Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2]  Lähetä aiheTulosta
Normaali aihe Ammatillinen kuntoutus (Luettu 36 898 kertaa)
pörhö
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Re: Ammatillinen kuntoutus
Vastaus #50 - 20.09.2012 klo 21:14:08
Tulosta viesti  
Vaikka olen työharjoittelussa ja ammatillisessa-kuntoutuksessa ,niin sairaslomani (B-tod.) on päällä koko ajan, ja kestää tän kuun loppuun.
Tämän flunssan takia eläkekassa haluaa A-todistuksen.

Keskustelin tänään puhelimitse eläkekassan toimeksiantaman toisen amm.kuntoutuksen virkailijan kanssa, ja ehdotin
lyhyempää päivää, jota voisi nostaa tunnilla aina kuukauden kuluttua.Virkailija nikotteli, että:" sitten pitää vaan miettiä, sovitko sä lainkaan sellaiseen työhön ?"
En tajunnut pointtia, vaan sanoin " Eikö tämän työharjoittelun tarkoitus ole, että voinnin mukaan ensin kokeillaan työn sopivuutta,ettei sen takia mun tarvitsis lopettaa, kun paikat ei kestä, ja kivut lisääntyy?"
Virkailija lupasi laittaa sähköpostia toiselle eläkekassan
toimeksiantamalle ammatillisen kuntoutuksen virkailijalle,
ja saan puhelun varmaan ensi viikolla keskustellakseni
myös hänenkin kanssaan.
Näin meilläpäin=)

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #51 - 21.09.2012 klo 08:34:38
Tulosta viesti  
Omat kokemukset työkokeilusta --- työpäivä pidentyi vähitellen, noin tunnin kerrallaan. Asiasta sovin työnantajan kanssa.
Kun pituus alkoi olla normaali, oireet lisääntyi ja todetuksi tuli ettei kokoaikainen tule enää kyseeseen -- osatyökyvyttömyyseläke myönnettiin onneksi (ensin vuodeksi = osakuntoutustuki)
Käsittääksen sairaus, muu kuin työkokeilun syy tms lyhytaikainen ei katkaise, vaaranna mitenkään työkokeilua.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Vastaus #52 - 22.09.2012 klo 08:44:28
Tulosta viesti  
Aika jännä työkokeilu tuntuu olevan Pyöritä silmiä.
Meillä kuntapuolella "työkokelua" voi tehdä niin että työaika on 50% tai 78,43% kokonaistyöajasta. Minulle suunniteltiin sairaslomien perään juurikin tuo jälkimmäinen. Tiukkaa teki tuonkin työmäärän teko alkuun ja uupumus iski välillä totaalisesti. Keikkuen eteni kuntoutuminen, kuin harakan meno tervatulla aidalla. Jouduin ottamaan Buranaa ihan rasituskipuun kunnes vatsa meni sekaisin. Onneksi voltaren auttaa myös...  Nyt teen ihan normaalia työtä, paitsi välillä jo vähän enemmänkin kuin osa terveistä.. Pitäisi vain olla aikaa myös kuntoilla, jotta asiat edelleen edistyisivät 2,5 v. polviproteesileikkauksen jälkeen. Vieläkin kireyttä ja jäykyyttä on, eli työtä riittää. Jännä juttu, että välillä tuntuu siltä että muut ovat pettyneitä kuntoutumistahtiini ja minä vaan iloitsen edistymisestä ylipäätään Nolostunut.

ps. Jos on hallitsemattomia kipuja, niistä kyllä mielestäni pitää keskustella hoitavan lääkärin kanssa sillä vaihtoehtoja on. Jos ei yksi käy, toinen tai jokin yhdistelmä voi auttaa. Esim. Jääpussi ja voltaren. Mobilat ja voltaren geeli.. tms.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pörhö
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #53 - 23.09.2012 klo 22:23:59
Tulosta viesti  
VKK:n virkailija soittaa lähipäivinä, ja keskustelen hänen kanssaan siitä työajasta.
Keskiviikkona on Reumalääkäri, ja olen kerrankin tehnyt listaa vaivoistani ja miten ne haittaavat arkea.
Yleensä en muista mitään, mitä piti selostaa vaivoista
lääkärille, vaan jotenkin jähmetyn, enkä saa sanaa
kunnolla suustani.
Tyhmänä oletan lääkärin osaavan kysyä ne oikeat asiat,
että osaan kertoa vaivani...toiveajattelua Vihainen

Saa nähdä, kuinka käy. Jos vaikka saisin sellaset lääkkeet,
että pystyn tekemään sen työharjoittelun kitumatta Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hapu
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #54 - 28.09.2012 klo 11:02:38
Tulosta viesti  
Minulla on myös hieman kyseenalainen tilanne nyt. Minulla on perussairautena ihopsoriaasi joka on nyt hyvässä kunnossa, ts. iho on lähes haavaton. Ongelmana kuitenkin on nivelrikko, joka on edennyt molemmissa nilkoissa ja alaselässä. Ortopedin epäily oli, että nilkkani pahentunut nivelrikko ja tulehdus oli psoriaasin aiheuttamaa, sillä juuri nilkkanivelen kohdalla oli kämmenen kokoinen psoriläiskä ,joka ei parantunut sitten millään. Tuo nilkkahan sitten luudutettiin. Oireilua on myös sormissa jonkin verran, lihasheikkoutta enemmänkin.

Aloitin työt pitkän sairasloman jälkeen toukokuussa ja pikku hiljaa aiemmin vaivanneet nivel-ja lihasoireet ovat palanneet. Edessä lienee siis ainakin reumatutkimusten uusinta ja ehkä joitain muitakin poissulkemisia. Diagnoosinahan minulla on tuo M79, tuntematon reumasairaus.

Teen toimistotyötä ja tarkoituksella kävelen mahdollisimman paljon päivän aikana ja kuljen myös rappusia. Näin pidän kropan kunnossa, kuntosali, työmatkat kävellen ja koiralenkit pitävät pään ja kropan ojennuksessa. Mutta mutta tuo särkykuvio sotkee taas. Olen järjettömän väsynyt, vaikka olen tehnyt tähän asti 4 päiväistä työviikkoa. Viikonloput ja illat menevät levätessä, kun on ihan poikki. En millään haluaisi palata "lääkkeellä töihin"-ajatteluun,mutta pakkohan sitä on periksi nyt antaa kun kivut tuntuvat sen verran kovasti.

Olen myös herännyt miettimään sitä, miten pärjään työssäni jatkossa, kun jo tämäkin työskentely tuntuu väsyttävän niin rajusti.

Eli ihan vain halusin purkautua ja tätä pohtia. Maanantaina sitten työterveyslääkäri arvioi tilannettani.

Hypermobiliteettisyndrooma
"Joku reuma"
Psoriasis
vasemman nilkan tripleluudutus 19.12.2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

helinä59
Aktiiviklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Päijät-Häme
Vastaus #55 - 10.10.2012 klo 08:26:06
Tulosta viesti  
Niin se 3 kk on vaan mennyt nopeasti, olen siis ollut Ilmarisen ammatillisessa kuntoutuksessa 3 kk:n työkokeilussa ja nyt sitten siitä viimeinen päivä lähestyy uhkaavasti, eli 22.10 se on sitten loppu.
Eteenpäin jatkankin sitten työntekoa työnantajan palkkalistoilla, pääsin onneksi siirtymään kassalle, välillä tosin kuorman purkua yms.
Yllättävän hyvin olen jaksanut tehdä ihan ns norm päivää eli  37,5h/vkossa.
Tietenkin kipuja on vielä vähän, tuleehan leikkauksestani ensi vkolla kuluneeksi 9 kk.
Seuraava kontrollikäynti (jälkitarkastuksen jälkeen) meillä päin on  vasta 5 vuotistarkastus proteesihoitajalla, jos tulee ongelmia niin sitten pitää tietty mennä  aiemmin käymään hoitajan tai ortopedin juttusilla.

Korjaus, siis 8 kk tulee kuluneeksi leikkauksestani ensi vkolla.

Lonkkaleikkaus helmikuussa 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Sijainti: Pirkanmaa
Vastaus #56 - 13.10.2012 klo 12:16:49
Tulosta viesti  
Työterveyslääkäri mainitsi kuntoutuksesta. Voi olla että haetaan sitä kautta jotain nivelkuntoutusta. Kiva juttu.  Hymiö

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

Hapu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #57 - 21.10.2012 klo 11:34:25
Tulosta viesti  
Minulla tilanne on edennyt siten, että sain B-lausunnon työterveyslääkäriltä, haemme kuntoutusta. Puhuimme siitä, että tilanteeni on nyt tosi hyvä muuten; mutta lihas-ja niveloireet haittaavat.

Tavallaan tilanteeni on nyt sama kuin ennen leikkausta ja jalkanivelen hajoamista. Olin kliinisesti (siis testien mukaan) terve, mutta olin kipeä tavalla, jota ei voi mitata lääketieteellisesti. Ajattelen itse, että sairauteni ovat toiminnallisia haittoja, mutta en voi silti hyvin. Käyn kuntosalilla nyt 3 kertaa viikossa ja teen työmatkakävelyt ja koiralenkit päivittäin. Silti reumatismi-säryt ja erityisesti alaselkä rassaavat. En voi istua pitkään paikallaan ja liikkua pitää. Tämä rasittaa kovasti henkisesti, kun nyt jouduin hakemaan kipukynnyslääke-reseptin kipulääkkeineen uudestaan lekurilta vuosien tauon jälkeen. Yritän vielä ensin tens-laitteella, jos ei tarvitsisi aloittaa lääkkeitä uudestaan,mutta katsotaan nyt.

Muutoin tilanteeni on hyvä, olen saanut painoa alas, mutta verenpaine on edelleen koholla. Sitä seurataan ja on väläytelty verenpainelääkkeiden määräämistä.

Hypermobiliteettisyndrooma
"Joku reuma"
Psoriasis
vasemman nilkan tripleluudutus 19.12.2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

helinä59
Aktiiviklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Päijät-Häme
Vastaus #58 - 28.12.2012 klo 17:24:15
Tulosta viesti  
Kirjoitin tänne aiemmin (lokakuussa), että työkokeiluni on loppumassa, mutta sitä jatkettiinkin silloin vuoden loppuun saakka.
Uuden vuoden aattona siitä olisi sitten viimeinen päivä, sen jälkeen siirryn työnantajani palkkalistoille.
Onneksi pääsin sairaslomalta ( n 1v 2kk) työelämään palatessani kevyempiin töihin eli kassalle, tilapäisesti tosin saatan olla kuormia purkamassa tai hyllyjä järjestämässä (kaupassa kun olen).

Lonkkaleikkaus helmikuussa 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Jonsu
Nivelklubilainen
Poissa

Ystävä on kullan arvoinen

Vastaus #59 - 29.08.2013 klo 21:21:25
Tulosta viesti  
Täällä myöskin nuori ammatinvaihtaja, joka on saanut Ilmariselta myönteisen päätöksen. Ajattelin ensin, että kyllä minä itse saan mietittyä uuden ammatin, mutta sitten ne alat joita lähin Ilmariselle ehotteleen ni ne tuli bumerangina takaisin. Tuntui, että oli yksin ihan hirmusen vaikeaa alkaa miettimään uutta alaa, kun aina vedettii matto jalkoje alta.. Olin uudelleen yhteydessä Ilmariseen, siihen vastuu henkilööni ja sainkin todella hyvää palvelua häneltä. Ilmarinen teki ostopalvelun Verveen ja sieltä sainkin hyvin pian kutsukirjeen, ensimmäistä käynti kertaa varten. Täytyy kyllä sanoa, että sain avan ihanan työntekijän Vervessä, hänen kanssa yhteistyö sujui todella hyvin  Hymiö Vervessä kävin kaksi kertaa ja samalla itse edelleenkin mietin uutta alaa. Kunnes törmäsin alaan, joka minua kiinnosti ja tässä oli vielä juuri haku käynnissä. Koulusta laitoin samantien meiliä Verven työntekijälle ja hän, kun näytti vihreetä valoa niin minähän laitoin kouluun hakemuksen. Koululla olen nyt kesällä käynyt valintakokeissa ja nyt tämän kuun alussa sain tietää, olevani varasijalla vasta kaheksantena. Opinto-ohjaaja koulullakin kertoi, että on aika epätodennäköistä, että koulunpenkki minulle tässä kohtaa osuisi. Mieli oli maassa jonkun aikaa ja hanskat löin tiskii tämän koulun osalta Surullinen Kunnes tuli päivä, jota en ois ikinä uskonu näkeväni! Opinto-ohjaajan puhelu sai tämän neidin ihan onnesta soikeeksi, sillä hyviä uutisia hänellä oli.. Se koulu osui sittenkin minun kohdalle, maanantaina alkaa opiskelut  Kliseinen Nuoriso ja vapaa-ajan ohjaaja minusta sitten isona pitäisi tulla. Ilmariselta vielä odotan päästöstä opintojen tukemisesta, mutta ainakin tähän asti tuo on näyttänyt uudesta ammatista vihreetä valoa..

Pointti, mulla tässä omassa kertomuksessa on se, että jos joillakin tulee samankaltainen tilanne joskus vastaan niin älkää IKINÄ antako periksi!! Pyytäkää ajoissa apua, pääsyä sinne Verveen taikka jonnekkin muualle josta saa ammattilaisen apua uuden alan miettimisessä ja jos nyt ootte varasijalle päässeet niin älkää lannistuko joskus voi käyä tuuri ja kouluun tuutte pääseen.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

sirirkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #60 - 30.08.2013 klo 21:39:07
Tulosta viesti  
Onnittelut opiskelijalle!
Kliseinen

Sivun alkuun