Normaali aihe pvns (Luettu 38 828 kertaa)
babu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Ei enää polvillaan.

pvns
17.12.2010 klo 16:33:00
Tulosta viesti  
Terve.
Ketään mukana, jolla olisi vaivana pvns?
Minulla polvessa. Eka kerta operoitiin 2008 lokakuussa, jolloin poistettiin meduusamainen klöntti. Toinen operointi nyt 2010 elokuun lopussa. Kaksi haavaa 5 ja 8 senttiä pitkät. Paraneminen selvästi hitaampaa kuin ensimmäisellä kerralla. Nyt mietityttää, mitähän siellä vielä kasvaa, kun joka askeleella polvi muljahtelee.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: pvns
Vastaus #1 - 17.12.2010 klo 19:54:11
Tulosta viesti  
En ole ikinä kuullutkaan tällaisesta, taitaa olla harvinainen? Mistä sanoista pvns on lyhennetty?

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

babu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Ei enää polvillaan.

Vastaus #2 - 18.12.2010 klo 18:25:05
Tulosta viesti  
pigmentoitunut villonodulaarinen synoviitti, eikä ole reumasairaus vaikka onkin synoviitti.
kyllä siitä netistä löytyy ...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Luontoarpa
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 18.12.2010 klo 22:30:25
Tulosta viesti  
Tässä juuri makoilen sairaalassa vuodeosastolla - eilen operoitiin jo vuosia vihoitellut vasen polvi, josta löytyi sittenPVNS. Lääkärin sanoja lainatakseni "luonto on järjestänyt arpajaiset ja sinulle on nyt osunut tällainen".

Polvesta poistettiin huomattavan paljon pigmentoitunutta synoviittimassaa, joka oli edennyt myös reisiluun päälle. Leikkauskertomuksen perusteella kaikki nähtävissä oleva synoviitti saatiin kuitenkin poistettua.

Kyseessä on niin harvinainen sairaus, ettei siitä oikein löydy suomalaista tutkimusta netistä (ainakaan itse en löytänyt), mutta eräältä jenkkisivustolta bongasin melko kattavan kuvauksen taudista. Googlen hakuun vain pvns ja bingo!

Uusiutumisen mahdollisuus on noin 50/50. Ortopedini kertoi, että hän joutui putsaamaan erään toisen potilaan polven kolme kertaa, jonka jälkeen tauti oli rauhoittunut.

Tietenkin se harmittaa, että omalle kohdalle on osunut tällainen vaiva, mutta positiivista on se, että siihen ei kuole. Nyt vain peukut pystyyn, ettei SE uusiutuisi. Kruuna vai klaava??  Järkyttynyt  Mahtava

Kohtalotovereita?

Sivun alkuun

IP kirjattu

babu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Ei enää polvillaan.

Vastaus #4 - 20.12.2010 klo 18:54:34
Tulosta viesti  
Niinpä. Ilmeisesti vaan huonoa tsägää = 2 miljoonasta.
Minulla löytyi kasvain ilmeisesti aika aikaisessa vaiheessa. Sattumalta, kun vihottelavaa polvea kuvattiin röntgenissä, jossa näkyi toinen kasvain samaisessa polvessa eli luun sisäinen enkondrooma halk 3-4 cm.
Laittoivat sitten HUS:iin/Töölöön, kun tuo enkondrooma oli niinkin iso. Ja sitten löytyi tuo pvns. Suunnilleen saman kokoisena. Lääkärin mukaan pvns enemmän huolestuttava.
Nyt siis 2 kertaa leikattu, ja viime viikolla oli 3kk:n kontrolli MRI. Odotellaan lääkäriaikaa, että saan tietää mikä siellä nyt jo mättää vai paraneeko vain niin hitaasti.
Vesijumppa on kaikkein mukavinta kuntoutusta. Siellä sitä on kuin jänöjussi mäenlaskussa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

babu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Ei enää polvillaan.

Vastaus #5 - 18.01.2011 klo 21:40:55
Tulosta viesti  
PVNS:n pitäisi olla yhden nivelen sairaus, joten yleensä muut nivelkivut ovat sitten jotakin muuta. Jossain nettipalstalla olen kerran "tavannut" yhden tyypin, jolla oli pvns molemmissa polvissa. Siis yhden.
Mitä tarkoitat tyhjennyksellä? PVNShän leikataan. Muutenhan sinne voi jäädä osa sairasta kudosta jatkokasvamaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

JaP
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Toiveikas:)!!

Vastaus #6 - 19.01.2011 klo 12:06:25
Tulosta viesti  
eli siis oikea polvi on punktoitu nyt 5 kertaa ja sieltä on MRI:ssä löydetty viittaus tähän PVNS:ään. oikea polvi alkoi ensimmäisen kerran oireilla viime syyskuussa ja tällä hetkellä samanlaisia alkavia oireita/kipuja oikea kyynärpää sekä vasen polvi. Reumatologi laittoi koepalan ottoon/leikkaukseen lähetteen viime viikolla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

JaP
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Vastaus #7 - 31.01.2011 klo 14:21:21
Tulosta viesti  
Tuli tänään päätös, että leikkaavat tähystyksessä nivelkapselin polvesta pois. Onko teillä tehty ensimmäinen leikkaus tähystyksessä??
Kuinka pitkä toipumisjakso teillä on ollut leikkauksen jälkeen?
Pystyittekö leikkauksien jälkeen fyysiseen rasitukseen kuinka hyvin, kauhee määrä kysymyksiä, mutta pliis vastaisitteko?  Silmänisku
« Viimeksi muokattu: 07.02.2011 klo 10:09:22 Kirjoittaja JaP »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #8 - 21.11.2011 klo 17:15:12
Tulosta viesti  
Uusi tulokas täällä Nivelklubissa. Sain tänään kuulla, että magneettikuvat paljastivat mahdollisen villonodulaarisen synoviitin polvessani. Sain lähetteen Töölön kirurgiselle ja toivon kuukauden sisällä saavani kuulla sieltä.

Minulla on ollut polvivaivoja oikeassa polvessa jo vuosia, mutta viimeiset pari vuotta hoidettiin vain synoviittina. Hieman on epäuskoinen olo  Täh

Millä tavoin muuten 'prosessi' menee? Ts millä aikataululla olette itse päässeet leikkaukseen diagnoosin jälkeen?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #9 - 21.11.2011 klo 17:30:40
Tulosta viesti  
Piti oikein googlettaa, että mikä ihme.
Ei ehkä lohduta, mutta hyvä että vaivalle saatiin nimi. Silloin voidaan hoitaa - ja oikein!

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #10 - 21.11.2011 klo 18:50:13
Tulosta viesti  
Leikkaukseen pääsyn nopeus...
sairaaloiden tilanne, miten kiireelliseksi toimenpide on luokiteltu.
Jos voi ottaa peruutuspaikan vastaan, se voi olennaisesti nopeuttaa leikakukseen pääsyä.
Kannattaa tarkastuttaa, hoidattaa hampaansa ajoissa.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

JaP
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Vastaus #11 - 01.12.2011 klo 21:08:31
Tulosta viesti  
Moi, itse pääsin leikkaukseen lähetteen kirjauksesta 3 kuukauden sisällä. Leikkaus tehtiin tähystämällä ja sen jälkiseurauksena oli syvä laskimotukos pohkeeseen, ei menny ihan putkeen Nolostunut Tähystyksessä eivät saaneet poistettua sairasta kudosta kokonaan ja tulos polven kohdalla on tällä hetkellä sama kuin vuosi sitten, eli sairas kudos on jatkanu kasvamistaan kokoajan ja  kahden viikon päästä päästään jälleen keskustelemaan seuraavasta leikkauksesta joka tehdään avoleikkauksena. Saa nähä miten se sitten sujuu?? Tiesivätkö Meri sinun kohdalla lääkärit mistä sairaudesta puhuivat?? Täh

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #12 - 03.12.2011 klo 15:51:18
Tulosta viesti  
Kuulin jo viime torstaina, että pääsen jo ensi keskiviikkona (7.12.) jatkotutkimuksiin Töölön sairaalaan. Ilmeisesti vaihtoehtoina ovat pääasiassa pvns ja ns jättituumori. Molemmat vaihtoehdot toki hyvälaatuisia, mutta vaatinevat molemmat kunnon leikkauksen, koska polvessa kasvaa jokin klöntti Täh Lisäksi samassa nivelessä on kysta luussa, mistä en nyt tiedä liittyykö tähän jotenkin. Todennäköisesti, koska oli reilun vuoden takaisesta magneettikuvasta suurentunut. Mutta toivottavasti olen ensi keskiviikon jälkeen hieman viisaampi.... Epävarma

On todella outoa, että vuosien vaivojen jälkeen kaikki meneekin todella nopeasti eteenpäin. Mutta hyvä niin. Vaikka kyllä tämä hieman hirvittää, että miten tuosta avoleikkauksesta oikein toipuu. Toisaalta nyt ensi jännitän jo tutkimuksiakin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #13 - 18.12.2011 klo 18:37:37
Tulosta viesti  
Punktiolla otetun kudosnäytteen mukaan ei olekaan pvns vaan jokin määrittelemätön reumaattinen synoviitti. Lähete kotipaikkakunnan reumatautien poliklinikalle. Melkein itkettää. Henkisesti tämä on äärettömän raskasta, kun ei saa diagnoosia. Eikä hoitoa. Tätä on nyt kestänyt kolmisen vuotta.

Sairaalan tutkimuksissa erikoislääkäritkin pitivät pvns:ää melkein ainoana vaihtoehtona. Nyt taas odotellaan. Ja huoli vain kasvaa. Nivelneste on jo nyt syövyttänyt luuhun kolmen sentin kystan. Tämä palsta toimii jonkinlaisena terapiana. Terapeuttina.

Sivun alkuun

IP kirjattu

JaP
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Vastaus #14 - 18.12.2011 klo 20:03:27
Tulosta viesti  
Ei oo mukavaa aikaa toi kun ei tiedä varmuudella, että mikä se sairaus on Nolostunut Tsemppiä paljon!! Itse olen huomenna menossa kuuntelemaan seuraavasta leikkauksesta, toivottavasti se olisi mahd. pian..

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #15 - 18.12.2011 klo 22:00:08
Tulosta viesti  
Kiitos, ja tsemppiä sinullekin! Minullakin ilmeisesti joka tapauksessa edessä nivelkalvon poistoleikkaus. Ortopedin mukaan vaihtoehtona saattaa olla lääkitys, mutta jotenkin sain sen käsityksen, että polvi kaipaisi kunnon toimenpiteitä säilyäkseen edes jotenkin vieläkin pahemmilta vaurioilta. Koitetaan jaksaa...

Sivun alkuun

IP kirjattu

JaP
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Vastaus #16 - 19.12.2011 klo 20:14:53
Tulosta viesti  
Se olisi sitten 1kk-3kk sisällä polven avoleikkaus, eli siis polvinivelen puhdistusleikkaus. Arvioitu toipumisaika on kuulemma 6-10viikkoa, riippuen ihan omasta kunnosta. Vähä jänskättää ku ei se viimekertanen tähystysleikkaus menny ihan putkeen  Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #17 - 19.12.2011 klo 21:51:54
Tulosta viesti  
Varmasti jännittääkin...toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin! Oma työterveyslääkärini ei millään usko, että omalla kohdallani hoitoon pääsy ja diagnoosin saaminen voi olla näin hankalaa. Toivottavasti (täytyy yrittää jaksaa uskoa...) reumatautien polilla onnistaisi...

Mutta sitä ennen oikein rauhallista joulunaikaa ja jaksamista!

Sivun alkuun

IP kirjattu

JaP
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Vastaus #18 - 21.12.2011 klo 21:13:03
Tulosta viesti  
Reumapolin kautta mullakin lähti kaikki sit loppujen lopuksi selkenemään jotenki.., Mutta sen on kyllä huomannu tässä taudissa, että vaatimalla vaatia täytyy joka asiaa kun ei kukaan  siitä oikeen mitään tiedä..muista olla vaan tarpeeksi tiukkana joka asiassa Silmänisku Hyvää ja rauhallista joulua myös sinne suunnalle!! Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #19 - 27.12.2011 klo 13:28:17
Tulosta viesti  
Olen kyllä huomannut, että vaatimalla saa vaatia asioiden etenemistä. Onneksi työterveyshuollossa osasin vaatia mielipidettä eri erikoislääkäreiltä. Reumalääkäri kun piti vaivaa vain rustonpehmentymänä, mutta ortopedi otti asian vakavasti ja laittoi uudestaan magneettikuvaukseen, jonka lausuntona olikin 'todennäköinen pvns'.

Nyt lähete reumatautien polilla sen sijaan oli viikon kadoksissa ja Töölöstä laittoivat lähetteen uudelleen viime viikon lopulla. Nyt saankin sitten odottaa joulupyhien yli sieltä kuulumisia. No onpahan hyvä syy ottaa ihan rauhallisesti  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #20 - 05.01.2012 klo 14:20:43
Tulosta viesti  
Käsittämätöntä, mutta totta. Sain laskimotukoksen ja nyt makaan hoidossa kotisohvalla. Ilman riskitekijöitä syynä lienee ollut tiivis istumatyö ja ongelmapolvi. Tosin lääkäritkään eivät osanneet arvailla syytä, ja eipä se tässä vaiheessa juuri auta. Aika lailla hajoittava vuoden alku  Nolostunut

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #21 - 05.01.2012 klo 15:07:33
Tulosta viesti  
Tehtiinkö sinulle joku operaatio, jonka jälkiseurauksena tukos ilmeni? Saitko tukoksenestolääkityksen? Joka tapauksessa tämä on varoituksena myöhemmin mahdollisesti tulevia isompia toimenpiteitä varten, että sinulla on tällainen taipumus ja on tehtävä tarpeelliset varotoimenpiteet (riittävä liikunta ja suojalääkitys). Tarvinnet lääkityksen pieneempiinkin interventioihin?

Kystia sanotaan "harmittomiksi" mutta ne ovat näköjään jonkinlaisia airuita siitä, että ko. nivelessä on oikeasti jotain vikaa. Ja niillä voi olla vaikutusta myös siihen, kuinka vaiva voidaan korjata, esim. tekonivelleikkauksessa. Kystainen osa luusta on aina hylättävä ja tällöin ei esim pinnoitelonkkaa voida tehdä jos caput on kystainen (niinkuin usein on!).

Toivotaan parempaa jatkoa tälle vuodelle ja että vaivasi syy myös saataisiin selville!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #22 - 07.01.2012 klo 10:33:38
Tulosta viesti  
Minulta otettiin joulukuun alussa kudosnäyte ohutneulalla. Tutkimuksen seurauksena ongelmapolvi oli erittäin turvoksissa melkein pari viikkoa. Veikkaisin, että tutkimuksen aiheuttama turvotus ja tiivis istumatyö yhdessä aiheuttivat tukoksen. Mutta tämä on siis vain arvaus.

Minulla ei muutoin ole tukoksille altistavia tekijöitä, mutta jatkossa estolääkitystä tarvittaneen jos/kun joudun nivelkalvon poistoleikkaukseen. Jatkosta kuullee lisää, kun jossain vaiheessa pääsen vastaanotolle reumatautien polille.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2012 klo 11:44:25 Kirjoittaja Meri »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

neccu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #23 - 14.01.2012 klo 23:20:21
Tulosta viesti  
Eilen olin polven tähystyksessä irtopalalöydöksen vuoksi. Sieltä sitten löytyikin ihan muuta. Polvi oli täynnä sellaista levän näköistä se poistettiin ja sit löytyi vielä tumma möhkäle molemmista otettiin näytteet. Lääkäri sanoi sen olevan mahdollisesti pvns. Nyt sitten 2vk odotetaan labrojen tuloksia. Jännittää!:/

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #24 - 17.01.2012 klo 06:54:26
Tulosta viesti  
Tsemppiä tulosten odotteluun! Toivottavasti saat diagnoosin, jotta voidaan hoitaa asianmukaisella tavalla. Minä olen odottanut diagnoosia reilut kaksi ja puoli vuotta. Nyt toivoni on, että asia vihdoin etenisi reumapolin tutkimuksissa helmikuun puolella.

Sivun alkuun

IP kirjattu

neccu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #25 - 20.01.2012 klo 22:20:58
Tulosta viesti  
Kiitos Hymiö Ite en vaan osaa edes sisäistää että odotan jotain diagnoosia. Tuntuu hullulta että yhtäkkiä mulla onki joku "sairaus" polvessa ku toi polvi ei oo mua kiusannu ku pikkasen välillä. Ajattelin vaan mennä näyttää lääkärille ku konttaaminen lapsen peräs oli aikast kivuliasta, muuten polvi ei kipeä ku vain kyykkiessä. Mutta kaipa se sitten on hyvä että tässä vaiheessa jo huomattiin ettei kaikki ole kohdallaa.

Tähystyksestä toipuminen ollut aika hyvää. Viikko operaatiosta ja kävely sujuu melko hyvin. huomena olisi tunnin lento pohjoseen, hiukan pelottaa miten saan jalan niin koukkuun et pystyn istumaan konees. Huomena se nähdään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #26 - 10.02.2012 klo 18:08:32
Tulosta viesti  
Oletko Neccu jo saanut tuloksia koepalan otosta?

Itse olin tänään reumapolilla, ja aloitettiin reumalääkitys. Diagnoosi jäi ilmaan, koska muita selkeitä reumaan viittaavia oireita ei ole. Ensi viikolla lisäksi vielä maksan ultra, koska arvot poikkesivat normaalista. En tiedä johtuisivatko tukoslääkityksestä?!

Lääkärin mukaan pvns pitäisi olla poissuljettu, mutta olisin silti kiinnostunut kuulemaan minkälaisia arvoja teillä pvns-potilailla on ollut nivelnesteessä esim leykosyyttien määrä ja punkteeratun nesteen väri? Olen itse jo tutkinut asiaa aika lailla netissäkin ihan asiallisilta sivustoilta ja artikkeleista, mutta vaikea saada välillä selkoa. Eli nyt lääkitystä ja tulosten odottelua. Ja kontrolli neljän kuukauden päähän. Lääkärikin kyllä ihmetteli miksi polveani ei ole koskaan tähystetty vaikka se on vaivannut vuosia. Tätä olen minäkin ihmetellyt...

Sivun alkuun

IP kirjattu

neccu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #27 - 28.02.2012 klo 21:34:09
Tulosta viesti  
Lääkäri soitti tuloksista ja sanoi vain että se on se mitä epäiltiinkin eli pvns. Jatkohoito tyksissä professori arolla. Tänään kävin siellä ja jatko hoito on 3kk päästä polven magneettikuvaus ja siitä puolen vuoden päästä uudestaan niin katotaan onko tullut muutoksia.

Itse en tiedä mitään tuloksista muuten. sieltä pitäis laput tulla jossain vaiheessa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #28 - 15.03.2012 klo 21:59:41
Tulosta viesti  
Hyvä, että sait diagnoosin. Itselläni diagnoosi on edelleen krooninen nivelkalvon tulehdus. Reumapolilla käynnin jälkeenkin. Kontrolli 3 kk:n päästä taas. Polvi ei sinällään ole vaivannut, kun olen muun sairastelun vuoksi joutunut ottamaan rauhallisemmin. Taas odotellaan...

Sivun alkuun

IP kirjattu

JaP
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Vastaus #29 - 28.03.2012 klo 20:15:59
Tulosta viesti  
Polven puhdistusleikkauksesta on nyt kulunu 2vkoa, leikkaus tehtiin avoleikkauksena, leikkaus sujui hyvin ja tällä kertaa muistettiin ottaa koepalatkin. Polveen laitettiin puudutusainetta viimeiseksi toimenpiteeksi ennen sulkemista sekä laitettiin LIA katetri mistä lisättiin puudutusainetta kaksi kertaa seuraavan vuorokauden aikana kipua varten. Minun kohdalla ainakin voin suositella katetrin laittamista koska auttoi tod. hyvin kipuihin. Toipuminen on sujunut leikkauksesta hyvin vaikka on joutunutkin käymään fysioterapiassa joka päivä, mutta senkin kanssa aletaan olla loppusuoralla. Polvi tuntuu nyt jo ihan erillaiselta, kuin ennen leikkausta, odotukset on ainakin itellä korkealla, että siitä tulisi edes 80%:nen siihen verrattuna mitä se pari vuotta sitten oli Hymiö Koepalatulokset saan tietoon huhtikuun lopussa, missä sitten vasta varmuudella todetaan, että sairauksen diagnoosi on pvns.. Tsemppiä kaikille!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #30 - 30.03.2012 klo 08:40:22
Tulosta viesti  
Samoin tsemppiä sinulle JaP toipumiseen!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #31 - 18.02.2013 klo 22:12:21
Tulosta viesti  
Palaanpa tähän ketjuun...eli ylläri ylläri jalassa on sittenkin mitä todennäköisimmin pvns  Epävarma vuoden aikana sairas kudos on levinnyt aggressiivisesti polven takaosaan; polven takaosassa tuntuu sellainen tennispallon kokoa lähentelevä möykky. Kävin pari viikkoa sitten Töölön sairaalassa vastaanotolla ja leikkausajan pitäisi olla maalis-huhtikuussa. Että tähän pisteeseen sitten piti päästä, jotta tämäkin tuli ilmi  Täh Leikkaus tehdään kahdessa osassa, ensin takaosaan ja sitten tähystyksellä etuosaan. Siinä se taitaa tämä vuosi mennäkin  Nolostunut

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #32 - 03.05.2013 klo 13:41:30
Tulosta viesti  
Jep, pvns loppujen lopuksi minullakin. Toivun tässä tähystysleikkauksesta. Kuukausi sitten avoleikkaus polven takaosaan, joka epäonnistui.

Sivun alkuun

IP kirjattu

babu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Ei enää polvillaan.

Vastaus #33 - 20.11.2013 klo 16:55:20
Tulosta viesti  
Aikaa kun viimeksi kirjoittelin. Näyttäähän tuota pvns:ää olevan muillakin.
Viimeinen avoleikkaus minulla vuosi sitten (3. kerta sama polvi). Tänä syksynä olin jälkitarkastuksessa, ja kasvain edelleen "elossa". Ehdoteltiin jotain "vaporisaatiokäsittelyä", jossa kuumalla höyryllä taisteltaisiin vastaan. Ajattelin, että kun nuo edelliset avoleikkaukset on tehty 2 vuoden välein, ja nyt on kulunut vasta vuosi, niin olkoon siellä.
Kyllä tässä sen kanssa vielä pärjäillään. Kävelylenkit pitää pitää alle tunnin mittaisina, niin ei kipeydy.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #34 - 20.11.2013 klo 17:08:52
Tulosta viesti  
Itse olen menossa reilun viikon päästä magneettikuvaukseen ja sitten parin viikon päästä polille vastaanotolle. Hieman jännittää mikä on pvns-tilanne...Etuosa polvesta vaikuttaa tähystyksen jäljiltä vielä ihan hyvältä (vietin kivuttoman kesän.. Mahtava), mutta takaosa jota ei saatu korjattua oirehtii. Takaosan muutokset on mystisesti verisuonistossa kiinni, joten hankala paikka leikata.

Sivun alkuun

IP kirjattu

leidi
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: kymenlaakso
Vastaus #35 - 26.11.2013 klo 20:21:01
Tulosta viesti  
Hei kaikille!

olen 27-vuotias nainen ja olen kärsinyt oikean polven kivusta ja turpoilemisesta jo monta vuotta...Nyt minut on elokuussa tähystyksessä leikattu ja siinä otettu koepala joka osoittais että minulla on pvns...

en ole löytänyt netistä eikä lääkärini ole minulle kertonut mitään sairaudestani...olisiko joku niin ystävällinen ja kertoisi minulle sairaudesta,hoidosta???
kiitos

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #36 - 27.11.2013 klo 09:25:30
Tulosta viesti  
Hieman hämmentävää...minulla kesti melkein neljä vuotta ennen kuin pääsin kunnon yksikköön hoidettavaksi vaivan takia. Sitä ennen vaivaa hoidettiin jos minäkin. Olin myös kärsinyt tuosta turvottelusta jo pidemmän aikaa. Itselläni polven etuosa leikattiin tai oikeammin putsattiin pvns:stä viime huhtikuussa. Sen jälkeen oireet ovat pysyneet aisoissa. Nyt olen menossa viikon lopulla seurannan vuoksi magneettikuvaukseen.

PVNS:stä löytyy paljon tietoa englanninkielisiltä nettisivuilta. Useimmiten kai tehokkain hoitotapa on leikkaus, mutta vaiva kai uusiutuu puolissa tapauksissa. Terveyskirjaston käsitteistössä sairaus on selitetty suomeksi näin 'harvinainen nivelsairaus, nivelkalvon hyvänlaatuisen kasvaimen kaltainen, osaksi tulehduksellinen liikakasvu useimmiten polvessa, mutta voi esiintyä muissakin nivelissä'. Vaivasta löytyy tuskin mitään tietoa suomeksi, mutta vaadi ihmeessä tietoa omalta lääkäriltäsi!! Harvinaisuutensa vuoksi vaivaa kai hoidetaan usein joissain erikoisyksiköissä kuten esim. Töölön sairaalassa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

leidi
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #37 - 27.11.2013 klo 18:10:22
Tulosta viesti  
joo tuo olikin ainut tieto minkä suomeksi löysin!
no nyt minulle laitettiin uusi lähete kirurgian polille kun polvi kipeytyi ja yhden yön aikana keräsi nesteen jonka kävin 40mm tyhjentämässä mutta sama rumpa alkaa alusta joka päivä saisi olla tyhjentämässä....

puhdistetaanko pvns avo vai tähystysleikkauksessa???

Sivun alkuun

IP kirjattu

leidi
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #38 - 27.11.2013 klo 18:17:29
Tulosta viesti  
minusta muutenkin tuntuu että täälläpäin suomea kymenlaakso on toi hoito muutenkin aika huonoa esim... kirurkini sanoi viime tapaamisella minulle että tää ois harvinainen reuma ja sain kotiin paperit jossa selvisikin ettei ole reuma vaan muu nivelsairaus mutta lääkäristä minuun ei ole otettu mitään yhteyttä jossa ne oisi kertoneet sairaudesta ja sen hoidosta eikä minulle annettu edes mitään kontrollikäynti aikaa....minusta ei ole otettu mangneettikuvaa pelkät röngenkuvat jotka ovat jo 3 vuotta vanhat...

nyt oottelen aikaa sinne kirurgianpolille siksi haluaisin juuri tietää muilta että miten niiden sairautta on hoidettu että osaan itse vaatia niiltä oikeaa hoitoa!!!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #39 - 01.12.2013 klo 19:21:38
Tulosta viesti  
minulle tehtiin reilu vuosi sitten tähystysleikkaus,
silloin poistettiin tuota synoviittia kuulemma todella paljon
ja samalla jotain granulaatiokudosta,
painoi tosi paljon sääriluuta kipeyttäen sen kokonaan.
Nyt on jonkin verran samanlaista oiretta,
mutta en ole käynyt arvuuttelemassa, olisiko se uusinut?

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #40 - 12.12.2013 klo 14:05:35
Tulosta viesti  
Kävin tänään sitten magneettikuvauksen jälkeisellä poliajalla. Sain kuulla, että minulla on entistä enemmän sitä tautia siellä jalan takaosassa  Itku. Polven takaosassa on siis sellainen golfpallon kokoinen mollukka, joka on sitä pvns-kasvainta. Eivät uskalla alkaa sitä leikkaamaan, kun se on kiinni verisuonissa, ilmeisesti laskimossakin. Kasvainkudos painaa todella ikävästi esim. juuri laskimoon ja saa hermoilemaan veritulppaa jonka koin vajaat pari vuotta sitten.

Eli täytynee taas totutella elämään kipujen ja turvottelujen kanssa. Joskin toivon, että liikkumisesta saan hieman helpotusta ja kipuilu ja turvottelu olisi vain väliaikaista ja ohimenevää. Lääkäri sanoi, että maailmalla kaiken aikaa konsultoidaan näin vaikeiden tapausten hoitoa ja yritetään kehittää esim. jonkinlaista reumatyyppistä lääkitystä. Kaikki asiantuntijat ovat melkein eri mieltä tämän vaivan hoidosta, jonkun mielestä ainoa keino olisi jopa amputoida jalka…

Puolen vuoden päästä on taas kontrolli ellei tilanne pahene oleellisesti. Ja todennäköistä on, että tekonivelleikkaus tulee vastaan jossain vaiheessa paljon ennen vanhuusikää. Sen verran tuo tauti koko ajan tuhoaa niveltä ja kaikkea siinä ympärillä.

Taidan yrittää etsiä iloa ja kuntoa liikunnasta entistä päättäväisemmin  Epävarma sen minkä näillä kintuilla pystyy…

Ja vielä lisäyksenä, että minulla tuo polven etuosa on pysynyt rauhallisena. Se hoidettiin viime huhtikuussa tähystysleikkauksella, eli tuo pvns-kudos poistettiin kokonaan. Se helpotti jalan oireilua merkittävästi. Tuo takaosan vaiva on vain minulla todella hankala...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #41 - 12.12.2013 klo 14:23:13
Tulosta viesti  
Voi harmi, Meri! Onneksi olet hyvässä hoidossa ja tiedetään mistä on kysymys. Ja tutkimuksella saatetan tulevina vuosina löytää uusia hoitotapoja vaivaasi. Jaksamista!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #42 - 12.12.2013 klo 18:11:37
Tulosta viesti  
Kiitos, eiköhän tämä tästä taas   Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Zmate
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #43 - 29.11.2014 klo 15:13:36
Tulosta viesti  
Päätyin myös tähän 2/miljoonasta joukkoon.  Surullinen
Todettiin vaiva elokuussa ja viikko sitten olin tähdytyksessä töölössä. Avoleikkaus kuulema tulossa vielä polven takaosaan. Tähdytys meni kuulema hyvin ja kaikki saatiin pois mitä oli näkyvissä, magnettia odotellessa. Ketju näköjään sen verran vanha, että voi kysellä miten te voitte ja onko pvns vaivannu leikkauksen jälkeen?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #44 - 01.12.2014 klo 15:53:23
Tulosta viesti  
Tervetuloa joukkoon on ehkä hieman ironinen ilmaisu, mutta onneksi joitakin kohtalotovereita kuitenkin löytyy Hymiö Tämä on kuitenkin sen verran harvinainen sairaus, että ihan joka palstalla ei tähän törmää. Leikattiinko sinut muuten Töölön sairaalassa tai missä?

Minulla tehtiin polven taka- ja etuosaan leikkaus keväällä 2013. Takaosan leikkaushan epäonnistui kuten aiemmin ketjussa kirjoitin, mutta etuosan leikkaus onnistui sen verran hyvin, että pärjään tällä hetkellä ihan mukavasti. En toki juokse tai harrasta minkäänlaista hyppivää liikuntaa, kun pvns on tehokkaasti tuhonnut polven ruston, mutta ilman kipuja saan kuitenkin elää. Ja harrastan hyvillä mielin salilla käyntiä. Muista, että tehokas jumppa auttaa leikkauksesta toipumista, ohjeiden mukaan tietenkin. Itse päädyin hakemaan fysioterapeutilta lisävinkkejä, koska tunsin etten pääse sairaalasta saaduilla ohjeilla yksin liikkeelle.

Uutena oireena minulla on samaan jalkaan kesällä ilmaantunut nilkan sisäsyrjään voimakasta turvotusta, mutta se lieveni merkittävästi kesän jälkeen. Ensi kesänä kuvataan kuitenkin sekä polvi että nilkka. Ja takaosan muutoksen luonteesta riippuen päätetään leikataanko sitä tai ei. Onneksi voin ottaa hoitavaan tahoon yhteyttä, koska vain jos oireet pahenevat.

Tsemppiä kuntoutumiseen! Ja käyhän kertomassa kuulumisia Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Zmate
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #45 - 01.12.2014 klo 17:00:15
Tulosta viesti  
Joo töölössä leikattiin ja paljon lukennu asioita ja kysellyt muilta ihmisiltä.. Ei näytä ollenkaan hyvältä meikäläisen tulevaisuus... huoh pelottaa jo valmiiksi. Joo täytyy jumpata paljon, vaikka unohtuu helposti. Täytyy melkein laittaa muistutus puhelimeen aina tietyn ajan jälkeen. Vähän vielä on turvotusta, joka hankoloittaa venyttelyä. Saa nähä mitä tulevaisuus tuo enköhän kerro sitten kaikesta jos vaikka voitan tän ilkeän taudin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Nora
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #46 - 10.12.2014 klo 18:16:38
Tulosta viesti  
Moikka,

minäkin nyt päätin oman tarinani tänne jakaa. Mulla todettiin nilkassa pvns vuonna 2011 ja leikattiin silloin avoleikkauksella Töölössä. Olin silloin 16-vuotias. Minkä ikäisiä muut tästä kärsivät ovat?
Vaivat palasivat ja 2014 helmikuussa pvns uusi nilkassa vain eri kohdassa kuin viimeksi. Viikko sitten se leikattiin pois, viime helmikuusta pahkura oli aika agressiivisesti kasvanut ja kaksi eri muhkuraa löytyikin. Nyt sitten pohdittiin pitäisikö lääkkeitä kokeilla vai sädehoitoa, jos jatkaa vielä uusimista. Onko teillä kokemuksia lääkkeistä tai sädehoidosta?
Millaisia oireita teille pvns on aiheuttanut? Onko teillä leikkaaminen auttanut? Ja kuinka monta kertaa enintään pvns on uusinut? Ja onko muilla ollut nilkassa esiintymää?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #47 - 29.01.2015 klo 22:34:03
Tulosta viesti  
Hei, olen kirjoittanut aiemmin tässä ketjussa. Olen itse 40-vuotias nyt. Vaiva ehti oirehtia yli neljä vuotta ainakin ennen syyn löytymistä. Polvestani leikattiin pvns pari vuotta sitten, mutta minulla on edelleen kasvainkudosta polven takaosassa, nyt epäilen sen palanneen myös etuosaan. Kontrolli Töölössä taas kesällä, joten sitten kuulee mikä on tilanne?

Miten sinulla nilkka oireili? Minulla on samassa jalassa, jossa pvns on polvessa tullut kesällä nilkan sisäsyrjän turvotusta. Se pahenee kovassa rasituksessa. Olen miettinyt pvns:n mahdollisuutta, mutta tuntuu varsin epätodennäköiseltä kai että olisi samassa jalassa kahdessa eri nivelessä. Nilkka kuvataan varmuuden vuoksi myös kesällä. Tsemppiä sinulle taistoon!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Meri
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #48 - 16.07.2015 klo 23:24:55
Tulosta viesti  
Aiheen tiimoilta on perustettu Facebookiin suomenkielinen vertaistuen ryhmä. Löydät ryhmän täältä https://m.facebook.com/groups/889190781134438?ref=bookmarks

Sivun alkuun

IP kirjattu