Normaali aihe Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa (Luettu 12 101 kertaa)
Mariza
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Päivä kerrallaan!

Viestejä: 223
Sijainti: Kanta-Häme
Liittynyt: 06.07.2011
Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
01.10.2012 klo 08:47:32
Tulosta viesti  
Hei, vasemman lonkan tekonivel täyttää joulukuussa vuoden. Punttisalitreeniä olen tehnyt maaliskuusta saakka. Liikun paljon: sauvakävely, vesijuoksu, kävelylenkit koiran kanssa jne.

Viime aikoina on veri vetänyt pururadalle, se on hyväpohjainen (pehmeä) ja vaativuustasoltaan erinomainen (hyviä mäkiä). Alamäet kävelen normaalisti, ylämäet kävelen "ylipitkillä" askelilla ylös ja tasaiset pätkät olen hitaasti ja pehmeästi hölkännyt.

Nyt on veri vetänyt tuonne hölkän pariin yhä enemmän ja enemmän, ja on tullut pelko että teenkö hallaa tekonivelelleni. Asfaltilla ja soratiellä en missään nimessä hölkkää, ainoastaan tuolla pehmeällä pururadalla.

Tiedän että vesijuoksu olisi vastaava mutta turvallisempi vaihtoehto, uimahalliin vaan on niin paljon hankalampi päästä, pururata on melkein takapihalla.

Onko muilla kokemuksia hölkästä perinteisellä tekonivelellä (keraaminen liukupinta)???
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 2 083
Liittynyt: 29.06.2009
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #1 - 01.10.2012 klo 10:27:51
Tulosta viesti  
Minä olen kyllä käynyt suunnistamassa vastaavalla varaosalla, ja juossut satunnaisesti lyhyitä matkoja pehmeällä alustalla.

Entäs kilpakävelyaskel?

Juoksu (edes hölkkä) harrastuksena on kyllä ei-suositeltavien listassa, koska siinä tulee liikaa sitä tärähtelyä.

Et maininnut pyöräilyä tuossa harrastuslistassasi, se on suositeltavaa liikuntaa tekonivelellä, ja talvella hiihto (mieluiten kai perinteisellä tyylillä).
« Viimeksi muokattu: 01.10.2012 klo 14:43:08 Kirjoittaja Laura_vm60 »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 215
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #2 - 01.10.2012 klo 11:08:56
Tulosta viesti  
Minulle lääkäri antoi ohjeeksi, että juoksua ei pidä valita vakituiseksi harrastukseksi, mutta ei haittaa mitään jos joskus juoksee esimerkiksi ehtiäkseen bussiin. Syy miksi juoksua ei suositella on se, että jatkuva tärähtely saattaa aiheuttaa tekonivelen irtoamisen, joten en usko että kannattaa ottaa sitä riskiä, kun kuitenkin liikuntamuodoissa on valinnan varaa. Ihan satunnainen juokseminen ei ilmeisesti haittaa kovallakaan alustalla, mutta vakituiseen liikuntaan on kuitenkin parempi valita jotain muuta.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Mariza
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Päivä kerrallaan!

Viestejä: 223
Sijainti: Kanta-Häme
Liittynyt: 06.07.2011
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #3 - 01.10.2012 klo 11:32:25
Tulosta viesti  
Tätä vähän pelkäsin Surullinen

Pyöräily tulee ensi kesänä kuvioihin kun hankin uuden menopelin. Kuntopyörällä poljen satunnaisesti silloin kun jotain ohjelmaa telkkarista ehdin katselemaan. Ilman TV:tä sen on tappavan tylsää hommaa.

Ulkona pyöräily on senkin vuoksi jäänyt, että joudun sitten vielä koiran lenkityksen jälkeen erikseen lähtemään fillarilenkille. Nyt ne menis siinä samalla.

Hölkkäni on ollut tarkoituksella mahdollisimman pehmeää, pyrin kontrolloimaan ja kuulostelemaan sitä tärähdystä joka askeleella, eikäa inakaan omasta mielestäni tärähdä sen enempää kuin reipas kävely asfaltilla, jota on tehtävä koiran vuoksi päivittäin.

Mutta taidatte olla oikeassa, ehkä on vaan parempi unohtaa tuo homma ennen kuin on liian myöhäistä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 215
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #4 - 01.10.2012 klo 11:44:11
Tulosta viesti  
Entä sauvakävely, siihenhän saa sauvojen avulla melkoisen vauhdin ja se on tekolonkalle suositeltavaa liikuntaa?
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 1 845
Liittynyt: 17.06.2008
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #5 - 01.10.2012 klo 15:37:23
Tulosta viesti  
Tärähtelevät lajit kielletty -- mitä nyt joskus yrittää vähän juoksun tapaista -- bussiin ehtiäkseen.
Ei sitä voi juoksuksi sanoa ei edes hölkäksi.

Eikös sinulla ole kohta vuositarkastus? Klubin kirjoitusten perusteella kiellot ja rajoitukset ovat niin kirjavia ettei niiten perusteella kannata tehdä päätelmiä omasta tilanteesta.
Ota asia siellä esille.
  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 215
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #6 - 01.10.2012 klo 16:11:06
Tulosta viesti  
Joo, jos sinulla on vuositarkastus pian niin siellähän on hyvä tilaisuus kysyä asiaa.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Mariza
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Päivä kerrallaan!

Viestejä: 223
Sijainti: Kanta-Häme
Liittynyt: 06.07.2011
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #7 - 05.10.2012 klo 14:25:17
Tulosta viesti  
Totta, kysynpä lekurilta. Vuosipäivä tulee joulukuussa, joten niihin aikihin todennäköisesti tarkastuskin, vai?

Kohta sitä alkaa hiihtokausi (???), joten pururadalle ei asiaa ole ennen ensi kevättä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 215
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #8 - 05.10.2012 klo 15:38:41
Tulosta viesti  
Minulla oli vuositarkastus noin vuoden kuluttua jälkitarkastuksesta,  joka oli kaksi ja puoli kk leikkauksesta. Jos sinulla on samalla tavoin niin vuositarkastus ei ole leikkauksen vuosipäivän tienoilla, vaan 2-3 kk myöhemmin, mutta en minä tiedä lasketaanko sitä niin tarkkaan vai sijoitetaanko mihin kohtaan parhaiten sopii. Jälkitarkastuksen teki lääkäri mutta sen jälkeen vuositarkastukset on tehnyt fyssari enkä ole niissä tavannut lääkäriä lainkaan, vaan häneltä on vain tullut lausunto röntgenkuvista myöhemmin. Yhtä hyvinhän tätä asiaa voi ensin kysyä fyssarilta, hän voi välittää asian lääkärille ellei itse osaa vastata.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Mariza
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Päivä kerrallaan!

Viestejä: 223
Sijainti: Kanta-Häme
Liittynyt: 06.07.2011
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #9 - 09.10.2012 klo 10:18:52
Tulosta viesti  
On kai sairaalakohtaista, pari viikkoa sitten kuskasin äitini lonkkien 5-vuotistarkastukseen Ortoniin ja siellä hän tapasi myös leikanneen lääkärin.

Fysioterapeuttini ei ota asiaan kantaa.

Koitan tässä tarkastusaikaa odotellessa saada motivaatiota johonkin muuhun liikuntaan ja koitan välttää tuota hölkkää.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 215
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #10 - 09.10.2012 klo 10:53:00
Tulosta viesti  
Joo, siinä on sairaalakohtaisia eroja, kuinka usein määräaikaistarkastuksia on ja tekeekö ne lääkäri vai fyssari ja otetaanko röntgenkuvia, ja ties mitä vielä, joka sairaalalla on omat käytännöt. Minun kokemukseni ovat Coxasta mutta eivät päde muualla.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 2 083
Liittynyt: 29.06.2009
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #11 - 09.10.2012 klo 10:54:30
Tulosta viesti  
Se on kyllä yleisohje ettei saisi tärskyttää kauheasti. Eli juoksu harrastuksena ja pomppivat pallopelit ovat kieltolistalla mäki- benji- ja laskuvarjohypyn ohella.

Meinasin ehdottaa jos se fyssari tietäisi hauskoja ja sopivia urheilulajeja. Tanssiminen ainakin käy (siis tyyliin zumba, lattarit, ei mitään pomppivaa jenkkaa), jos sellaisesta tykkää.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Mariza
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Päivä kerrallaan!

Viestejä: 223
Sijainti: Kanta-Häme
Liittynyt: 06.07.2011
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #12 - 09.10.2012 klo 20:52:19
Tulosta viesti  
Tanssimassa käyn mieheni kanssa, zumbaa kokeilin kerran, en tykännyt.

Tänään tein tunnin sauvakävelylenkin ja yli puolet matkasta oli asfaltilla. Ja kyllä musta tuntuu ett reipas kävely (olen ns. kanta-astuja) asfaltilla täräyttelee lonkkaa enemmän kuin hidas pehmennetty hölkkä pehmeällä pururadalla. Eikä kyse ole maratoonista, ei edes 5-10 kilsan juoksusta vaan pätkä silloin tällöin kävelyn lomassa.

Mutta olkoon nyt siihen saakka kun saan lääkärin mielipiteen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
lexie
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 1 081
Sijainti: Lappi
Liittynyt: 05.11.2005
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #13 - 09.07.2013 klo 07:53:38
Tulosta viesti  
Mie vedän nyt juoksutauon pakottamana fillarilla pitkiä lenkkejä ja aina suht lujaa, että sais vähänkään vastaavanlaisen hikireenin aikaseks kuin juostessa. Hiihtoa mulle koitettiin ehotella, mutta kun se vaan ei jaksa kiinnostaa.. eikä sauvakävely.
  

*eläminen on eri asia kuin elossa pysyminen*
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kurnaus
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


nilkan nivelrikko

Viestejä: 926
Sijainti: Pirkanmaa
Liittynyt: 24.10.2010
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #14 - 09.07.2013 klo 21:00:39
Tulosta viesti  
Tarkoitus on huomenna mennä testaan Pispalan portaita.  Virnistys Ei taida kunto kestää. Täytyy katsoa mitä tulee. En ole koskaan edes kävelly niitä. Hymiö Ei ole tekolonkkaa, mutta jäykät nilkat on.
  

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Kuntoilijakalle
Nivelklubin tulokas
*
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 4
Sijainti: Espoo
Liittynyt: 13.10.2013
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #15 - 13.10.2013 klo 17:42:37
Tulosta viesti  
Minulla oli lonkkaleikkaus elokuun2013  lopulla. Ortopedi kyllä vastasi juoksua (sitten kun on kunnolla toipunut) koskevaan kysymykseen " saa juosta jos on kiire". Luulen, että sauvakävelyllä, pyöräilyllä ja talvella hiihdolla saa aikaiseksi hyvän peruskunnon. Näin itsekin toivon. Hymiö.

Pyörailemälläkin saa kyllä sykkeen nousemaan, samoin kuin hiihdolla, näitä kun olen harrastanut ennen leikkausta.

Itse nyt aloittelen jälkitarkastuksen jälkeen kävelyä yhden sauvan kanssa, jotta kävelytekniikka ensin olisi kohillaan ja samalla kuullostelen tuntemuksia.
Viikon kahden sisällä kokeilen sauvakävelyä, mitä olen harrastanut usean vuoden ajan ennen hiihtokautta.

T. Kuntoilijakalle
  

Kuntoilijakalle
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pimu40
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa


Liike on lääke!

Viestejä: 126
Liittynyt: 04.10.2013
Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #16 - 14.11.2013 klo 22:37:28
Tulosta viesti  
Moi! Toukokuun lopulla laitettu lonkkaan tekonivel ja jonkin verran olen hölkännyt; koiran kanssa näyttelykehässä Hymiö. Ulkona pehmeällä nurmella se on ok, mutta sisällä...äärettömän kipeää tekee. Joten se harrastus meillä nyt jää. Aerobinen kunto pysyy spinningillä....lonkka saa mukavasti liikettä, eikä tule tärähdyksiä. Suosittelen Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tuomo
Ex-jäsen


Re: Hölkkä pehmeällä pururadalla tekolonkan kanssa
Vastaus #17 - 22.12.2013 klo 16:17:14
Tulosta viesti  
Minä lopetin hölkän vuonna 2005 ensimmäisen tekonivelleikkauksen jälkeen. En ajatellut aloittaa enää uusintaleikkauksen jälkeen juoksuharrastusta. Kuntosali ja kävely riittänee. Jonkun mielestä nekin ovat epäterveellistä nivelen kulumisen vuoksi (en kyllä itse usko, että kävelemällä sitä puhki saa) Virnistys
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu