Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Normaali aihe Kuntotustutkimus (Luettu 27 549 kertaa)
daru
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Liike on lääke!

Kuntotustutkimus
28.05.2013 klo 16:19:44
Tulosta viesti  
Olin kuntotustutkimuksessa jokin aikaa sitte ja se oli positiivinen kokemus.
Eli jos sairautesi pitkittyy,et ole työkuntoinen/et tule työkuntoisesksi ,hakeudu kyseiseen tutkimukseen.
Siellä ammattitaitoinen henkilökunta pohtii kanssasi tilannettasi ja pääset eteenpäin.Tälläinen kokemus oli minulla.
Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Kuntotustutkimus
Vastaus #1 - 28.05.2013 klo 17:26:25
Tulosta viesti  
Hei Daru ! Mitä kautta hakeuduit ?
Mitä vaadittiin, mitä lausuntoja ? yms, yms ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #2 - 28.05.2013 klo 17:58:48
Tulosta viesti  
Menin kelan toimistoon ja pyysin,että tarttes tehhä jotain.Kelan täti varasi ajan jollekkin neuvojalle.
Sinneppä sitten menin ja hänen kanssaan tehtiinhakmus kuntotustutkimukseen.
Minähän olen kuntotustuella marraskuun alkuun saakka,joten viimeisin b-lausunto lääkäriltä liitettiin mukaan.
Päätös tuli jo seuraavana pnä.sain itse valita paikan.Valitsin lähimmän,matkaa 100km.
Koska liikuntakykyni rajoittunut,olin siellä "täyshoidossa".Olin puhelinyhteydessä sinne ennen menoani,koin jo silloin,että vastassa mukavaa porukkaa.
Sietä tuli nippu papereita,joita piti täyttää ja lähettää ennen sinne menoa.
Kaikenkaikkiaan positiivinen kokemus.
Kelan täti varoitti,että täytyy mennä sinne avoimin mielin.Kemiat ei välttämättä siellä kohtaa.Jäin ihmettelemään tädin sanoja.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #3 - 07.06.2013 klo 00:11:56
Tulosta viesti  
onkohan tämä sama asia kuin työkykytutkimus kuntoutusosastolla?
tällainen lähete on minulla, sain sen sairaalan poliklinikalta, tämä on tarkoitus toteuttaa syksyn aikana.
Mitä asioita siellä tehtiin ja minne siitä menee lausunto?

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Sijainti: Pirkanmaa
Vastaus #4 - 07.06.2013 klo 20:15:50
Tulosta viesti  
Kyllä on lähes sama kuin työkykytutkimus. Itse olen ollut kuntoutustutkimuksessa vuosia sitten. Siihen kuului paljon eri tutkimuksia. Minulla tosin ei ollut paljon hyötyä siitä, kun asiat eivät selvinny vaan laitettiin jatko lähete. Työkkäri maksoi tutkimuksen ja antoi ohjeet mitä tutkitaan ja mitä ei...

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 07.06.2013 klo 21:19:08
Tulosta viesti  
Minä koin kuntotustutkimuksen hyvin positiivisena asiana.
Kun sinne menin maanantai aamuna,sain käteeni lappusen,missä oli koko viikon tiivis ohjelma.
Alkuinfon jälkeen päivä aloitettiin haastatteluilla.
Sosiaalityöntekijän kanssa juttelin,samoin psykologin.Seuraavina päivinä oli myös eri ihmisten kanssa juttelua,kartoitettiin tilanteeni,asetettiin tavoitteita jne.Välillä oli erilaisia luentoja,rentotustakin.
Myös erilaisia jumppia oli papereihini laitettu,mutta nähtyään hunon liikkumiseni,sanoivat,että teet mitä kykenet.No,sain jo tiistaina jonkinlaisen tulehduksen nilkkaani ja antibiootin siihen,kaikki jumpat jäi.
Onneksi tiistaina oli myös lääkärin tarkastus.
Viikko meni nopeasti,illat oli kylläkin pitkiä,kun yksin hotellihuoneessa majoituin.Ruokaa oli jatkuvasti tarjolla ja se oli äärettömän hyvää,huoh...
Perjantaina oli loppumiitinki.Siellä oli mukana sosiaalityöntekijä,psykologi ja lääkäri minun lisäkseni.
Yhdessä suunniteltiin jatkot.
Mulle myönnettiin 12 päivää kuntotustutkimusta kolmen kk sisällä.Olin siis viisi eka jaksossa ja meen piakkoin yhdeksi päiväksi vielä.
Kaikenkaikkiaan positiivinen kokemus,suosittelen lämpimästi Hymiö
Loppumiitingin lausunto mennee sitten Kelalle ja hekin tahollaan sitten päättävät,mitä minun kanssani nyt sitte tehtäisiin.
Luottavaisin mielin jään odottamaan päätöksiä.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2013 klo 12:12:58 Kirjoittaja daru »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #6 - 07.06.2013 klo 21:43:54
Tulosta viesti  
Hieno juttu. Hymiö Kyllä siitä jä minullekin ihan hyvä maku vaikka ei tullu selvyyttä.  Minulla oli hyvin minimaalinen kuntoutustutkimus. Samassa järjestyksessä menin.  Sosiaalityöntekijä, erikoislääkäri, kuntoutusohjaaja, psykologi, erikoislääkäri ja lopuksi palaute keskustelu kaikkien kesken. Yritin uudelleen saada kuntoutustutkimusta mutta en saanu ainakaan vielä. Ammatinvaihtoa olen ajatellut edelleen.

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #7 - 14.06.2013 klo 23:19:17
Tulosta viesti  
minullekin tuli aika lokakuulle, kaksiviikkoa kestävä tutkimus,
odottelen innolla mitä siellä tapahtuu  Silmänisku

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Savonlinna
Vastaus #8 - 15.06.2013 klo 11:29:06
Tulosta viesti  
Itse menen tulevalla viikolla kelan kuntoutusneuvojan vastaanotolle, lääkäri laittaa myös uuden B-lausunnon kelalle.

osatyökyvyttömyyseläkeläinen
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #9 - 20.06.2013 klo 12:18:12
Tulosta viesti  
Mitäpä kuntotusneuvoja jutteli pantse.Oliko positiivinen kokemus?

Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #10 - 21.06.2013 klo 09:38:11
Tulosta viesti  
Täytyy sanoa että oli todella positiivinen kokemus, alussa tietysti ne normaalit väsytyspuheet, eihän tämä oikeastaan meille kuulu jne Silmänisku

B-lausunnon tutkimisen jälkeen hän päätyi kuitenkin esittämään yksilöllistä kuntoutusta ja jopa täytti hakemuksenkin puolestani Kliseinen
Kuntoni huomioon ottaen ei kannata lähteä ns. yleiseen kuntoutukseen.
Haku tehtiin tähän "paikalliseen" Kruunupuistoon Punkaharjulle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #11 - 29.06.2013 klo 16:34:51
Tulosta viesti  
Hei
Katselin kuntoutushakemusta kun sain työterveyslääkärin B-lausunnon. Taitaa olla muutoksen tuulia myös Kelassa, sillä näyttäisi olevan noissa kaavakkeissa hieman eroa  Pyöritä silmiä Täh.

Sain siis B-lausunnon lab.tuloksineen. Marrskuulla täyttelin kaavaketta 102. Nyt näyttää että se onkin väärä kaavake. Nyt pitääkin olla kaavakkeet KU 101,KU 108 ja KU 109. Huh!

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #12 - 29.06.2013 klo 20:44:49
Tulosta viesti  
siis kolme eri hakemusta ??

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #13 - 29.06.2013 klo 23:42:03
Tulosta viesti  
Juu.
Näyttäisi että noita papereita pitää täytellä kaikkiaan 3 eri kappaletta  Järkyttynyt. http://www.kela.fi/tyk-kuntoutus_nain-haet- ,(siis nuo vihreät pallot).  Siis ei KU 102,vaan KU 101 ja B-lausunto tai KU108 ja KU109.  Nyt pitäisi tietää, olenko menossa yksilö-tykyyn vai ryhmätykyyn Pyöritä silmiä, moista eroa en tiennytkään olevan..

Ja tosiaan vuodenvaihteen tienoilla kun suunnitelma aloitettiin, oli kyseessä vielä kaavake KU102 Pyöritä silmiä, joka on siis vanhentunut ja sen tiedotkin ovat jo muuttuneet... Näyttäisi että "kasasta" puuttuu kuitenkin yksi noista kaavakkeista, vaikka paperia ja juttua niissä piisaa. Tällä vammalla on ollut todella, todella työllistävä vaikutus eri tahoille, nyt kelaan. Veikkaan että taas tarvitaan lisäselvityksiä jne. jne. jne.

Oman lisänsä tähän tuo vielä se, että olen vaihtanut tietokoneen windows 8:aan. Ja sehän ei taas tottele vanhaa printteriä, ei tunnista koko laitetta ja kaiken lisäksi, kun ko. kaavakkeita yrittää tallentaa, niin tallentuuhan se kaavake vaan ei siihen kirjoitettu teksti. Siinä on päivä pyörähtänyt iltaan näitä ihmetellessä. Pitää mennä työpaikan koneelle ja täyttää se sieltä, tai hankkia uusi printteri tms. Ehkä koetan vielä etsiä netistä ko. laitteen ajuria w8:lle.
Ettei jää paperihommia paitsi.. Silmänisku. En todellakaan suosittele w8 hankintaa...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #14 - 30.06.2013 klo 00:30:47
Tulosta viesti  
Nyt printterin ajuri on löydetty, asennettu ja toimii. Sen sijaan tallennus ei edelleenkään toimi, vaan pitäisi - taas asentaa uusi ilmaisohjelma joka asettuu (?) vain (?) oletusselaimeksi  Pyöritä silmiä tai ostamalla adoben joku versio. Voi jestas että on tehty nettiasiointi "helpoksi". Luulisi että ohjeet ja varovaisuuden korostaminen riittäisi tai sitten saisi tehdä koko hakemuksen tuolla nettiasiakkuuden kautta. Olisi kai Nokialta vapautuville atk-insinööreille töitä  Pyöritä silmiä. Taidan vaan tulostaa sepustukseni.
ps. tässä koko ohje http://www.kela.fi/lomakkeet

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #15 - 30.06.2013 klo 08:12:58
Tulosta viesti  
Kuntoutuksen tyyppi - yksilö, ryhmä - riippuu siitä mitä on haettu. Kelan sivuilla lmoitetuista - rymä. Vai lausunnon kera laitettu kelaan  ja pyydetty päästä kuntoutukseen ovat ns yksilökuntoutuksia. Niissäkin tehdään paljon ryhmässä.
Omia kokemuksia vertaamalla, ei mitän eroa. Toki voi riippua paikasta missä kuntoututetaan tai kuntoutuksen syistä. Muistaakseni kuntoutustyypeistä on kirjoiteltu, kokeile hakusanalla etsimistä.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 30.06.2013 klo 09:20:51
Tulosta viesti  
PDF asiakirjojen tallennus ei onnistu, ne on pääasiassa suojattuja tiedostoja. tulostus onnistuu tai konvertointi esim. Word muotoon Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #17 - 02.07.2013 klo 18:39:02
Tulosta viesti  
Kelan lomakkeet pystyy tallentamaan. Kirjoittamia tietoja sinne ei tietenkään voi tallentaa vaan ainoastaan alkuperäisenä eli tyhjänä. Hymiö

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #18 - 02.07.2013 klo 20:16:47
Tulosta viesti  
Jep!
Juuri sitä tässä kritisoin, että enkö itse voi päättää mitä koneelleni tallennan ja totta, voin tehdä sen hankkimalla - taas kerran, ohjelman, joka yrittää sekoittaa koneeni. Tämä kelan tarjoama ilmaisversio asettuu ikään kuin oletusselaimeksi, mutta ei ole kuitenkaan kummoinen hakukone. Eli ei löydä hakusanoilla yleensä netistä sitä mitä pitäisi.

Näin atk- aikana, omalla koneellani on varmaan kymmeneltä vuodelta erilaisia lausuntoja, selvityksiä tms. Sieltä ne löytyvät helposti, saan ne tulostettua/lähetettyä salattuna eteenpäin tarvittaessa.

Toivoisi että nämä systeemit olisivat sellaisia että ne todella auttaisivat asioinnissa. Ok. nyt piti ottaa kahdet kopiot, itselle ja kelaan.

Noh. Sannerinkaan ajuri ei toimi W8:ssa, hain ko. skannerin ajuria ja kas, sielläkin pitäisi rekisteröityä, antaa sähköposti osoite ja postinumero.  Siis ihan oikeasti postinumero Täh, nettiin? Systeemi olisi sitten asentanut koneelle monta ajuria, jotka muka puuttuivat koneestani. Jos tietävät mitä koneestani puuttuu, tietänevät sitten tuon postiosoitteenkin- kai Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #19 - 02.07.2013 klo 21:34:20
Tulosta viesti  
Kuulostaa kamalalta, minä luulin että eläkkeen hakemisessa oli kauhea paperisota mutta ei se ollut mitään tuohon verrattuna. Näköjään kannattaa ainakin välttää Windows 8:aa niin kauan kuin voi.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #20 - 02.07.2013 klo 23:02:39
Tulosta viesti  
nyt näköjään voi myös tallentaa kelan lomakkeet täytettynä, vaatii uusimman adobe reader version (11) Mahtava

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #21 - 02.07.2013 klo 23:29:17
Tulosta viesti  
näin on, täytyi ihan kokeilla ovatko muuttaneet erilaiseksi, vaan kyllä voi tallentaa kuten ennenkin. se on tärkeää että itselle jää aina kopio (ainakin näin huonomuistiselle) kaikista hakemuksista, niin tietää mitä on laitettu milloinkin.

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #22 - 03.07.2013 klo 09:16:44
Tulosta viesti  
Sopuli, suosittelen siirtymistä linuxiin.  Silmänisku Kieli Pyöritä silmiä

Opettelemisensa tietysti siinäkin, mutta luultavasti pienempi...

(Sen kasin olen välttänyt, todennut vain että voi hyvät hyssyrät miten se näyttääkin rumalta, ja niin kotona (Windows pelaamiseen) kuin töissäkin (riippuu kulloisestakin hommasta) on tuplakäyttikset aika monessa)

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #23 - 03.07.2013 klo 10:26:08
Tulosta viesti  
Asennan ehkä yhteen läppäriin Linuxin jota huollan. Linux toimii.
Hyvin menee lääketieteen puolelle.  Virnistys

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #24 - 03.07.2013 klo 10:48:27
Tulosta viesti  
JEP, Win 8 on saako sanoa "pe.seestä" Win7 toimii, samoin jos haluaa opetella linuxin käyttöä se toimii myös.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #25 - 03.07.2013 klo 18:03:12
Tulosta viesti  
Sehän tässä koko w8/Adobe tms vastaava ohjelma, että Kone on aikas uusi kun entinen meni täysin kaputt. Tämä w8 on täynnä erilaista ohjelmaa josta ei ota selvää millään, myös adoben. Vaan eipä anna tallentaa tämä adobe, pitäisi ostamalla ostaa vielä eri ohjelma. Rahastusta totta tosiaan.

ps. em. paperit ovat valmiit ja lähtevät lähipäivinä eteenpäin. Kaikista kopiot kenkälaatikkoon Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #26 - 03.07.2013 klo 19:16:20
Tulosta viesti  
Jees. Hyvä homma! Hakemusten täyttämisestä puhuttiin julkisuudessa vähän aikaa sitten. Kelaan voi muistaakseni nykyään varata ajan henkilölle joka auttaa hakemusten teossa. Ei kaikkia sanoja ymmärrä mitä ne tarkoittaa. Varsinkin vanhemmat ihmiset eivät hae siitä syystä. Hakemuksia yritettiin selkeyttää mutta en tiedä onko se auttanut asiaa.

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #27 - 03.07.2013 klo 20:22:41
Tulosta viesti  
Kelalla itsekin varasin netin kautta ajan kuntoutusneuvojalle, kyseinen henkilö hyvin auliisti täytti hakemuksen puolestani ja vielä ilmeisesti oikein Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #28 - 03.07.2013 klo 23:57:24
Tulosta viesti  
se on hyvä että panostavat noihin neuvonta asioihin, se lomakeviidakko on melkoinen.
vielä kun tulisi sellainen asia että kun asiakkaalla on tarpeeksi ongelmia\ vaivoja niin joku automaattisesti ottaisi yhteyttä ja kertoisi mihin tukiin on oikeus tai lähettäisi nämä hakemukset kotiin täytettäväksi, monella on pal jon sairauksia mutta ei osaa\tiedä hakea hänelle kuuluvia tukia esim.hoitotuki, kuljetuspalvelut ym.

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

helinä59
Aktiiviklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Päijät-Häme
Vastaus #29 - 04.07.2013 klo 08:49:09
Tulosta viesti  
Kotiuduttuani lonkkaleikkauksesta 02/12, pari päivää myöhemmin minulle soitettiin Kelasta,
että pitäisi täyttää kuntoutustukihakemus ja annettiin osoite mihin postittaa se (vak yhtiö).
Neuvottiin myös mitä tehdä  jos tulee hylkäävä päätös.
Kerrottiin mikä lomake täytetään, myös pari kohtaa mihin pitää laittaa ruksit.
Mielestäni hyvää palvelua Kelalta Hymiö
Myös Kelassa paikan päällä asioidessani sain joka kerta hyvää palvelua Hymiö

PS tämä ei liity kuntoutustutkimukseen ja hakemiseen, mutta olipahan pakko kommentoida.

Lonkkaleikkaus helmikuussa 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #30 - 05.07.2013 klo 00:59:46
Tulosta viesti  
Minulle kävi niin, että monen vuoden jälkeen työterveyslääkäri vaihtui vuodenvaihteessa. Nyt b-lausunnossa on osittain edellisen ja uuden lääkärin havaintoja. B-lausunto siis saatiin hoidettua. Itse täyttelin Adobe pohjaista hakulomaketta pari-kolme päivää ja sai tulostettuakin kun printterin ajuri tuli uudelleen asennettua. Sitten työnantajan lausunto. Hankaluutena siinä on että esimies irtisanoutui juuri, eikä enää ole paikalla. Hänen sijaisensa on lomalla, joten täytimme hakemuksen tänään vt.vt.vt:n kanssa. Pistin ne sitten postiin ja odottelen mistä päin aletaan pyydellä lisäselvityksiä. Laitoin liitetietoina vakuutusyhtiön yhteystiedot, jotta voivat kysyä sieltä suoraa näkemyksiä mikäli haluja on. Saas nähdä.

Kaikki jotka taivallustani kuntoutumisen saralla ovat seuranneet, sanovat että kyllä se olisi paikallaan, pieni apu kiireisen työn lomasta päästä pitämään huolta itsestään jotta työura voisi jatkua. Pari muutakin työkaveria on löytynyt, joilla "liian sairas" estää pääsyn aslak:iin tai kuntoremonttiin. Jännä juttu että sairaiden kuntoutukseen pääsy on näin monimutkaista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

erin56
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #31 - 05.07.2013 klo 07:29:41
Tulosta viesti  
Tuo "liian sairas" on mullakin omakohtainen kokemus.

Kun viime vuosituhannella ennen osatyökyvyttömyyseläkettä ja muita työn kevennys kommervenkkejä sain lopulta omaan päähän sisäistettyä että saattaisin (ehkä, mahdollisesti) tarvita kuntoutusta niin oli varsinainen isku märällä rätillä vasten kasvoja kun työterveyslääkärin kommentti oli "olet liian sairas aslak tms kuntoutukseen..."

Ja kun itsestä tuntui jotta kehtaako moista edes tiedustella kun eihän tässä niin isoja ongelmia ole... Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #32 - 05.07.2013 klo 09:38:16
Tulosta viesti  
Noiden kuntoutusmuotojen (kuntoremontti- aslak- tyky/ryhmä tai tyky-yksilökuntoutus) välillä on ilmeisesti jokin "ero", jossa "ennalta ehkäistään vakavampia terveysongelmia" . Kun niitä terveysongelmia on, näyttää olevan hakusessaan se miten työssäjaksamista konkreettisesti tuetaan.
Asiaa pähkäiltäessä sitten kuluu vuosi jos toinenkin. Mietin vain sitä, että jos esim. proteesinlaittoon automaattisesti kuuluisi kuntoutusjakso jossakin, olisiko työhön toipuminen nopeampaa/tehokkaampaa. Palasin työhön, jossa on normaalia että on kiire. Nyt kesällä puuttuu kokonaan kaksi työntekijää ym. eli me joustamme, joustamme, joustamme. Hikeä pukkaa, olipa kuuma päivä tai ei Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #33 - 05.07.2013 klo 09:45:16
Tulosta viesti  
Olin Aslakissa vuosituhannen vaihteessa. Silloin selkäni oli niin kipeä, etten ajoittain pystynyt istumaan, vaan kokouksissakin seisoin. Etukäteen mietin, voisinko kuntoutukseen päästä, kun ei mitään kunnon diagnoosia mielestäni ollut. No, pääsin kyllä, mutta ihmetykseni oli, että siellä valtaosa oli erittäin hyväkuntoisia jopa alle nelikymppisiä urheilijoita, joiden seurassa minä vaikutin peräti raihnaiselta. Ymmärsinkin pian, ettei koko systeemiä ole tarkoitettu sairaille ja heidän parantamisekseen, vaan se on lähinnä eräänlaista TYKYä, siis virkistystoimintaa, tosin terveyspainotteista. Meillä Aslak oli järjestetty avotoimintana - käytiin siis 8-16 kuntoutumassa ja sitten kotiin.

Sen hyödyin Aslakista että opin kunnolla rentoutumistekniikan, jolla olen auttanut lähimmäisiänikin. Voi tehdä jopa kävellessä! Mitään kremppojani se ei poistanut; en ollut liikkumaton sitä ennenkään, joten mitään uutta se ei tuonut elämääni. Sain toki kokeilla joitakin lajeja, joihin en muuten olisi koskenut, esim. nyrkkeilyä. En ole sittemmin tarvinnut. Ja totta: sauvakävelyn tekniikan opin myös - sen olen nyt lonkkaleikkausten jälkeen ottanut käyttöön, kun vihdoin nöyrryin sauvojen kanssa kävelemään - siperia opettaa! Mutta vesiliikuntaa Aslakini ei sisältänyt ja se olisi ollut silloin ja on nyt todella tärkeää ja hyödyllistä.

Vajaakuntoinen tarvitsee minusta henkilökohtaisen kuntoutusohjelman ja -toteutuksen. Tosin nekin ilmeisesti järjestetään nykyään jonkinlaisissa ryhmissä? Mutta silloin toivottavasti ryhmät olisi koottu samantasoisista kuntoutujista.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #34 - 05.07.2013 klo 22:00:11
Tulosta viesti  
Juuri samaa ajattelin minä.
Tuohon kelan hakemukseen piti laittaa, minusta yllättävän tarkasti, mitä kurssia hakee ja mistä.Yritin etsiä vesiliikuntapainotteista kuntoutusta mutta eipä löytynyt.  Katselin kuntoutuspaikkoja, joista suurin osa tuntui olevan kylpylöitä. Niissä oli esitelty erilaisia kylpylähoitoja. Olisin kaivannut tietoa uima-altaan pituudesta ja miten se on kunotutujien käytössä vai uidaanko/treenataanko siellä kylpyläieraiden (leikkivien lasten) seassa. Missään ei ollut tarkempaa titoa vesihierontalaitteista, kuvissa on iloisia ihmisiä vesisuikun alla vaan minun vaivani ovat jaloissa Pyöritä silmiä. Kuntosaleista sama juttu. Ovatko ne sellaisia että nivelvaivainen niitä voi käyttää. Oman fimani kuntosali on aivan onneton ja suurin osa laitteista ei sovi vammoilleni ollenkaan. Fysioterapiasta ei ollut muuta tietoa kuin että sellaista on, hemmotteluhoitojen ohella. Monessa kuntoutuspaikassa on erikseen selkään, lonkkaan tai eri hoitomuotoihin (lymfa,akupunktio, OMT) eikoistuneita- mistä sen selvittäisi?
Ja tosiaan, vesiliikunta, vesihoidot ovat ne jotka olisivat mahdollisia- mutta missä Epävarma

Näillä tiedoilla piti laittaa jokin kurssi numeroineen. Pistin varmuudeksi 3 joita toivoin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #35 - 05.07.2013 klo 23:33:13
Tulosta viesti  
Tiedot löytyvät kyllä.Aina kannattaa soittaa kuntoutusta tarjoaviin tahoihin. Hymiö
Lääkärin kirjaamilla tiedoilla kuntotujasta,suunnitellaan hälle soveltuva kuntoutus.Aina ei lähettävän lääkärin ja potilaan oma arvio  tilanteesta,toimintakyvysta sama.
Kuntoutujan todellinen kunto selviää ohjelman laatijille viimeistään,kun näkevät kuntoutujan.Eikä silloinkaan ole vielä myöhäistä.Tekee minkä kykenee.Itseä vartenhan siellä ollaan Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #36 - 14.07.2013 klo 12:37:36
Tulosta viesti  
Kuntoutukset ryhmäkuntotuksia.
Kelalla on myös yksilöllistä kuntoutusta tarjolla.
Nämä kuntoutukset harkinnanvaraisia,tapahtuvat laitoksessa tai avokuntoutuksena.
Eli valinnanvaraa on kyllä.
Lääkäri antaa suosituksensa,kela päättää.Jos kuntoutujalla  sellainen toiminnanvajaus,johon ei ryhmäkuntotuksella saada apua,kela kyllä suostuu yksilöllisen kuntotuksen myöntämiseen Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lakerikenkä
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Koti on ihmisen pesä

Vastaus #37 - 14.07.2013 klo 12:49:05
Tulosta viesti  
Minä olin Kelan järjestämässä kuntoutuksessa 2 + 1 viikkoa muutama vuosi sitten. Ryhmässä oli erilaisia tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsiviä ihmisiä. Osa mielestäni ihan hyväkuntoisiakin ja toiset tosi huonossa kunnossa mm. yksi selkäpotilas.

Kela on karsinut kaikenlaiset hieronnat ja rentouttavat hoidot joita luulin olevan. Kaksi kertaa sai maata sähköisesti toimivalla hierontapöydällä. Ohjelmassa oli siis vesijumppaa, sauvakävelyä, perusjumppaa, kuntosalia, mahdollisuus uida ja muutama fysioterapeutin ohjaama yksilöllinen jumppahetki. Eri juttuihin mentiin hippulat vinkuen ja iltaisin kaaduttiin väsyneenä sänkyyn. Eli jos olisi ollut huonokuntoihin olisi joutunut nököttämään huoneessa.

Toiveenani oli, että esim. fysiatri tutkisi minut päästä jalkoihin ja katsoisi missä kaikissa paikoissa mättää yms. Fysiatri piti luennon ja kuntotuslääkäri katsoi suuhun ja korviin Hymiö

No tulipahan käytyä. Enää en meinaa mennä.

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #38 - 14.07.2013 klo 17:36:47
Tulosta viesti  
Hienoa!
Juurikin kaipasin kommentteja kuntoutuksen sisällöstä eri paikoissa. Kelan sivuilla on kyllä linkit ko. kuntoutuspaikkaan, mutta juuri tuo että onko fysioterapiaa, hierontaa kovan treenin välissä, katsooko fysiatri/juppari/lääkäri?

Oma tilanteeni on sellainen, että vesi olisi paras paikka olla/treenata/venytellä/verrytellä ja jos kunnon allasta ja vesihierontamahdollisuutta ei ole, olen aikas pettynyt. Jossakin esitteessä sanotaan että on "kuntouintiallas", mutta pääsääntöisesti mainostetaan "hemmotteluhoitoja". Empä siis ihmettele jos ortopdeini sanoo että "siellä vain lihoo".

No. Odotellaan mitä Kela tuumaa hakemuksesta ja surraan vasta sitten. Nyt (kuten aina) töissä on turkasen kiire, joten "paukut" kuntoutumiseen ovat vähissä. Uitua tulee luonnonvesissä, saunottua ja fillaroitua. Hyvä niinkin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #39 - 14.07.2013 klo 17:37:48
Tulosta viesti  
Ai niin.
Piti kysmäni että kuinka kauan teillä on mennyt päästä kuntoutukseen kun hakemukset on lähetetty kelaan? Millaista aikataulua voi odottaa?

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #40 - 14.07.2013 klo 18:52:47
Tulosta viesti  
Kuntotuksissa on kyllä lääkärinkin vastaanotto.Siellä todetaan jo olemassa olevat vaivat ja viat.Ei siellä tutkita potilasta.Ja miksi tutkittaisikaan.Viat jonka vuoksi kuntoutus tarpeen,on jo jo varmaankin selvillä kaikilla.
Tarvittaessa kehoitetaan ottamaan yhteyttä erikoislääkäreihin ja fysiatriin,ei siellä mahdollista alkaa tutkimaan,ja miksi pitäisikään.
Toki,jos jokin äkillinen sairaus ilmenee,sitä hoidetaan.Esim. mulla tulehtui nilkka,sain antibiootikuurin,siis ensiavun.
Minä koin kuntotustutkimuksen positiivisena asiana.Saa nähdä,mitä mieltä olen yksilöllisestä laitoskuntotusjaksoista. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #41 - 15.07.2013 klo 22:44:43
Tulosta viesti  
laitoin hakemuksen sellaiseen kuntoutukseen johon hakuaika avoin,
kuntoutus alkoi reilun viikon päästä, sain päätöksen kolmessa päivässä  Hymiö,
eli kyllä sieltä saa nopeankin päätöksen, jos hakee jollkin määrätylle kurssille.

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #42 - 16.07.2013 klo 13:33:38
Tulosta viesti  
Okei!
Paikka voi siis järjestyä nopeastikkin. En löytänyt mitään suositusta/tavoitetta käsittelyaikataula tyky-kuntoutukseen. Ehkä tämä heinäkuu hieman hidastaa hakuprosessia- kai. Tuo kuntoutukseen haku on minulla vähän kuin veteen piirretty viiva, että kuuluisiko vakuutusyhtiölle vai kelalle. Toivotaan että selvittelevät keskenään, kenelle se kuuluu. Tärkeintä olisi päästä kiireisen työn tuoksinnasta sen verran treenaamaan että pääsisi parempaan kuntoon. Minulle aivan sama kuka kustantaa. Viievuosina omat lomat ovat menneet joko töistä toipuessa tai treenatessa, joten voisi nyt joku taho sentään auttaa.
Odotellaan ja toivotaan parasta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #43 - 16.07.2013 klo 22:51:07
Tulosta viesti  
onnea hakuun   Hymiö
toivotaan että pääset pian ja saat sieltä apua

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #44 - 30.07.2013 klo 11:32:53
Tulosta viesti  
Yksilöllinen kuntoutusjakso on myönnetty Kliseinen kela myönsi 18 vuorokauden kuntoutuksen Kruunupuistoon Punkaharjulle, välillä jotain positiivistäkin Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #45 - 30.07.2013 klo 23:26:52
Tulosta viesti  
onnea pantse,
toivottavasti siellä on henkilö joka osaa antaa oikeita neuvoja  tulevaisuuteen, nauti kuntoutuksesta  Silmänisku

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #46 - 01.08.2013 klo 14:15:22
Tulosta viesti  
Onneksi olkoon kuntoustusjaksolle pääsystä.
Täällä vasta jännityksellä odotellaan tietoa kuntoutuksesta.Hartaasti toivon että sellaiseen pääsisi, työstä toipuminen olisi niin, niin paljon helpompaa kun saisi itsensä parempaan kuntoon.

Tulee mieleen vanha lause: "ken vaivojansa valittaa, on vaivojensa vanki". Eli, noista siirtyvistä vaivoista jälleen. Polviproteesi tuntuu toimivan ihan hyvin, pieni patti nivelraossa turpoaa rankkojen työpäivien lomassa, mutta taantuu sitten tuntumattomaksi.

Sen sijaan "viivytystaistelujalka" oirehtii näköjään milloin mistäkin. Nyt vaiva löytyy jalkaterän ulkosyrjältä 5 metometatarsaaliluun tyvestä. Ei taas anna oikein astua jalalle. Näyttäisi nettitietojen pohjalta, että kyseessä olisi ( Epävarma) polven lievän sisäänpäinkääntymisen vuoksi muuttunut jalkaterään kodistuva rasitus. Toivottavasti ei rasistusmurtuma taas.  "Tanssijan vaivalta "näyttää, näin vaihteeksi "juoksijan polven" ja "marssimurtuman" jälkeen  Pyöritä silmiä  Kliseinen.Teippasin sen kiinni kinesio- ja laastariteipillä. Ettei vaan käy yksitoikkoiseksi tämä proteesileikkauksesta toipuminen  http://www.tanssifysioterapia.fi/index.php/Nilkan_ja_jalan_luut

Eli eipä muuta kuin treeniä ja painon puodotusta edelleen. Vaikka takareisi ja räätälinlihas ovat taas jumissa työrupeaman jäljiltä. Voltarenia peliin ja liikkeelle.

Onneksi on kesä ja fillarilla pääsee ajelemaan, se on tosi hyvää treeniä jaloille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #47 - 01.08.2013 klo 16:00:45
Tulosta viesti  
daru kirjoitti 14.07.2013 klo 12:37:36:
Kuntoutukset ryhmäkuntotuksia.
Kelalla on myös yksilöllistä kuntoutusta tarjolla.
Nämä kuntoutukset harkinnanvaraisia,tapahtuvat laitoksessa tai avokuntoutuksena.
Eli valinnanvaraa on kyllä.
Lääkäri antaa suosituksensa,kela päättää.Jos kuntoutujalla  sellainen toiminnanvajaus,johon ei ryhmäkuntotuksella saada apua,kela kyllä suostuu yksilöllisen kuntotuksen myöntämiseen Hymiö

näin on, sama oli myös mulla tilanne.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #48 - 01.08.2013 klo 16:49:22
Tulosta viesti  
Noh!
Minulla on pohjalla liikennevamma (eli liikennevakuutushtiö), nyt työterveyshuolto teki B-lausunnon, jossa kuntoutustarpeeksi, käsittääkseni, on ajateltu ylipaino. (Jonkun näkemyksen mukaan se ei liity liikennevammaan, sillä en ollut ylipainoinen 30 vuotta sitten auton ajaessa päälleni  Pyöritä silmiä).  Paperit lähtivät kelaan.

Laitoin hakemukseen myös liikennevammaa hoitaneiden tahojen yhteystiedot, sillä oletan että kohta - taas tulee jostain päin lisäkysymys/selvitysrumba. Josko nyt vaikka keskustelisivat suoraa keskenään  Epävarma ja päättäisivät  mistä apu minulle löytyy, vai löytyykö. Olenko liian sairas kuntoutukseen mutta en 100% kolmivuorotyöhön- siinäpä pulma.

Toivotaan että joku taho auttaisi asiassa, sillä työnohessa kuntoilu on todella haastavaa, rytmihäiriötä pukkaa, on pakko levätä/palautua.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #49 - 14.08.2013 klo 18:28:25
Tulosta viesti  
Tänään tuli kuntoutuksen paperit, 23.9 alkaa ensimmäinen viiden päivän jakso Kruunupuistossa Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta