Normaali aihe kaatuminen säväyttää (Luettu 20 065 kertaa)
tuulianlonkka
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

kaatuminen säväyttää
16.07.2013 klo 11:10:18
Tulosta viesti  
Hei, oikean lonkan tekonivel ollut nyt sen puolitoista vuotta ja olen hyvin tyytyväinen siihen. Normaalisti unohdan jopa, että sellainen on olemassa  Hymiö
Eilen kuitenkin liukastuin märällä lattialla ja tunne oli alkuun melko kylmäävä, ennenkuin palauduin säikähdyksestä! Onneksi nyt ei luksaatiota eikä muutakaan traumaa tullut, huokaus. Miten teillä toisilla, onko vastaavia kokemuksia? Vai olenko ainut maahan langennut  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: kaatuminen säväyttää
Vastaus #1 - 16.07.2013 klo 11:21:37
Tulosta viesti  
Kyllä minä olen kaatunut talvella liukkaalla parkkipaikalla ja pelästyin tietysti että kuinkahan kävi, mutta ei siitä mitään sen kummempaa tullut, mustelmia korkeintaan. Kaatumista pitää kyllä varoa parhaansa mukaan, mutta jos kuitenkin joskus kaatuu, saattaa selvitä säikähdykselläkin.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 16.07.2013 klo 11:23:40
Tulosta viesti  
Kyllä tuon tekojalan kanssa on muutaman kerran tullut pyllähdettyä. Ilman kummempia seurauksia (kuin se mustelma peffassa)

Hurjin juttu minkä olen tuolta alalta kuullut oli nainen joka ryhtyi harrastamaan ratsastusta saatuaan tekonivelen lonkkaansa. Putosi kertaalleen kunnolla ja sai luunmurtumia - mutta "puujalka" senkun porskutti (ja k.o. henkilö jatkaa harrastustaan edelleen).

Ei tekonivelen kanssa kaatuilu ole suositeltavaa, mutta harvemmin taitaa kuitenkaan käydä sen kummemmin.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2013 klo 17:01:21 Kirjoittaja Laura_vm60 »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #3 - 16.07.2013 klo 13:56:07
Tulosta viesti  
Sikäli kun minä huonolla lääketieteen tuntemuksellani tiedän, niin pahin tapaus on kai se että luu murtuu oman luun ja tekonivelen liitoskohdasta ja sellainen on hankala korjata, mutta ei sitä suinkaan jokaisen kaatumisen yhteydessä tapahdu, vaan saattaa selvitä mustelmillakin.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #4 - 16.07.2013 klo 17:04:21
Tulosta viesti  
Täällä myös langennut nainen.
Kompastuin jalkarahiin takaperin.Iskin pääni tiiliuunin kylkeen.
Säihkähdin niin lonkkieni puolesta,että huomasin olevani pystyssä alta aikayksikön.
Vieläkään en oikein ymmärrä,kuinka pääsin jäykän lonkkani kanssa ylös.
Mitään kummempaa ei sattunut lonkkaproteeseilleni eikä päälleni.Pienen  kuhmun ja päänsäryn toki sain.

Sivun alkuun

IP kirjattu

tuulianlonkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 16.07.2013 klo 18:12:14
Tulosta viesti  
Minä lähinnä lamaannuin eilen kaatumisen päälle ja sydän kurkulla kuuntelin kehoa, että onko kaikki ok.. Edellinen kaatuminen olikin heti 10 viikon kohdalla leikkauksen jälkeen (muistaakseni) ja silloin jäi villasukka kiinni uunin edessä olevan pellin naulaan ja silloinkin onnella mentiin varvas mustana  Hymiö
Mutta oikeasti leikkauksen jälkeen on tullut aivan uusi sävy kaatumisiin, ei niistä ennen mitään erillistä ohjelmanumeroa muodostunut. Ja toivon mukaan pysyn jatkossa hevosenkin selässä  Kliseinen Elettäväksihän tämä elämä on tarkoitettu  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 17.07.2013 klo 09:00:16
Tulosta viesti  
Säikähdyttähän kaatuminen.
Tuskin meitä on ainuttakaam, kuka ei olisi kaatunut, kompuroinut.
Omalle kohdalle osuneita tapauksia en edes muista, mutta kertaakaan ei ole lonkalle tapahtunut mitään.
Jos tuntuu ettie kaikki ole kohdallaan, ei kannata omin voimin, edes avustettuna lähteä ensiapuun - 112 ja vaatikaa että jalka tuetaan pitkälle "ilmalastalla" enempien vaurioiden estämiseksi.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

terttu
Aktiiviklubilainen
Poissa

*kohti uusia seikkailuja*

Vastaus #7 - 17.07.2013 klo 11:10:28
Tulosta viesti  
Sarjassamme sattumuksia: minulle sattui kerran ulkomailla että olin vähällä tehdä spagaatin märällä kylppärin lattialla, silloin oli kulunut ensimmäisestä leikkauksesta noin 10 kk. Pääsin kuitenkin jotenkin omin avuin jaloilleni, mutta säikäytti. Toinen vähältä piti tilanne sattui ensimmäisen leikkauksen jälkeen vielä sairauslomalla ollessa kun olin unohtanut rahin keskelle olohuoneen lattiaa ja siinä olin sitten pimeässä vähällä kompastua. Nyt ihan viime viikolla olin vähällä pudota sängystä kun en muistanut mitenpäin se sänky olikaan (päätyä vaihtanut sen mukaan mikä puoli leikattu) ja käännyin vahingossa tyhjän päälle, leikkauksesta noin 2 kk. Siinä sitten petarista kiinni pitäen ja jotenkin unenpöpperössä tajusin että en pudonnutkaan. Onneksi ei kuitenkaan mitään ole sattunut, koputtaa puuta (päätä) Pusu! Vaikka miten varovainen olisi niin aina ei kaikki suju suunnitelmien mukaisesti.

Lonkka oikea 8/2011, vasen 2/2013, revisio 5/2013
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #8 - 18.07.2013 klo 10:13:30
Tulosta viesti  
Siinäpä se, vaikka olisi miten varovainen niin kaikkia haavereita ei pysty estämään. Onneksi kaikki kaatumiset ja putoamiset eivät sentään ole tuhoisia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lakerikenkä
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Koti on ihmisen pesä

Vastaus #9 - 18.07.2013 klo 11:01:26
Tulosta viesti  
Minä kaaduin liukkaalla kotipihalla kerran selälleen, enkä ehtinyt edes kissaa sanoa. Makasin hetken paikallani ja kuulostelin, ei tapahtunut mitään.

Toisen kerran kaaduin myös liukkaalla mahalleni niin, että leukakin osui jäähän, ei mitään seuraamuksia.

Lisäksi olen liukastunut muutaman kerran mutta mitään ei ole onneksi sattunut. Uusi lumi jään päällä on petollista. Olen koittanut olla kyllä liukkaalla varovainen ja käytän lenkillä liukuesteitä. Näitä tapahtumia eile kyllä montaa jos ajatellaan, että ensimmäinen nivel laitettiin 25 vuotta sitten.

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
Sivun alkuun

IP kirjattu

terttu
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #10 - 22.07.2013 klo 07:44:52
Tulosta viesti  
Vaikka on vielä lumetonta onkin hyvä muistaa nuo liukuesteet varata talvea varten tai sellaiset kengät joissa se on valmiina. Jälkimmäiseen aiheeseen en olekaan vielä tutustunut mutta sanovat hintaviksi näitä kenkiä. Oletteko hankkineet sellaiset joissa varustus valmiina ja millaisia kokemuksia ajatellen käyttömukavuutta liukuestekengät kontra liukuesteet? Olen muuten huomannut että joskus kaupoissa, isoissa tavarataloissa, lattiat ovat liukkaita ja keppienkin kanssa pitää edetä varovasti lyhyillä askelilla. Oisko liukkauden syy lattiamateriaaleissa vai siivouksessa vaiko keppien kumimateriaaleissa? Nautitaan kuitenkin vielä kesästä vaikka sataa ja pimeetäkin alkaa olla  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #11 - 22.07.2013 klo 09:56:51
Tulosta viesti  
Minä olen pärjäillyt yleensä ihan hyvin Sievin talvikengillä, joissa ei ole varsinaisia liukuesteitä mutta pohjamateriaali on aika hyvin pitävää sinänsä. Tuo yksi kaatuminen oli ihan omaa hölmöyttäni, tiesin että ne kengät eivät pidä suoranaisella jäätiköllä mutta katsoin että tuossa tuo jäinen kohta on niin pieni, että varmaan selviän sen yli. No en selvinnyt!

Sivun alkuun

IP kirjattu

tuulianlonkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #12 - 22.07.2013 klo 16:46:07
Tulosta viesti  
Kyllä minäkin olen erityisesti talvella kenkiin panostanut, mutta en sentään vielä liukuesteillä. Hyvät ja tukevat kengät, millä on hyvä kävellä, ajaa autoa ja mennä töihin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

terttu
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #13 - 01.10.2013 klo 13:57:12
Tulosta viesti  
Toden totta säväyttää... Meni la-su yö sairaalassa kun putosin keittiötikkailla yhden portaan yli. Onneksi jalkoihin ei sattunut mutta käsi murtui Nolostunut!. Muistakaahan olla kiipeilemättä. Näillä mennään, onneksi ei proteeseille käynyt kuinkaan, vähän oikea takamus hellänä. Turvallisia kilometrejä sisällä ja ulkona  Hymiö!
« Viimeksi muokattu: 04.10.2013 klo 12:01:11 Kirjoittaja terttu »  

Sivun alkuun

IP kirjattu

annez
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #14 - 30.12.2013 klo 23:18:32
Tulosta viesti  
Minulla tuli mieleen että oletteko käyneet kuntoutusaikana uimahallissa? Niissähän on hitsin liukkaat lattiat. Suunnittelin aloittavani vesijumpan kun aikaa on mennyt tarpeeksi (nyt vasta 3 viikkoa leikkauksesta), mutten tiedä uskallanko lähteä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #15 - 31.12.2013 klo 09:36:29
Tulosta viesti  
Lonkkaleikkaksien jälkeen menin uimahalliin n. 2 kk jälkeen jälkimmäisestä leikkauksesta, polven jälkeen alle 4 viikkoa. Hiihtelin varovasti tuelta toiselle ja silti kerran oli käydä köpelösti, joten varovaisuutta!

Liukkaat lattiat eivät ole ainoa varottava asia. Pukuhuoneessa on usein ahdasta ja penkit ihan liian matalat. Niinpä olenkin opetellut riisumaan ja pukemaan kokonaan seisaallaan.

Vesi on kuitenkin kuntoutuselementtinä ihan omaa luokkaansa, joten näen nämä haitat vain pienenä mausteena. Ja en siis ole mikään vesi-ihminen, en etelänmatkoillakaan yleensä ole käynyt rannalla tai uimassa, mutta järki on opettanut hyödyntämään uimahalleja.

Vielä yksi varoituksen sana. Varsinkin vesijumpassa pitää itse huolehtia siitä  että liikeradat pysyvät sallituissa tai turvallisissa, vesi kantaa ja raajat liikkuvat helposti ihan liikaa. Pitää ehtiä saada oma lihasvoima mukaan!

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 31.12.2013 klo 16:52:28
Tulosta viesti  
Mm uimahalliin menosta ja siellä tehtävistä harjoitteista kannattaa keskustella hoitavan tahon kanssa.
Kokemusten vaihto toisiin on toki mukavaa vertaistukikeskustelua, mutta ei välttämättä sovelu omalla kohdalla noudatettavaksi.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #17 - 05.01.2014 klo 09:57:10
Tulosta viesti  
Säväyttää todella !
Naapuri löytyi kotinsa kohdalta tajuttomana pari viikkoa ennen joulua. Kaatunut suoraan selälleen, luottanut sieviläisiin kenkiinsä sileällä jäällä. Onneksi selvisi aivotärähdyksellä ja sairaalassa käynnillä.

Pohjois-Pohjanmaan mökillä käydessäni säväytti valtavat tulvat ja liukkaus. Piha oli osaksi sula, mutta petollisen liukasta paikoitellen. Siellä kuulin, että kaksi tuttavaani makasi OYS:ssa, Oulussa, kaatumisen seurauksena. Toinen noin 3-kymppinen ja toinen yli 70-vuotias. 

8 kk vanhasta polvileikkkauksesta toipuminen on edistynyt niin hyvin, etten uskalla ottaa kaatumisen riskiä, vaan kävelen kauppoihinkin kantapään alle laitettavilla liukuesteillä.
Ne on helppo irrottaa kengistä tarvittaessa.

Onneksi tuli hieman räntää jään päälle. Siinä muovijalaksilla varustettu potkukelkka huilaa ihanasti ! Virnistys Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariza
Poissa

Päivä kerrallaan!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #18 - 12.02.2014 klo 16:50:25
Tulosta viesti  
Viime viikolla juuri sain minäkin pelästyä ja kunnolla. Olin järven jäällä hiihtämässä, lunta jään päällä vajaat 10 senttiä.
Nautin menosta, keli oli hyvä, koneella tehty latu erinomainen ja suksi luisti. Kunnes sitten päätin vauhdissa korjata pipon asentoa. Ja siinäpä sitten kädet ylös nostaessa tasapaino meni ja pyllähdin kovalle jäälle! Ensimmäiset sekunnit mielessä oli vain ajatus lonkasta. Säikähdyksellä selvisin, lonkka (lonkat) eivät kipeytyneet, häntäluu sen sijaan on vieläkin turkasen kipeä, mokomakin apinakauden jäänne jollaista ei edes tarvita  Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maikki79
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #19 - 07.04.2014 klo 16:36:08
Tulosta viesti  
Minä olen kaatunut monta kertaa, mutta mitään ei ole onneksi vielä käynyt. Olen liukastunut lattialla ja jäisellä tiellä, pudonnut hevosen selästä, kaatunut pyörällä useasti sekä suksilla mäkeä laskiessa. Toivottavasti säilyn tulevaisuudessakin yhtä onnekkaana vaikka pitäisi tietty olla varovaisempi! Aika kestävää tekoa tämä lonkka tuntuu silti olevan! Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

terttu
Aktiiviklubilainen
Poissa

Vastaus #20 - 07.04.2014 klo 18:16:47
Tulosta viesti  
Minä olen taas tullut ylivarovaiseksi. Nastakengät on ollut käytössä melkein lumien sulamiseen asti. Harmi vaan kun niillä ei oikein voi kaupassa köpötellä. Pyöräilykauden aloitin kun hiekat oli poistettu ettei kaatumisia satu (2 kertaa kaatunut talvikelillä, tosin ennen leikkauksia). Ja jos on liukasta niin hankia pitkin olen kahlannut hiipien. Näin meillä  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #21 - 07.04.2014 klo 18:47:05
Tulosta viesti  
En sanoisi että olisit ylivarovainen.
Kukin varoo ja toimii tavallaan.
Jokaisella on omat keinonsa selvitä ja pärjätä.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

mummovoicen Leila
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Sijainti: Kemi
Vastaus #22 - 01.07.2016 klo 22:32:12
Tulosta viesti  
Sopuli kirjoitti 16.07.2013 klo 13:56:07:
Sikäli kun minä huonolla lääketieteen tuntemuksellani tiedän, niin pahin tapaus on kai se että luu murtuu oman luun ja tekonivelen liitoskohdasta ja sellainen on hankala korjata, mutta ei sitä suinkaan jokaisen kaatumisen yhteydessä tapahdu, vaan saattaa selvitä mustelmillakin.

Taivaan tähden!?  Itku  MULLE kävis varmana noin. Ei juurikaan tuuria elämässä! Ja aina nurin...

Sivun alkuun
IP kirjattu