Normaali aihe Krooninen reaktiivinen artriitti? (Luettu 23 454 kertaa)
Hilkka88
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Krooninen reaktiivinen artriitti?
19.10.2010 klo 23:39:32
Tulosta viesti  
Hei,

Löytyisikö Nivelklubista samoista oireista kärsiviä tai aiheesta tietäviä ihmisiä? Etsin neljättä vuotta nimeä nivelvaivoilleni, joista ahkerat tutkinnatkaan eivät ole ottaneet selvää.

Olen siis jo pitkään kärsinyt polvivaivoista. Polvet ovat kipeät, ja toisinaan (harvoin) punottavatkin, mutteivät kuitenkaan turpoa. Kipua esiintyy vaihtelevissa tilanteissa; toisinaan jo kävellessä, rappusissa vaihtelevasti, juoksussa aina. Joskus myös seistessä.

Harmillisena uutuutena myös käsieni nivelet ovat menneet viime aikoina huonoon kuntoon, ja nyt jo esim. tämän viestin kirjoitus sattuu. Kyynärpääni alkoivat kipeytymään jo kesällä, mutta nyt viime aikoina ne sekä ranteeni ovat levossakin kipeät. Taas sama juttu, eli ei turvotusta tai muuta.

Hoitoa olen hakenut monelta suunnalta, mutta kukaan ei osaa sanoa, mikä minua vaivaa Surullinen Käsiäni en tosin ole vielä käynyt näyttämässä, mutta polvet on tunnusteltu, röntgattu ja magneettikuvattukin; ei mitään. Kesällä epäiltiin jaloissa lihasepätasapainoa tms., mutta aktiivinen fysioterapia ei auttanut.

Kuulin vastikään reaktiivisesta artriitista, ja se äkkiseltään saattaisi sopia oireisiin? Minulla kyseessä olisi varmaankin krooninen vaiva. Mitä mieltä olette?

Entä mitä, jos minulta löydetään HLA-B27 antigeeni? Olen kuullut, että se saattaa yksinäänkin (ilman varsinaista sairautta) aiheuttaa nivelkipua.

Mistä tietää, onko nivel tulehtunut? Näkyykö se verikokeesta otetuista tulehdusarvoista?

Kaipaan todella neuvoja, ja jos kuulostaa tutulta, niin ottakaa mielellään yhteyttä! Tulen hulluksi, kun en tiedä, mihin tämä johtaa; jäävätkö käteni aina näin kipeiksi? Mitkä nivelet menevät seuraavaksi?

Sivun alkuun

IP kirjattu

possukka
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Krooninen reaktiivinen artriitti?
Vastaus #1 - 20.10.2010 klo 12:24:45
Tulosta viesti  
Minulla on myös elämää vaivaavia polvikipuja jotka valtautuvat seisomatyössä tai jos pitää nostella painavia tavaroita esim. muutossa. Ja silloin kun kivut on pahimmillaan niin ne tuntuvat myös lonkassa, istuessakin. Yliliikkuvat nivelet löytyy mutta muuta selitystä ei ole löydetty minulta. Alanvaihto alkaa olla mielessä jos ei ala löytyä mitään ratkaisua tähän ongelmaan kuten jotain lääkettä tai jos tapahtuisi ihmeparantuminen. Kivut haittaavat elämääni todella paljon. Eikä burana poista kipuja.

En osaa vastata noihin muihin kysymyksiin. Itsellä tulehdusarvot on olleet matalalla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mintsi
Senioriklubilainen
Poissa

Vastaus #2 - 21.10.2010 klo 20:46:17
Tulosta viesti  
Täällä yksi, jolle moista diagnoosia on tarjottu, mutta varmuutta ei ole saatu. Viimeaikoina siitä ei ole kyllä lääkärin vastaanotolla puhuttu, vaan syytä on etsitty muualta (varsinaisista reumasairauksista).

Sen tiedän reaktiivisesta niveltulehduksesta, että jos tuo HLA-B27 löytyy, se usein ennakoi vaikeampaa ja pitkäkestoisempaa sairautta. Niveltulehdus uusii myös positiivisilla helpommin kuin negatiivisilla. Mutta tosiaan HLA-B27 ei todista kumpaankaan suuntaan. Saattaa ehkä kallistaa diagnoosia suuntaan tai toiseen. Jostain muistan lukeneeni, että suomalaisista 15-20 % on HLA-B27 positiiviisa, mutta spondyloartopatiaa sairastaa silti vain 0,5-1 % väestöstä (yleensähän tuosta puhutaan "selkärankareumatekijänä"), eli tuo altistaa sairaudelle, mutta kaikki kantajat eivät sairastu. Eli siis mitään varmuutta ei moisesta verikokeesta saada, mutta ehkä viitteitä johonkin suuntaan.

Nivelen tulehdus puolestaan... Yleensä tulehtunut nivel kuumottaa ja on turvoksissa. Nivelneste ei ole normaalia, vaan tulehduksen aiheuttajasta riippuen joko normaalia juoksevampaa (steriili tulehdus) tai sameaa (bakteeritulehdus). Terveen nivelen nivelneste on viskoosia ja läpinäkyvää. Kuitenkin, mitä pienemmistä nivelistä on kyse, sitä vaikeampaa turvotusta on löytää. Yleensä se paras keino turvotuksen löytämiseen on tunnustelu. Kokenut lääkäri tunnistaa niveltulehduksen aiheuttaman turvotuksen melko varmasti.

Niveltulehdus saattaa näkyä labratuloksissa tai olla näkymättä  Virnistys Ainakin nivelreumaatikoiden kohdalla tulehdusarvot voivat kertoa taudin aktiivisuudesta (=tulehdusten määrästä) tai olla kertomatta. Esimerkiksi minulla CRP ja valkosolut reagoivat nivelten kiputiloihin, mutta lasko pysyy normaalin rajoissa. Toisinaan tulehdusta joudutaan metsästämään jopa hemoglobiinin tai verihiutaleiden avulla - toisilla ne reagoivat (reumaattiseen) tulehdukseen.

Mutta kaiken kaikkiaan suosittelen, että otat yhteyttä lääkäriin. Erikoislääkäreistä reumalääkäri taitaa olla se oikea osoite. Ainakin he tietävät paljon niveltulehduksista.

Toivottavasti tästä nyt oli jotain apua...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hilkka88
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #3 - 05.11.2010 klo 02:37:44
Tulosta viesti  
Hei taas,

Kiitos vastauksista, tuovat lohtua.

Pian ensimmäisen viestin jälkeen kävin yleislääkärillä, joka yllättävästi oli sitä mieltä, että aikaisemmat polvivaivani eivät liity uusiin nivelkipuihin. Hän, kuten aikaisemmat polvilääkärini, esitti, että kyseessä on rakenteellinen vika, jota pitää vaan yhä sinnikkäämmin hoitaa fysioterapialla. Se, että minulla sen lisäksi tuntuisi olevan jokin nivelsairaus muissa nivelissä, on sitten vaan epäonninen sattuma.

Kävin sitten verikokeissa, mutta tulokset (minun mielestäni) näyttivät, että kaikki arvot olivat normaaleja, ja etsittyjä tauteja ei löytynyt. Kokeissa etsittiin HLA-B27 alleellia, borrelioosia, sarkoidoosia (keuhkotauti, mutta saattaa aiheuttaa nivelkipua), reumaa.... Sinänsä hyvä, ettei kyse ole näistä taudeista, sillä ne ovat hyvin ikäviä kaikki, mutta hieman minua jännittää, mikä sitten mahtaa olla kyseessä.

Mintsi: Kuvauksesi perusteella minulla ei sitten ole niveltulehdusta; kuumotusta tai turvotusta ei ole ollut. Myöskään tulehduskipulääkkeet (Buranaa vahvemmat) eivät ole auttaneet. Onko sinulta katsottu reuma-arvot, jos sinulla epäillään reumaa?

Käsien kipu on jännää; kyseessä ei aina ole niinkään nivelen alue, vaan lihakset ja jänteet sormista kämmenselän kautta aina käsivarteen saakka. Esimerkiksi, jos nostan rannettani, tuntuu kipu käsivarren puolessavälissä. Toisaalta, jos koukistelen sormiani, tuntuu kipu selkeästi nivelissä. Ja kyllä ranteissa ja kyynärpäissäkin kipu on usein suoraan nivelen kohdalla.

Koitan mennä taas pikapuoliin lääkäriin, jospa hän osaisi epäillä jotain fiksua.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mintsi
Senioriklubilainen
Poissa

Vastaus #4 - 05.11.2010 klo 06:52:29
Tulosta viesti  
Jos tulehduskipulääkkeet eivät tehoa, on syytä epäillä joko jotain muuta kuin tulehduksellista nivelsairautta tai sitten sen tulehduskipulääkkeen sopivuutta. Tulehduskipulääkkeitä on olemassa aika liuta ja ne vaikuttavat eri tavalla eri ihmisiin, eli kokeilemalla löytää sopivan...

Aloittaja kyseli, onko multa otettu reumakokeet, vastaus on ja useampaan kertaan. Puhtaita ovatten. En edes muista enää, mitä kaikkea on tutkittu, mutta tosi liuta on otettu ja ihmetelty. Ainoa "peruskoe" mitä ei vielä ole otettu on tuo HLA-B27, jonka reumalääkäri olisi halunnut edellisen käynnin yhteydessä ottaa, mutta paikkakunnan vaihdon takia ei vielä ole otettu.

Mutta nyt en jaksa ruveta omaa tarinaa selittämään tarkemmin, löytyy tuolta reumapuolelta joku tarina.

Mutta jos tauti tuntuu enemmän lihaksissa kuin nivelissä, niin kyseessä ei kyllä ole niveltulehdus. Joku lihasten tulehduksellinen sairaus tulee mieleen tai sitten fibro.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #5 - 05.11.2010 klo 11:09:34
Tulosta viesti  
Varmaan hölmöltä tuntuvia kysymyksiä, mutta kuitenkin. Miten on sinun nestetasapainosi laita? Juotko riittävästi päivittäin? Onko painosi normaalilla alueella?
Hivenaineet, kuten Mg-puute yms vaikuttavat lihaskipuihin.
Yksitellen voisi kokeilla jotain ihan itsenäisesti vaikka kuukauden ajan.
-2....3 litraa nestettä per päivä, auttaako?
-Mg-puutteeseen pillereitä muutaman viikon?
- jne...

Oman kokemuksen mukaan nuo verikokeet ei useinkaan kerro lopullista "totuutta". Minullekin tuli selkärankareuman diagnoosi vasta röntgenkuvasta, koska reuma yms. verikokeet oli aina kunnossa.
Nivelvika yleensä ilmenee siten, että rasituksesta seuraa polven tai nilkan turvotus. Lonkka ei turpoa näkyvästi, mutta pakotusta ilmenee.

Sivun alkuun

IP kirjattu

possukka
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 17.11.2010 klo 22:18:21
Tulosta viesti  
Itselläni (vastasin jo ylempänä) on nyt myös epäilty reaktiivista artriittia, kun keväällä minulla oli paha tulehdus joka lähti hampaasta (olin sairaalassa öitä sen takia eikä parantunut antibiooteilla vaan mätää poistettiin "mekaniisesti"), ja sen jälkeen on ollut ajoittain toinen polvi siis todella kipeä, kipua on ollut myös toisessa kädessä. Toisaalta minulla voisi olla myös kondromalasia lääkärin mukaan. No nyt olen pääsemässä ensi kuussa reumatologille, se tuo vähän toivoa. Minulla on siis yliliikkuvat nivelet ja helposti saattaa lenksahtaa nivelet paikaltaan jos en varo.

Tämä polvikipu todella rajoittaa elämää kun rappusia ei oikein pystyisi kulkemaan ja asun 4. kerroksessa, siis joudun viettämään päiviä 4 seinän sisällä. Ja muutakaan kyykistelyä, kantamista ei pysty tekemään ja tällä hetkellä kävelykin sattuu ja sairaslomalla siis olen. Pyöräily on myös todella ikävän tuntuista, se muka on hyvä polville mutta eipä minun polvilleni! Niin, minä ainakin juon paljon vettä päivittäin, syön d-vitamiinia, sanasolia sekä kalanmaksaöljyä. Magnesiumia en voi syödä koska se ei sovi mahalleni. Viimeksi verikokeessa tulehdusarvot oli kyllä koholla. Ja olen alipainoinen, kun laihduin keväällä sairaalassa ja hammasta sairastaessani "mehukuurilla" sen verran ja olen sen jälkeen yrittänyt saada kilot takaisin normaalipainoon. Haluaisin kehittää lihaskuntoani jotta ne kannattelisi niveliä mutta se ei nyt onnistu kun en uskalla edes käsiä treenata kun pelkään että ne taas kipeytyy, siis niin toivon että saan lähetteen fysioterapeutille reumatologilta, sen aion siis pyytää (tai vaatia).

Minulla oli myös lapsena outo kokovartalon niveltulehdustila angiinan jälkeen, joka meni parissa viikossa ohi. Eli olen ilmeisesti taipuvainen tällaisiin niveltulehduksiin.

Niin, ja polvea on välillä kutittanut/kihelmöinyt ja itse olen huomannut turvotusta siinä, tosin lääkärit eivät sitä ole huomanneet. Ja nyt myös polven sisäsyrjältä on kipeytynyt polven alaosan lisäksi. Minulla siis kylmä on tuntunut hyvältä, buranaa ja panadolia olen joutunut runsaasti vetämään ja lepo on ehdottomasti ollut hyväksi. Niin, mahansuojalääke on ollut pakko ottaa käyttöön kun välillä maha kipeytyi buranasta ja siksi yritän käyttää nykyään panadolia vaikka burana on mielestäni parempi. Mobilaattia olen myös välillä vähän käyttänyt vaikka se ei pahimpiin kipuihin autakaan, mutta lihaskipuihin vähän tuonne käden alueelle. Ja alkoholin käytön olen kokonaan lopettanut, kun se tuntui pahentavan nivelkipuja vaikka kuinka vähän olisin juonut. Jep  Hymiö jospa tämä joskus paranee ja saisi jotain apua tähän, pistän toivoni siihen reumatologiin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Janna
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Uusimaa
Vastaus #7 - 18.11.2010 klo 18:43:46
Tulosta viesti  
täällä kondromalasiaa. possukalta olisin kysynyt oletko kokeillut kylmää siihen polveen? apteekista voi ostaa semmoisen kylmäpakkauksen joka ainakin minulla tepsii siis turruttaa kipuja. älä suotta syö panadolia ellei auta.
en halua torpedoida tuota fysiatria/fysikaalista ne kun voivat valitettavan vähän meikäläisille. useimmiten tarjoavat liian yleispäteviä ohjeita, jotka ei välttämättä sovellu vaan huomaat lähinnä tulleen takapakkia. nää on niin yksilöllisiä juttuja nää meillä. oletko aloittanut arthyliä? lepokin on kaksijakoinen juttu, toisaalta joo, toisaalta voi pahentaa. oletko lukenut satamoilin kertomuksen täältä? hänellä myös kondromalasiaa.
toki huomasin että kohdallasi puhuttu tuosta reaktiivisesta niveltulehduksesta, joka siis "kiertää"
kaikkea hyvää sinulle,
Janna

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 19.11.2010 klo 11:00:30
Tulosta viesti  
Hei Possukka ! Mun kaverilla oli juuri tuollaisia oireita kuin sinulla. Syötettiin kaikenmaailman tulehd.kipumömmöt, ei apua. Vasta pitkän tinkaamisen jälkeen anottuansa pääsi otattamaan yersina, borreoloosi, kambylo yms. bakteerikokeet.
Vasta-aineita löytyi ! Reumalääkäriltä sai Salazopyrin-lääkityksen. Kyynärsauvat sai jättää muutaman viikon jälkeen, lähinnä toispuoleiset niveltulehdukset ympäri kehoa häipyivät !

Tuo lääkitys pani mahan sekaisin alussa, mutta annosta pienentämällä väliaikaisesti ja syömällä maitohappobakteereja sekin sivuoire poistui.

Melkein vuoden kärsi, ennenkuin suostuttiin ottamaan em. kokeet. Nyt kunnossa kuin mikä, mutta syö edelleen Salazopyriniä. 2-3 vuotta joutunee käyttämään, ettei uusisi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

possukka
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #9 - 19.11.2010 klo 11:52:40
Tulosta viesti  
Janna: Olen käyttänyt kylmää polveen, se tuntuu lievittävän ainakin hetkellisesti kipua/turvotusta. Kuumaa olen välttänyt, saunassa käynti on ehkä lisännyt turvotusta niin en ole nyt käynyt.
Niin, en ole arthryliä aloittanut, en ole oikein mitään kunnon hoitoa saanut kun edellinen lääkäri ei oikein ymmärtänyt minun oireita. En itsekään tiedä kumpi tämä olisi, kondromalasia vai se reaktiivinen tulehdus. Mutta toivottavasti seuraava lääkäri on viisaampi (reumatologi) Hymiö

maller: Hyvä tietää tollasesta, että bakteerikokeetkin kannattaisi otattaa. Pitää lisätä listaan mitä lääkäriltä kysyn seuraavalla kerralla =)  !

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hilkka88
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #10 - 04.12.2010 klo 02:57:58
Tulosta viesti  
kpt: lääkärini epäili kanssa raudan- magnesiumin tms puutosta, ja katsottiin suoraan veriarvot - normaalia näytti. Nestetasapainoa en ole ajatellut sen tarkemmin, pitää alkaa tietoisesti juomaan enemmän, jos siitä olisi apua.

Possukka: Olen myös kuullut, että varsinkin borrelioosi voi oireilla hyvinkin yksilöllisillä tavoilla, ja ettei se edes aina näy kokeessa. Oletko jo käynyt reumatologilla?

Turhauttaa, että nämä uudet kivut alkoivat vaihto-opiskeluvuonna Ranskassa. Tuntuu, etten saa oikein ilmaistua itseäni, ja siten on vaikea selittää tarkalleen, miltä mikin liike tuntuu. Koitan käydä Suomessa käydessäni kotimaisella lääkärillä, vaikka tuskin yksittäiseltä käynniltä hirveästi saa irti. En tiedä, minkä alan lääkärille pitäisi mennä, yleislääkäriin, ortopedille, reumatologille?... Jos se ei olekaan nivelestä johtuva, vaan lihaksista, niin kenen puoleen olisi paras kääntyä? (menen siis suoraan yksityiselle)

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mintsi
Senioriklubilainen
Poissa

Vastaus #11 - 04.12.2010 klo 09:12:06
Tulosta viesti  
Hilkka: minä menisin ihan yleislääkärille. Minut on opetettu uskomaan, että yleislääkärit ovat sitä varten, että tutkivat ja sitten esittävät oman epäilynsä, jonka pohjalta lähettävät tarvittaessa erikoislääkärille  Silmänisku

Minä olen ollut reumalääkärin hoidossa vuoden päivät. Välillä on käynyt mielessä, että pitäisikö käydä uudelleen yleislääkärillä hakemassa kommenttia asiaan - käydä kysymässä, että pitäisikö jossain kohti kysellä syytä oireisiin esimerkiksi ortopediltä tai joltain muulta...

(menee ohi aiheen) mutta jossain oli esimerkki vatsakipuisesta potilaasta. Yleislääkärin pitää pystyä määrittämään lähettääkö potilaan kenties gynelle, gastrolle vai endolle. Ja jossain kohti kyse voi olla hyvinkin saman tyyppisistä kivuista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

possukka
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #12 - 14.12.2010 klo 10:39:44
Tulosta viesti  
No niin eilen kävin Tampereen keskustassa yksityisellä reumatologilla. Viimeinkin sain jotain apua, ja tuntui että lääkäri ymmärsi mistä puhun! Hän sanoi että minulla olisi joku tulehduksellinen reumasairaus, joka oireilee aina välillä näin. Sain nyt melaksikaamia ja kortisonia suun kautta otettavat lääke kuurit. Tiedän kortisonin haitoista ja vaaroista mutta minulla on oikeus päättää itse käytänkö sitä vai en. Ja tiedän että nuo lääkkeet vaikuttaa vasta viikkojen/kuukausien päästä täydellä teholla. Nyt siis on kokeiluvaihe tavallaan että sopiiko nuo minulle. Ja röntgenkuvia yläselästä vielä otettiin, ja ensi vuoden alussa menen taas käymään lääkärille.

On toiveikas olo, että pääsisi noista kyynärsauvoista eroon ja voisi kävellä taas ilman tuskaa jne. Hymiö

Ai niin, ja vielä se, että tämä lääkäri kun katsoi aiemmin otettua reumatekijäkoetta, niin tulkitsi sen niin että minulla se onkin hyvin paljon lähellä positiivista, eli koholla, siis hän sanoi että se periaatteessa on positiivinen. Riippuu siis lääkäristä miten he tulkitsee näitä. Niin se oli mulla siis 14.

//Nyt tuli paperit tuolta, ja siinä lukeekin että epäillään nivelpsoria, meni minulla ohi paikan päällä Kliseinen.. Mulla kun on myös jonkunasteisia iho- ja limakalvo-oireita.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2010 klo 14:42:05 Kirjoittaja possukka »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

tma
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #13 - 21.12.2010 klo 21:55:22
Tulosta viesti  
Helmikuun 2010 lopulla sain elämäni rajuimman flunssan ollessani Thaimaassa. Kotiin palattuani maaliskuun puolella sain kahteen otteeseen vatsataudin, joka tarttui ensin kotiväestä ja sitten työporukasta. Näistä toivuttuani kipeytyi oikeankäden peukalon tyvi toukokuussa. Ajattelin vain loukanneeni sen työssä. (ravintola-ala). Kipu ei hellittänyt ja jouduin turvautumaan työterveyslääkäriin ja tulehduskipulääkkeisiin. Muutaman sairaslomapäivän jälkeen paluu töihin..kipu ei hellittänyt ja oli jo levinnyt ranteeseen saakka. Ja taas työterveyslääkärin juttusille..lisää kipulääkettä ja nyt lähete reumapolille, koska suvussa vanhemmilla nivelreumaa ja selkärankareumaa.  HLA-B27 oli positiivinen, jotenka aika todennäköinen reuman mahdollisuus. (selkäkin oikutellut jo noin 10v). Lukuisten työterveyslääkärin /terveystalo) käyntien ja tutkimusten jälkeen vihdoin reumalääkärin vastaanotto 18.10.2010. Tuolloin tulehdus oli levinnyt molempien käsien ranteisiin ( rannelastat käytössä kokoajan, koska ranteiden liikuttaminen mahdotonta ja kivuliasta), sormien tyvinivelet sekä peukalot niin kipeät, että kynästä ei saanut otetta. Kyynärpäät ja taipeet niin kipeät, ettei saanut kättä oikaistua tai nostettua esim. ylös. Polvet ja nilkat sekä päkiät myös pahasti tulehtuneet.
Reumalääkäri kirjoitti salazopyriniä sekä kortisonia tulehduksiin. Noin kuukauden kuluttua tulikin allerginen reaktio, ja seurauksena lääkekuume, kokovartalon peittävä nokkosihottuma sekä hengitysvaikeudet. Parin päivän tiputuksen jälkeen kotiin ja tehoannos kortisonia. Nyt jälleen 15.12 käynti reumatologin vastaanotolla ja lääkkeeksi tälläkertaa trexan.
Selästä otettu magneettikuvat ja siitä vihdoin diagnoosi: välilevyn pullistuma joka painaa SI-niveleen ja mahdollinen operaatio tulossa.
Ja nivelissä siis reaktiivinen artriitti joka on kestänyt minulla toukokuusta 2010 asti.
Ja nyt mietin, kun oireet ovat helpottaneet, mihinkä tätä trexania vielä tarvitaan...?

Niin ja kun noita verinäytteitä on otettu suunnilleen 2-4 kertaa viikossa, niin löytyi myöskin se ratkaiseva tekijä, jota epäiltiin tuon artriitin aiheuttajaksi; yersinia. Tämä siis näkyi jo ensinmäisissä testeissä.

Josko tää sairastelu alkais kohta riittämään, kyllähän tuohon elokuulle mahtu vielä aivokalvontulehduskin ja sairaslomalla on nyt tullut oltua heinäkuusta asti...

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 22.12.2010 klo 13:18:23
Tulosta viesti  
Mun kaverilla melkein samanlainen historia. Syönyt reumalääkkeitä vuoden, päässyt 99% oireettomaksi. Kuitenkin reumalääkäri suositti lääkityksen jatkamista vielä vuodeksi. Trexanin vaikutus alkaa näkyä vasta viikkoja, jopa 2-3 kk aloituksesta.

Oltava siis sitkeä sissi, että pääsee selville vesille. Nämä tällaiset artriitit kun eivät ole kuin joku flunssa, joka tulee ja menee. Tsemppiä !

Sivun alkuun

IP kirjattu

possukka
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #15 - 03.01.2011 klo 12:32:12
Tulosta viesti  
Nyt olen syönyt kortisonia kolmisen viikkoa pienellä annoksella, ja alkaa toimia ! Polvi on paljon parempi ja turvotusta ei enää ole. En ole uskaltanut vielä lenkkeillä tms. mutta arki kotona sujuu jo paljon paremmin. Enkä kipulääkettä meloksikaamiakaan ole moneen päivään tarvinnut Hymiö Silmät ovat kyllä lääkkeen sivuvaikutuksena kuivuneet, silmätippa pipettejä kuluu, ja leuan alle tuli pientä turvotusta heti ensimmäisenä päivänä, mutta muuten on toiminut hyvin. Myös olkapäiden kipuilu on kadonnut, sormetkaan ei enää kipuile ja turpoile.

Tulevaisuus silti vielä mietityttää, että kuinka kauan tätä lääkettä joutuu syömään ja palaako oireet heti jos joskus lopetan lääkkeen. Ja ammatinvalinta on minulla juuri nyt ajankohtainen aihe, mutta enpä ole jaksanut silläkään enää paljon stressata, koska terveys on nyt etusijalla elämässäni. Pääsenkin onneksi lääkäriin joskus kuukauden päästä ja sitten keskustellaan jatkosta Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Krystal
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #16 - 24.01.2011 klo 20:30:11
Tulosta viesti  
Täällä ehkä erilainen reaktiivinen artriittitapaus kuin muilla. Kun artriitti tulee on se todella räjähtävän reaktiivinen. Näin on käynyt leuan, polven ja lonkan kohdalla. Kun se tulee, ei siinä päivän tai parin jälkeen enää toimita, ellei saa lääkettä.

Polvi jäykistyi koukkuun päivässä, leuka naksahti tulehduksen seurauksena niin, ettei suuta kiinni saanut tai kunnolla auki ja yhtäaikainen lonkka + polvisetti vei kävelykieltoon pariksi kuukaudeksi.

HLA-B27 positiivisuus löytyy ja nyt on saatu kunnon reumalääkkeet. En muista olisiko koskaan ollut sen kummemmin punoitusta/kuumotusta oireissa. Turvotusta kyllä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

esperanza
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #17 - 31.01.2011 klo 16:19:30
Tulosta viesti  
Täällä yksi pitkittyneen reaktiivisen artriitin diagnoosiepäilyn juuri 2 vkoa sitten saanut (oireita jo 1,5 vuotta). tällä hetkellä kärsin hirmu kipeästä jännetupentulehduksesta ja yritän vasemmalla kädellä naputella. Pirullisia nämä jänteiden vaivat.Mulla niitä tuntuu esiintyvän monessakin paikassa. Onko teitä muita vaivanneet jännetulehdukset? aloitin prednisolonilla 10mg mutta oireet vaan pahenee. salatzopyriniä en voi syödä sulffa allergian takia, mutta jotain reumalääkettä tarvis kyllä lisäksi saada, kun tauti ei pysy kurissa.seuraava kontrolli vasta huhtikuussa...

Sivun alkuun

IP kirjattu

possukka
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #18 - 01.02.2011 klo 13:48:19
Tulosta viesti  
Mulla kipuja ilmenee lähinnä olkapäissä ja polvissa, mutta myös niskassa, sormissa, kyynärpäissä ja ranteissa on ollut joskus kipuja. Tosin nyt mulla onneksi tuo prednisolon 5 mg on vienyt paljon kipuja pois.Kipulääkettä olen tarvinnut aika harvoin, ja olen vältellyt kipulääkkeen ottamista kun pelkään että maha menee huonoksi,niin kylmäpussi onkin päivittäin polvella.

Nyt olkapäästä on lähtenyt se tulehduskipu pois, niin jäljellä on sellanen olkapään naksuminen ja sen jälkeinen kipu. Osittain mulla kaikki liittyykin myös yliliikkuvuuteen. Niin mullahan tämä kaiketi on sitä nivelpsoria, johon kuuluu että helposti tulee näitä reaktiivisia artriittia.

Olen päässyt kyynärsauvoista eroon, jipii  Virnistys ne kyllä kovemmassa käytössä kipeytti mun toisen olkapään mutta jospa sekin kuntoutus hiljalleen. Mutta, en vieläkään pysty olemaan seisaallaan pitkään tai kantelemaan paljon tavaroita jne., ja kävely on aika hidasta. Tulehdusta siis vielä on polvessa, kuumotusta ja kipua on lähinnä iltaisin. Mutta kuitenkin olen pahimpaan vaiheeseen verrattuna paljon kuntoutunut, olen kouluakin päässyt käymään. Ennen pyöräilin kouluun mutta nyt olen muiden tarjoamien autokyytien varassa, kun linkut ei oikein kulje täällä.

Ensi viikolla pääsen taas reumalääkärilleni käymään, jipii  Hymiö sinne taas pitkä liuta asioita mulla lapulla valmiina, mitä pitää selvittää. Unelma olisi, että autokouluun pääsisin ensi kesänä, jos pystyn.. raajarikkonapa sinne on turha mennä. Mutta jos jatkossakaan pyöräily ei ole hyvä idea, niin ajokortti olisi melkein pakollinen mulle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

esperanza
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #19 - 01.02.2011 klo 18:42:30
Tulosta viesti  
kumma kun tuo prednisolon ei vie mun kipuja pois, paitsi selän kivut. tänään on kipeytynyt leuka vallan mahdottomasti ja jalkapohja ei näköjään kestä kauppareissua. tämän lisäksi sormet on lähes liikuntakyvyttömät ja kipu säteilee kyynärpäähän asti. rintäkehä on kipeänä ja kainalossa turvotusta.polvikin vähän vihoittelee. pian ei taida löytyä enää tervettä paikkaa. taitaa olla mun ensimmäinen todellinen ärtsyvaihe.

Tuleeko teillä kauemman sairastaneilla useinkin noita pahempia vaiheita? lääkityksestä huolimatta?

Sivun alkuun

IP kirjattu

possukka
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #20 - 13.02.2011 klo 18:10:12
Tulosta viesti  
Mä sain sitten uuden diagnoosin: lapsuusiässä alkanut selkärankareuma. Kun tosiaan teini-iässä oli ekat oireet kaiken kaikkiaan.. Ja uudet lääkkeetkin sain prednisolonin rinnalle: oksiklorinin ja trexanin. Tosin vointi ja polvi alkaa olla niin hyvä että en haluaisi ainakaan trexania alottaa, oksiklorin nyt vielä olis ok. Kuulostaa niin pelottavalta tuo trexan et en tollasia haluais ottaa kun vasta sitten kun on ihan pakko. mutta, vasta pari päivää siitä kun lääkärillä kävin niin nyt pitää asioita kypsytellä mielessä.. Hymiö

joo en tiiä oonko oikee henkilö esperanzalle vastaamaan, mutta minusta tuo sun lääkitys kuulostas et tarttisit jotain muutaki reumalääkettä niinku sanoit?

mullaki toinen leukanivel välillä kipuiloo kun se on kulunut niin piän sitä hammaskiskoa yöllä, kun narskutan. mutta kun jonaki yönä otan sen unissaan pois niin sit pääsen unissaan narskuttamaan ilman kiskoa ja aamulla sen tuntee suun/leukanivelen alueella, auts.. ihan btw.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mintsi
Senioriklubilainen
Poissa

Vastaus #21 - 14.02.2011 klo 07:09:09
Tulosta viesti  
Usein "lievissä" tapauksissa lääkitys aloitetaan vähitellen. Akuuttiin vaiheeseen tuo kortisoni ja sitten seuraksi mahdollisesti joku antireumaatti. Noi reumalääkkeet ovat vaan siitä keljuja, että teho alkaa usein 2-3 kk:n kuluttua aloituksesta. Senkin takia alkuun usein otetaa pieniannoksinen kortisoni.

Mullahan lääkitys aloitettiin melko varhaisessa vaiheessa oxiklorinilla ja puolen vuoden jälkeen lisättiin kuvioon Trexan, joka toi helpotuksen tosi äkkiä. Sillon alotuksen jälkeen tuli tosi ihme olo, kun olo ei ollut pelkästään kivuton vaan myös kädet toimivat normaalisti  Virnistys Mutta tosiaan reaktiiviseen artriittiin on muitakin lääkitysvaihtoehtoja kuin sulfasalatsiini. Juurikin Trexan on myös paljon käytetty ja teoriassa käytössä on koko reumalääkkeiden kirjo.

Noista pahenmisvaiheista... Mulla ainakin taudin aktiivisuus seuraa kuukautiskiertoa melko tarkkaan, pahimmillaan kierron loppuvaiheessa ja menkat sitten tuovat pelastuksen. Sit sen lisäksi sää vaikuttaa. Mitä kylmempi ulkona on, sitä kipeempi miä olen. Kesän helteet olivat ihanaa aikaa, kun ei sattunut mihinkään - mutta siihen riittää vähän pienempikin lämpötila.

Sivun alkuun

IP kirjattu