Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Normaali aihe Kyynärsauva/keppi käyttöön... (Luettu 37 847 kertaa)
pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Mikä ei tapa, se vahvistaa...
Ehkä.

Kyynärsauva/keppi käyttöön...
12.04.2012 klo 08:48:36
Tulosta viesti  
Koitin hakea, mutten löytänyt, siksipä kysyn... Eli milloin olette ottaneet kyynärsauvan/kepin käyttöönne? Onko kynnys käyttöönottoon ollut korkea?

Itsellä sauvan käyttöönotto tuntuisi olevan ajankohtainen, nilkka kipuilee siihen malliin ja töissäkin alkaa juuri sesonki. Työnkuvan muutoksesta huolimatta tuntuu että olen iltaisin ihan raajarikko, en juurikaan sohvalta enää ylös nouse kun siihen kerran olen istahtanut. Ja särkylääkkeetkään eivät auta tähän kipuun ja jäykkyyteen (käytössä panacod tällä hetkellä, resepti olisi myös temgesicceihin, mutta niitä en ole vielä uskaltanut hakea...). Mutta kun tuo kynnys ottaa se keppi käyttöän on niiiiin helkkarin korkea, olenhan vasta 35 vuotias....  Vihainen Ja saikullehan voisin jäädä, mutta kun tuo työmoraali on toinen korkealla oleva "este" (joo, oon ollut saikullakin pätkän silloin toisen tällöin). Keppiä voisin töissä käyttää ainakin pidemmillä kävelypätkillä, se tuskin olisi este.. mutta kun.

Ja taustaa sen verran vielä, itelläni trauman jälkeinen nilkan ylemmän nivelen nivelrikko, crps-epäily, telaluussakin nivelen ulkopuolella jotain hässäkkää (kortikaalinen defektiköhän se nyt oli...?) ja lääkärit suht nihkeitä tekemään asian suhteen mitään; "olet vielä niin nuorikin.......". Ens viikolla menossa seuraavan kerran arpajaisiin... katotaan mitä tällä kerralla, vai päädytäänkö taas siihen et kattellaaan..

Nilkka sökönä... ihan vaan pelkän liukastumisen vuoksi.
Sivun alkuun
IP kirjattu

Pioni
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Re: Kyynärsauva/keppi käyttöön...
Vastaus #1 - 12.04.2012 klo 09:12:43
Tulosta viesti  
Leikkauksen esikäynnillä fysioterapeutti kysyi, miksen käytä keppiä/kyynärsauvaa, kun niin onnun kipeää lonkkaani. En ollut ollenkaan ymmärtänyt, että sellainen olisi mahdollista ja että minun olisi itseni pitänyt olla siinä aktiivinen. Toinen seikka sitten on, olisinko töissä kehdannut sellaista edes käyttää, kun salasin kipujani siellä muutenkin.

Mutta kaikissa ohjeissa kyllä kehotetaan ennen leikkausta keventämään kepillä/sauvalla ja epäilemättä se auttaa - se on yksi keino mm. liikunnan, lääkkeiden ja levon ohessa - leikkaus viimeisenä. Nyt kun apuvälinelainamo leikkausten myötä on tullut tutuksi, en epäröisi sieltä apua hakea. Kohta voi olla tarpeenkin, jos polven leikkausjonossa menee kovin pitkään.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 12.04.2012 klo 09:26:55
Tulosta viesti  
Minä en kans edes tiennyt että noita apuvälineitä voisi jostain saada, pohdin kepin ostamista ihan itse. Muutama kuukausi ennen lonkan leikkausta hankin kävelysauvat (siis urheiluliikkeestä) ja selvisin niiden avulla pitemmistä kävelymatkoista. Nyt ne ovat käytössä ihan urheiluvälineenä.

(vaikka muistan kun aikoinaan naureskelleeni että ihme hiihtäjiä kun sukset puuttuu...  Virnistys)

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 12.04.2012 klo 10:09:08
Tulosta viesti  
Hymmn...
Sairastin kymmenisen vuotta tietämättäni lonkkiani.Hoidin itse sitä pinteenä NolostunutJoitakin kertoja,parin vk pätkissä jouduin keppeihin turvautumaan,kun "pinteeni"vihoitteli niin.
Kun lopulta menin ortopedille,hän kysyi miksi ihmeessä en kevennä askelmustani kepillä,oli elokuu 2011.
Hain kepin välittömästi.Kävin töissä ilman keppiä,vapaalla kepin kera.Pätkissä saikulla.Sitten helmikuussa jäin kokonaan pois töistä,koska piti ottaa kaksi keppiä käyttöön, kulkeminen muutoin mahdotonta.Kepeillä kuljin leikkaukseen saakka,toinen leikattiin viime toukokuussa,toinen syyskuussa.
Usko tai älä,jouodun lenkkeillessä vieläkin käyttämään kahta keppiä.Kotona ja pienet matkat vaapun ilman noita.
Kepit olleet mulle kova pala aina,ja etenkin nyt leikkauksen jälkeen.Kivuton,mutta jäykkä,kulkeminen senmoista sitten...
Jos lenkkeilen ilman keppejä,ihmiset surkuttelevat,kun olen niin kipeä.Mutta kun en ole Vihainen
Ja keppien kanssa olen kans sairaannäköinen. Surullinen
Ei pitäisi ajatella,mitä muut ajattelee.Kovasti kyllä ajattelen ja välttelen ihmisten kanssa jutustelua lenkillä.Pimeällä ja sivukatuja jne Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #4 - 12.04.2012 klo 14:42:04
Tulosta viesti  
Minä otin kävelysauvat avuksi siinä vaiheessa kun liikkuminen alkoi tosissaan vaikeutua. Minulla oli sellaiset ennestään kotona kuntoiluvälineenä ja kynnys niiden käyttöön ottamiseen ei ollut erityisen korkea, kun ajattelin niiden näyttävän kuntoiluvälineeltä nytkin. Sitten kun oli jo leikkauspäivä tiedossa ja hain apuvälineet lainaamosta, otin kyllä ne heti käyttöön myös eikä se siinä vaiheessa enää mitenkään nolottanut, kun oli jo leikkaukseen menossa.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Ehkä.

Vastaus #5 - 14.04.2012 klo 21:34:49
Tulosta viesti  
no nyt on sitten keppi haettu, yksi kappale kyynärsauvoja siis. Ja elo on huomattavasti kevyempää, en ole lainkaan niin kipeä iltaisin.  Kliseinen Mutta kyllä poru tuli kun hain sen kepin, sen verran koville se otti.... On ollut vähän rankka kevät tän asian tiimoilta.

Itselläni tuo keppiasia menee juuri päivastoin kuin mitä daru kirjoitit, kotona pärjään ilman ja töissä joudun sitä käyttämään, kävelyä tulee päivän mittaan useampi tuhat askelta ihan vaan työpisteelle siirtymisistä ja tauoista ja muutenkin työ on aika liikkuvaa...  Surullinen
Ite otin kepin loppujen lopuksi ihan vaan sillä mielellä, et se nyt vaan on osa minua, eikä siihen tartte kenenkään sen kummemmin kiinnittää huomioita. Eikä itse asiassa mielestäni se asiakkaita olekaan mitenkään häirinnyt, mutta osaa työkavereista se tuntuu kovasti haittaavan. Ja se tuntuu pahalta. Yksi lähimmistä (joudutaan eniten olemaan tekemisissä) oli vakaasti sitä mieltä, et en saisi käyttää keppiä koska se "antaa väärän kuvan" työnantajasta.... Ja tämän hetken lähin esimieheni sanoi tänään, et "oot sä aika sissi"... en tunne itteeni lainkaan sissiksi; se et mulla on nivelrikko ja joudun siksi käyttään keppii ei tee mielestäni musta sissiä... Onneks myös niitä kannustavia ja tsemppaavia kommentteja on tullut. Tykkään kuitenkin työstäni enkä haluaisi siitä luopua, niin monesta muusta asiasta oon kuitenkin joutunut luopumaan.

Sivun alkuun
IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #6 - 14.04.2012 klo 23:33:29
Tulosta viesti  
Minä jouduin ikäväkseni työstäni luopumaan ja kokonaan. Surullinen
Mulla liikkuva työ,paljon tavaroiden kantoa n.tunnein välein ja asiakkaat huonokuntoisia.
Ikävää oli luopua työstä,josta pidin.En tiedä jatkoja ja nykyään elän, jos nyt en ihan päivän,niin ainakin kuukauden kerrallaan...

Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Ehkä.

Vastaus #7 - 15.04.2012 klo 19:20:46
Tulosta viesti  
kyllä luopuminen tulee mullekin eteen, jos eivät mitään ihmettä keksi täs lähitulevaisuudessa... seuraavaks menen perjantaine kuulemaan mitä tällä kerralla ovat arponeet hoidoksi.

Mut nyt ainakin pärjään ton yhden kepukan kans töissä, suht normisti pystyn töitä tekeen, ainoastaan painavampien juttujen nostot oon jättänyt väliin; katotaan mitä iso pomo sanoo huomenna kun tulee lomalta töihin, ei oo keppiä vielä nähnyt...  Silmänisku

Sivun alkuun
IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 15.04.2012 klo 22:41:45
Tulosta viesti  
pii@: Tuon "sissin" minä ainakin olisin hahmottanut niin, että hän piti kunnioitettavana sitä että sinnikkäästi teet työsi vaikka kepin varassa (etkä jättäydy sairaslomalle).

Se keppiä ihmetellyt työkaveri oli kyllä törppöyden huippu.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #9 - 16.04.2012 klo 10:32:36
Tulosta viesti  
Minäkin olisin käsittänyt "sissin" positiiviseksi ilmaisuksi, useinhan sanotaan että joku on "sitkeä sissi" kun hän kestää vaikeuksia joita kaikki eivät välttämättä kestäisi. Työkaverin asenne oli kyllä aivan törppö.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Ehkä.

Vastaus #10 - 16.04.2012 klo 19:49:55
Tulosta viesti  
joo toki asia vissiin on noin, mut en ymmärrä miks siitä pitää tehdä mitään numeroo...  enkä tosiaan tarkottanut sita kommentoida negatiiviseen sävyyn, en tosin tunne itseäni mitenkään sissiksi, vaan ihan normi duunariks.  Virnistys  toi keppi nyt vaan on likipitäen ainoo keino miten mä noita töitä enää pystyn tekeen. et alanvaihto rupee vissiin oleen oikeesti ajankohtainen.. kun ei noi "sijaistyöt" joita tein melkein koko talven todellakaan oo mun juttu. ja omaa ammattiani en enää pysty harjoittamaan. jos ei sit perjantaina tehdä jotain ratkaisuja siel lekuris.

aikas valivalia tuli taas tästäkin jutusta, on vaan nyt ollut vähän semmosta ilmassa... sori, koittakaa kestää ja kiitos kovasti kommenteistanne.  Hymiö vertaistukea tässä kaipaisi, tuntuu, ettei kukaan kavereista kuitenkaan loppupeleissä ymmärrä.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #11 - 16.04.2012 klo 21:35:07
Tulosta viesti  
Jokainen varmaan ymmärtää. Kukin peilaa kuulemaansa, lukemaansa omien kokemustensa kanssa tai ns läheltä seuranneena.
Sissi-nimityksen koin minäkin kehumisena, kannustavana.
Sairauslomalle jäämistä karttelevalla on jokaiselle ne omat syyt ja pelot, pereustelut miksi toimii niin kuin toimii.
Tämä on hyväpaikka purkaa ja tuuletella tunteitaan -- ihan luvan kanssa.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Ehkä.

Vastaus #12 - 17.04.2012 klo 18:24:56
Tulosta viesti  
nyt on pakko vähän tuulettaa... henkilöstöpäällikkö puolsi mun kepin käyttöö...  Virnistys eli saan sitä käyttää (toki tietyin rajoituksin, mutta kuitenkin). perjantain ortopedin jälkeen pitää mennä kuitenkin työterveyteen työkyvyn arviointiin, mut en usko siinä mitään ongelmaa tulevan.  Hymiö

Sivun alkuun
IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Ehkä.

Vastaus #13 - 20.04.2012 klo 19:31:26
Tulosta viesti  
nonni, ortopedillä käyty. vihdoinkin jotain kongreettista tapahtuu, seuraava askel on nimittäin retki Turkuun Helka Koivun pakeille ajatuksena nilkan tekonivel-konsultaatio...  Pyöritä silmiä En oikein tiedä miten siihen nyt sitten pitäisi suhtautua.... Jos tekoniveltä ei minulle suoda on toinen ja oikeastaan ainoa vaihtoehto sen jälkeen sitten ylemmän nilkkanivelen jäykistäminen. Ja sitä kun en haluaisi, mutta... Jos ei muutakaan ole, on se sitten kohtaloni. Mutta ensin siis Turkkusseen...... Jonne muuten sain ajan jo toukokuun alkupuolelle.  Kliseinen

Ai niin. Ei tartte mennä töihin kepin kans nyt, saikkua tuli et napsahti toukokuun puoleen väliin. Olisin ehkä halunnut olla töis, mutta toisaalta... mikä jottei, saa kerrankin tehdä kaikkee semmosta, mitä ei muuten ehdi kunnolla.  Virnistys Ja sinne työkyvyn arviointiin olen edelleen menossa ens viikolla.....

Sivun alkuun
IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #14 - 21.04.2012 klo 00:39:00
Tulosta viesti  
pii@
nyt vaan nautiskelet kevään etenemisestä ja unohdat työmurheet Silmänisku
toivotaan että saat uuden nivelen Hymiö

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Ehkä.

Vastaus #15 - 21.04.2012 klo 08:15:43
Tulosta viesti  
Ja varmasti näin teen...  Kliseinen Eilen piiiitkästä aikaa innostuin  koruja teemään oikein urakalla, inspiraatio iski oikein halolla... Pyöritä silmiä ja mielessä jo sata asiaa mitä vois tehdä.

Toivon todellakin itsekin, että saisin sen uuden nivelen; tällä hetkellä vaan tota elopainoa on hippusen liikaa, mutta toisaalta nyt on hyvä porkkana koittaa saada sitä alas.. varsinkin kun ei se tavoite ole ollenkaan niin kaukana, että tuntuisi ihan toivottomalta...

Sivun alkuun
IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #16 - 21.04.2012 klo 09:18:23
Tulosta viesti  
Millaisia koruja teet? Kerro tuolla harrastusketjussa http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=YlHarrastukset ja laita kuvia jos pystyt!

Sivun alkuun

IP kirjattu

M-Myy
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Tuta-Tuta

Vastaus #17 - 27.11.2012 klo 23:04:17
Tulosta viesti  
Ai että kepeistä kyse...

Mää oon pari vuotta pii@:a nuorempi, mutta kyynärsauvat on mulla ollu käytössä pian neljä vuotta.
Kotona pärjään ilman, mutta ilman keppejä en kotiovesta ulos astu.

Noiden keppien käyttöönotto ei ollut niin traumaattinen kokemus, kuin mitä se ehkä olisi voinut olla, sillä olinhan jo teininä kokenut kuukausien jaksoja keppien varassa (välillä jopa täydellä varauskiellolla) joten tuttua kauraahan tuo kepittely. Ja sitäpaitsi, jos tilanne ennen keppejä oli se, että sadan metrin matkan kävelyyn meni kymmenen minuuttia, niin kaipa nuo apuvälineet ovat tarpeellisia.

Kepit ovat ikiomat, Respectasta omin rahoin ostetut, sillä tympäännyin tuohon ainaiseen "jatketaanko laina-aikaa"/"onko kepeille enää tarvetta" -ruljanssiin.

Ainiin... Esim. töissä leikin olevani "terve" enkä käytä keppejä... niistä on nääs aikasta lailla haitta asiakaspalvelu/seisomatyössä... viikottainen työaikani on tosin n. 7-15 tuntia, joten kyllä sen 4* 2kpl PanaCodilla/päivä kestää (juuri ja juuri)

-M-Myy, jonka toista keppiä koristavat leppäkerttutarrat

Sivun alkuun

IP kirjattu

RowanBerry
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Kipukynnys: äärimmäinen.

Sijainti: Hyvinkää
Vastaus #18 - 29.11.2012 klo 00:25:09
Tulosta viesti  
pii@ kirjoitti 14.04.2012 klo 21:34:49:
no nyt on sitten keppi haettu, yksi kappale kyynärsauvoja siis. Ja elo on huomattavasti kevyempää, en ole lainkaan niin kipeä iltaisin.  Kliseinen Mutta kyllä poru tuli kun hain sen kepin, sen verran koville se otti.... On ollut vähän rankka kevät tän asian tiimoilta.

Itselläni tuo keppiasia menee juuri päivastoin kuin mitä daru kirjoitit, kotona pärjään ilman ja töissä joudun sitä käyttämään, kävelyä tulee päivän mittaan useampi tuhat askelta ihan vaan työpisteelle siirtymisistä ja tauoista ja muutenkin työ on aika liikkuvaa...  Surullinen
Ite otin kepin loppujen lopuksi ihan vaan sillä mielellä, et se nyt vaan on osa minua, eikä siihen tartte kenenkään sen kummemmin kiinnittää huomioita. Eikä itse asiassa mielestäni se asiakkaita olekaan mitenkään häirinnyt, mutta osaa työkavereista se tuntuu kovasti haittaavan. Ja se tuntuu pahalta. Yksi lähimmistä (joudutaan eniten olemaan tekemisissä) oli vakaasti sitä mieltä, et en saisi käyttää keppiä koska se "antaa väärän kuvan" työnantajasta.... Ja tämän hetken lähin esimieheni sanoi tänään, et "oot sä aika sissi"... en tunne itteeni lainkaan sissiksi; se et mulla on nivelrikko ja joudun siksi käyttään keppii ei tee mielestäni musta sissiä... Onneks myös niitä kannustavia ja tsemppaavia kommentteja on tullut. Tykkään kuitenkin työstäni enkä haluaisi siitä luopua, niin monesta muusta asiasta oon kuitenkin joutunut luopumaan.

Melkein voisin omakohtaisesti kirjoittaa ylläolevan tekstin  Pyöritä silmiä
Kepit olleet käytössä nyt puolisen vuotta. Kotona pärjään ilmankin, mutta töissä ja muualla liikkuessa täytyy turvautua. Lonkkiani kevennän...  Hymiö

Vasen lonkka leikattu 16.01.2013, oikea leikattu 03.06.2013. Syksyllä kaksijalkainen!!! Jospa sittenkin ne kävelysauvat mukaan, kun loma koittaa!!
Sivun alkuun
IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #19 - 10.04.2013 klo 23:06:25
Tulosta viesti  
ortobedi kehoitti minuakin ottamaan kepit käyttöön, polvi lopussa ja molemmissa lonkissa kulumat - vaan en vielä kuitenkaan ole ottanut. kokemuksena aiemmilta kerroilta kun keppejä olen käyttänyt, seuraavana on hartiat jumissa, eli kivunsiirtoa paikasta toiseen??

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #20 - 11.04.2013 klo 09:29:01
Tulosta viesti  
Ehkä keppien säätäminen pitemmiksi/lyhyemmiksi auttaisi? Vika ei tosin välttämättä ole tässä, joidenkin hartiat vain menevät herkemmin jumiin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #21 - 12.05.2013 klo 00:30:46
Tulosta viesti  
mietin itsekseni,
miten se voikin olla näin vaikeaa hyväksyä itsensä tosi sairaaksi - kai se on työstäminen vielä pahasti kesken,
kun en vaan voi vielä niitä keppejä hakea,
vaikka kyllä välillä tutntuu että voisi niistä hyötyäkin olla.
Voi kun pääsisin hakemaani kuntoutukseen jossa asiaa käsiteltäisiin enemmän, ehkä siellä oma pää selkenisi hieman Täh

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Timppa-70
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Espoo
Vastaus #22 - 16.05.2013 klo 02:28:08
Tulosta viesti  
Kävin kyynärsauvat viikko sitten...pitkään pohdin että milloin haen jo joulukuussa oli polvi ja lonkkakipu niin paha että olin menossa hakemaan niitä mutta...joku kumma juttu vaan sai mieleni muuttumaan ja sinnittelin vielä tähän asti Epävarma,kotona pärjään ilman ja töissä mutta työmatka rasittaa liikaa polvi turpoaa ja lonkka on todella kipeä eli jos aikoo liikkua yli 500m on otettava kepit käyttöön..niin voi keventää polvea ja lonkkaa eikä tarvii tuskailla kipujen kanssa Mahtava

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timppa-70
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #23 - 16.05.2013 klo 02:33:14
Tulosta viesti  
Joskus kyllä 100m tuntuu pahalta ilman keppejä eli yli 200m kun menee on hyvä ottaa kepit käyttöön!!!se äsken mainitsemani 500m oli taas sitä minun positiivisuuttani Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #24 - 16.05.2013 klo 14:26:42
Tulosta viesti  
pp hei ! Hartioita voi venytellä ja jumpata. Kyllä keppien käytöllä valitsee sen pienemmän pahan, vaikka kynnys on korkea käyttöönotolle. "mitä nuo muut ajattelee...." yms ?

Kun eka kerran leikkauksen jälkeen aioin mennä ulkoiluttamaan rollaattoria, piti kurkistella kuin pakojänis : näkeekö kukaan tätä alennustilaa. Virnistys Virnistys nyt jo naurattaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #25 - 17.05.2013 klo 00:19:34
Tulosta viesti  
Timppa-70, hyvä kun sinä oot viisaampi  Silmänisku,
yritän joskus perässä tulla.

pääsin kuntoutukseen, se alkaa jo ensi maanantaina  Hymiö,
kai seon että jos ottaa ne kepit niin sitten luovutan  Nolostunut,
vielä sinnittelen.
Luin juuri uusimman epikriisin, vaikea selän nivelrikko,
ei naamaa naurata, taas on lisää sulattelemista Epävarma

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Timppa-70
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #26 - 17.05.2013 klo 01:00:50
Tulosta viesti  
Hei pp! Ei se oo mitään luovuttamista jos ottaa kepit käyttöön Mahtavavaan valitsen sen pienemmän pahan kuten maller mainitsi...ja kynnys kyllä oli korkea hakea ne kepit se tässä on hassua että luulin ettei polveni ja lonkkani siedä enää pyöräilyäkään mutta onneksi se pikku hiljaa talven jäljiltä rupeaa vetreytymään ja pystyn liikkumaan polkupyörällä paikasta toiseen Hymiö mutta kuljetan kepit mukana minne sitten pyörän parkkeeraan niin jatkan kepeillä!ja treenaan päivittäin vähän kuntosalilla ja olen laihduttanut muutaman kilon tässä kevään aikana vaikka en juurikaan ylipainoinen ole ja koko ajan on jotain tavoitteita Silmäniskueli ei se mitään luovuttamista oo kun kepit hankin...vaikka kyllähän sitä välillä tuskastuttaa ja itsesääli iskee..lienee normaalia tässä tilanteessa Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #27 - 17.05.2013 klo 09:32:10
Tulosta viesti  
Kepit käyttöön vaan rohkeasti.
On parempi liikkua edes keppien kanssa.
Liikkuminen niiden kanssa tulee tutuksi ennen kuin se on välttämätöntä. Käsivarsilihakset saavat samalla harjoitusta.
Sormet voivat joutua aika koville -- kahvaa voi pehmustaa ohuella vanulla, ohuista nahkakäsineistä voi tarvittaessa leikata sormen päät pois, pyöräilyhanskat.
Käsien rasvaaminen helpottaa, sormijumppa.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #28 - 17.05.2013 klo 11:48:35
Tulosta viesti  
Keppien käyttö vähentää niveliin kohdistuvaa rasitusta, sen lisäksi että liikkuminen on helpompaa. Se on aivan käytännön järkeä eikä mitään luovuttamista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #29 - 29.06.2013 klo 20:48:33
Tulosta viesti  
teistä tuntuu varmaan oudolle kun en ole vielä noita keppiä käyttöön ottanut,
mutta kun on ongelmia tuon polven ja lonkkien lisäksi, niskassa, käsissä ja selässä, niin jotenkin tuntuu etti jaksa enää noita keppejä.
Ja migreeni vaivaa myös niin usein ettei enää niskakipuja toivoisi enempää - kummin parempi, kenpä tietäis?

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

terttu
Aktiiviklubilainen
Poissa

*kohti uusia seikkailuja*

Vastaus #30 - 02.07.2013 klo 09:41:29
Tulosta viesti  
Sopuli kirjoitti 11.04.2013 klo 09:29:01:
Ehkä keppien säätäminen pitemmiksi/lyhyemmiksi auttaisi? Vika ei tosin välttämättä ole tässä, joidenkin hartiat vain menevät herkemmin jumiin.

Minäkin osallistun keskusteluun. On nimittäin kokemusta siitäkin että huomasin niskojen ja käsien rasittuvan todella rankasti toisen leikkauksen jälkeen. Kun vaihdoin keppien kumit apuvälinekeskuksessa, sieltä sanottiin että minun säätöni ovat ihan väärin ja niitä lyhennettiin sitten kahden reiän verran. Alussa tuntui oudolta mutta sitten huomasin että olkapää- ja käsikivut katosivat.
Muistakaa siis että säädöt ovat oikeat, liian pitkillä sauvoilla (tai lyhyillä) kulkeminen aiheuttaa sitä ja tätä ongelmaa. Onhan tässä tätä kärvistelemistä ilman ylimääräisiä kremppojakin Hymiö

Ja pp:lle, ota ihmeessä kepit käyttöön, näin minä ainakin tekisin. Alussa kädet ainakin rasittuvat ja on hyvä aloittaa lyhyemmillä matkoilla harjoittelu ja välillä pysähtyä jumppaamaan käsiä ja nuo hanskat ovat hyvä apu. Nyt kesäkelillä vielä helppoa kun ei tarvi käyttää piikkejä eikä pukea rukkasia. Ja kipulääkkeet ajan tasalle. Ja reppu selkään jos tarviit jotain kantaa, mieluiten ei kovin painavaa.

Lonkka oikea 8/2011, vasen 2/2013, revisio 5/2013
Sivun alkuun

IP kirjattu

Eevamari
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #31 - 06.07.2013 klo 23:29:24
Tulosta viesti  
Mielenkiintoinen keskustelu. En ole aikonut ottaa keppejä käyttöön. Suurin ongelma on se että kuljen portaat sama jalka edellä ja se aiheuttaa ihmetystä. Todella noloa ja on paikkoja jonne ei pääse hissillä...   Vihainen. Esim. esimieheni on hissittömän talon 3. kerroksessa ja on todella paha kävellä sinne, hävettää kamalasti kun joku tulee vastaan portaissa.  Ulkona keppien käyttö on hankalaa kun ulkoilutan nuorta koiraa.....

Miten te kannatte töissä tavaroita kun on keppi/kepit? Useinhan nämä kantohommat on juuri tiettyjen ammattiryhmien töitä.....  Vihainen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

terttu
Aktiiviklubilainen
Poissa

*kohti uusia seikkailuja*

Vastaus #32 - 06.07.2013 klo 23:55:03
Tulosta viesti  
Kuvittelisin että työterveyshuolto olisi se paikka jossa voisit tästä työpaikan porrasasiasta keskustella? Sitten kun olet jo jonossa leikkaukseen niin kirjeen mukana saat puhelinnumeroita esim. fysioterapeutin numeron, ainakin minä sain, ja häneltähän voi kai myös kysyä tästä työhön liittyvästä porrasongelmasta. Työterveyshuolto olisi minun mielestäni paras vaihtoehto, hehän tuntevat työolosuhteet parhaiten ja voivat vaikuttaa niihin. Näin itse tekisin. Muistan itse viime metrit töissä ennen ensimmäistä leikkausta kun lonkka oli todella kipeä ja piti juosta rapuissa (hissit varattuja) niin jouduin ottamaan muutaman ylimääräisen Panadolin päivittäin ja lopulta vaan sattui niin  ettei enää lääkkeen lisäyskään auttanut. Ja tuo keppien käyttäminen ulkona, onnistuisiko yhdellä kepillä, ainakin vetolaukkua voi vetää yhdellä kädellä (kauppaostot) mutta koiran ulkoiluttamisesta en tiedä onnistuuko kun en omista koiraa. Yksikin keppi on parempi kuin ei mitään ja kepin paikka siellä vastakkaisella puolella tukemassa kipeätä raajaa, tiedät varmaan.

Lonkka oikea 8/2011, vasen 2/2013, revisio 5/2013
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #33 - 07.07.2013 klo 10:16:16
Tulosta viesti  
Selkäreppu, olkalaukku ja isotaskuinen essu ovat yleisesti ottaen hyviä apuvälineitä tavaroiden kantamiseen silloin kun kädet tarvitaan keppien pitelemiseen, mutta työpaikan olosuhteita tuntematta en pysty sanomaan, voisiko jotain näistä soveltaa siellä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eevamari
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #34 - 07.07.2013 klo 13:00:06
Tulosta viesti  
Ulkona liikkuessa mulla on reppu... sisällä ei tietenkään... enkä halua näyttää vaivaiselta...  Esim. bussissa en ilman reppua pystyisi enää kulkemaankaan...

En ole leikkausjonossa, eikä mulla ole siihen hinkuakaan... ajattelin että ehkä sitten kun joudun eläkkeelle (siihen on vielä n. 4 v, mahd. jatkan pitempään....).

Työterveydessä polviongelma tuli esille kun vaapuin niin huonosti työhöntulotarkastukseen, silloin vakuuttelin etten joudu portaita kiipeämään, talossa on hissi... mutta enpäs tiennytkään että pomo muuttaa toiseen taloon...  Vihainen. Niin ja myös reppu on matkalla selässä, enhän muuten pystyisi pitämään kaiteesta tai seinästä kiinni.....

Repun kanssa on myös sporttisemman näköinen, nuorekkaamman näköinen - näin kuvittelen. Tavaraa mahtuu ihan eri tavalla kuin käsilaukkuun. Edustamista varten on pienempi nahkareppu  Pyöritä silmiä.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2013 klo 18:49:05 Kirjoittaja Eevamari »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #35 - 07.07.2013 klo 14:31:45
Tulosta viesti  
Sairastettuani kymmenisen vuotta tietämättäni lonkkia,menin ortopedille.Hän kysäisi miksi ihmeessä en kevennä' askellustani kepillä.
Otin yhden kyynärsauvan käyttööni heti,kävin töissä ilman keppiä ja vapaa ajalla keppi tiukasti mukana.
Lonkat finaalis nopeasti.Kaksi keppiä käyttöön ja saikulle.
Leikkauksista reilut kaksi vuotta.Selvää on,että kyynärsauva jää loppuiäkseni.
Kepin käyttö oli kova pala,sitä se on yhä edelleenkin välillä.
Jos vaihtoehtona on liikkumattomuus tai sitten liikkuminen kepin kanssa,niin jokainen voi tehdä henkilökohtaisen valintansa.
Minulla onkin viha-rakkaussuhde tuohon keppiini Vihainen Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #36 - 07.07.2013 klo 23:26:42
Tulosta viesti  
kyllä minäkin sitten varmaan tuohon keppiin ratkean jos en muutoin pääse liikkumaan,
siihen asti yritän kuitenkin pärjätä ilman  Hymiö,
tai ainakin niin kauan kuin selviää tuon niskan kohtalo, sitä on nyt kuvattu, ja ilmeisesti otetaan vielä magneetit.
Keksi keppiä varmaankin tarviin sitten, kun pitäis keventää nuo molemmat kipeät puolet   Hymiö

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #37 - 17.08.2013 klo 00:18:28
Tulosta viesti  
tänään se hetki tuli,
tuntui että tulee kohta itku joka askelluksella,,
piti hakea kepit,
ja ne tuntuu auttavan,
kyllä se tästä Hymiö

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #38 - 17.08.2013 klo 01:15:45
Tulosta viesti  
Hienoa, että jaksat olla noin positiivinen kivuista huolimatta!
Tsemppiä!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #39 - 17.08.2013 klo 10:49:56
Tulosta viesti  
Jos kepeistä on apua, niin käytä ihmeessä niitä. Jos tulee jotain ymmärtämättömiä kommentteja niistä niin viittaa kintaalla. Sinun oma pärjäämisesi on tässä tärkeintä, ei se mitä ihmiset siitä sanovat.

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #40 - 17.08.2013 klo 19:17:23
Tulosta viesti  
Tiedän tuon tunteen pp Surullinen
Usko pois,pian ei ketään enää kiinnosta kepit.
Mullehan keppi jäi loppuiäksi,hiljalleen olen sen alkanut hyväksyä Vihainen
Reilut kaks vuotta yhdellä kepillä kävely ottaa veronsa.Selän lihakset ei tykkää kierosta kävelystä ja pian joudun ottaamaan kaks keppiä käyttöön.Tosi iso kynnys edessä taas...

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #41 - 18.08.2013 klo 00:41:04
Tulosta viesti  
Kiitos tsemppauksesta  Hymiö,
kyllä nyt ainakin pidän toista matkassa,kun tuntuu että auttaa,
mutta ei ole vain tunnu olevan helppoa myöntää edes itselleen ettei pärjää.
Saa nähdä sitten minkä kommentin lääkäri antaa,
yksi kehotti ottamaan ne kepit, tämä toinen voi olla erimieltä,
sitten sen näkee..

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #42 - 26.10.2013 klo 22:15:20
Tulosta viesti  
hyvältä tuntuu että uskalsin ottaa nuo kepit kaveriksi,
on päiviä jolloin en niitä tarvitse,
mutta enemmän on niitä jolloin tarvitsen
ja kyllä ne auttaa  Hymiö
huomaan että useampi on uteliaana alkanut kysellä että onko jalka kipeä? tuntuu varmaan kummalle kun tämän ikäinen kepin kans kulkee, vaan olen nyt oppinut ajattelemaan, että en välitä,
käytän niin kauan kuin tarvetta on  Hymiö

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Ehkä.

Vastaus #43 - 27.10.2013 klo 20:46:01
Tulosta viesti  
Mullakin on taas aika liki tuo kepin käyttöönotto... Nilkka kiukuttelee oikein urakalla, on kipee ihan koko ajan särkylääkkeistä huolimatta. Vaan toisaalta, uuden nivelen asennusaika on jo tiedossa, 12. joulukuuta. Että semmoinen joulu tänä vuonna, kepit ihan varmasti käytössä silloin. Saapa oikein luvan kanssa huudella soffalta lisää glögiä, suklaata, kinkkua, herkkuja.....  Virnistys

Sivun alkuun
IP kirjattu

Hattivatti
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #44 - 28.10.2013 klo 12:20:02
Tulosta viesti  
Kyynärsauvan kävin minäkin hakemassa, kun lonkka rupesi kenkkuilemaan. Sairastan reumaa ja vuoden verran lonkka on reistaillut enemmän ja vähemmän. Nyt syksyllä se pahentui reippaasti. Sauvaa en tarvitse koko ajan, mutta sitten, kun se rasittuu kunnolla niin on ihan paikallaan. Kauppareissut on myös parempi hoitaa sauvan kanssa. Helpompaa se käveleminen on kepin kanssa, kuin seiniä pitki Hymiö.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #45 - 29.10.2013 klo 00:33:20
Tulosta viesti  
en minäkään koko aikaa keppiä käytä,
silloin kun selästä tarpeeksi hermokivut vihloo tuonne toiseen jalkaan
ja kun jalkaterä ei toimi, se menee tosi kipeäksi, ihan kuin pehmusteet olisi hävinnyt jalkapohjastasta -
silloin kävelen jotenkin kummasti
ja toinen polvi alkaa mennä kipeäksi,
kun silloin käyttää keppiä,
niin tuo terveempi jalka ei kipeydy  Hymiö

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Timppa-70
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #46 - 29.10.2013 klo 10:43:08
Tulosta viesti  
Minulla meni koko kesä ilman keppejä...vaikka toukokuussa näytti pahalta Hymiösain sillon 2 kortisoni piikkiä ja 90mg arcoxia kuurin 4 viikkoa..varmaan auttoi sen verran että polvi ei juurikaan turpoillut kesän aikana ja pystyi kävelemään ilman keppejä Silmänisku.Mutta nyt syksyn kelit on saanu polven taas tosi ärtyneeksi...kohta voisi käydä taas kortisonia piikin.Tää polvi on kohta ollut pahana jo 4 vuotta ja nyt kun vaihtui työterveys lääkäri niin se laittoi heti lähetteen peijakseen ortopedille Mahtava eikä alkanu sitä samaa saarnaa että olet liian nuori jne...eli valoa tunnelin päässä Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #47 - 29.10.2013 klo 16:56:15
Tulosta viesti  
Eihän missään ole määrätty että keppiä pitää käyttää aina tai ei ollenkaan, ihan hyvin voi käyttää sitä silloin kun tuntuu tarpeelliselta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Ehkä.

Vastaus #48 - 15.04.2015 klo 15:20:18
Tulosta viesti  
Kepit on mullakin edelleen satunnaisessa käytössä; normiaskareissa ja päivittäisissä toiminnoissa pärjään ilman, mutta pidemmät kävelyreissut vaativat kyllä keputtimet kaveriksi. Myös tän tekonivelen kanssa, rikko pirulainen kun on siirtynyt seuraavaan niveleen (oletettavasti huonojen liikeratojen vuoksi) jo ja siellä nyt kipuilee...  Vihainen

Sivun alkuun
IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #49 - 14.07.2015 klo 00:14:46
Tulosta viesti  
Kepit jätin pois jatkuvasta käytöstä tänä kesänä,
eli lähes kaksi vuotta meni niiden kanssa.
olen miettinyt, että kumpi pitää leikata ensin kun on molemmissa polvissa ja lonkissa nivelrikko?
alkaa olla oireita niin monenlaisia etten tiedä itsekään mikä mistäkin johtuu. Kipeytyykö polvet lonkkien nivelrikosta vai päinvastoin, vai johtuuko osa vieläkin tuolta selästä?

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta