Normaali aihe Olkanivelen kiertäjäkalvosimen repeämä (Luettu 15.110 kertaa)
kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Sijainti: Pirkanmaa
Olkanivelen kiertäjäkalvosimen repeämä
11.05.2012 klo 15:14:04
Tulosta viesti  
Sain tietää ultraäänikuvauksessa, että minulla on onneksi vain pieni repeämä olkanivelen kiertäjäkalvosimessa. Jos kuntouttaminen ei auta 3-4 kuukauteen niin asia varmaan otetaan uudestaan sitten tarkasteluun.

Haen ensviikolla cd-kuvat itselleni jossa on mukana myös tutkimus. Onko tietoa miten itse voisin kuntouttaa olkapäätä ja onko kokemusta asiasta?
« Viimeksi muokattu: 18.05.2012 klo 15:15:29 Kirjoittaja kurnaus »  

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

Jussi-64
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Helsinki
Re: Olkanivelen kiertäjäkalvosimen repeämä
Vastaus #1 - 12.05.2012 klo 10:28:31
Tulosta viesti  
Kiertäjäkalvosinkuntoutukseen on monta hyvää liikettä. Ks. vaikka youtube (rotatorcuff rehab myös...). Itse tein kuminauhalla ko. harjoitteita monta kuukautta ja olkapää on selkeästi parempi! Vaatii sitkeyttä ja säännöllisyyttä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #2 - 12.05.2012 klo 10:33:32
Tulosta viesti  
Kiitos neuvoista. Kuminauhasta tiesinkin. Täytyy käydä omalääkärin luona ensin. Parempi kuin pääsisin kivuista eroon.  Hymiö

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #3 - 12.05.2012 klo 18:58:43
Tulosta viesti  
Täytyisi olla joku tsemppaaja nyt... En saa mitään aikaiseksi vaan.  Epävarma

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

sussumuzu
Senioriklubilainen
Poissa

Olkapään ja polven nivelrikko

Sijainti: Espoo
Vastaus #4 - 12.05.2012 klo 23:13:30
Tulosta viesti  
En omakohtaisesti voi puhua tuosta repeämästä - mutta kaikkea muuta käynyt läpi ja tuo kuminauhajumppa oli pahinta mitä mun olkapäälle voi olla, mulla oli siis repeämä rustossa, osa olkapään ( HAGL )rakenteesta melkein poikki ja olkapää löysä, mutta ortopedi hoiti vain tätä löysyyttä ei itse repeämää ajateltu.. nyt sitten kolme leikkausta ja miljoona kuntoutus tuntia takanapäin, on nivelrikko olkapäässä ja kivut vaivaa edelleen..

Jos tunnet ettet pysty treenaamaan ja kivut yltyvät, mene ajoissa lääkäriin.

Onko sinulla paljon kipuja?

i'd rather hurt than feel nothing at all
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #5 - 13.05.2012 klo 09:22:27
Tulosta viesti  
Minulla on ääriasennoissa ja rasitettaessa kovimman kivut. Teen pakkaus- ja kokoonpano töitä ja varmaan täytyy nyt tosissaan miettiä sitä ammatin vaihtoa... Tuli myös mieleen, että varmaan alkaa kehittyä olkäpäähän nivelrikko myös.

Jaa niin. Sain lapsena luksoitua itse olkapään pois paikoiltaan ja takas.

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #6 - 18.05.2012 klo 15:15:07
Tulosta viesti  
Olisin saanut omalääkärille ajan vasta kesäkuulle.  Epävarma Akuutin ajan voi saada kyllä aikaisemmin soittamalla.

Tänään kävin työterveyshuollossa hoitajan luona. Kaikkialla tuntuu olevan ajat ihan varattuna eikä minnekään pääse heti...
Sain ajan kuitenkin lääkärille ensiviikolle. Eilen vähän rentoutin olkapäätä, niin siitä kuului ruksahduksia. Onko normaalia? Mahtaako auttaa kortisoni-pistos kipuihin.

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 18.05.2012 klo 22:36:16
Tulosta viesti  
Minä sain 5 kortisonipistosta kiertäjäkalvosimen seutuun ennen kuin olkapää rauhoittui niin, että sain yöt nukuttua. Kortisonit pistettiin muistaakseni parin kolmen viikon välein. Nyt sitten kipu on siirtynyt toiseen paikkaan. Minulla todettiin pitkälle edennyt AC-nivelen kuluma, josta alkuperin kivut aiheutuvat. Kortisonia ei voi enää pistää, kun kiintiö on täysi. Särkylääkkeet ei oikein auta, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää kärsiä kipua ja yrittää välttää sitä keinolla olla käyttämättä kättä.  Nolostunut Arvatkaa, onko se mahdollista. Leikkaus kuulemma auttaisi, mutta kun on muutenkin jo leikkauksia tulossa. Ongelmana, mikä leikkaus kannattaisi tehdä ensin ja missä järjestyksessä edettäisiin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #8 - 19.05.2012 klo 08:35:47
Tulosta viesti  
Kiitos! Teen kokoonpano ja pakkaustöitä jossa kädet rasittuu tosi paljon. Olen hakenut jo syksyllä alkavaan koulutukseen ja vastauksia ei ole vielä tullut, jossa katsottaisiin sopivaa ammattia. En tiedä kyllä voinko mennä sinne, jos toinen nilkka leikataan syksyllä.

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #9 - 23.05.2012 klo 18:20:23
Tulosta viesti  
Sain Celebra 200mg tulehduskipukuurin jolla kokeillaan nyt hoitaa kipua pois. Tuntuu vaan, että kaikki lihakset on ihan jumissa.  Nolostunut

Jos kuuri ei auta, niin laitetaan kortisonipiikki.

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

Jykä
Nivelklubin administraattori
Poissa

Terkkuja...

Sijainti: Loviisa
Vastaus #10 - 25.05.2012 klo 16:49:55
Tulosta viesti  
Minä sain hajotettua oman kiertäjäkalvosimeni lentopallossa, oli puoleksi irti. Homma korjattiin kiinnittämällä irronnut puolikas "ristiin" toisen puolen kanssa ruuveilla.

Reilun puolen vuoden jumpan (kuminauhalla ja ilman) jälkeen olkapää on käytännössä samanlainen kuin ennen loukkaantumista. Venyttelen edelleen olkaa varmuuden vuoksi joka aamu ja ilta hieman. Kipuja ei ole yhtään. Hymiö

Terveisin
Jykä
Sivun alkuun
IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #11 - 25.05.2012 klo 16:52:37
Tulosta viesti  
Olen menossa sinne nilkan loppukontrolliin tiistaina ja otan asian esille ortopedin luona. En ole uskaltanut vielä aloittaa mitään kuntoutusjuttuja itse.  Hymiö

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

lexie
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Lappi
Vastaus #12 - 02.06.2012 klo 17:32:03
Tulosta viesti  
Mulla on ollut vastaava probleema punttisaleilun seurauksena 2 kertaa samassa olkapäässä, mennyt ohi särkylääkkeellä ja saikulla. Äitillä sama vaiva ja operoitiin..

Tsemppiä kurnaukselle Hymiö

*eläminen on eri asia kuin elossa pysyminen*
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #13 - 02.06.2012 klo 17:50:31
Tulosta viesti  
Kiitos kiitos. Hymiö

Alkaa olemaan minullakin jo parempi. Rasituksessa tulee kipua vielä vähän. Pitäisi alkaa se jumppa niin voisi parantua kokonaan.

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

korppu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #14 - 04.09.2012 klo 09:37:47
Tulosta viesti  
kurnaus kirjoitti 11.05.2012 klo 15:14:04:
Sain tietää ultraäänikuvauksessa, että minulla on onneksi vain pieni repeämä olkanivelen kiertäjäkalvosimessa. Jos kuntouttaminen ei auta 3-4 kuukauteen niin asia varmaan otetaan uudestaan sitten tarkasteluun.

Haen ensviikolla cd-kuvat itselleni jossa on mukana myös tutkimus. Onko tietoa miten itse voisin kuntouttaa olkapäätä ja onko kokemusta asiasta?

Minullakin todettiin olkapään sijoiltaanmenon takia repeämä kiertäjäkalvosimessa. Vakuutusyhtiö ei suostu korvaamaan leikkausta, joten olen jonotuslistalla kunnallista kautta, ja mikäli leikkaukseen menen, se on 8 kk onnettomuudesta. Kuulin kuitenkin eräältä fysioterapeutilta, että nykyisin harvemmin leikataan, ja oikea kuntoutus riittää. Seuraan mielelläni muiden kokemuksia. Terveisin, Korppu

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus2
Nivelklubin kirjoittaja
*
Paikalla

nilkan nivelrikko

Vastaus #15 - 06.10.2018 klo 16:04:42
Tulosta viesti  
Jatkoa seuraa. Liukastuin suihkusta tullessa 2008 kun kävin nilkkaleikkauksen ensimmäisenä kotoutumispäivän jälkeisenä suihkussa. Aamupäivällä sairaanhoitaja kävi vielä neuvomassa kuinka kipsi suojataan ja kuinka suihkussa kannattaa käydä. Kepit kastuivat pohjasta ja kaikki paino meni leikatulle jalalle ja siitä kaaduin kaikella painolla olkapään päälle. Pääsin hetken kuluttua ryömimään pois kylpyhuoneesta ja otin kepit mukaan. Piti edetä huoneiston toiselle puolille ryömien, koska en tiennyt onko nilkka kunnossa. Sain puettua vaatteet päälle ja soitin hätänumeroon ja kerroin tilanteen. Ambulanssi tuli noin 30 minuutin kuluttua. Kokeilivat verenpaineen ja jotain muuta. Kyselivät tuntemuksia. Epäilivät, että olen hetkellisesti menettänyt tajuntani. Ensiavussa otettiin leikatusta nilkasta sekä olkapäästä röntgenkuvat. Nilkassa oli onneksi kaikki kunnossa. Olkapään röntgenkuvaus oli aivan turha, koska pitää olla magneettikuva jolla nähdään tarkemmin mitä olkapäässä tapahtui.
10-vuoden aikana olkapää on välillä ilmoittanut, että jotain sille on joskus tapahtunut.

Hankin huhtikuussa itselleni frisbeegolf setin. Olin ennenkin heittänyt mutta siitä oli aikaa muutama vuosi. Menin ensimmäisen kerran kokeilemaan toukokuussa heittämistä. Ilmeisesti liian kova kiskaisu tuli olkapäähän, kun heittelyn jälkeen alkoivat mielettömät kivut olkapäässä ja ihmettelin että mikä rasitusvamma nyt olkapäähän on tullut. Kivut eivät hellittäneet vaikka varoin rasittamasta olkapäätä. Tuli mieleeni 2008 kaatuminen olkapään päälle ja siitä tuli heti mieleen, että nyt repeämä on pahentunut ja mahdollisesti mennyt vielä huonommaksi. Hakeuduin työterveysfysioterapeutin vastaanotolle ja nyt on noin 2-kuukautta kuntoutettu olkapäätä. Olkapää on vahvistunut ja liikkeet on mielestäni normaalit. Kipua on silti hyvin paljon ja uiminen tai vesijuoksu, joka olisi minulle erittäin hyödyllistä, niin se sattuu tosi paljon. Olenkin ajatellut nyt pyytää lähetettä magneettikuvaukseen, koska tutkimusta ei ole vielä tehty siihen. On hyvä saada tietää ajoissa työterveydenkin kannalta ettei olkapää mene vielä huonommaksi. Tuli vähän pitkä teksti, mutta en ole pitkään kirjoittanut. Hyvää syksyn jatkoa.  Hymiö
« Viimeksi muokattu: 08.10.2018 klo 19:23:25 Kirjoittaja kurnaus2 »  

Patellae subluxatio
Edl transpositio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus2
Nivelklubin kirjoittaja
*
Paikalla

nilkan nivelrikko

Vastaus #16 - 08.10.2018 klo 19:30:47
Tulosta viesti  
Tänään kävin työterveyslääkärin vastaanotolla. Olkapään liikkuvuutta tutkittiin eri liikkeillä. Olkapään lihakset on hyvässä kunnossa, mikä on hyvä asia. Ilmeisesti olkapäässä ei olekaan repeämää vaan kyseessä on tulehdus. Olkavarteen laitettiin kortisonipistos joka toivottavasti auttaa kipuihin. Fysioterapiaharjoituksilla jatketaan edelleen ahkerasti. Jos kivut eivät hellitä, niin lähete erikoislääkärin kontrolliin on aiheellinen.

Patellae subluxatio
Edl transpositio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu