Normaali aihe Sairaalassa olo ja karppaus & muuta "sälää" (Luettu 9 675 kertaa)
aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Sijainti: Kerava
Sairaalassa olo ja karppaus & muuta "sälää"
06.01.2012 klo 23:03:17
Tulosta viesti  
Tervehdys "vanhoille" tutuille ja pikainen esittely ei ihan niiin pitkään klubilla mukana olleille ennen varsinaisia kysymyksiäni. Olen siis aavee 50 ja risat Keravalta. Asustelen kahden karvapoikani (toinen profiilin kuvassa) kanssa kerrostalossa. Molemmissa polvissa on varhaismurrosikäiset tekonivelet. Nyt odottelen ajan kulumista maaliskuun loppuun, jolloin vuorossa on ensimmäisen lonkan tekonivel.

Kaipaisin vertaisneuvoja pariin "ongelmaan". Olen nyt karpannut puolisen vuotta hyvällä menestyksellä ja jo sen verran tottunut tähän vähähiilariseen ruokavalioon, että normaalin ylittävä hiilarimäärä saa vatsan kipeäksi. Onko klubilaisissa karppaajia ja jos on niin miten pärjäsitte sairaalan muonalla? Katsoin netistä Peijaksen ruokalistoja ja listalla on päivittäin melkoisen paljon hiilareita. Saiko esim. pottuja, riisiä ja pastaa vaihdettua ylimääräiseen salaattiin? Jäikö aamiaisella mitään syötävää jos skippaa puuron  Epävarma .

Rautatabletit? Ensimmäisen polvileikkauksen jäljiltä hemoglobiini putosi tosi paljon (lähtö lähes 150!) ja olo oli melko heiveröinen vielä pari viikkoa leikkauksen jälkeen (vaikka sain lisävertakin). Toisen polven kanssa aloitin rautatabletit 3 vkoa ennen leikkausta ja selvisin kokonaan ilman heiveröintiä jolloin olo oli vakaampi ja voimia oli riittävästi liikkumiseen. Suosituksiin ei nykyäänkään kuulu rautatablettien ottaminen juuri ennen leikkausta mutta oletteko omatoimisesti niitä ottaneet? Kiellettyjen listalle ne eivät ainakaan ilmeisesti kuulu omega3:sten ja glukosamiinin tapaan Epävarma .

Ja miten klubilaiset olette pärjänneet kissojenne kanssa, mm. kökköjen poisto hiekkiksesta kun kumarrella ei saa? Kaapit ja komerot kannattaa varmaan täyttää huolella ettei tarvitse heti lähteä toikkaroimaan ostoksille mutta onko muuta erityisempää huomioitavaa varsinkin lonkkaleikatulle (poislukien tarpeelliset terkkarista lainattavat apuvälineet)?

Poissaolovuosina olin jo ihan unohtanut miten vilkasta keskustelua tällä foorumilla on ja olenkin nyt ahkerasti lueskellut muiden kokemuksia. Lähempänä leikkausajankohtaa olisi mukava saada yhteys myös sellaiseen vertaiskeskustelijaan, jonka leikkaus ajoittuisi suurin piirtein samaan ajankohtaan, jotta voisimme vertailla toipumista ja keskustella siitä mikä on "normaalia" ja mikä ei  Kieli .

spinaalistenoosi +2x polven tekonivel + 2x lonkan tekonivel
Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Re: Sairaalassa olo ja karppaus & muuta "sälää"
Vastaus #1 - 07.01.2012 klo 10:18:01
Tulosta viesti  
Peijaksen ruoka on tosiaan aika hiilaripitoista. Salaattia on, mutta pienenä lisäkkeenä. En tiedä, kuinka onnistuu sen lisääminen annokseksi - kysy. Ruokavaliot käydään sairaanhoitajan kanssa läpi esikäynnin yhteydessä. Aamiaisella voit valita puuron sijaan viilin tai jugurtin (etukäteen).

Minulla oli kaksi lonkkaleikkausta 3 kk välein. Ensimmäisessä hb putosi todella alas (80) ja kuntoutuakseni toiseen söin maksimaalisesti rautaa. Esikäynnillä toiseen leikkaukseen (2 vk ennen) keskustelin anestesiologin kanssa asiasta ja hän kehotti jatkamaan raudan syöntiä leikkaukseen asti ja sen jälkeenkin muutaman kuukauden. Tuossa vaiheessa hb oli jo parempi kuin ennen ensimmäistä leikkausta.  Vaikka yleissuosituksia ei siis enää olekaan, mitään estettäkään ei tuntuisi olevan?

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariza
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Päivä kerrallaan!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #2 - 07.01.2012 klo 14:28:34
Tulosta viesti  
Mulla myös karppitausta (vajaat 1,5 vuotta). Mut leikattiin Coxassa. VHH ei ollut valittavana vaihtoehtona kuten esim. gluteeniton.
Jos kaikki sujuu hyvin, pääset kotiin jo neljäntenä päivänä, jote nuo päivät pystyy luovimaan. Jättää leivän syömättä jne.

Toisaalta, kuinka kauan Peijaksessa ollaan, en tiedä.

Karppauksen myötä mun veri on ollut 154 luokkaa, ja leikkauksen jälkeen se putosi "vain" 120 vaikka verta suht reilusti menetinkin. Voipi olla että uuden ruokavaliosi myötä sinunkin veriarvosi pysyvät suht hyvänä.

Ota rennommin ne muutama päivä, kotona voit sitten olla tarkempi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #3 - 07.01.2012 klo 16:30:42
Tulosta viesti  
Ei suinkaan Peijaksessa olla sen kauempaa, kyllä nykyään kotiutetaan sairaalasta niin nopeasti ettei sillä ole suurta vaikutusta ruokavalioon.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #4 - 07.01.2012 klo 17:45:24
Tulosta viesti  
Ensimmäinen leikkaus elokuussa: olin niin huonovointinen koko sairaalassaoloajan, etten syönyt mitään. Oli siis ihan sama, mitä tarjosivat.

Toinen leikkaus marraskuussa: ortopedi olisi halunnut kotiuttaa minut leikkausta seuraavana päivänä. Olin kuitenkin vielä toisenkin yön. Ruoka oli hyvää.

Parissa päivässä ei mikään ruokavalio voi menna kokonaan sekaisin, sairaalassahan ollaan sitäpaitsi ihan poikkeustilanteessa muidenkin elintoimintojen suhteen. Peijaksesta ei ehdi tulla lepokotia.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Vastaus #5 - 07.01.2012 klo 18:15:52
Tulosta viesti  
Kiitoksia vastauksistanne  Hymiö. En pelkääkään että mikään menee ruokavalion suhteen "sekaisin" mutta vatsan väänteitä olisi kiva välttää. Mutta totta tosiaan on se, että sairaalassa ollaan tosi lyhyt aika (työkaverini kotiutettiin Peijaksesta jo kolmantena päivänä aamupäivällä). Ja todennäköisesti olokin on nukutuksen jäljiltä sen verran huono, ettei ruoka edes ainakaan ensimmäisenä päivänä maistu; selän huonon kunnon takia selkäpuudutukseen en suostu  Surullinen. Ja aina voi ottaa mukaan vähän orava eväitä, eli pähkinöitä ettei kaikki mene ihan hunningolle  Silmänisku. Ja taidan varmuudeksi vähän tankata rautaakin etukäteen vaikka hemppa onkin aina ollut tosi hyvä, laskee se leikkauksen johdosta kuitenkin aika paljon, joten tuskin ongelmaksi tulee leikkauksen jälkeinen liian korkea hemoglobiini. Huh, vähän kyllä taas hirvittää tuo leikkauksesta toipuminen kun olen lueskellut tätä foorumia. Polvien osalta on varmaan unohtuneet hankaluudet ja nyt muistan vain miten nopeasti ja helposti noista leikkauksista selvisin työkuntoon  Epävarma

Vihjeitä kattikökköjen poistamiseen vielä odottelen  Kieli

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariza
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Päivä kerrallaan!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #6 - 07.01.2012 klo 18:53:03
Tulosta viesti  
Jonkin verran voit kumartua kun leikattua jalkaa samalla viet lattiaa pitkin taaksepäin, tai jos pystyt, nostat kunnolla taaksepäin ja teet "vaaka-asennon". Tosin riittääkö tuo lattiaan asti kumartumiseen, en tiedä. Itselläni se onnistuu jos ei satu noukkija olemaan lähistöllä. Voisko hiekkalaatikon laittaa jonkin korokkeen alle, suostuuko katti siihen sitten menemään, on eri asia.
Nokkijalla en suosittele kikkareita noukkimaan, pitää olla sit tosi hyvin kovettunutta ettei liiskaannu ikävästi pihtien väliin  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #7 - 07.01.2012 klo 19:13:02
Tulosta viesti  
Voisiko ehkä tarttumapihdit suojata muovipussilla kissankakkojen noukkimista varten, en tiedä kun ei ole kissaa mutta tällainen mahdollisuus tuli mieleen.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Vastaus #8 - 07.01.2012 klo 20:49:22
Tulosta viesti  
Mukavaa kun sain teidät mukaan keskusteluun! Tuo Marizan ehdotus kuulostaa toimivalta. Itse asiassa juuri noin noukin tällä hetkellä lattialta kattien tyhjän ruokakupin ja korvaan sen täydellä kun en muuten oikein yletä lattiatasoon. En vain ole noin tehnyt hiekkalaatikon kanssa koska hiekkis on pöntön ja lavuaarin välissä joten niistä olen saanut sen verran tukea, ettei "vaakataivutukseen" ole ollut tarvetta. Kiitos kun "avasit" silmäni. Korokettakin voisi harkita, laatikko tosin on korkeareunainen "postin laatikko" joten 10 kiloisella punkerolla saattaisi olla pissalla käynti haasteellista  Pyöritä silmiä. Onneksi tässä on vielä aikaa kehitellä ideoita. Ja täytyy kutsua paljon porukkaa kahvittelemaan ja samalla siivouttaa heillä kattivessa  Kliseinen.

Tarttumapihdeillä (muovilla suojattuna) saisi varmaan kohtuudella kerättyä kikkareet mutta pissakökköjen nosto ei niillä onnistu (katittomille tiedoksi: hiekka on paakkuuntuvaa ja siitä muodostuu aika isoja paakkuja kun "lihaksikas" kattilainen lirauttaa siihen  Pyöritä silmiä ).

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: e-pohjanmaa
Vastaus #9 - 08.01.2012 klo 14:09:24
Tulosta viesti  
Hei Aavee,heräsi uteliaisuus kun luin että sinulla on spinaalistenoosi kuten myös minulla- onko sinua operoitu sen takia vai kuinka pärjäät sen kanssa?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #10 - 08.01.2012 klo 14:19:10
Tulosta viesti  
Heippa!
Kissankokkareista tuli mieleen, että askartele jogurttipurkeista tms ja jostakin kepistä kauhamainen esine,millä kikkareet kokoat Kliseinen.Niin ja valitse kissanhiekaksi kristallihiekkaa ja kahdet "vessat". Pussi kestää n
kuukauden/kissa. Mullakin oikean lonkan leikkaus ja lonkkamaljan teko 22 pvän päästä. APUA!!!! Pelottaa, mutta pakko se on tehdä kipujen takia.

Lonkkaleikkukset ohi!!
Toinen tammikuussa ja toinen elokuussa 2012.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #11 - 08.01.2012 klo 15:28:03
Tulosta viesti  
Kaikkia pelottaa ennen leikkausta, mutta minulta ainakin loppui pelko siihen paikkaan kun esilääkkeet rupesivat vaikuttamaan, en tiedä mitä niissä oli mutta hyvin tehokasta kyllä. Sitten kuuntelin ihan lunkina kaikki remonttiäänet jotka tuntuivat tulevan jostain kaukaa muista maailmoista, ja heräämössä ihmettelin että tässäkö kaikki, eikö se tämän kamalampaa ollutkaan!

Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Vastaus #12 - 08.01.2012 klo 19:16:28
Tulosta viesti  
Minulla ei ole selälle tehty "mitään" mutta sain tuon diagnoosin fysiatrilta kymmenisen vuotta sitten. Selkäydinkanava on kaventunut noin puoleen ja koska välilevyt ovat alaselästä häipyneet omille teilleen (kuten rustot myös polvista ja lonkista) jäävät hermot sitten useisiin kohtiin "jumiin". Minulla on kuitenkin selästä suhteellisen vähän haittaa (harvoin kipuja) varsinkin sen jälkeen kun polvet "korjattiin" ja selän asento polvien oiettua tuli vähän paremmaksi. Kun se jostain ärsyyntyy,  tulee iskias-tyyppistä kipua jalkoihin ja jalat muuttuvat tönköiksi tukeiksi. Hermotuksessa on fysiatrin mukaan "jotain vikaa" koska kipuja on suhteellisen vähän  Hymiö. Selän "ongelman" johdosta en saa juurikaan selkää taipumaan edes eteenpäin, jolloin selän köyristäminen selkäpuudutusta vartenkaan ei juuri onnistu eikä sieltä löydy välejä, joista puudutuksen saisi helposti "oikeaan" paikkaan. Tulevaisuuden kuvana on se, että "vanhana mummona" en juurikaan pysty pystyasennossa liikkumaan Surullinen. Tämän samaisen fysiatrin neuvosta sitten ajoin vanhoilla päivilläni (40+) ajokortin, ettei "vanhana tarvitse mökkiin homehtua"  Kliseinen.

Cat, käytän kattivessoissa (2 kpl) EverClean mikrohiekkaa, jota pidän meillä parhaimpana. Hiekka pitää hyvin kollipoikien pissanhajut aisoissa mutta paakut pitäisi päivittäin poistaa, jotta laatikot pysyvät "siisteinä". Jos näin tekee, ei hiekkaa tarvitse varsinaisesti koskaan vaihtaa, koska vain paakkuuntunut hiekka on "likaantunutta". Lasten pieni lumilapiokin voisi olla paakkujen poistossa käypänen jos siitä vain saisi jotenkin karisteltua puhtaan irtohiekan pois paakkujen ympäriltä.

Seurailenkin sitten sinun vaiheitasi tarkkaan Cat kun meidän leikkauksilla tulee olemaan vain parisen kuukautta väliä. Minullakin on ainakin reisiluun pää "epämuodostunut" joten paljon mahdollista, että lantion puolellakin on "jotain vikaa", jolloin tilanteessamme saattaa olla paljon samankaltaisuuksia. Yritetään pitää pelko aisoissa ja seuraillaan täällä forumilla jo leikkauksessa olleiden kannustavia toipumiskertomuksia  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #13 - 08.01.2012 klo 20:42:22
Tulosta viesti  
Hei
Tuommoiset (selkänikama asiat) kannattaa kertoa lääkärille jo etukäteen. Mikäli on rtg-kuvia tai niistä lausuntoja, kannattaa ne ottaa mukaan. Näin asiasta tulee tieto henkilökunnalle ja he voivat asian huomioida toimepiteen suunnittelussa. Anestesialääkäri osaa tulla asiaa etukäteen arvioimaan selän tilaa ja anestesia muotoa. Siinä voi kertoa myös pelonaiheista, joista suurin osa poistuu kun saa jutella jonkun kanssa.

Yleensähän leikkausta suunniteltaessa nähdään leikkaava lääkäri, anestesialääkäri ja endoproteesihoitaja. Otetaan verikokeet joista nähdään mm. hemoglobiinitaso ja veriryhmä. Ekg ja röntgenkuvat leikattavasta alueesta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Vastaus #14 - 08.01.2012 klo 21:02:05
Tulosta viesti  
Seabird, olen siinä onnellisessa  Täh tilanteessa, että selkäni tilanne on selvitetty juurikin Peijaksessa ja siitä johtuen heillä on siitä mg-kuvat, varjoainekuvat ja perinteiset rt-kuvatkin. Lisäksi tuo fysiatrikin oli tuolloin ko. osaston ylilääkärinä.

"Ilmoitinkin" jo vastaanoton hoitajalle, että haluan (vaadin  Silmänisku) nukutuksen ja hoitsu sen pienen "taivuttelun" jälkeen sitten paperihini kirjoittikin. Näin päästään anestesialääkärin kanssa heti tapaamisen alussa "asiaan"  Hymiö. Keskusteltava on myös sitten leikkauksen jälkeinen kivunhoito, koska herättyä kivut käyvät kimppuun täysillä. Polvien kanssa oli lievästi sanottu hankalaa saada kivunhoito edes jollekin tasolle ja se tässä ehkä nyt eniten pelottaakin. Ensimmäisen polven jälkeen 2 vrk oli yhtä **vettiä mutta toisen kanssa meni jo vähän paremmin kun aikaisemmasta "viisastuneena" anestesialääkäri asensi jo ennen narkoosin aloittamista nivuseen katetrin, jonka kautta puudutettiin isoa  reisilihasta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #15 - 08.01.2012 klo 21:58:15
Tulosta viesti  
Hei
Hienoa että kuvat ja selvittelyt on tehty, siitä on helpomi jatkaa.

Kerroitkin juuri sen,miksi tällä palstalla toitotan että jutelkaa tilanteestanne lääkärin ja hoitajien kanssa. On nimittäin niin, että kuvista voi nähdä minne epiduraalikatetrin voisi pistää, vai voiko. Nykyään esim. epiduraalikateriin voidaan laittaa pumpulla tai kertaluontoisesti lääkettä joka auttaa kipuhin pidempikestoisesti kuin pistoksena tai tablettina annettu lääkitys, pari ensimmäistä päivää.Näin kipulääkitys on päällä paremmin, mikäli ko. kateri voidaan laittaa. Oireiden ja tutkimustenkin perusteella nukutuslääkäri saattaa löytää hyvän nikamavälin esim. hieman ylempää, joten aina kuvia ei tarvita.

Pahoinvointia on huomattavasti vähemmän kuin nukutuksessa leikattaessa, oman kokemukseni mukaan, jota on runsaasti. Mikäli puudutus ei ole riittävän hyvä (joka tarkistetaan ennen leikkaamista), voidaan nukuttaa. Minut leikattiin epiduraalipuudutuksessa, mutta antoivat sen verran troppia että nukuin enkä puhua pulputtanut kaiken aikaa..kuten tapani on Nolostunut Silmänisku.

Kipumpumppu olikin sitten apunani Lia puudutuksen ohella,mistä olen tosi kiitollinen. Kotiin olisi ehkä pitänyt ottaa vähän vahvempaa kuin Burana 800 slowx3 ja Panadol 1gx3. Todennäköisesti olisi riittänyt Panadolin vaihtamien Panacodiksi,joksikin aikaa Epävarma.

Leikkaukseen pääsy on kiva juttu, sillon on jokin tavoite kivun ja murheen keskellä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 09.01.2012 klo 16:44:58
Tulosta viesti  
Aavee,nyt kun löysin yhden saman sairauden omaavan täältä klubista , niin saisinko pommittaa kysymyksillä(ei tarvi vastata jos et halua): oletko työssä pärjännyt tuon selkäsi kanssa?Itse olen ollut nyt vuoden työelämän ulkopuolella. Entä muu elämä-itsellä on ruvennut rajoittamaan jo tavallista sosiaalista elämääkin kun ei jaksa seisoa eikä kävellä kauaa,on löydettävä istumapaikka että pystyy taas askeltamaan...Onneksi istuminen vielä onnistuu kunhan istun hieman etukumarassa. Toivon lonkan jälkitarkastuksessa loppukuusta että ortopedi kuuntelisi tästäkin vaivasta eikä vain katsoisi lonkan röntgenkuvaa(mikä on todennäköisintä) sillä hänellä on tiedossa selkäni ongelmat jotka eivät ole parantuneet vaikka lonkkanivel vaihdettiinkin...mutta kaipa jostain piti aloittaa-onneksi lonkan rasituskipu on poissa!

Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Vastaus #17 - 09.01.2012 klo 19:35:15
Tulosta viesti  
Hei vaan nuori mummu! (Onko sinulla jotain "lempinimeä" kun tuntuu vähän pitkältä tuo nikkisi?). Saat aivan rauhassa pommittaa kysymyksillä, eikö täällä sitä varten olla, että yritetään olla kanssa ihmisille niin paljon "avuksi" kuin mahdollista  Hymiö. Ilman vertaistukia olisin jäänyt aikojen kuluessa niin paljon tietämättömämmäksi monissa asioissa. Muutamista neuvoista on ollut jopa rahallista apua  Hymiö.

Pärjään selkäni kanssa töissä ihmeen hyvin, olen toimistotyössä ja siis istun suuren osan päivästä (seisomatyö ei kyllä onnistuisi). Postilokerot, printterit, kopiokoneet yms. ovat kuitenkin yhteisissä tiloissa, joten aika ajoin on "pakko" nousta jaloittelemaan, joka sekin on ihan hyvä asia, ettei tule istuttua tuntitolkulla yhteen menoon.

Selkäongelma iski kuin salama kirkkaalta taivaalta  Surullinen. Aluksi hoidinkin sitä pakaralihaksen jumina kunnes hieroja käski mennä lääkäriin kun hänestä ongelma ei ollut pakarassa. Olikin sitten aika sokki saada tieto, että selkä oli aivan sökö heti kun se oli ensimmäistä kertaa edes "kipeä". Meni kyllä jonkun aikaa sopeutua tuohon asiaan  Surullinen ja kun mistään ei saanut oikein mitään kunnollista tietoa asiasta; yhtä monta lääkäriä kuin mielipidettäkin.. Lopulta sitten sain lähetteen tuonne Peijaksen fysiatrille (aivan kultakimpale!!) ja asiat alkoivat lutviutua.

Polvien korjauksen jälkeen selkäkin rauhoittui aika paljon. Ennen fysiatria ja vähän myöhemmin sitten polvileikkauksia pystyin kävelemään pahimmillaan vain noin 100 metriä ennen kuin piti päästä hetkeksi istumaan. Tuolloin kuvittelinkin, että istuminen on hyvästä mutta liikkuminen pahasta. Totuus kuitenkin oli, että istuminen kipeytti selän ja kipu tuntui sitten liikkuessa mutta ei istuessa. Sain sitten tuolta fysiatrilta ohjeen kallistaa selkää seisten taaksepäin (ohje iskiaksesta kärsiville, yleensä pahasta spinaalistenoosiin koska se entisestään ahtauttaa selkäydinkanavaa..), koska se tuntui nostavan pikkuhiljaa kipua ylöspäin varpaista. Kun sitten lopulta sain kivun ristiselän kohdalle, eikä jalkaan enää "vetänyt" loppui kipu lopulta selästäkin. Teen tätä nykyisinkin jos alkaa tuntua jalkaan säteilevää kipua. Ja saan näin pidettyä säteilykipua aisoissa. Sain "luvan" tehdä tätä niin pitkään kun tuo ei aiheuta "tunnottumuuden" tunnetta missään. Fysiatri oli sitä mieltä, että pitäisi hoitaa kipua eikä diagnoosia ja tuon periaatteen otin ilolla vastaan Kliseinen.

Oletko käynyt selkäsi kanssa fysiatrilla? Minä olin ravannut vaivoineni pienestä pitäen eri lääkäreillä mutta vasta reilut 10 vuotta sitten "jouduin" fysiatrin vastaanotolle. Se oli ensimmäinen kerta kun kaikkia vaivojani katsottiin kokonaisuutena eikä vain polvena, toisena polvena ja selkänä. Ja tuntui myös siltä, että minua kuunneltiin ja asiani otettiin vakavasti. Ja aikaakin fysiatrilla oli, vastaanottoaika oli ruhtinaalliset 60 minuuttia, joten asiat setvittiin yhdessä perinpohjin, siinä käytettiin apuna "luurankoa", kaikkia otettuja kuvia ja katsottiin vielä missä kohtaa kehoani mikäkin kuvissa näkyvä paikka lopulta sijaitsi  Hymiö.

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #18 - 09.01.2012 klo 20:59:33
Tulosta viesti  
Hei taas!
Samoin minä sain diagnoosin kun pääsin fysiatrin vastaanotolle viime tammikuussa,sain häneltä  lähetteen reilun vuoden jatkuneiden kipujen ja monen monituisen Burana-reseptin jälkeen magneettikuvaan josta selvisi kaikki selkävaivojani aiheuttaneet viat...Polvikivuillakylläkin aloitin v.2000 josta seurasi polveen tekonivel 2010 ja nyt on jo toinen nivel uusittu ,lisäksi myös lopuissa isoissa nivelissä on nivelrikko,jalkapöydät mukaan lukien, katsotaan ajan kanssa koska ovat uusimisen tarpeessa.
Nyt sitten odottelen ortopedin kommenttia jälkitarkastuksessa kuinka edetään- tk-lääkäri äsken epäili ettei kahta suurta leikkausta tehtäisi kovin lähekkäin, eli löyhässä hirressä kiikutaan ...

Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Vastaus #19 - 09.01.2012 klo 22:01:31
Tulosta viesti  
Voi mummeli  Silmänisku, taidetaan olla aika lailla samassa veneessä. Minulle(kin) on sanottu, että jos kaikki niveleni tutkittaisiin niin kaikissa olisi varmaan jotain vikaa  Täh. Eli odotettavissa on ilmeisesti ajan kuluessa kaikenlaista "kivaa".

Saitko fysiatrilta mitään vinkkejä siitä miten parhaiten pärjäisit jatkossa "kremppojesi" kanssa?

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #20 - 11.01.2012 klo 15:54:06
Tulosta viesti  
Aavee,fysiatri ohjasi viime keväänä fysioterapeutin luo ja jotain jumppaohjeita sain, mutta aika vähän oli sellaista mitä voi tehdä jumpalla (+kumartelut ja painavien tavaroiden nostelu kielletty)ja nyt syksyllä lonkanvaihdon jälkeen olin taas fysioterapiassa niin yllättäen yksi lonkanvenytys pullautti välilevyn taas (oli sama fyssari kuin keväällä) eli tilanne on päällä taas...

Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Vastaus #21 - 11.01.2012 klo 21:48:29
Tulosta viesti  
Voi kurjuus! Ei varmaan ole "herkkua" kun vielä toipilaana olevan lonkan lisäksi selkä kenkkuilee aktiivisesti  Surullinen.

Minulla ei "onneksi" ollut (eikä varmaan tulekaan..) tuo tyyppisiä välilevyongelmia, koska alaselkäni on lähes luutunut "umpeen" ja välilevyt kadonneet nikamien välistä. Minulle fysiatri sanoi, että "saan" tehdä selkäni puolesta ihan mitä vaan, koska se on  niin jäykistynyt etten pysty tekemään mitään mistä olisi jotain haittaa. Siis ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin  Silmänisku.

Lonkkaleikkaus tulee sitten tietty aiheuttamaan aluksi monenlaista taivuttelu yms. rajoitusta selän "estottomuudesta" huolimatta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Vastaus #22 - 11.01.2012 klo 21:54:46
Tulosta viesti  
Unohtui vielä kysyä Nuori mummu, että saitko selkääsi mitään "apuvälineitä"? Silloin kun selvisi nämä omat selkäongelmani, sain lainaksi tns-laitteen (pienet sähköiskut lihakseen) mutta se ei minulla vaikuttanut lainkaan selkäkipuun. Lisäksi sain kotiin kokeiltavaksi muutamia eri malleja selän tukivöistä (= samantyyppisiä kuin esim. keihäänheittäjät käyttävät). Kun sitten sopiva löytyi, sain hankkia sen maksusitoumuksella apuvälinekaupasta itselleni. Käytin sitä aluksi mm. ostoksilla lumpsiessani, se tuki selkää sen verran, että se selvästi heikensi säteilykipua. Olisin saanut myös pohjalliset lantion asennon korjaamiseksi mutta kun olin menossa tuolloin polvileikkaukseen, en pohjallisia hankkinut koska ajatuksena oli, että polvien asennon korjaus toisi apua myös selkään, minkä se tekikin  Hymiö.

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #23 - 12.01.2012 klo 10:35:37
Tulosta viesti  
Aavee,ainoa mitä sain kokeiltavaksi oli pyöreä "patukka" joka piti solmia vyötärölle joko yöksi tai autolla-ajoon mutta oli liian kova ja epäkäytännöllinen(tarkoituksena oli pitää selän notko ryhdissä tai sinne päin...eli ei kovin kummoset apuvälineet, nostivat kädet pystyyn ja odottivat lonkkaleikkauksen tekevän ihmeen- mitä ei olekaan tapahtunut.
Nyt odotan jälkitarkastusta siinä pelossa että ortopedi kattoo lonkan kuvan ja sanoo että hyvin parantunut ja kiitos ja näkemiin!- eli jätetään selän tilanne ilmaan ja aloitetaan taas sama rumba alusta tk-käynteineen ja lähetteineen...olen pessimistiluonne joten tällaisia täällä ajattelen nyt!

Sivun alkuun

IP kirjattu