Normaali aihe Spinaalistenoosi ja nivelrikko (Luettu 33 318 kertaa)
nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: e-pohjanmaa
Spinaalistenoosi ja nivelrikko
21.01.2012 klo 17:00:14
Tulosta viesti  
Kuulostelen vain onko muita spinaalistenoosi- ja nivelrikkoihmisiä näillä taajuuksilla, ja kuinka muilla menee...?
Itsellä on polvi ja lonkka jo vaihdettu, selän tilannetta kai vain odotellaan että menisi jalka alta...

Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Sijainti: Kerava
Re: Spinaalistenoosi ja nivelrikko
Vastaus #1 - 21.01.2012 klo 20:53:47
Tulosta viesti  
Tuolla toisessa keskustelussa kävikin jo ilmi, että ollaan kohtalotovereita. Molemmissa polvissani on tekonivelet ja olen menossa toisen lonkan tekonivelleikkaukseen parin kuukauden päästä. Ja toinenkin lonkka on aika kypsää kamaa  Vihainen. Selässä on spinaalistenoosi; en yletä varpaisiini koska selkä ei taivu, en saa taivutettua selkää juuri taaksekaan ja sivulle taivutuskin on hyvin onnetonta. Joten näillä mennään  Kieli.

Muita sairauksia ei onneksi ole eikä lääkityksiä lukuunottamatta viihdevuosien hormoonilääkitystä ja lonkan vaatimaa kipulääkitystä  Hymiö.

spinaalistenoosi +2x polven tekonivel + 2x lonkan tekonivel
Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 22.01.2012 klo 20:47:11
Tulosta viesti  
Tervehdys Aavee,taidetaan olla ainoat läpirauskat täällä linjoilla!
Kun polveni kuvattiin reilut 2 v.sitten niin löytyi molemmissa polvissa +jalkapöydissä nivelrikko, sitten löytyi lonkat heti perään(vaivoja oli kyllä ollut jo aiemminkin-pistävää kipua askeltaessa) ja viime talvena reilun vuoden kestäneiden "iskiasvaivojen " syy löytyi eli rappeumaa selän nivelissä ja tuo ahtauma...
Eli tieto on lisännyt tuskaa- ja kipulääkkeitä myös.
Ainut asia mitä haluaisin loppuelämältäni on se, että olisin suhteellisen kivuton, voisin olla eläkkeellä ennen kuin rikon loputkin itsestäni ja saisin nähdä kaikkien lastenlasten kasvavan aikuisiksi eli 20 seuraavaa vuotta- onkohan liikaa toivottu?

Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Vastaus #3 - 22.01.2012 klo 23:11:29
Tulosta viesti  
No ei tosiaan ole liikaa toivottu  Hymiö. Ja mehän porskutetaan täysillä eteenpäin edelleen, välillä takkuaa ja tuntuu että tässäkö tämä nyt on mutta joskus aurinko paistaa risukasaankin  Kliseinen.

Totta on se, että tieto lisää tuskaa mutta toisaalta myös niin, että kun tietää ei tarvitse pelätä vielä pahempaa. Ensi kerran kun tästä selkäongelmastani kuulin, olin jo valmis ajamaan autolla päin sillan betonipylvästä; hankalaa kun ei ollut silloin vielä ajokorttia  Kieli. Mutta näinä reiluna kymmenenä vuonna olen sopeutunut mielestäni aika hyvin siihen, että jonain päivänä en enää selän takia pysty kävelemään. Nyt on jo ajokorttikin (ja auto) mutta olen ehkä sitten tuon jälkeen (tai juuri tuon takia) taas sen verran lisää "kasvanut" että tappelen näitä vaivojani vastaan. Se vaan nyt on niin, että selkä ja jalat saavat luvan kitkuttaa tällä matkalla mukana ja pää on se, joka viime kädessä määrää miten tässä pärjätään. Ja päästä ei ainakaan toistaiseksi ole löydetty mitään vikaa  Virnistys.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #4 - 27.03.2012 klo 23:48:01
Tulosta viesti  
Hei
Onhan täällä muitakin "raihnaisia" ihmisiä.
Minulla polvi leikattu 5 kertaa - nyt polvituen varassa, spinaalistenoosi leikattu (hermosäryt jäi vaivaamaan), hermojuurikysta, koko rangan nivelrikko, sekä osassa niveliä. Ei tässä hurrata, mut aamulla kun saa sähköiskun heti sängystä noustessa, niin tietää tasan olevansa hengissä Virnistys. Muutama pilleri aamupalaksi, niin vähän ajan päästä helpottaa. Sitä minäkin odottelen ja toivon että saisi helpotusta näihin kipuihin, muutenkin kuin kamalan kasan "mömmöjä" syömällä.

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 28.03.2012 klo 08:44:49
Tulosta viesti  
Huomenta!
No nyt meitä on jo kolme moninivelrikkoista täällä palstalla,jee!
No ei ole kyllä riemunkiljaisun asia omistaa tällainen kroppa joka "lahoaa" ennenaikojaan...
PP,kuinka kauan meni diagnoosista sp.stenoosin leikkaukseen ja missä sinulla on nyt hermosäryt?
Minua on tutkittu pala kerrallaan (sillä ihminenhän koostuu osista,eikö vain Pyöritä silmiä) ja muut vaivat lakaistu maton alle sillä hetkellä, nyt odottelen taas vaihteeksi ortopedille pääsyä ja tuomiota mitä tehdään vai tehdäänkö mitään...Selässä on rappeutumista liki koko rangassa,jalkapöydissä ja leikkaamattomissa isoissa nivelissä nivelrikko joka odottaa oikeaa hetkeä vaivatakseen riittävästi.
Mikä sinun polvesi historia on kun noin monta leikkausta olet joutunut läpikäymään?
Aavee,tsemppiä leikkaukseen,odotan innolla kirjoituksiasi kotiuduttuasi!

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 28.03.2012 klo 10:35:59
Tulosta viesti  
Hei nuori mummu, aavee ja pp! Kyllä raihnaisia riittää ja moninivelrikkoisia. Myös minä olen yksi heistä: minulle tuo moninivelrikkodiagnoosi pamahti viime kesänä ja se sai minut tosi maahan ja lannistetuksi. Minulla on molemmat polvet tekoniveliset, oikeassa lonkassa oireilee säryin ja liikkumisrajoituksin nivelrikko, oikeassa olkapäässä paha nivelrikko ja vasen alkanut varoitella kipuoirein, molemmissa peukalon tyvinivelissä pitkälle edenneet nivelrikkomuutokset. Olen vähän päälle viisikymppinen, vaikka nivelet ovat iäkkäämmän. Kuka kumma ne on kanssani vaihtanut!  SilmäniskuOnneksi toinen peukalon tyvinivelistä on nyt leikattu ja toinen odottaa vuoroaan, kunhan leikattu toipuu käyttökuntoon. Lonkassa ja olkapäässä myös leikkaustarvetta jo nyt. Pelkään koko ajan, että kunto romahtaa käsien ja jalkojen suhteen totaalisesti. Päivä kerrallaan on selvittävä särkyjen kanssa ja yritettävä pitää lihakset siinä kunnossa, että ne tukisivat huonoja niveliä. Jos liikkumisen jätän, en varmasti enää nouse sängynpohjasta. Olen yrittänyt olla vielä työelämässä, kuitenkin pitkiä sairaslomia on ollut pakon edestä. Yksi niistä nyt meneillään. Työkyvyttömyyseläkkeestä on minulle puhuttu, kuitenkaan en ole vielä ratkaisua suuntaan tai toiseen tehnyt. Nyt elän päivän kerrallaan, jotta jaksan.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #7 - 28.03.2012 klo 12:18:30
Tulosta viesti  
Spinaalistenoosi alkoi vaivata pikkuhiljaa lisäten selän ja jalkojen kipuilua, en aluksi osannut edes niitä yhdistää mielessäni, söin vain kipulääkkeitä. sitten kun tuli hetki jolloin pienikin mäki alkoi olla ylitsepääsemätön este, niin menin lääkäriin, sieltähän se pikkuhiljaa alkoi selvitä. Aikaa kului kaikkiaan tuosta leikkaukseen n. 8 kk. Leikkauksen jälkeen osa kivuista ja oireista hävisi, osa tuli takaisin, nyt on takapuoli ja jalat hermosärkyjen kohteena, joten pilleriä poskeen.. Polvi mulla on ollut ongelmana 95 alkaen, lähti kolmesti pois paikaltaan, sitten leikattiin - päin mäntyä, sitten on korjailtu ja tehty osteotomia, nyt sitten kohta on käsillä varmaan nivelen vaihto, kun kipu vaan jatkuu. Mut hengissä ollaan, välillä enemmän - välillä vähemmän Silmänisku

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 28.03.2012 klo 15:58:48
Tulosta viesti  
Pp,ilmeisesti ahtaumasi löydettiin magneettikuvauksella,entä oliko nikamansiirtymä myös? Ortopediko leikkasi,entä missä sinut leikattiin?Kuinka nopeasti toivuit leikkauksesta,entä leikkauskivut
Anteeksi että kysymyksiä tulee roppakaupalla mutta tietämättömyys vaivaa tässä asiassa!
Sirpe, kuinka peukku liikkuu,eikös kipsi ole jo pois,vai onko?
Kyllä meille joillekin on tullut syntymäjaossa tosiaankin käytetyt osat,ei kai me muuten viisikymppisinä oltaisi tässä kunnossa Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #9 - 28.03.2012 klo 16:46:44
Tulosta viesti  
Neurokirurgi leikkasi , leikkauskivut leikkauksen jälkee oli pientä näihin jatkuviin hermokipuihin verrattuna, onneksi edes osa jäi pois. Magneettikuvissa tällaiset näkyy. Toipuminen vielä kesken ja hidasta, kun tuo polvi ja hermokipu vähän jarruttaa kaikkea tekemistä.
Eli ollaanko kaikki n. viisikymppisiä, liekö sattunut huonot osat jakoon sillä vuosikymmenellä? Täh
« Viimeksi muokattu: 03.12.2012 klo 00:13:38 Kirjoittaja pp »  

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Riffi
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Jerppua reisiin ja joskus
titaania polviin

Vastaus #10 - 28.03.2012 klo 17:10:32
Tulosta viesti  
Minä nautin mummolassa ainakin paljon sitä kuuluisaa pullamössö-kahvia.
Ainakin tähystyskameran kuvista näytti nivelpinnat ihan samanlaisilta kuin tuo maaginen herkku.  Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #11 - 28.03.2012 klo 22:49:17
Tulosta viesti  
Juu, pullamössö oli minunkin herkkua pienenä. Tosin söin sitä silloin niin paljon, ettei enää maistu kuin ruisleipä.

Todella meillä on ollut hyvä ajankohta syntyä, kun kaikkim ollaan synnytty vanhoissa nivelissä. Mikä lienee silloin aiheuttanut huonot nivelet?

Nuori mummu, minulta poistettiin kipsi noin kaksi viikkoa sitten tikkien positon yhteydessä. Samalla laitettiin käsi  aktiivilastaan, joka pitää peukun noin 45 asteen kulmassa etusormeen nähden. Lastaa en saa ottaa pois kuin suihkussa käydessä. Peukkuun eikä käteen saa sattua mikään, joten sen kanssa on oltava tosi varovainen. Seuraava kontrolliaika minulla on sairaalassa noin parin viikon päästä. Silloin tarkistetaan tilanne ja katsotaan jatkohoito. Olen käytännöllisesti katsoen kädetön, kun tuo toinenkaan käden peukalon tyvinivel ei toimi kunnolla ja särkee. Teen sen minkä pystyn. Onneksi minulla on sairasloma.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #12 - 28.03.2012 klo 22:55:20
Tulosta viesti  
Tämänikäisten vanhemmat oli lapsia tai nuoria sota-aikaan, liekö huonolla ruualla olleet?
Mut hyviähän meistä muuten tuli Hymiö Kliseinen

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Vastaus #13 - 29.03.2012 klo 12:36:21
Tulosta viesti  
Pullamössöä minäkin mummolassa olen popsinut suurella mielihalulla  Kliseinen. Se oli näet sen verran harvinaista herkkua, koska äitini ja hänen äitinsä eivät antaneet ruualla sotkea mutta isän äitipä antoi. Sillä mössöllä oli joku ihan oma nimikin, jota en nyt kyllä mitenkään saa mieleeni  Täh.

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 29.03.2012 klo 14:45:41
Tulosta viesti  
Ollaan todellakin saman aikakauden ihmisiä ruokia myöden,muuten meillä sanottiin pullasuttu Kliseinen kun tarkoitettiin kahvi-maito-pullasekoitusta!

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #15 - 04.10.2012 klo 16:27:57
Tulosta viesti  
Palailen taas aalloille...tänään sitten kävin keskussairaalan selkälääkärillä, puukkoa siellä tarjottiin avuksi ahtaumaan Nolostunut
Ensin uusiin magneettikuviin(otettu 2011 tammikuussa) kun epäily on että ylempänäkin selässä saattaa olla pientä vikaa ja tarve luudutukselle...  Surullinen ja sitten päätetään mitä tehdään,2 kuukauden aikana pitäisi tulla selko. Kuulemma leikkaus on paljon isompi kuin lonkka/polvileikkaus,kestää n.5-6 tuntia ja selän kautta tehtäisiin luudutus ym., pikkuisen alkoi hirvittää kun tohtori sanoi että yksi sadasta saattaa saada hermojuurivaurion ja yksi 10000 halvaantua Surullinen
Nyt on mieli aika maassa,pelottaa..

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 04.10.2012 klo 18:30:50
Tulosta viesti  
Pelko on tavallista, normaalia.
Leikkaus on iso ja kuntoutuminen pitkäaikaista.
Jokaiseen leikkaukseen kuuluu riskejä. Jos riskit olisivat liian suuret, ei lääkärit miettisi sirä vaihtoehtona. Heidän täytyy kertoa niistä.
Onko selkäliiton keskustelupalsta tuttu? Sietä voisit saada enemmän vertaistukea.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #17 - 04.10.2012 klo 20:48:14
Tulosta viesti  
Salla,kiitos vinkistä, olen kyllä lukenut Selkäliiton sivuja melkein ahmien jo vuodenpäivät, sieltä on saanut monenlaisia kohtaloita lukea,valitettavasti,ja se onkin lisännyt pelkoa...
Tietysti jokainen meistä on erilainen ja operoinnit voivat onnistua tai epäonnistua,sille ei vain voi mitään mutta kun tuntuu että olen saanut huonot kortit jo syntymäjaossa... Täh

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #18 - 04.10.2012 klo 20:58:50
Tulosta viesti  
Ole hyvä -- entä selkäliiton neuvonta -- liiton sivut.
tai heidän tapaamisensa. Onko lähellä paikallista toimintaa.
Voi olla että keskustelupalstoilla ollaan mukana enemmän islloin kun on huolia jaettavana.
Entä toisen lääkärin mielipide -- jos olisi vastakkainen, hämmennys, pelko lisääntyisi.
Edessäsi on iso päätös. Hoitotiimiltä saat informaatiota.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #19 - 04.10.2012 klo 23:49:23
Tulosta viesti  
heips täältäkin
ne on niitä tärkeitä päätöksiä, mitä terveyden edessä tehdään.
on kuitenkin selvää että jos ei nykyisellään toimeen tule kipujen kanssa, niin jotain on yritettävä, vaikka leikkausta.
ensi viikolla saan tietää mitä minun selän kanssa tehdään, avarretaanko uutta väliä, vai syönkö loppuiän särkylääkkeitä...
tuota selän kohtaloa odotellessa, menen tässä parin viikon sisällä polvileikkaukseen, saa nähdä mitä sieltä löytyy.
Jännityksellä odottelen.

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #20 - 05.10.2012 klo 15:05:18
Tulosta viesti  
Jos polvia, lonkkai voi verrata - selän ongelmat lievenivät kun lonkat laitettiin kuntoon.
Selässä "vain" iän, istumatyön, olosuhteinen (lonkkien kunto ja viat) johdosta liian vähäinen liikunta - normaalia kulumaa ja nikamavälien mahdaltumaa.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #21 - 03.12.2012 klo 00:23:34
Tulosta viesti  
uuteen leikkaukseen odottelen minäkin  Epävarma, avarretaan seuraavaa väliä. Kivut vaihtelee päivittäin/ hetkittäin, on hyviä ja tosi huonoja päiviä, aina en edes osaa sanoa johtuuko kaikki selästä, vai onko osa polvesta tai lonkasta, mut ei osaa lääkärikään. onneksi on hyviä kipulääkkeitä  Hymiö

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #22 - 06.12.2012 klo 10:40:53
Tulosta viesti  
Hei PP,minä kieltäydyin vielä stenoosileikkauksesta,ajattelin että niin kauan kuin ei jaloista lähde tunto ja nilkka ala läpsyä niin koitan pärjätä...Radiologi löysi myös 3-4-välistä stenoosia mutta se ei ole vielä niin paha kuin 4-5-väli, lääkäri tuumasi että voisi tuo ylempi väli alkaa oireilla pahemmin jos alempi nyt avarrettaisiin ja luudutettaisiin eli sitten vasta kaksi kärpästä yhdellä kerralla kun on aivan pakko Surullinen
Tuntuu niin monelle jääneen noita hermokipuja näiden selkäleikkausten jäljiltä että luottamus ainakin leikkaavaan lääkäriin pitää olla kunnossa Epävarma ja kun mulle jäi sellainen kuva tästä lääkäristä että olisi mielihyvin jo leikannut- tuntui että nuori lääkäri haluaisi harjoitella tällaisella nivelrikkoisella josta ei enää paljon mihinkään ole Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Vastaus #23 - 06.12.2012 klo 14:40:44
Tulosta viesti  
Peukutuksia teille nuori mummu ja pp! Tehtiinkö tuo luudutus sinulle pp "laittamalla rautatanko" sinne selkään vai miten? Kysyn tuota siksi, kun noin 15 vuotta sitten ortopedi hauskasti  Vihainen totesi, että minun selälleni ei oikein voi tehdä mitään, koska "siivoamista" riittäisi kaikissa nivelväleissä ja pitäisi laittaa rautatanko selkään, jotta asia korjautuisi. Onneksi selkä on ollut nyt kilttinä pitkään ja olen saanut rauhassa keskittyä lonkkien korjauttamiseen  Kieli.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #24 - 07.12.2012 klo 00:15:34
Tulosta viesti  
siis minulle ei ole tehty luudutusta, ainoastaa avarrettu (koverrettu suuremmaksi) selkäkanavaa jossa hermot kulkee, näin nille on saatu lisää tilaa eivätkä ole puristuksissa, sekä toista väliä "siivottu" eli poistettu siinä olleet välilevyn rippeet-luonto hoitaa kuulemma luudutuksen ajallaan, näin ymmärsin. nyt siis odottelen uutta leikkausta, jossa avarretaan vielä yhtä väliä, niin jalkoihin menevät hermot mahtuu toimimaan paremmin. minulle ainakin auttoi liikkumiseen tuo aiempi leikkaus, vaikka näitä hermokipuja jäikin, niin paremmin voin nyt kuin vuosi sitten, joten olen kuitenkin tyytyväinen, toivon että lisäapua tuo seuraava leikkaus. en minäkään kovin pienin perustein anna leikata, mutta oli niin vaikeaa että jotain oli tehtävä.

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuisku
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #25 - 21.12.2016 klo 09:23:43
Tulosta viesti  
Ketju on jo 4 vuotta vanha mutta kirjoitanpa tänne mun tarinan. Takana on 26 leikkausta, erilaisia urheiluvammoja, kasvaimia, rustovaurioiden putsausleikkauksia ym ym. Nyt olen jonossa spinaalistenoosin ja selän nivelrikon takia avarrusleikkaukseen. Pohtivat vielä, pitääkö jopa luuduttaa. Edessä myös 12. polvileikkaus ja vuosi sitten leikatun olkapään uudelleen leikkaus. Näiden lisäksi niskassa on kovaa, polttavaa kipua ja otankin sen puheeksi 3.1. vastaanotolla. Olisoko sielläkin nivelrikkoa? Niskat on kuvattu 8 vuotta sitten ja löydöksenä silloin 3 nikama välin madaltumat. Niska kipuilee tavaroita kantaessa ja öisin sitä särkee.

Kipulääkkeitä menee melkoiset kasat. Jäin marraskuun alussa lopullisesti sairaslomalle, kun työni on fyysistä eikä selkä ja polvi enää kestänyt sitä. Leikkauksia siis odotellessa.

Tuisku&&&&Jos aurinko ei paista risukasaan, siirrän risukasan aurinkoon Hymiö
Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuisku
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #26 - 06.03.2017 klo 05:51:44
Tulosta viesti  
Spinaalistenoosi alaselästä nyt leikattu. Pari ensimmäistä päivää olivat kovaa kipua ja kävely oli lähes mahdotonta. Nyt kaksi viikkoa leikkauksesta kävelen jo 3 kilsan lenkkejä. Edessä mulla syksyllä uusi leikkaus, jossa sitten luuduttavat 3-4 väliä. Nyt vaan toipuilen tästä leikkauksesta ja koetan saada lihakset mahdollisimman hyvään iskuun.
Leikkaus kyllä selkeästi auttoi kovaan hermokipuun. Edelleen on puutumista ja välillä hermo hermostuu ja pamauttaa kovaakin mutta sain kyllä helpotusta vaivoihini. Seisominen on edelleen hankalaa mutta toukokuussa kontrollikäynnillä sitten selvitellään, mikä oli ohimenevää, toipumiseen kuuluvaa, ja mikä pysyvää kipua/tunnottomuutta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pimu10
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #27 - 14.04.2017 klo 22:30:11
Tulosta viesti  
Minä odotan samanlaiseen putsausleikkaukseen kuin Tuisku sinäkin olit.
Minulla on kova paine alaselässä, toinen puoli puutuu hävystä, ylämäet myrkkyä enkä pysty kävelemään pitkälti.  Vihainen
Olen menossa vielä ennen leikkausta kaularangan  mangeettiin, koska siellä oli jo v.2008 alkavaa ahtautta.
Meni tosi pitkään että löytyi jotain mitä voi operoida koska kipuja ja vaivoja on ollut jo vuosia. Enkä ainakaan minä edes ymmärtänyt aiemmin koko asiaa mikä minua voisi vaivata. Nyt kun tiedän on jotenkin "helpompi hengittää ja hartiat alempana". Silmänisku
Toivottavasti tulisi sitten kutsu pian kuvauksen jälkeen leikkuulle.
Kuinka kauan sinulla Tuisku meni toipuessa? Tai siis suht normaaliin olotilaan koska tottakai leikkauksen jälkeen kestää oman aikansa että on taas elämässä mukana. Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuisku
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #28 - 15.04.2017 klo 10:11:30
Tulosta viesti  
pimu10: Mulla meni kolmisen viikkoa itse toipumiseen. Sen jälkeen olivat hermotukset loppuneet kokonaan ja kävelylenkit jo 5 kilsaa pitkiä. Sairaslomaa oli 7 viikkoa. Nuo neljä viimeistä menivätkin sitten selkälihasten vahvistamiseen ja lenkkien pidentämiseen. Nyt oon ollut viikon töissä ja selkä kestää hyvin ilman hermotuksia. Työ on siis fyysistä, 3-4 tuntia jatkuvaa kävelyä rappusissa. Löysä selkä kyllä puutuu ja väsyy helposti mutta se on ihan eri vaiva ja luudutusleikkaus on mahdollisesti edessä jo syksyllä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Pohjanmaa
Vastaus #29 - 17.04.2017 klo 09:41:45
Tulosta viesti  
Minulla reuman lisäksi myös selän nivelrikkoa ja lannerangassa spinaalistenoosia, joka kylläkään täytä leikkauksen kriteerejä, koska kävelymatka on useita kilometrejä ja hölkkäilykin onnistuu.
Mutta kiinnostaisi minkälaisia oireita tarkalleen ottaen teillä spinaalistenoosista tulee, koska itse luulin stenoosioireeksi vihlomista ja säväreitä vasemmassa lonkassa, josta sitten löytyikin tulehdusmuutos SI-nivelessä.
Lisäksi kiinnostaisi onko stenoosioire ollut teillä (ennen leikkausta) jatkuvasti samanlainen vai vaihteliko voimakkuudeltaan?

Lonkat ovat minulla täysin puhtaat ja nivelrako normaali, joten lonkkien, alaselän ja pakaroiden oireet eivät voi mitenkään liittyä lonkkien vaurioihin. SI-nivelen tulehdusmuutoksessa on vielä arpomista, koska oli sen verran vähäistä ettei magneettikuvasta selvinnyt johtuiko reumasta vai kulumasta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tuisku
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #30 - 18.04.2017 klo 13:13:13
Tulosta viesti  
Mulla oli voimakasta hermokipua, joka säteili molempiin jalkoihin pakarasta varpaisiin asti. Seisoessa tuntui hermotusta, joka vaihteli lievästä sirinästä todella voimakkaisiin sähköiskuihin. Kävellessä samanlaisia hermotuksia. Selän taaksetaivutus oli kivuliasta, samoin pitkään istuminen. Lisäksi särkyä öisin, eri voimakkuuksilla. Tosin tuo särky saattaa tulla nivelrikosta, joka mulla on vaikea-asteinen selässä. Seisoessa oireet tuli välittömästi. Kävellä pystyin 100m-500m ja oireet alkoivat. Hölkkäilin alkuaikoina mutta tila paheni niin paljon, etten viimeiseen puoleen vuoteen ennen leikkausta pystynyt enää juosta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Pohjanmaa
Vastaus #31 - 19.04.2017 klo 10:48:38
Tulosta viesti  
Leikkaus oli varmasti sinulla onnistunut ratkaisu ja riski kannatti ottaa.

Ja kiitos tiedosta, ei taidakaan omat hankalimmat oireet johtua stenoosista. Ehdin puhua siitä jo neurologin ja reumalääkärin kanssa, joiden mielestä myös stenoosioireet ovat yleensä symmetrisempiä kuin nuo sävärit vasempaan jalkaan. SI-niveleen sopii mulla myös toisinaan yöllä paheneva särky vasemmassa lonkassa. Lenkkeilykipu ulottuu lantiosta vasempaan takareiteen ja polven alapuolelle sääriluun päähän. Harvemmin oireilee oikea lonkka ja sekin ainoastaan paineen ja ahtauden tunteella.
Juoksemisen suhteen kylläkin samalla tavoin rajoittavaa ja pahenee liikunnan lisääntyessä.

Sivun alkuun

IP kirjattu