Normaali aihe ”Uutta verta kehiin” (Luettu 21 615 kertaa)
Mariza
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Päivä kerrallaan!

Sijainti: Kanta-Häme
”Uutta verta kehiin”
08.07.2011 klo 11:12:49
Tulosta viesti  
Heipä hei  Hymiö
Täällä huhuilee uusi nivelklubilainen. Vasen lonkka on mun murheenryynini.

Muutaman vuoden on seurattu lonkkien kulumia. Vasen lonkka on nyt siinä vaiheessa että leposärky on astunut mukaan kuvioihin. Perimää varmaankin taustalla, äidilleni on molemmat lonkat vaihdettu viimeisen 10 vuoden aikana. Hänellä tosin ikää jo 74 vuotta, itsellä vasta 47v. Hymiö

Taustalta löytyy elämää maatilan emäntänä, kuten äidillänikin. Liekö sen verran kuluttava ammatti että on osansa asiaan tuonut. Nykyään työpäivät menee avokonttorissa tietokoneen ääressä, joten ei ainakaan työ enää fyysisesti rasita.

Vasemmassa lonkassa on myös luupiikki, joka oli tarkoitus tähystyksellä poistaa (osuu reiden hermoon aina välillä ja vie jalan alta). Näin puhuttiin vielä alkuvuodesta. Mutta nyt kun luo leposärky tuli, ortopedini sanoikin ettei luupiikkiä enää kannata poistaa, ei paranna tilannetta. Uudet röntgenkuvat otettiin viime maanantaina. Kesäloman jälkeen, elokuun alussa, lääkäri sitten katsoo kuvat ja konsultoi kollegaa. Katsovat sitten mikä on kohtaloni.

Nyt, ennen kuvien katsomista, hän oli sitä mieltä että ainakin 5 vuotta mun nyt pitäis pärjätä särkylääkkeillä jotta saatais proteesin laittoa venytettyä, piti mua vielä ”liian nuorena” operaatioon.
Varmaan siinä on oma pointtinsa, mutta harmittaa silti. En haluaisi lääkkeitä napsia viittä vuotta. Äitini aikoinaan sai vuotavan mahahaavan juuri kipulääkkeistä. Nyt sitten iltaisin otan Panacodia. Aamusin pitäis ottaa Arcoxia, mutta sen käyttö jäi pariin kertaan, sen verran pahasti alkaa päässä huipata ettei tule töistä mitään. Eikä se edes lonkan särkyyn auta.

Mulla oireet/kivut vielä siedettäviä, tiedän että täällä on paljon pahemmassa jamassa olevia.

Mutta yhtä kaikki, tälle foorumille nyt haluan pesiytyä ja kokemuksistanne tietoa ammentaa  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: ”Uutta verta kehiin”
Vastaus #1 - 08.07.2011 klo 12:31:16
Tulosta viesti  
Tervetuloa Hermannin nuorisoseuraan. Tuo on kyllä kimuranttinen tilanne, kun lonkka alkaa mennä aina vain pahemmaksi ja kuitenkin ikää on sen verran vähän että lääkäri haluaisi lykätä tekonivelen laittoa. Minä olin 58 kun molempiin lonkkiin laitettiin tekonivelet, joten on aivan mahdollista että uusintaleikkaus tulee vielä jossain vaiheessa ajankohtaiseksi, mutta vaihtoehtoa ei ollut kun lonkat sanoivat niin kertakaikkisesti yhteistyösopimuksen irti, että ilman tekoniveliä olisin ollut pian liikuntakyvytön. Luotan siihen että lääketiede kehittyy koko ajan, ei tiedä kuinka näppärät keinot uusintaleikkaukseen vielä keksitään. Muutenhan tekonivelen voi laittaa nuorellekin, sitä ei sinänsä estä mikään muu kuin tieto siitä, että mitä aikaisemmin se laitetaan, sitä todennäköisemmin se joudutaan vielä jossakin vaiheessa uusimaan.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

hanci
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Oulu
Vastaus #2 - 08.07.2011 klo 21:32:11
Tulosta viesti  
Minä en ymmärrä näitä "liian nuori" lausuntoja, jos tilanne on huono, leikkaus pitää tehdä! Epäileekö lääkärit jotenkin kipujen vahvuutta vai missä se juttu piilee, jos kuvat näyttävät että nivel on sökö. Taustana minulla siis toukokuussa laitettu oikean lonkan tekonivel, 41 vuoden iässä. Olen kylläkin reumaatikko ja ystäväpiiriin kuuluu monenlaisessa iässä tekonivelen saaneita, jopa alle 20 vuotiaana. Itselläni ortopedi sanoi 2½v sitten magneettikuvasta että lonkka on ihan sökö. Ihmetteli kovin kuinka vielä kävelin niin hyvin. Sanoi sitten että ei kai me kuvia leikata kun kerroin pärjääväni jalalla. Sovittiin että ilmoitan kun en enää pärjää sen kanssa ja viime syksynä juurikin nuo lepokivut alkoivat olla öisin sellaisia ettei naprokseeni auttanut. Joulun alla sitten ilmoittauduin leikkausjonoon.
Minä myös luotan siihen että tulevaisuudessa lääketiede kehittyy sen verran ettei uusintaleikkaus ole kuolemantuomio vaan sellaiset ovat kohta arkipäivää.
Tsemppiä sulle kipujesi kanssa ja jos kivut ovat pahat, ota yhteys uudelleen lääkäriisi.

Juveniili seronegatiivinen oligoartriitti, oikeaan lonkkaan kokoproteesi 20.5.2011
Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 12.07.2011 klo 15:28:22
Tulosta viesti  
Hei Mariza! Tervetuloa Nivelklubiin. Minulle määrättiin fysioterapiaa lonkan oireilevaan nivelrikkoon. Minulla on ollut leposärkyä ja oikeasta oireilevasta lonkasta löytyy luupiikki. Fysioterapiassa olen saanut lonkkaani akupunktiota ja muuta hoitoa. Mahdollisiseti hoitojen vuoksi olen saanut nukkua pari yötä nyt ilman särkylääkkeitä. Kannattaa pyytää lähete hoitavalta taholta fysioterapiaan.
Minulla on molemmissa polvissa tekonivelet, vasempaan laitettiin kun olin 49-vuotias ja oikeaan kun olin 50. Leposäryt ja liikkuminen olivat jo niin hankalia, ettei vaihtoehtoja ollut. Nyt lonkan tekonivelleikkausta yritetään siirtää mahd. pitkään muilla hoidoilla ja tekonivelleikkaus tulee kysymykseen, kun liikkuminen alkaa olla uhattuna. Toivottavasti siihen menee aikaa, sillä sen verran rankkoja nuo leikkaukset ovat.

Sivun alkuun

IP kirjattu

leemari
Poissa

Aurinkoa elämään!!

Sijainti: etelä-karjala
Vastaus #4 - 12.07.2011 klo 16:00:14
Tulosta viesti  
Hymiö HymiöTervetuoloa Mariza minunkin taholtani tähän hyvään foorumiin!!Myös minä olin maalaistalon emäntänä.Äidiltäni perinyt myös huonot nivelet.Aloitin raskaat maalaistalon työt jo rippikoulu iässä.Eka nivelen lonkkaan 51vuotiaana.Ihme ja kumma,ei sanottu yhtään kertaa,että olen liian nuori.
Minulla menikin tosi nopeasti sököksi.Eka oireista  leikkauspöydälle kului vain vuosi.
Mutta täällä sitä vertaistukea saa roppa kaupalla.Kesäisiä oloja särkyjen lomassa vaan! Mahtava

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 12.07.2011 klo 17:18:18
Tulosta viesti  
Tervetuloa!
Mulla kans ikää 47 vee.Molemmat lonkat loppuunkäytetyt,toinen operoitu toukokuussa,toinen operoidaan varmaankin vielä tulevana syksynä.Hoidin nivuskipua itse kymmenisen vuotta pinteenä.Viime elokuussa diaknoosi.Kaksi ortopedia tutki,kumpikaan ei maininnu,että olen liian nuori.Ei ollu muuta vaihtoehtoa kuin keinonivelet Hymiö
Diaknoosista 9kk ja olin leikkauspöydällä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 12.07.2011 klo 17:26:48
Tulosta viesti  
Tervetuloa mukaan.
Liian nuori kuuluu sanottavan, turhankin usein.
Ymmärrän lääkäreitten mielipiteen, pelon -- uusintaleikkauksen
tarve? Yhtä hyvin voi olla tarpeettomuus. Olin nuori joutuessani leikkauspöydälle -- muutaman vuoden yli 40.
Kohdallani lääkäri ei kertaakaan ottanut esille, että olisin liian nuori. Koeta vedota kunnon huonontumiseen, mitä mieltä on syödä vuositolkulla särkylääkkeitä. Kait on tarkoitus kuntoutua työkykyiseksi, mahdollisesti kouluttautuminen uuteen ammattiin. Voin kuvitella ettei se läheskään aina ole helppoa,mahdollistakaan. Mitä pitempään pakosta joutuu sinnittelemään, sen vaikeampaa kaikki tulee olemaan. Miten vajaakuntouisena huolehtii itsestään, perheestään, työstään. Järkisyihin vetoaminen voi auttaa asian etenemisessä.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Heluna
Senioriklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Keski-Suomi
Vastaus #7 - 12.07.2011 klo 18:26:23
Tulosta viesti  
Minä olin 48v, kun lonkkani alkoivat reistailla. Ensin luultiin kivun johtuvan selästä ja iskiaskipuakin joku lääkäri veikkaili. Tuska vaan paheni ja minua ensin pariin kertaan tutkinut ortopedi ei lupaillut ollenkaan leikkaukseen pääsyä, vaan hoki "liian nuori"- mantraansa. No, onneksi hän laittoi minut toisen lääkärin puheille, joka sitten heti totesi, että leikkausjonoon vaan. Vajaan 3 kk päästä oikea lonkkani leikattiin ja siitä vajaan 4 kk päästä toinen puoli. Toisesta leikkauksesta tulee tällä viikolla 7 viikkoa. Ihmettelen kuin lapsi asioita, joita taas voin tehdä. Viimeisimpiä ovat sukkien ja kenkien itse jalkaan saaminen ja jopa nauhojen sitominen lenkkareista. Polkupyörällä ajo on myös viimeisimpiä ilonaiheitani.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 12.07.2011 klo 18:34:04
Tulosta viesti  
Sitkeä kannattaa olla hoitoa vaatiessaan. Lääkäreitten "vähättely" nuoruus kommentit voivat olla kokeilua miten valmis, motivoitunut potilas on isoon leikkaukseen. Näillä sivuilla on lukuisia kirjotuksia miten nuorikin on päässyt leikkaukseen. Liki eläkekeikäisellekin on sanottu liian nuori.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #9 - 12.07.2011 klo 19:59:56
Tulosta viesti  
Minulle ei sanottu että liian nuori, mutta lääkäri oli kyllä kirjoittanut papereihin "suhteellisen nuori". Minä luulin sitä ensin vitsiksi, että miten 58 v. voi olla edes suhteellisen nuori, mutta ilmeisesti se ei kuitenkaan ollut vitsi.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #10 - 12.07.2011 klo 22:01:47
Tulosta viesti  
Sanasta nuori tullee ensimmäisenä mieleen ns kalenteri-ikä, vaikka hoitotaho tarkoittanee timenpiteen suorittamisikää.
Perinteisesti esim tekoniveliä on laitettu myöhemmällä iällä. Liekö sitten syynä, että sotien aikaan ja ennen niitä syntyneet liikkuivat luultavasti keskimääräistä enemmän verrattuna nykyaikaan. Tosin silloin työolot olivat kovempia.
Tokkopa tarkkaan edes tiedetään miksi yhä nuoremmat oireilevat nykyisin niin paljon

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariza
Poissa

Päivä kerrallaan!

Vastaus #11 - 13.07.2011 klo 10:07:32
Tulosta viesti  
Onhan se imartelevaa kun nuoreksi "haukutaan". Silmänisku  Mutta tässä tapauksessa se vaan harmittaa. Että pitää tarpeeksi huonoon kuntoon ensin mennä ennen kuin tehdään korjaavia toimenpiteitä  Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #12 - 13.07.2011 klo 10:39:44
Tulosta viesti  
Onkohan tämä nyt lohdutus vai pelottelua, mutta nivelrikko voi ruveta pahenemaan yhtäkkiä hirmuvauhdilla. Minä kävelin vielä joulun aikaan 2007 normaalisti vaikka kipuja jo olikin, mutta helmi-maaliskuun vaihteessa 2008 tapahtui kertakaikkinen romahdus, kivut pahenivat äkkiä moninkertaisiksi enkä enää pystynyt kävelemään muuten kuin sauvojen avulla ja sekin meni koko ajan vaikeammaksi, niin että leikkauksen ennakkotarkastuksessa kauhistuin, kun näin Coxassa muita samaan leikkaukseen menijöitä ja heidän kävelynsä näytti sentään vielä kävelyltä, mutta minä pystyin vain mitenkuten raahautumaan eteenpäin. Siinä vaiheessa ei kukaan ruvennut ehdottamaan muuta hoitoa kuin tekoniveliä, mietittiin vain laitetaanko ne samalla kertaa vai erikseen. 3 viikon välein ne sitten laitettiin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #13 - 13.07.2011 klo 12:17:40
Tulosta viesti  
Keski-ikä,jollon lonkan tekonivel laitetaan on 77 vee,sano sairaanhoitaja.Näin meillä pohjois-karjalassa Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariza
Poissa

Päivä kerrallaan!

Vastaus #14 - 13.07.2011 klo 13:08:42
Tulosta viesti  
Jos toi mun lonkka nopeaan romahtaa, apu on kyllä lähellä. Työnantaja otti pari vuotta sitten vakuutuksen joka kattaa siis myös tän keinonivelleikkauksen, yksityistä puolta käyttäen. Joten leikkausjonossa en joutuis virumaan.

Tilannetta seurailen, ja elokuun alkua odotan kuin kuuta nousevaa. Että tietäis missä mennään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jussi-64
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Helsinki
Vastaus #15 - 13.07.2011 klo 23:22:54
Tulosta viesti  
Mulla myös vakuutus työn puolesta, mutta vielä sinnitellään.
Kun on vielä niitä hyviäkin päiviä... Leikkaukseen pääsee 2 viikon sisällä, jos hampaat on kunnossa. Katsotaan sinne elokuuhun!

Sivun alkuun

IP kirjattu

maxis
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #16 - 16.09.2011 klo 17:55:21
Tulosta viesti  
Pikkaisen tulee hämmentynyt olo. Olen 46 vuotias ja molemmissa polvissa keinonivel, toisessa kokonainen ja toisessa puolikas. Kertaakaan ei kukaan ole sanonut liian nuoreksi yms. vähättelevässä mielessä. Mieluummin joidenkin kommentit on ollut että kun olet noin nuori on hyvä että laitetaan niin pääset taas touhuumaan ja nauttimaan elämästä. Eli pitäiskö katsoa peiliin että perhana näytänkö niin vanhalta ettei kukaan tohdi ikääni mainita Hymiö Asian ytimeen mentääksemme eihän ikä saa olla mikään kriteeri mihinkään asiaan, vaan sairauden tahi vamman laatu. Eli saavutetaano leikkauksella merkittäviä hyötyjä ihmisen hyvinvoinnin kannalta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariza
Poissa

Päivä kerrallaan!

Vastaus #17 - 22.09.2011 klo 09:00:53
Tulosta viesti  
Hiukan tilannepäivitystä:
Elokuun uusi röntgen ei tuonut mitään uutta, lääkkeitä vain kehoitettiin syömään. Surullinen Puhelinpalaverissa kerroin että olen tuplannut yötä vasten ottamani lääkkeen määrän, muuten ei pysty aamuun saakka nukkumaan. (Eikä ihan joka yö tunnu edes tuo tuplattu määrä riittävän, herään ennen kellon soittoa kovaan särkyyn ). Lääkäri totesi tähän että joo, syö vaan rauhassa, lääkkeen maksimi on 6/vp ja mulla menee nyt siis ”vasta” 2 iltaisin.  Täh  Aamulla olen sitten vielä ihan pyörryksissä lääkkeen vaikutuksesta, mutta ei auta, autoon on hypättävä ja 68 km työmatka ajettava. Todella turvalllista. Epävarma Lisäksi luupiikki aiheuttaa hirveitä kipuvihlaisuja reiteen äkkiarvaamatta, ja tämä kun iskee kytkintä painaessa, on pari kertaa ollut vähältä piti -tilanteita. Järkyttynyt
Nyt on sitten suunnitelmissa vaihtaa auto automaattiin, ja koitan selvitellä josko Kela tai AKE asiassa tulis vastaan, eli invaliditeetin ja auton pakollisuuden (ei julkisia oman ja työpaikkakunnan välillä) vuoksi saisi esim. autoverohelpotuksen.
5.10.2011 on aika varattu toiselle ortopedille. Sen verran on nyt syksynkin aikana oireet pahentuneet, että haluan toisen mielipiteen.
Muuten, mikä olisi hyvä apteekista saatava vatsaystävällinen särkylääke? Sain päivälääkkeeksi Arcoxia mutta se pistää pyörryttämään enkä sitä siis pysty käyttämään. Jotain tarttis päivääkin helpottamaan saada.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #18 - 22.09.2011 klo 10:43:11
Tulosta viesti  
Parasetamolin pitäisi olla vatsalle ystävällistä, siis Panadol tms., jos se tehoaa, minuun ei tehonnut. Tämä on kuitenkin aivan yksilöllistä, mikä kehenkin tehoaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #19 - 22.09.2011 klo 11:05:38
Tulosta viesti  
Niin, Panacod (ja sen muut kauppanimet, esim Paratabs) sisältävät parasetamolia, joka lienee vatsaystävällisin. Jos se ei tehoa, kuten ei sitten myöhemmässä vaiheessa teekään, niin samaa ainetta sisältää Panacod, jossa siis on myös lisäksi opiaattia, joka on kolmiolääke.

Ongelma on, että teho on aika lyhytaikainen, minulla esim. ei koko yötä kestänyt, vaan neljän aikaan piti nousta ottamaan lisälääkettä. Sen sijaan kolmiolääkkeen haittavaikutuksiin tottuu (tai minä totuin!) aika pian, ajoin vuosikausia autoa, vaikka söin kolmiolääkkeitä vuorokauden ympäri, lopuksi minulla oli jo kipulaastari.

Parasetamolin maksimiannostus on "virallisesti" 3 g/vrk, mutta loppuaikoina minulle kerrottiin, että voi kyllä syödä 4 g/vrk. Se sisältää jo sitten enemmän riskejä ja vaatii maksa-arvojen tutkimista taajemmin. Tämä siis kattaa sekä Panadolin että Panacodin sisältämät parasetamolit, eli joko tai!

Arcoxiasta puheen ollen, söin siis sekä Arcoxiaa että parasetamolia ja viime aikoina ennen leikkausta kaikkia maksimimäärät. Parasetamol ilman mitään muuta on kyllä aika mieto lääke...

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariza
Poissa

Päivä kerrallaan!

Vastaus #20 - 22.09.2011 klo 12:41:27
Tulosta viesti  
Panacod on mulla lääkkeenä iltaisin. Alkuun koitin yhdellä pärjätä, mutta aamuyöstä piti ottaa toinen. ja olo sitten aamulla herätessä oli todella tokkurainen.

nyt otan sitten 2 pilleriä jo valmiiksi. Eilen tuntui olevan parempi päivä, joten otin vain 1.5, mutta sitten ennen neljää kipu herätti ja valvotti aamuun. Normiherätys on arkena klo 5.20 joten nuo vähät tunnit unta on kullan arvoisia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #21 - 22.09.2011 klo 13:04:13
Tulosta viesti  
2 Panacodia ei ole vielä paljon, minulla oli pahimmillaan 3 x 2 Panacodia päivässä. Minua se ei väsyttänyt mitenkään mutta tämä on yksilöllistä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariza
Poissa

Päivä kerrallaan!

Vastaus #22 - 22.09.2011 klo 13:40:09
Tulosta viesti  
Tuota annostusta lääkärikin sanoi, siis 3x2/pv max. Mutta miksi ajaa ihminen loppuun lääkkeiden kanssa jos leikkauskin olis olemassa. Katsotaan mitä toinen ortopedi sanoo. Jos hän on asiassa samaa mieltä, tyydyn kohtalooni ja syön lääkkeitä niin pitkään kuin on tarve. Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #23 - 22.09.2011 klo 14:06:08
Tulosta viesti  
Sitten kun nivelrikko yltyy oikein pahaksi, tuo annos ei riitä enää. Minulla se ei loppuaikana enää poistanut kipuja, lievitti vain jonkin verran. Leikkauksen jälkeen se rupesi taas riittämään ja 2 kk leikkauksesta pystyin lopettamaan sen kokonaan, ilman mitään vaikeuksia vaikka oli varoiteltu että Panacodiin jää koukkuun. Kyllä niinkin voi käydä mutta ei ilman muuta kaikille, se on taas yksilöllistä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

PiAnn
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #24 - 22.09.2011 klo 14:51:27
Tulosta viesti  
Tervehys!  Minulla kun alkoi maha ärtyä, ripuliksi sun muuksi ja närästi joka välissä pyysin tk-lääkäriltä vatsansuojalääkettä ja sain Somac 40 mg enterotabletteja....niitä ei ilmeisesti olisi hyvä syödä joka päivä...eikä minun ole tarvinnutkaan.  Otan tarvittaessa ja auttanut on. Reseptissä kyllä lukee tabletti päivässä. Ei ole närästänyt ja maha on pysynyt aisoissa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #25 - 22.09.2011 klo 15:12:30
Tulosta viesti  
En usko että on mitään estettä syödä Somacia säännöllisesti. Jos kerran voi syödä kipulääkettä, niin voi Somaciakin. Kun minut laitettiin leikkausjonoon, nimenomaan sovin työterveyslääkärin kanssa, että syön leikkaukseen asti mahansuojalääkettä. Ja olen syönyt vieläkin, koska sairaalassa määrättiin Buranaa, joka ottaa mahaan enemmän kuin aiemmat lääkkeet.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mintsi
Senioriklubilainen
Poissa

Vastaus #26 - 22.09.2011 klo 21:40:21
Tulosta viesti  
Käsittääkseni happosalpaajia ei suositella käytettäväksi jatkuvasti, koska ei ole tietoa niiden pitkäaikaisvaikutuksista. Lisäksi ne nostavat vatsalaukun pH:ta, mikä saattaa vaikuttaa elimistön puolustuskykyyn. Vatsan alhaisen pH:n tarkoitushan on mm. tuhota bakteereita ja viruksia.

Minulle lääkäri mainitsi pitkän vatsasuojakuurin (Zolt) jossain vaiheessa, että on syytä välttää kypsentämättömiä lihoja ja kaloja sekä homejuustoja. Lähinnä ilmeisesti listeriavaaran takia. Mutta oli kuitenkin sitä mieltä, että parempi syödä vatsasuojaa ja tulehduskipulääkettä kuin menettää toimintakyky.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariza
Poissa

Päivä kerrallaan!

Vastaus #27 - 23.09.2011 klo 10:48:26
Tulosta viesti  
Olen vuosia (siis jo ennen kuin lonkka ilmoitti itsestään) syönyt maitohappobakteereja.
Silti arveluttaa alkaa syödä noita apteekin särkylääkkeitä, niitä kun pitää useampi nappi kerralla vetää.

Nyt kun olen menossa uudelle ortopedille parin viikon kuluttua, mikä olis hyvä "päivälääke" (ei kolmiolääke) tuon Arcoxian tilalle? Voisin sitä sitten uudelta lekurilta pyytää.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mintsi
Senioriklubilainen
Poissa

Vastaus #28 - 23.09.2011 klo 11:54:34
Tulosta viesti  
Aika yksilöllistä, mikä sopii kenellekin. Minä olen käyttänyt pitkään Mobicia ja ollut siihen tyytyväinen. Minulla Arcoxia lievittää kipuja paremmin, mutta vatsa ei kestä sitä - eikä lompakko suuresti arvosta. Panadolista on myös olemassa hidasvaikutteinen versio, jota ei tarvitse ottaa niin usein. Siis jo parasetamoli riittää lievittämään kipua.

Mutta kaiken kaikkiaan, kannattaa kertoa noista ongelmista lääkärille - hän on kuitenkin asiassa asiantuntija.

Sivun alkuun

IP kirjattu