Normaali aihe Liikkumisen vaihtoehdot (Luettu 2 525 kertaa)
nede75
Nivelklubin tulokas
*
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 5
Liittynyt: 07.04.2013
Liikkumisen vaihtoehdot
01.09.2013 klo 16:29:14
Tulosta viesti  
Hei!

Täällä olisi melko uusi nivelvaivainen. Nivelvaivoista olen kärsinyt nyt noin kaksi vuotta. Olen aina ollut melko liikunnallinen, mutta nyt nivelvaivat ovat saaneet minut jämähtämään sohvan nurkkaan. Nivelvaivani alkoivat nilkoista, mutta nyt vaivaavat myös polvet. Teen vuorotyötä ja varsinkin yövuorojen jälkeen olen ihan jumissa. Onko kukaan täällä huomannut vuorotyön vaikutuksista nivelvaivoihin? Töissä tietenkin joudun kävelemään melko paljon, joten vapaa aikana ei tarvitse paljon kävellä.

Aikaisemmin olen harrastanut juoksua, mutta juoksemaan en ole päässyt pariin vuoteen Itku Lisäksi olen tykännyt melko rankoista jumpista,mutta nekin on täytynyt unohtaa. Varovasti olen yrittänyt käydä spinningissä, mutta turhaan...Polvet turpoavat entisestään. Kertokaa hyvät ihmiset mitä olette harrastaneet kipeillä nivelillä?

Mietinkin miten kauan on oltava malttia liikunnan suhteen ja milloin voi taas jotain kokeilla ettei koko ajan tule takapakkia. Liikuntaa harrastava kroppa kaipaa liikuntaa, mutta nyt ei huvita tehdä mitään kun kaikkea seuraa kipua entisestään. Ja sitten kkun ei tee mitään niin on entistä enemmän jumissa ja kroppa jäykkänä. Otan ilomielin hyviä vinkkejä vastaan!! Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
SIRPE
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 927
Liittynyt: 16.01.2010
Re: Liikkumisen vaihtoehdot
Vastaus #1 - 01.09.2013 klo 22:20:24
Tulosta viesti  
Hei!

Vesijuoksu on hyvä laji kipeille polville. Lisäksi se on kuntoakohottavakin rasittavuutensa takia. Veden vastus tuo siihen lisäpuhtia. Itse harrastin kipeiden polvieni kanssa vesijuoksua ja huomasin sen vähentävän turvotusta ja kipuakin hetkeksi. Tietty vesijumppakin on hyväksi. Lisäksi kuntopyöräily sisällä tai ulkona sopii myös, sillä rullaava liike ei rasita polvia yhtä paljon kuin juoksu tai kävely.
Lisäksi kävin kuntosalilla kolme kertaa viikossa, kuten teen edelleenkin. Minulle laati fysioterapeutti sopivan ohjelman, jota kykenin kipeiden polvieni kanssa tekemään. Harjoitteet olivat koko kropalle, kuitenkin liikkeet säästivät polviani. 

Tsemppiä polviesi kanssa, sillä tuon saman vaiheen kokeneena tiedän tuskasi. Kun nivelrikko iski polviini lopullisesti, kroppa kaipasi aiemmin tottumaansa kovaa rääkkiä ja polvet taas asettivat täyden stopin aikaisemmalle liikunnalle. Kokeilin jatkaa samaan malliin särkylääkkeiden voimin, kunnes havaitsin toimivani täysin nurinkurisesti ja kieltäväni itseltäni totuuden. Sitten löytyi uusia mahdollisuuksia, joskaan ne eivät täysin korvanneet aiempia liikuntalajejani.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu