Normaali aihe Polven tekonivelleikkaus (Luettu 16 166 kertaa)
Kirstikaija
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Polven tekonivelleikkaus
06.09.2010 klo 18:54:19
Tulosta viesti  
Hei,

Olen menossa keksiviikkona polven tekonivelleikkaukseen ja pelottaa vallan mahdottomasti.

Pelottaa, jos ei kaikki menekkään hyvin ja kipu on sietämätöntä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Polven tekonivelleikkaus
Vastaus #1 - 06.09.2010 klo 20:19:21
Tulosta viesti  
Hei!
Entinen työkaveri, jolle lonkkaan on laitettu tekonivel kahteen kertaan, sanoi lääkärin suusta kuulleensa viisauden: "Jos leikkaus ei pelottaisi, olisi syytä epäillä vikaa jossain muuallakin (= korvien välissä)."

Eli pelottaminen on ihan normaalia. Minulla on polven tekonivelleikkaus reilun kahden viikon päästä. Minuakin pelottaa melkoisesti, vaikka vuosi sitten tehty lonkan tekonivelleikkaus meni tosi hyvin. Olihan niitä kipuja, mutta niitä seurattiin koko ajan ja lievitystä sai tarpeen mukaan. Se minua nyt pelottaa, kun sairaala on eri. En tiedä tämän sairaalan käytäntöjä kivunlievityksen suhteen, vaikka olen synnyttänyt siellä kolme lasta.

Luulisin, että kaikissa sairaaloissa on käytössä kipuasteikko, jolla voi ilmoittaa, kuinka kovaksi kivun tuntee. 0 = ei lainkaan kipua, 10 = sitä kovempaa kipua en pysty kuvittelemaan. Kaikki kivun tunteminen on yksilöllistä. Muistelen, että lonkkaleikkauksen jälkeen valvomossa korkein sanomani numero oli 6. Sitten sain kipuun lääkettä. Suurimman osan ajasta kipu oli noin 3 eli melko lievää kipua. Tätä asteikkoa voi etukäteen miettiä, mihin kohtaan minkäkin hetken kivun laittaisi.

Kirstikaija, tottakai jokin asia voi leikkauksessa mennä pieleen. Todennäköisyys on kuitenkin hyvin pieni. Itse jätän itseni niihin isompiin käsiin, jotka liikuttavat myös lääkäreiden käsiä ja koko maailmankaikkeutta.

Mene turvallisella ja luottavaisella mielellä leikkaukseen ja tule sitten kertomaan meille kuulumisia, kun pystyt.

Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kirstikaija
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #2 - 06.09.2010 klo 23:05:59
Tulosta viesti  
Hei,

ja kiitos rohkaisevista sanoista. Kirjoittelen kuulumisia kunhan kotiudun sairaalasta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

leemari
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Aurinkoa elämään!!

Sijainti: etelä-karjala
Vastaus #3 - 07.09.2010 klo 10:16:59
Tulosta viesti  
Hei kirstikaija!!Hyvin kaikki sujuu!!Pelottaminen on aivan normaalia tunnetta.Ennemminkin olisi epänormaalia ,jos ei yhtään jännittäs.Myös itse pelkäsin kovasti,kun oli toinen osa ja tiesi mitä operaatio sisältää,mutta tsemppasin itteeni,että itse en mitään voi,jätän itteni osaavien ihmisten käsiin,tapahtukoon mitä vaan,se kummasti vaan rauhoitti mielen.Kokeilehan!! Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #4 - 07.09.2010 klo 12:00:18
Tulosta viesti  
Minä menin ensimmäiseen leikkaukseen (oikea lonkka) kauhusta kankeana, mutta toista (vasen lonkka kolmen viikon kuluttua) en enää pelännytkään, kun ensimmäinen ei ollut mitenkään kamala. Antoivat esilääkkeiden mukana jotain sellaista josta tuli ihan epätodellinen olo, niin etten ollut köyhä enkä kipeä. Myös kipupumppu toimi hyvin.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

repolainen
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 07.09.2010 klo 15:29:51
Tulosta viesti  
Hei !
Tsemppiä ja rauhallista mieltä leikkaukseen ! Ymmärsinkö oikein että sinun leikkaus on huomenna.  ? Ole rohkea !
Minulla tulee polven tekonivelleikkauksesta torstaina 2 viikkoa, jolloin tikit myös poistetaan. Leikkaus tapahtui Peijaksessa.
Kipuja tietysti on, mutta niistä kaikista selviää. Ihanaa on saada jalka kuntoon. Minulla on nyt molemmat polvet uusittu, vuodenvaihteessa pitäisi alkaa näkyä " tuloksia ".  Kärsimätön ei saa olla, nämä haavat paranevat vain ajan kanssa.  Kaikille " potilaille " toiveikasta jatkoa ! T. Marita

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kirstikaija
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #6 - 15.09.2010 klo 17:10:56
Tulosta viesti  
Hei, polven tekonivelleikkaus nyt takana ja muutama päivä jo kotona.

Leikkaus sujui hyvin, mutta kipulääkityksestä tuli ongelmia. Minä kun kuulun ihmisryhmään, joille eivät opiaatit eli lääkkeet, jotka vaikuttavat keskushermostoon eivät sovi. Myös Panacod kuuluu tähän ryhmään.

Aluksi oli pari päviää kipupumppu, mutta kun letkut siitä irtosivat, ei uusia enää laitettu. Jouduin pakkosyömään opiaatteja.

Koin voimakasta pahoinvointia, huimausta, hengenahdistusta, eikä kukaan tuntunut välittävän tilanteestani.

Nyt olen kotona ja kipulääkkeinäni on Arcoxia 120 mg x 1 ja Panadol 1 g x 3.  Tuntuu, että lääkitys kipujen suhteen ei ole kohdallaan; yösärky pahinta.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #7 - 15.09.2010 klo 18:22:07
Tulosta viesti  
Minulla oli ongelmia siinä vaiheessa kun piti ruveta pärjäämään suun kautta otettavilla lääkkeillä, vaikka pystyn syömään opiaatteja ilman mitään vaikeuksia. Mikään ei kuitenkaan tahtonut riittää. Ongelma helpotti kyllä aikaa myöten kun kivut vähenivät, sitten rupesi jo lääkityskin tehoamaan. Leikkauksen jälkeen on kuitenkin se lohdutus, että nyt ollaan menossa parempaan päin eikä pahempaan. Sinulla on kyllä ylimääräinen hankaluus tuossa että opiaatit eivät käy, mutta ehkä lääkäri löytäisi jonkin muun toimivan yhdistelmän jos ottaisit häneen yhteyttä.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

safiris
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 15.09.2010 klo 20:36:00
Tulosta viesti  
Tsemppiä Sinulle Kirstikaija. Minulla laitettiin tekonivel helmikuussa. Kivut oli aika hirveät, vaikka minulle kävi kaikki lääkkeet. Pyysin lisää omalta lääkäriltä, kun sairaalan lääkärin antamat lääkkeet ei riittänyt. Kysy, miten paljon voit todella ottaa lääkkeitä. Päivä kerrallaan, kyllä se vielä helpottaa Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu