioni
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1.624
Liittynyt: 01.07.2011
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #224 - 08.06.2015 klo 12:49:15
Tulosta viesti  
Nimenomaan pinnoitetekonivelistä on ortopedien keskuudessa nyt paljon erilaisia käsityksiä. Uunituoreessa suosituksessa suositellaan jatkamaan niiden käyttötaukoa (http://www.suomenartroplastiayhdistys.fi/index.php?page=1074&lang=1), mutta olen lukenut useiden ortopedien kirjoitelmia siitä, että ne olisivat hyvä ratkaisu a) isokokoisten, b) urheilullisten ja c) nuorten miesten hoidossa. Mikä sitten on "nuori". Olisiko suunnilleen alle eläkeiän?

Siksi voi olla mahdollista että jossain joku niitä käyttääkin... jossakin tapauksessa.
  

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kpt
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 1.158
Liittynyt: 23.09.2010
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #225 - 08.06.2015 klo 13:44:54
Tulosta viesti  
Nuoren ja vanhan raja on 62,5 vuotta. Sain nimittäin pinnoitenivelen 61-vuotiaana, kun olin ortopedin mukaan "niin nuori". Kolme vuotta myöhemmin 63-vuotiaana sain perinteisen tekonivelen toiseen lonkkaani, koska olin jo "niin vanha".

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että nykyisessä käytössäni perinteinen tekonivelmalli on "paaljon" parempi kuin pinnoitenivel. Oma ortopedinikin uskoi tämän, mutta varmaan kollegoidensa kanssa taas innostui kannattamaan pinnoitemenetelmää. Olisko pinnoitemenetelmän myyjillä paremmat sponsoroinnit Sveitsin alpeilla.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 2.057
Liittynyt: 29.06.2009
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #226 - 08.06.2015 klo 14:24:10
Tulosta viesti  
Pinnoitteet olivat kovasti muotia vielä tuossa viitisen vuotta sitten.

Sikäli kun ymmärsin, niin pinnoitenivelessä oli kaksi erityisen hyvää puolta, molemmat siksi että reisiluuta ei tarvinnut katkaista ensinnäkin tuo että seuraava leikkaus olisi vastannut ensileikkausta (eli nuorehkolla potilaalla voitettiin aikaa) ja toisekseen se että rasitus luihin ja kiinnityskohtiin vastasi terveen nivelen aiheuttamaa rasitusta (jolloin esim. tärisevää liikuntaa ei olisi tarvinnut välttää.

Huonot puolet taas tulevat siitä, että sen leikkauksen on osuttava oikeaan just eikä melkein, muuten ensinnäkin tuo hyöty rasituksen kohdistumisesta jää osittain saamatta, ja toisekseen ennen kaikkea metalloosin riski kasvaa. Varrellisen nivelen saaminen oikein ei ilmeisesti ole ihan niin tarkkaa.

(oliko muuten sama ortopedi?)
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.143
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #227 - 08.06.2015 klo 14:43:48
Tulosta viesti  
Nyt selvisi tuo nuoren ja vanhan raja, kun minä olin leikkauksen aikaan 58 v. ja lääkärin sanojen mukaan "suhteellisen nuori". Minä ihmettelin milloin oikein lakkaa olemasta nuori, mutta 62,5-vuotiaana ilmeisesti sitten. Bussikortissani lukee nyt "seniori" kun täytin 65.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #228 - 16.06.2015 klo 19:00:15
Tulosta viesti  
Iltaa ja kiitos vastauksista.

Laura, oli sama ortopedi. Todennäköisesti lonkat ovat kunnossa, kipu johtunee selästä.
Minulta otettiin kromi ja koboltti-verikokeet ja kuvattiin selkä ja polvet.
Menen lääkäriin 2.7. ja saan tod.näk. kukonhelttapiikit polviin ja kortisonia vasempaan olkapäähän.

Tampereen Coxassa ortopedi Jorma Pajamäki operoi oikean lonkan yhdeksän vuotta sitten. Siihen asetettiin silloin pinnoitetekonivel.
Reilu vuosi sitten vasempaan laitettiin perinteinen ja lääkärinä oli taas Jorma Pajamäki toivomuksestani.

Olen ollut onnekas, kun olen saanut olla osaavissa käsissä. Kaikki meni hienosti.

Aloitan taas kahdeksan kuukauden tauon jälkeen heinäkuun alussa kuntosalin.

Uimassa kävin eilen uimahallin ulkoaltaalla. Vesijuoksin ensin 45 minuuttia ja sitten uin rintauintia noin 15 min.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #229 - 17.06.2015 klo 10:30:15
Tulosta viesti  
Rakkaat ystävät ja kylänmiehet sekä suloiset serkkuni pyydän pientä palvelusta. Voisitko ystävällisesti käydä lukemassa juttuni häistä ja kirjoittaa kommenttikenttään, mitä mieltä olit artikkelistani?
https://www.facebook.com/kierranvainkalifornian
Ainakin, jos huomaat siinä jotain epäkohteliasta. Eräs nainen antoi ymmärtää, että olin törkeä, kun kirjoitin sudanilaisista häistä blogissani, koska, hänen sanojensa mukaan, he eivät osaa mennä blogiini ja eivät osaa lukea riittävän hyvin Suomea, että ymmärtäisivät, mitä kirjoitan heistä. Nainen sanoi, että parempi, jos en kirjoittaisi mitään. Mitä sanot, voinko jatkaa juttujani vai olisiko viisainta kuopata koko blogini?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.143
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #230 - 17.06.2015 klo 11:12:37
Tulosta viesti  
En minä ainakaan älynnyt tuossa mitään epäkohteliasta tai liian henkilökohtaista, ja tekstiä oli niin vähän ettei luulisi suomentaitoa tarvittavan kuvien ymmärtämiseen, mutta en osaa sanoa miten se sudanilaisessa kulttuurissa koettaisiin.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kpt
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 1.158
Liittynyt: 23.09.2010
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #231 - 17.06.2015 klo 16:03:48
Tulosta viesti  
Kun on kyse tuollaisesta perheen sukujuhlasta, niin oman kuvansa kai voisi laittaa esiin nettiin. Että olin juhlissa tuolla. Mutta nyt siellä on joukko ihmisiä esissä, jotka tuskin ovat antaneet lupaa tuollaiseen kuvien levitykseen. Enpä pitäisi siitä, että joku kutsuttu kuvaisi tyttäreni häät ja laittaisi nettiin. Itse en kuvia laittaisi.
Ja toisaalta miksi niitä yleensäkään pitäisi esitellä julkisesti?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Lapintyttö
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 71
Liittynyt: 05.04.2008
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #232 - 17.06.2015 klo 16:18:32
Tulosta viesti  
Samoilla linjoilla kpt:n kanssa, noiden kuvien suhteen. niitä en ehkä laittaisi ilman luvan kysymistä asianosaisilta.
Meillä töissä on monet lasten- ja vähän isompienkin juhlat vuodessa ja jokaisen lapsen vanhemmilta on oltava kirjallinen lupa, että kuvan saa julkaista lehdessä/nettisivuilla/meidän omissa julkaisuissa. Koska on sellaisia vanhempia, että he eivät halua lastensa kuvia julkiseen levitykseen syystä tai toisesta.
Ja varmaan tästä asiasta lienee tässäkin kyse. Häät ovat kuitenkin hyvin henkilökohtainen perhejuhla.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Piksu
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 183
Liittynyt: 21.07.2008
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #233 - 17.06.2015 klo 21:10:15
Tulosta viesti  
Empä laittais itsekään kuvia , enkä ainakaan ilman kuvatun lupaa .
Mutta onhan tuo Facebook:in perustaja sanonut itse , että ihmiset haluaa olla näyteikkunassa ja tuoda kaikki esille sinne.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Lakerikenkä
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Koti on ihmisen pesä

Viestejä: 351
Liittynyt: 10.06.2003
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #234 - 18.06.2015 klo 12:49:42
Tulosta viesti  
Itse olen kysynyt miniältä voinko laittaa lapsenlapsen kuvia facebookkiin. Kuvaan sukulaislasten synttäreillä mutta en koskaan laita heidän kuviaan faceen. Saavat itse sitten laittaa jos haluavat kun olen kuvat heille lähettänyt. En myöskään laittanut vanhojentansiien kuvia niin, että kasvot olisivat olleet tunnistettavissa enkä itse kuvattavastakaan. Vain kauniista mekoista kuvia ja ihmiset olivat selin. Liika varovaisuus ei ole pahasta. Kaikki kuvani ovat vain kaverieni käytössä ja sellainen esto on mm. päällä, että kaverien kaverit eivät näe kuvia.

Mielestäni kyseisissä kuvissa ei ollut mitään pahaa mutta kyllähän se hyvä olisi jos kysyisi luvan. Eipähän ole kenelläkään sitten mitään sanomista.

Onko näissä blogeissa esim. tämä Rantapallo joku juju siinä, että ihmiset käyvät kommentoimassa? Itse kun en blogeja kirjoita.
  

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jalmari 52
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa



Viestejä: 168
Liittynyt: 10.10.2009
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #235 - 18.06.2015 klo 13:32:00
Tulosta viesti  
Olen vahvasti samaa mieltä kpt:n, Lapintytön, Piksun ja Lakerikengän kanssa. Ilman asianosaisten lupaa sinulla ei ole mitään oikeutta julkaista heistä tuossa häätilaisuudessa ottamiasi valo- ja videokuvia. Tietämättömyyttäsi ja harkitsemattomuuttasi olet saattanut syyllistyä jopa jonkinasteiseen lain rikkomiseen.

"Kysy kuvassa olevilta henkilöiltä lupa, ennen kuin julkaiset kuvan esimerkiksi Facebookissa. Alle 18-vuotiasta henkilöä esittävän kuvan julkaisemiseen on pyydettävä lupa myös tämän huoltajalta."

Mielestäni saattaisi olla kaikkein viisainta, että poistaisit tuon koko artikkelisi. Ja mitä pikimmin niin aina sitä parempi.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.143
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #236 - 18.06.2015 klo 15:32:42
Tulosta viesti  
Kyllä edelliset kirjoittajat ovat oikeassa, vaikka en tullut heti sitä muistaneeksi. Vaikka jutussa ei sinänsä mitään sopimatonta olisikaan, ei kuitenkaan ole luvallista julkaista toisten kuvia ilman heidän suostumustaan.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #237 - 02.07.2015 klo 20:04:58
Tulosta viesti  
Kiitos kommenteista ja anteeksi, että vasta nyt vastaan, mutta en ole jostain syystä ehtinyt käydä täällä ollenkaan.
Kerroin morsiamen äidille videoinnistani ja kysyin häneltä, että voinko laittaa näitä blogiini.
Puhuin asiasta myös morsiamen veljen kanssa, joka osaa erittäin hyvin Suomea, koska on tullut tänne alle kymmenen vuotiaana ja käynyt koulun Suomessa.
Perhe on asunut Suomessa jo yli kymmenen vuotta.

Näytin myös blogikirjoitukseni ja kuvat ja videot morsiamen äidille.

He kertoivat blogistani omille sukulaisilleen, esimerkiksi morsiamen isoäidille, joka asuu Egyptissä.

Siis lupasivat minun julkaista videot.
Mutta tietenkään en ole kysynyt lupaa aivan jokaiselta, joka kuvissa esiintyy.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #238 - 02.07.2015 klo 20:08:52
Tulosta viesti  
Kysymys: mitä mieltä olette kukonhelttapistoksista?

Ottaisinko polviini kolme pistosta viikon välein, vaikka tällä hetkellä polveni eivät olekaan kipeät.

Polvista otettiin kuvat ja ne on kuluneet.

Kromi 0,7 ja koboltti 0,5.

Selässä nivelvälit kaventuneet ja kahdessa ristiselän kohdalla olevassa selkänivelessä vahvoja kulumia.

Lääkäri käski laihduttaa ja vahvistaa selkälihaksia.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #239 - 02.07.2015 klo 21:10:04
Tulosta viesti  
Vielä blogiasiaa: aivan niinkuin kpt sanoo, niin en antaisi kenen tahansa laittaa blogiinsa tyttöni häissä kuvaamiaan videoita ja tuskin omat lapseni antaisivat minulle lupaa julkaista mitään heistä itsestään tai lastenlapsista.

Pojantyttöni kuvasi minua. Matkimme muodissa olevia vlogeja eli videoblogeja.
Voit katsoa videoita minusta blogistani:
http://www.rantapallo.fi/tatjaana/2015/06/23/fammu-vlog/

Itsestä saa julkaista tämmöistä älytöntä, ei toisista.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
maller
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 872
Liittynyt: 18.03.2010
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #240 - 02.07.2015 klo 21:19:23
Tulosta viesti  
Mitäs jos laittaisit omat kuvasi jonnekin muualle. Eivät kyllä kuulu Nivelklubiin. Vai ?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #241 - 03.07.2015 klo 08:35:27
Tulosta viesti  
Niin, kuvani eivät ehkä kuulu nivelklubiin, mutta toisaalta täällähän me kerromme itsestämme ja tulemme läheisiksi.
Laitoin huvikseni linkin videoista, jossa itse esiinnyn, koska aiemmin joku sanoi, että olisit laittanut itsestäsi kuvia, niiden mustien häävieraiden asemesta.

Voi kun joku vastaisi kysymykseeni kannattaako ottaa kukonhelttapiikit polveeni tänä kesänä, vaikka polvet eivät olekaan kipeät, mutta kuvissa näkyi kulumia.

Auttaako kukonhelttauute "parantamaan" kulumia?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6.143
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #242 - 03.07.2015 klo 08:49:44
Tulosta viesti  
Omia kokemuksia ko. aineesta ei ole, mutta se mitä muistan kuulleeni on vaihtelevaa. Jotkut ovat saaneet siitä apua vaikka tuskin se suorastaan paransi, saattoi kyllä antaa nivelille lisäaikaa. Sitten on taas toisia joihin se ei ole tehonnut lainkaan.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kpt
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 1.158
Liittynyt: 23.09.2010
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #243 - 03.07.2015 klo 09:26:25
Tulosta viesti  
No yleensä tällaiset hää-ja hautajaiskuvat laitetaan nettiin salasanan taakse. Salasana sitten ilmoitetaan niille, jotka potentiaalisesti haluavat kuvia katsella. Tätä menettelyä olisit voinut käyttää ja sitä suosittelen edelleenkin. Muuta hääkuvat salasanan taakse.

Kukonhelttapistoksia otin polviin noin 15 vuotta sitten. Ei ne kummempaa silloin vaikuttaneet. Mutta kukapa tietää kuinka monta extra kuukautta tai vuotta olen niillä polviini saanut. Itse uskon, ettei yhtään lisäkuukautta ole tullut, vaikka olen jo 5 vuotta ollut polvileikkausjonosta poissa. Olin jonossa vuoden ja itse poistuin jonosta. Nyt on tilanne se, että Arcoxiaa on pakko ottaa uudelleen, koska muita lääkkeitä ei juurikaan kärsi syödä. (Käy vatsan ja suoliston päälle, kouristaa). No nyt pitää sinnitellä Arcoxian voimin eteenpäin. Ja rajoittamalla turhaa liikkumista.

Joskus 20 vuotta sitten sain polviin myös radioaktiivista dysprosium pistosta. Kerran juttelin myöhemmin lääkärin kanssa asiasta, eikä hänkään osannut sanoa, auttoivatko ne pistokset vai eivät. Koska ei tiedetä, miten polvet jaksaisivat ilman niitä pistoksia.

Eli jos lompakko kestää, niin voihan kukonhelttaakin pistää polviin, mutta ei se kummempaa aiheuta.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #244 - 03.07.2015 klo 10:58:34
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksista Sopuli ja kpt.

kpt, miksi lähdit pois jonosta? Aiotko joskus ottaa polviisi tekonivelet?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kpt
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 1.158
Liittynyt: 23.09.2010
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #245 - 03.07.2015 klo 12:05:57
Tulosta viesti  
Kun on tekonivelet jo molemmissa lonkissa, niin ei kiinnosta enää polviin ottaa. Siksipä yritän sinnitellä ja pysyä ilman. No, joskus kai se pakko tulee eteen ja otettava on myös polviin, mutta niin kauan kuin muuten vaan pystyn, niin vastaan panen.

Ilman särkylääkettä on jo iltapäivällä tuskallista ottaa askeltakaan. Lääkkeen kanssa pärjää jotenkuten iltaan asti. Ja kaikki ne muut on vatsan takia huonoksi koettu ( Selebra, Mobic, Bekstra, Burana, jne..)
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1.444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #246 - 03.07.2015 klo 13:10:49
Tulosta viesti  
Hei
Minulle on laitettu Hyalgania eri muodoissaan (Arzal, Hyalgan, Durolane). Ne ovat kaikki saman tyyppisiä aineita ja käsittääkseni vuosikymmenten saatossa ko. peruslääkkeen kehittelyjen tulosta. Esim. Arzalia pistettiin kipeään nivelrikkoiseen niveleen 3 pistosta jollain aikavälillä, jota en enää muista. Hyalgania pistetiin muistaakseni 2 pistosta jollain aikavälillä ja Durolanea myös.

Synvisc One injektioita laitetaan kipeään nivelrikkoiseen niveleen kertapistos, joka taas pikapuolin tulee auttaneeksi 4 kk. Toivottavasti pidempäänkin. Alkuun se auttoi jopa vuoden, puoitoista. Olen käsittänyt että ko. aine on nivelnesteen tapaista "siirappia", joka auttaa jo suhteellisen olematonta nivlepintaa ainakin liukastumaan niin että nivelen liikuttelu ei satu- kovin paljon. Eli se vähentää kipulääkkeen tarvetta ja auttaa liikuttamaan niveltä.  Arjessa pärjäilen kohtuullisesti, työssä pitää ottaa kipulääkettä jotta pärjää. Rasituksen kestolla ja vauhdilla tuntuu olevan vaikutus siihen miten pärjää.

Sitten kun arki tuntuu tosi hankalalta, olen mennyt Ortopedille ja kysnyt että mitäs nyt. Hänen päätettäväkseen olen jättänyt sen miten/mitä tehdään, mitä lääkettä laitetaan jne. Säästyy oma pää kun kertoo oireet viisaammilleen ja sitten katsotaan mitä tehtävissä on.

Nyt olen tavattoman kiitollinen että voin vielä osa-aikatyön turvin yirttää kuntoutua ja olla kunnossa kun seuraava proteesileikkaus on ajankohtainen. Itse olisin tyytyväien jos se olisi aikaisintaan 3-4 vuoden päästä.

Harmi vain että Hallitus tuntuu leikkaavan kuntoutusrahoja joten sairauseläkkeet ja sairauspoissaolot lisääntynevät hurjaa vauhtia lähivuosina. Se taas on ristiriidassa työurien jatkamisen ja työssäolon tukemiselle. Taitaa tulla kalliiksi tämän-kin hallituksen toimet. Työttömiä fysioterapeutteja ja työkyvyttömiä ihmisiä- niitä on tulosa lähiaikoinan paljon jos kuntoutusta ei kehitetä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kpt
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 1.158
Liittynyt: 23.09.2010
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #247 - 03.07.2015 klo 13:47:01
Tulosta viesti  
Minä olen muutamassa kuntoutuksessa ollut. Nykyäänhän ne on Kursseja, joissa opetetaan, miten aikuisen pitää liikkua.

Tuollaisina ja tuossa muodossa ne ovat (minusta) Kelan rahan tuhlausta. On parempi antaa viikon sairasloma ja käskeä potilas lepäämään, kuin lähettää potilas jollekin kurssille täysihoitoon. Terveempänä potilas tulee näin töihin kuin pakkokävelyjen ja uintien kautta kurssitettuna.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1.444
Liittynyt: 01.07.2010
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #248 - 04.07.2015 klo 15:38:10
Tulosta viesti  
Voi tosiaan olla että nykykuntoutus on liian lyhyt ja Kelan "sapluuna" ohjaa antamaan kaikille samanlaiset neuvot. Itse olen kokenut kuntoutuksen vuosikymmenten saatossa auttaneen nimenomaan siinä että on ollut aika muulta (työltä) kuntoutumiseen ja on saanut täsmälliset ohjeet omien vaivojen kanssa kuntoutumiseen. Esim. polven nivelsiteiden puutteen vuoksi ei ole hyvä tehdä eräitä kuntosalin laiteharjoitteita. Sen sijaan vedessä kohdennetut liikkeet ovat olleet suureksi avuksi. Kuntoutuksen sisällöstä itse toivoisin vielä yksilöllisempää. Meillä on taitavat lääkintävoimistelijat, heidän osaamistaan ei saisi jättää hyödyntämättä.

Tuskin olisin kuntoutunut yhtä nopeasti ja tehokkaasti työkuntoiseksi, jos minulla ei olisi vammojeni eri vaiheissa ollut ammattiapua kuntoutumisen suhteen. Nytkin, kun tilanne on sellainen että voin jälleen treenata, on ohjeiden noudattamisesta ollut suuri hyöty. Puolessa vuodessa jalkani lihakset ovat siinä kunnossa että kinesioteippaus ei ole ehto liikkeellelähdölle. Nivelrikko ei parane mutta kunto kohenee kun tiedän mitä tehdä ja miten. Toivon itse hartaasti että kuntoutusta ei lopeteta säästösyistä, sillä itselläni se on mahdollistanut käytännössä koko työuran. Tämän on mahdollistanut lyhennetty työaika ja aiemmat kuntoutukset joiden ohjeita nyt noudatan hyvällä menestyksellä. Nivelrikko ei parane mutta kuntoutuminen edistyy työn ohessa, vaikka tosi rankkaa onkin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 370
Liittynyt: 06.03.2006
Re: Tarjan vasemman lonkan lähete Coxaan tänään 9.1.14
Vastaus #249 - 08.07.2018 klo 09:08:41
Tulosta viesti  
Tervehdys pitkästä aikaa!

Lonkkani ovat samanlaisessa kunnossa kuin kolme vuotta sitten. Vasta ensi vuonna otetaan kromi- ja kobolttiarvot uudestaan, siis viiden vuoden välein.

Luepa blogistani, missä maissa vierailin vuonna 2017:
http://www.rantapallo.fi/tatjaana/2018/01/04/reissuvuosi-2017/

Toukokuussa kävin Kosilla: http://www.rantapallo.fi/tatjaana/2018/05/17/kos-kreikka/

Syksyllä tyttäreni miehineen muuttaa Espanjaan. Siispä minä matkustan seuraavaksi sinne kenties jo lokakuussa.

Paino on korkealla ja polvet oireilevat, mutta täytyy matkustaa vielä, kun pystyy.

Hyvää kesää kaikille!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 3 4 [5] 
Lähetä aiheTulosta