Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 ... 6 Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 100 vastausta) Hei! Uusi jäsen Cat.. esittäytyy. (Luettu 105 232 kertaa)
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: Hei! Uusi jäsen Cat.. esittäytyy.
Vastaus #50 - 13.11.2011 klo 18:58:18
Tulosta viesti  
Joo, minäkin muistan ne loputtoman pitkät käytävät, mutta jollain ihmeellisellä tavalla ne ovat lyhentyneet murto-osaan entisestään. Kun kävin viime viikolla Hatanpään sairaalassa röntgenissä tekonivelten "katsastusta" varten, ihmettelin taas kerran miten lyhyt matka nyt oli ensin bussipysäkiltä sairaalan ovelle ja sitten pääovelta röntgeniin, kun muistin miten loputtomilta ne samat matkat samoihin paikkoihin olivat ennen leikkausta tuntuneet. Ja kuitenkin bussipysäkki on entisessä paikassa, pääovi on entisessä paikassa eikä röntgenosastoakaan ole siirretty.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

terttu
Aktiiviklubilainen
Poissa

*kohti uusia seikkailuja*

Vastaus #51 - 14.11.2011 klo 16:50:09
Tulosta viesti  
Hei vaan! Nyt sitä miettii miksei keppejä todella käyttänyt ennen leikkausta kun sattui ihan älyttömästi kävely eikä lääkkeetkään enää auttaneet. Käytin polkupyörää matkan tekoon ja kaupungilla työnsin sitä,ja myös nojasin siihen. Käytin vain sellaisia kauppoja jonne oli ulko-ovelta lyhyt matka eli kärryt olivat lähellä tai ulkona. Sitten niihin nojautuen rullaati rullaati eteenpäin. Oli kova paikka ottaa kepit käyttöön vaikka ne oli jo haettu etukäteen valmiiksi. Nyt huvittaa Virnistys tämä turhamaisuus. Ottakaan (hakekaa) rohkeasti kepit kun alkaa sattumaan, uskoakseni nivel kuluu vaan entisestään kun sitä sattuu, luulen ainakin...

Lonkka oikea 8/2011, vasen 2/2013, revisio 5/2013
Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #52 - 15.11.2011 klo 09:08:40
Tulosta viesti  
Pitänee sitten vissiin hakea kyynärsauvat jostakin. Eihän sitä kait tarvi kuin yhtä toistaiseksi. Huh Järkyttynyt ensi maan 21.11 peijakseen ortopedin vastaanotolle........ Epävarma

Lonkkaleikkukset ohi!!
Toinen tammikuussa ja toinen elokuussa 2012.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #53 - 15.11.2011 klo 10:57:31
Tulosta viesti  
Apuvälinelainaamosta saa kyynärsauvat ja muut leikkauksen jälkeen tarvittavat apuvälineet niin pitkäksi ajaksi kuin tarvitsee. Lainalla on joku määräaika, minulle annettiin 3 kk, mutta siihen saa pidennystä soittamalla lainaamoon. Ihan höylisti antoivat lisäaikaa. Mitään virallisia papereita ei ainakaan täällä Tampereella apuvälineiden lainaamiseen tarvittu, riitti kun selitti että on menossa lonkkaleikkaukseen. Ota selvää missä paikkakuntasi apuvälinelainaamo on, pienemmillä paikkakunnilla se on yleensä terveyskeskuksen yhteydessä, isommilla voi olla erikseen.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: e-pohjanmaa
Vastaus #54 - 15.11.2011 klo 11:08:33
Tulosta viesti  
Niinpä, tuo turhamaisuus mullakin piti sauvat auton peräkontissa(6kk) leikkaukseen asti, kun ei voinut paljastaa olevansa huonossa kunnossa!
Cat,ota heti molemmat sauvat,ja ei niitä taideta edes lainatakaan yksittäin? Meillä ne saa lainaksi terveyskeskuksen fysioterapiasta, en ole uusinut sauvojen lainojakaan, kaipa tieto leikkauksesta heidätkin tavoitti ja ilmeisesti sauvoja on riittävästi lainattavaksikin...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Vastaus #55 - 15.11.2011 klo 11:14:00
Tulosta viesti  
Juu, toki minä ajattelin ottaa molemmat kyynärsauvat kerralla sieltä apuvälinelainaamosta Silmänisku.
Mitähän muita tarvikkeita sieltä mahtaa tarvita? Kun ei ole mitään hajua? Järkyttynyt

Lonkkaleikkukset ohi!!
Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #56 - 15.11.2011 klo 11:14:16
Tulosta viesti  
Tai käy sitten kuin minulle.Toista samanlaista keppiä ei sitten löytynytkään.Toinen aavistusen korkeampi.
Paitsi,hyvä se oli välillä,kun toinen jalka oli pidempi Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Vastaus #57 - 15.11.2011 klo 11:22:33
Tulosta viesti  
Mullakin toinen jalka n 1 cm pitempi kuin toinen. Harmi kun ei voi pidentää Virnistys. Selässä lievä skolioosi, josta en tiennyt mitään ennenkuin röntgenkuvista se ilmeni pari vuotta sitten Järkyttynyt.
Nuorena sitä luuli olevansa melkein "täydellinen olio", mutta nyt saa huomata olevansa kaikkea muuta Virnistys. Synnyttäessä ilmeni, että on normaalia pienempi kohtu, sitten tämä skolioosi ja lonkkaviat. Huh! Mitähän vielä ilmenee.... Mahtava

Lonkkaleikkukset ohi!!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #58 - 15.11.2011 klo 12:23:48
Tulosta viesti  
Oletusarvoisesti tarvitaan apuvälineiksi kyynärsauvat, wc-pöntön koroke, tarttumapihdit, sukanvetolaite, suihkutuoli, istuinkoroketyyny ja sängynjalan korokkeet. Osa näistä saattaa käytännössä osoittautua tarpeettomiksi, mutta on kuitenkin hyvä ottaa varmuuden vuoksi kaikki. 90 asteen taivutusrajoitusta ei välttämättä määrätä kaikille, mutta useimmille kyllä. Rajoitusten kestoaika vaihtelee myös, 6 viikkoa taitaa olla tavallinen mutta tapauskohtaiset erot voivat olla suuriakin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #59 - 15.11.2011 klo 13:34:34
Tulosta viesti  
Lainaa ainakin koroketyyny,sukanvetolaite,tartuntapihdit ja ehkä suihkutuoli. Itse vien suihkutuolin pois maanantaina ,en ole kuin pari kertaa tarvinnut aluksi kun oli epävarma olo pesulla, mutta jos sattuu veriarvo laskea reippaasti niin taatusti on tarpeen kun pää vie eri suuntaan kuin jalat...Itse tarvitsin enemmän tuota suihkutuolia polven tekonivelleikkauksen jälkeen...

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #60 - 15.11.2011 klo 13:37:03
Tulosta viesti  
Niinpä tietysti,wc-koroke on erittäin tärkeä ellei satu omistamaan jo korkeaa pyttyä...hyvä Sopuli kun muistutit!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #61 - 15.11.2011 klo 13:51:40
Tulosta viesti  
Saat Peijaksesta kirjallisen listan, jossa on mainittu, minkälaiset apuvälineet tarvitset. Jopa vessankorotuksen korkeus oli mulla laitettu. Ynnä ohjeet niiden käyttöajoista ja pakollisuudesta.

Tuossa yhteydessä minua hirvitti, kun fyssari sanoi, että sauvoja käytetään noin kaksi viikkoa. No, tietenkinhän niitä käytetään niin kauan kuin tarvitsee, mutta tuo oli viitteenä siitä, milloin oletettavasti voi ja saa ruveta vapaasti kävelemään. Se tuntui minusta aivan hurjalta, mutta niinpä noin kolmen viikon kuluttua olin jo vieroittanut itseni kokonaan niistä. Ulkona vielä käytin.

Istumakorokkeista (tuoli, WC) fysioterapeutti sanoi, etteivät ole pakollisia, mutta auttavat kyllä varsinkin jos reisilihakset eivät ole hyvässä kunnossa. Taivutusrajoituksista nimittäin ei saa luistaa ja jos ei pysty istuutumaan tai nousemaan tavalliselta tuolilta syvään taivuttamatta, niin koroke auttaa. Itse havaitsin, että tarpeellisempia olisivat olleet sopivissa paikoissa olevat käsituet (esim. vessa ja ehdottomasti käsinojallinen tuoli).

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #62 - 15.11.2011 klo 14:13:16
Tulosta viesti  
Lisään vielä, että sukanvetolaite vasta eto peli on! Sen todellisen hyödyllisyyden huomaa vasta kun kokeilee.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #63 - 15.11.2011 klo 15:43:49
Tulosta viesti  
Sitten kun onnistuu hoksaamaan kuinka se toimii. Minä pyörittelin kyllä sitä vehjettä aivan pöhkönä ensin, ennen kuin Coxan ohjevihkosen avulla pääsin sen ideasta kärryille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #64 - 15.11.2011 klo 15:49:35
Tulosta viesti  
Juu, minulle oli näytetty lainaamossa. Mutta kotona järjestin sitten valehtelijoiden klubin eikä kukaan paikalla olleista kyllä keksinyt että miten sitä käytetään Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #65 - 15.11.2011 klo 15:58:19
Tulosta viesti  
Minä en käynyt itse lainaamossa vaan siskoni haki ne vehkeet sieltä, ei hän ainakaan sanonut että hänelle olisi mitään käyttöohjeita annettu.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Vastaus #66 - 21.11.2011 klo 15:35:36
Tulosta viesti  
jee, tänään ortopedillä peijaksessa. lupasi leikkauksen lonkkaan 2-3 kk.ssa.  Hoitaja toppuutteli ja sanoi, että varaudu hoitotakuun puitteessa ollevaan.
Nooh, ens maan hammaslääkäri ja röntgenkuvat ja kun hammis on antanut "siunauksensa" saan ilmoittautua peruutusjonoon.

Tässä  nyt ihan "töpinöissään", mutta saa nähdä mitä se tulevaisuus tuo tullessaan... Järkyttynyt

Lonkkaleikkukset ohi!!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #67 - 21.11.2011 klo 15:51:17
Tulosta viesti  
Taisimme molemmat olla samassa paikassa tänään. Minä näyttämässä rupea jalassani että pääsenkö huomenna leikkaukseen. Pääsen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #68 - 21.11.2011 klo 16:13:01
Tulosta viesti  
Leikkaukseen voi päästä hoitotakuuta nopeammin, jos on luokiteltu kiireelliseksi. Se 6 kk:n hoitotakuu koskee kiireettömiä tapauksia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Vastaus #69 - 21.11.2011 klo 16:29:06
Tulosta viesti  
Sopuli kirjoitti 21.11.2011 klo 16:13:01:
Leikkaukseen voi päästä hoitotakuuta nopeammin, jos on luokiteltu kiireelliseksi. Se 6 kk:n hoitotakuu koskee kiireettömiä tapauksia.

Hiihaa Kliseinen toivottavasti pätee mulla!!

Lonkkaleikkukset ohi!!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Vastaus #70 - 21.11.2011 klo 16:29:58
Tulosta viesti  
Pioni kirjoitti 21.11.2011 klo 15:51:17:
Taisimme molemmat olla samassa paikassa tänään. Minä näyttämässä rupea jalassani että pääsenkö huomenna leikkaukseen. Pääsen.

Voi ku ois tuntenut...kahvit+pullat ois tippunut!

Lonkkaleikkukset ohi!!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Vastaus #71 - 21.11.2011 klo 16:46:23
Tulosta viesti  
Mut eihän tässä tiedä ketä tapaa ja missään!

Lonkkaleikkukset ohi!!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Vastaus #72 - 21.11.2011 klo 17:12:23
Tulosta viesti  
Silmänisku jeps
« Viimeksi muokattu: 22.11.2011 klo 14:53:18 Kirjoittaja Cat.. »  

Lonkkaleikkukset ohi!!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Vastaus #73 - 25.11.2011 klo 19:31:12
Tulosta viesti  
Joo, tuli sitten käytyä Peijaksessa ortopedin vastaanotolla, kuten mainitsin. Unohdin kertoa,  että minulla ilmeni jokin lonkkamaljan kehityshäiriö (tai olen osaksi alien Virnistys). Nooh, kun lonkkamaljan tulisi olla pyöreä, niin minulla se on puolikkaan kananmunan kokoinen paitsi ettei se ole soikea. Kyllä leuka tipahti kun näin röntgenkuvan. Ortopedi aiko sitten kaivertaa lonkkamaljasta pyöreän, että  taitaa olla vasaralla ja taltalla työtä Epävarma Järkyttynyt. Lisäksi paljastui että  minulla on skolioosi. Se selvittääkin monet selkäkivut, mitkä on elämän aikana olleet.

Huh huh, maanataina siis hammaslääkäri ja sitten vaan toivomaan, että löytyisi peruutuspaikka leikkaukseen...

Onkos mahdollisesti kenelläkään toisella ollut moista lonkkamaljaa??????????

Syksyistä jatkoa ensi kertaan Hymiö

Lonkkaleikkukset ohi!!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Naukumaija
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Sijainti: Helsinki ja Vihti
Vastaus #74 - 25.11.2011 klo 19:40:36
Tulosta viesti  
Äläpä huolestu Cat, eiköhän tuosta vielä hyvä tule!
Talttaa tarvitsee tosiaan nyt käyttää reippaasti.
Minulla on itselläni tuollainen taltattu lonkkamalja, se nimittäin tehtiin ihan eri kohtaan kuin alkuperäinen.
Ja talttaus vähän kesti. Mutta hyvin olen sen kanssa pärjäillyt.
Jotain juttua siitä laitoin "Mitä muistatte leikkauksesta" ketjuun.
Saattaa olla myös niinkin, että jos katsotaan, että leikkaus vaatii erityistä valmistelua, ne ei ehkä ota peruutuspaikalle, mutta toivotaan parasta  Hymiö

Naukumaija (58): Oikean lonkan synnynnäinen luksaatio, dysplasia -> vakava nivelrikko. 01/2009 täysproteesi (keraami/keraami) Peijaksessa. Nyt Kliseinen
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #75 - 25.11.2011 klo 20:26:07
Tulosta viesti  
Minun leikkauskertomuksessani sanottiin että oikean lonkan acetabulum (=lonkkamalja jollen nyt aivan sotke näitä lääkärilatinan termejä) oli melko pieni, joten sitä syvennettiin. Jos sen voi tehdä aivan toiseen kohtaan kuin alkuperäinen, niin ei varmaan ole ainakaan vaikeampaa muotoilla sitä paremmaksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #76 - 25.11.2011 klo 20:29:14
Tulosta viesti  
Voi tarkoittaa varauskieltoa, että saa rauhassa parantua? Mutta niin on monella muullakin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #77 - 25.11.2011 klo 20:32:15
Tulosta viesti  
Ei välttämättä, minä sain heti täyspainovarausluvan vaikka lonkkamaljaa oli syvennetty, mutta varauskieltohan on kuitenkin vain tilapäinen, joutuu kulkemaan kyynärsauvoilla vähän kauemmin mutta ei sen kummempaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Naukumaija
Poissa

Vastaus #78 - 25.11.2011 klo 20:48:06
Tulosta viesti  
Voi tarkoittaakin, mutta ei tosiaan välttämättä.
Esim. turhan naukujamme Naukumaija ei saanut varauskieltoa uusiolonkkamaljalleen.
Sanottiin vain: "voisi sitten ehkä vähän keventää askelta, ja keppejä käytetään kuukausi".

Mutta ei näistä tiedä, voi tosiaan tulla rajoituksia, mutta aika lyhythän se aika loppujen
lopuksi kuitenkin olisi.

Se, missä mä mielestäni toivuin hitaammin kuin muut, oli innostus nukkua leikatulla kyljellä. Sitä en puoleen vuoteen vapaaehtoisesti tehnyt, joskaan ei se mitenkään kiellettyäkään ollut. 

Naukumaija (58): Oikean lonkan synnynnäinen luksaatio, dysplasia -> vakava nivelrikko. 01/2009 täysproteesi (keraami/keraami) Peijaksessa. Nyt Kliseinen
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #79 - 25.11.2011 klo 21:45:35
Tulosta viesti  
Eihän sitä muutenkaan tiedä mitä rajoituksia tulee ja mitä ei tule, niissä on tapauskohtaisia eroja.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Vastaus #80 - 26.11.2011 klo 05:26:54
Tulosta viesti  
Heip Naukumaija. Minulla on tuo samainen ongelma että haluaisin nukkua oikealla kyljellä,missä huono lonkka on. Välillä nukunkin melkein koko yön kun kipulääkkeet (Tramal 100mg x 2) vievät kivun ja väsyttävät niin ettei sitä huomaa. Niin....paitsia amulla kun pitäisi
nousta ylös. Lonkka on niin kipeä ja jumissa etten kykene kunnolla astumaan oikealla jalalla.
Sietämätöntä kipua Epävarma!       Toivottavasti pystyn sitten nukkumaan oikealla kyljellä leikkauksen  jälkeen mahd pian.
Onko mitään kieltoa ettei saisi nukkua leikatun lonkan puolella?? Mutta mistä sitä huomaa kun on unessa Epävarma

Lonkkaleikkukset ohi!!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #81 - 26.11.2011 klo 06:01:57
Tulosta viesti  
Minulle ei annettu mitään ohjeita tästä asiasta, kokeilin varovasti milloin voisi kääntyä leikatulle kyljelle ja kolmen viikon kuluttua onnistui, juuri parhaiksi ennen toista leikkausta kun sitten taas oli toinen puoli vuorostaan poissa pelistä. Tässä kyllä varmaankin taas vaikutti se, että leikkaushaava oli eri kohdassa kuin tavallisesti. Luulisin että kipu varoittaa jos yrittää liian aikaisin kääntyä leikatulle puolelle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Naukumaija
Poissa

Vastaus #82 - 26.11.2011 klo 06:26:40
Tulosta viesti  
Yleensä (ts. kun leikkaushaava on pakarassa) leikatulla kyljellä nukkumisesta annetaan ohje,
joskaan en nyt muista mikä se oli: oliko se hakasten poiston jälkeen vai rajoitusten poistumisen jälkeen.

Mutta anyway: asia ei silloin kiinnostanut, koska leikatulla puolella nukkuminen tuntui joka tapauksessa sen verran "häijyltä", etten sitä vaistomaisesti ja vapaaehtoisesti olisi tehnyt.
Tämä ei ehdottomasti ollenkaan haitannut, olihan toinen kyki jolla pystyi nukkumaan.

Välttämättä sinulle ei näitä tuntemuksia tule, mutta mainitsinpa nyt, kun tämä "talttausasia" tuli esille (enkä osaa nyt sanoa tuntuiko häijyltä nimenomaan uuden "kaiverretun" lonkkamaljan kohta vaiko se vanha, jossa ei ole nyt "mitään", epäilen jälkimmäistä). Mutta oli miten oli, enää ei ainakaan eroa huomaa.

Ja mitä sanoin peruutusajasta, liittyy myös esim. siihen, lisäävätkö nämä "laajennustoimenpiteet" leikkausaikaa niin, ettei se enää menisi samassa aika-ikkunassa kuin mahd. vähätöisempi leikkaus.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #83 - 26.11.2011 klo 09:45:29
Tulosta viesti  
Ennen ensimmäisen lonkan leikkausta nukuin aina kipeämmällä kyljellä, koska se oli ainoa asento, jossa sai kipeän lonkan lukituksi liikkumattomaksi ja pystyi edes vähän nukkumaan.
Leikkauksen jälkeen olikin vaikea tilanne ja hyvin pitkään jouduin nukkumaan selällään. Terveemmällä puolella ei voinut nukkua, koska leikattu puoli jotenkin venyttyi. Leikatulla puolella olen vasta muutaman viikon pystynyt nukkumaan (nyt 3 kk leikkauksesta). Syynä kylläkin polttavat/kirvelevät verijäämät reidessä eli ei siis leikkaushaava tai lonkka.

Mutta nyt tällä viikolla leikattiin oikea jalka ja jo viime yönä kampeuduin vähäksi aikaa vasemmalle (terveemmälle) kyljelle, koko jalan mittainen tiukka tyyny kylläkin jalkojen välissä. Jonkun aikaa se onnistui niin että selkä sai hiukan helpotusta.

Periaatteessa niittien poiston jälkeen voinee ruveta tunnustelemaan mikä asento muuten käy - kuitenkin taivutusrajoitukset huomioiden. Jos on tuunattu jotain erityistä, voi olla tiukempia rajoituksia. Siperia opettaa: jos joku asento tuntuu pahalta, sitä pitää välttää.

Minulla on aikamoinen arsenaali erilaisia tukityynyjä eri tarkoituksiin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #84 - 26.11.2011 klo 11:14:39
Tulosta viesti  
Aikamoinen fakiiri pitäisi ollakin, jos niiden niittien päällä pystyisi nukkumaan, en tiedä onko kukaan pystynyt.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #85 - 26.11.2011 klo 13:28:28
Tulosta viesti  
Lonkkamalja loiva, ennen operaatiota.
Ei siitä sen kummemmin erikseen puhuttu.
Leikatun puoleisella kyljellä nukkumiseen sai ohjeet -- mm aikataulu, terveen puolen kautta. Tyynyt jalkojen välissä. Selän takanakin olisi hyvä olla ettei tule "ylikiertoa". Leikatun puolen joutumista terveen jalan yli piti varoa, välttää.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Vastaus #86 - 03.12.2011 klo 20:53:05
Tulosta viesti  
Heippa taas kun tässä tuli uusi ihmetyksen aihe, eli saako sieltä apuvälinelainaamosta "tavaraa" jo ennen leikkausta. Tuntuu, että tarttis keppejä, kun yks kaks lonkka tuli niin pahuksen kipeäksi...eikä kipu katoa Surullinen! Ilmottauduin jo peruutusjonoon, mutta en usko ihmeisiin,eli että leikkausajankohtaa aikaistettaisiin. Mutta vastausta odotellen ja mukavaa joulukuun alkua Hymiö!

Lonkkaleikkukset ohi!!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #87 - 03.12.2011 klo 21:56:05
Tulosta viesti  
Kyllä saa ainakin täällä Tampereella ennen leikkaustakin, kun selittää tilanteen. Ei siihen tarvita lääkärintodistusta eikä muuta virallista paperia, kerrot vain että olet menossa leikkaukseen mutta lonkka on jo nyt niin kipeä että tarvitset apuvälineitä. Joka tapauksessahan ne täytyy hakea ennen leikkausta että ovat sitten sairaalasta tullessa kotona valmiina, mikään ei estä hakemasta jo aikaisemmin. Minä sain aluksi niille 3 kk laina-aikaa mutta siihen sai jatkoa ihan vain soittamalla lainaamoon.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #88 - 04.12.2011 klo 10:17:32
Tulosta viesti  
En minäkään ymmärtänyt, että olisin voinut hakea sauvan jo aiemmin lieventämään ontumistani. Vasta leikkauksen esikäynnillä sairaalassa fyssari moitti minua, että miksi en käytä kyynärsauvaa, kun onnun niin pahasti. Ja sen jälkeen sain tietoa lainaamotoiminnasta.

Ilmeisesti kun on työterveyden asiakas, niin nämä julkisen puolen palvelut ovat vähän "syrjässä". Eivät pelaa yhteen.

Vaikka niinhän se on, että työterveyden pitäisi vain ylläpitää työkykyä ja sairaanhoito kuuluu julkiselle puolelle (tai voi ostaa yksityisesti jos niin haluaa). Viittaan viime päivien mediakeskusteluun työterveyden luisumisesta sairaanhoidoksi...

Sivun alkuun

IP kirjattu

helinä59
Aktiiviklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Päijät-Häme
Vastaus #89 - 04.12.2011 klo 11:14:58
Tulosta viesti  
Minä sain jo toukokuussa apuvälinelainaamosta kyynärsauvat ja sukanvetolaitteen, vaikka leikkauksen päivämäärästä ei ole nytkään vielä tietoa. Olen menossa tapaamaan leikkaavaa lääkäriä 15/12 ensimmäisen kerran.
Ja noihin sauvoihin ja sukanvetolaitteeseen ei laitettu edes palautuspäivämäärää ollenkaan, palautan sitten kun en tarvitse enää.
Näin Lahdessa.

Lonkkaleikkaus helmikuussa 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #90 - 04.12.2011 klo 14:22:24
Tulosta viesti  
Lainaus:
Ilmeisesti kun on työterveyden asiakas, niin nämä julkisen puolen palvelut ovat vähän "syrjässä". Eivät pelaa yhteen.

Julkisen puolen palvelut voivat olla yhtä pimennossa keneltä tahansa joka ei ole sattunut niitä tarvitsemaan. Minä tiesin kyllä apuvälinelainaamon olemassaolosta kun äidillä oli ollut sieltä apuvälineitä, mutta luulin että niiden saamiseen tarvitaan lääkärintodistus tai joku muu pumaska. Sitten esikäynnillä Coxassa kysyin fyssarilta tarvitsenko jonkun todistuksen apuvälinelainaamoon että saisin sieltä kyynärsauvat sun muut, ja fyssari sanoi ettei siihen tarvita mitään papereita, senkun hakee vaan. En sitten edes hakenut apuvälineitä itse vaan siskoni haki ne autolla, ja pelkkä asian selittäminen riitti aivan hyvin, ainoa vaatimus kuulemma oli ollut että välineiden lainaajan pitää asua Tampereella. Ne laina-ajatkaan eivät ole siksi että välineiden palauttamisella olisi kiire, vaan siksi että lainaamo pysyy kärryillä missä ja kenellä ne ovat, eivätkä jää kenenkään nurkkiin kuljeksimaan vaan palautuvat aikanaan lainaamoon.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #91 - 04.12.2011 klo 20:48:35
Tulosta viesti  
Ei minäkään ollut kuullut mistään apuvälinelainaamosta ennen kuin Ortonista sanottiin että sieltä pitäisi välineet hakea.valmiiksi leikkuksen jälkeistä aikaa varten. Minä olin käyttänyt kävelysauvoja apuvälineenä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #92 - 04.12.2011 klo 21:02:57
Tulosta viesti  
Olettaa kait voisi että työterveydessä oltaisiin paikkakuntalaisia ja ellei olla - omalla paikkakunnalla on apuvälinelainaamo, voisi kertoa asiakkaalle asiasta. Vielä parempi jos hakisi itse tiedon ja informoisi.
Aikoinaan joissakin terveyskeskuksista, sairaaloista lainattiin suoraan tai keskitetysti yhdestä, tietyistä paikoista kunnan alueella.
Harvemmin varmaan kehotetaan etukäteen käyttämään apuvälineitä. Syynä voi olla "pelko" että asiakas loukkaantuu.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Vastaus #93 - 08.12.2011 klo 11:02:09
Tulosta viesti  
Voi että on turhauttavaa kun on kamala särky eikä voi nopeuttaa leikkaukseen pääsyä Vihainen. Ymmärrän kyllä syyn miksei pääse tuosta vaan. On sellaisia, joilla tilanne palon, paljion pahempi kuin minulla!!!
Joskus helpottaa valittaa ja valittaa kun turhautuu. Anteeksi rakkaat ihmiset, että puran sen teihin foorumin kautta.
Tramalkaan ei enää auta!! Panacod tuntuu karkilta, eikä muita kipulääkkeitä saa. Tai onhan Panadol forte 1g, voltarenit yms, mutta ei enää auta.
Uskon suurimman osan teistä käyneen läpi tämän mainitsemani tunteen... Hymiö Mutta kiitos kun sain purkaa tunteeni.
Toivon teille kaikille hyvää joulun odotusta, kaikesta huolimatta Hymiö!! Cati

Lonkkaleikkukset ohi!!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #94 - 08.12.2011 klo 11:12:12
Tulosta viesti  
Olethan sinä sentään jo leikkausjonossa joten helpotus on kuitenkin näkyvissä, vaikka jonotus onkin ankeaa. Nivelrikkokivut voivat olla todella hirveitä ja mitä kauemmin joutuu syömään lääkkeitä, sitä pienemmäksi niiden teho menee. Oletko ilmoittautunut mahdollisen peruutuspaikan ottajaksi, vaikka sinullahan oli se liian pieni lonkkamalja jota joudutaan muotoilemaan tavallista enemmän, joten se ei ehkä mahdu tavallisen leikkausajan puitteisiin?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #95 - 08.12.2011 klo 12:38:20
Tulosta viesti  
Tuntuu että leikataan kun aika,ortopedi on vapaana.
Jos oletetaan että leikkaus vie enemmän aikaa, leikataan yksi vähemmän.

Tunteista puhuminen, mieltä painavien, rasittavien, raivostuttavien asioitten läpikäyminen, purkaminen on hyväksi ja hyvin tärkeää.
Kyllä jokainen osaa täällä osaa suodattaa asiat etteivät jää painamaan itseä.
Joka päivä on lähempänä toimenpidetta, on se sitten miulloin tahansa. Helppoa ei tietenkään ole, kun "aikajanan" pää" ei ole nähtävissä.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariza
Poissa

Päivä kerrallaan!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #96 - 08.12.2011 klo 13:46:52
Tulosta viesti  
Kävin maanantaina hakemassa omat apuvälineeni, kaikki mahdolliset otin. Ainoa mikä puuttuu on pitkävartinen kenkälusikka. Sängyn korokkeita sain 8 kpl, nyt saan sohvankin korkeammalle  Hymiö Yhtään ei hoitaja kysellyt miksi niin monta tarvitsen. Sauvat ovat upouudet, samoin sukanvetäjä, avaamattomassa paketissa.
Hoitaja myös neuvoi, että ota sit sauvat sairaalaan mukaan. Siinä sairaalan kirjeessä ei asiasta mainittu sanaakaan.

Mulle tuo apuvälineiden lainaus on tuttua äitini kautta, hänellä on molemmat lonkat leikattu. ja sen lisäksi hänellä on nyt jo kohta vuoden ollut rollaattori lainassa. Kerran kyselivät perään, mutta kun tilanne on se, ettei ilman enää pääse liikkeelle, sanoivat että palautellaan sitten kun ei enää tarvita (eli saa käyttää ihan sinne saakka kun lopullisesti vuoteenomaksi joutuu, tai laitoshoitoon yleensä).
Mulle laitettiin laina-ajaksi 3 kk, sanottiin että ilmoita sitten jos pitää laina-aikaa lisätä, pelkkä puhelinsoitto riittää.

Enää viikko leikkaukseen, jännittää.....

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #97 - 08.12.2011 klo 14:02:25
Tulosta viesti  
Pitkävartista kenkälusikkaa ei ole taidettu luokitella apuvälineeksi, muistan itse kysyneeni. Sellaisen saa kenkäkaupasta muutamalla eurolla. Tai lahjatavaraliikkeestä hienomman näköisen vähän kalliimmalla eteistä koristamaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #98 - 08.12.2011 klo 14:03:26
Tulosta viesti  
Pitkävartisia kenkälusikoita myydään tavallisessa kenkäkaupassa, ainakaan muovinen versio ei maksa paljon, metallinen voi olla vähän kalliimpi.

Kumma ettei sinulle sanottu sairaalassa että kyynärsauvat pitää ottaa mukaan, minulle nimenomaan korostettiin että ne pitää olla mukana ja lukikohan se ohjelehtisessäkin.

Harjoittele sen sukanvetäjän käyttöä etukäteen, jos se on uusi niin voi olla uutuuttaan vähän kankea.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariza
Poissa

Päivä kerrallaan!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #99 - 08.12.2011 klo 14:39:28
Tulosta viesti  
Jep, kenkälusikan haen vaikka halpa-hallista, sille aina löytyy käyttöä, siis myöhemminkin. Enkä sitä edes odottanut lainaamosta saavani.

Sanallakaan ei sauvoista kutsussa mainittu. Tarkoitukseni oli sairaalaan soittaa ja asiaa kysyä, mutten sitten soittanut kun se selvisi jo tuolla lainaamossa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 ... 6
Lähetä aiheTulosta