Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Normaali aihe Ammatillinen kuntoutus (Luettu 36 897 kertaa)
jannu84
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Lahti
Ammatillinen kuntoutus
14.12.2011 klo 18:39:15
Tulosta viesti  
Minulle tuli myönteinen ennakkopäätös ammatillisesta kuntoutuksesta ja se on noin vuoden voimassa. Nyt pitäisi aloittaa kuntoutussuunitelman valmistelua ja ohjeista ei käy ilmi että voinko hakea esim. korkeakoulupaikkaa, tukeeko eläkelaitos sellaista. Ohjeissa lukee että lähtökohtana on selvittää työhönpaluumahdollisuudet  koulutustasi ja/tai työkokemustasi hyödyntävissä tehtävissä. No koulutukseni ja työkokemuksen perusteella lähtökohdat vain fyysisesti raskasiin töihin ja nyt olisi ideana päästä vaikka korkeakouluun omassa ammatissani joka tulevaisuuden kannalta olisi järkevin vaihtoehto omasta mielestäni koska silloin löytyisi varmasti ei fyysisesti raskasta työtä.

Oman työpaikan mahdollisuudet sellaiset että ei onnistu työjärjestelyillä ja ohjeissa lukee että voidaan työhönpaluuta tukea myös toiselle työnantajalle. Tarkoittaakohan tämä sitä että pitäisi vaan jollain työkokeiluilla lähteä etenemään vai mitä sanotte?
Minun koulutuksellani kun ei tosiaan löydy tarpeeksi kevyttä työtä.

Voisikohan tämän myönteisen ennakkopäätöksen myötä olla helpompi päästä kuntoutustuelle kun sairaslomalla kuitenkin olen?

Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Re: Ammatillinen kuntoutus
Vastaus #1 - 15.12.2011 klo 08:42:00
Tulosta viesti  
Moi Jannu Hymiö Onnittelut ennakkopäätöksestä!!
Kivaa et sait myönteisen päätöksen.. jatkuvien hylkyjen jälkeen on hienoa saada joku positiivinenkin päätös. Tosin se on vasta ennakkopäätös eikä sellaisenaan takaa että saisit varsinaisen ammatillisen kuntoutuksen tuen. Mutta eiköhän se ole sulle se ainoa keino palata työelämään joten uskoisin että myöntävät kyllä kun teet perusteellisen hakemuksen Hymiö

Mulla oli ammatillisen kuntoutuksen ennakkopäätöksen mukana yhteyshenkilön nimi ja puhelinnumero. Mahtaisiko sun eläkevakuutusyhtiöllä olla vastaavaa henkilöä tarjolla? Hän osaisi varmasti vastata sun kysymyksiin koulutusasteesta ym.

Entä onko sulla joku taho, työkkärin ammatinvalinnanohjaaja, kuntoutussihteeri tms joka voisi suunnitella sun kanssa sitä jatkokoulutusta? Kelakin käsittääkseni järjestää kuntoutussuunnittelua, jos ei muuta kautta ole mahdollisuutta saada apua.
Olen ymmärtänyt, että mitä paremmin ammatti on harkittu ja suunnitelma uudelleen koulutuksesta tehty (amm.valinnantestit, soveltuustestit, mahdollisesti työkokeilu jne) sitä paremmat mahdollisuudet on sitten saada myönteinen päätös.
Kun perustelu esim koulutukselle on vahva ja ammatti on lääkärin tai muun asiantuntijan kanssa todettu sun terveydelle sopivaksi pitkällä tähtäimellä niin siihen myönnetään rahoitustakin. On kuulemma käynyt niinkin että suunniteltu ammatti onkin katsottu sopimattomaksi kun on mietitty pärjääkö ihminen työssä esim 10 vuoden päästä. Jos on riskiä että työ vähänkään kuormittaa esim. jalkoja henkilöllä jolla jaloissa vikaa, on tullut hylkypäätös.

Se, että saisit ammatillisen kuntoutuksen tuen ei vaikuta yhtään kuntoutustukipäätökseen. Ammatillinen kuntoutus tavallaan korvaa kuntoutustuen kun se saadaan käynnistettyä tarpeeksi ripeästi.

Ja on mahdollista saada esim lyhyehkö työkokeilu ja sen päälle koulutusrahoitusta, se että varmistuu ensin työkokeilulla onko työ sulle sopiva, vain tukee alan valintaa.

Toivottavasti löydät henkilön joka voi auttaa sua suunnitteluprosessissa Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

velri
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #2 - 15.12.2011 klo 14:48:50
Tulosta viesti  
Mä oon kanssa saanut tuon ammatillisen kuntotuksen päätöksen ja myönteisen kannan myös amk-koulutukseen, johon nyt keväällä haenkin. Mun ammatti vaihtuu kokonaan, kun lastenhoitajan työhön ei ollut paluuta.

NexGen oik.polveen 11/2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

pauliina
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 15.12.2011 klo 16:33:17
Tulosta viesti  
Minulle lääkäri sanoi että hyvin voin tehdä raskasta hoito työtä vaikka polvissa on tekonivelet kun kysyin tuosta ammatin vaihdosta. Onko kellään kokemusta pitemmältä ajasta pärjäämisestä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #4 - 15.12.2011 klo 17:20:17
Tulosta viesti  
voi olla että proteesin kanssa on eri asia. Rustovaurio kun taas pahenee kuluttaessa rankalla työllä.

Ei ole kokemusta tosin, mut ymmärtäisin että jos ei tule kipuja niin mikä ettei voisi jatkaa fyysistä työtä esim polviproteesilla  Pyöritä silmiä eihän se kulu  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 15.12.2011 klo 18:13:32
Tulosta viesti  
Heh tuntuisi hullulta lähteä vaan työkokeiluun entiseen työhöni jota vieläkin olen pakon edessä silloin tällöin osa-aikaisena tehnyt ja tämä kun ei tunnu toimivan niin miten se työkokeilu nyt muuttaisi asiaa  Virnistys

Lääkärinlausunnossa jolla ammatillista kuntoutusta on haettu lukee näin: Suosittelen ammatillista kuntoutusta uudelleen koulutuksena korkeakoulutuksena omaan ammattiin tai kokonaan uuteen ammattiin.

Kai siellä eläkeyhtiössä tämäkin jollain lailla on huomioitu päätöstä tehdessä ja itsekin hakemukseen kirjoitin että haluaisin joko korkeakouluun tai kokonaan uuteen ammattiin.

Ammatillisen kuntoutuksen tuesta kyllä lukee että kuntoutusohjelman aikana korvaamme teille täyden työkyvyttömyyseläkkeen korotettuna 33%:lla sekä ylimääräisiä pakollisia kuluja. Laskelmatkin tehty valmiiksi paljonko saisin.

Päätöksessä lukee myös että kuntoutussuunnitelman laatimista voi myös eläkeyhtiö tukea. Ehkä olisi parasta mennä ammatinvalintaohjaajalle jotta suunnitelman saisi kunnolla tehtyä. Onneksi nyt jostain suunnasta tulee edes vihreää valoa ja kiva kuulla että on joku edes saanut myönteisen kannan tuohon amk-koulutukseen, ehkä se sitten on mahdollista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Vastaus #6 - 15.12.2011 klo 18:52:50
Tulosta viesti  
Tavallaan on.
Tämän vuoksi olen tänne kirjoitellutkin. Että ihmisillä olisi vahtoehtoja ammattia valitesaan. Asenteet ovat monesti esteenä, edes yrittää työntekoa. Joku sanoi minullekkin vammauduttuani että et sitten enää töitä tee. Vammauduin 20 vuotiaana jalkoihin. Hankaluutena oli juuri että  työssäni olisi ehdottomasti pitänyt päästä kyykkyyn ja polvillaan olo oli erittäin hankalaa.Tulevaisuus näytti synkältä.

Opiskelin  sitten sairaanhoitajaksi erilaisten selvittelyjen ja ammatinvalinnan ohjauksen suosituksesta ja tein sitten ihan normaalia hoitajan työtä eri paikoissa. Erikoistuin kun heti kun se oli mahdollista (siihen aikaan), sillä ammattipätevyys vaatimukset muuttuivat joskus 90-luvulla. Nivelrikko kehittyi hiljalleen vamman pohjalta, jonka ajan olen tehnyt kolmivuorotyötä. Laskimme että voin kuitenkin pärjätä "siihen normaaliin nivelrikkoikään" ja näin kävi. Eli olen pärjännyt ihan hyvin.

Kun polviproteesin laitto tuli ajankohtaiseksi, mietittiin liikennevakuutusyhtiön ja vkk:n kanssa työnkuvaa ja siirtymstä tai/ja/sekä kouluttautumisamhdollisuuksia erilaisiin tehtäviin. Mietittiin potilaiden nostelemista, kyykkyyn menoa ja kävelyä/ kokopäiväistä istumista. Tultiin siihen tulokseen käytännön kokemuksen kautta, että nilverkikko ärtyi pelkästä istumisesta (luennoilla, pitkään matkustaessa jne.). Joten sekä kävelyä että istumista sisältävä työ, jossa ei olisi painavaa nosteltavaa, olisi paras vaihtoehto. Kävely on periaatteessa hyvä nivelrikkoiselle....

Työhönpaluuta polviproteesin laiton jälkeen  on auttanut lyhennetty työaika. Harmiksi vain,  paluu sattui erityisen kuormittavaan tilanteeseen, joka saattoi  edesauttaa rasitusmurtuman kehittymistä jalkaterään täyteen työaikaan palattua, mutta sehän on oikeastaan "urheiluvamma" Silmänisku ja paranee. 

Olen aina viihtynyt kolmivuorotyössä, eikä valvominen sinällään ole ollut ongelma, mutta nyt perättäisiä yövuoroja on vähennetty vain kahteen/viikko. Itseasiassa vaikeinta on "sekaksikiö rytmi" aamu,ilta, aamu, jolloin nukkumisaika jää liian lyhyeksi, kun pääsee töistä kymmeneltä, kotiutuu... ja aamuksi jo takaisin. Siksi päädyttiin ns. kellonaika työaikamalliin, jota suositellaan työterveyssyistä muutenkin. Siinä pyritään rytmiin: aamu, aamu,ilta, ilta, yö,yö, vp, vp eli kellon kierron mukaiseen rytmiin. Se on pyrkimys, eikä se toteudu aina,johtuen työtehtävistä/työnluonteesta eri viikonpäivinä. Suunnitelma tehdään 6 viikoksi kerrallaan, mikä helpottaa rytmitystä.

Huomaa kuitenkin että ikä alkaa painaa vuorotyössä. Nyt vuorokausirytmin pysyttämisessä on ollut ongelmia kivun, liikkumisen hankaluuden ja työn kiireen keskellä. Uupumus on ollut välillä totaalinen, mutta hyvät unenlahjat auttavat. Siis uni tulee, mutta väärään aikaan,mikä on tavallista tässä 50:n vetreässä vaihdevuosi iässä Silmänisku. Toisaalta, on hyvä että edes joskus nukkuu kunnolla ja  enemmän kuin pari-kolme tuntia ennen töihin lähtöä Järkyttynyt. Mikäli siinä on ongelmaa, ei kolmivuorotyö käy.

Itse en näe mitään erityistä estettä tehdä hoitajan töitä proteesin kera, kuhan työhön ei sisälly kovin painavien potilaiden nostamista (etenkään lattiatasosta). Nostamisest ovat vuosikymmenten myötä vähentyntyt hyvän kipulääkityksen kehittymisen myötä. Paljolti työ on neuvontaa, ohjausta, keskustelua, perusasioissa auttamista, lääkitystä, seurantaa, hyvän kipulääkityksen kehittymien myötä. Potilaat kävelevät itse suihkuun, kuten tälläkin palstalla kerrotaan.

Toisaalta tässä työssä työnantaja ei ole vielä havahtunut kovin paljon huomioimaan meitä tules-vaisvaivaisia,esim. kuntoutuksen suhteen. Myös hoitajat vanhenevat, eikä uusia niin kovin paljon ole tulossa. Siitä syystä mm. olen kirjoitellut tänne omaa tarinaani. Itse olen oman työpaikkani kipuhoitaja oto-periaatteella,joita on nyt jo lähes kaikilla osastoilla sairaaloissa ympäri suomenmaan (http://www.suomenkivuntutkimusyhdistys.fi/).  Onneksi siinä asiassa on edistytty todella paljon, vaikka tehtävää vieläkin riittää. Neljännesvuosisata sitten, syöpäosastolla työtä tehdessäni, ei kipupumppuja vielä ollut..

Anteeksi tämä pitkä teksti, joskus ottaa päähän kun asenteet ovat niin vanhanaikaisia .. joillakin tahoilla. Sanoisin, että ne jotka 90-luvun laman aikaan olivat uupuneita, ovat jo eläkkeellä. Työn tekeminen pitäisi myös mahdollistaa juurikin osa-aikatyöllä, työn järjestelyillä jne. eikä vain hokea että liian aikaisin eläköidytään, maailmanalous romahtaa..

Sivun alkuun

IP kirjattu

pauliina
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 15.12.2011 klo 19:08:27
Tulosta viesti  
Olen miettinnyt tuota lyhenettyä viikkoa ainakin aluksi en tiedä miten työnantaja siihen reagoi. Ei ainakaan ennen kovin hyvin kun jotkut sitä tekivät. Mutta tärkeää olisi aluksi kun 1,5 v. saikun jälkeen töihin palaa mennä pikkuhiljaa töihin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #8 - 15.12.2011 klo 19:31:24
Tulosta viesti  
Jannu: ei kai sun enää ole tarkoitus vanhaan ammattiin mennä työkokeiluun  Virnistys Lähinnä kai sun kohdalla on kyse uuden työn "kokeilemisesta" jos on tarvetta.

Seabird: kaipa nämä asiat on aina katsottava yksilöittäin  Pyöritä silmiä
Mikä sopii yhdelle ei ehkä sovi toiselle. Toisaalta taas esimerkiksi ikä vaikuttaa paljonkin ammatillisen kuntoutuksen tarpeeseen: jos on työelämää jäljellä 30-40 vuotta on varmasti järkevää ajoissa tilanteen vaatiessa luopua työstä joka vääjäämättä johtaa ennenaikaiseen nivelrikkoon. Toisaalta jos taas eläkeikään on vaikka 10-vuotta tai alle ja mikäli tukitoimilla (lyhennetty työaika, työn uudelleen järjestely tms) voidaan auttaa nykyisessä työssä pysymistä niin sehän on vain järkevää Hymiö

En tiedä mitä tarkoitit vanhanaikaisilla asenteilla? Mutta jos tarkoitit lääkärien tai työnantajan asenteita niin itse olen heidän taholtaan törmännyt paljonkin nykyisin ajatteluun että tukitoimia suositaan ja niitä käytetään. Joskus tosin väärällä tavalla ja jopa liiankin kanssa. Työn keventäminen ei saisi tarkoittaa sitä että työ sysätään muun työyhteisön harteille lisäämättä resursseja työyhteisöön.

Paljon kuitenkin näissä asioissa painaa henkilön terveys ja halukkuus pysyä työelämässä keinolla tai toisella. Vielä kun saataisiin byrokratian viidakko hiukan helpommaksi kulkea  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

velri
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #9 - 15.12.2011 klo 19:44:21
Tulosta viesti  
Mulla ammatilliseen kuntoutukseen ja uudelleen koulutukseen päädyttiin, juurikin iän ja vaivojen vuoksi. Tuon jo leikatun polven lisäksi mulla on nivelrikko vasemmassa polvessa, välilevynrappeuma alaselässä, vas.nilkassa rustonohentuma, oik.olkapäässä ilm.rustoissa vikaa, koska luusto ja jänteet on kunnossa.
Kaikki tuo siis vaikuttaa mun uudelleen koulutukseen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #10 - 15.12.2011 klo 20:04:04
Tulosta viesti  
Uuten työhön tarvitsenkin sitten melkein ehdottomasti koulutusta koska kaikki mitä olen tehnyt on rasittavaa alaraajoille. Ja kyllä hakemuksessa kerroinkin juuria myöten työkokemukseni ja koulutukseni sekä niihin liittyvät työasennot ym.

Mikä jalkani olisi 10v päästä jos yrittäisin väkisin jatkaa nykyisellä osaamisellani raskaita töitä kun se nyt ei siedä polvillaan oloa eikä kyykistymistä lainkaan. En tiedä sitten onko joku hermovauriokin tullut ensimmäisestä leikkauksesta kun arven kohta(keskellä polvilumpiota n.10cm) on tunnoton osittain ja kun koitan polvilleen mennä niin alkaa tuntumaan kun puukkoa työnnettäisiin ihosta sisään ja säären ulkosyrjästä on noin puolet tunnottomana. Tämä sen muun rouhinnan ja vihlonnan lisäksi.

Kyllä luulisin että eläkeyhtiö tosiaan voisi miettiä kohdallani tuota koulutusta kun ikääkin vasta 27v. Tämähän nähdään kun saan kuntotussuunnitelman tehtyä jossakin vaiheessa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

velri
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #11 - 15.12.2011 klo 20:18:26
Tulosta viesti  
Mullakin on tunnoton kohta polvessa arven oikealla puolella. Mutta mulla onkin niin vähän aikaa leikkauksesta, että voihan se olla että tunto palaakin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #12 - 15.12.2011 klo 20:34:53
Tulosta viesti  
Mullakin tunnoton alue on oikealla puolella ja leikkauksesta jossa se tuli niin on nyt n. 2.5 vuotta aikaa, tiedä sitten millaisella aikataululla tunto palaa jos on palatakseen. Mulla on muutenkin vähän häiriintynyt tunto siinä ympäristössä mutta on myös se kokonaan tunnoton alue.

Sivun alkuun

IP kirjattu

joana
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: hämeenlinna
Vastaus #13 - 15.12.2011 klo 22:48:24
Tulosta viesti  
Minulta leikattiin molemmat polvet n. 5 vuotta sitten. Joka kohdassa ei ole tuntoa vieläkään, ainakaan täysin. Polvien ulkosyrjät olivat tunnottomat pitkään. Niihin palautui tunto 9 kk leikkauksesta. Eli kärsivällisyyttä!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #14 - 15.12.2011 klo 23:20:12
Tulosta viesti  
Juu
Tuota "jalkojen kuormitusta" mietittiin kovasti. Tietysti se on ammatinvalintakriteeri, jos kävely ei onnistu ollenkaan tai haittaa työntekoa. Nivelrikossa ja proteesileikkauksen jälkeen kävely on "periaatteessa hyvästä". Itseasiassa pohdin sitä juuri siitä näkökulmasta että luuntiheys pysyy parempana kävellessä. Luin juuri, että asiaan on alettu kiinnittämään huomiota (http://www.niveltieto.net/uutiset.htm#Bisfosfonaatti).

Jalkateräni rasitusmurtuman vuoksi tehtiin luuntiehysmittaus, jossa terveessä jalassa oli normaali luuntiheys, mutta proteesijalassa oli osteopenia eli luuntiheys oli hieman alantunut samoin lantiossa L1 nikamassa Pyöritä silmiä. Osteopenia ei ole mikään sairaus.. Pohdittavaksi jäi, oliko pitkään jatkunut huono liikkuminen ennen proteesileikkausta ja sen jälkeen vaikuttanut (jo Täh) näin nopeasti luuntiheyteen?? Ja etenkin, mitä sille voi tehdä? Ainakin kävelytyyppinen rasitus olisi hyvästä Virnistys, eli palataan -kin siihen että kävelyä sisältävä työ on hyvästä. Kalsi-D:tä olen syönyt vuosikausia..kun laktoosi-intoleranssi löydettiin.

Eli, välttämättä ei olekaan hyvästä välttää normaalia kävelyä, liikkumista, myös työssä Epävarma. Vain ne  hankalat asennot olisivat vältettäviä.

Tarkoitin "eri tahojen asenteilla" lähinnä sitä, että terveydenhuollossa käytetään yllättävän vähän - edelleen esim. oppisopimuskoulutusta verrattuna muihin ammatteihin.  Kuitenkin juuri tämän tyyppisillä "uusiin tehtäviin", omalla ammattialalla kouluttamisessa luulisi olevan myös kustannustehokuus mukana. Siis siten,että aiempi koulutus ja työkokemus ovat pohjana jatkoon. Näihän useimmiten onkin. Hoitajat ylipäätään ovat kovia kouluttautumaan, läpi työuransa mutta useimmiten tekevät sen työn lomassa. Siitä asiaa lähdetään kartoittamaan ja itselleni se on mahdollistanut yli 25v:n työuran,toistaiseksi. Vaan kukapa muukaan tulevasta sen kummemmin tietää. 

Kouluttautumien  on aikamoinen investointi, jonka merkitys myös tulevaan palkkatasoon pitää huomioida. Että pärjääkö sillä uudella palkalla?  Sitten on tosiaankin tuo, että paljonko sitä työuraa oletettavasti on jäljellä. Että mitä tekee seuraavat 15 vuotta? Ihanko uusi ammatti vai esim. uuteen tehtävään koulutus?

No. kunhan pohdiskelen.. omaa tilannettani seurataan työterveyshuollon toimesta. Työnantaja on siellä mukana, mutta kyllä ne tilaisuudet ovat myös henkisesti rasittavia, kun ei oikein tiedä mitä niistä odottaa. Aina, esimies toteaa: "työn keventäminen ei ole mahdollista".  Se kirjataan pöytäkirjaan ...ja sitten mennään, kuka minnekkin.  Asiaa ei tarvitse pohtia, mutta kokoontua pitää. Oma tunne on, että "ne katsoo miten tyypin käy".
« Viimeksi muokattu: 16.12.2011 klo 10:38:40 Kirjoittaja Hallinnoija »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #15 - 16.12.2011 klo 22:43:44
Tulosta viesti  
Kuntoutustuen aikana ei tehdä työtä. Saamansi ammatillinen kuntoutus -- siitä maksetaan kuntoutusrahaa. Viesteissä todettiinkin 33% korotus. Ilman sitä olisi sama kuin kuntoutustuki.
"Eläkettä" korotetaan 33% kun tuki aika käytetään opiskeluun, työhönpaluun totutteluun (työkokeilu) Helpointa olisi jos voisi palataa entiseen, mutta ellei uusi tehtävä samassa yrityksessä tai jatko-opinnot, uuden opiskelu, jotta voisi jatkaa samassa yrityksessä. Ihan uuden, vieraan työkokeilupaikan löytyminen on varmaan vaikeaa.
Kun tapaukset ovat yksilöllisiä, päätökset sen mukaisia varminta on aina ottaa yhteyttä päätöksen antajaan.
Käsittääkseni ennakkopäätös tarkoittaa että saat tuen ja se
on otettava vastaan (aloitettava) määräaikaan mennessä.
Onko tuen maksukuukaudet rajoitettu?
« Viimeksi muokattu: 21.12.2011 klo 20:19:15 Kirjoittaja Salla_ »  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #16 - 20.12.2011 klo 21:28:11
Tulosta viesti  
Kuntoutustutkimusyksikkö sekä lääkärit(useat ortopedit) on suositellut ammatillista kuntoutusta nimenomaan uudelleen koulutuksena joko jatkoa omaan ammattiin tai kokonaan uuteen ammattiin. Minä myös olen ilmariselle esittänyt kantani asiasta näin joten voisi ajatella että kun kuntoutussuunitelman tekee tarkasti ja hyvin niin koulutus suoraan voisi onnistuakin mutta tiedä sitä. Maksukuukausia ei ainakaan tässä ennakkopäätöksessä ole rajoitettu vaan siinä lukee että ammatillisen kuntoutuksen laajuus ja tuettava toimenpide ratkaistaan kunnes kunt.suunnitelma tehty ja esitetty heille.

Minulla eniten haittaa tuo kun ei pysty polvistumaan eikä kyykistymään lainkaan ja työssäni täytyisi kyetä kaikenlaisiin hankaliin työasentoihin ja tämän takia yritän kouluun päästä jotta tämän voisi välttää ja kuitenkin olisi mahdollista saada entisenkaltainen tulotaso.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #17 - 21.12.2011 klo 20:26:37
Tulosta viesti  
Kun tulevaisuuden suunittelu on monen tekijän summa -- useita ammattihenkilöitä sanomassa sanansa.
Mihin koulutukseen hakijaa ollaan suosittelemassa, kannattaa tästä keskustella lääkärin kanssa.
Millaista työ todellisuudessa on, ao alan amamttiliitto?

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #18 - 21.01.2012 klo 15:18:26
Tulosta viesti  
Tulipa tuossa mieleen, vakuutusyhtiön päätöksiä, noin viidenteen kertaan lukiessa, että tämäkin kannattaa huomioida uutta ammattia ja koulutusta suunniteltaessa.

Hakeuduin itse suomessa harvinaisempaan oppisopimuskoulutukseen jonka piti täydentää ammatillista koulutustani, ja pääsin. Sittemmin kävi ilmi että se olikin "pilotti" eikä valmista tutkintoon, vaan on "mahdollisesti " sen ensimmäinen osa.  Koulutuksessa kävi ilmi, että se oli "sisäpiirin juttu",jossa jo ko. työtä tekeviä koulutettiin kansainvälisesten vaatimusten mukaisesti, työpaikaa sillä ei ollut tarkoituskaan saada uusille työntekijöille Virnistys. Ei se työ olisi minulle sopinutkaan (paperitöitä), mutta silti virhe oli monelta kannalta minulle aikamoinen. Jäin kahden järjestelmän väliin.   

Koska olin käynyt ensimmäisen osan ko. koulutusesta, osin vakuutusyhtiön avustuksella, osin kotikuntani oppisopimuksella (jota vakuutusyhtiö ei huomoi), he päättävät juuri, taas kerran, seuraavaa:
"xxxx jälkeen ansionmenetystä ei tule korvattavaksi, vaan liikennevahinkovammojen puolesta sinut katsotaan työkykyiseksi kokoaikaiseen  xxxx työhön. Vaihtoehtoisesti voit jo korvatun ammatillisen kuntoutuksen keinoin turvin siityä tehtäviin, jossa vamma ei aiheuta rajoitteita kokopäivätyössä".

Jaa Pyöritä silmiä.  Eli. Huomioksi vain tämä sitä ammatillista koulutus suuntaa valittaessa.  Itse olen palannut entisiin töihini ja tarvittaessa voin kouluttautua eteenpäin joten mitään erityistä ongelmaa tästä ei minulle tulle Epävarma - toivottavasti. Vaikea tietää kun ei ole kristallipalloa, jolla katsoa tulevaisuuteen.
Kaikkea sitä pitääkin ottaa huomioon, vammaisena elämää eläessään ja työsuunnitelmia tehdessään.

Luulisi että vakuutusyhtiön-kin intressissä olisi tukea, kaikin mahdollisin tavoin täysiaikaisessa työssä selviämistä...kuten oma tavoite on onnistuneesti ollut jo vuosikymmeniä, vaan tuo lause kyllä pistää epäilemään että nän ei ole asian laita.. Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #19 - 19.03.2012 klo 18:54:10
Tulosta viesti  
Soittelin tuossa eläkeyhtiöön kun nyt kävin ammatinvalintaohjaajan juttusilla. Kun kysyin ylipäätänsä koulutuksesta niin sieltä tylysti vastattiin että me olemme kyllä meinannut työkokeilua jotta voisit siirtyä toimistotyöhön kun olet tuon yrittäjäkurssin käynyt. No minä sitten kerroin että asia on niin että olen käynyt 3 viikon mittaisen yrittäjäksi ohjaavan kurssin joka ei itsessään anna mihinkään tehtäviin koulutusta tai pätevyyttä vaan ainoastaan ohjaa yrityksen perustamisessa.

No vähän sellaisella tympeällä äänensävyllä sanoi että täytä se oma ideasi kuntoutuksesta siihen suunnitelmaan niin me tutkimme sen sitten. Sitten kun kysyin tästä professipalvelusta josta saa apua kuntoutussuunnitelman tekoon ja syvempää opastusta ammatinvalintaan niin sanoi että no olemme jossain tapauksissa toimeksiantoja antaneet mutta ei oikein tämmöisessä tapauksessa.

Jäi vähän sonnan maku suuhun tuosta puhelusta kun kohtelu on tuommoista vaikka vaan neuvoja ja opastusta pyytää. No saas nähdä kuinka käy, kuntoutussuunnitelma on nyt sinne lähetetty ja tavoitteena amk.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lakerikenkä
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Koti on ihmisen pesä

Vastaus #20 - 19.03.2012 klo 19:34:38
Tulosta viesti  
Kela koulutti minut uuteen ammattiin 80-luvun alussa. Olin alle kolmikymppinen siihen aikaan. Kävin opistotason koulutuksen ja sain 3 vuotta Kelan maksamaa tukea joka oli siihen aikaan noin 4.000 markkaa kuukaudessa. Myös lääkärikulut opiskeluajalta maksettiin. Tuo 4000 tuntui siihen aikaan isolta rahalta. Olen luultavasti maksanut tuon rahan takaisin kun olen pysynyt työelämässä koulutuksen jälkeen 20 vuotta enkä jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle. Kiitos kuuluu myös myöhemmin asennetuille lonkkaproteeseille jotka ovat mahdollistaneet työteon. Työni on kevyttä toimistotyötä.

Kela on tainnut nipistellä noita tukiaan sitten myöhemmin kaikilta osin.

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #21 - 25.04.2012 klo 18:35:45
Tulosta viesti  
Tänään tuli soitto ilmariselta. Puhelu alkoi sanoin: "olemme nyt tutkineet tilannettasi ammatillisen kuntoutuksen suhteen ja olemme kyllä nyt päätyneet sellaiseen päätöksen että... Voimme lähteä tukemaan koulutuksena ammattikorkeakouluun". Olin kyllä kieltämättä ihmeissäni siitä kuinka suunnitelma menikin heittämällä läpi kun jatkuvien hylkypäätösten jälkeen joku asia kulkee kuin rasvattu melko tympeää ensimmäistä puhelua lukuunottamatta. No tästä olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen, vielä kun nyt odotusajalle saisi vielä tukiasiat kuntoon jotenkin päin. Tällä mennään ja nyt kun olen kouluunkin jo hakenut niin saa olla rauhallisin mielin kun tietää että jos paikan saa niin tukiasiat siihen on ainakin kunnossa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #22 - 25.04.2012 klo 19:15:04
Tulosta viesti  
Onneksi olkoon Jannu! Kun niin moni ottaa nykyään koulutusmahdollisuudet kovin kevyesti eikä niitä hyödynnä, uskon että tämän taistelun jälkeen osaat sitä myös arvostaa. Ota kaikki irti!

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #23 - 25.04.2012 klo 19:21:24
Tulosta viesti  
Onneksi olkoon minunkin puolestani ja oppimisen iloa!

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #24 - 25.04.2012 klo 19:27:53
Tulosta viesti  
Onneksi olkoon myönteisestä päätöksestä, aikuisena on intoa paneutua opiskeluun ihan eri tavalla:)

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #25 - 25.04.2012 klo 19:36:23
Tulosta viesti  
Onneksi olkoon

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #26 - 25.04.2012 klo 20:41:44
Tulosta viesti  
Great! Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

helinä59
Aktiiviklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Päijät-Häme
Vastaus #27 - 26.04.2012 klo 07:42:56
Tulosta viesti  
Onneksi olkoon Jannu!!

Lonkkaleikkaus helmikuussa 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #28 - 26.04.2012 klo 08:39:29
Tulosta viesti  
Hienoa Jannu Virnistys Onnea !

Mukavaa että asia sujui jouhevasti !!! Olihan se jo aikakin Silmänisku

Mulla on myös lähitulevaisuudessa edessä ammatillisen kuntoutuksen haku opiskelua varten.. jännittää  Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #29 - 26.04.2012 klo 17:01:35
Tulosta viesti  
Sait Jannu hienoja uutisia, joiden vaikutus tulevaisuuteen on suuri. Onnea sinulle!  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #30 - 28.04.2012 klo 21:16:44
Tulosta viesti  
Kiitos kaikille onnitteluista. Tämä tosiaan on mahtava juttu ja en olisi uskonut että suunnitelmani menee näin heittämällä läpi kun kaikki muu takkuaa oikein kunnolla. Vielä kun saisi sen paikan jo nyt syksylle sinne kouluun kun hakemuksen laitoin sinne vaikka en ammatillisen kuntoutuksen päätöstä ollutkaan saanut vielä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #31 - 29.04.2012 klo 11:21:23
Tulosta viesti  
Opiskelupaikan haku on oma juttunsa, eikö.
haet päätöksen mukaisia paikkoja ja jos pääset opiskeluasi tuetaan taloudellisesti.
Mitä mahdollista eroa on opintotukeen, -rahaan en osaa sanoa - määrä, verotus....
Toivovttavasti pääset jo syksyllä. Eiköhän päätös tule nopeasti, kun se on tehty.
Jos ei heti tärppää -- pääsymahdollisuuksia voi parantaa avoimen yliopiston tms kursseilla -- sieltä saatavat lisäpisteet. Toivottavasti tuollainen vaihtoehto on tarvittaessa käytettävissäsi.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #32 - 02.07.2012 klo 16:40:53
Tulosta viesti  
Vihdoin hyviä uutisia Hymiö Keva lähti tukemaan opiskeluani uuteen ammattiin. Opiskelu tapahtuu oppisopimuksella joten saan palkan tuolta ajalta ja KEVA korvaa eläkkeen osuuden työnantajalle Hymiö Työt / opinnot alkavat ihan kohta !

Piti tulla kertomaan hyvät uutiset koska tänne kirjottelu tuppaa jäämään helposti negatiivisten kokemusten puolelle. Kerrankin voin sanoa että jokin asia meni hyvin Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #33 - 02.07.2012 klo 16:44:58
Tulosta viesti  
Onneksi olkoon. Jos ala on vielä sinulle mieleinen, olet saanut lottovoiton! Ainakin suhteessa vaihtoehtoihin.

Oppisopimuskoulutukset ovat viime vuosikymmeninä jääneet kouluopetuksen varjoon, vaikka niillä voi saavuttaa paljon paremman käytännön työtaidon. Puhumattakaan taloudesta. Kun saa vielä palkkaakin (vaikka ei aina niin suurta).

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #34 - 02.07.2012 klo 18:09:12
Tulosta viesti  
Onneksi olkoon --

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #35 - 02.07.2012 klo 19:03:13
Tulosta viesti  
Onneksi olkoon mimmi, on hyvä juttu että onnisti. Minullakin sentään tämä puoli kunnossa mutta opiskelupaikkaa en vielä ole saanut. Olen varasijalla ja opiskelupaikkoja on 20 ja 19 hyväksytty. Olen itse sijalla 26 joten voi olla ettei paikkoja niin paljon vapaudu. Täytyy sanoa että kovat pisteet täytyy olla jotta pääsee hyvälle sijalle. Itselläni oli kuitenkin 70 pistettä. Muuten mulla tukiasiat ovat edelleen sotkussa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #36 - 02.07.2012 klo 19:53:56
Tulosta viesti  
Kiitos onnitteluista Hymiö Aika juhlava on olokin Silmänisku

On totta, että oppisopimus ei ehkä houkuttele enää nykyisin, koska sillä on mahdollista opiskella lähinnä ammatti- ja perustutkintoja ja moni haluaa mahdollisuuden saatuaan kouluttautua "ylemmäs".

Mun kohdalla tämä ratkaisu oli nyt ainoa oikea Hymiö Tällä tavalla sailytän työpaikan samalla hyvällä työnantajalla ja tulot pysyvät samalla tasolla kuin ennen sairauslomia.
En ole mikään uraohjus ollut koskaan enkä sellaiseksi kinua jatkossakaan Silmänisku Mielekäs työ josta maksetaan kohtuullinen korvaus ja työaika joka jättää tilaa muullekin elämälle sopii mulle hyvin!

Sivun alkuun

IP kirjattu

helinä59
Aktiiviklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #37 - 10.08.2012 klo 06:46:37
Tulosta viesti  
Minulla siis alkoi ammatillisena kuntoutuksena 3 kk:n työkokeilu entisessä työpaikassani, ensimmäiset 3 vkoa on nyt sitten takana ja ihan hyvin on mennyt lyhyttä päivää (n 4h/pv) tehdessä.
Alussa tosin molemmat jalat kipeytyivät, kun taas pitkästä aikaa (n vuosi 2kk sairaslomalla) kävelin kivilattialla, mutta onneksi on hyvät Ecco-sandaalit työjalkineina.
Nyt onkin 3 vapaapäivää, pääsee tänään lähtemään mökille ja katselemaan metsään mitä kaikkea sieltä löytyykään, marjoja, sieniä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #38 - 12.08.2012 klo 19:50:56
Tulosta viesti  
Pidentyykö työpäiväsi vähitellen vai onko tarkoitus tuon 3kk jälken siirtyä suoraan täyteen tuntimäärään?
Mukavaa un sait tuon "etuuden" ja kaikki on mennyt hyvin.
Muistan miten aikoinaan omien työkokeiluiden jälkeen väsytti vaikka työpäivä oli noin lyhyt.
Matka ei myöskään ollut rasittava.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

helinä59
Aktiiviklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #39 - 13.08.2012 klo 09:49:03
Tulosta viesti  
Työpäiväni pidentyy vähitellen eli ensimmäinen kk 4, toinen 5 tunnin päiviä ja kolmas pitäisi ollakin sitten jo ns normaali tuntimäärä.
Tein kyllä viime vkollakin 4 päivänä 5 tuntia, sain sitten pitkän vkonlopun vapaaksi eli pe-su.

Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #40 - 14.08.2012 klo 20:03:38
Tulosta viesti  
Noniin, vaihteeksi hyviä uutisia ammatillisen kuntoutuksen osalta. Tänään kävin vilkaisemassa tuolla hakijapalvelussa tilannettani opiskelupaikan suhteen ja suurena yllätyksenä tuli että minut on hyväksytty varasijalta kouluun. Täältä sitten aikanaan valmistuu yksi uusi insinööri auto ja kuljetustekniikan alalle (toivottavasti).

Ammatillisen kuntoutuksen osalta täytyy sanoa että on mennyt asiat kyllä hyvin vaikkakin edellisessä työeläkeyhtiössä väitettiin ettei kuntoutuksen kriteerit täyttyisi. Toisessa yhtiössä kaikki mennyt putkeen tämän osalta.

Muuten tuo kuntoutustuki puoli on vieläkin sotkussa mutta alkaa ainakin nyt syksyllä rullaamaan kun koulut alkaa.

Pikkuhiljaa voi sanoa että tuo stressikin alkaa helpottamaan kun vihdoin hyviäkin uutisia saa kuulla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #41 - 14.08.2012 klo 21:55:19
Tulosta viesti  
Hei!
Onnittelut opiskelupaikasta.
Asioilla on taipumus järjestyä, jotenkin  Silmänisku.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #42 - 15.08.2012 klo 09:45:54
Tulosta viesti  
Onneksi olkoon ja opiskeluintoa!

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #43 - 15.08.2012 klo 22:24:24
Tulosta viesti  
Onneksi olkoon opiskelupaikan saannille!  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #44 - 15.08.2012 klo 23:18:02
Tulosta viesti  
Onnea matkaan. Aikuisopiskelijalla varmasti motivaatiota riittää paremmin kuin keskimäärin ja saat energian suunnatuksi tulevaisuuteen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

helinä59
Aktiiviklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #45 - 09.09.2012 klo 16:22:13
Tulosta viesti  
Nyt on sitten jo 7 vkoa (3 kk:sta) työkokeilua takana ja ihan hyvin on mennyt, vähän on ollut kipuja leikatussa lonkassa, soitin alkuvkosta jo proteesihoitajallekin ja hän sanoi että kipuilu on rasituksesta johtuvaa, samaa mieltä olin itsekin ja myös naapurissa asuva sairaanhoitaja, kun kerroin hänelle kivuista.
Toki jos kivut jatkuu/pahenee niin sitten pitää ottaa uudestaan yhteys sairaalaan.
Olen tähän asti saanut olla töissä aika paljon kassalla,mutta myös purkanut kuormia yms.
Nyt  n vkon päästä sitten pääsen ns aamukassaksi, nyt olen tehnyt enimmäkseen iltavuoroja, ja tunnitkin on sitten jo 37,5/vko.
Tiistaina mulla alkaa  lonkka-polviryhmä jonne fysioterapeutti laittoi minut, on sellainen kuntosaliryhmä.
On ti + pe tunnin kerrallaan yhteensä 12 kertaa elikä kestää 6 vkoa.
Hintakin on aika hyvä 30 euroa + alku-ja loppututkimus 7,50/kerta eli yhteensä 45 euroa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #46 - 09.09.2012 klo 16:30:23
Tulosta viesti  
Monin paikoin vastaavat ryhmät 10 kertaa, ovat maksutomia.
On jumppaa, kuntosalia, vesiliikuntaa.
Oman kunnan fysioterapeutit tietävät parhaiten millaista on tarjolla.
Aina ei varsinaista lähetettä tarvita, esim epikriisi voi riittää.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

pörhö
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #47 - 18.09.2012 klo 23:35:36
Tulosta viesti  
Mä olen nyt viikon ollut amm.kunt. työharjoittelussa,
ja kivut lonkissa sekä selässä ovat pahemmat, koska
työ on istumatyötä.  VKK.n virkailija sanoi, että pitää tehdä 6 tuntisia päiviä. Jos joudun lähtemään aiemmin työstä esim. lääkäriin, niin työpaikalla sanoivat, että pitää tehdä ne tunnit takaisin?!
Olisikin paljon parempi tuo samanlainen työaika järjestely kun
helinä59:llä, koska 3kk kestää minunkin harjoitteluni ja olen 3.ssa eri työpisteessä.
Olen ollut sairaslomalla 3,5v. ja odotin paljon
tätä työharjoittelua, mutta nukkumisesta ei kipujen takia tule mitään, ja työmatkat autolla on tuskaa.
Nyt olen ollut pois flunssan takia, ja eläkevakuutusyhtiöstä soitettiin heti, ja käskettiin ilmoittamaan välittömästi, jos aion lopettaa työharjoittelun kesken,
niin kuntoutusraha tai tuki(?) lopetetaan samantien.
TK-lääkäri ei anna enää mihinkään lähetettä, kun olen niitä jo tarpeeksi saanut (reumalääkäri ja fysiatri).
Menen reumalääkärille viikon päästä, ja pyydän sellaiset tropit, että pystyn kävelemään ontumatta, ja tunto pois,
niin eiköhän siellä sitten pysy vaikka 8 tuntia Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lakerikenkä
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Koti on ihmisen pesä

Vastaus #48 - 19.09.2012 klo 12:28:07
Tulosta viesti  
Eikö silloin pitäisi jäädä sairauslomalle jos ei pysty työtä (työharjoittelua) suorittamaan. Kyllä Sinun täytyy jotenkin Vakuutuskuntotukseeen viestittää, että työharjoittelu tuottaa kipuja jos vaikka saisi noita työaikoja lyhyemmäksi.

Ei kai sekään ole järkevää, että työtä pystyy tekemään vain vahvassa lääkityksessä?

Synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno, useita leikkauksia lapsuudessa ja nyt varaosat lonkissa. En kuitenkaan haluaisi olla kukaan muu kuin juuri minä höystettynä näillä kolhujen tuomilla elämänkokemuksilla.
Sivun alkuun

IP kirjattu

pörhö
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #49 - 19.09.2012 klo 23:12:09
Tulosta viesti  
Eipä ole lainkaan täällä maalla niin helppoa, kun TK-lääkäri
ei suostu kirjoittamaan lähetettä enää mihinkään, ja ne lääkärit missä olen lähetteellä ollut, eivät edes ehdi kuuntelemaan, vaan jättävät jopa tutkimatta.
Yksityislääkäreitä etsin netistä viimeksi tänään,
mutta pitäisi ajaa 80km päähän , jos tarvitsee esim. fysiatrin vastaanotolle päästä.
Kaikkein paras ois urheilulääkäri fysiatri.
En pysty ajamaan niin pitkiä matkoja,
en pääse autosta pois omin jaloin sen jälkeen.

Olen tosi kyllästynyt tähän kuuntelemattomuuteen,
ja välinpitämättömyyteen. Ja sitten vielä
eläkekassasta kiukutellaan jos olen räkätaudin takia pois työstä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta