Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Normaali aihe Mitä käsitöitä harrastatte? (Luettu 64 454 kertaa)
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Mitä käsitöitä harrastatte?
23.09.2010 klo 11:53:47
Tulosta viesti  
Mitä käsitöitä harrastatte? Minä harrastan enimmäkseen ompelua ja virkkausta, mutta aivan äskettäin olen löytänyt uuden kivan, neulahuovutuksen. Kertokaa mitä te muut teette, siitä voisi saada vinkkejä joku sellainen joka on hiljattain leikattu eikä vielä pääse kovin paljon liikkumaan, mutta jollakin pitäisi aikaa kuluttaa.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

repolainen
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Mitä käsitöitä harrastatte?
Vastaus #1 - 23.09.2010 klo 12:02:09
Tulosta viesti  
  Hei, minä olen käsityöihminen ! Nyt on leikattu molemmat polvet, ensimmäisen leikkauksen toipilaana virkkasin ja kudoin pipoja vauvasta vaariin, kokoelma on aikamoinen. Ensi kesänä kun uskon, että olen jo hyvässä kunnossa pääsen niitä myymään, kyläjuhliin tai muuhun sellaiseen. Myös pieniä laukkuja olen virkannut. Oikein sopivaa terapiaa toipilaalle. Sitä ennen ompelin kännykkäkoteloita kissa-ja muu aiheisia, niitäkin aikamoinen kokoelma sinne myyntiin. Kädenjäljestä saa myös hyvän mielen ja aika kuluu jouheasti.
Suosittelen kädentaitoja kaikille  !
Ja hyvää jatkoa kaikille ! T. Marita

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 23.09.2010 klo 12:03:34
Tulosta viesti  
Kutomista ja toisinaan virkkausta, ompelua. Nypläystyynykin nököttää nurkassa, pitäisi joskus selvittää langat ja jatkaa projektia.

Löysin tässä vanhan lasten kutomakehyksen (jolla voi kutoa kuderipsiä), ja mietin voisiko kokeilla pienoisryijyn tekemistä. 1960-luvulla Saksasta tuliaisina saatu hienous herättää nostalgisia tunteita...

Sivun alkuun

IP kirjattu

repolainen
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 23.09.2010 klo 12:05:42
Tulosta viesti  
Hei, kerro sinä uudesta käsityöharrastuksestasi..minkälaista se on ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

repolainen
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #4 - 23.09.2010 klo 12:11:29
Tulosta viesti  
...Päiväkirjan kirjoittaminen on myös hyvin terapeuttista, purkaa niin hyviä/ huonoja fiiliksiä, kun ei aina jaksa / kehtaa
läheisilleen jurputtaa. Ja jälkeenpäin kun asiat alkavat luistaa niitä on ihan hauskakin lukea miten synkkää tai iloista on ollut !

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #5 - 23.09.2010 klo 12:13:21
Tulosta viesti  
Sellaista huovutusta on tehty kauan, että on lutrattu villaa vedellä ja mäntysuovalla, mutta tässä neulahuovutuksessa on välineenä vain pieni, hirveän terävä (auts!) neula, jossa on väkäsiä. Kun tällä neulalla tökkii villaa, se saa kuidut tarttumaan toisiinsa ja siitä voi sitten muotoilla mitä tykkää, minulta näyttää onnistuvan parhaiten pienet eläimet. Tässä on näytteenä kisu joka voi näyttää kuvassa isommalta kuin on, tosiasiassa se on noin 10 cm korkea. Tilkkupeitto jolla kissa istuu on myös omaa tekoa.

kisu.jpg ( 33 KB | latausta )
kisu.jpg

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 23.09.2010 klo 12:21:17
Tulosta viesti  
Putkisukkia -- ei kantapäätä
antennipipoja on tullut tehdyksi
tekemistä odottaaq kruunukorkkipannunalusta ---- korkit päällystetään; päällys tehdään kuten alolittaisi antennipipon. Korkit yhdistetään toisiinsa. Alapuolelle voisi viestä ulkonäkösyistä virkata, neuloa tarvittavan kokoisen tílkun.
Harva kait itse ja yksin varsinkaan saa nautituksi tarvittavan määrän.
Eiköhän joku kahvika, baari, ravintola keräisi korkkeja

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Piksu
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 23.09.2010 klo 13:04:11
Tulosta viesti  
villasukkia neulon koko porukalle , onhan mulla noita sukan kuluttajia kun on kolme lastenlasta poikia kaikki. Hymiö
virkkausta myös harrastan , ennen tein isojakin töitä , mutta nyt kun sormet on nivelrikon runtelemat niin teen pieniä virkkaus töitä.
Nyt olen alkanut uuden harrastuksen teen kahvipusseista kasseja.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 23.09.2010 klo 15:08:29
Tulosta viesti  
Oletteko miettineet rannetukia helpottamaan vaivoja.
ns hevos- ja urheiluvoiteesta voisi olla apua.
Joissakin mainitaan erikseen nivelvaivat, sopii ihmisille -- muistaakseni vielä ensin  ihminen ja sitten "eläin..."

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

päivi
Aktiiviklubilainen
Poissa

tsemppiä

Sijainti: Nurmo
Vastaus #9 - 23.09.2010 klo 15:48:13
Tulosta viesti  
Minä vääntelen "surrilangasta" rautalankapuita ns. elämänpuita. Niitä voi tehdä samalla kun kattelee telkkua.Tarvii vain pienen jakkaran jonka päällä vääntelee, hanskat ja rautalankaa.
Ulkosalla on mukava istuskella saunan portailla ja pajuista teen kaikenlaisia torvia ja kransseja.
Se kuitenkin jo edellyttää että leikkauksesta on hyvän aikaa kulunut ja jaksaa/pystyy kuljeskelemaan pellonreunoilla ja metsässä etsimässä värkkejä.
Korttien tekeminen on mukavaa puuhaa, ei tarvi suuria ponnisteluja jos jaksaa jo istua  Kliseinen

Asioilla on taipumus järjestyä
Sivun alkuun

IP kirjattu

Naukumaija
Poissa

Sijainti: Helsinki ja Vihti
Vastaus #10 - 23.09.2010 klo 15:51:35
Tulosta viesti  
Teen jonkin verran vaatteita (ompelukone/saumuri).
Lisäksi tietysti korjaan vanhoja ja myös 'risainaan' käytöstä poistettuja ts. tekaisen vanhoista vaatteista jotakin ihan muuta.
Ja sikäli kun tarvitsen uusia kodintekstiileja yms. niihin voi laitella applikaatioita tai muita koristussommitteluja.
Harrastukseksi tätä nyt ei voine varsinaisesti sanoa, mutta tällaiset käytännön sanelemat hommat kuitenkin kiinnostavat.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2010 klo 20:34:58 Kirjoittaja Naukumaija »  

Naukumaija (58): Oikean lonkan synnynnäinen luksaatio, dysplasia -> vakava nivelrikko. 01/2009 täysproteesi (keraami/keraami) Peijaksessa. Nyt Kliseinen
Sivun alkuun

IP kirjattu

Eevamari
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #11 - 23.09.2010 klo 18:30:29
Tulosta viesti  
Hei Sopuli tuo sun kisu on ihana... olen kerran yrittäny huovuttaa, mutta ei oikein onnistunut.
Eikä nyt ole aikaakaan..

Sivun alkuun

IP kirjattu

nuori mummu
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: e-pohjanmaa
Vastaus #12 - 23.09.2010 klo 23:21:29
Tulosta viesti  
Hyvää iltahetkeä illanvirkuille!
Minulla on aivan hirveä himo kutoa sukkia syksyllä,tämä tauti alkoi taas pari kolme viikkoa sitten ja nyt on odottamassa omistajaansa muutama pari sukkia...viime syksynä olin teatteriprojetissa jossa jäi paljon luppoaikaa välissä, miehet katselivat (ja laskivat pareja) vähän hitaasti kun osa naisista kutoi joka välissä,mutta kun se on jotenkin niin rentouttavaa puuhaa!Mulla alkoi toi kutomisvimma kun täytin 50 v.Meni välissä vuosia ja vuosia etten kutonut yhtään mitään mutta kaipa se oli se kuuluisa viidenkympinvillitys!!Saajista ei ole puutetta kun lapsenlapsia on 7 ja vauva tulossa,ja kyllä miniät,vävyt ja omat 4 lastakin tarvitsevat sukkia ja kaikki käyttävätkin niitä läpi talven(osa kesälläkin)!Ja sitäpaitsi on niin ihanan värisiä lankoja varsinkin Seitsemässä veljeksessä...

Sivun alkuun

IP kirjattu

hth
Poissa

Jep Jep

Vastaus #13 - 26.09.2010 klo 20:16:32
Tulosta viesti  
ensinnäkin mikä on surrilanka? kuullosti tuo Elämän puu niin mielenkiintoiselta.

Toiseksi huovutettu kissa on aivan ihana  Virnistys

Itse tykkään kutomisesta (pääasiassa sukkia, rannekkeita ja pipoja, ennen muinoin tein villapaitoja ja villahousujakin), virkkamista pienessä määrin, mutta erityisesti tykkään turkkilaisesta virkkaamisesta.

Uusin mitä vasta opettelen on neulaaminen. Se on kyllä hankalaa kun pitäisi saada tekniikka niin vahvasti haltuun, mutta en anna periksi.

Käsityöt ovat ihania aivon lepuuttajia!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #14 - 26.09.2010 klo 21:35:44
Tulosta viesti  
Heissan
Tänään on "käsityönä" ollut valituksen laatiminen vakuutusoikeuteen. Papereita pitää printata, sanamuotoja viilata, saada jotenkin loogisesti  perusteltu vastine  kaottisesta tilanteesta vakuutusyhtiön päätökseen. Skanneri tökkii tietysti juuri nyt... Itku. Tallettaa vain jpeg.tiedostona, jota muka world ei tunnista- juuri nyt.

Paljon on asioita jotka pitäisi saada sanottua. Kaksi päätöstä, toisesta 30pv. valitusoikeus vakuutusoikeuteen, toinen päätös jossa puhutaan osittain samoista asioista kuin ensimmäisessä, valitusoikeus onkin sitten liikennevakuutuslautakuntaan, aikaa 90 päivää.. juu.

Tämä kaikki vain siksi, että vakuutusyhtiön lakimies päiväsi nämä päätökset liian aikaisin.. vaikka minulle muuta puhelimessa sanoi, tai sitten vuosi vaihtuu liian aikaisin - ehkä Pyöritä silmiä.

Nyt jotain 5:s. versio menossa.. ja olisiko 4:s. kerta vusikymmenten aikana, kun tähän tilanteeseen olen joutunut. Epävarma.

Että tämmöisiä pyhäaskareita..

Sivun alkuun

IP kirjattu

päivi
Aktiiviklubilainen
Poissa

tsemppiä

Sijainti: Nurmo
Vastaus #15 - 27.09.2010 klo 07:48:09
Tulosta viesti  
Surrilanka on ns. sidelanka jolla sidotaan betoniraudoituksen verkkoja toisiinsa. Myydään ihan rautakaupoissa nippuina. Pituus joku 30 cm. Surrilangan nimellä varmasti tietävät.
Meinasin laittaa kuvan mutta en osannutkaan....googleta sana rautalankapuu niin saat kuvan ja ohjeet Kliseinen

Asioilla on taipumus järjestyä
Sivun alkuun

IP kirjattu

hth
Poissa

Jep Jep

Vastaus #16 - 02.10.2010 klo 03:08:19
Tulosta viesti  
kiitos Päivi, löyty ihan  kuvia. Hienon näköisiä!

Sivun alkuun

IP kirjattu

ikki
Poissa

Sijainti: Littoinen
Vastaus #17 - 27.01.2011 klo 09:23:47
Tulosta viesti  
Kudon, kudon ja vielä kudon. Huiveja, vaatteita ja sukkia. Ompelukonekin surisee suht tiheään tehden milloin mitäkin. Vieläkin pidän suurimpana saavutuksena hääpukua jonka tein ystävättärelleni muutama vuosi sitten.
Luen myös mielelläni. Ja nyt melkein tuota liikuntaa voisi sanoa harrastukseksi.

Eikä saa unohtaa musiikkia. Meillä soi aina vai voiko tuota sanoa soimiseksi: No kuuluu ainakin!

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #18 - 27.01.2011 klo 10:35:32
Tulosta viesti  
Luen,luen ja luen. Aloittelen uudelleen maalaamista, nyt akryyliväreillä. Aiemmin maalasin öljyväreillä, jotka tuntuvat kuivuvan liian hitaasti.
Vuoden aikana, kun olen ollut kahdessa keinonivelleikkauksessa,on tullut luettua satoja kirjoja. Yöllä, kun odottelee kipulääkkeen pelaamista, ajatukset saa mukavasti pois kurjasta olosta. Sanotaanhan, että joka ei lue, saa elää vain yhden elämän.

Sofi Oksasen Puhdistus oli just leikkauksen jälkeen liian järkyttävä, ja aloitan sen myöhemmin.
Yritän lukea Nummen Karkkipäivää, jota kehuttu, mutta en tiedä, pystynkö. Kauhutarinaa lasten kohtelusta.
Heidi Köngäs koukutti sen verran, että piti lukea koko tuotanto äskettäin. Ja on monta muuta helmeä, joista olen saanut nautiskella.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kuukernuppi
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #19 - 27.01.2011 klo 18:18:12
Tulosta viesti  
Viime vuosina olen kutonut kovasti, mutta nyt sain yhtäkkiä virkkauskilahduksen ja koukku heiluu samalla, kun katselen telkkaria.
Olen myös aina pitänyt lukemisesta ja luen kirjallisuutta laidasta laitaan. Rakkausromskut ovat oikeastaan ainoita joista en pidä lainkaan. Eniten ehkä pidän joistain Suomalaisista klassikoista, muistelmista, tietokirjoista ja vanhoista dekkareista.

Helvetissä on erityinen paikka naisille jotka eivät auta toisiaan!
Sivun alkuun

IP kirjattu

Kuukernuppi
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #20 - 27.01.2011 klo 18:19:42
Tulosta viesti  
Ja vielä sen verran, että vaikkakin rakastan muita käsitöitä, niin jostain syystä olen surkea ompelija! Ompelen vain pakolliset napit, verhojen päärmeet ja korjaukset. Muista tulee sutta ja sekundaa...

Helvetissä on erityinen paikka naisille jotka eivät auta toisiaan!
Sivun alkuun

IP kirjattu

ikki
Poissa

Sijainti: Littoinen
Vastaus #21 - 27.01.2011 klo 19:44:57
Tulosta viesti  
repolainen kirjoitti 27.01.2011 klo 10:20:18:
ikki, nyt kun minäkin olen saanut uuden lukukärpäsen, kysyisin sinulta mikä kirja on tehnyt sinuun vaikutuksen ja minkälaisia kirjoja yleensä luet ?

Tekemisen iloa !    Hymiö

Oikeastaan ihan parhaita ovat ruotsalaiset naisdekkaristit. Unohtamatta norjalaisia. Tai Patricia Cornwell. Nyt kylläkin menossa "Nenäpäivä" - joululahjaksi saatu voittaja.

Luen kaikenlaista. Jos kirja on mukaansa tempaava niin hälläväliä onko totta, tarua vai mitä.
Ihan kauppojen pokkareista olen löytänyt monta todella hyvää kirjaa. Mulla olis isot satsit kaikenmoista joista voisin jopa luopua postimaksuja vastaan. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

yhdessaeteenpain
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #22 - 08.02.2011 klo 15:58:18
Tulosta viesti  
Hei. Minä olen kova kutomaan. Kudoin lapsenlapsille sukkia ja lapasia sängyssä pitkälläni heti leikkauksen jälkeen. Minulle on laitettu uusi lonkkanivel vasemmalle. Sitten kun pystyin istumaan kudon kiikkutoulissa. Jos kutimessa on joku neulemalli joko eri väerillä tai kudontamalli yksivärisessä, on se niin mielenkiintoinen että aika kuluu pikavauhtia. Lukeminen on toinen hyvä juttu.
Voi hyvin!

Sivun alkuun

IP kirjattu

mve
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #23 - 16.03.2011 klo 21:32:04
Tulosta viesti  
Kudon, virkkaan ja askartelen. Ompelen myös aika ajoin. Puutöitä/nikkarointia harrastan mieheni puuverstaassa: koirapostteja ja semmosta pientäSilmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

mve
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #24 - 16.03.2011 klo 21:33:14
Tulosta viesti  
.....siis koiraportteja Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

konimus
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #25 - 30.03.2011 klo 20:53:36
Tulosta viesti  
Minä keksin vuosi sitten korut. Aloitin helmikoruilla, erilaisilla helminauhoilla ja rannekoruilla . Viime syksynä menin kansalaisopiston hopeakursseille. Olen ollut hopeaketju ja hopeasavi ja hopealevykursseilla. Siis iahnaa.
eiku ihanaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Sijainti: Pirkanmaa
Vastaus #26 - 18.07.2011 klo 17:22:07
Tulosta viesti  
Olen tässä miettinyt tekemistä mun sairausloma ajalle.

Ajattelin kokeilla ryijymaton tekemistä säkkikankaalle.
http://www.kaspaikka.fi/ryijy/ryijynukka_ompelemalla/index.html
sivustolta löytyi hyvät ohjeet.

Toinen käsityö jota olen säästellyt on villatakki.

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

pariisi
Nivelklubilainen
Poissa

Näillä mennään!

Vastaus #27 - 19.07.2011 klo 14:52:12
Tulosta viesti  
Pidän kovasti käsitöistä ja teenkin niitä mahdollisuuksien mukaan.
Nivelrikkoa on myös sormissa mutta kun muistaa pysyä kohtuudessa, välillä vaikeaa kun innostuu, niin hyväähän sellainen sormijumppa vaan tekee.
Työskentelyasennot vaan ovat hyvin tarkkaan mietittävä.

Viime talvena menin kudontakurssille, tein poppanapohjalle nimeämisryijyn poikani tuleville jälkeläisille.
Risa lonkkani purnasi hommasta mutta hyvin tauotettuna työ sujui kohtalaisen hyvin ja joutuisastikin.
Olin erittäin tyytyväinen lopputulokseen koska malli oli omasta päästäni ja näin lopputulosta joutui odottamaan siihen asti että sain työn pois puista.
Kolme mattoa syntyi myös talven aikana. Nekin aivan ihania.

Kudon myös mielelläni. Paksusta langasta, isoin puikon, jälkeäkin syntyy nopeasti.
Viime talvena suku ja tuttavat saivat myssyjä ja huiveja erilaisin mallein.

Viimeksi tein hihattimen pitsineuloksella ja sekin on aivan ihana. Uusi pitäisi aloittaa kun eräs ystävä sellaista toivoi.
Nyt vaan on ollut laiska kausi.

Kaapissa odottaa myös helmiaskartelutarvikkeita. Olen ostellut niitä Huuto-netistä kun on sopivia kohdalle osunut.

Harkitsen myös ensi talvena menoa hopeatyökursseille niin kun täällä jo joku olikin käynyt.

Käden työt, mitkä tahansa, ovat siitä niin ihania kun heti näkee kättensä työn tulokset.
Tulee sellainen aikaansaapa olo, sitä oloa kun ei enää työelämästä saa.

Taidankin kaivaa puikot esiin Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

pariisi
Nivelklubilainen
Poissa

Näillä mennään!

Vastaus #28 - 19.07.2011 klo 14:56:11
Tulosta viesti  
kurnaus kirjoitti 18.07.2011 klo 17:22:07:
Olen tässä miettinyt tekemistä mun sairausloma ajalle.

Ajattelin kokeilla ryijymaton tekemistä säkkikankaalle.
http://www.kaspaikka.fi/ryijy/ryijynukka_ompelemalla/index.html
sivustolta löytyi hyvät ohjeet.

Toinen käsityö jota olen säästellyt on villatakki.

Heti kävin kurkkaamassa ja päässä alkoi kehittyä ideaa..
No, antaa ajatusten ja ideoiden muhia Silmänisku.
Mielenkiintoiselta kuullostaa ja olisi siitä mukavaa että sitä voisi tehdä kotona.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #29 - 19.07.2011 klo 15:30:43
Tulosta viesti  
Mikä on hihatin?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #30 - 19.07.2011 klo 16:21:49
Tulosta viesti  
Olisiko se sellainen jota ennen sanottiin vuodenutuksi, siis sellainen jossa on pelkät hihat ja pätkä suoraa niiden välissä? Muistan lukeneeni että tälle esineelle oli keksitty uusi nimi mutta en muista oliko se nyt tuo hihatin vai jotain muuta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #31 - 19.07.2011 klo 17:39:54
Tulosta viesti  
Ahaa, olen kuullut tuollaiselle nimityksen "lukunuttu". Sitä aloinkin epäillä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

jaanuli
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #32 - 20.07.2011 klo 13:16:14
Tulosta viesti  
Minä olen virkannut jo neljä pientä peittoa (24 palaa)isoäidinneliöistä Hymiö Laitan ne matkahuollon kautta marttaliittoon, josta ne sitten jaetaan niitä tarvitseville esim. ensi-ja turvakoteihin. Isommat peitot (48 palaa) jaetaan vastaavasti mm. vanhainkoteihin ja palvelutaloihin.
Nyt sitten virkkaan "Hilma- hapsuhuivia", ihan vain kokeilu mielessä Hymiö

Aikaisemmin olen tehnyt muutaman korun helmistä, ja huovuttanut "helminauhoja". Ompelin myöskin itselleni juhlamekon häihin ja syksyllä tyttärelleni tein mekon itsenäisyyspäivän juhliin. Muutamat sukat on myöskin neulottu. Mekoista olen saanut useamman positiivisen kommentin, erityisesti äidiltäni saatu iso halaus ja kehut tuntuivat niin hyvältä Hymiö Hymiö

Käsityöt on mukavaa ajanvietettä, varsinkin kun treenaus ei aina onnistu taikka ei vaan jaksa Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

terttu
Aktiiviklubilainen
Poissa

*kohti uusia seikkailuja*

Vastaus #33 - 13.09.2011 klo 12:12:05
Tulosta viesti  
http://opettajatv.yle.fi/teemat/aine/882/886/m5283/K%C3%A4sity%C3%B6t+ja+k%C3%A4...

Hei!

Olen virkannut trikookuteista koreja ja mattoja mutta nyt löysin netistä tällaisen helpon matonteko-ohjeen, joka tehdään trikoosta palmikoiden ja sitten ommellen.

En ole vielä kokeillut mutta pian kokeilen

Erilaista tekemistä ainakin eikä käy niin paljon käsille kuin virkkaus.

Lonkka oikea 8/2011, vasen 2/2013, revisio 5/2013
Sivun alkuun

IP kirjattu

Harmonia
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #34 - 13.09.2011 klo 21:01:42
Tulosta viesti  
Heips

Ahkeria käsityöntekijöitä täältä löytyy joka lähtöön.  Hymiö Ootte energista poruhkaa.  Silmänisku

30 vuotta sitten sairastaessani polvea monta kuukautta, tein käsitöitä, virkkasin liinoja, tyynynpäällisiä, kesäjakun itselleni.  Hymiö Sitten jäivät kun lähdin opiskelemaan tänne etelään. Jotenkin en ole vaan saanut itsestäni irti, että rupeisin jotain esim. virkkaamaan. Nolostunut  Töissä käynti sen verran vie mehuja ja nää ainaiset lonkkaongelmat mietityttävät tämän tästä. Kotiaskareista aikaa myöten tullut ns. harrastusta, tykkään että koti on siisti Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #35 - 27.09.2011 klo 22:21:28
Tulosta viesti  
Kulumat käsissä siinä tilassa, että käsityöt eikä mikään käsillä tekeminen houkuta. Odotan vain että saisin kädet toiminta kuntoon. Siihen menee varmasti aikaa, kun edessä on yleiselle puolelle jonottaminen.

Arvostus käsillä tekmistä kohtaan on noussut, kun olen tajunnut, etten enää käsillänikään voi nyt enkä tulevaisuudessakaan tehdä kaikkea sitä mitä haluaisin.  Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

jatustelija
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #36 - 28.09.2011 klo 08:00:25
Tulosta viesti  
Neulon villasukkia, lapasia, säärystimiä, ihan vaan kun katson televisiota, niin siinä käsillä on jotain tekemistä. Vaihtelun vuoksi yhdistelen eri värejä ja kokeilen erilaisia lankoja. Myös lapsenlapsille pieniä villapukuja, housuja, takkeja, puseroita.

Mutta silloin kun hartiat ja niskat ovat kipeät, silloin luen. Kannan kirjastosta kassikaupalla kirjoja, joita luen yömyöhään.
Joskus tulee kyllästyminen neulomiseen sekä lukemiseen. Silloin vaan olen, nukun paljon ja levähtelen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #37 - 03.10.2011 klo 20:55:38
Tulosta viesti  
Tässä on uusin käsityö, virkattu pitsiverho parvekkeen oveen.

Pitsiverho.jpg ( 13 KB | latausta )
Pitsiverho.jpg

Sivun alkuun

IP kirjattu

Heluna
Senioriklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Keski-Suomi
Vastaus #38 - 03.10.2011 klo 21:08:28
Tulosta viesti  
Kaunis!  Hymiö Minä olen kutonut 135 cm leveää mattoa. Vähän saa kankkua venyttää puolelta toiselle, kun sukkulaa lennättää ja yrittää vielä jaloilla ylettyä polkimille, lyhyt kun olen. Hyvää voimistelua se lonkille on.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #39 - 06.10.2011 klo 11:08:20
Tulosta viesti  
Mattoa olisi varmaan kiva kutoa mutta siinä on se hankala puoli, ettei kotiin mahdu kangaspuita ja pitäisi aina lähteä jonnekin muualle kutomaan. Mahtuuko sinulla kangaspuut kotiin vai missä käyt kutomassa?

Tässä on vielä yksi hiljattain valmistunut virkkaus, "mummonruuduista" tehty torkkupeitto.

Torkkupeitto_2.jpg ( 22 KB | latausta )
Torkkupeitto_2.jpg

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #40 - 06.10.2011 klo 11:37:35
Tulosta viesti  
Eikös noita mummonruutupeittoja just kerätty pitkin Helsingin tuomiokirkon portaita jossakin marttatempauksessa?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #41 - 06.10.2011 klo 12:46:17
Tulosta viesti  
Joo, kyllä joku sellainen tempaus oli että tehtiin hirmuisen iso mummonruutupeitto jolla yritettiin Guinnessin ennätysten kirjaan, mutta tämä on ihan yksityinen eikä missään tempauksessa ollut.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Heluna
Senioriklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #42 - 06.10.2011 klo 12:46:51
Tulosta viesti  
Mulle kyllä saattais just ja just mahtua kangaspuut tänne huusholliin, mutta olen niin äpelö kankaan puihin laitossa, että siitä ei tulisi kyllä mitään. Tässä aika lähellä toimii kansalaisopiston piiri, ei taida olla puolta kilometriä enempää matkaa sinne. Siellä hoituu sosiaalinenkin puoli. Tiistai-iltaisin kokoonnutaan sinne ja silloin on myös opettaja mukana, jolloin laitetaan uusia loimia puihin, jos on tarpeen. Muuten puhua kälkätetään ja joskus keitetään kahvitkin ja joulun alla taas askarrellaan jotain kivaa jouluun liittyvää.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #43 - 06.10.2011 klo 12:57:50
Tulosta viesti  
Joo, kyllä täälläkin on kansalaisopistossa kudontapiirejä, sellaiseen voisi tosiaan joskus mennä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #44 - 07.10.2011 klo 09:33:47
Tulosta viesti  
Minä en ymmärrä oikeista kangaspuista mitään (anopilla olis mokomat, kun joskus kerkiäisi pyytää oppituntia, vanhassa karjakeittiössä majailevat), kotona on lapsena saatu kutomakehys, mutta miten noissa kansalaisdopistojen yms. puissa on, voiko siinä olla useamman ihmisen työ samaan aikaan samoissa puissa (niin että niitä jotenkin voi vaihtaa)?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #45 - 07.10.2011 klo 11:02:01
Tulosta viesti  
En usko että voi, loimien kiinnitys on kai aika monimutkainen juttu jota ei pysty välillä purkamaan. Kansalaisopistoissa yms. paikoissa on isossa salissa monet kangaspuut. Korkeintaan sillä tavalla voi tehdä, että kudotaan peräkkäin samoihin loimiin esim. monta pöytäliinaa ja sitten valmiina leikataan ne erilleen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #46 - 07.10.2011 klo 11:15:13
Tulosta viesti  
Juu, sen tiedän että töitä voi panna peräkkäin, ja olen joskus törmännyt tietoon, että puissa on tietynlaiset loimet.

Mietin vaan että kun joku alkaa tehdä sillä jotain työtä, niin sehän on sitten varattu sille yhdelle ihmiselle, joka ehtii käydä kilkuttamassa tunnin viikossa...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #47 - 07.10.2011 klo 11:38:02
Tulosta viesti  
Niin kai se on, en minä ainakaan keksi muuta vaihtoehtoa. Ilmeisesti ryhmään ei oteta enempää ihmisiä kuin sen verran, että jokaiselle riittää kangaspuut.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #48 - 07.10.2011 klo 13:30:45
Tulosta viesti  
Minä kyllä mietin olisiko mahdollista kiertää sitä tukkia jotenkin edestakaisin, niin että niiden muiden työt ovat sitten siellä edellä tai jäljessä (samoissa loimissa tietenkin...).

Mutta voi tosiaan olla, että ne puut on sitten varattu jollekulle.

(ei tunnu olevan ketää kutomisen harrastajaa paikalla - yleensä hölmöjä väitteitä esittämällä saa äkkiä reaktion aikaan...)

Sivun alkuun

IP kirjattu

Heluna
Senioriklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #49 - 07.10.2011 klo 18:29:54
Tulosta viesti  
No jos nyt sitten jonkinlainen reaktio tässä...... Silmänisku Kyllä se on niin, että vuoron perään kudotaan kyseistä kangasta. Tässä minun tapauksessani mattoa. Minä kun saan sen pikapuoliin valmiiksi, niin seuraava saa kutoa oman mattonsa omassa aikataulussaan. Meillä ei onneksi ole ketään niskaan huohottajaa, kukin saa tehdä sen mukaan, miten ehtii. On sekä työssäkäyviä kutojia että eläkeläisiä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta