Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2]  Lähetä aiheTulosta
Normaali aihe Kyynärsauva/keppi käyttöön... (Luettu 36 947 kertaa)
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: Kyynärsauva/keppi käyttöön...
Vastaus #50 - 14.07.2015 klo 09:14:05
Tulosta viesti  
Ainakin polvet voivat kipeytyä lonkkien nivelrikosta. Minulta etsittiin ensin vikaa polvista, itse ajattelin ilman muuta että vika on siellä missä kipukin ja terveyskeskuslääkärikään ei hoksannut etsiä sitä ihan eri paikasta, mutta reumalääkäri tajusi että kipu säteilee lonkista polviin. Olin ihan öö, että miten se voi olla mahdollista, mutta niin vain polvet paranivat kun lonkat leikattiin. Tällainen tapaus on siis mahdollinen, mutta ei tietenkään aina automaattisesti käy näin.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #51 - 19.07.2015 klo 01:24:33
Tulosta viesti  
vaikeaa se aluksi oli keppien käyttö,
vaan helpotti niin paljon että oppi olemaan välittämättä,
mitä muut ajattelevat.

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #52 - 19.07.2015 klo 08:42:37
Tulosta viesti  
Minäkin mietin välillä johtuvatko säryt lannerangan nivelrikoista vai lonkkien rikoista. Toisaalta voihan ne säryt johtua molemmistakin. Nilkan säryt on siinä sitten vielä lisänä.

Itse olen yritän selvitä ilman kyynärsauvoja, vaikka kivut vaatisivatkin niiden käyttöä. Nyttemmin särkevän nilkan myötä olen tullut siihen tulokseen, että kannattaisi käyttää sauvoja, sillä särkevät nivelet vain ärtyvät rasituksesta. Minulla ärtynyt olkapää ei vain kestä tuota sauvakävelyä. Kyynärsauvojen käytöllä alaraajojen rasitusta saisi kevennettyä, eivätkä säryt välttämättä olisi yhtä pahat.   Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

EM52
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Turku
Vastaus #53 - 24.07.2015 klo 14:16:17
Tulosta viesti  
Kunto on laskenut siihen tahtiin, että oli pakko ottaa keppi mukaan yhtenä iltana. Kyllä mua hävetti... en olisi ilman sitä selvinnyt, siitä oli apua, mutta ei niin paljon kuin kuvittelin. Kävelymatka taisi olla 300 - 400 m.

Mulla on vieläkin se käsitys että jos on apuväline, keppi, kyynärsauva, rollaattori, ei ole mitään vaivoja, eikä kipuja.. Tuli kyllä aika pettymys...

Yritin turvautua yhteen kyynärsauvaan mutten edelleenkään osannut kävellä sen kanssa.. joskus on lainattu kyynärsauvoja polven tapaturman takia, mutta mieluummin onnuin kuin turvauduin siihen - edes sisätiloissa.

Masennuin ihan totaalisesti - ja vars. kun tiedän että kyynärsauvat on mun tuleva apuväline viikkoja, kuukausia...
Sitäpaitsi yksi tuttu näki mut, oli iso tapahtuma  Vihainen.

Kai siinä pitäisi olla joku vertaisryhmä... mahtaako leikkauksen jälkeen saada fysioterapiaakaan... ?

Kyllä meidän kotijoukotkin naureskelivat, kun tulin keppin kanssa sata metria jäljessä.... he odottivat jo autolla... .

Onks muilla ollut näin traumaattista?

Entinen nimimerkki Eevamari
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #54 - 24.07.2015 klo 15:15:03
Tulosta viesti  
Se, miten paljon tai vähän kepistä on apua, riippuu siitä miten paha nivelrikko on. Minulla oli jossain vaiheessa sellainen tilanne että kävelysauvoilla kävely oli kivutonta, mutta sitä mukaa kun nivelrikko paheni, alkoi olla kipuja sauvoista huolimatta. Sama lienee muiden apuvälineiden kanssa. Leikkauksen jälkeen ne vähentävät niveleen kohdistuvaa rasitusta niin että se saa aikaa parantua, eivät ne siis silloinkaan välttämättä poista kipua mutta voivat kyllä vähentää sitä.

Vaatii jonkin verran oppimista että tottuu olemaan välittämättä siitä mitä ihmiset sanovat, mutta näyttää olevan niin että mitä luonnollisemmin itse osaa apuvälineisiinsä suhtautua, sitä vähemmän toisetkaan nostavat niistä haloota. Poikkeuksiakin tietenkin on, mutta niille kannattaa viitata kintaalla.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

EM52
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #55 - 24.07.2015 klo 22:35:49
Tulosta viesti  
Kiitos Sopuli vastauksesta. Olen kai aika pihalla näiden oireiden ja apuvälineiden kanssa.. tuntuu että monet vielä muakin vanhemmat kulkevat niin vaivattomasti kepin, kyynärsauvan tai jopa rollaattorin avulla - ilman tuskaisaa ilmettä.

Ei vienyt kipuja pois, vaan sen tunteen että jalka ei petä - sekin on tullut nyt uutena.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #56 - 25.07.2015 klo 08:13:42
Tulosta viesti  
Eihän niillä kaikilla apuvälineiden kanssa kulkijoilla ole nivelrikkoa. Voi olla muita sairauksia jotka haittaavat liikkumista, esimerkiksi tasapainohäiriöt, tilapäiset vammat ja joku lääketieteen asiantuntija osaisi varmaan luetella muitakin mahdollisuuksia. Niihin kaikkiin ei välttämättä liity kipuja tai ei ainakaan niin kovia, että ne näkyisivät tuskan irvistyksinä.

Tunne, että jalka pettää, on pitkälle edenneessä nivelrikossa varsin yleinen. Minulla ei sitä tunnetta jostain syystä ollut, mutta monet muut ovat kertoneet sellaisesta sekä polven että lonkan nivelrikon yhteydessä.

Noista vanhempien ihmisten apuvälineistä tuli mieleeni huvittava tapaus. Olin 58-vuotias oman leikkaukseni aikaan ja leikkauksen jälkeen hankin itselleni pyörällisen ostoskassin kauppareissuja helpottamaan. Se osoittautui niin käteväksi, että kehuin sitä eräälle samassa rapussa asuvalle henkilölle joka oli reilusti minua vanhempi, veikkaan että ainakin 70:n tienoilla ellei enemmänkin. Hän sanoi että pyöräkassi on varmaan kätevä, mutta hän ei halunnut itselleen sellaista koska se näyttää niin vanhojen ihmisten apuvälineeltä. Minä puolestani viis veisasin siitä miltä se näytti, käytännöllisyys oli pääasia ja mielestäni olin ihan tarpeeksi vanhakin kun olin kohta 60! Tuunasin sitten kyllä kassin jossakin vaiheessa nuorekkaammaksi ompelemalla uuden kassiosan farkkukankaasta, mutta se johtui siitä että alkuperäinen oli ohutta muovia joka rupesi nopeasti käytössä kulahtamaan, ei se minua millään muulla tavalla haitannut.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #57 - 25.07.2015 klo 09:38:33
Tulosta viesti  
Sitten kun pääset leikkaukseen saakka, niin sairaalan fyssari kyllä opettaa kyynärsauvojen käytön. Tiedät kai että silloin kun on vain yksi sauva, niin se pitää olla paremman jalan puolella eikä huonomman? Tätä eivät kaikki välttämättä tiedä, TV-sarjan tohtori Housellakin oli kuulemma keppi väärällä puolella.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #58 - 25.07.2015 klo 11:04:55
Tulosta viesti  
Hei
Ollaan me ihmiset niin erilaisia. Yhdelle tutulle on ollut suuri kynnys käyttää silmälaseja. Itse käytin vammauduttuani pikään keppejä, eikä koskaan tullut mieleenkään etteikö niitä voi käyttää jos niistä apua on.Sittemmin niitä on tullut käytettyä eri tilanteissa varmaan toistakymmentä eri pätkää. Ei niitä kukaan muu minään pidä, kunhan kyselevät. Kysyjille on ihan sama mitä niille sanoo, vaikka että huvikseni köpöttelen näillä Pyöritä silmiä. Silmänisku Keppejä ei tarvitse hävetä,ne ovat apuväline ja niitä pitää käyttää jos niistä hyötyä on. Nyt kun nivelrikko vaivaa, mutta jalat eivät petä, saadaan apu rikkonaisiin niveliin kipulääkkeiden avulla.

Oma käsitykseni on, että jos liikkumista estää kipu, se tulee hoitaa kuntoon keskustelemalla asiasta hoitavan lääkärin kanssa. Hänelle pitää kertoa missä kipu on, millaista se on ja milloin se ilmenee. Minulla lääkiys on Voltaren retard 75mx2. Se on pitkävaikutteinen ja vaikutus alkaa pari tuntia lääkkeen oton jälkeen ja kestää noin 8-10 tuntia. Eli tarvitaan vain 2 tbl päivässä, aamusella ja nukkumaan mennssä. Näin pystyy liikkumaan ja leposärky ei estä nukkumista. Keppejä tarvitaan jos koivelle ei voi varata tai se pettää yllättäen.

Hyalgan piikkejä niveliin on laitettu ortopedin toimesta myös polviproteesileikkausta odotellessa ja  niiden avulla on nyt työhön palattu lyhennetyn työajan turvin. Minä, ns. nuoresta iästäni huolimatta en pääsisi minnekkään ilman lääkitystä joka vie kivut pois. Työ kyllä vie totaalisesti voimat, mutta toisaalta siellä tulee käveltyä "riittävästi". Pyöräily on auttanut niin että löysä nivel pysyy taas paikoillaan ja paino laskussa. Lihakset ovat kipeät ja jumissa, siihen auttaa sauna ja meressä uinti/vesijuoksu. Vesi on nyt jotain 17 asteista, joten sauna/unti helpottaa invalidiurheilijan lihaskipuja mainiosti. Lisäksi tulee rentous ja hyvä mieli. On tosi kiva treenata taas kun rytmihäiriöt, unihäiriöt ja vuorokausirytmi ovat kunnossa.

Suunta on hyvä, peruskunto vain pääsi tosi huonoksi mutta sekin tuntuu parenevan hiljalleen. Yllättävän äkkiä se lihaskunto laskee. Siksi on hyvä löytää itselle sopiva liikkumismuoto jolla lihakset pysyvät kunnossa.

Tämä kesä on ollut minulle juuri sopivan lämmin liikkua (pyöräillä) kauniissa kesäsäässä. Nautitaan kesästä joka ei ole liian kuuma.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timppa-70
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Espoo
Vastaus #59 - 25.07.2015 klo 18:00:47
Tulosta viesti  
Hei!
Käytin kyynärsauvoja ennen polventekonivelleikkausta pidemmillä lenkeillä koska joka askel olisi muuten ollut tosi tuskallista ja leikkauksen jälkeen pidemmillä lenkeillä etten rasittaisi jalkaa liikaa ja toipuminen sujuisi mallikkaasti Silmänisku.
Eikä minua hetkauttanut pätkääkään mitä muut ajattelee tosin minä olin muuten sen verran hyvässä kunnossa että kuljin kepeillä nopeammin kun tervejalkaiset ystäväni ja perheenjäsenet Hymiö.
8.4-15 tuli vuosi polvileikkauksesta ja tuli parempi kuin uskalsin odottaakaan vaikka juoksua ei suositellakaan tulee välillä vähän juostuakin ainakin koiran kanssa näyttelyissä ja kun on juoksijakoira niin lämmittelyjuoksut ennen radalle menoa Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #60 - 25.07.2015 klo 19:57:01
Tulosta viesti  
Lääkäri sanoi minulle leikkauksen jälkeen, että juoksua ei pidä valita vakituiseksi harrastukseksi, mutta ei haittaa jos joskus juoksee esimerkiksi ehtiäkseen bussiin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #61 - 25.07.2015 klo 20:34:51
Tulosta viesti  
Minä en ennen leikkausta edes tiennyt että apuvälineitä voisi jostain saada, hankin sitten kävelysauvat, oli niistä apua siihenkin. Pyörällinen kassi on ollut käytössä jo pitkään, ja on edelleen, vaikka leikkauksen jälkeen pystyn liikkumaan ihan normaalisti. Sillä kulkee reilusti enemmän tavaraa kuin kantaen.

Kyynärsauvoilla tuli sitten liikutuksi se kuusi viikkoa leikkauksen jälkeen kun lääkäri antoi puolipainovarauksen. Ja kun kipuja ei ollut niin liikuin reippaasti enkä ihmeemmin irvistellyt...

Sivun alkuun

IP kirjattu

EM52
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #62 - 10.09.2015 klo 22:02:40
Tulosta viesti  
No niin, on kyynärsauvatkin käytössä jo. Eikä hävetä. Venäytin toisen polveni, muuten en pääse liikkumaan. Että tämmönen tapaus! Ihan luxusta kun pääse liikkumaan sängyn ja vessan ja tietokoneen välillä. Siis ei voi varata kipeälle jalalle.
Elämä opettaa... ja tää on toivon mukaan hyvää harjoitusta tulevaa leikkausta (joka toivottavasti on pian) varten.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 
Lähetä aiheTulosta