Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 5 Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 100 vastausta) Kuntoutustuki (Luettu 107 586 kertaa)
jannu84
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Lahti
Re: Kuntoutustuki
Vastaus #50 - 08.02.2012 klo 06:29:16
Tulosta viesti  
Tulojeni perusteella minun pitäisi saada oikeusapu ilmaiseksi mutta taidan ensin odottaa kun tuo toinen kuntoutustukihakemus on vireillä, en välttämättä jaksa enään taistella parin kuukauden takia.

Kuntoutussuunnitelman teko on vireillä kun aika ammatinvalintaohjaajalle on vasta maaliskuun puolessavälissä, tavoitteena AMK.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #51 - 08.02.2012 klo 08:15:59
Tulosta viesti  
Ajat menevät ikävän pitkälle -- mahtaisivatko voida ilmoitella mahdollisesta peruutusajasta.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #52 - 08.02.2012 klo 10:32:10
Tulosta viesti  
Oppilaitosten lukuvuodet taitavat joka tapauksessa alkaa syksyltä, ellei ole kyse lyhyistä kursseista joita voi olla milloin tahansa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #53 - 08.02.2012 klo 13:05:42
Tulosta viesti  
Joissakin oppilaitoksissa voi opinnot alkaa myös tammikuussa.
Ammatinvalinnanohjaus neuvoo hakuajoissa.
Netistä löytyy samat tiedot, opinto-oppaita julkaistaan.
Sikäli kuin mahdollista -- avoimen yliopistom, työväenopiston kurssit, noista voi olla apua sisäänpääsyssä, saa kerätyksi opintopisteitä, apua työn saannissa.
Verkkokursseja järjestetään -- joko kokonaan tai osaksi on myös lähiopetusta.

https://www.amkhaku.fi/index-fi.html
yllä amk-hakuajoista -- kevään haku päättyy huhtikuun alussa
Aina nämä vaihtoehdot eivät tietenkään syystä tai toisesta sovellu itselle.
Kirjoita musitiin mieleesi tulevia kysymyksiä ennen kuin menet ammatinvalinnanohjaajan juttusille -- et unohta mitään, esittämäsi kysymykset auttavat virkailjaa etsimään sinulle parhaat mahdolliset vaihtoehdot.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #54 - 08.02.2012 klo 13:11:22
Tulosta viesti  
Niin joo, mutta tässä vaihessa on vähän myöhä päästä tammikuussa alkavalle kurssille, vaikka pääsisi nopeastikin sen ammatinvalinnanohjaajan luo. Ja se opiskelupaikkakin pitää jonkun instanssin myöntää!

Yliopistoissa ainakin on muuten nykyään kesäopetusta, onko myös ammattikorkeissa? Ja siellä usein tarjotaan toisaalta alkeiskursseja, toisaalta sellaista opintoihin kuuluvaa sälää, joka helposti jää roikkumaan.

Toivotaan että selviää pian ja Jannu voi ontua sisään ammattikorkeakoulun ovesta silmät opinhalusta loistaen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #55 - 08.02.2012 klo 16:37:56
Tulosta viesti  
Kyse ei ollut tammikuusta 2012 vaan yleisesti että opintoja alkaa syksyisin ja keväisin.
Kesäyliopistoissa on kursseja, josko sieltä löytisi sopivia alaan liittyvää. Suoritetuista opinnoista -- lisäpisteitä haettaessa?
Ammattinvalinnanohaajan luona nämä pulmat selviät.
Moniin tutkinoihin vaaditaan ruotsin kielitutkinto -- sitä voi suorittaa erikseen, maksaa muutamia kymppejä. Suoraankin käsittääseni voi mennä tenttimään.
Jos kesään, syksyyn jää vapaata, ei tutkinnon suorittamisesta haittaa ole, päinvastoin voi olla apua työn-, opiskelupaikan haussa.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #56 - 08.02.2012 klo 20:25:54
Tulosta viesti  
Saa nähdä kun ammatinvalintaohjaajan luona on sitten käynyt maaliskuussa, en tiedä miten kauan siitä menee päätökseen kun kuntoutussuunnitelman saa lähetettyä eläkeyhtiöön.

Helsingissä olisi metropoliassa aikuiskoulutuksena joka olisi kyllä minulle sopiva vaihtoehto mutta kun katsoin niin opiskelupaikkoja on vissinkin 20, minkä verran mahtaa sitten hakojoita olla. Tärkeintä kuitenkin on että asia etenee ja olisi hienoa jos eläkeyhtiö tuohon koulutukseen suostuu, kestää kuitenkin 4 vuotta.

Koulu alkaisi syksyllä ja ilmeisesti on yhdistetty ilta/monimuoto-opiskelu, tämä sopisi kyllä hyvin minulle ja kun ei täältä minun kotikaupungista matkaakaan ole kuin reilut 100km.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #57 - 08.02.2012 klo 20:49:32
Tulosta viesti  
Noista koulutuksista.
Itse olen tehnyt päätökset koulutuksiin hakeutumisista oman selvittelyni(kelan sivut ja vkk:n ammatillisen kuntoutuksen kartoitus ) ja  kiinnostukseni mukaan.

Tietysti olen kuullut asiantuntijoita,mutta lopulta olen ajatellut omaa kiinnostustani ja että terveydellisesti voisi ajatella tehdä tätä työtä työeläkeikään saakka tai hakeutua vastaavanlaisiin tehtäviin suoraa tai lisäkoulutuksen turvin.
Kolmivuorotyössä olen viihtynyt ja se on ollut suuri pelko,että joutuu päivätöhin Pyöritä silmiä.

Sitten olen vain hakenut normaalisti muiden mukana koultukseen, joten olen jo päässyt aloittamaan kun virkamiehet ovat suositelleet tai/ja päättäneet korvata koulutuksia. Kannattaa katsella "normaalin opiskelijan etuudet".

Nyt sitten vakuutusyhtiö väittää välillä kouluttaneensa, vaikka on vain korvannut osan ansionmenetyksestä, josta myös olen kiitollien Silmänisku. Väittää myös kustantaneensa oppisopimuskoulutusen Kliseinen. No, tekevälle sattuu..eikä se johtanut edes tutkintoon. Kannattaa mennä kolutukeen josta saa ammattinimikkeen. Siitä kannattaa olla tarkka. Itselläni on eräs kolutus "kesken" kun siihen ei ole jatkoa tullut lainkaan. "Kokeilu" oli huono juttu.

Minulle "väitetään" vakuutusyhtiöstä nyt koko ajan että on jo koulutettu, "pitää pärjätä". No, pärjätään, pärjätään. Keneltäkään muulta ei edellytetä että varmasti kykenee työhönsä eläkeikään saakka Virnistys.

Kyllä koulutus kuitenkin kannattaa. Jos ei jalat toimi niin pää ja kädet kuitenkin Kliseinen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #58 - 14.02.2012 klo 10:10:24
Tulosta viesti  
Tänään soitin Kevaan ja kyselin missä mennään Hymiö
Kuntoutustukenihan loppui tammikuun lopussa,uusi hakemus sisällä.
Täti kertoi,että ennakkopäätös annettu 10.2 kelalle.Hän ei voi asiasta  enempää sanoa.Soitin Kelan puhelinpalveluun.Siellä ystävällisen tuntuinen mies kertoi,ettei heillä sellaista päätöstä näy.Sanoi laittavansa pienen kiirehtimismerkinnän siihen,että ottavat hekin selvää,missä mennään Hymiö
Joutuisasti olen saanut päätökset Kevalta ja kelalta aina.Toki olen aika ahkerasti sinnepäin soitellu.
Nyt sitten jään odottamaan päätöstä,saikkuahan mulla nyt maaliskuun loppuun saakka.Sitä "lystiä" nyt sitten takana jo reilu vuosi.Kaikki kun ei joskus menekkään niinkuin on suunniteltu.Lonkat leikattu,mutta toipuminen senkun jatkuuuuuu... Vihainen

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #59 - 14.02.2012 klo 10:20:02
Tulosta viesti  
Mietin nyt mikähän tuo ennakkopäätös tarkoittaa? Epävarma
En ole moiseen koskaan törmänny.Onko joku muu Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #60 - 14.02.2012 klo 10:27:58
Tulosta viesti  
Kuullostaa siltä, että ennen lopullisen päätöksen tekoa odotetaan vielä jotain muuta - asiantuntijalausuntoa, lisäselvityksiä, mitä?

Yleisestihän ennakkopäätös on sellainen, että haetaan etukäteen varmistus siitä, että jos tekisin näin, saisinko haluamani päätöksen. Esim. varhaiseläkkeeseen voi hakea työssä ollessaan ennakkopäätöksen.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #61 - 14.02.2012 klo 14:45:12
Tulosta viesti  
Niin paljon häiritsi tuo ennakkopäätösasia,joten lompsin kelaan ja kysäsin sieltä.
Tämä ihan normi käytäntö.Ensiksi hakemus menee kevaan,sitten he antavat päätöksensä sähköisesti kelalle,joka tekee omat päätöksensä asiasta.
Tämä ihan vaan kelan ja kevan välinen juttu,hakijalla ei mitään oikeutta sotkeentua. Silmänisku
Eli kiltisti jään odottelemaan heidän yhteistä päätöstä minun elämästäni tammikuusta eteenpäin.
Huomenna fyssarin tykö saamaan kannustusta kuntoutumiseeni Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #62 - 16.02.2012 klo 09:04:38
Tulosta viesti  
Kelan sivuilta näin juuri,että kuntotustuki myönnetty maaliskuun loppuun. :
Toivottavasti saan nyt itseni työkuntoiseksi siihen mennessä.
Todella joutuisasti Keva ja kela hakemuksen käsitteli,2 viikkoa.Kaunis kiitos heille Hymiö
Ja vielä aikaa selvittää,mikä lonkan jäykisti Vihainen

Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #63 - 06.03.2012 klo 18:42:29
Tulosta viesti  
Eipä tullut kuntoutustukea mulle, ei  Järkyttynyt

Keva selitti asian sillä että en ole ollut, enkä todennäköisesti tule olemaan työkyvytön vaadittavaa vuotta.. kolme kuukautta leikkauksen jälkeen katsottiin työkyvyttömyysajaksi muttei aikaa sitä ennen eikä sen jälkeen.

Jep. Sairausloma jatkunut nyt 1v3kk ja jatkuu edelleen. Mutta koska paha nivelrikko, rustovaurio ja kondromalasia polvessa on kevan "asiantuntija"lääkärin mielestä polven venähdys niin ei tule tukea.

Hauskinta tässä on se että mulla ei ollut polvessa vauriota tuon vakuutuslääkärin mielestä mutta hoitavan mielestä oli jopa niin paha että otti riskin tehdä iso ja kallis leikkaus siihen.

Nyt olen sitten työtön vajaakuntoinen työnhakija ja omaan työhön työkyvytön kunnes ammatillinen kuntoutus alkaa, jos sitäkään myönnetään.

Ihan älytöntä touhua. En jaksa valittaa koska se ei auta yhtään mitään. Ottaa päähän että piti ylipäätään täyttää hakemus kun lopputuloksen tiesin jo etukäteen. Kamala paperisota siitä vain seurasi, monen ihmisen työaikaa käytettiin turhaan kirjotteluun.

Näin täällä päin. Olkaa onnellisia te jotka sen kuntoutustuen olette ylipäätään saaneet, se on kuin lottovoitto nykyään Silmänisku

Mutta mä oon oikeastaan aika tyytyväinen nyt, ei tarvii täytellä papereita moneen paikkaan eikä odotella viikkojen ja kuukausien mittaisia laskelmia ja päätöksiä.

Senkuin laitan lapulle työtön, työtön kerran kuussa ja keskityn paranemaan Hymiö
« Viimeksi muokattu: 11.04.2012 klo 08:59:57 Kirjoittaja mimmi »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #64 - 06.03.2012 klo 19:04:25
Tulosta viesti  
Pahoillaan olen puolestasi mimmi Surullinen
Minä kuntotustuella maaliskuun loppuun ja kunto ei ole kohentunut pätkääkään.Eli sama jäykkä lonkka mulla yhä.
Huomenna tilattava aika hoitavalle lääkärilleni B-todistusta varten.Saa nähdä,vieläkö mulle kuntoutustukea myönnetään?Fysioterapia jatkuu toistaseksi,ens ti taas tarkistetaan koukistukset,ojennukset ja jäkkyydet.
Työkuntoinen en ole edelleenkään Vihainen

Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #65 - 06.03.2012 klo 20:42:34
Tulosta viesti  
Mimmi, ehkä ne nyt takertuu siihen kun sulle on korjausleikkaus tehty ja sen takia oletetaan että tulee kuntoon ja heidän mielestään ei vauriota ole. Tuo touhu on oikeasti aivan käsittämätöntä. En tiedä kannattaisiko kohdallasi valittaa vai laittaa uusi hakemus koska onhan kuntoutustuki saatava jos et pysty työhösi enään palaamaan. Valittamalla voi saada takautuvasti mutta kestää luvattoman kauan ja eihän siitä takeita ole saako mitään.

Minulla ei ensimmäisessä kunt.hakemuksessa kelan vakuutuslääkärin mukaan ollut polvessa muuta kuin löysyyttä mutta eläkelaitoksen päätöksessä mainittiin rustovaurio mutta kun ei saikun tiedetty jatkuvan yli vuotta niin ei myönnetty. Saas nähdä nyt kun sairasloman tiedetään jatkuvan kunnes ammatillisella kuntoutuksella saataisin jotain tehtyä ja lääkärit ovat todenneet ettei korjaavaa toimenpidettä minulle ole tehtävissä. Soittelinkin eläkelaitokselle että kauankohan käsittelyssä mahtaa mennä niin sanoivat vaan että kyllä siinä muutama kuukausi vielä menee ja 2kk on nyt menny.

Olen nyt varannut asianajajalle ajan asioitani varten koska kyllä tämä sellainen soppa on etten enään jaksa yksinään asioista ottaa selvää ja taistella laitosten kanssa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #66 - 06.03.2012 klo 20:54:49
Tulosta viesti  
Rankkaa on ajaa omin asioita, kun hoitavan lääkärin lausunnot kumoaa henkilö, joka ei tiedä eikä tunne tapauksia, vaan lukee ne papereista ja tulkitsee omalla tavallaan. Sairastelu ja toipuminen vievät energiaa, jota pitäisi jäädä omien asioiden hoitamiseen, näemmä. Tosi ikävä oli lukea, kuinka teille on käynyt. Kannattaa selvittää mitä, olisi tehtävissä. Voimia teille molemmille!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #67 - 06.03.2012 klo 20:58:33
Tulosta viesti  
Kannattaa pyytäää itselle ratkaisun pohjana olevat käsittelymerkinnät.
Oliko sinulla b1 vai b2 lasunto. b2 on tarkempi. Lehdessä on ollut eläkelaitoksen edustajan kirjoitus -- tilanteesta riippuen voi olla parempi pyytää uusi lausunto, miettiä miten voisi omaa osuuttaan täydentää.
Omassa osuudessasi -- kuvailitko konkreettisen esimerkien mitä ja miten pystyt tekemään, kun teet tiettyä asiaa mitä ja miten se vaikuttaa vointiisi. Jääkö sinulle vapaa-aikaa vai meneekö se toipumiseen, jotta jaksat seuraavan päivän velvollisuudet.
Oliko perusteluissa "ettei vaadittu työkyvyttömyysaste riitä" vai oliko ettei sairauspäivät ole täynnä.
Käsittääkseni työkyvyttömyyttä ei katsota tulevaisuuteen (siis etuus hylättäisiin ellei jatku vuotta)vaan jos  ensisijaisuusaika on täyttynyt ja työkyvyttömyys jatkuu edelleen,on edessä  kuntoutustuen / työkyvyttömyyseläkkeen hakeminen
« Viimeksi muokattu: 07.03.2012 klo 10:39:59 Kirjoittaja Salla_ »  

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: e-pohjanmaa
Vastaus #68 - 07.03.2012 klo 10:01:48
Tulosta viesti  
Täällä myös takkuan kuntoutustukipäätöksen takia...
ortopedin lonkan jälkitarkastustodistuksessa(b-tod.) ilmoitti että lonkka hyvä ja voisi sen puolesta tehdä töitä muttei maininnut selkää vaivaavasta ahtaumasta ja siitä aiheutuvasta liikkumisongelmasta!
Joten Kela hylkäsi kunt.tuen jatkumisen helmikuussa.
Onneksi pääsin fysiatrin vastaanotolle helmikuun lopulla ja hän teki uuden b-todistuksen ja pitkät sepustukset työkyvyttömyydestäni ja pisti menemään Kelalle ja eläke-yhtiöön.
Nyt sitten odotan kuinka päättelevät minun olevan työhön kykenevä, soitin Kelaan heti tuon lääkärikäynnin jälkeen  että kannattaako valittaa edellisestä päätöksestä vai ottavatko uudelleenkäsittelyyn, ja lupasi uudelleenkäsittelyn asiassa.
On tämä sellaista taistelua selvistä asioista etten ihmettele jos moni ei jaksa enää pitää puoliaan ja  masentuu...

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #69 - 07.03.2012 klo 10:03:55
Tulosta viesti  
Niin, ja sairasloma jatkuu 31.5. asti fysiatrin lausunnolla...

Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #70 - 07.03.2012 klo 10:37:39
Tulosta viesti  
Kiitos kaikille myötäelämisestä Hymiö

En todella aio enää valittaa asiasta eteenpäin, se tie on kuljettu jo Hymiö

Sairauspäivärahan ensisijaisuusaika on loppunut viime toukokuussa. Kiitos Salla, että yrität auttaa mutta tämä taitaa olla tilanne, jossa nuo kaikki neuvot on jo kokeiltu. Joskus elämä vaan on sellasta että oikeus ei toteudu Epävarma

Olen selvitellyt tätä asiaa täällä ennenkin, miten monta kertaa olen hakenut ja mitä, millä liitteillä ja selvityksillä. Ne ovat olleet kaiken kattavat mutta se ei ole riittänyt.

Liitteitä ja selvityksiä on ollut alusta asti useampi A4.

Viimeinen päätös perustui siihen, että minua ei oltu katsottu edellisten päätösten mukaisesti työkyvyttömäksi ennen leikkausta eikä leikkauksesta toipumiseen katsota kuluvan tuota tarvittavaa vuotta.

Tässä on nyt kyse Kevan kriteereistä joilla mitataan työkykyä.
Ikä vaikuttaa uskoakseni siihen, samoin kuin polven vamman harvinaisuus.
Vaikka tämä toimenpide on varmasti proteesileikkausta vastaava ellei vaativampi, niin proteesin laitto katsotaan työkyvyttömyyden syyksi muttei tätä.

Ei tätä kukaan asiaan perehtynyt ole ymmärtänyt.
Lausuntoja on korjailtu ja tarkennettu jo niin paljon ettei hoitavat lääkäritkään enää parempaan pysty.

Tässä kohdassa tukijärjestelmässä on iso kuoppa. Pitäisihän sen olla itsestään selvää, että jos ihminen ei ole työkykyinen hoitavan lääkärin mielestä ja sairausloma jatkuu, jotain etuutta pitäisi saada kun ei palkkatyöhön pysty.
Kelan sairauspäivärahan loputtua on jatkoa varten tehty kuntoutustuki jonka pitäisi minun mielestäni jatkua ihan hakemattakin jos ihminen kerran on sairauslomalla ja selvitykset tehty lääkärien toimesta.

En ihan totta, tarvitse kuntoutustukea, kunhan vain saan ammatillisena kuntoutuksena koulutuksen uuteen ammatiin, siitä on jo myönteinen ennakkopäätös. 

Jannu: sulle tsemppiä jatkoon, sulla tilanne on toisenlainen kuin mulla, koska olit yrittäjä Surullinen Tiedän muutakin kautta että yrittäjyydestä "rangaistaan" silloin kun tulee hankaluuksia elämässä, sairaudesta varsinkin. Ei ole tukiverkko samanlainen.

Mun onni on ollut se, että olen ollut palkansaaja-asemassa.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2012 klo 09:02:21 Kirjoittaja mimmi »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #71 - 07.03.2012 klo 10:47:57
Tulosta viesti  
Ole hyvä --- tuntuu hyvältä kun kiitetään.
Totta että peritään takaisin, mutta olisiko eläke suurempi kuin työttömyyspäiväraha, Verotuskin voisi hieman poikeata. Luultavasti menisi kuitenkin niin että maksajatahot hoitaisivat rahaliikenteen keskennään. tuensaaja saisi vain selvityksen, laskelman. Ei noita päätöksiä oikein ymmärrä.
Totta sekin ettei eläke ole mikään ratkaisu eikä helppokaan.
Toivottavasti sopiva opiskelupaikka löytyy.

60v täyttäneitten kohdalla työkyvyttömyyttä tarkastellaan, tai ennen ainakin, katsottiin lievemmin kriteerein.

Onkohan tässä ketjussa ollut jo puhetta ennalta ehkäisevästä / harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta...
Sitä kannattaa hakea, jos tulot tippuvat, menot ovat talouteen nähden isot -- esiom lääke- ym kulut.
Tuo tuki on tarkoitettu eritysitilanteisiin, siinä ei katsota tulorajoja.(eikä peritä takaisin)

tsemppiä

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #72 - 08.03.2012 klo 21:21:31
Tulosta viesti  
Mimmi, käsittääkseni tuota työkykyä pitäisi arvioida niin että kykenetkö omaan tai siihen verrattavaan työhön ei kai täysin eri työhön. Minulla edellisissä päätöksissä ainakin niin luki.

Saas nähdä kun minä tein viimeksi kuntoutustukihakemuksen niin etten sepustanut pitkän kaavan kautta vaan ihan muutamalla rivillä lyhyesti ja ytimekkäästi.

Jotain siellä käsittelyssä on nyt tapahtunut kun soitin sinne niin seuraavana päivänä koko hakumuksen olemassaolo hävisi kelan verkkopalvelusta ja ei ole pariin päivään enään mitään nähtävillä ollut siitä. Viimeksi kun tuli hylky niin ennen sitä koko ajan luki että hakemus saapunut tiettynä päivänä ja yhtäkkiä vaan luki että päätös on hylkäävä, nyt ei ole mitään mainintaa koko hakemuksesta siellä kelan palvelussa nähtävissä.

En yrittäjyyden takia ole muuta haittaa kokenut nyt tässä asiassa kun sen ettei ole sitä työttömyysturvaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #73 - 09.03.2012 klo 17:10:23
Tulosta viesti  
Noniin, soitin sitten tänään uudestaan eläkelaitokselle ja kysyin kuntoutustuen käsittelystä. Siellä sanottiin että heidän kanta on sieltä kelaan lähetetty ja että ehkä päätös tulisi tämän kuukauden lopussa. Myös virkailija kertoi että tämä taitaa töpätä nyt siihen ettei sairasloman taas tiedetä kestävän yli vuotta mutta sanoi ettei ole varmaa koska kuitenkin olen saanut ammatillisen kuntoutuksen ennakkopäätöksen joten saattaa vaikuttaa omalta osaltaan siihen myös koska olen ilmoittanut etten voi palata omaan ammattiin tai niihin mitä olen tehnyt ja sen että tarvitsen myös koulutusta. Mutta ilmeisesti heidän kanta oli kielteinen ja sen tietää mitä se sitten kelassa on. Täytyy vissiinkin painua lääkäriin ja sanoa että kirjoittaa kerralla niin pitkän sairasloman jotta piisaa.

Eli kohdallani nyt ei takerruta työkykyyn vaan sairasloman pituuteen, melko hölmöä tämäkin jos se tulee kielteisenä nyt vielä. Mutta sittenhän heidän on pakko oikaista päätös jos haen riittävän pitkän saikun.

Virkailija myös tiesi sanoa että minulla on mahdollisuus hakea jotain odotusajan tukea ennen kuin ammatillinen kuntoutus alkaa. Kukaan muu ei mitään ole ennen maininnut tämmöisestäkään vaikka olen kysynyt.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #74 - 09.03.2012 klo 17:28:28
Tulosta viesti  
Tulevaisuuteen katsominen tuntuu oudolta. Ei siitä puhutaan kelan siuilla, ei ainakaan siinä kohdassa missä kerrotaan ko tuesta.
Kun saat päätökset, tai aiemmat -- niishän pitäisi olla lakipykälätä --
www.finlex.fi sivustolle voi kirjoittaa sen tai hakusanan kanssa etsiä mitä lakiteksti sanoo.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #75 - 20.03.2012 klo 14:49:55
Tulosta viesti  
Voi apua Surullinen

Kelasta tuli myönteinen kuntoutustukipäätös. Tässä tapahtui nyt se kaikkein pahin.
Eli nyt joudun maksamaan takaisin työttömyyspäivärahat ainakin kahdelta kuukaudelta.

Kela vieläpä meni maksamaan tuen mun tilille, eli ennakonpidätykset on otettu, takautuvista 40%, jonka jälkeen maksettava summa on älyttömän pieni.

Eläke on kansaneläkkeen suuruinen, eikä siis lähelläkään tuloa jonka olen saanut liitosta. Vaikka siihen sitten haenkin takuueläkkeen lisäksi niin ei se riitä.

Mistä ihmeestä mä nyt revin ne työkkärirahat takaisin?? Verottajalle on maksettu kahdesta eri tuesta ennakonpidätykset mutta mä joudun maksamaan takaisin bruttosumman.

Kyllä nyt tuli itku. En tiedä edes mihin enää soittaa. Tekis mieli vetää peitto korville ja antaa olla kaikki.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2012 klo 09:03:08 Kirjoittaja mimmi »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #76 - 20.03.2012 klo 15:22:10
Tulosta viesti  
No mutta hyvänen aika.Etkö ole ollut tietoinen asiasta?Kahta etuutta ei voi saada yhtäaikaa.
Eli et ole varmaankaan työkuntoinen,kun sinulle kuntoutustuki myönnetty.
Itsellä loppuu kuntotustuki tän kuun loppuun.Torstaina lääkäriin uutta b-toditusta hakemaan.Ei tullu työkuntoista tämänkään saikun aikana minusta Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #77 - 20.03.2012 klo 15:56:02
Tulosta viesti  
No höh.
Tottakai olen ollut tietoinen. En mä tyhmä ole  Epävarma

Sehän on itsestään selvää ettei kahta etuutta voi saada samanaikaisesti.

Koska mulle ei ole myönnetty aikaisemmin kuntoutustukea, eli päätös on ollut hylkäävä ja sairauspäivärahakausi on päättynyt aikoja sitten oli pakko hakea työttömyyspäivärahaa. Siis nimenomaan näin on neuvottu KELAsta, KEVAsta ja kuntoutuksen puolen henkilöiden toimesta. tämä on käytäntö.

On nimenomaan täysin normaalia että pitää hakea työkkäriä jos ei saa kuntoutustukea.

Ja mitä tulee tähän päällekkäiseen maksuun niin kuntoutustuki päätöksen saaminen kesti KEVAsta 3kk ja KELAsta 4kk, joten tottakai olen siltä ajalta hakenut työkkärirahaa.
Mulle on kerrottu että jos kuntoutustuki sitten myönnetään takautuvasti niin KEVA/KELA hoitaa takaisinmaksuasiat keskenään...

Eipä näköjään sitten hoidakaan.

Toinen vaihtoehto olisi tietysti olla tuo 4kk täysin ilman rahaa.. niinkö olisi pitänyt tehdä??

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #78 - 20.03.2012 klo 16:54:53
Tulosta viesti  
Kun saat kaikki päätökset paperilla -- voit myös pyytää maksajilta tiedot mitä sinulle on maksettu -- brutto, ennakonpidätys, otat yhteyttä verotoimistoon ja haet muutoksen prosenttiisi. 
Ellei päätöksessä ole suoraan ilmoitettu takautuvaa osuutta ja vuotta 2012 kertyneet tulot.
Samalla tulee huomioiduksi takautuvasta tulosta pidätetty 40%. Määrä perustuu ennakonperintälakiin. Takautuvasta maksetusta on omat säännöksensä -- voit olla oikeutettu tulon tasaukseen tai jaksotukseen. Lisätietoja löytyy verottajan sivuilta tai kun otat virkailijaan yhteyttä
Jos suinkin pääset paikalle on asia varmaan helpompi selittää.
Onhan kuntoutustuki varmaan suurempi kuin työttömyyspäiväraha.
Maksu- takaisinperintä ajankohdasta riippuen tulo peritään takaisin bruttona tai nettona. Laki sanelee tässäkin.
Siihenkin on varmaan syynsä ettei tässä tapauksessa maksajatahot hoida /pysyt hoitamaan rahansiirtoja keskenään.

Takautuvat, takaisinperinnät ovat aina vähän hankalia -- ehkä kannattaa ottaa yhteyttä verotoimistoon ennen sinne menoa ja kysyä onko sinullla kaikki tiedot.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #79 - 20.03.2012 klo 17:30:32
Tulosta viesti  
Kiitos Salla jälleen! Tuosta verotiedosta on varmasti apua kun alan huomenna selvittelemään asiaa.

Kuntoutustuki on peruseläkkeen suuruinen eli 530e plus takuueläke koska toi jää alle 715e minimin.
Eli ei ole isompi kuin ansiosidonnainentyöttömyyspäiväraha Epävarma
Kevasta en kuulemma saa mitään koska siellä katsottiin kunt.tuki hylätyksi, eli en saa työeläkettä vaikka peruseläke onkin myönnetty kelasta.

Luulin, että kun kela myöntää kuntoutustuen niin keva ottaa asian uudelleen käsittelyyn työeläkkeen osalta mutta kelan virkailija sanoi että niin ei ole. Ei kannattaisi näköjään luulla..  Järkyttynyt

Työkkäriä on maksettu kahdelta kk:lta, kohta myös kolmannelta ellen ehdi keskeyttää sitä ajoissa...

Kahden kuukauden työkkärit on isommat kuin 4kk kuntoutustuet.

Itku
« Viimeksi muokattu: 11.04.2012 klo 09:05:05 Kirjoittaja mimmi »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #80 - 20.03.2012 klo 17:40:06
Tulosta viesti  
Mimmi,saitko siis kuntoutustukipäätöksen Kelalta myönteisenä ja kevalta kielteisenä?? Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #81 - 20.03.2012 klo 17:44:44
Tulosta viesti  
Daru: kyllä, kaikkein huonoin vaihtoehto. Aivan mun tuuria. Jos molemmat olis ollut kielteisiä olisin voinut olla ns vajaakuntoinen työtön työnhakija.

Nyt saan pelkän peruseläkkeen joka tosiaan sekin on vaion tämän kuun loppuun. sen jälkeen pitää hakea uudelleen.. jos tulee hylky, taas on haettava työkkäriä jonka päätös kestää taas 6-8 viikkoa koska tähän väliin tulee yli kk tauko.

Eli aika epätoivoinen on tunnelma nyt.

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #82 - 20.03.2012 klo 17:51:25
Tulosta viesti  
Eli n.700e kuukaudessa.Siitä ei mee veroa,se sentään huojentava tieto Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #83 - 20.03.2012 klo 18:09:34
Tulosta viesti  
Pyydä itsellesi käsittelymerkinnät eläkelaitokselta, mieti miten voisit vielä täydentää, selventää omaa hakemusosaasi.
Oliko sinulla B2-lausunto. Oliko saamasasi varmasit kaikki tarpeelliset, olennaiset tiedot. Pyydä tarvittaessa uusi, eliteet kokonaan uuden hakemuksen, se voi nopeuttaa asian käsittelyä (neuvo on ollut taanoin lehdessä; eläkevirkailijan neuvo)
Uskoisin että maksuaikalautusta voi neuvotella -- mahdollisesta koron perimestä en osaa sanoa.
Vuoden 2012 veroselvitystä tehdessäsi muista mahdollinen oikeutesi saada veronmaksukyvyn alentumisvähennys. Tuosta tarkemmin verottajan www-sivuilta.
Eläkelaitokset voivat tehdä vastakkaiset päätökset, yhtä hyvin se olisi voinut olla toisinpäin.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #84 - 20.03.2012 klo 21:01:08
Tulosta viesti  
Ei mulla ole tuosta Kevan päätöksestä mahdollisuutta valittaa, lausunnot olivat niin selkät ja hyvät kuin olla ja voi.

Päätös perustui siihen, että kevassa ei katsota työkyvyttömyyden jatkuvan vuotta, työkyvyttömyyden kriteerit täyttyivät leikkauksen jälkeen mutta siitä eteenpäin olisi pitänyt olla näkyvissä vuoden työkyvyttömyys. Ennen leikkausta mulla ei kevan mukaan ollut pysyvää vammaa jalassa. Minkä sille sitten tekee kun vakuutuslääkäri näin on päättänyt.

Se tässä eniten harmittaa, että aika kuluu tämän paperisodan käymiseen.

Mielialan vaikutus paranemiseen on valtava ja nyt kyllä ottaa päähän rankemman mukaan.

Toi 700e/kk on kyllä aika vähän.

Käsittämätöntä pas*** on tämä virastojen välillä seilaaminen  Vihainen
« Viimeksi muokattu: 11.04.2012 klo 09:06:43 Kirjoittaja mimmi »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #85 - 20.03.2012 klo 21:14:37
Tulosta viesti  
ok -- ikävä tilanne.
En ole aiemmin kuullut tuosta, vuoden työkyvyttömyys hakuhetkestä eteenpäin.
tsemppiä

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #86 - 20.03.2012 klo 21:18:59
Tulosta viesti  
Joo näin on tuon työeläkelaitoksen kanssa, pitää olla ollut vuoden sairaslomalla tai tietää kestävän sen vuoden. Minä kun soitin työeläkelaitokselle nykyisestä hakemuksesta niin virkailija möläytti että kielteisenä olisi tulossa sen takia kun sairasloman ei tiedetä kestävän niin pitkään joten kysyin että mitä sitten jos haen riittävän pitkän saikun niin tiesi sanoa että tulisi ehkä myönteisenä.

Eikös sulla mimmi ole koulutus myös edessä? Jos on niin hae pitempi sairasloma, sanot lääkärille ettet ai palatavanhaan työhön ja aiot uudelleenkouluttautua niin eiköhän kirjoita pitemmälle sen saikun.

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #87 - 20.03.2012 klo 22:03:43
Tulosta viesti  
700e oon tosi pieni summa,tiedän.Sillä vaan on pärjättävä,tai no kahdesta lapsesta saa lapsikorotuksen reilut 40e kk.
Mutta ajattelen itse näin,vois olla huonomminkin.Niiku viime vuonna,ku ruhtinaalliset 10e per päivä ja sillon meni siitä 20% veroa Virnistys
Jaksamista meille kaikille Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #88 - 21.03.2012 klo 07:47:02
Tulosta viesti  
No joo.

Niinhän se on että aina vois olla pahemmin Hymiö

Turha täällä on riehua, asiat on niinkuin ne on. Tässä on otettava lusikka kauniiseen käteen ja maksettava velat takaisin.

Kiitos tuesta ja neuvoista kaikille Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #89 - 21.03.2012 klo 10:16:26
Tulosta viesti  
Jos nyt oikein ymmärsin viittauksen 20% -- tuloa varten ei ole erikseen lasketettu verokorttia -- jolloin on toimittu miten ennakonperintälaissa erikseen säädetään.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #90 - 21.03.2012 klo 12:42:42
Tulosta viesti  
Salla,en tiedä tarkotitko tuota minun 20 veroprosenttia.Se kaikille sama ,jotka saavat kelalta sairaspäivärahan.
Keljuttaa maksaa moisista summista tollanen prosentti,mutta ehkäpä lopullisessa verotuksessa se sit tasataan Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #91 - 21.03.2012 klo 16:10:26
Tulosta viesti  
Totta se automaattisesti kaikille sama -- siis sen kortin mukaan mikä tulee kotiin.
Silti voi erikseen lasketuttaa uuden kortin.
Tuo 20% voi pirtää paikkansa tai sitten ei.
Asian voi myös tarksitaa www.sivuilla olevan laskurin kautta, onko aihetta muutoksiin
Yli- / alipidätys tulee huomioiduksi lopullisessa verotuksessa.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #92 - 21.03.2012 klo 16:12:31
Tulosta viesti  
Ei ei siihen korttia tarvii.Kela ottaa 20 kelan sairaspäivärahoista kaikilta.Ei auta muutoskortit yms.Asian voi tarkistaa kelan sivulta Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #93 - 21.03.2012 klo 16:15:02
Tulosta viesti  
Tulee automaattisesti totta, kelan sivujen tieto tarkoittaa -- saavat tiedon verottajalta, mutta se ei tarkoita sitä ettikö ao korttia voisi muuttaa tarvittaessa.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

helinä59
Aktiiviklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Päijät-Häme
Vastaus #94 - 21.03.2012 klo 16:33:23
Tulosta viesti  
Minulla lukee Kelan päätöksessä kohdassa
Ennakonpidätys:
Päivärahasta toimitetaan ennakonpidätys teille palkkaa varten annetun henkilökohtaisen pidätysprosentin mukaisesti korotettuna kahdella prosenttiyksiköllä.
Ennakonpidätys on kuitenkin vähintään 20 prosenttia.

Joten koko ajan olen maksanut tuon 20%  (vaikka normi prosenttini onkin pienempi) veroa sairaspäivärahoista, nyt odottelenkin verolappuani innolla, koska periaatteessa sieltä pitäisi tulla aika hyvin minulle takaisin päin rahaa.

Lonkkaleikkaus helmikuussa 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #95 - 21.03.2012 klo 18:53:44
Tulosta viesti  
Kelan sivuilla sanotaan näin:

Jos palkan ennakonpidätys on alle 20 %, päivärahan ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 %:n suuruisena, jollet hae Verohallinnosta muutosverokorttia päivärahaa varten.

Muutosverkortti

Jos tuesta tehtävä ennakonpidätys tuntuu liian pieneltä tai suurelta, tarkista ennakonpidätysprosentti veroprosenttilaskurilla osoitteessa www.vero.fi/verolaskuri. Tarvittaessa voit hakea muutosverokortin osoitteessa www.vero.fi/verokortti. Verohallinto toimittaa pyydettäessä muutosverokortin suoraan Kelaan.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #96 - 21.03.2012 klo 19:05:16
Tulosta viesti  
Mulle tulossa siis muhkeat veronpalautukset Silmänisku
Nyt ei tartte veroprosentista huolehtia.Määräaikainen eläke,kuntoutustuki nätimmin sanottuna napsahtaa tilille verottomana  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #97 - 28.03.2012 klo 08:52:28
Tulosta viesti  
Hitaita ovat herrojen kiireet- odottelen kuntoutustukipäätöstä vieläkin,tammikuun jälkeen ei ole tullut mistään rahaa.
Soitin niin kelaan kuin eläkeyhtiöönkin pari viikkoa sitten ja juuri sinä päivänä eläkeyhtiön lääkäri katsoi papereita läpi- no joko posti on muuttunut kirjekyyhkytoiminnaksi tai lääkärillä oniskenyt burnout päälle juuri sillä hetkellä kun mun paperit on olleet edessään  Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #98 - 28.03.2012 klo 09:52:02
Tulosta viesti  
Sosiaalitoimesta on mahdollista hakea harkinnan varasita, ennalta ehkäisevä toimeentulotukea -- on käsittääkseni tarkoitettu mainitsemaasi tilanteita varten.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #99 - 28.03.2012 klo 12:19:04
Tulosta viesti  
nuori mummu kirjoitti 28.03.2012 klo 08:52:28:
Hitaita ovat herrojen kiireet- odottelen kuntoutustukipäätöstä vieläkin,tammikuun jälkeen ei ole tullut mistään rahaa.
Soitin niin kelaan kuin eläkeyhtiöönkin pari viikkoa sitten ja juuri sinä päivänä eläkeyhtiön lääkäri katsoi papereita läpi- no joko posti on muuttunut kirjekyyhkytoiminnaksi tai lääkärillä oniskenyt burnout päälle juuri sillä hetkellä kun mun paperit on olleet edessään  Virnistys

Mulla kesti 3,5kk saada KEVAn päätös ja 4kk KELAn... ei ole kiire siellä ei  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 5
Lähetä aiheTulosta