Normaali aihe Pistettävä trexan (Luettu 35.038 kertaa)
Hattivatti
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Pistettävä trexan
02.12.2010 klo 13:53:37
Tulosta viesti  
Joudun siirtymään pistettävään Trexaniin. Onko kellään kokemuksia siitä ja onko helppo itse pistää ja tuleeko mitään sivuoireita?

Sivun alkuun

IP kirjattu

rusmar
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Liike on lääke!

Re: Pistettävä trexan
Vastaus #1 - 05.12.2010 klo 10:34:28
Tulosta viesti  
Ei ole kokemuksia kuin tableista. mutta kiinnostaa miksi siirrytään pistettävään?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hattivatti
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #2 - 05.12.2010 klo 23:19:28
Tulosta viesti  
Nostin viime kertaisen lääkärikäynnin jälkeen Trexanin 2,5 mg viiteen tablettiin ja siitä tuli lopulta todella kovaa ja ihan päivittäistä pahoinvointia. Laskin sen takaisin neljään ja sen jälkeen säryt ovat alkaneet tulla takaisin ihan rytinällä. Viidellä ne alkoi jo pysyä poissa. Sen takia sitten lääkäri ehdotti, että kokeillaan pistettävää. Tämän viikon Trexanit otin vielä tablettina ja ens viikolla on lääkärillä käynti. Eniten tuossa pistettävässä mietityttää se oppiiko itse pistämään ja mitä sitten jos tämäkään ei rupea auttamaan...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #3 - 06.12.2010 klo 01:17:33
Tulosta viesti  
Kokemusta ei ole juuri tästä lääkkeestä, mutta lonkkaleikkauksen jälkeen veritulppien estämiseksi annettavat "napapiikit" oli aivan helppo oppia pistämään. Kyllä eka kerralla vähän hirvitti kun hoitaja toi piikin ja sanoi että tämä pitää oppia pistämään itse, haluatko yrittää heti? Minä ajattelin että kun diabeetikkolapsetkin oppivat tämän konstin, niin en kai minä aikuinen akka ole huonompi, ja sanoin että pistän itse. Hoitaja näytti miten pitää tehdä eikä se sen kummempaa ollutkaan.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mintsi
Senioriklubilainen
Poissa

Vastaus #4 - 06.12.2010 klo 09:50:08
Tulosta viesti  
Minulla ei ole kokemusta, mutta tiedän muutamankin kaverin, jotka pistävät. Sanoivat, että ei se pistäminen itsessää ole vaikeaa, vaikeampaa on voittaa kynnys itsensä tökkimiseen. Toinen näistä kavereista oli vielä erittäin neulakammoinen, mutta päätti, että jos hän joutuu tätä lääkettä vuosi tolkulla käyttämään, niin hänhän opettelee pistämisen ihan itse, ettei jatkuvasti tarvitse terveyskeskuksessa ravata.

Tällä neulakammoisella vaihdettiin piikkeihin just vatsaärsytyksen takia. Auttoi kuitenkin suunkautta otettunakin, eli varmasti helpotti sitä kammon kohtaamista. Toisella puolestaan Trexan ei ilmeisesti imeytynyt suolistosta riittävästi. Söi jonkun puoli vuotta 25 mg/vko ilman apuja, mutta kun aloitti piikit "parani" ihan muutamassa viikossa ja taitaa tällä hetkellä piikitellä 10 mg/vko tms.

Itsekin olen miettinyt, että ehdottaisin lääkärille pistoksiin siirtymistä, kun mua etoo jo pillereiden näkeminen (ne muistuttavat mun lapsena syömiä pissatulehduslääkkeitä, joista mulla on ikuinen kammo  Pyöritä silmiä)

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 06.12.2010 klo 10:27:07
Tulosta viesti  
Minusta ne napapiikit tuntuivat tosi ikäviltä - ei se pistäminen, vaan se että piikin jälkeen oli pistoskohdassa pitkän aikaa ikävä tunne. Joten pyysin suun kautta otettavan lääkkeen, vaikka se oli jonkin verran kalliimpi (ja aiheutti henkisiä vaikeuksia paikalliselle apteekille...).

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #6 - 06.12.2010 klo 14:55:44
Tulosta viesti  
Minulla ei ollut sen kummempia tuntemuksia pistoskohdassa, mutta aivan kuurin loppuvaiheessa rupesi iho kutiamaan niillä tienoilla. Piikkejä ei kuitenkaan ollut siinä vaiheessa enää montaa jäljellä, joten ajattelin että nämä muutamat vielä kestän.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Hattivatti
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #7 - 07.12.2010 klo 17:18:34
Tulosta viesti  
Kiitokset vastauksista. Enköhän sitten opi sen piikin kanssa olemaan, kun en kuitenkaan mikään varsinaisesti piikkikammoinen ole. Tietysti ajatus itsensä pistämisestä ei tunnu houkuttelevalta. Ajattelin kuitenkin kysellä lääkäriltä myös tästä biologisesta vaihtoehdosta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #8 - 07.12.2010 klo 18:12:42
Tulosta viesti  
Totta kai kannattaa selvittää kaikki vaihtoehdot, mutta ei itsensä pistäminen ole konsti eikä mikään kun siihen tottuu. Toinen juttu on sitten lääkkeen mahdolliset sivuvaikutukset, mutta niitähän voi olla joka tapauksessa, oli sitten suun kautta otettava tai pistettävä lääke.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hattivatti
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #9 - 10.12.2010 klo 14:19:08
Tulosta viesti  
Nyt on otettu ensimmäinen piikki ja hyvin ja helposti meni. Kävin terveydenhoitajan kanssa ensimmäisen pistämässä ja sain ihan hyvin itse pistettyä. Aineen kanssa saa olla todella tarkka eikä muut saa hengitellä piston aikana lähellä. Kitalaki rupesi nyt tuntumaan aralta, mutta en sitten tiedä voiko niin nopeasti siihen vaikuttaa. Yleisimpinä oireina on juuri suun haavaumat.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hattivatti
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #10 - 09.01.2011 klo 13:18:39
Tulosta viesti  
Pistämiseen alkaa jo tottua. Vähän aikaa se kuplii ja tuntuu inhottavalta ihon alla, mutta menee aika nopeaa ohi. Ainut kysymysmerkki on nyt se ilmakupla. Käsitin silloin ensimmäisellä käynnillä, että se pitäis saada pois ruiskusta, mutta en van saa. Ensimmäisellä kerralla ite pistettäessä, kun yritin sitä poistaa, niin lähti liikaakin lääkeainetta pois. Nyt se kupla jää vaan aina sinne ruiskun kärkeen eikä se sieltä näytä lähtevän pois.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #11 - 09.01.2011 klo 14:08:52
Tulosta viesti  
Minulle sanottiin silloin kun niitä napapiikkejä pistin, että ilmakuplista ei tarvitse välittää. En muista oliko niissä ilmakuplia, nehän olivat valmiina kertakäyttöruiskussa, mutta jotenkin se kuitenkin tuli puheeksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hattivatti
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #12 - 09.01.2011 klo 14:19:21
Tulosta viesti  
No siltä se vähän vaikuttaa, ettei se ainakaan sinne ihon alle mee, kun se jää vain siihen ruiskun päähän. Siinä se niin kauan, kunnes ruisku oli tyhjä. Noissa kertakäyttöruiskuissa on yks kupla. Ja luulis nyt, että ei sillä ihon alla niin suurta merkitystä ole, vaikka vähän meniskin ilmaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #13 - 09.01.2011 klo 16:13:46
Tulosta viesti  
Ei olekaan. Jos muistan tämän oikein (en ole ammattilainen, vain jostain kuullut asian) niin suoneen pistettävässä lääkkeessä ei saa olla ilmakuplaa, koska se kulkeutuu sitä kautta sydämeen (?) ja aiheuttaa ongelmia, mutta lihaksessa tai ihon alla se ei ole vaarallinen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

possukka
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 31.03.2011 klo 14:07:21
Tulosta viesti  
Mulla on trexanin aloitus viikon sisällä edessä (jos turvakokeet sen sallii). Pyysin lääkäriltä suoraan pistoksena tämän lääkkeen, reseptin siis. Aion pyytää terkkaria opettaamaan mua pistämään sen itse Kliseinen Ei ole varsinaista piikkikammoa, viimesen vuoden aikana on kadonnut kammo kun tiedän että niiden tarkoitus on edistää minun Terveyttä  Virnistys ja minun maha meni viime kesänä kipeäksi lääkkeistä, mahalääke on sen jälk. ollut käytössä ja närästää joskus ja ällöttääki muuten vaan, plus mahani on herkkä.. eli ennaltaehkäisen pahoinvointia ja vatsavaivoja jo etukäteen et en viitti edes kokeilla niitä tabuja. ja on muitakin lääkkeitä käytössä, jotka jo osaltaan voi masua ärsyttää.

millainen alotusannos muilla ollut trexanissa? mulla näkyy olevan 5 mg.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hattivatti
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #15 - 31.03.2011 klo 17:28:55
Tulosta viesti  
Tervetuloa pistäjien kerhoon! Itse oon nyt vaihdellu tuota pistopaikkaa mahan ja jalan välillä niin saa välillä vatsakin levätä. Yhtämittainen vatsaan pistäminen alkoi mulla tuntua iholla. Mulle terkkari antoi pienempiä 13 mm piikkejä, kun siinä pakkauksessa on mukana pidemmät piikit. Kannattaa pyytää näitä lyhempiä mukaan niin lääke menee sitten varmasti ihon alle eikä lihakseen. Muutaman kerran oon saanu tosiaan "leikkiä" näiden piikkien kanssa, kun joskus ei vaan mitään tule vaikka kuinka kiertää piikit oikein neulaan. Sitten oon vaihtanu uuden piikin ja sitten sitä ainetta alkaa tulla ja tursuta ihan liian kanssa.

Pistokset minä oon ottanu illalla ennen nukkumaan rupeamista, koska oon huomannu, että ne väsyttää. Muutenkin on hyvä olla sitten sen pistämisen jälkeen vähän aikaa ihan rauhassa ja levätä. Ensimmäisellä kerralla se laittoi tosi kovasti janottamaan ja muutenkin suositellaan piikin ottamisen jälkeen runsasta juomista.

Aloitus annos trexanissa minullaki on ollu 5 mg ja siitä se on nyt noussu 15:ta. Tuolla viidellätoista ja vehnättömällä ruokavaliolla olen särkyjen puolesta pärjännyt hyvin, mutta uupumus ja väsymys alkaa olla ylivoimaista. Nyt haluankin selvittää sen ihan perusteellisesti ja saaha jotain tolkkua asiaan. Olen kuullut kyllä, että tämä pistettävä ebetrex mikä minulla nyt on niin toisi toisille tosi kurjan olon.

Sivun alkuun

IP kirjattu

rusmar
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #16 - 08.05.2011 klo 20:43:25
Tulosta viesti  
hei,

tässä odottelen juuri ensi viikkoa, jolloin aloitan ebetrexin pistämisen, annos 25 mg. Tabuina syönyt jo vuoden, pahaa oloa ei tule, joten odotan et tämä olisi samanlainen. Helpottivatko oireet kun siirryit piikkiin?

Sivun alkuun

IP kirjattu

rusmar
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #17 - 11.05.2011 klo 20:40:47
Tulosta viesti  
Otin puoli tuntia sitten ensimmäisen Ebetrex-piikin 25 mg. Aika tälli oli, jalat meinasi mennä alta. Suuta kuivaa paljon. Katsellaan mitä tästä tulee.

Sivun alkuun

IP kirjattu

possukka
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #18 - 16.05.2011 klo 15:17:59
Tulosta viesti  
Mikäs tuo ebetrex on, onko siinä tätä samaa ainetta, metotrexaattia Hymiö ?

Itsellä siis pari viikkoa mennyt tuota metojectia, 3 piikkiä saanut nyt 7.5 mg:tä (lääkäri muutti sen 7.5:n kun 5 mg piikkejä ei ole olemassa). Ja tyytyväinen olen ollut.

En ole kyllä huomannut mainittavaa pahoinvointia, ehkä enemmänkin on ollut väsymystä, mutta kun kiireisinä koulupäivänä olen nuo ottanut niin osittain voi johtua siitäkin. Tosi hyvin on siis sopinut mulle nuo piikit.

Mulla oli pari viikkoa sitten sormet todella inhottavasti turvonneet ja kipeät, en pystynyt kirjottamaan jne. mutta nyt ne on metojectin myötä hiljalleen parantuneet melkein kokonaan, pystyn nyt kirjoittamaan tietokoneella ja kaikkea! Polvikin on parempaan päin, mutta kun innostuin liikunnoimaan parina päivänä enemmän niin se on vähän ärtynyt mutta jospa sekin siitä vähitellen, ei oo tullut hirveetä turvotusta ainakaan takasin Hymiö

Niin, nyt on terkkari pistänyt. En vaan tiiä, et osaanko sitä jatkossa pistää itse, kun en ole ikinä ketään pistänyt. Olisi se kyllä hyvä opetella.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #19 - 16.05.2011 klo 15:51:55
Tulosta viesti  
En minäkään ollut ikinä pistänyt ketään, mutta ei itsensä pistäminen ollut suurikaan konsti opetella, äkkiä sen oppi. Melkein tuntuu että on helpompi pistää itse kuin antaa toisen pistää, tuntuu että tilanne on paremmin hallinnassa kun neula on omassa kädessä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #20 - 16.05.2011 klo 16:04:50
Tulosta viesti  
Olen pistänyt jos jonkinlaisia reumamömmöjä, ja ensin aina hirvitti. Kun hoitajan opastuksella saa pistää ensimmäisen itse-piikin, siinä tulee ohjeet oikeasta pistostavasta. Samoin varoitukset mokista.

Biologisista olen saanut melkoisia sivuvaikutuksia, ja on hyvä aloittaa aina hoitajan läsnäollessa.

Verenpaineen nousu, janon tunne ja väsyttäminen johtuvat monesti jännityksestäkin. Jokainen kokee yksilöllisesti eri tuntemuksia, kropat kun ovat erilaisia.

Maksaa ja mahaa nämä pistettävät eivät rassaa niin
paljoa kuin suun kautta otettavat.

Pirteitä pistoksia !  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hattivatti
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #21 - 24.05.2011 klo 21:26:43
Tulosta viesti  
possukka kirjoitti 16.05.2011 klo 15:17:59:
Mikäs tuo ebetrex on, onko siinä tätä samaa ainetta, metotrexaattia Hymiö ?

Kyllä ebetrexissä on metotrexaattia. Minulla menee 10 mg kerran viikossa. Aluks pistäminen ei tuntunu miltään, mutta nyt, kun oon pistäny pidemmän aikaa niin aine kyllä tuntuu aika lailla ihon alla hetken aikaa pistämisen jälkeen. Keksin sitten ottaa samalla pari turkinpippuria niin ei sitten tunnu niin pahalle Hymiö.  Pistän aina yöks, koska oon huomannu, jotta se on aiheuttanu väsymystä. Ja muutenki saa sitten olla rauhassa piston jälkeen, kun rupeaa nukkumaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

rusmar
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #22 - 29.05.2011 klo 11:18:10
Tulosta viesti  
Moikka

hyvin on mulla auttanut piikitettävä Ebetrex( metrotreksaatti) 25 mg/viikko. Pistelynkin olen oppinut, eihän se ole kummallistakaan. Sivuoireet ovat jo kolmen piikin jälkeen lieventyneet, ei mene enää jalat alta. Kova jano, ja väsymys. Parasta kuitenkin on että tämä auttaa Virnistys Päkiässä ollut turvotus ja kipu on hävinnyt lähes kokonaan, olen voinut rasittaa jalkaa jumpissa, mikä on todella hyvä asia Kliseinen Nyt en voi ymmärtää miksi tätä lääkettä ei ehdotettu aikaisemmin...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Aurinkoa
Poissa

Näillä mennään!

Sijainti: maailmalla
Vastaus #23 - 01.06.2011 klo 00:56:15
Tulosta viesti  
Moikkelis!
Mulla alkoi pistettävä versio n. 2 kk:tta sitten... vuoden ehdin kärvistellä turhaan (ainakin jälkikäteen katsottuna) Trexan tablettien kanssa... otin niitä sen maksimimäärän ja kärsin pahoinvoinnista puolet viikosta, kunnes taas joutui ottamaan tabut uudelleen. Reumalääkärini määräsi kovan valittamisen jälkeen pistettävän version ja pahoinvointi sekä kivut poistui. Ainut inhottava tekijä oli pistosten hinta, edelleen taistelen niiden maksujen palauttamisesta kelan kanssa... maksan sosiaalimaksut Suomeen mutta en varsinaisesti asu täällä... siis ei niin helppoa! Kuitenkin aivan loistavaa ettei enää niitä kipuja ja pahoinvointeja ole riesana!  Kliseinen

seropositiivinen nivelreuma
Sivun alkuun

IP kirjattu

rusmar
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #24 - 12.06.2011 klo 10:58:29
Tulosta viesti  
Hei,

mukavaa kuulla, että muillakin on auttanut tämä piikkimuotoinen. Olen itse niin tyytyväinen, koska en ole joulukuun 10 jälkeen ollut kunnossa, ja tämä asia näinkin helposti korjaantui. Tosin lievää pahaa oloa ja huonovointisuutta edelleenkin piikin ottoa seuraavana päivänä, mutta sen kestää Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

piitu
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #25 - 10.07.2011 klo 07:47:14
Tulosta viesti  
Mullakin on metoject-injektio käytössä ja toissa päivänä pistin sen jälleen. Minulle tämä kova helle ja pistos eivät tunnut sopivan yhteen ollenkaan. Muutoin pärjäilen metojectin kanssa ihan hyvin, mutta eilen lähdin liikkeelle kolmenkympin helteessä ja siitähän syntyi hirveä olotila. En muutenkaan viihdy auringossa ja kuumuus vaan turvottaa niveliä. Illalla meni sitten monta tuntia valtavan pahoinvoinnin kanssa - se ällöttävä epämääräinen trexan olo ei meinannut mennä ohi ollenkaan.
Ensi viikolla pysyn sisällä pistoksen jälkeen - ainakin, jos on helle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hattivatti
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #26 - 11.07.2011 klo 00:14:08
Tulosta viesti  
Minä siirryin nyt pistettävästä takaisin tabletteihin ja annoskin pieneni hitusen, jonka vuoksi pahaa oloakaan ei enää tableteista tule. Jostain syystä vain se pistämisen jälkeen kupli niin kovasti ihon alla ja oli inhottava olo, jotta en halunnut enää jatkaa. Toisaalta nyt kun on sen verran reuma rauhottunut niin tableteilla on helpompi lähteä vähentämään annoksiakin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Rusinapulla
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #27 - 13.10.2011 klo 22:16:52
Tulosta viesti  
Minulla aloitettiin viime viikolla pistettävä metotreksaatti. Annos on alkuun 15mg kerran viikossa, jatkossa yritän nostaa 20mg:aan, jos tästä pienemmästä annoksesta ei tule haittavaikutuksia. Pistettävään versioon siirryttiin siksi, että tablettimuotoinen Trexan aiheutti 20mg annostuksella kamalaa pahoinvointia. Seuraava päivä oli ihan järkkyä - olin ihan pois pelistä, eikä se oikein onnistu, kun hoidan meidän pieniä lapsia vielä kotona...

Minulla on itse annosteltava Methotrexate wyeth. Annostelen siis itse lääkkeen ampullista ruiskuun. Halutessani olisin saanut reseptin valmiiksi annostellulle "kynäruiskeelle"?, mutta lääkäri antoi ymmärtää, että tämä itse annosteltava olisi huomattavasti edullisempi.

Nyt pistettyäni ensimmäisen ruiskeen itse (eka meni terv.keskuksessa hoitajan katsoessa), tuntuu tämä vähän sähläykseltä. Tarkka annostelu, ilmakuplat, neulojen vaihtaminen, kaikki... plääh! Mietinkin, että pyytäisinkö sittenkin sitä valmisruisketta. Mikähän hintaero näillä kahdella vaihtoehdolla mahtaa olla?

Muiden kokemuksia Methotrexate wyethistä?   Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

mehis
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #28 - 14.10.2011 klo 08:29:06
Tulosta viesti  
Miulla metojeckt 25 mg kerran viikossa, vaihdettiin tapletit pistettävään pahoinvoinnin takia, ja ei ilmeisesti kerennyt imeytä kaikki. Pistäminen on yllättävän helppoa vaikka aluksi sitä jännitin kovasti. Pahoinvointi on helpottanut, mutta uutuutena on hirvittävä päänsärky monta päivää, aamuisin herään päänsärkyyn? Johtuneeko piikistä.... mutta nyt joutuu syömään särkylääkkeitä myös päänsärkyyn. Nivelet on ehkä vähän paremmat, pistänyt olen nyt kuusi viikkoa. Toivon kovasti , että nivelet muuttuu oireettomaksi, pelottaa vaan kun kylmät kelit alkaa. Viime talvena särki joka paikkaa, jos joutui kylmässä olemaan. Onko muilla pistäjillä tullut päänsärkyä???

Sivun alkuun

IP kirjattu

rusmar
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #29 - 15.10.2011 klo 08:41:16
Tulosta viesti  
Mulla ei enää auta Ebetrex, vaikka alku lähti hyvin liikkelle, 4 kk:tta ja teho on pois, siirrytään biologiseen lääkkeeseen. Mutta tämäkin lääke jää käyttöön, vaikea ymmärtää kyllä miksi, kai se sitten suojaa niveliä jotenkin...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mintsi
Senioriklubilainen
Poissa

Vastaus #30 - 16.10.2011 klo 11:40:16
Tulosta viesti  
rusmar: monet biologiset lääkkeet toimivat tehokkaammin yhdessä metotreksaatin kanssa. Siksi se pyritään pitämään osana lääkitystä, jos se vaan on mahdollista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #31 - 16.10.2011 klo 12:25:58
Tulosta viesti  
Rusinapulla kirjoitti 13.10.2011 klo 22:16:52:
Minulla on itse annosteltava Methotrexate wyeth. Annostelen siis itse lääkkeen ampullista ruiskuun. Halutessani olisin saanut reseptin valmiiksi annostellulle "kynäruiskeelle"?, mutta lääkäri antoi ymmärtää, että tämä itse annosteltava olisi huomattavasti edullisempi.

Sinun kannattaa käydä apteekissa kysymässä noiden kahden hinnat. Toiseen saa Kelan korvauksen ja toiseen ei.
Sitten laskette apteekissa mikä on halvin. Ruiskutkin kai maksaa?

Sivun alkuun

IP kirjattu

haidi84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #32 - 16.10.2011 klo 14:56:28
Tulosta viesti  
mulla vaihdettiin tuohon ebetrexiin, mutta en oo vielä sitä kokeillu. huomenna pitäis kotona pistää sitä. on mulla resepti myös niihin pulloihin, mutta en ala kotona niitä käyttää ku pieni lapsiki ja haluan että lääkkeen laitto tapahtuu mahd. nopeasti ja ei jää paljon häviteltävää eikä neuloja tarvii vaihdella. mutta tuskin kovin monesti tätä kotona teenkään. reumapolilla on niin kiva käydä muutenkin kun aina melkein asiaa jotain niin menen sinne sitten aina kun mahdollista. ens viikolla ovat lomalla- täytyy siis itse selviytyä- ja sitten kun töiden tai muuten en ehdi,, tulee myös itse selvitytyä. siksi resepti siis tuohon ebetrexiin myös, jossa valmiissa ruiskussa lääke.

Sivun alkuun

IP kirjattu

haidi84
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #33 - 17.10.2011 klo 19:08:33
Tulosta viesti  
onnistui ihan hyvin ebetrexin pisto. mulla alkanu kutiaa jaloissa aina trexan päivänä.. lievää allergiaako?? kyllä tän kutinan kestää, ku ei kestä koko päivää vaan illalla jonki aikaa...

Sivun alkuun

IP kirjattu

jplTurku
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Turku
Vastaus #34 - 18.10.2011 klo 12:17:32
Tulosta viesti  
Minä siirryin Trexan tableteista pistoksiin vuoden alussa. Päädyin edullisempaan vaihtoehtoon, jossa lääke on ambullissa ja siitä itse otetaan ruiskulla lääke, sitten vaihdetaan toiseen neulaan ja pistetään ihon alle. En tiedä mitä nuo valmiit annosruiskit maksavat. Sain kyllä ohjeen niistäkin sairaanhoitajalta, mutta hän sanoi, että ovat huomattavasti kalliimpia kuin nämä, ambulli/ruiskusysteemi, jossa siis itse annostellaan lääkkeen määrä.
Monet sanovat vaihdon syyksi sen, että vatsa ei kestä tablettihoitoa. Toinen syy on se, että pistos on tehokkaampi. Minulla ei ollut vatsaongelmia ja mielestäni selkaranakreumanikin on suht rauhallinen, ainoastaan lonkka oli kipeä, mutta olinhan menossa tekonivelleikkaukseen sen kanssa. Syytä en oikeen ymmärtänyt miksi hoitomuotoa vaihdettiin, mutta kiltisiti tottelin lääkärin määräystä.
Opin pistämään, vaikka en koko hommasta mitenkään nauttinutkaan, kerran viikossahan se vaan tehdään. Kevään mittaan kuitenkin minua alkoi kuitenkin kuvottaa aina seuraavina päivinä. Tunne oli sellainen kuin olisi iso ilmapallo vatsalaukussa ja piti ns. väkisin syödä. Pistoksenhan ei pitäisi toimia näin, vaan nuo tabletit.
Kun sitten syyskuun puolivälissä minut leikattiin. Samana päivänä ruoka maistui hyvin samoin kuin vielä aamulla. Seuraavana päivänä oli viikottaisen trexan annoksen vuoro pistoksena. Sitten jo illalla ja seuraavina päivinä tuli tuo kivottava olo taas. En saanut kunnolla syötyä enkä. Olisi pitänyt pystyä kun hb oli 90 ja yläverenpaine samoin. Toipumiseni hieman pidentyi, kun en pystynyt nouseman normaalist sängystä, kun heti pyörytti ja pari kertaa menin tajuttomaksi suorilta jaloilta. Lääke annetiin keskiviikkona, niin vasta viikonloppuna alko taas ruoka maistua.
Päätin, että nyt riittää, pyysin reumalääkärin konsultaatiota, että voisinko vaihtaa pistokset takaisin tabletteihin. Hän sanoi, että harvoin näin käy ja tehdään, mutta jos oireet ovat tuollaiset, niin kokeillaan. Poikkeus vahvistaa säännön. Nyt olen ottanut tabletteja neljäkertaa ja oikeastaan ei mitään vastavaa vaivaa ole tullut. Seuraava reumalääkärin kontrolli on joulukuussa, katsotaan sitten miten tämän asian kansa jatkossa tehdään. Silloin menen sille lääkärille, joka aikanaan minulle nuo pistokset määräsi. Tämä joka minut niistä "armahti" oli eri reumalääkäri.
Mainitaana vielä että annos on 25mg.
Muilla vastaavia kokemuksia, vai lienenkö ainoa?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hattivatti
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #35 - 18.10.2011 klo 21:46:09
Tulosta viesti  
Mulla rupesin tuon pistettävän kanssa olemaan ihon alaisia ongelmia. Ihon alla piston jälkeen kupli todella inhottavasti ja pistos piti tehdä yöksi, koska se veti aika ventiksi ja aina piston jälkeen oli hetken aikaa kuvotusta. Lisäksi vatsan seutu, ihon alta, alkoi olla jatkuvasti arka ja hellä. Jalkaankaan pistäminen ei tuntunut sen helpommalta. Siirryin itse pistettävästä takaisin tabletteihin eikä lääkärillä ollut siihen mitään sanomista. Sanoi vaan, jotta ai se rupesi sillä tavalla vaikuttamaan. Nyt olen edelleen syönyt 4 x 2,5 mg trexaneita tablettina ja ei ole pahaa oloa ollu ollenkaan. Tuolla annoksella pärjään nyt ihan hyvin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hattivatti
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #36 - 11.11.2013 klo 12:35:23
Tulosta viesti  
Kirjoitin tämän viestin eri ketjuun, mutta huomasin, jotta täällähän olin jo aiemmin asiaa pohtinut. Siis taas kokeillaan pistettävää, kun reuma otti takapakkia. Näistä keskusteluista en löytäny sellaisia tuntemuksia mitä minulla on ollut. Onko kellään tullut pistoksen jälkeen pistokohta todella kipeäksi? Minulla tulee semmoinen olo, jotta on pakko mennä heti maaten. Puolessa tunnissa olo helpottaa, mutta heti piston jälkeen, se kohta minne aine menee, on todella kipeä ja on aika ällöttävä olo. Mietin vaan pistänkö jotenkin väärin.

Onko muuten kukaan kulkenut näiden piikkien ja aineiden kanssa lentokoneessa? Ensi kuussa olisi tarkoitus lähteä ulkomaille matkalle ja piikit pitäisi ottaa mukaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #37 - 11.11.2013 klo 16:26:45
Tulosta viesti  
Piikkijutut on kaukomatkoilla aina hankala juttu. En tiedä, tarviiko Trexanliuos kylmäsäilytyksen, mutta voisitko ottaa tabletit käyttöön reissun ajaksi ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

lexie
Poissa

Sijainti: Lappi
Vastaus #38 - 21.05.2018 klo 09:37:38
Tulosta viesti  
Mullakin siirrytään pistettävään, yksi valmiiksi annosteltu Metoject on tullut haettua, mutta syön tablettikuurin (pari sunnuntaita jäljellä) loppuun ja sitten kokeilemaan tätä. Eniten jännitän tuota itsensä tökkimistä minäkin..
Epävarma
Reuma meinailee aktivoitua, siksi reumatologi halusi tehdä tehostuksen kautta vaihdon. Tsekkaus 4 kk päästä, onko alkanut toimia.

*eläminen on eri asia kuin elossa pysyminen*
Sivun alkuun

IP kirjattu

StayPositive90
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #39 - 16.07.2018 klo 14:14:10
Tulosta viesti  
Minulla ollut monta vuotta jo pistettävä Trexan käytössä, koska tabletit eivät imeytyneet (minulla myös vaikea vatsa niin siinä syy). Pistäminen on aivan helppoa eikä satu! Siihen oppii ihan parin pistoksen jälkeen Hymiö Myös pahoinvointi on itsellä vähäisempää kun käytössä pistos tabletin sijaan ja säryt pysyyy hallinnassa hoidon aikana!

Ulkomaille on saanut neulat&ruiskut ja trexan-putelin aina helposti! Ei tarvitse kylmäsäilytystä avaamattomana, joten helppo kuljettaa. Mukaan vaan pyytää apteekista tulostetun "todistuksen" että käyttää lääkettä niin ketään ei kiinnosta tulleissa sun muissa Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

StayPositive90
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #40 - 16.07.2018 klo 14:19:34
Tulosta viesti  
kpt kirjoitti 16.10.2011 klo 12:25:58:
Rusinapulla kirjoitti 13.10.2011 klo 22:16:52:

Sinun kannattaa käydä apteekissa kysymässä noiden kahden hinnat. Toiseen saa Kelan korvauksen ja toiseen ei.
Sitten laskette apteekissa mikä on halvin. Ruiskutkin kai maksaa?

Ruiskut saa ilmaiseksi kunnan apuvälinelainaamosta (samoin kuin diabetesvälineet jne). Ja mutsillani on käytössä metoject-valmis injektiokynä ja muistaakseni monen kuukauden annoksen ampulleja saa noin 2-3 ruiskeen hinnalla. Siksi itse pidän tästä ampullista annosteltavasta!

Sivun alkuun

IP kirjattu