Normaali aihe Leikkaukseen valmistautuminen (Luettu 18 355 kertaa)
sephora
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Leikkaukseen valmistautuminen
01.02.2012 klo 16:48:52
Tulosta viesti  
Heippa!
Jalkaleikatut, miten olette valmistautuneet leikkaukseen? Oletteko treenanneet enempi esim käsilihaksia, jotta keppien kanssa kävely olisi helpompaa?
Onko teidän täytynyt lopettaa e-pillerit ennen leikkausta ja olla syömättä myös leikkauksen jälkeen veritulpan (-ko) ehkäisemiseksi? Mitähän muuta tarvitsisi huomioida??

Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Sijainti: Helsinki
Re: Leikkaukseen valmistautuminen
Vastaus #1 - 01.02.2012 klo 19:41:28
Tulosta viesti  
Minä valmitelin itseäni nostamalla käsipainoa, jotta hauikset ym vahvistuisivat ja on siitä ollut hyötyä. Lisäksi söin rautapitoista ruokaa ja rautatabletteja, ettei hemoglobiini tipu liian alas leikkauksen jälkeen. Paljonkin riippuu mikä on hemoglobiinisi ennen leikkausta.
Itselläni on hormonikierukka, mutta siitä ei ollut haittaa. Kysäise lääkäritäsi siis ortopediltäsi tai anestesiälääkäriltä kun tapaat hänet. Mikäli olet jo tavannut heidät soita osastolle/sairaalaan missä sinut tullaan leikkaamaan ja tiedustele asiaa Hymiö.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2012 klo 09:22:42 Kirjoittaja Cat.. »  

Lonkkaleikkukset ohi!!
Toinen tammikuussa ja toinen elokuussa 2012.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Vastaus #2 - 02.02.2012 klo 09:27:42
Tulosta viesti  
Niin ja jos tupakoit kannattaa siirtyä nikotiinituotteisiin, sillä tupakointi lisää leikkaushaavan tulehdusriskiä. Itse onnistuin siirtymään nikotiinilaastareihin ja olen vielä sillä tiellä Virnistys.
Painonpudotus järkevästi. Kannattaa muistaa syödä monipuolisesti ja terveellisesti.
Olethan jo käynyt hammaslääkärissä??! Leikkaukseenhan ei pääse ilman hammaslääkärin "siunausta" eli todistusta siitä, että purukalustosi on kunnossa eikä ole reikiä, ientulehdusta jne.
Enpä nyt muuta tässä keksi...
Hyvää ja positiivista mieltä matkalle tarvitaan aina Hymiö!!

Lonkkaleikkukset ohi!!
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Sijainti: Pirkanmaa
Vastaus #3 - 02.02.2012 klo 09:30:06
Tulosta viesti  
Joo minäkin olen edelleen tupakkalakossa.  Virnistys

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Vastaus #4 - 02.02.2012 klo 09:57:33
Tulosta viesti  
niin ja jos syöt omegaa se pitää lopettaa

Lonkkaleikkukset ohi!!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Hapu
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 02.02.2012 klo 11:36:21
Tulosta viesti  
Minulta kysyttiin tulohaastattelussa syömisistä ja juomisista. Omega pois, tupakki pois ja muuten ei mitään erityistä. Tupakki myös hidastaa kuullemma luutumista. Treenasin kroppaa kokonaisvaltaisesti, mutta erityisesti jalkoja, selkää ja käsiä kuntosalilla.

Hypermobiliteettisyndrooma
"Joku reuma"
Psoriasis
vasemman nilkan tripleluudutus 19.12.2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

sephora
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #6 - 02.02.2012 klo 13:45:07
Tulosta viesti  
Kiitti vinkeistä, käsipainon nostoon siis! Hymiö Onko joku aikaraja, kuinka on täytynyt käydä hammaslääkärissä ennen leikkausta, onko esim 1 kk ennen leikkausta? Ja tarviiko siis ihan kirjallisen todistuksen että suu ja purukalusto on kunnossa? Kuulin myös, että täytyy ilmoittaa jos suussa on implanttihammas tai kruunu/silta, onko niillä jotain merkitystä leikkaukseen? Minulla on implantti ja kruunu.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #7 - 02.02.2012 klo 13:47:45
Tulosta viesti  
Kerro esikäynnillä näistä suussa olevista jutuista.  Hymiö

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #8 - 02.02.2012 klo 14:00:13
Tulosta viesti  
Coxassa on aikaraja, että jos hampaat on tarkastettu viimeisen 6 kk aikana niin se riittää. Minulle annettiin valmis kaavake joka hammaslääkärin piti allekirjoittaa, mutta tässä saattaa olla sairaalakohtaisia eroja, jossakin ehkä riittää pelkkä oma ilmoitus. Implanteista yms. en tiedä, mutta kerro varmuuden vuoksi kaikki mahdollinen, parempi antaa liikaa tietoja kuin liian vähän.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #9 - 02.02.2012 klo 14:19:14
Tulosta viesti  
Olin hölmöyksissä vastannut esitietolomakkeeseen, että minulla on epilepsia. Nolostunut Tarkoitus oli varmaan kertoa AS/ADHD diagnooseista. Siihen ruksattiin hirveet määrät kaikenlaista ja keskittymiskyky ei riittänyt ainakaan minulla.  Pyöritä silmiä

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

sephora
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #10 - 02.02.2012 klo 14:20:10
Tulosta viesti  
Juu parempi ilmoittaa kaikki. Onkohan sitten tulehdusriski isompi kun on vieraita esineitä suussa, täytyypä kysyä hammaslääkärilta kun menen käymään.
Onko teillä ollut siis joku esikäynti? Ortopedi sanoi minulle että kutsu tulee leikkaukseen ja siellä nähdään. Ja anestesialääkärin myös samana päivänä kun leikataan.
Onko teidät muuten leikattu selkäydinpuudutuksessa vai nukutuksessa? Minut on nukutettu aiemmin kun leikattiin olkapää ja jotenkin tuo selkäydinpuudutus hirvittää, mieluummin olisin taju kankaalla ja heräisin kun kaikki on ohi. Saakohan sitä valita edes, olen ymmärtänyt että jalat kai aina ensisijaisesti puudutuksessa?

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #11 - 02.02.2012 klo 14:24:59
Tulosta viesti  
Tietääkseni kaikilla on esikäynti.  Täh En saanut leikkausta nukutuksessa vaikka pyysin eli tehtiin selkäydinpuudutuksella. Sain onneksi torkkulääkettä ja torkuin lähes koko leikkauksen ajan.

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #12 - 02.02.2012 klo 14:29:48
Tulosta viesti  
Minut leikattiin kaksi kertaa selkäydinpuudutuksessa (oikea lonkka ensin ja vasen 3 viikkoa myöhemmin) eikä siinä ollut mitään hätää, olin saanut niin voimakkaat esilääkkeet ettei ollut huolen häivää, kuulin sahaukset ja vasaroinnit kuin kaukaa muista maailmoista. Coxassa olisi saanut pyytämällä nukutuksen mutta en halunnut, kun oli niin karmeat kokemukset lapsuudenaikaisesta eetterinukutuksesta, vaikka tiesinkin ettei eetteriä enää käytetä ja nykyään on paremmat aineet. Selkäydinpuudutuksen aikana voidaan antaa myös jokin mitä sanotaan kevytnukutukseksi, ihan tarpeeksi sekin vie tajua kankaalle.

Kyllä joku esikäynti oli, muistaakseni viikon ennen leikkausta. Siihen meni monta tuntia ja piti puhua hyvin monen ihmisen kanssa, lääkärin ja sairaanhoitajan ja anestesialääkärin ja fyssarin ainakin, en muista oliko vielä joku muu. Tässäkin voi kyllä olla sairaalakohtaisia eroja, milloin esikäynti on ja keitä kaikkia silloin tapaa. Minä tiedän vain Coxan kolmen vuoden takaisen systeemin, en tiedä onko se edes sama enää ja vielä vähemmän siitä miten muualla tehdään.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #13 - 02.02.2012 klo 14:36:29
Tulosta viesti  
Lainaus:
Siihen ruksattiin hirveet määrät kaikenlaista ja keskittymiskyky ei riittänyt ainakaan minulla.

Minä sain myös täytettäväksi niin kauhean kasan kaavakkeita että meni monta tuntia kun niitä selvittelin, pahin oli se missä piti selostaa kaikki käyttämänsä lääkkeet eikä suinkaan riittänyt pelkkä lääkkeen nimi, vaan piti tietää vahvuus myös. Siinä, missä kysyttiin tauteja, oli sellaisiakin joista en ollut ikinä edes kuullut, ja siihenkin meni kauheasti aikaa kun mietin tuntemattomia tauteja, että mikähän tämäkin on. Sitten kun pääsin siihen paperiin saakka missä kysyttiin mitä halusi syödä sairaalassa aamupalaksi, en meinannut enää tajuta niin yksinkertaista asiaa kun pää oli jo ihan täynnä tuntemattomien tautien ja lääkkeiden nimiä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sephora
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #14 - 02.02.2012 klo 14:50:35
Tulosta viesti  
Saas nähdä tuleeko esikäynti, ortopedin mukaan ei. Mutta mun täytyy sille varmaan muutenkin soittaa kun pitää vielä kysyä saikusta ja saiko sillä jalalla nyt varata yhtään alkuun ja muusta ja sano että voi soittaa jos tulee jotain mieleen. Isälläni on leikattu polven tekonivel Coxassa ja muistan että taisi käydä parikin kertaa siellä ennen leikkausta ja hirveästi oli papereita täytettävänä. Tuleekohan nuo esitietopaperit kuinka pian täytettäväski, voiko niiden perusteella arvailla kuinka pian tulisi leikkauskutsu..?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #15 - 02.02.2012 klo 15:19:41
Tulosta viesti  
Minulle kävi niin että jonohoitaja soitti ja kertoi leikkauspäivän, ja samanaikaisesti oli lähetetty se kaavakenippu postissa eli se tuli suurinpiirtein seuraavana päivänä. Arvelen kyllä että minulta jäi yksi esikäynti väliin siksi että minut oli laitettu suoraan leikkausjonoon reumalääkärin lähetteen perusteella, eli siis normaalisti olisi ollut ensin se käynti jossa päätetään leikkauksen tarpeellisuudesta ja sitten leikkauksen esikäynti erikseen, mutta minulla oli vain tämä toinen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #16 - 02.02.2012 klo 15:57:25
Tulosta viesti  
Ymmärsin, ettei kohdallasi ole kyse tekonivelleikkauksesta? Tuo hammastodistus on nimenomaan tekonivelleikkausessa pakollinen, koska siinä jää kehoon vierasesine, johon suusta peräisin olevat bakteerit voivat sitten pesiytyä. Ja siksi hammasohje tekonivelleikattaville annetaan jo ensimmäisellä käynnillä jolloin leikkauspäätös tehdään, koska suussa saattaa olla paljonkin korjattavaa. Ja aikojenkin saaminen voi kestää. Mutta hyvähän se on varmistua suun kunnosta tavallisessakin leikkauksessa.
Muutoinkin voi olla, että paperisota traumakorjauksessa on vähäisempää kuin tekonivelleikkauksessa, siksi kannustan soittamaan avoimet asiat etukäteen niin saat rauhan. Saattaa olla, että anestesiologin ym. tarkistukset tehdään vasta jo ollessasi sairaalassa. Joka tapauksessa kun saat leikkauskutsun, siinä annetaan ohjeet miten toimia, onko esikäyntiä vai mitä. 

Selkäpuudutusta ei hevillä muuteta täydeksi nukutukseksi, koska se on hoidon kannalta ihan erilainen. Toki sellaisenkin varmaan saa, jos välttämättä vaatii. Mutta hereillä ei tarvitse olla, pienellä lisälääkkellä selkäpuudutetultakin häipyy taju, mutta se on vain unta eikä tule nukutuksen jälkeisiä oireita. Eli ei kannata vaatia nukutusta. Esilääkittynä selkäpuudutuksen pisto ei tuntunut sen kummemmalta kuin kanyylin laitto käteen.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #17 - 02.02.2012 klo 16:08:06
Tulosta viesti  
Joo näin on. Hampaista kysytään silti onko kunnossa ja hyvähän ne on olla ettei tule mitään infektiota. Siitä ainakin minulle sanottiin että pitää olla varpaidenvälit ehjät eikä ole mitään hautumia.

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

helinä59
Aktiiviklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Päijät-Häme
Vastaus #18 - 02.02.2012 klo 16:09:47
Tulosta viesti  
Päijät-Hämeessä n 3 vkoa ennen leikkausta käydään tk:ssa sairaanhoitajalla,
hän tekee esitarkastuksen.
Vko ennen leikkausta on vuorossa käynti sairaalassa,
ja siellä ohjelmassa mm labrassa käynti, EKG, tapaaminen sairaanhoitajan,
fysioterapeutin, leikkaavan- ja anestesialääkärin kanssa, tähän kaikkeen on
kehotettu varaamaan koko päivä aikaa.
Sitten leikkauspäivän aamuna sisään sairaalaan....

Lonkkaleikkaus helmikuussa 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #19 - 02.02.2012 klo 21:20:22
Tulosta viesti  
Haastattelu on varmaan muodossa tai toisessa vaikkei leikkaukseen menisikään.
Toisissa tapauksissa laajempi kuin toisissa. Tokko kovin paljon sairaalakohtaisia eroja on.
Sairaalaan mennään yleensä leikkausaamuna. Toki voi olal terveydellisiä syitä -- jokin lääkitys tms voi vaatia saapumista jos edellisenä iltana. Jos on pitkä, hankala matka kannattaa pyytää päästä jo edellisenä päivänä.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

sephora
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #20 - 07.02.2012 klo 12:19:11
Tulosta viesti  
Tein viikonloppuna vähän kotona testiä, miten sitä liikkuisi jos ei saa varata toiselle jalalle, eli yhdellä jalalla mennään. Huomasin, että mun sohva on pirskatin matala, ja siltä ylös kömpinen on todella työlästä, oikeastaan mahotonta. Sänky on onneksi korkea. Myös wc pönttö on todella matalalla, mietin pitäisiköhän siihen hankkia sellainen koroke? Tietääkö joku mistä niitä saa hankittua ja ovatko kuinka kalliita? Yksin kun asuu, niin täytyy kaikki ottaa huomioon että pärjää ettei koko ajan tarvi jotain pyytää apuun. Mietin myös suihkussa käyntiä, miten se onnistuu, onko teillä olllut joku tuoli millä istua?? Välillä tuntee ittensä kyllä niin pöllöksi, kun rupee pohtii näitä juttuja Virnistys Kun mulla aiemmin leikattiin olkapää ja se oli 8 viikkoa 24/7 kantositeessä, niin housujen pukeminenkin oli yhdellä kädellä yllättävän hankalaa ennenkun keksi niksit. Siksi varmaan näitä nyt mietin etukäteen.. Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariza
Poissa

Päivä kerrallaan!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #21 - 07.02.2012 klo 12:32:00
Tulosta viesti  
Kaikki tarvittavat apuvälineet (kyynärsauvat, pöntön koroke, sängyn/sohvan jalkojen korokkeet, suihkutuoli jne) saat terveyskeskuksestasi lainaksi, ei niitä tarvitse itse ostaa, lainaaminen on ilmaista. Soittelepa terveysasemalle ja kysele sieltä missä teillä tuo apuvälinelainaamo on.

Mulla oli esihaastattelut päivää ennen lonkan tekonivel leikkausta. Koko päivähän siellä sitten meni, kun tapasin leikkaavan lääkärin, anestesiahoitajan, sairaanhoitajan ja jumpparin. Ja päivän päätteeksi sitten siirryinkin jo osastolle odottamaan aamun operaatiota.

Kutsun mukana mulle ei tullut minkäänlaisia kaavakkeita. Niitä sitten kyselivät, mm. sitä hammaslääkärin allekirjoittamaa todistusta. No, eihän mulla sellaista ollut, mutta uskoivat kun kerroin hoidattaneeni hampaat kuntoon muutamaa viikkoa aiemmin. Samaten hammasröntgenissä olin ollut.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Vastaus #22 - 07.02.2012 klo 12:32:28
Tulosta viesti  
Ehdottomasti sinun kannattaa hankkia apuvälineitä!! Niitä saa paikkakuntasi apuvälinelainaamosta tai joku senkaltainen on nimi. Sieltä saa
wc pöntön korokkeen, sängynjalkojenkorokkeet, tarttumispihdit, sukanvetolaite, kepit ym. ym.
Helpottaa elämää leikkauksen jälkeen Hymiö.
Tässä saamani linnki, toivittavasti auttaa sinua
http://www.coxa.fi/uploads/Potilasohjeet/Opas2_Tervetuloa%20%20tekonivelleikkauk...

ööö tuota toistelinkin Marizan jo kirjoittamaa tietoa Pyöritä silmiä Järkyttynyt

Lonkkaleikkukset ohi!!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #23 - 07.02.2012 klo 13:09:09
Tulosta viesti  
Pienemmillä paikkakunnilla apuvälinelainaamo on yleensä terveyskeskuksen yhteydessä, isommissa kaupungeissa se voi olla erillisenä. Sieltä saa kyllä kaikki tarvittavat apuvälineet lainaksi, ei tarvitse ostaa. Pitkävartinen kenkälusikka muistaakseni edellytetään olevan omasta takaa. Ainakaan täällä Tampereella ei tarvinnut olla lääkärintodistusta tai muita papereita, riitti kun selitti että on menossa lonkkaleikkaukseen.

Sohvaa voi korottaa joko laittamalla sen jalkojen alle jotain tai sitten apuvälinelainaamosta saatavalla koroketyynyllä, joka on aikalailla "agenttisalkun" kokoinen ja näköinen mutta pehmeä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #24 - 07.02.2012 klo 13:13:34
Tulosta viesti  
Onko sulla sellainen metalliputkista ja satulavöistä valmistettu? Itsellä ollut nyt lainassa tuon uniapnean takia. CPAP-kokeilua en ole vielä päässyt aloittamaan.  Epävarma

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

sephora
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #25 - 07.02.2012 klo 13:48:45
Tulosta viesti  
Voi vitsi, täältä kyllä saa hyvää tietoa, super iso kiitos! Jos saa korotetun sohvatyynynkin tms niin olisi aivan loistavaa! Mietinkin jo mitä siihen korokkeeksi laittaisi kun ei viittisi koko sohvaa uutta ruveta ostaan. Tarviipa soitella omaan terveyskeskukseen!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #26 - 07.02.2012 klo 16:54:23
Tulosta viesti  
Kuntasi "terveyssivusto" auttaa eteenpäin. kirjoita hakusanaksi apuväline, apuvälinelainaamo tms

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #27 - 07.02.2012 klo 17:02:33
Tulosta viesti  
Ja jos ei ole just tarvitsemaasi kotikunnan varastossa, niin tilaavat.  Näin olen saanut "vaikka mitä".

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #28 - 07.02.2012 klo 19:38:33
Tulosta viesti  
Huomioi sohvan kohdalla että ylös noustessakaan ei lonkka saa taipua yli 90 asteen kulmaan. Matalalta on todella vaikea nousta tätä sääntöä rikkomatta. Nykyään yhä useammin saa varata leikattuun jalkaan, joten kyse ei ole yhdellä jalalla noususta, vaan kehon painopisteestä.  Itse en ole sohvallamme istunut sitten viime elokuun, se on aivan liian matala eikä pehmeällä sohvalla apuvälinelainaamon kova koroketyyny välttämättä auta, se vain keikahtaa. Parasta olisi, jos hankkisit sohvan jalkojen alle korotukset, joko lainaamosta saatavat sängynjalankorotukset tai itse viritetyt esim. tietosanakirjakorotukset. Pitää olla vain tarpeeksi! Sohvan olisi oltava yhtä korkea kuin sängyn!

Ruokapöydän tuoliksikin suosittelen käsinojallista, jos vain huushollista löytyy - käsivoimat ja tuet (-nojat) ovat kaikissa kohdin tarpeelliset kun koettaa leikkauksen jälkeistä kehoaan siirrellä.

Suihkussa käynti sujui hyvin seisaaltaan, mutta suihkun jälkeen kuivaaminen on sitten se vaaran paikka, jossa pitäää varoa paitsi liukastumista myös liiallisia kurkotuksia. Tarttumapihdeillä voi varmaan jo etukäteen vähän harjoitella esim. kuinka ulottuu pyyhkeellä jalkaterään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #29 - 07.02.2012 klo 19:46:32
Tulosta viesti  
Tässä taisi olla kysymyksessä nilkka eikä lonkka jos muistan oikein, silloin ei lonkan taivutusta tarvitse varoa mutta matalalta nouseminen voi olla hankalaa siksi että leikatulle jalalle ei saa varata.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #30 - 07.02.2012 klo 19:52:16
Tulosta viesti  
Ach so! Siinä tapauksessa peruutetaan äskeinen, soveltuvin osin.
Suihkussa onkin varmaan omat ongelmansa, jos on jotain "telineitä" jalassa?
Joka tapauksessa lainaamossa on suihkutuoleja, joilla voi istua toimituksen ajan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sephora
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #31 - 08.02.2012 klo 11:46:03
Tulosta viesti  
Joo tosiaan kyseessä nilkka, jolle ei tod näk saa ekaan kahteen viikkoon varata yhtään (varmistan tämän vielä). Siksi viikonloppuna testailinkin miten yhdelle jalalla nouseminen onnistuu matalalta sohvalta ja wc pöntöltä ja se on toooosi hankalaa. Mutta hyvä että saa näitä apuvälineitä. Suihkutuoli onkin hyvä kanssa, yhdellä jalalla on aika vaarallista seistä kun hankala nyt keppien kanssakaan suihkussa olla Virnistys Kiitos kaikille vinkeistä!! Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #32 - 08.02.2012 klo 12:06:58
Tulosta viesti  
Suihkussa lähtö kannattaa suorittaa hyvin tarkasti... Kokemusta on heti seuraavana päivänä liukastuin kun kävin suihkussa ekaa kertaa ja kaikki paino meni leikatulle jalalle ja käsi jäi myös alle.

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #33 - 08.02.2012 klo 13:06:07
Tulosta viesti  
Voiskohan sinne suihkuun laittaa jonkin liukastusesteen? Muistelen aikoinaan nähneeni (ihan tavallisissa kaupoissa) sellaisia hassuja kumimattoja jotka oli tarkoitettu ammeen pohjalle. Olisko samanlaisia käytettäviksi ilman ammetta?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #34 - 08.02.2012 klo 14:01:53
Tulosta viesti  
Sellaisen ammeen pohjalle tarkoitetun kumimaton voi yhtä hyvin laittaa myös lattialle, äidilläni oli sellainen pitkän aikaa ja hyvin toimi. Se oli ostettu Anttilasta ja tarttui muistaakseni imukupeilla paikoilleen, vai oliko se kumi vain itsestään niin luistamatonta. Eihän silloin ole väliä onko se ammeessa vai lattialla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #35 - 08.02.2012 klo 14:30:01
Tulosta viesti  
Juu, arvelin vain, että onkohan se ammeenpohjamatto turhan pieni.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #36 - 08.02.2012 klo 16:50:19
Tulosta viesti  
Eihän se kovin suuri ollut, mutta riitti kuitenkin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sephora
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #37 - 09.02.2012 klo 09:35:03
Tulosta viesti  
Täytyypä hankkia tuollainen liukuestematto suihkuun, tosi hyvä idea. Ja mattojen alle varalta sellainen liukueste kuminen. Mä onnistun jotenkin aina telomaan itteni, siksi tässä tarvii kaikki huomioida Hymiö
Kurnaus, kyllä varmaan sattui Nolostunut Menikö sulla leikkaus pieleen kun heti kaaduit? Jouduttiinko fiksaamaan jotain uudestaan sen takia?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariza
Poissa

Päivä kerrallaan!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #38 - 09.02.2012 klo 11:20:28
Tulosta viesti  
Mä otin olohuoneen isoa mattoa lukuunottamatta kaikki matot pois. Sain samalla tilaisuuden viedä ne pesulaan. Nyt odottavat pussissa rullalla. Tulevana vikonloppuna olis tarkoitus kevätsiivousta hiukan tehdä ja laittaa matot takaisin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #39 - 09.02.2012 klo 11:42:16
Tulosta viesti  
Minä otin pois vain keittiön maton joka on pieni ja kevyt, isommat tuntuivat pysyvän niin tukevasti paikoillaan että annoin niiden olla eikä niistä mitään haittaa ollutkaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sephora
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #40 - 09.02.2012 klo 12:29:03
Tulosta viesti  
Soitinkin jo apuvälinepalveluun, saan Laakson sairaalasta kaiken tarvittavan. Mitä luulette, voikohan sieltä saada vähän opastusta vielä kepeillä kävelyyn rappusissa kun hakee ne? En huomannut kysyä soittaessa. Mua todellakin ne rappuset jännittää ja olisi kiva oppia taito ennen leikkausta, ettei tarvi sitten kipulääketokkurassa harjotella rappusissa sairaalassa ennen kotio lähtöä kun kuitenkin on päiväkirurginen toimenpide..

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #41 - 09.02.2012 klo 13:37:19
Tulosta viesti  
Kysy välineitä hakiessasi, ehkä hyvinkin opastavat. Yleensä sairaalan fyssari neuvoo konstit, mutta en tiedä miten päiväkirurgiassa menetellään. Ei kai sieltäkään kovin tokkuraisena ulos päästetä, joten luulisin että tämä sielläkin opastettaisiin, mutta en ole koskaan ollut päiväkirurgiassa joten en tiedä. Varmaan siitä on netissä joku videokin, tietääkö joku osoitetta?

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #42 - 09.02.2012 klo 13:47:35
Tulosta viesti  
Ei onneksi mennyt leikkaus pieleen.  Hymiö Kotiutustiimi kävi samana päivänä ja laitettiin kipsin päälle suihkusuoja. Ei tullut siinä sitten mieleen liukastusvaara.

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

sephora
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #43 - 10.02.2012 klo 09:05:46
Tulosta viesti  
Sainkin täällä jo linkin kyllä missä opetettiin kepeillä kävelyä, se oli tosi hyödyllinen. Mutta olisi kiva että joku opastaisi ihan käytännössä Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #44 - 10.02.2012 klo 09:08:34
Tulosta viesti  
Luulen että se kepeillä harjoittelu tapahtuu vasta sairaalassa joskus leikkauksen jälkeen.  Hymiö

On kyllä parhaat netissä olevat ohjeet, mistä joku kertoi.  Hymiö

Patellae subluxatio

Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu