Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 5 Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 100 vastausta) Kuntoutustuki (Luettu 107 585 kertaa)
daru
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Liike on lääke!

Kuntoutustuki
30.11.2011 klo 16:37:30
Tulosta viesti  
Nyt sitten 300 sairaspäiväraha päivää käytetty.Kuntoutustuki hakemus käsittelyssä ja tänään ilmoittauduin työkkäriin vajaakuntoiseksi työnhakijaksi.Tapaukseni menee kokouksen käsiteltäväksi ja siellä päättävät,saanko peruspäivärahaa vai työmarkkinatukea,vaiko vallan en yhtikäs mitään.
Kuntoutustuen käsittely vie kuulema 2-3kk,olis ihan mukava saada jostain senaikaa ja kenties siitäkin eteenpäin jotakin toimeentuloa. Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Kuntoutustuki
Vastaus #1 - 30.11.2011 klo 16:46:33
Tulosta viesti  
Jos rahantulo on nut lakannut, sosiaalitoimistosta kannattaa hakea ennalta ehkäisevää, harkinnan varaista toimeentulotukea.
Luulisin että kaikissa kunnissa on ns avovastaanottoja eli asiakkaita palvellaan saapumisjärjestyksessä.
Ota mukaan kaikki omat ja puolison tulo- menotositteet.
Selvitykset ettie juuri nyt ole saamassa tuloja.
Jos olet työssä, työnantajan edustaja voi kiirehtiä päätöstä tai lääkäri, käsittely voi nopeutua.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #2 - 30.11.2011 klo 17:28:21
Tulosta viesti  
Sain juuri tänään viimeset sairaspäivärahat ja työkkärin kokous aika pian.Yritän elää säästeliäästi tämä kuun Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 02.12.2011 klo 19:11:27
Tulosta viesti  
Tänään tulla napsahti päätös kuntoutustuen maksamisesta.Juuri,kun kerkesin ilmoittautua työkkäriin.No,soitin sitten sinne ja peruttiin vajaakuntoinen työnhakija titteli Hymiö
Eli yhä joustavasti saapuu kaikenmaailman päätökset ja lausunnot,niinkuin koko sairauden ajan.Kaunis kiitos Kelalle Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: e-pohjanmaa
Vastaus #4 - 03.12.2011 klo 11:04:18
Tulosta viesti  
Minä olen edelleen työkkärissä vajaakuntoisena työnhakijana vaikka saankin kuntoutustukea samaan aikaan... olen käsittänyt että pitää olla vuosi pois sairaspäivärahoilta että voi taas saada sitä ,ja koska en tiedä koska olen työkuntoinen niin näin olen toiminut. Ilmoitin vain työkkäriin että saan kuntoutustukea vielä ja kun kuntoutustuki loppuu niin taas ilmoittaudun työkkäriin!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 03.12.2011 klo 12:33:27
Tulosta viesti  
Vuosi on minunkin muistissa, mutta olen käsittänyt että pitää olla ansiotuloja;työtuloja 12kk ennen kuin sairauspäiväraha oikeus alkaa alusta.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #6 - 03.12.2011 klo 17:20:27
Tulosta viesti  
Nuori mummu,Mulla 300päivää sairaspäivää takana ja kun saikku jatkuu,täytyi hakea kuntoutustukea.Se myönnettiin tammikuun loppuun.Jos en työkuntonen sittenkään,kelaan vaan uusi B todistus.Eli kuntoutustuki jatkoa saisraspäivärahoille,kun 300 pv käytetty.
Soitin työkkäriin ja palataan asiaan taas sitten,kun olen priimakunnossa Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #7 - 09.01.2012 klo 09:22:26
Tulosta viesti  
En ole priimakunnossa,en.
Soitin yksityiselle lääkäriasemalle saadakseni B-todistuksen.Sieltä hoitava lääkärini siirtynyt julkiselle puolelle. Hymiö
Ottaa yksityisesti vaan torstaisin ja ne ajat tältä kuulta menneet.Soitin tk.hon.Siellä ajanvaraustäti otti tietoni ylös ja ilmoitti,että pistävät nimeni listalle ja lääkäri sitten päättää,kenet ottaa milloinkin.
Nykyään tuntuu,että edut julkisella puolella huononevat aina vaan.Kerrankin toisinpäin.Saimme osaavan lääkärin takaisin kaikkien ulottuville Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 09.01.2012 klo 16:54:46
Tulosta viesti  
Hei Daru ja muutkin ! Olen menossa nyt illalla tk päivystykseen ,sairasloma loppuu tänään ja jälkitarkastus on vasta loppukuusta- eli pakko saada jatkoa s-lomaan kun työkuntoinenkaan en ole ... Ei ole hermosäryt häipyneet fysioterapian jäljiltä vieläkään eli ilmeisesti se välilevynpullistuma uusiutui kun selkää provosoitiin- mutta ei ole kyllä f-terapeutistakaan kuulunut mitään sen jälkeen... Tramalia ja Voltarenia kuluu mutta onneksi maha vielä kestää ne.
Toivottavasti sinulla Daru lonkat alkavat antaa periksi!Tällainen puolikuntoisuus syö niin naista kuin miestäkin,meillä mies on orientoitunut ainakin toistaiseksi siivoamaan ja vitsailee siivoavansa paremmin kuin minä...

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #9 - 11.01.2012 klo 20:55:08
Tulosta viesti  
Heips nuori mummu,kuinka sujui terkkarissa käyntisi.Oletko vielä saikulla?

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #10 - 12.01.2012 klo 10:34:46
Tulosta viesti  
Huomenna sitten terkkarille uutta B-lausuntoa hommaamaan.Onneksi lääkäri sama,mikä ennenkin HymiöHänhän siirtyi yksityiseltä puolelta julkiseen tarveydenhoitoon ja on nyt kaikkien ulottuvilla.
Tammikuun lopussa tulee tasan vuosi täyteen tätä herkkua ja olisin jo niin mielelläni jatkanut elämääni työkykyisenä.
Nyt sitten jatkan kuntoutustukilaisena,käyn kuntoutuksessa ja lonkat kokoajan "läsnä".

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #11 - 12.01.2012 klo 17:02:23
Tulosta viesti  
Juu Daru,kävin tk-lääkärin pakeilla ja saikkua jatkettiin jälkitarkastuspäivään asti- kuntoutustuki jatkuu tämän kuun loppuun- tulevaisuudesta ei tiedä kukaan...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #12 - 12.01.2012 klo 17:51:29
Tulosta viesti  
kannattaa laittaa samantien jatkohakemus kelalle /eläkelaitokselle

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #13 - 12.01.2012 klo 18:33:23
Tulosta viesti  
Entäs kun sairaslomalappu on taas A-versio,pyysin B-todistusta mutta jäi epäselväksi mitä tekevät,selitti lääkäri jotain että kattotaan sitten mitä jälkitarkastuksessa tehdään... Eli lähetänkö Salla silti tuon a-version jossa maininta B:stä myöhemmin lähetettävänä(jotain sellaista siinä luki) ja lähetänkö sen eläkeyhtiöön vai kelaan(eläkeyhtiö on maksanut nämä kuntoutustuet)?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 12.01.2012 klo 20:02:25
Tulosta viesti  
Työnantajalle riittää a-todistus -- kannattaa toimittaa vaikkei enää saa palkkaa.
Jos ilman b-todistusta tulee katkos (kuten ymmärsin asian) tuen maksuun, kerro lääkärille että tarvitset sen välttämättä koska muuten jäät ilman tuloja.
Ellet saa ota yhteyttä sosiaalitoimistoon ja hae toimeentulotukea.
Ellet ole oikeutettu normaaliin, hae harkinnanvaraista, ennalta ehkäiosevää. Esitä selvitykset miksi tuloissa on katkos.
Ao tukea ei peritä takaisin. Tukihakemus käsitellään ensin normaalina eli jos tulorajat ym ylittyvät saat hylyn, hakemus laitetaan viran puolesta toisen viranhaltijan? käsiteltäväksi.
Päätöksessä mainitaan mitä kaikkea se koskee.
Katso kotikuntasi sivuilta milloin sosiaalitoimistolla on ns avovastaanotto. Muistaakseni muutamassa päivässä pitäisi saada myös vastaanottoaika.
Yhteen paikkaan lähettäminen riittää, maksajatahot hoitelevat asian keskenään.
En osaa sanoa miten paljon asian käsittelyä mahdollisesti jouduttaa, jos hoitaa asian itse.
Ehkä kannattaa kysyä josko riittäisi a-todistus, lääkäriltäsi saamasi selvityksen lisäksi.
Jos kela on kaukana, hankalan matkan päässä, sinne voi jättää soittopyynnön. Käteävästi asia hoituu esim pankkitunnusten kautta. Ilmankin toki voi jättää soittopyynnön, mutta tunnistautumalla, voivat tutustua tietoihisi.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #15 - 13.01.2012 klo 08:04:34
Tulosta viesti  
Salla,olen jo työkkärin listoilla elokuun alusta vajaakuntoisena työnhakijana ja samasta päivästä alkaen olen ollut kuntoutustuella eli ilmeisesti lähetän tuon todistuksen ainakin eläkeyhtiöön joka on maksanut sen...?

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #16 - 13.01.2012 klo 08:22:02
Tulosta viesti  
Minäkin kerkesin ilmoittautua työkkäriin,ja parin päivän päästä siitä,tuli ilmoitus kuntoutustuen maksamisesta.Sairalomaa oli joulukuun loppuun,mutta tuki myönnetty tammikuun loppuun.
Ilmoitin päätöksen tultua työkkäriin ja minut piostettiin työnhakijana olosta.
Nuori mummu,sulla varmaakin työpaikka jonne palata.?Mie olen jatkossa,kun kuntoon tulen työkkärin asiakas.Eli joudun ilmoittautumaan sitten työnhakijaksi,kunhan olen terve ja työkykynen.
Tänään menen iltapäivällä lääkäriin B-todistuksen hakuun.Hän lähettää sen kelalle,joka toimittaa sen eteenpäin Kevaan.Eli tää on kuntoutustuen jatkohakemus,ja päätös tulee ilmeisesti aika pian.
Kuntoutumisia meille Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #17 - 13.01.2012 klo 11:54:09
Tulosta viesti  
Riittää kun toimitat lausunnon yhdelle maksajalle. Viranomaiset hoitavat asian, tiedotuksen keskenään.
Ilmoita työkkäriin että olet saanut myönteisen päätöksen kuntoiutuesta. Jos maksavat, ehtivät maksaa "päällekkäin" peritään liikaosuus takaisin. Jos työkkäri maksasi päivärahaa, koska eläkelaitoksen päätösd viipyy, luulen että "takaisinperintä" hoituisi viranomaisten kesken -- he laskevat mikä sinulle oikeasti kuuluu. Normaalisti mennee niin että seuraava eläkelaitoksen erä on pienempi, koska asiakas on ikäänkuin saanut etukäteen.
Lääkärit voivat myös toimittaa lausunnon suoraan eläkelaitokselle -- pyydä siinäkin tapauksessa itsellesi kopio.
Työkkärin mahdollisesti vaatimista selvityksistä en osaa sanoa.
Heihänkin palveluissaan on varmaan tunnistautuminen tai jätä soittopyyntö. Kysymyksethän ovat "periaatteellisia" miten menettelen kun olen vajaakuntoisena työnhakijana, sain nyt myönteisen päätöksen kuntoutustuesta...
On hyvä että sait a-todistuksen, on  helpompaa toimia työnantajan kanssa. Jos ei nyt jostain syystä saisi a-todistusta, kun joutuuse b-todistuksenkin kirjoittamaan, voi työnantajalle tai mikä taho nyt todistusta vaatiikaan, näyttää vaikka leikkauskutsun mikä kertoo työkyvyttömyydestä.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #18 - 13.01.2012 klo 14:06:13
Tulosta viesti  
Työkkäriin riittää puhelinsoitto,että kuntoutustuki jatkuu.
Työkkärin täti sanoi,että hakijaksi vasta,kun olen työkykynen ja sittenkin käyn ensin kuntoutusneuvojan tykönä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #19 - 13.01.2012 klo 16:18:22
Tulosta viesti  
Tohtorilla käyty.Kuntoutumiseeni aikaa huhtikuun alkuun.Eli lääkäri kirjoittaa b-todistukse ja hoitaa sen suoraa kelaan,josta se siirtyy sitten Kevaan.Josta päätös sitten aikanaan mulle.
Tämä jäykistynyt lonkka kuvataan jonkin ajan kuluttua.
Huojentunut olo,kun saan nyt rauhassa yrittää kuntoutua.Varsinkin kun tiedän,etten tämän kuntoisena töihin kykene Vihainen

Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #20 - 26.01.2012 klo 11:47:53
Tulosta viesti  
Anteeksi jo etukäteen Nolostunut Nyt on pakko puhista ja puhkua näistä sairausajan tuista!

Kuntoutustukihakemukseni on ollut käsittelyssä nyt 2,5kk... tää on kolmas hakemus 10kk sisällä. 2 x hylätty. Eli käytännössä on hakemus ollut kokoajan käsittelyssä  Täh Tilanne on joka kerta muuttunut siten että hakemus on pitänyt laittaa. Veikkaan, että hylättynä tulee tälläkin kertaa.

Saman ajan on ollut työttömyyspäivärahahakemus liitossa käsittelyssä. Päätöstä ei ole tehty vielä koska halusivat normaalien palkkatodistusten lisäksi palkanlaskennasta jotain lisäselvitystä. Kiva kun sielläkin meni yli 2 kk ennenku huomasivat että tarvitsevat lisäselvitystä... puuh  Järkyttynyt Ja todella olen henk.koht. kysynyt mitä liitteitä tarvitaan ja vielä välissä soittanut ja kysynyt onko kaikki tarvittava toimitettu.. Huomasivat vasta käsitellessä ilmeisesti.

Alkaa vain pikkuhiljaa ottaa hattuun tää odottelu Vihainen

Ja kun ei ole hajuakaan minkä verran sitä kuntoutustukea sitten saa jos se myönnetään. Jotain epämääräisiä summia kansaneläkkeestä (reilu 500e) ja sen päälle tulevasta työeläkeosasta..

Työelämää takana vasta noin 10 vuotta (sellaista joka kerryttää eläkettä), pätkähommia pienellä palkalla ekat vuodet kun ei muuta tarjolla ollut. Välissä työttömänä oloakin vähän. Äitiysloma/vanhempainvapaa ja opiskelua sitä ennen.

Suomessa voi todella pudota tukiviidakkokuoppaan jossa pompotellaan ja vähätellään ja väistetään vastuuta. Ei kannata sairastua tai loukata, ainakaan niin että joutuu olemaan yli 300 päivää sairaana. Ihankuin tämä olisi oma valinta ja siksi siitä rangaistaan.

Ei tässä nyt vielä nälkään kuolla kun on puoliso joka tienaa.
Vielä on selviydytty, mutta aika kauan joutuu olemaan tyhjän päällä. Alkaa tulla tukalat oltavat kun tulot on tippuneet reilusti jo vuosi sitten ja kokoajan vähenee.. Menot sen sijaan lisääntyy vaan.

Kaipa tässä täytyy kohta koti laittaa myyntiin kun ei jatkosta tiedä selvitäänkö asuntovelasta, vaikka se kohtuullinen onkin. Vuokralla saa ainakin paremmin tukea jos iskee tiukka paikka.

Tähän vielä perinteinen suomalainen voimasana: *******!

Kiitos, tack että sain ryöpytä tämänkin asian tänne palstalle, tiedän että täällä on kohtalotovereita runsaasti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #21 - 26.01.2012 klo 12:53:27
Tulosta viesti  
Älä muuta sano Mimmi,niinkuin ei muuta murhetta olisi kuin tapella byrokratian kanssa!
Tämä tuli taas mullekin ajankohtaiseksi kun kävin lonkan jälkitarkastuksessa... lonkka tarkastettiin mutta muut olemassa olevat viat jäi huomiotta, eli nyt sitten taas kalastelemaan lääkärinaikoja tk:sta tai jostain muusta paikasta että saisi selvyyden kuinka elää eteenpäin!
Sairasloma jatkui 3 viikkoa mutta eipä tuo selkä siitä muuksi muutu,ortopedi vain kuittasi että sitten jos tulee operoitavaa niin sinne sitten lähetettä jne- eli aloitetaan taas alusta.
Tulikin mieleen että pitää ilmeisesti hajottaa selkä niin että otetaan todesta- toki en niin hullu ole...
Näköjään noi leikkaavat lääkärit vain leikkaavat, eikä muu kuulu heidän toimenkuvaansa, mullekin sanoi niin kuin polvenkin jälkeen että ei muuta kuin kovaa käyttöä!!Joo,kun vaan vielä pystyisi kävelemään kunnolla ja käyttämään näitä varaosia...!
Että näin tänään täällä menee, koita Mimmi sinäkin vain olla sitkeä asiassasi!

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #22 - 26.01.2012 klo 15:55:06
Tulosta viesti  
Mimmi,oletko selvittänyt kuntoutustukihakemuksessa omin sanoin ettet pysty työhön etkä paljon muuhunkaan? Itse sain melko nopeasti viime kesänä päätöksen(n.1,5 kk) kun 300 sairaslomapäivää oli lähellä loppua ja leikkausjonossa odottelin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #23 - 26.01.2012 klo 16:17:29
Tulosta viesti  
Kiitos nuori mummu ymmärryksestä Hymiö

Olen selvittänyt. Tein A4 kokoisen kattavan selvityksen työstäni ja sen vaatimuksista ja samanlaisen arjessa selviytymisestä/ vamman vaikutuksesta.

Lisäksi mulla oli työterveyslääkärin kattava lausunto työkyvystä, ortopedin lausunnon lisäksi.

Vastaus oli että polvessa on venähdyksen jälkitila ja että kipua ei pidetä hyväksyttävänä työkyvyttömyyden syynä, pysyvää vammaa ei ole (kyllä on ihan todettuna, sitä on kolme kertaa nyt yritetty korjata) ja työkyky on riittävä. Olen hoitoalalla ja vamma on polvessa.

Kelan sairauspäivärahat (300pvä) loppuivat jo.

Olen sitä mieltä että kun on kyse proteesista, vakuutuslääkärit tietävät mistä on kyse mutta kun juttu on monimutkaisempi he eivät viitsi edes tutkia asiaa. Jos vielä ortopedin lausunto on hiukankin epäselvä niin homma on selvä.

Viimeiseen hakemukseen laitoin vain pyynnön tutustua entisiin liitteisiin, en suoraan sanottuna jaksanut enää aloittaa alusta.
Jos tulee hylky niin ok, kunhan tulis joku päätös vihdoin. Luulenpa että nytkin vedotaan siihen että kyseessä on leikkauksen jälkitila.. Vaikka se on ihan selvä kaikille muille osapuolille että en kykene omaan työhöni, ammatinvaihto on edessä heti kun kykenen opiskelemaan. Voi kun vain pääsisin heti, mutta menee varmasti vielä kuukausia ennenkuin ollaan siinä pisteessä. Siksi tarttisin jonkin tuen korvaamaan tulot.

Liitolta olisin odottanut hiukan nopeampaa käsittelyä, vasta 2,5kk jälkeen ottivat paperit käsittelyyn ja sitten huomasivat että jotain uupuu.

No tää on ollut tätä jo niin kauan etten oikein enää jaksa, alkaa ajoittain pää hajota näiden juttujen kanssa. Siihen toi tukiviidakko kai pyrkiikin: saamaan lopullisesti työkyvyttömäksi rikkomalla psyyken.

Mut kyllä tää tästä, laannun ja jään taas odottamaan, kuten aina. Välillä vaan kiehahtaa Hymiö

« Viimeksi muokattu: 11.04.2012 klo 08:54:39 Kirjoittaja mimmi »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #24 - 26.01.2012 klo 16:25:43
Tulosta viesti  
Nii...in,rautalangasta pitää kai vääntää noille vakuutuslääkäreille asiat, tulee nyt sellanen olo että onko valelääkäreitä kaikki tyynni nuo päättävissä elimissä olevat lääkärit kun tuntuu että sairastaminen ei ole tuttua heille...
ainoastaan ehkä paperilla oleva tekonivelen kuva näyttää jotenkin tutulta...
no,meni ehkä jo pilkan puolelle mutta meitä sairaita kyllä pompotetaan niin ettei perässä pysy...

Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Lahti
Vastaus #25 - 26.01.2012 klo 17:41:19
Tulosta viesti  
Tukala tilanne mimmi, ja minulla myös jatkuu vieläkin sama tilanne. En tiedä onko syynä juuri tuo kun on diagnoosina venähdyksen jälkitila, oletetaan että kuntoon tulee ja ei myönnetä kunt.tukea. Minulla on myös diagnoosina tuo jälkitila mutta lausunnossa myös on todettu ettei korjaavaa toimenpidettä ole. Saa nyt nähdä kun minullakin on uusi kunt.tukihakemus vireillä ja sairaspäivärahan jatkopäivien hakemus on ollut jo 2kk kelassa. Sairaslomaa mulla on nyt kesään asti ja sitten katsotaan miten ammatillinen kuntoutus edistyy.

Oletko jo hakenut sairaspäivien 50 jatkopäivää kun laki muuttui viime vuoden loppupuoliskolla niin että voi saada vielä sen 50 jatkopäivää sen 300 päivän lisäksi.

Minä olen tällä hetkellä toimeentulotuella ja sielä soskussa ihmeteltiin tilannettani ja sanoivat etteivät ole tälläiseen pompotteluun vielä törmänneet kun minulla. Olen asian kanssa nyt taistellut 1v ja 2kk joten todella hitaasti rattaat pyörivät.

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #26 - 26.01.2012 klo 18:27:53
Tulosta viesti  
Hurjia ootta joutunut kokemaan. Vihainen
Mulla loppuu eka kuntoutustukijakso tammikuun lopulla.Päätös tuli tosi nopeasti silloin.Nyt pari vk sitten kävin lääkärin tykönä,ja hän kirjoitti b-todistuksen kuntoutustuen jatkoa varten.Empä ole osannu oikein aatellakkaan,että sieltä voisi tulla kielteinen päätös.
Lonkkaleikkauksista jo kauan aikaa,toinen lonkka leikattiin 8kk sitten,toinen lonkka 4kk vanha.
En ole vieläkään työkuntoinen,vaikka pitäisi jo olla.Saa nyt sitten nähdä,saanko minäkin nyt  kielteisen päätöksen Kevalta ja milloin.
Käyn kuntoutuksessa ja tarviin vielä apuvälineitä.Nyt kyllä alko jännittämään,näinköhän kieteisenä päätös tulee mullekkin Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #27 - 26.01.2012 klo 19:30:33
Tulosta viesti  
En usko Daru että sulla tulee ongelmia tuon kuntoutustuen kanssa. Kun oot kerran myönteisenä sen saanut ja sairauslomaa jatketaan Hymiö

Kannatti taas soittaa tänään liittoon, sieltä tuli tekstari-ilmoitus päätöksestä Hymiö Olivat välittömästi käsitelleet asian. Eli jatkossa jotain rahaa sentään jostain tulossa Kliseinen huh!

Oon ollut sairauslomalla yli vuoden koska en ole kyennyt omaan työhöni. Mä oon kanssa vielä keppien varassa vähintään 2 vkoa (9 takana!) ja senkin jälkeen on huomattava ero normaaliin liikkumiseen.. mulla on toipumisaikaa leikkauksesta jäljellä vielä ainakin 3kk. Eikä takeita ole siitäkään että tuleeko polvesta edes kävelykuntoista. Mut eihän siinä pysyvää vammaa ole, ei Kliseinen

Jannu: En ole hakenut, mulla meni s-päiväraha suoraan työnantajalle kun sain alennettua palkkaa vielä silloin. Sain kyllä palkkaan yllättäen lisäpäiviä, johtuisko sitten tuosta  Pyöritä silmiä

Sen verran korjaan että mun diagnoosina ei ole venähdyksen jälkitila vaan rustovauriot kahdessa kohtaa ja kondromalasia, kevan lääkäri on vaan muuttanut sen omin päin venähdyksen jälkitilaksi.. mikä on täysin käsittämätön juttu. Mutta kun yritin kysyä että kuka on tämän tehnyt ja miksi niin eihän sieltä ketään lääkäriä puhelimeen saa  Järkyttynyt

Sulla on kyllä takuulla pisin ja inhottavin kokemus näistä tukiasioista mitä olen koskaan kuullut kellään olevan. Onneks nyt saat edes jonkinlaista apua sossun kautta.
Pidän peukkuja että alkaa selviämään Hymiö Jaksuja!
« Viimeksi muokattu: 11.04.2012 klo 08:55:36 Kirjoittaja mimmi »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #28 - 26.01.2012 klo 19:39:09
Tulosta viesti  
Jos sairauspäivärahoja on jäljellä, vuoden vaihde voi tuoda muutoksia palkanmaksuun -- vuoden alussa taas täyttä palkkaa ja sitten alenee -- miten tise kunkin työehtosopimus sanelee.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #29 - 26.01.2012 klo 20:38:22
Tulosta viesti  
Saat sen vakuutuslääkärin nimen kun pyydät kaikki sinun polveasi koskevat asiakirjat ja merkinnät. Eri asia sitten on että saatko millään tavoin yhteyttä siihen. Minä pyysin kelalta nämä ja kun tutkin vakuutuslääkärin taustoja niin hän istuu jossain espoon terveysasemalla ja on joku sisäelintautien lääkäri ja sillä on sopimukset kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa joten tästä tietää että nostaa kovia palkkioita kun lausuntojaan kirjoittelee.

Kyllä asia niin on että korruptio jyllää noissa kaikissa vakuutuslaitoksissa ja tämän takia saadaan aina hylkyjä silä perusteella että ei olla riittävän työkyvyttömiä.

Minun päätöksissä luki vain että polven löysyys ei aiheuta työkyvyttömyyttä, rustovaurio hävinnyt sieltä papereista sen sileän tien. No kun lähdetään valituskierteeseen niin samat vakuutuslääkärit antavat lausuntonsa muutoksenhakulautakunnassa eli hylky sieltäkin ja tällä tavoin saadaan ihmiset väsymään ja eivät jaksa valittaa pitemmälle. Sama juttu vakuutusoikeudessa, samat herrat sielläkin istuu ja taas saadaa vuosia kulumaan ja sitten korkein oikeus niin sieläkin valitettavasti istuu näitä vakuutuslääkäreitä tuomareiden ym. lisäksi. Tälläiset lait meillä suomessa. Ja en tiedä pystyykö näitä vakuutusasioita viedä siviilioikeuteen ollenkaan.

Ja niin mainostetaan että sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntakin on vakuutuslaitoksista "riippumaton" muutoksenhakuelin, hah.

Kyllä on onni matkassa heillä joille kuntoutustuki on myönnetty mukisematta.

Aion ensimmäisen kunt.tukihakemukseni viedä vaikka sinne korkeimpaan oikeuteen asti ihan mielenkiinnosta jotta nään tuleeko hylky sieltäkin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #30 - 26.01.2012 klo 21:01:46
Tulosta viesti  
Mä pyysin ensimmäisen päätöksen kirjaukset mut eipä ollut lääkärin nimeä sielläkään... Kerran saa vuoden sisällä maksutta paperit tilata, en tiedä mitä maksaa jos haluaa toisen kerran Hymiö

Mulla myös oli rustovauriot kadonneet Kevan käsittelyn aikana papereista, voi kun katoais oikeastikin!

Oon samaa mieltä sun kanssa tosta että onnekkaita ne joiden ei tarvitse näiden asioiden kanssa säätää.

Tuntuu vaan tosi tyhmältä ettei kaikkien muiden asiaani hoitavien mielestä tässä pitäisi olla mitään epäselvää. Päätökset on aivan utopistisia.

Harmi että ihminen muuttuu pelinappulaksi näissä virastoissa  Surullinen Ei kukaan tässä tilanteessa halua olla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Sijainti: Pirkanmaa
Vastaus #31 - 26.01.2012 klo 21:11:44
Tulosta viesti  
Salla_ kirjoitti 26.01.2012 klo 19:39:09:
Jos sairauspäivärahoja on jäljellä, vuoden vaihde voi tuoda muutoksia palkanmaksuun

Tuo sairauspäiväkausi tai mikä onkaan alkaa aina vuoden alussa uudestaan. Minulla se tosin alkaa vasta sitten kun menen töihin. Kysyin töissä, että tuleeko vuoden alussa täydet sairauspäivärahat ja vastaus oli, kun kyse on samasta sairaudesta, niin uusi kausi alkaa sinulla vasta sairausloman päättyessä.

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #32 - 26.01.2012 klo 21:12:04
Tulosta viesti  
Joo ei mullakaan mitään epäselvää pitäisi olla, 3 kertaa leikattu ja todettu ettei voida mitään tehdä, ainut mitä voitaisiin tehdä on tuo eturistisiteen uudelleen korjaus mutta se ei ongelmaani poistaisi. Ammatin vaihtoa on suositeltu mutta eihän nämä hoitavien lääkärien mielipiteet mitään meinaa.

Tuokin että mitä He***ttiä joku sisäelintautien lääkäri kirjoittelee lausuntoja mun polvesta siellä kelassa Kliseinen eikö siellä nyt kuitenkin pitäisi sentään olla sitten vakuutuslääkäri jokaiselle eri erikoisalalle, minun kohdallani ortopedi.

Ja kyllä sunkin pitäisi se vakuutuslääkärin nimi saada, niin sanoo laki.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #33 - 26.01.2012 klo 21:35:19
Tulosta viesti  
Kela laskee yhteen sairauspäiviä' kahden vuoden ajalta.
jso on katkoksia välissä vanhemmat jäävät pois laskennasta.
Lyhkäisyydessään noin, Mutta on varmaan tilanteita, joissa ne saatetaan huomioida maksimissaan maksettaviin päiviin.
Aiemassa kirjoituksessa jossa mainittiin vuoden vaihde, tarkoitti palkanmaksua ... edellisenä vuonna on maksettu palkkaa alennettuna, seuraavaan vuoden alussa saatetaan maksaa tietyn aikaa täyttä palkkaa; sikäli kun työehtosopimuksen mukaan on oikeutettu tähän.
Näitä tilanteita on varmaan ihan yhtä monta kuin on palkansaajaakin. Miten itse kunkin kohdalla menee /tulee menemään selviää palkanlaskennan /kelan-eläkeyhtiön kanssa käytävien keskustelujen kanssa.Voihan olla tilanne, jossa päöiväraha oikeus päättyy juuri vuoden vaihteessa.
Tammikuusta alkaisi kuntoutustuki/eläke.
Jos ajatellaan että sairauspäivät päättyvät maaliskuussa -- jos työehtosopimus määrää -- malkanmaksua;määrää tarkastellaan kalenterivuosittain -- oikeus täyteen palkkaan xxpäivää.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #34 - 26.01.2012 klo 21:45:46
Tulosta viesti  
No joo tuota minä olen ihmetellyt että kela laskee 2 vuodelta mutta miksiköhän minulla lasketaan enimäisaikaan vuodelta 2008 alkaen? Tähän en koskaan vastausta ole saanut eikä vanhemmat ole jääneet laskennasta pois. Nyt kuitenkin eletään jo vuotta 2012. Jos minulla tästä hetkestä lasketaan 2 vuotta taaksepäin niin maksettuja päiviä on 14.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #35 - 26.01.2012 klo 21:55:32
Tulosta viesti  
Hei
Tässä viestiketjussa tulee hyvin esille se, mitä itse olen toitottanut noissa tyky,aslak jne. kriteereissä. Suomen väki ikääntyy, monella olisi työhaluja vaan on joitakin rajoitteita, vammoja, sairauksia.

Tämä joukko joutuu aivan valtavaan paperisotaan ja termistöviidakkoon "ammattitaidottomana" alan spesialisteja "vastaan". Eihän näin pitäisi olla, vaan  kaikilla pitäisi olla sama suunta. Kunotutus mahdollisuuksien arviointi,riittävä elintaso sairausaikana ja mahdollisuus eri tavoin palata työelmään ja siten ns. normaalin arkeen.

Itselläni kyllä on ollut (onneksi) noissa papereissa perustelut päätöksille ja tieto siitä voiko asiasta jonnekkin vastineen tehdä. Ainut joka ei nimeään päätöksiin pistä on vakuutusyhtiön lakimies. Päätöksen on aina allekirjoittanut vakuutuskäsittelijä  Kliseinen

Itse olen alleviivannut päätöksistä ne kohdat joista olen erimieltä.  Vastineessa olen tuonout kohta kohdalta eriävän mielipiteeni ja perustanut sen tutkimuksiin ja lausuntoihin jotka olen laittanut liitteksi. Se vie aikaa .. ja hermoja, mutta kannattaa tehdä huolella.

Tärkeää on tarkasti katsoa mitä asiaa päätös koskee. Esim. minulla on käsitelty uudelleenkouluttautumista, proteesinlaittoa polveen, lyhennettyä työaikaa, kuntoutustukea, täyteen työaikaan paluuta ja nyt viimeksi jalkaterän kipeytymistä.. jonkan käsittely jatkunee liikennevahinkolautakunnassa. Ohjeet vastineen tekoon kanattaa lukea ainakin viiteen kertaan..

Välillä tosiaan usko menee, mutta toisaalta olen itse pyrkinyt tekemään omat päätökseni esim. kuntoutuksesta ja koulutuksesta riippumatta noista päätöksistä, keskusteltuani kuntoutussuunnittelijan, lääkärini, työterveyshuollon ja esimiehen kanssa tilanteestani. Minun elämäni tämä on,eikä siitä anneta päätöksentekoa muille,he joko auttavat tai eivät. Ammatillisin koulutuksiin olen hakenut ilman ko. tukipäätöksiä jne. Opintorahaa, oppisopimuskoulutusta, vuorotteluvapaata jne. on hyödynnetty tilanteen mukaan.
Tsemppiä kaikille paperisotaan joutuneille, tuttua on, vaikka itse olen päässyt palaamaan normaali arkeen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #36 - 26.01.2012 klo 23:01:10
Tulosta viesti  
Juuri näin, Seabird kirjoittaa asiaa. Kun saa byrokraatin päätöksen, siihen pitää reagoida samalla kielellä. Hakea virheet ja puutteet ja keskittyä niiden oikaisemiseen todistein. Usein tarvitaan paljon samoja liitteitä, jotka jo lienevät päätoksen pohjalla olevassa asiakirjanipussa, mutta ohitettuina; nyt niihin avainkohtiin pitää suoraan viitata joka ongelmakohdassa.  Turhauttavaa työtä, mutta ainoa tapa selättää byrokraatti.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

mimmi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #37 - 27.01.2012 klo 09:41:17
Tulosta viesti  
Niin se tietysti on, että vääriksi katsomilleen päätöksille pitäisi hakea oikaisua valittamalla.

Ongelma on, että ensimmäisen päätöksen saaminen kestää 3kk, sen jälkeen aloitat valitusprosessin. Sen käsittelyyn kuluu aikaa jopa puoli vuotta. Yhteensä käsittelyaika on n.9kk.
Koko tuon ajan olet vailla tuloa tai ainakin elät "lainarahalla" :työttömyyspäivärahalla, kuluttaen ansioturvaasi työttömyyden varalta. Jos satut saamaan työttömyyskorvausta. Tästä voimme kaikki lukea Jannun kohdalla.

Valitustietä ei mun kohdalla lähdetty käymään koska tilanne muuttui, sain lisää lausuntoja asiastani. Katsottiin järkevämmäksi hakea sillä perusteella tukea uudelleen. Päätös tuli taas hylkynä, paremmista perusteluista huolimatta.

Sitten tuli leikkauspäätös ja jäin jonottamaan leikkausta. Tällekään ajalle ei myönnetty kuntoutustukea. Perustelu oli se että polvessa ei ole vauriota. (vaikka oli päätetty että tarvitsee leikata??)

Kuntoutustuki on tarkoitettu ymmärtääkseni tilanteeseen jossa henkilö on ollut niin pitkään sairauslomalla ettei saa enää palkkaa tai sairauspäivärahaa eikä ole siinä kunnossa että voisi palata työhön tai aloittaa ammatillisen kuntoutuksen.

Minä olen ollut tässä tilanteessa jo puoli vuotta. Kuntouduin kyllä edellisestä leikkauksesta ja kykenin kävelemään pieniä matkoja, mutta en kyennyt työni vaatimiin fyysisiin suorituksiin. Asiasta on lääkärin todistus joka on hakemuksissa ohitettu täysin.

Olen täysin keppien varassa, en saa enkä pysty vielä kävelemään, kuntoutus on päivittäin tapahtuvaa, jumppaa pitkin päivää, fysioterapiaa pari kertaa kuussa. Lääkärikäyntejä ym.

En odota saavani kuntoutustukea tälläkään kertaa. Siellä tuijotetaan vain jotain "hyväksyttävät syyt työkyvyttömyyteen"- taulukkoa jossa ei lue rustovaurioista tai minulle tehdystä operaatiosta mitään.

Oikeastaan toivon jo, että päätös kuntoutustuesta olisi hylätty. Voisin elellä ansaitulla työttömyyspäivärahalla siihen asti että voin aloittaa ammatillisen kuntoutuksen /opiskelun.

Uskon, että on paljon parantavampaa keskittyä kuntoutumiseen ja edistykseen positiivisella mielellä, eikä jatkuvasti joutua miettimään mihin ei kykene ja perustelemaan miksi on niin huonossa kunnossa jne.

Tämä kaikki negatiivinen ajattelu johon pakotetaan tällä byrokratialla on enemmänkin kuntoutumista estävää kuin edistävää.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2012 klo 08:58:04 Kirjoittaja mimmi »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #38 - 27.01.2012 klo 15:31:22
Tulosta viesti  
Jos ei saa kelasta selvitystä miten omalla kohdalla päivät on laskettu enimmäisaikaan, ottakaa yhteyttä sosiaalihoitajaan -- luulisin että hän on oikea henkilö vastaamaan.
Kysykää kelasta kirjallista ohjetta, mikä kertoo miten päivät lasketaan enimmäisaikaan. Tuohan ei voi plla viraston sisäinen, salassa pidettävä tieto.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #39 - 27.01.2012 klo 18:38:36
Tulosta viesti  
Minkälaiselta sosiaalihoitajalta tätä voisi kysyä? Sosiaalitoimistossa jossa olen asiakkaana niin siellä neuvojat/ohjaajat eivät ainakaan osaa enempää sanoa eikä myöskään sosiaalityöntekijä joka minun asioitani hoitaa keskussairaalan kuntoutustutkimusyksikössä.

Unohtui tuossa vielä mainita että siellä 2008 vuonna maksetut vajaa 100 sairaspäivää ovat kaikenlisäksi täysin eri diagnoosilla kuin tämä nykyinen polvivaiva ja silti lasketaan enimmäisaikaan mukaan.

Kyllä tässä tosiaan riittää ihmettelemistä mutta ei sielä sosiaalitoimistossakaan osattu tähän sanoa mitään ja sanoivatkin siellä etteivät he olekkaan tämmöiseen törmännyt koskaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #40 - 27.01.2012 klo 18:53:18
Tulosta viesti  
Olen aina ollut siinä käsityksessä että nimenomaan tuon ammattinimikeken alla osaavat nämä jutut ja ellei ole juuri omaa alaa, neuvovat ettenpäin. Tukiviidakko on niin valtava.
Vosit kokeilla nivelneuvonnan sosiaalihoitajaa.Numeroon soittaminen on soittajalle ilmainen.

http://www.niveltieto.net/toiminta.htm#Nivelneuvonta

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #41 - 27.01.2012 klo 19:40:20
Tulosta viesti  
Kiitos vinkistä. Taidan kysyä sähköpostilla kun soittaa voi näköjään tiistaisin vain pari tuntia illassa.

Noista käsittely ja valitusajoista:

Minulla meni kuntoutustuen hylky päätökseen 4kk ja valitin siitä niin meni 1,5kk ja tuli ilmoitus ettei voida kokonaan heillä oikaista joten lähetetään muutoksenhakulautakuntaan ja kestoksi arvioitiin n.2 vuotta ja siellä kun ei mene läpi niin sitten vakuutusoikeus jonka kestoa en tiedä mutta pitkään varmasti.

Työttömyysturvaa minulla ei ole koska olen osakkaana yrityksessä vaikka en sieltä mitään saakkaan.

7kk täysin tulottoman jakson jälkeen oli pakko mennä ns. töihin osa-aikaisena ja hakea asumistukea jota sitten myönnettiin 250e/kk palkkaa tähän lisäksi n.200e/kk. Tällä sitten elin hyvin leveää elämää hetken kunnes lopuksi tilanteestani johtuen toimeentulotuki myönnettiin kun meinasi kämppä lähteä alta. Joka tapauksessa laina-rahalla elämisestä johtuen velkaakin on kertynyt mukavasti ja sitä on nyt mukava maksella toimeentulotuesta joka on muutenkin niin suuri.

No mutta jos voitan vakuutusyhtiötä vastaan taistelun ansiomenetyksistä niin tulee se heille todella kalliiksi ja sitten voinkin juhlia maksamalla velat korkoineen Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #42 - 27.01.2012 klo 19:44:59
Tulosta viesti  
Hyvä kun huomaisit tuon mailimahdollisuuden en muistanut ollenkaan.
Huomaist varmaan että klubilla on myös "kysy lääkäriltä/lakimieheltä"
Tosin kunnollisen vastauksen saaminen vaatisi kovin tarkkoja tietoja...
Oikeusaputoimiston lakineuvonta -- maksut tulojen mukaan, käsittääkeni kaikkien pienituloisemmille ilmainen.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Sijainti: Pirkanmaa
Vastaus #43 - 02.02.2012 klo 09:26:54
Tulosta viesti  
Tampereella aikuis-asiakkaita palvellaan nykyään toimeentulotuki asioissa vain kirjeitse.

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #44 - 07.02.2012 klo 18:15:49
Tulosta viesti  
Kelalta tuli vihdoin yli 2kk odotuksen jälkeen myönteinen sairaspäivärahojen 50pv jatkoaika, päivärahan suuruus on peräti 4e päivältä. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa mutta tämä on ihan sairasta kyykyttämistä kelalta.

Vaikka kelassa mulle joskus sanottiin että kun sama sairaus on kyseessä niin aina maksetaan sen mukaan mitä on ennenkin maksettu ja tämän sanoi itse käsittelijä. Nyt on laskettu vuoden 2009 verotulojen mukaan jolloin olin 11kk sairaslomalla ja 1kk töissä ja lasketaan pelkästään työansioiden mukaan. Soitin kelaan ja koitin saada selvitystä asiaan niin ei osattu muuta sanoa kuin että kannattaa valittaa päätöksestä.

Selasin sairausvakuutuslakia monta tuntia tänään ja en löydä sieltä mitään kohtaa jota voisi kohdallani soveltaa tämän asian kanssa, en päivärahan määrän enkä päivärahojen enimmäisaikaan. Mahtaakohan siitä löytyä laissa aukko, ja jos on niin mitenhän mahtaa asia sitten mennä? Tämä pitää selvittää jo oikean lakiasiantuntijan kanssa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #45 - 07.02.2012 klo 18:34:41
Tulosta viesti  
Kelan eri etuuksia lasketaan viimeksi vahvistetun verotuksen mukaisesti.
josd tulot ovat muuttuneet, pitää itsen huolehtia päätöksen oikaisesmisesta. Siinä vaiheessa kun kela saa uudet tiedot, on asia auttamattomasti enimmäkseen vanhentunut. En näin äkkiseltään muista että mitä mahdollisesti saa takautuvasti.
Yleensä vain hakemuksen jättämiskuukaudelta.Tässä kerrottu ongelma "kääntäen" jos esim perheessä on opintorahaa saava nuori -- jonka tukeen vanhempien tulot vaikuttavat -- tulot alenevat. Hakekaa korotusta. Tulojen pitää olla alentunut vähintään 20% (ent osin tarkistanut olisiko vuoden alusta muuttunut, em % on ollut vuosia.
Kela saa toki uudet tiedot vuoden vaihteessa, viimeksi vahvistettu verotus  voi olla liki "2 vuotta" vanhaa tietoa.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

jannu84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #46 - 07.02.2012 klo 18:51:50
Tulosta viesti  
Sepä tästä hankalaa tekeekin kun vuonna 2010 minulla oli 2 leikkausta, sairaslomia jonka vuoksi työpäiviä ei kuitenkaan lohduttoman paljon ole eli ei tuosta paljon muutu jos haen sen mukaan ja vuosi 2011 paljon sairaslomaa ja muutaman kk:n osa-aikatyö. Vaikka saisinkin sen ehkä siihen minimiin eli jotakin 22e ja rapiat päivälle niin ei mulle ole mitään väliä saanko sen 4e vai 22e kun kaikki menee sossuun joka tapauksessa. Eri asia on sitten jos se maksettaisiin entisen mukaan kun se oli kuitenkin 80e enemmän kuin tuo 4e. Saisi jopa leivän päälle voita Kliseinen

Tämä sairaslomien pätkittäisyys tekee tästä täysin kaaoksen johon ei sieltä sairausvakuutuslaista tunnu löytyvän mitään kohtaa joka ratkaisisi asian. Minulla oli tuo lakiteksti edessäni kun soitin kelaan ja koitettiin virkailijan kanssa yhdessä siihen jotakin löytää mutta tuloksetta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #47 - 07.02.2012 klo 22:02:38
Tulosta viesti  
Hei
Nuo lakipykälät ovat niin, niin hankalia että ..pitäiskö soittaa kunnan oikeusaputoimistoon?

Tsemppiä!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #48 - 07.02.2012 klo 22:04:50
Tulosta viesti  

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #49 - 07.02.2012 klo 22:48:16
Tulosta viesti  
Kannattaa ottaa yhteyttä ammattilaiseen, jotta osaat hakea kaikki sinulle mahdollisesti kuuluvat tuet ja etuudet, saat ne oikean suuruisina -- lasketaan lain määräämien, sallimien tulotietojen perusteella.
Tuleeko kuntoutustuki seuraaksi -- päivärahakausi päättyy, ellet ole työ-opiskelukunnossa.
Muisttakseni tänä vuonna tuli/tulee muutoksia päivärahojen maksamiseen -- kuntoutussuunnitelman teko...
ks kelan sivut, sosiaalihoitaja...

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 5
Lähetä aiheTulosta