Normaali aihe Miten ja missä teillä on tutkittu nivelrikkoa? (Luettu 17 519 kertaa)
Mimmix
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Miten ja missä teillä on tutkittu nivelrikkoa?
11.10.2010 klo 12:50:10
Tulosta viesti  
Olen tosiaan 36 v. ja pyysin terveyskeskuslääkäriäni laittamaan lähetteen sairaalan puolelle tutkimuksiin, kun tuota nivelrikkoa on jaloissa ja nyt uusimpana peukalossa. Hän vain totesi, että ei kannata laittaa, jos on taipumusta nivelrikkoon, niin se vain tulee ja sitä ei voi ennalta ehkäistä. Sitten kun ei pärjää, niin laitetaan kirran polille... Onko tosiaan näin?  Täh

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Miten ja missä teillä on tutkittu nivelrikkoa?
Vastaus #1 - 11.10.2010 klo 14:07:44
Tulosta viesti  
Kyllä minulle ainakin on terveyskeskuslääkäri antanut lähetteen röntgeniin. Sitten röntgenlääkärin lausunnon perusteella on menty eteenpäin eli terveyskeskuslääkäri on tehnyt lähetteen sairaalaan. Vaadi kuvauksiin pääsyä. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Raili
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 11.10.2010 klo 14:10:15
Tulosta viesti  
Näinhän se on. Pikku hiljaa kärsit koko ajan pahenevien kipujen kanssa kunnes et enää pärjää ja sitten saat lähetteen kirran polille, odotat puoli vuotta että pääset sinne ja sitten hyvällä onnella pääset leikkausjonoon ja odotat puoli vuotta leikkausta. Surullinen

Minulla todettiin polven nivelrikko jo yli 15 vuotta sitten. Alkoi kaatumisen jälkeen. Särkylääkkeita ja glugosaminia on syöty ja kärsitty. Työterveyslääkäri ei olisi vieläkään antanut lähetettä, mutta yksityiseltä ortopediltä sain lähetteen Peijakseen. 5 kuukautta odotin sinne pääsyä ja nyt odotan puoli vuotta seuraavaan käyntiin, jossa katsotaan olenko laihtunut tarpeeksi, jotta minut hyväksytään leikkausjonoon. Joten onnea vaan matkaan, hyvällä tuurilla saatat päästä jo 50 vuotiaana kirran polille. Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #3 - 11.10.2010 klo 14:41:46
Tulosta viesti  
Minulle terveyskeskuslääkäri kirjoitti lähetteen reumalääkärille,  mutta siinä vaiheessa ei vielä tiedetty, että oli nivelrikosta kysymys. Luultiin että minulla oli nivelpsori polvissa, ja terveyskeskuslääkäri sanoi että sitä voidaan hoitaa samoilla solumyrkyillä kuin syöpää, mutta pienempinä annoksina. Tarkoitus ilmeisesti oli, että reumalääkäri kirjoittaisi minulle solumyrkkyjä, mutta hän rupesikin epäilemään diagnoosia vääräksi ja hoksasi sen, että kipu voi säteillä lonkista polviin. Hän otatti lonkista röntgenkuvat ja soitti sitten minulle, että näissä näkyy pitkälle edennyt ja pahaa tuhoa tehnyt nivelrikko, eikä muu auta kuin tekonivelet. Hän laittoi lähetteen Coxaan ja siellä laitettiin kiireellisenä leikkausjonoon ja kolmen viikon kuluttua diagnoosista olin jo leikkauspöydällä, ja polvissa ei sitten loppujen lopuksi mitään vikaa ollutkaan, näin kierosti voi sairaus oireilla joskus että ihan eri kohta on kipeä kuin missä vika on!

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #4 - 11.10.2010 klo 14:50:44
Tulosta viesti  
No mutta!
Niveltieto.net on täynnä nivelrikon kanssa eläneitä ihmisiä. Nivelrikkoa voidaan ehkäistä ja hoitaa monin tavoin. Viimeinen hoitokeino on tekonivel. Sitä ennen voi tehdä paljonkin. Liikunta,painonpudotus, erilaiset nivelen tuet, kortisoni, durolane jne. jne.

Taisi lääkäri tarkoittaa lauseellaan jotakin muuta. 

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 11.10.2010 klo 17:03:58
Tulosta viesti  
Miten milloinkin, tilanteesta riippuen ---
terveyskeskus, työterveys, erikoissairaanhoito.
Tarpeen tullen kuvattu.
Erikoissairaanhoitoon laitetaan kun arvellaan että leikkaus voisi tulla kyseeseen.
Ensinhän mietitään ja käytetään kaikki muut hoitokeinot.
Fysiatri, fysioterapeutti ovat niitä ensimmäisiä auttajia.
Joskus tietysti voi olla että ortopedi seuraa tilannetta.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Sijainti: Pirkanmaa
Vastaus #6 - 25.10.2010 klo 19:52:11
Tulosta viesti  
Pike4 kirjoitti 11.10.2010 klo 14:07:44:
Kyllä minulle ainakin on terveyskeskuslääkäri antanut lähetteen röntgeniin. Sitten röntgenlääkärin lausunnon perusteella on menty eteenpäin eli terveyskeskuslääkäri on tehnyt lähetteen sairaalaan. Vaadi kuvauksiin pääsyä. Hymiö

Sama juttu minulla. Hymiö Nyt menossa lähete Taysiin, jossa tehdään lopulliset päätökset asian suhteen. Otetaan omalääkärin mukaan myös kantaa työkykyyn.

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

MikroMyy
Poissa

187

Sijainti: Tampere
Vastaus #7 - 22.11.2010 klo 20:43:05
Tulosta viesti  
Mulla polku on tähän mennessä mennyt näin:
01/09 yleislääkäri tulee kanssani samaan johtopäätökseen vas.polven tilasta ja laittaa lähetteen Hatanpäälle jatkotutkimuksiin
02/09 Ilmoitus "lähete on saapunut"
07/09 soitto Hatanpäälle, kerrotaan että "jonot on pitkät, odotusaika ortopedin vastaanotolle on n. 11kk"
08/09 äiti antaa 200eur synttärirahaa käytettäväksi yksityislääkäriin   ->
aika Coxaan tri Puolakalle ->
parit röntgenit ->
lähete Hatanpäälle tähystysleikkaukseen (julkiselle puolelle)
10/09 Tähystävä ortopedi ilmoittaa, että vaikka lähete on molemmille polville, hän suostuu katsomaan vain terveemmän polven sisälle. Jo pelkät röntgenkuvat kertovat, että vas. polvi niin huonona, että tähystyksellä tilannetta vain pahennetaan. ->
Oikean polven nivelkierukka revennyt, koko nivel "meriruohon" peittämä, tosin vain neliösentin kokoinen alue pelkän luukalvon peitossa
01/10 Kontrolli Hatanpäällä tri Sihvosen luona. Tilanne paha, mutta yritetään pitkittää tekonivelleikkausta. Määrätään valgisoiva artroosituki kokeilukäyttöön vasemmalle puolelle
02/10 Kuukauden metsästämisen jälkeen kyseinen tuki vihdoin löydetään minulle (tämä metsästysprosessi ei todellakaan vankistanut uskoani julkiseen terveydenhuoltoon)
04/10 Kontrolli ala Sihvonen. Tuesta ei riittävää apua, siirretään Coxan potilaaksi
06/10 Varauskuvat ja magneetit  ->
Ensimmäinen julkisen puolen käynti Coxassa, tri Puolakan luona. Ei hyvä tilanne, mutta ei halua leikata. Ehdottaa lihavuusleikkausta painonhallinnan tueksi.
08/10 Olo pahenee, eikä mistään fysioterapiasta ole tietoakaan  ->
Äiti antaa taas synttärirahaa, ja uusi aika Coxaan, Puolakalle.
-> lisää kipulääkkeitä ja vihdoin ja viimein lähete fysioterapiaan julkiselle puolelle
09/10 Fysioterapeutin tapaaminen Hatanpään nivelrikkopolilla
-> lähete FysioAvaimeen saliharjoitteluun
10/10 Saliharjoittelu alkaa
11/10 Tapaamiset sekä ravintoterapeutin että sisätautilääkärin kanssa
-> lihavuusleikkausta ei nähdä juuri nyt ajankohtaisena. Mahdollisesti kyllä tulevaisuudessa.
-> Määrätään ENE-dietille, jonka itse pyysin saada aloittaa vasta joulun jälkeen.

12/10 Lisää keskustelua asiasta ravintoterapeutin kanssa
+ aika Puolakan vastaanotolle Coxaan jouluviikolla.
Saas nähdä miten tästä eteenpäin   

-MikroMyy, joka ei oikein tiedä miten tähän kaikkeen suhtautuisi...

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #8 - 24.11.2010 klo 13:04:05
Tulosta viesti  
^Tuosta tekstistä jää sellainen maku, että jonkun muun pitäisi saada sinut terveeksi? Eikös se dieetti kannattaisi aloittaa heti. Olisi yksi kivi edes käännetty eikä ortopedi voisi siihen enää vedota. Kyllä sinun itsessi tässä toimeen on ryhdyttävä, ei se fysioterapeutti tee muuta kuin puhuu.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Janna
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Uusimaa
Vastaus #9 - 24.11.2010 klo 13:13:58
Tulosta viesti  
kpt puhuu totta!!

tilanteesi on vaikea, olet nuori, sairauksia sekä liitännäissairauksia. sinun tulisi löytää itse syy
muutokseen.
minuakin hieman harmitti puolestasi kun pyysit
dieetin lykkäämistä vuodenvaihteeseen.
muutos on hidas, joskus sitä ei tapahdu mutta
sekin on muutos ettei tulisi enää yhtään lisäkiloa.
voimia sinulle,

Sivun alkuun

IP kirjattu

MikroMyy
Poissa

187

Vastaus #10 - 24.11.2010 klo 14:14:00
Tulosta viesti  
Pitäisikö jonkun muun parantaa minut? No, ei välttämättä. Mutta joku voisi uskoa, että minussa on jotain vikaa. Tai siis että nivelissäni on.

Koska minulla on mielenterveydellisiä ongelmia, sekä syömishäiriö, ei oireitani yleisesti edes oteta todesta. Olen vain laiska p**** luulotautinen.
Olen myös ilmeisesti täysin työkykyinen, vaikka yli puolet palkastani menee taksimatkoihin (välillä koti-työpaikka-koti). Vain parina päivänä kuussa olen tarpeeksi hyvässä kunnossa, että pystyn keppeineni bussissa kulkemaan.

Tärkein syy siihen, että halusin siirtää ENEilyn alkamaan vuodenvaihteesta, on se, etten halunnut viettää joulua yksin kotona. Äitini ilmoitti selväsanaisesti, etten ole tervetullut, jos ole kyseisellä dietillä, sillä on yleisesti tiedossa että mielialani huonontuu energiansaannin vähenemisen myötä.
Eli äitini ei halunnut minua pilaamaan jouluaan.

-MikroMyy, tälläkin hetkellä töissä

PS olen tämän vuoden aikana pudottanut yli 20kg ilman ENEilyä

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #11 - 24.11.2010 klo 14:25:00
Tulosta viesti  
Ja vika on "joissain muissa, jotka eivät usko" ja äidissä, joka ei halua....

kpt, joka kuitenkin uskoo, että MikroMyy vielä jonain päivänä haluaa ottaa itseään niskasta kiinni.

Sivun alkuun

IP kirjattu

MikroMyy
Poissa

187

Vastaus #12 - 24.11.2010 klo 14:30:08
Tulosta viesti  
Sorry, kpt... Olen viimeiset 10 vuotta taistellut pysyäkseni hengissä... nyt en enää oikein jaksa, joten etsin ehkä hieman noita ilonaiheita jostain...

Ehkä teen sinulle sitten mieliksi, ja uhmaan äitiäni. Hänhän on pyytänyt minua elämään hänen vuokseen...

-MikroMyy, joka jo teini-ikäisenä sai kuulla olevansa luulotautinen osteochodritis dissecansinsa kanssa

Sivun alkuun

IP kirjattu