Normaali aihe Kuntoutus -pakkoko? (Luettu 6 718 kertaa)
Lipstikka
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Kaikella on tarkoituksensa
elämässä!

Kuntoutus -pakkoko?
21.09.2013 klo 19:46:25
Tulosta viesti  
Minulle väläytelty kuntoutukseen menemistä tuolta työterveydestä, sanottu jopa että Kela alkaa "patistaa" kun on tarpeeksi sairaslomapäiviä.Onko näin ?
Eli onko mun pakko mennä kuntoutukseen, vaikka se ei kiinnosta tippaakaan ??
Olen päättänyt itseäni "kuntouttaa" ihan omatoimisesti, mutta saan kauhean stressin jo pelkästä ajatuksesta että olis pakko mennä! Jotenkin mulla sellanen olo, että jos pakolla menen en  saa siitä mitään irti - en ainakaan mitään mistä olis hyötyä pitemmällä ajalla. Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Re: Kuntoutus -pakkoko?
Vastaus #1 - 09.10.2013 klo 14:28:18
Tulosta viesti  
Ai?
Onko niinkin että kuntoutus ei kiinnosta?
Olen harmitellut jäykkiä lihaksiani jo muutaman vuoden polviproteesin laiton jälkeen. Töissä on kiirus kaiken aikaa, joten voimat säännölliseen treeniin ovat olleet välillä tosi vähissä. Välillä epätoivo iski, mutta nyt aurinko paistaa "erittäin kirkkaasti" tähän risukassan.

Pääsin kela-kuntoutukseen ja asiaa seliteltyämme - taas kerran, siellä täällä ja tuolla, näyttää vahvasti siltä että joku taho on sopinut että saan-kin normaalia palkkaa ko. kuntoutusjaksoilta ja mikä ihaninta, kela ja työnantaja sopivat asiat keskenään. Jihuu.  Kliseinen Nyt kun lama iski taas suomeen ja kuten pomo sanoi ( Silmänisku): "kansantalouden nimissä meidän tulee joustaa..." tulee kuntoutus viimetipassa. Ehkä saan itseni parempaan kuntoon ja jaksan vuorotyössä vielä viimeisen vuosikymmenen.Se on tavoite. Olen jaksanut nuorempien rinnalla täyttä työaikaa, vaikka välillä takki on ihan tyhjä. Mutta niin on nuoremmillakin, joten enemmänkin kyse on peruskunnon riittävälle tasolle saamisesta niin että jaksaa taas hektisessä työssä.

Ennenkaikkea iloa tuo se, että pääsen keskustelemaan tilanteestani eri asiantuntijoiden kanssa ja saan vahvistusta/tukea sille mitä ja miten suunnittelen seuraavan vuoden kuntoutumisprosessini.  Ainut mikä nolottaa on ilmeinen  kehon koostumuksen mittaus... Nolostunut. Paino on kyllä pudonnut kiloklubi.fi:n ohjeilla, mutta ei riittävästi. Eri tahot suosittelevat ene-kuureja, karppausta. Olen kuitenkin ollut normaali ruoan kannattaja kun pussikeitot eivät oikein uppoa. Kesällä tuli enemmänkin arkiliikuntaa ja arjen touhuja lisää, joten lihaskunto lienee hieman parempi kuin keväällä. Kutoutuskartoituksessa se nähdään.

Hienoa että ihan kaiken aikaa ei tarvitse punnertaa näiden tules-asioiden kanssa, vaan joskus asiat sujuvat omalla painollaan. Mikähän vuosi se olikaan kun ei tarvinnut "punnertaa" jotakin hoitoa, työssäjaksamista, kuntoutusta, leikkausta, siitä toipumista, työhönpaluuta jne.jne.jne. Taisi olla 4 vuotta sitten tai jotain.

Ompas mukava homma.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 09.10.2013 klo 20:56:06
Tulosta viesti  
Voi, menisin kiljuen kuntoutukseen, jos Kela myöntäisi.
5 vuotta sitten onni suosi kahdesti, sen jälkeen hakemukseni ovat tulleet bumerangina takaisin lääkärin suosittelulausunnoista huolimatta.
Rehellisesti vastasin kysymyksiin käyväni kahdesti viikossa allasjumpassa, minkä Kela katsoi " olevan riittävää reuman hoitoa ". Pyöritä silmiä
Luulisin epäämisen johtuvan iästäni ja että olen jo poissa työelämästä.

Kuntoutusjaksosta saa fyysisen puolen lisäksi valtavasti uutta virkeyttä pääkoppaan. Vertaistuesta puhumattakaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lipstikka
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

elämässä!

Vastaus #3 - 25.10.2013 klo 19:41:45
Tulosta viesti  
Nolostunut  Kyllä tuli ittelle todella nolo olo - sori kanssa ihmiset, mua ei vaan kiinnosta kuntoutus...
Tuntuupa tyhmältä kun  toiset haluais mennä eivätkä pääse, ja mua yritetään väkisin vääntää sinne... Pyöritä silmiä
Tiedän olen vaikea ihminen !

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Vastaus #4 - 25.10.2013 klo 23:33:56
Tulosta viesti  
Nooh
Tuskimpa se ihmistä huonommaksi tekee tahtooko kuntoutukseen vai ei. Mielestän siitä ei ole kyse.   Minulla vaan on niin turkasen kiireinen työ että normaali peruskunto ei tahdo siinä riittää. Välillä on niin puhki, puhki ja kun uskon että pääsen parempaan kuntoon päästyäni työn arjesta oman kuntoutuksen pariin. Uskon että jaksan työeläkeikään, mikäli nyt onnistun kuntoutumaan ja saan painon normaalilukemiin.  Nyt on taas tuo jetlag päällä ja on tosi vaikea kuntoilla kun lepopulssi laukkaa toistasataa. Sama toistuu viikoittain.  Siksi kuntoutus on omalla kohdallani tärkeää.

Jokainen taplaa tyylillään, minä olen tosi, tosi onnellinen kuntoutuksesta. Uskon että ensikesänä olen monen monen vuoden uurastuksen jälkeen kunnossa ja pääsen rakkaan harrastukseni pariin, retkeilemään merelle. Mikäli kuntoutus auttaa sekä työssä että vapaa ajalla. On se kaikkien etu.

Vaikka tiesin että lihastasapainoni ei ole kunnossa, oli silti yllättävää havaita miten juntturassa eri lihakset ovat. Toisaalta ne pitävät niveliä kasassa, mutta esim reisien etu - ja takaosan lihakset ovat todella kireät joka taas heijastuu alaselkään ja lantion asentoon. Nyt on tehojumpan aika niillä ohjeilla joita kuntoutuksesta sain. Keppi, sauvat, pallo taas esiin ja menoksi. On hyvä että joku katsoo perään ja patistaa, antaa uutta näkökulmaa oman arjen hankaluuksiin. Ideoita miten toimia että voisi paremmin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #5 - 26.10.2013 klo 22:10:53
Tulosta viesti  
vaikka ei kuntoutus itsessään kiinnostakaan,
niin ota se vaikka loman kannalta,
sieltä saattaa hyvinkin löytyä mukavaa seuraa jossa keskustella erilaisista asioista
ja sen myötä muukin kuntoutus
alkaa tuntua mukavemmalta  Hymiö
olin Kelan myöntämässä kuntoutuksessa keväällä
ja oli huisin hauskaa, en ole nauranut niin paljon aikoihin,
jo sen takia oli todella onni että pääsin sinne,
ja vielä olisi viikko ensikuulla samalla porukalla, ihanaa  Silmänisku

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Lipstikka
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

elämässä!

Vastaus #6 - 11.04.2016 klo 17:06:00
Tulosta viesti  
Niin se vaan on - joskus aika tekee tehtävänsä! Pyöritä silmiä meikä on menossa kuntoutukseen muutamien viikkojen sisällä. Annoin periksi kun kipuja ja kremppaa on eikä mikään tahdo sujua!
No vajaa kolme viikkoa olisi tuohon ajankohtaan enää. Nyt mulle iski paniikki! Ihan oikeesti, pelkään kuntoutuksen aiheuttavan vain enemmän kipua ja tuskaa. Olenko saikulla seuraavan viikon?? Nolostunut
Kunto on todella huono senkin takia pelkään että en jaksa siellä mitään!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Vindi
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Kaikella on tarkoituksensa!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #7 - 12.04.2016 klo 13:42:37
Tulosta viesti  
Hei! Minulla on käsitys, että tehtäisiin erikseen kuntoiluohjelma jokaiselle voinnin ja kykyjen mukaan. Työkaverini oli kuntoutuksessa ja tykkäsi kovasti. Saivat valita, mihin toimintaan osallistuivat. Itse en ole koskaan ollut, haluja olisi kyllä  Hymiö Uskoisin, että hyödyt tulevasta, enkä jaksa uskoa, että ketään kuntoutettaisiin suoraan sairauslomalle!!!!! Menet sekaan vain ja nautit olostasi! Pikkuhiljaa se kuntokin alkaa paranemaan.

Näillä mennään, mitä on annettu!
Sivun alkuun

IP kirjattu