Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Normaali aihe Urheilija, kuluma lonkassa, tekonivelkö? (Luettu 34 442 kertaa)
Absalom
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Urheilija, kuluma lonkassa, tekonivelkö?
29.10.2013 klo 04:25:51
Tulosta viesti  
Tervehdys!

Olen 35-vuotias amatööriurheilija. Taustalla ensin 15 vuotta jalkapalloa ja viimeiset 15 vuotta voimanostoa. Viimeiset vuodet olen kilpaillut SM-tasolla. Vasen lonkka alkoi vaivaamaan vuosi sitten. Nivuskipua, lonkankoukistajan kireyttä, liikkuvuus oli huonompaa. Aluksi ajattelin, että on pelkkää lihasjumia, reeni kuitenkin kulki vielä hyvin. 12/12 leikattiin olkapää, josta tuli pakollista taukoa ja ajattelin jalankin "jumitilan" helpottavan. Väärin luulin, sillä huonompaan suuntaan mentiin. Keväällä venyttelin ja jumppailin oikein urakalla, mutta eipä helpottanut. Kyykky- ja maastanostoreeneihinkin jo vaikutti. Liikkuvuusrajoite alkoi olla jo ongelma. Keväällä kävin röntgenissä, missä kuluma paljastui. Tuolloin myös ilmeni ns. ahdas lonkka eli FAI. Siinä uskossa olin, että tähystämällä lonkka tulisi taas oireettomaksi ja liikkuvuus palautuisi. Kunnallista tietä kun menen, niin kaikki oli hidasta. Loppukesästä oli magneetti. Kesällä alkoi lonkkavaiva jo ajoittain haitata kävelyä, pidempi kävely aiheutti kipua. Viikko sitten pääsin viimein ortopedin juttusille. Kyseessä oli yksi elämäni ikävimmistä päivistä. Hänen mukaansa kulumaa on niin paljon (mm. 2 cm:n matkalta rusto melkein puhki), että tähystys ei kannata, ainoa vaihtoehto mun tilanteeseen on keinonivel ja siihen olen liian nuori! Tilanne oli minulle niin järkyttävä, että en tuolloin juurikaan kyennyt keskustelemaan. Yritin kyllä hiukan kyseenalaistaa toimenpiteettömyyttä, kun vaiva vaikuttaa jo normaalielämään. No hiukan tinkaamalla sain ajan sitten ajan ylilääkärillekin, jolla on kokemusta keinonivelistä enemmänkin. Mutta sekin on vasta kolmen kk:n päästä.

Tässä on nyt sitten kaikenlaista ollut mielessä. Kova halu ja motivaatio olisi vielä lajia jatkaa. Mielessä on ollut, että hakisin jostain jonkun toisenkin ortopedin (joku enemmän urheilijoihin perehtynyt) näkemystä ennen tammikuuta. Olisiko vinkkejä? Toiveissa olisi, että mitään lisäosia ei tarvitsisi vielä laittaa. Mutta jos sitten se onkin ainoa vaihtoehto, niin onko mitään mahdollisuuksia enää voimailla "tosissaan"? Löytyykö kohtalotoveria? Tuolta jenkkifoorumeilta löytyi joku vanhempi voimailija, joka oli parannellut omia ennätyksiä lonkkaleikkauksen jälkeen... Mutta onko se oikeasti mahdollista?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Re: Urheilija, kuluma lonkassa, tekonivelkö?
Vastaus #1 - 29.10.2013 klo 08:22:40
Tulosta viesti  
Voi  se olla ettei julkinen terveydenhoito asenna nuorelle tekoniveltä vain sen vuoksi että raskas urheilu jälleen olisi kivutonta varsinkin kun se tekonivel ei sitten ehkä sitä rääkkiä kovin pitkään edes kestäisi.

Mitä vaihtoehtoja sitten on? Odottaa 60-vuotiaaksi? Vaihtaa lajia? Ostaa yksityiseltä (voi olla lievemmät kriteerit)?

En ole suoranainen kohtalotoveri, koska en voimaile enkä ole enää nuorikaan, mutta vastaava ongelma minulla kyllä oli kun vielä pystyin hyvin kävelemään mutta golfissa tarvittavaa kiertoliikettä lonkka ei sietänyt. Uskaltauduin siitä sanomaan lääkärille ja ihmettelin että hän vaikeni kuoliaaksi ongelmani. Nyt jälkeenpäin, kun olen käynyt "pohjalla", siis kävelykään ei enää onnistunut, olen ymmärtänyt, ettei julkisen leikkauskriteereihin kuulu mahdollistaa mieleisiä urheilulajeja, vaan arkielämän selviytyminen ja siihen liittyvät nivelystävälliset liikunta- ja urheilulajit. Golf tosin kuuluu kyllä niihin. Jouduin vuosiksi muuttamaan tekniikkaani niin ettei siihen kuulunut sitä kiertoliikettä.

Vaikka varsinaisia nostorajoja ei kai annetakaan - voihan joku ihminenkin olla painoltaan kaksinkertainen toiseen verrattuna, en kyllä vapaaehtoisesti nosta tekonivelineni kovin painavia esineitä muuta kuin satunnaisesti.

Jos voit miettiä uudestaan lajivalintaasi, uskon että ilman leikkaustakin voisit vielä vuosiksi saada kivuttoman elämän. Itse en uskaltaisi ottaa sitä riskiä, että tuhoaisin tekonivelen jatkamalla liian rankkaa harrastusta. Joku muu voi olla eri mieltä. Arvovalintoja...

Ja vielä on tietysti se mahdollisuus, että kipusi saataisiin jollain tavoin kuriin ja voisit jatkaa lajiasi. Toivottavasti joku konsti löytyy.

Noita tähystyksessä tehtäviä pienempiä korjauksia lonkkaniveleen on muuten Suomessa erikoistunut tekemään vain pieni joukko ortopedejä (siis oikeasti vain muutama). Kannattaisi ehkä hankkiutua sellaisen vastaanotolle, niin saisi vahvistuksen sille, joidaanko jotain tehdä ilman tekoniveltä. Tekonivelasiantuntija ei ole sama asia. Jos sellainen voitaisiin tehdä olisi kuitenkin edessä sama pohdinta siitä, kestääkö korjaus voimalajeja.

http://www.niveltieto.net/aineistot/lonkantahystysleikkaus.pdf
« Viimeksi muokattu: 29.10.2013 klo 10:27:54 Kirjoittaja Pioni »  

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #2 - 29.10.2013 klo 08:54:20
Tulosta viesti  
Vaike yhtälö varmaankin Hymiö
Tällä sivustolla en oo bongannut ketään samas tilanteessa olevaa.Vain kevyemmän liikunnan harrastajia ja liikkumattomia.
Kehoittaisin ottamaan yhteyttä ortopediin,jolla vankka kokemus proteeseista,näitäkin on.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #3 - 29.10.2013 klo 10:13:22
Tulosta viesti  
Tekonivelen laitolle ei sinänsä ole alaikärajaa, mutta mitä nuorempana se laitetaan, sitä todennäköisempää on että tarvitaan myös uusintaleikkaus jossain vaiheessa. Jos vielä harrastaa kovin rankkaa urheilua, tekonivel ei ehkä kestäisi sitä kovinkaan pitkään, joten leikkauksen hyöty jäisi lyhytaikaiseksi. Tekonivel on kuitenkin vain varaosa, jolla on omat rajoituksensa, vaikka ne ovatkin nykyaikana paljon vähentyneet entisajoista. Tekonivel on hyvä ratkaisu silloin kun haluaa tavallisen jokapäiväisen hyötyliikunnan ja normaalin kuntoilun kivuttomaksi, mutta silloinkin voi lajin vaihto osoittautua välttämättömäksi, esim. vaihtaa juoksu pyöräilyyn.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #4 - 29.10.2013 klo 10:31:39
Tulosta viesti  
Polvipalstoilla on kirjoitellut useita nuoria urheilijoita jotka ovat pohtineet samaa - kuinka pystyä jatkamaan aktiiviurheiluaan polvikipujen kanssa. Ehkä sieltä löytyisi vertaiskohtaloita - soveltuvin osin?

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 29.10.2013 klo 10:39:33
Tulosta viesti  
En ole asiantuntija,mutta mielestäni tähystykset tehdään tutkimusmielesssä ja tähystysleikkaukset esim.jossain lonkansairauksissa ja harvoin lievissä artooseissa.
Jos artoosi jo pidemmällä,ei sitä ruveta  tähystyksessä korjaamaan.
Ilmeisesti näin om kirjoituksen aloittajalla tilanne. Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 29.10.2013 klo 13:25:50
Tulosta viesti  
Toisaalta jos se jalka alkaa haitata jo ihan normaalia elämää, niin sitten kyllä pitäisi voida tehdä jotakin.

Jotenkin olin ymmärtävinäni, että kyse on jo siitä että kävely ei suju.

Minusta urheilijoille tarjoaa apuaan monikin lääkäriasema. Helsingissä ainakin onko se Töölön lääkäriasema ja sitten Orton.

Jos on jonkin verran rahaa käytettävissä, niin ortopedikäynti ei niin kalliiksi tule (ja yksityinen puoli voi antaa lähetteen julkiselle ja esim. kiirehtiä toimenpiteitä).

Onko Atrhrylia tai vastaavaa rustonvahvistuslääkettä kokeilla? Hyvällä tuurilla niistä on oikeasti apua.

Liikunta kannattaa kyllä vaihtaa lonkkaystävällisemmäksi. Pallopelit ovat valitettavasti aika sopimattomia. Mitä tuossa voimanostossa tehdään? Eikös ole sellaisia painonnostolajeja joissa ei juuri jalkoja edes käytetä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 29.10.2013 klo 15:33:58
Tulosta viesti  
Joo. Tilanteesi on tietysti järkytys itsellesi. Neuvoisin kuitenkin, että nyt heti jätät pois ne nostot, joissa lonkka rasittuu. Ne vain pahentavat nykyistä tilannettasi, joka taitaa pahentua ilman painonnostoakin.

Olen sitä mieltä myös, että sinun kannattaa unohtaa painonnosto kokonaan, kun/jos saat tekonivelen lonkkaasi. Sellaista riskiä ei pidä enää ottaa, että painonnostolla rikkoo vielä tekonivelenkin.
Joskus elämä pakottaa tekemään itselleen kovia päätöksiä. Mitä pikemmin hyväksyt sen, että jatkossa olet "hiukan sairas " ja joudut valkkaamaan harrastukset sen mukaan, sitä parempi.

Minulla on toisessa lonkassa pinnoite-tekonivel ja toisessa perinteinen. Luulen, että tuo pinnoitetekonivel "saattaisi" kestää painonnostoa paremmin kuin perinteinen malli, mutta sitä en aio kylläkään koskaan kokeilla. Kuntosalilla teen vain sellaisia liikkeitä, joissa lonkat eivät joudu minkäänlaiseen rasitukseen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 29.10.2013 klo 16:35:19
Tulosta viesti  
Moi,Absalom ! Tuntuupa tuntemuksesi tutuilta, vaikka aika on tasoitellut niitä.
Urheilin minäkin, alle 2-kymppisenä kunnianhimoisesti. Eri lajeja.
Sitten korkeushypyssä meni sisempi polvikierukka. Onhan sille tieteelisempi nimikin, mutta tiedät varmaan mistä on kyse.
Enhän tietenkään antanut periksi, vaan nuolin haavani, en antanut lääkäreitten tehdä polvelle mitään. Silloin ei tehty vielä tähystyksiä.
Jatkoin erilaisilla polvituilla ja kipulääkkeillä. Mutta sitten tuli stoppi lukkiutumisten takia, ja leikkauspöytä oli edessä.

Jo tällöin tuntui maailmanloppu tulleen. Vielä kun polvesta löytyi "muutakin", eli kierukan lisäksi rustopinnoissa oli pahoja syöpymisjälkiä, jotka aiheutuneet rikkinäisen kierukan palasista.
Kaiken päälle iso 4-päinen reisilihas lamaantui leikkauksen yhteydessä pitkäksi aikaa ; hoitovirhe.

Oli vakava paikka. Jäi juoksu, hypyt yms.yms. Ammattiunelmakin piti vaihtaa, kun en polven takia päässyt hoitoalalle. Itku Itku

Mutta aika parantaa, vaikkei sitä uskonut heti. Tuli toiset harrastukset ja lajit, ja piti vain sopeutua. Maailmanloppua ei tullut. Keinonivelet kylläkin - yli 30vuotta myöhemmin.

Sinniä ! Sinniä ! Kyllä se siitä !

Sivun alkuun

IP kirjattu

kkk
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #9 - 29.10.2013 klo 21:14:45
Tulosta viesti  
Täällä olikin jo tullut paljon hyviä kommentteja!

Itse olen kilpaurheilijataustainen, jolla mm. diagnoosina fai-lonkka ja minulle on tehty tähystys.
Uskon kyllä, että on ottanut koville ja kirpaissut kovasti noiden faktojen kuuleminen:/ Mutta valitettavasti on todettava, että on aika tutun kuuloista juttua. Tähystyksestä ei tosiaan enää useimmiten ole kovinkaan pitkäjuoksuista hyötyä, jos lonkka on jo huonossa kunnossa. Perus repeän kanssa monet on hyötyneet tähystyksestä ja ura jatkunut kilpatasollakin, mutta sitten kun vaurioita on enemmän niin tilanne on toisin. Mä olin nippa nappa siinä rajoilla.
Mä otin paljon selvää tuosta tähystyksestä, juttelin paljon ortopedi(e)n kanssa. Jos sulla on jotain spesiciä kysymystä mielessä,voin yrittää vastata parhaani mukaan.

Kuten täälläkin moni mainitsi, ei sitä tekoniveltä asenneta siksi että voisi jatkaa täystehoista urheilua. Valitettavasti se on vähän niin, että kyllä me kaikki nivelrikkovaivaiset joudutaan tekemään monia valintoja, jotta terveys säilyy loppuun asti parhaalla mahdollisella tavalla. Mulla ortopedi ja fysioterapeutti kannustaa kovasti kaikenlaiseen urheiluun nyt ja jatkossakin, mutta kyllä mulle on tehty selväksi ettei nyt ihan samanlailla enää voi porskuttaa, tuhot olivat sitä luokkaa.

Kyllä se kipeätä tekee, ja enkä ihan aina edelleenkään ole valmis ääneen myöntämään et urheilu-ura ei jatku niinkuin ennen, mutta toisaalta yritän muistuttaa itseäni että jos nyt teen oikeita valintoja, huollan itseäni niin se toivon mukaan antaa "terveitä" päiviä enemmän myös kaukana tulevaisuudessa (olen kolmikymppinen) ja toivon mukaan pärjään mahdollisimman kauan ilman tekoniveltä.

Mutta kyllä mä muistan, että kun sain ensi kerran kuulla noi shokeeravat uutiset kuten sinäkin, pyörittelin niitä juttuja paljon. Mulla oli onni saada itselleni alusta asti todella hyvä ja alan kokenut asiantuntija, mutta kyllähän sitä silti kyseenalaisti kuulemansa ja kysyin mielipidettä myös toisaalta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Absalom
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #10 - 29.10.2013 klo 23:22:32
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksista, vaikka kaikki olivatkin melko masentavia... Silmänisku Vielä en ole valmis luopumaan ajatuksesta, ettenkö tulevaisuudessa voimanostoa vielä täysipainoisesti harrasta (pelkkä penkkailu on tylsää, varsinkin kun se on kolmesta nostomuodosta mulle selkeästi heikoin). Kunhan saisi paikat kuntoon... Niin kuin kommenteissanne on tullut ilmi ja itsekin olen googlaillut, kuluman löytyminen on yleensä kielteinen peruste tähystysleikkaukselle. Toisaalta olen myös lukenut tutkimuksen, että enemmänkin kulumaa omaava henkilö on kuitenkin hyötynyt tähystyksestä, jos siis FAI:ta on hoidettu. Kuinka paha kuluma sulla kkk oli, kun tähystys tehtiin?

Se on kuitenkin mielestäni selvää, että jo tapaamani ortopedin kommentti, että ei voi tehdä mitään, on väärin. Lonkan oireilu kuitenkin jo haittaa normaalia elämää. Pääasiassa kävelykin menee lievästi linkaten, sukan ja kengän laitto on hankalaa, varpaiden kynsien leikkaaminen ihan suolesta. Työssäkin jo tarvitsen jonkinlaista liikuntakykyä. Vielä olen kuitenkin kyennyt töissä käymään.

Sellaista sotasuunitelmaa olen miettinyt, että käyn jollain tähystyksistä tietävällä ortopedilla ja kuulen hänen näkemyksensä. Näin googlettamalla tuli esiin ainakin Ari Hiltunen Turusta. Urheilunäkökulmaa ilmeisesti löytyy myös, ei siis välttämättä tarvitsisi selvitää, mitä tarkoittaa voimanosto. Ainakin taattua urheilunäkökulmaa löytyisi myös Tuomo Karilalta, näyttäisi olevan erikoistunut nivelrikkoonkin.

Jos kuitenkin tulee kielteinen tuomio tähystykselle, niin mulla on sitten aika paikalliselle proteeseihin erikoistuneelle ortopedille tammikuussa. Siitä lähden, että pinnoiteproteesia hän ehdottaa. Pinnoiteproteesista on kyllä täällä foorumillakin aika ristiriitaista näkemystä, mutta ainakin mainoslauseet lupaavat hyvää. Onhan noita jääkiekkoileva esimerkkejäkin ja mun lajissa ei tarvitse lähellekään spagaatin liikkuvuutta. Tarvii vaan kestää noin 3x omapainon kuormien liikuttelua...  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

herra51v
Ex-jäsen

Vastaus #11 - 30.10.2013 klo 08:26:58
Tulosta viesti  
Kyllä nivelrikko on ikävä juttu. Itse 50 miehenä paljon urheillut aikanaan ja menneenä talvenakin suh paljon. Kuukaudessa nivel meni niin huonoon kuntoon, että arkiaskareista selviäminen oli vaikeaa jopa nukkuminen. Itse rajasin mielessääni laskettelun ja luistelun pois harrastelistoilta kaatumisriskin takia. Harrastan myös asioita joissa joutuu nostamaan taakkoja, ortopedin mukaan satunnainen nosto täysin parannuttua on mahdollista ainakin. Nyt vajaa 6 vk. Leikkauksesta ja tuntuisi tärkeältä päästä sauvoista eroon, vielä kahden sauvan varassa täysin. Itse kävin rtg. Sairaalassa lonkasta ja odottaessa katselin kuinka nuoria lapsia vietiin hiuksettomana kuvauksiin syövästä, silloin tuli tunne omasta turhasta murehtimisesta urheilun suhteen. Toki kaikille soisi mahdollisuuden elää ja harrastaa täysipainoisesti, joskus on vain valintoja edessä tahtomatta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #12 - 30.10.2013 klo 10:06:59
Tulosta viesti  
Pinnoiteproteesia kehuttiin vielä muutama vuosi sitten hyväksi ratkaisuksi erityisesti urheilun kannalta, mutta sitten tuli ilmi että DePuy-nimisen firman valmistamista ASR-pinnoitetekonivelistä saattoi liueta metallipintojen hankautuessa liikaa metalleja elimistöön ja se aiheutti monenlaisia ongelmia, pahimmillaan jopa luiden syöpymistä. Sitten selvisi etteivät muidenkaan valmistajien metalliset liukupinnat olleet mitenkään takuuvarmoja, asiaa ruvettiin tutkimaan tarkemmin ja tulos oli ettei metallisia liukupintoja laiteta enää kenellekään ainakaan julkisessa terveydenhuollossa eikä siis pinnoitetekoniveliä myöskään, yksityisesti ehkä jossakin laitetaan (tämä kohta oli jutussa vähän epämääräisesti sanottu niin etten tiedä tarkkaan).  Parhaat tiedot saat ortopedilta, mutta "ei voi tehdä mitään"  -vastausta ei kannata hyväksyä, vaan kysyä sellaisessa tapauksessa joltakin muulta ortopedilta, urheiluasioita tunteva on varmaankin paras sanomaan millaisia mahdollisuuksia on.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #13 - 30.10.2013 klo 10:13:48
Tulosta viesti  
Tuo kolme kertaa omapaino kuulostaa hurjalta.Itse kysyin leikkauksen jälkeen eräretkeilystä, ja se kuulemma on sallittua tekonivelellä (eli siis sen retkirinkan - korkeintaan 1/3 kantajan painosta), mutta "jakeluato n kuljettajan ammattia" ei suositella - eli siis paljon yli 20 kilon taakkojen jatkuvaa nostelua.

Eli kannattaisiko alkaa miettiä mikä lonkkaa rasittamaton urheilulaji olisi mieleinen. Sellaisiakin kun on vaikka kuinka paljon.

Ja tosiaan hakeutua urheilusta tietävän ortopedin puheille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #14 - 30.10.2013 klo 10:27:03
Tulosta viesti  
Minäkin epäilen tuota "kolme kertaa oma paino" -juttua, kun ylipainoisiakin kehotetaan laihduttamaan nimenomaan siksi että tekonivel kestäisi paremmin. Satunnainen painavan tavaran nosto on eri juttu kuin jatkuva tai tiheästi toistuva kuormitus, mutta asiantuntija osaa sanoa parhaiten mikä käy ja mikä ei.

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #15 - 30.10.2013 klo 10:58:05
Tulosta viesti  
Joskus asiantuntijatkaan eivät tiedä mikä paras ratkaisu.
Minua tutkineet monet ortopedit.Eero Hirvensalo ilmeisesti alansa huippuja,hänkin minua syynäsi.
Hänen mielestää voisi avata lonkkani,ja tutkia mikä siellä kinaa vastaan,kun proteesi ei toimi.Samalla kertoi,että toinen kannattava vaihtoehto jätää avaamatta.
Konsultoi toista ortopedia,hänen mielestään kannatti lonkkani jättää avaamatta.Kokonaisuushuomioon ottaen...
Sanoinkin jossain välissä,että minulle ei saa jättää näin suurta asiaa ratkaistavaksi.
Näillä mennään,kaikki mahdollinen tehty,sopeudun.
Ja jälleen kerran,menkääs kuulkaas ajoissa lääkäriin Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 30.10.2013 klo 10:59:13
Tulosta viesti  
Nostellessa kannattaa muistaa se kiila, mikä on ängetty luun sisään ! Jos luiden tiheys on heikentynyt, sitä tarkempi kannattaa olla.

Nostin n. 20 kg painavaa lapsenlasta, mikä oli liikaa. Podin keinopolvia monta viikkoa. Luuntiheysmittauksissa lausunto oli : erinomainen, keskitason yläpuolella.

Ortopedille kerroin vaellusharrastuksesta ja huolestumisestani kantamusten painosta. Hän kehotti jättämään rinkkavaellukset ja tekemään päiväreppureissuja.
Selväksi tuli.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #17 - 30.10.2013 klo 15:27:01
Tulosta viesti  
Heissan
Niinhän se on, että elämä tuo eteen uusia asioita.  Parikymppisenä vammautuessani harrastin  omaksi ilokseni juoksua, hiihtoa, pyöräilyä. Sitten pyörätuolilla lenkkeilyä - sattuneesta syystä. Vuosien varrella on tullut vaihdetuksi harrastusta sen mukaa mitä pystyy tekemään. Huonoilla polvilla tuli tehtyä joitain patikointireissuja koti - ja ulkomailla. Juoksu vaihtui uintiin ja pyöräilyyn, patikointi kajakkiretkeilyyn. Lisäksi tuli vesijumppa ja vesijuoksu joka on yllättävän rankkaa kun sen tekee vastuksilla. Nykyisin maastokävely on hankalaa mutta pyöräily onnistuu. 

Näin vuosien varrella on pitänyt vaihtaa työtä, ammattia kuin harrasteitakin  #vammojan sallimissa rajoissa". Se on tuonut uusia ulottuvuuksia ja uusia näkökulmia liikuntaan ja olemiseen. Menneenä kesänä  on tullut tutustuttua moottoriveneeseen, joka on minulle aivan uusi tuttavuus. Nyt pitää selvittää miten moottorivene/mooottori huolletaan talviteloille ja miten se pitää laittaa pressun alle. Ohjeet ovat netissä lähinnä isommille veneille...

Näin se elämä menee...

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #18 - 31.10.2013 klo 09:53:58
Tulosta viesti  
Absalom, onko sinulle selvinnyt tai oletko yrittänyt arvella, miksi tai mistä syystä lonkan kuluma on mahdollisesti syntynyt?

Muistuu mieleeni eräs työkaveri, joka kaatui polkupyörällä pahasti. Noin vuoden sisään tästä kaatumisesta hänelle tuli kuolio reisiluun päähän ja sen seurauksena laitettiin tekonivel.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kkk
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #19 - 31.10.2013 klo 16:42:37
Tulosta viesti  
kpt, fai lonkkiin liittyy usein kulumaa. Lonkkamaljan ollessa ahdas liikelaajuus jää usein vajaaksi ja reisiluunpäää ja lonkkamalja ottavat toisiinsa kontaktia ja ajan myötä kulumaa syntyy.

Absalom, mulla oli jo suht paljon kulumaa, en ollut enää mikään optimipotilas. Aika sitten näyttää, kuinka pitkäaikainen hyöty tähystyksestä jäi. Nykynäkemyksen mukaan perusliikuntamuodoista kaikki on sallittuja tähystyksen jälkeen, mutta ei mun kuulemma mitään omakotitaloa kannata alkaa rakentamaan Hymiö

En tiedä kuinka paljon täällä saa mainita nimiä tms, mutta mainitsemasti ortopedin nimestä päättelin mistä päin olet/hoitoa haet.  Kiltisti jätän nyt nimiä kommentoimatta:) Mutta näin yleisesti, tähystyshoito on ylipäätänsä keskitetty isoimpiin sairaaloihin ja mainitsemassasi alueella on kyllä vahva osaaminen asiaan. Tähystyksiä ei tee kuin muutama ortopedi, joten saat kyllä varmasti luotettavan näkemyksen.

Alan erikoismies osaa tietenki antaa parhaan arvion, jokainen meistä on vielä oma tapauksensa,mutta suosittelen kyllä miettimään myös näitä kommentteja joita tänne on kirjoitettu. Jokaisella meistä on lempilajimme, mutta kannattaa miettiä onko sen jatkaminen järkevää jos oma terveys on kovasti riskissä sen jälkeen. Jos vaakakupissa on muutama vuosi aktiivista urheilu-uraa,vai nauttiako monipuolisesta liikunnasta pidempään terveenä. Ja töissäkin pitäisi pystyä aika pitkään vielä pystyä käymään,nää vaivat valitettavasti kun voivat huonoimmassa tapauksessa rajata sitäkin aika paljon.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Absalom
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #20 - 31.10.2013 klo 20:24:57
Tulosta viesti  
Kiitos taas kommenteista. Joo siis tollanen FAI-löydös oli röntgenissä, ja röntgenlääkärin mukaan kuluma viittaisi juuri sen epämuodostaman aikaansaannokseksi. Mitä olen ymmärtänyt, että juurikin omat harrasteet ovat riskiryhmässä, joilla tuo FAI voi aiheuttaa ongelmia. Mitään yksittäistä tapahtumaa ei ole, milloin olisin huomannut lonkan satuttaneeni. Reilu vuosi sitten huomasin, että nivunen ja lonkankouksitaja krinnaa, minkä siis tuolloin vielä pistin lihasjumin piikkiin.

Nyt siis päälaji on viimeiset reilu kymmenen vuotta ollut voimanosto. Siinähän nivelet ovat periaateessa lujilla. Varsinkin kyykky tuo lonkkaniveleen vääntöä ja jos siellä pientä epämuodostumaa on ollut, niin ei kai se hierominen hyvää tee, kuten kkk kirjoitteli. Mutta mitään kipuja ei ole ollut aiemmin. Voi olla tosin, että mun alaselkävaivat ovat juurikin johtuneet tosta lonkasta, joka on aiheuttanut pientä toispuoleisuutta. Viime vuodet alaselkäkin on ollut parempi. Ja vuosi sitten jo lonkkaoireilun alettua tein vielä maastanostossa oman ennätyksen ja kyykyssä tein ennätyssarjoja. Se tässä asiassa tosissaan harmittaakin, että vaikka ikää on "urheilijaksi" jo jonkin verran, niin sellainen olo edelleen on, että en ole vielä kehostani vielä parasta ulosmitannut.

Tiistaina olisi sitten aika alan spesialistille Turussa (en kuitenkaan ole Turusta vaan Porista  Silmänisku ). Jos hänkin on sitä mieltä, että tähystys ei kannata, niin kai siihen on tyytyminen. Täytyy sitten varaosilla kokeilla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #21 - 31.10.2013 klo 21:48:18
Tulosta viesti  
Lainaus:
Täytyy sitten varaosilla kokeilla.

Tämä ei ole valitettavasti mahdollista. Ei voi "kokeilla". Tekonivelleikkaus on peruuttamaton eli entiseen - hyvään tai huonoon - niveleen ei ole enää paluuta. Onneksi ne leikkaukset yleensä onnistuvat hyvin, mutta muunlaisiakin kohtaloita on. Ja sitä varaosaa on kohdeltava kunnioituksella; se ei uudistu kuten omat kudokset ja korjausmahdollisuudetkin ovat rajalliset.

Sivun alkuun

IP kirjattu

herra51v
Ex-jäsen

Vastaus #22 - 01.11.2013 klo 08:59:49
Tulosta viesti  
Kyllä se vaan on ikävä tosiasia, että monesta rakkaasta asiasta on luovuttava tai rajoitettava harrastuksia. Tärkeintä on positiivinen asenne, että elämä voisi jatkua normaaleja päivittäis asioita tehden kivutta ja selviäsi työelämästä. Nuorena työelämästä luopuminen on todella ikävä juttu kun eläkekertymää ei ole juurikaan ja todella pienellä tulolla pärjääminen ei anna paljoa mahdollisuuksia harrastaa. Monesti urheilija elää täysillä urheilulleen ja se täyttää elämän, siitä luopuminen on henkisesti rankkaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #23 - 01.11.2013 klo 09:12:47
Tulosta viesti  
" että en ole vielä kehostani vielä parasta ulosmitannut.
"

Kyllä kaikki on nyt ulosmitattu: Keho on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kkk
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #24 - 01.11.2013 klo 09:42:47
Tulosta viesti  
Absalom, fai-lonkkiin liittyy usein myös selkävaivoja. Niitä mullakin on ollut. Aika aaltoillen on mulla, kuten yleensäkin nivelrikossa, vaivat menneet ja tulleet. On välillä ollut täysin oireettomia jaksojakin ja sit taas välillä huonompia aikoja. Tähystystä ennen urheilin urani kovimman tulosvuoden ja olin melkeen sitä mieltä ettei mitään tähystystä tarvita mut totuus olikin sitten tosiaan toinen.

Oli ratkaisu sun tapauksessa mikiä tahansa niin toivotaan että paras mahdollinen hyöty saadaan ja mahdollisimman toimiva kroppa!

Sivun alkuun

IP kirjattu

pimu40
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #25 - 01.11.2013 klo 10:35:51
Tulosta viesti  
Tervehdys täältäkin!!
  Minulle laitettiin toukokuun lopussa tekonivel lonkkaan , ikää 40. Olen innokkaasti käynyt kuntosalilla viimeiset 10 vuotta, tosin ihan omaksi iloksi. Leikkauksen jälkeen minua varoiteltiin nimenomaan kyykkäämisestä, varsinkin syvästä sellaisesta, siinä on vaara että polvi kiertyy väärään asentoon lonkkaan nähden ja lonkka voi mennä paikoiltaan. Olen sitten siirtynyt jalkapräsiin, ja siinäkin kierrän vastuskumpparin polvien ympärille jottei polvet kierry sisäänpäin ja lonkan loitontaja vahvistuisi.
  Muuten menen kuten ennenkin, painoja nyt on vielä vähän mutta pikkuhiljaa lisäilen. Hyvin tällä tekonivelellä pärjää, mutta kovin tavoitteelliseen painonnostoon sillä ei ehkä kannata alkaa. Tsemppiä jatkoon Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

peeaawee
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #26 - 05.11.2013 klo 10:07:06
Tulosta viesti  
Morjens,

olen harrastanut kamppailulajeja reilut 20 vuotta, ja 2007 laitettiin pinnoite vasempaan lonkkaan, 2011 vaihdettiin kokoproteesiin. Mutta ortopedi sanoi, että voin jatkaa harrastustani, kunhan vältän heittoja joista voi tulla alas vasen lonkka edellä. Tiedän myös maajoukkue karatekan ja useampi judon harrastajia joila on lonkkaproteesi.
Tietysti joku kyykky painojen kanssa rasittaa varmasti lonkkaa paljonkin, mutta jos olet (Absalom) jo pidempään voimanostoa harrastanut, niin jalkalihakset ovat varmaan niin hyvässä kunnossa, että tukevat sitä lonkkaakin hyvin. Ainakin minulle sanottiin, että reisi- ja pakaralihakset ovat niin hyvät että tukevat lonkkaa ja siten vähentää sitä kuormitusta. Mutta tiedä sitten näistä, kun tuntuu olevan niin monia eri käsityksiä ortopedeilläkin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Absalom
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #27 - 07.11.2013 klo 18:56:46
Tulosta viesti  
No niin, tulihan jotain positiivistakin kommenttia. Näin maallikkonakin olen asiaa niin järkeillyt, että onhan tilanne ihan eri mulla, koko ikäni urheilua harrastaneella ja lihasvoimiltani keskimääräistä perusjamppaa selkeästi vahvempi nuorehko mies verrattuna siihen perinteiseen lonkkapotilaaseen, +60-vuotiaaseen vanhaan herraan, joka on kyllä kuntoillut, mm. uinut ja sauvakävellyt... Eli lähtökohta ja sitä kautta myös tavoitekunto ovat aivan erilaiset... Saatanhan tietenkin olla väärässäkin...

Tiistaina kuitenkin nyt varmistui, että ei mun lonkkaani enää kannata tähystää, kuluma on niin paha. Pakko se nyt on uskoa, kun tähystysspesialisti niin kommentoi. Ei mulla nyt varsinaista kiirettä tekoniveleen ole, niin kauan kun pystyn jotenkin laahustamaan. Ja onhan tässä vielä yksi valtti hihassa - Taivaallinen Ylilääkäri! Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Matias13
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #28 - 16.12.2013 klo 15:15:50
Tulosta viesti  
Olen melkein samassa tilanteessa. Olen 37 v, harrastanut eri lajeja noin 20 vuotta, käynyt salilla jne, mutta noin 4 vuotta sitten kiinostuin voimaharjoitteluun ja voimanostoon. Nyt tällä talvella olisi ollut tavoite 200 kiloa maastavedossa ja 160 kiloa, tai kaksi kertaa omaa painoa, kyykyssä. On ollut toki vähän selkäkipua, varsinkin mave-toistojen välissä on alaselkään sattunut ja oikea jalka on ollut vähän jäykkä, mutta ei oikeastaan mitään mikä olisi jäänyt vaivaamaan. Kävin kiropraktikossa pari kuukautta sitten, ajattelin jos selkäkipu johtuisi esim. väärinvenyttelystä. Hän kuitenkin totesi aika nopeasti artroosiin viittaavaa ongelma (oikean jalan rajattu liikkumarata) ja neuvoi heti lääkäriin ottamaan röntgenkuvia. Todettiin että oikeassa lonkkanivelessä on huomattavaa kulumaa ja Jorvin lonkanivelasiantuntijan mukaan tähystys ei kannata enää tehdä. Tekonivel ainoa ratkaisu jos kipu alkaa vaivata liikaa. Röntgenlääkärin lausunnon mukaan FAI olisi ollut alkuperäinen syy, mutta spesialistin mukaan en ole edes FAI:ta, vaan kuluma ja syy epäselvä.   

Olin ensin valmistautunut tähystykseen tai jopa pinnoitus-vaihtoehtoon, mutta tähystyksestä ei nyt ole apua tässä tilanteessa ja sitten ortopedi kertoi vielä että pinnoituksia ei enää tehdä Suomessa. Se on vähän kumma juttu kun lukee monissa paikoissa netissä että ne ovat muissa maissa aika tavallisia, ja varsinkin aktiivisille henkilöille. Sillä olisi periaatteessa ollut mahdollisuus tehdä raskaitakin nostoja.

Pystyn toistaiseksi kuitenkin elää aika normaalisti, mutta jätin maastavedot pois ja vähensin myös painoja kyykkytangosta... Toistaiseksi. Ortopedi sanoi että voi periaatteessa tehdä kaikki mikä ei tuo kipuja. En tiedä kattaako se esim. 100 kilon jalkakyykkyä 10 toistoa kertaa 3 mutta aika näyttää. Ei ole kipuja siitä ainakaan vielä.

Jos ja kun tulee uusia materiaaleja ja tekniikka kehittyy, pinnoitus voisi taas, ehkä jo 5 vuoden kuluttua, olla vaihtoehto.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #29 - 16.12.2013 klo 16:17:28
Tulosta viesti  
Lainaus:
Jos ja kun tulee uusia materiaaleja ja tekniikka kehittyy, pinnoitus voisi taas, ehkä jo 5 vuoden kuluttua, olla vaihtoehto.

Uusia materiaaleja tulee koko ajan, teollisuus työntää niitä minkä ehtii, mutta ortopedit ovat hiukan viisastuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana ilmenneistä takapakeista. Tosin heidän joukossaan on paljon sellaisia, jotka sallisivat pinnoitteet sellaisille potilasryhmille, joilla ongelmia ei ole ilmennyt: isokokoisille miehille, mutta heidänkin osaltaan olisi leikkaustuloksen oltava erinomainen, siis proteesin asennon just oikea.

Viimekeväisessä artroplastiayhdistyksen jatkokoulutustilaisuudessa oli uusista liukupintapareista esitys, jossa käytiin läpi mm.
- Oxinium-muovi
- Muovi-metalli
  -- Dual mobility –konsepti
- Isonuppiset keraami – keraami ratkaisut
  --Isonuppiset varrelliset tekonivelratkaisut
  --Kaulan säästävät ratkaisut
  --Pinnoitteet
- Keraami-metalli / metalli-keraami
  --Käyttö ollut lähinnä tieteellisissä hankkeissa
- Keramisoitu metalli – keramisoitu metalli

Lopputuloksena todettiin, että "uudet ratkaisut tuovat uusia ongelmia". Peräänkuulutettiin kriittistä suhtautumista uusiin innovaatioihin siten että ei uskota aina uuden oleva entistä parempaa mutta kuitenkin niin, että kehityksessä pysyttäisiin mukana.

Itseäni esityksessä kiinnosti ennen kaikkea Dual Mobility, jota minulle ehdotettiin revisioon ratkaisuksi. En ole suostunut - ennen kuin menee sijoiltaan kolmannen kerran...

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #30 - 16.12.2013 klo 16:49:24
Tulosta viesti  
Kipu on hyvä mittari sille mitä voi tehdä. Kun kipua ilmenee, kannattaa homma lopettaa siihen. Silloin voi yrittää etsiä sellaisia harjoitteita, missä kyseinen nivel jää vähemmälle kuormalle tai kokonaan rauhaan.

Pari kuukautta sitten oli TV:ssä juttua harrastelijoiden maratonjuoksussa käyttämästä lääkityksestä. Monet juoksijat tuntuivat käyttävän särkypillereitä sekä harjoitellessaan että kilpailuissa. Sanoisin, että on arveluttavaa nostaa kipukynnystä särkylääkkeellä, jotta voisi vielä lisätä esim punnuksia tankoon.

Pinnoitteita käytettiin vuoteen 2011 asti Suomessa, mutta niistä luovuttiin esiintyneiden ongelmien takia. Myös muualla maailmassa on tehty samat päätökset ja samasta syystä.
Itselläni on pinnoite ja toiminut hyvin. Teoriassa se saattaisi olla "parempi" painonnostajalle kuin perinteinen. Johtuen ihan konstruktion geometriasta ja asettelusta niveleen. Perinteinen on liikkuvampi, mutta pinnoite on tukevampi esim yhdellä jalalla seisoassani.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Matias13
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #31 - 23.12.2013 klo 15:03:34
Tulosta viesti  
Luin vähän enemmän metalli-metalli tekonivelten käytön lopettamisesta, ja lienee että kielto tai suositus on toistaiseksi voimasssa niin kauan kuin on tutkittu enemmän metallireaktion seurausta. Ehkä nykyinen pinnoitustoimenpide otetaan vielä käyttöön?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #32 - 23.12.2013 klo 15:32:01
Tulosta viesti  
Kyllähän se mahdollisuus oli ainakin aluksi ikään kuin auki, että pystytäänkö tutkimuksilla selvittämään jokin potilasryhmä jolle pinnoitteen voi laittaa, mutta en ole ainakaan kuullut että pinnoitteita oltaisiin ottamassa takaisin käyttöön. En tosin ole millään tavalla lääketieteen asiantuntija, niin että jokin tutkimustulos on saattanut mennä minulta ohi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Matias13
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #33 - 30.12.2013 klo 13:28:06
Tulosta viesti  
En ole myöskään kuullut tai lukenut että pinnoitteet otetaan takaisin käyttööön, mutta onko jo tutkittu valmiiksi minkälaista haittaa on siitä että metalleja tulee elimistöön, ja metalli-metalli ratkaisuja on pysyvästi kielletty julkisessa hoidossa? Olen lukenut vain että sitä tutkitaan vielä.

Käsitin että pinnoitus on vaikeampi leikkaustoimenpide, mutta jos on hyvä kirurgi ja leikkaus menee hyvin siitä olis paljon pienempi vaikutus, sekä toipumisen että liikunnan harjoittamisen kannalta. Tietysti teoreettinen kysymys vielä tässä vaiheessa kun pinnoituksia ei tehdä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #34 - 30.12.2013 klo 20:06:31
Tulosta viesti  
Iltaa Swede
Ortopedi Pekka Halonen kirjoitti tänä vuonna Niveltieto-lehdessä: Metalli–metalli-nivelten käyttäminen
on hyvin moniselitteinen
asia. Ei ole yllätys, että on myös
onnistuneita ja tyytyväisiä pinnoitetekonivelen
haltijoita. Parhaillaan
pohditaankin, pitäisikö
hyvin valikoiduilla miespotilailla
aloittaa pinnoitetekonivelten
asentaminen uudestaan. Pinnoitus
säästää luustoa ja toimintakykyä,
se sopii rankkaan fyysiseen
suorittamiseen hyvin. Itse
olen sillä kannalla, että pinnoitteet
kannattaisi ottaa uudelleen
käyttöön juuri tarkoin valikoiduilla
potilasryhmillä.

Juuri tämän takia olenkin pitkittänyt vasemman lonkan leikkaukseen menoa pari vuotta. Siis siksi, että olen odottanut myönteistä päätöstä pinnoitenivelten uudelleenasennuksiin.

Olen 166cm pitkä nainen. Minulle asetettiin oikeaan lonkkaan pinnoitenivel v. 2006 ja se on toiminut erinomaisesti. Sen olemassaoloa ei oikeastaan muista ollenkaan.

Pioni kirjoitti:  Ortopedien joukossa on paljon sellaisia, jotka sallisivat pinnoitteet sellaisille potilasryhmille, joilla ongelmia ei ole ilmennyt: isokokoisille miehille, mutta heidänkin osaltaan olisi leikkaustuloksen oltava erinomainen, siis proteesin asennon just oikea.

Mulle on ilmeisesti käynyt juuri näin: erinomainen leikkaustulos ja just oikea asento.

Swade kirjoitti: Käsitin että pinnoitus on vaikeampi leikkaustoimenpide, mutta jos on hyvä kirurgi ja leikkaus menee hyvin siitä olis paljon pienempi vaikutus, sekä toipumisen että liikunnan harjoittamisen kannalta. Tietysti teoreettinen kysymys vielä tässä vaiheessa kun pinnoituksia ei tehdä.

En tiennytkään, että pinnoitus on vaikeampi leikkaustoimenpide kuin perinteinen.
Olen isoluinen nainen ja kerrankin siitä on ollut hyötyä, koska minulle on asennettu miesten malli (luulisin).
Toivoin kovasti, että saisivat pinnoiteleikkaukset uudelleen käyntiin, mutta eivät saaneet. Leposäryt öisin ovat jo niin kovat, että 15 mikrogrammaa Norspan kipulaastarin huumausainetta Arcoxia 90mg:n kanssa iltaisin, ei riitä. Pakko suostua perinteiseen.
Monet täällä kirjoittavat ovat sitä mieltä, että perinteinen on yhtä hyvä kuin pinnoite. Toivottavasti!
Jos Sinulla on mahdollisuus odottaa vielä pari vuotta, niin odota. Pinnoiteleikkaukset alkavat uudelleen ennemmin tai myöhemmin.
Itse on kauheasti urheile, mutta minunkin elämässäni on tilanteita, jolloin pelkäisin, että perinteinen nivel pettää. Täytynee jättää kokonaan kaikki ekstremejutut väliin, kun uusi perinteinen nivel asennetaan. Menen leikkaukseen todennäköisesti maaliskuussa.

Tänään kävin taas uimahallissa vesijuoksemassa. Se on ainoa mahdollinen urheilulaji minulle tällä hetkellä. Ehkäpä ensi talvena pääsen hiihtämään ja kenties pystyn kävelemään muutaman kilometrin ja jopa pääsen taas kuntosalille. Tykkään zumpasta (jos on kunnon musiikkia ja vetäjä, joka osaa oikeesti tanssia eikä vaan pomppia) ja perusliikkeistä laitteissa.

Urheilullisia vuosia kaikille!
TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

Matias13
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #35 - 31.12.2013 klo 08:26:31
Tulosta viesti  
Huomenta,

Ruotsalaisessa läkartidningenissä (37/2009) oli hyvin selitetty pinnoitus-leikkauksen edut ja haitat. Luin tästä ennen kuin sain kuulla ettei toimenpide enää tehdä Suomessa. Se lienee vaikeampi toimenpide koska on vähemmän tilaa kirurgille "tehdä töitä" verrattuna proteesileikkaukseen missä osa lonkaluusta ensin poistetaan. Myös todetaan että mitä enemmän näitä tehdään sitä taitavammaksi kirurgit tulevat. Siksi on huono kun näitä nyt ei juuri enää tehdä ainakaan täällä Suomessa.

Olen nyt etsinyt netistä tietoa nivelrikosta ja varsinkin  voimaurheilun alalta. Esim. Ron Noreman, kehonrakentaja jolle on tehty pinnoitus 2010 ja joka on sen jälkeen jatkanut uraa. Clarence Bass, yli 70-vuotias kehonrakentaja joka on saanut proteesin, ja jatkaa uraansa edelleen. Mark Bryant (youtubesta löytyy) joka on jatkanut jopa voimanostoa proteesin jälkeen. Nämä on kaikki USA:sta, ja onhan siinä se ero tietenkin että siellä, jos löytyy rahaa tai on hyvä vakuutus, hoito on myös (luulisin) tosi hyvä, ja ainakin näiden kohdalta hoito on suunniteltu potilaan omasta tavoitteesta.

Toistaiseksi en kärsi paljon omasta vaivasta mutta yritän, onman mielihyvän vuoksi, saada kaikki vaihtoehdot selviksi, kun, tai jos, toimenpide tulee ajankohtaiseksi ehkä vuoden tai viiden vuoden päästä.   

Toivon teille myös monia urheilullisia vuosia!

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #36 - 31.12.2013 klo 09:49:26
Tulosta viesti  
En tiedä onko pinnoitenivelen asennus paljon vaikeampaa kuin perinteisen. Pinnoitteen leikkausarpi on minulla luokkaa 23 cm ja perinteisen noin 18 cm, muistaakseni.
Pinnoitteen ja perinteisen leikkaus kesti kumpikin noin 90 min. Toipuminen leikkauksista suht samalaista.
Pinnoiteortopedi oli tehnyt yli 500 samanlaista ennen minua, mutta luulen, että perinteisen asettanut oli leikannut vielä enemmän. Häneltä en tullut määrää kysyneeksi.

Lukekaa tuo juttutupaan linkittämäni tutkimus.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuomo
Ex-jäsen

Vastaus #37 - 31.12.2013 klo 10:54:45
Tulosta viesti  
Minulla pinnoite- ja täysnivelen laittaminen kesti saman verran eli noin 3 tuntia. Toipuminenkin näyttäisi olevan samaa luokkaa. Linkistä voi tarkemmin lukea kummankin leikkaukseni kokemukset. Olen nyt tyytyväinen, että pääsin eroon pinnoitteesta, joka tuhosi omaa elimistöä.  Hymiö

https://dl.dropboxusercontent.com/u/19922075/Kuntoutuminen.pdf

Itse harrastin nuorempana voimanostoa ja kehonrakennusta harrastusmielessä. Sittemmin juoksin maratoneja muutaman ja nyttemmin ohjelmassa on pappapunttia Hymiö sekä kävelyä.

Revisioleikkauksesta on huomenna neljä viikkoa ja olen salilla käynyt jo viikon verran jumppailemassa jalkoja ja harjoittelemassa yläkehoa. Enää en haaveile voimanostosta tai juoksusta. On helpottavaa ajatella, että voin vielä päivittäin käydä salilla ja tehdä kävelylenkkejä. Penkkikuntokin on vielä kohtuullinen. Ennen leikkausta otin 110 kilolla jalat penkillä seiskan. Parhaimmillani sain 20 vuotta sitten 182,5 kg ilman mitään paitoja 84 kiloisena.

Tänään menen tekemään aerobisen reeniksen salille. Kuntofillaria ja crosstraineria sekä jalkajumppaa.

Hyvää päivää kaikille palstalaisille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Matias13
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #38 - 01.01.2014 klo 10:46:51
Tulosta viesti  
Kiitos Tuomo, oli tosi mielenkiintoinen teksti.

Röntgenkuvasi perusteella olen aika lähellä missä olit ennen ensimmäistä leikkausta. Mutta en kärsi ainakaan vielä kivuista, joskus vain tuntuu jalassa pientä ärsytystä, ja jos en olisi käynyt lääkärissä, en olisi vielä mitenkään huolissani lonkasta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #39 - 01.01.2014 klo 11:28:42
Tulosta viesti  
Hei taas Swede

Vielä yksi pointti tiedoksesi, kun mietit leikkausvaihtoehtoja: jos ja kun pinnoitenivel täytyy joskus vaihtaa, niin ko. leikkaus on kuin olisi ensimmäinen tekonivel lonkkaan.

Montako tekonivelen uusintaa ihmiselle voidaan tehdä, sitä en tiedä, mutta ymmärtääkseni vaihto on vaikeampi kuin ensimmäinen leikkaus ja uusintaleikkauksia ei voi tehdä kuinka paljon tahansa, olisiko maksimi kaksi uusintaa?

Nyt kuitenkin pinnoite on siitäkin mahtava, että uusintaleikkaus on kuin olisi ensileikkaus. Ja tämän jälkeen voidaan helposti tehdä tarvittaessa toinen uusinta.

Siis jos 40-vuotiaalle asennetaan pinnoitenivel ja se kestää erinomaisesti, niin ensimmäinen vaihto on edessä silloin, kun ihminen täyttää 60 vuotta ja seuraavakin on "helppo" ja se tehdään sitten kun henkilö on täyttänyt 75 vuotta.

Mutta jos on kyseessä perinteinen nivel ja henkilö on 40v., niin ensimmäinen vaihto tulee, kun henkilö täyttää 55 vuotta ja seuraava sitten, kun ihminen täyttää 70 vuotta ja tämä on hankala leikkaus, siis hankalampi kuin jos olisi aloitettu pinnoitteella. Luulen ja spekuloin minä.

Alunperinhän arveltiin, että pinnoite säästää luuta ja on kestävämpi kuin perinteinen. Jos tätä kromin ja koboltin vereenujuttautumisongelmaa ei olisi ilmennyt, ko. pinnoite olisi ollut nuorille ihmisille mitä parhain.

Itse olin 53-vuotias, kun pinnoite oikeaan lonkkaani laitettiin. Nyt olen 61v. ja vasempaan laitetaan perinteinen tekonivel tänä vuonna. Jos kaikki menee mukavasti ja jos tämä maailma on pystyssä ja minä elossa, niin tähän vasempaan tullaan tekemään uusintaleikkaus, kun itse olen noin 75 vuotias. Nähtäväksi jää, milloin oikea uusitaan, ennen vai jälkeen vasenta. Niiden uusintaleikkauksien jälkeen molemmat lonkat ovat sitten samalla viivalla.

Kovin on vesisateinen ja lämmin ilma näin vuoden ensimmäisenä päivänä. Mukava, että on tämä sivu, jonne voi kirjoitella ajatuksiansa. Toivottavasti kukaan henkilö ei pahastu eikä käsitä väärin näitä pohdintojani.

Olen aloittanut tiukan dieetin. Tiukka tammikuu! Koska itse ei käytä alkoholia lainkaan, niin tämä dieettini vastaa tipatonta tammikuuta. Haastan kaikki, jotka kokevat tarpeelliseksi, tiukkaan tammikuuhun!
TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

herra51v
Ex-jäsen

Vastaus #40 - 01.01.2014 klo 11:46:08
Tulosta viesti  
Olisipa oikeasti kiva tietää montako niveltä voidaan oikeasti vaihtaa. Itseä se vähän mietityttää, kahden kuukauden sisällä samaan lonkkaan kaksi niveltä. Uusinta oli itselleni helpompi ja paraneminen alkoi heti. Leikkaavan lääkärin mukaan toimenpide oli nopea juttu. Johtuiko siitä, että kuppi oli juuri laitettu ja siihen ei ehkä tarvinnut koskea ja vanha nivel oli valmiiksi irti. Joutui vain tilaa kalvamaan uudelle nivelelle. Täytyy ajatella, että tekonivel teknologia kehittyy koko ajan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #41 - 01.01.2014 klo 13:04:49
Tulosta viesti  
Pinnoite olisi ollut hieno ratkaisu kaikin puolin, se edellytti vain että oma luu oli hyvässä kunnossa ja tarpeeksi vahva, eli kovin hentoluiselle naiselle sitä ei mielellään asennettu mutta muuten se oli hyvä. Ongelma syntyi sitten tästä metallireaktiosta, joka aiheuttaa pahimmillaan jopa luiden syöpymistä, vaikka kaikki eivät sitä saaneetkaan. Minulla on v. 2008 laitetut metalli-metallipintaiset kokoproteesit eikä toistaiseksi ongelmia, mutta jatkosta en tiedä mitään.

Olin kerran yleisötilaisuudessa jossa sai esittää kysymyksiä tekonivelistä, Coxan ylilääkäri Teemu Moilanen vastasi. Joku kysyi montako kertaa tekonivelen voi uusia, en muista vastausta tarkasti mutta sain kyllä sen käsityksen ettei kaksi kertaa ole mikään ehdoton maksimi. Se taitaa olla tapauskohtaista, sen käsityksen sain mutta en takaa kuinka oikein muistan. Tuollaisessa tapauksessa vaihto ei varmaankaan ole kovin vaikea kun ensimmäisestä leikkauksesta ei ole kauan ja ongelma on juuri se ettei ensimmäinen nivel luutunut, ja tietääkseni on myös sellaisia uusintoja joissa selvitään pelkkien liukupintojen vaihtamisella, jos en nyt puhu ihan läpiä päähäni kun vain muistelen mitä olen joskus sattunut kuulemaan tai lukemaan enkä oikeasti ole lääketieteestä perillä lainkaan. Onkohan tätä uusintajuttua koskaan kysytty Niveltiedon kysymyspalstalla, muistaako joku? Ja kehitys todella kehittyy koko ajan, joten uusintaleikkaus 10 vuoden kuluttua on todennäköisesti hyvin erilainen kuin uusintaleikkaus tänään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #42 - 01.01.2014 klo 13:43:16
Tulosta viesti  
Kehitys kehittyy koko ajan ja se on hieno asia. Nuoren henkilön ei kannatakaan tänä päivänä pikkukummassa antaa sahata luutaan poikki ja ottaa perinteistä tekoniveltä, koska jo vuoden tai kahden kuluttua saattaa uusi pinnoite olla jo markkinoilla.

Tekonivel on aina tekonivel. Vaikka kivut jäävätkin leikkauspöydälle, niin joitakin rajotteita tai ongelmia saattaa tulla. Ja sitten on myöhäistä harmitella, kun luu on jo katkaistu.

Tietenkin joskus on pakko mennä leikkaukseen (kuten minun). Toivottavasti minulle ei käy niinkuin eräälle naiselle kävi, että tekonivel lonksahtaa pois paikoiltaan jossakin tilanteessa.

En halua pelotella ketään, enkä itsekään pelkää leikkausta. Yleensähän nämä lonkan leikkaukset onnistuvat mainiosti.

Näköjään tänään roikun näillä sivuilla. Olen dieetillä ja mieheni laittaa itselleen ruokaa keittiössä. Odotan, että hän on syönyt ja lähtee kaupungille. Sitten vasta menen tekemään itselleni jotain kevyttä ja soitan ystävättärelleni.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #43 - 01.01.2014 klo 14:42:43
Tulosta viesti  
Kun puhutaan uusintaleikkauksista niin on hyvä muistaa että niillä voi olla eroa kuin yöllä ja päivällä. Vaikka ulospäin voivat näyttää samalta, sisällä on voitu tehdä vain liukupintavaihdos esim muovin kulumisen vuoksi(siis potilaaseen kiinnittyvät osat ennallaan) tai toisessa päässä uusia kaikki osat esim tulehduksen takia. Tai mitä tahansa siltä väliltä.

Samoin pinnoitteen muuttaminen perinteiseksi tekoniveleksi on vaikeusasteeltaan ihan kiinni siitä, mitä silloin pitää tehdä. Jos kuppi on vaihdettava ei todellakaan kyse ole ensileikkaukseen verrattavasta toimenpiteestä. Se voi silti mennä tosi hyvin, kuten Tuomon kohdalla on voitu nähdä.

Eli ei yleistyksiä!  Arvelisin että pohdinta siitä, voiko vielä korjata leikkauksella tehdän joka kerta erikseen punniten saavutettavissa olevat hyödyt ja toisaalta riskit.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #44 - 01.01.2014 klo 15:54:41
Tulosta viesti  
Hienosti vastasit Pioni.

Olen kirjoitellut tänne pieniä sohaisuja, koska jotkut nuoret henkilöt vaativat itselleen tekonivelen lonkkaan heti, kun ensimmäiset kivut ilmaantuvat.

Haluan sanoa, että vaikka tekonivel onkin kivuton, niin se ei ole yhtä kuin oma, terve, nuori lonkka.

Varmasti onnistuneenkin perinteisen lonkan tekonivelleikkauksen jälkeen joutuu yhdessä ja toisessa tilanteessa ottamaan huomioon tekonivelen, siis ettei se vaan lonksahda pois paikoiltaan.

Ja jos elät satavuotiaaksi, niin edessäsi on monta uusintaleikkausta.

Tämän takia kannattaa kuunnella lääkärin ehdotusta, että jospa kipulääkkeillä mentäs eteenpäin muutama vuosi ja laihduta ja voimistele ja kuntouta lihaksiasi. Leikataan vasta sitten, kun ei ole enää muita vaihtoehtoja.

Kenties parissa vuodessa löytyy uusia, loistavia vaihtoehtoja.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuomo
Ex-jäsen

Vastaus #45 - 01.01.2014 klo 16:14:26
Tulosta viesti  
Kyllä se näin on. Vaikka hermosäryistä pääsee eroon, tuntemuksia on enemmän kuin omassa lonkassa. Toisaalta nämä kokemukset kaikkinensa myös kasvattavat ihmistä. Alkaa arvostaa pieniä edistymisen askelia. Samoin ei pidä itsestään selvyytenä terveyttä. Kiitollisena ottaa vastaan päivän, jolloin on terveempi olo.

Samoin pitää jonkun verran miettiä, mitä tekee lonkan kanssa. Meikäläisen ei kannata enää alkaa haaveilla laskettelusta, maratonjuoksusta, kössin pelaamisesta, sulkapalloilusta, lumilautailusta, kumparelaskusta etc. Tosin em. lajeja en ole koskaan paljon kokeillut pl. maratonia.

Muuten voi elää normaalia liikkuvaa elämää ja se on lahjaa. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #46 - 01.01.2014 klo 17:16:56
Tulosta viesti  
TarjaT, en minäkään tekoniveltä haluaisi jos se ei olisi välttämätöntä tässä tilanteessa erityisesti siksi, kun reisiluun nuppi on kuoliossa. Ja kivut tietysti ja arjen hankaluus kun tällä jalalla ei vaan voi tehdä paljoa mitään. Minunkin "omaan ketjuun" kirjoitit melko kärkkäästi taannoin, minkä kyllä ymmärrän, herättely ja pieni ravistelu tekeekin itse kullekin välillä hyvää, ja itsekin olen sitä mieltä, että yhtään liian aikaisin ei nuorempien (miksei vanhempienkin) tekoniveltä kannata ottaa. Sitten kyllä, jos tekonivel olennaisesti parantaa terveydentilaa, kipuja ja liikkumista.

Kolkyt ja risat -ikäisenä todettu oikean lonkkamaljan vajaakatteisuudesta johtuva lonkkadysplasia. Tekonivel lonkkaan keväällä 2014, hidasta toipumista ja polviongelmia yliliikkuvuuden kera. Vasenkin lonkka vajaakatteinen.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #47 - 01.01.2014 klo 17:19:00
Tulosta viesti  
Niin se vielä, että eipä mulle ole ortopedit edes ehdotelleet, että koita vielä pärjätä kipulääkkeillä...

Kolkyt ja risat -ikäisenä todettu oikean lonkkamaljan vajaakatteisuudesta johtuva lonkkadysplasia. Tekonivel lonkkaan keväällä 2014, hidasta toipumista ja polviongelmia yliliikkuvuuden kera. Vasenkin lonkka vajaakatteinen.
Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #48 - 01.01.2014 klo 17:52:07
Tulosta viesti  
Elle, olet oikeassa, jos reisiluun nuppi on kuoliossa ja kivut kovat, niin pakko silloin on suostua tekonivelleikkaukseen mahdollisimman pian. Anna anteeksi, jos kommenttini ovat loukanneet Sinua. Eihän kukaan meistä, olimmepa nuoria tai vanhoja, haluaisi tekoniveltä.

Oikeastaan olin hämmästynyt, kun keskussairaalan nuori mieslääkäri viime keväänä sanoi minulle, että älä mene vielä leikkaukseen, että sinua harmittaa, kun leikkauksen jälkeen huomaat, että tulos ei olekaan niin hyvä kuin kuvittelit. Että saatat pettyä, koska perinteisen lonkkaleikkauksen jälkeen voi olla liikerajoituksia.

Menin pian yksityiselle lääkärille ja hän totesi katsottuaan kuviani, että rusto on kokonaan pois ja jotain lisäluuta on jo kasvanut ja sanoi, että kannattaa mennä leikkaukseen (mutta samaan hengenvetoon sanoi, että kestät kyllä puoli vuotta odottaa).

Olen ymmärtänyt, että asut Jyväskylässä. Siellä on ilmeisesti pätevät lääkärit. Nyt tämän vuoden alusta on voimaan tullut laki, jonka mukaan potilas saa valita hoitopaikan. Lääkärini kirjoitti lähetteen Tampereen Coxaan minulle ja panee sen postiin 8.1. Haluan samalle lääkärille, joka leikkasi oikean lonkkani aikoinaan.

Saa nähdä, kumpi meistä pääsee operaatioon aikaisemmin. Toivottavasti meillä molemmilla kaikki sujuu mahdollisimman hienosti.

TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elle
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #49 - 01.01.2014 klo 19:26:07
Tulosta viesti  
Näinpä, toivotaan meille (ja muillekin leikkausta odottaville) hyvää ellei vielä parempaa uutta vuotta ja onnistuneita leikkauksia...

Joo, Jyväskylästä olen. Tuosta "valinnan vapaudesta" en oikein itse ole ottanut muutoin selvää kuin että jos olisi jokin oikein hankala leikkaus tulossa, lähettäisivät kuulemma täältäkin Coxaan. En tiedä onko käytäntö ollut tuo jo aiemmin vai onko tämä nyt sitten uuden lain mukainen käytäntö.

Olen kuullut, että tämä ortopedi, joka minut leikkaa, on pätevä. En tiedä sen tarkemmin hänestä... Mutta kun kysyin häneltä, leikataanko minut nyt sitten Jyväskylässä vai Kuopiossa, jota osastonsihteeri epäili (Kuopiossa kun kuulemma on leikattu synnynnäisiä lonkkavikoja ja heillä siellä spesiaaliosaamista niihin), naurahti ortopedi ja totesi, että kyllä me Jyväskylässä sinut voidaan ja osataan leikata hyvin. Ja jos leikkauslähete tehtäisiin eteenpäin, tehtäisiin se Coxaan.

Luotan siihen, että Jyväskylässä on osaaminen kohdallaan...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta