Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Normaali aihe Harrastuksia (Luettu 68 863 kertaa)
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Harrastuksia
13.05.2010 klo 18:06:27
Tulosta viesti  
Mitä harrastuksia teillä on, joilla piristätte mieltänne nivelvaivoista huolimatta tai joihin toivotte voivanne palata leikkauksen jälkeen? Täällä on aivan muun asian yhteydessä komea kalansaaliin kuva

http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1156273493/60#60

ja ratsastuksesta ja sen mahdollisuuksista on puhuttu paljonkin. Mitä muita harrastuksia teillä on? Minulla on käsityöt, melkein kaikki mitä voi kankaasta ja langasta näpertää. Harmillinen puoli siinä on se, ettei siinä saa liikuntaa, mutta onneksi kangaskauppa on runsaan kilometrin päässä, joten siitä tulee väkisinkin ainakin jonkin verran hyötyliikuntaa.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Harrastuksia
Vastaus #1 - 14.05.2010 klo 07:38:08
Tulosta viesti  
Hei! Minä olen harrastanut koko ikäni liikuntaa eri muodoissa. Nyt kun polvessa on tekonivel, siirryn kuntopyöräilyyn ja pyöräilyyn, vesijuoksuun, sauvakävelyyn ja kuntosaleiluun, talvisin aion jatkaa perinteisellä hiihotavalla hiihtämistä. Minä olen tottunut liikkumaan raskastakin hikiliikuntaa ja kroppani kaipaa sitä, joten en voi kuvitellakaan vaihtavani harrastuksia pois liikunnasta. Onneksi sopivia lajeja löytyy. Tosin toinen nivelrikkoinen polveni oirehtii liikkumisesta, mutta onneksi se ei vielä särje jatkuvasti, joten se ei pahemmin häiritse harrastuksiani.  
Niin, minä pidän myös teattereissa, elokuvissa ja konserteissa käymisestä ja lukemisesta. Niiden parissa aika kuluu myös mukavasti. Musiikki on myös lähellä sydäntäni ja olen soitellut jonkin verran pianoa ja kitaraa ja laulanut omaksi ilokseni siinä ohessa. Hymiö Kliseinen Näiden harrastusten avulla minä kohotan mielialaani ja yritän pysyä vireänä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

lexie
Poissa

Sijainti: Lappi
Vastaus #2 - 15.05.2010 klo 09:38:58
Tulosta viesti  
Sirpen tavoin liikunta on ykkösharrastus; kuntosalilla tulee käytyä 3-5 kertaa viikkoon, sen lisäksi lenkkeilen ja rullaluistelen sekä soutuspinnaan Hymiö nyt aloitan taasen uuden harrasteen, row-pumpin, joka tarkottaa sitä, että ekaks soudetaan 20 min ja sen päälle tehdään ohjatusti punteilla pumppi.

Lisäksi luen paljon, katon leffoja ja sarjoja (osaan koukuttaa itteni lahjakkaasti, nyt menossa NYPD Bluen 3. tuotantokausi Kliseinen ), kuuntelen musiikkia.

Ja tokihan noi koirat on pakko mainita harrastukseksi Hymiö

*eläminen on eri asia kuin elossa pysyminen*
Sivun alkuun

IP kirjattu

kipuilija84
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 01.06.2010 klo 21:01:19
Tulosta viesti  
uinti,vesijuoksu,sauvakävely,kävely,kotijumpat,=)
leffat,lukeminen =)

Sivun alkuun

IP kirjattu

hth
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Jep Jep

Vastaus #4 - 21.06.2010 klo 02:45:59
Tulosta viesti  
Harrastuksista konkreettisin on koirat, 2 australianpaimenkoiraa, toinen 7 ja toinen 9 v. Ne kuljettavat minua päivittäin lenkillä. Heidän kanssaan käyn metsässäkin kulkemassa. Siis sen minkä voin. Ne ovat kyllä olleet korvaamattomia karvakasoja sairastellessa. Osaavat lukea ihmistä paremmin kuin minä niitä, luulisin.

Lisäksi kirjat on mullekin tärkeitä. Ne rentouttaa ja vie mennessään ajatukset tästä oikeasta maailmasta.

Musiikki on mulla työnä, joten soittaminen ja musiikin kuuntelu sekä opettaminen on arkipäivää. Silti siitä huolimatta huomaan joskus saavani ihan samanlaisia kiksejä "työstäni" kuin se olisi harrastus. Onneksi soitan sellaisia soittimia mihin jalkoja ei tarvita. Välillä olen miettinyt että jos olisi esim. urkuri kirkossa, harmoonin soittaja tai muuta vastaavaa... ei hyvä.

Käsitöitä teen myös aina välillä. Innostun useinmiten kutomaam. Lisäksi tarvitaessa näpertelen ja askartelen kaikennäköistä, tosin nämä on yleensä sellaisia ollut viime aikoina, etten ole jaksanut kun kivut ovat vieneet energiaa. TÄmä kun vaatii ajattelemista  Silmänisku

Leffoja katselen monesti samalla ajatuksella kuin kirjoja eli vievät ihanasti ajatukset pois arkipäivän pyörteistä.

Viimeisin  mutta ei vähäisin on puutarhahoito. Minulla se on luonnontilassa, mutta silti nautin jokaisesta haravoinnista ja pienestäkin hommasta mikä puutarhassa tulee tehtyä. Siellä pääsee nauttimaan vielä vuodenaikojen kauneudesta.

Mitä haluaisin harrastaa: haluaisin oppia tunnistamaan lintuja, sekä laulusta että ulkonältä, haluaisin tunnistaa myös kukkasia, haluaisin harrastaa matkustamista... ehkä sitten joskus tulevaisuudessa... Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

leemari
Poissa

Aurinkoa elämään!!

Sijainti: etelä-karjala
Vastaus #5 - 21.06.2010 klo 09:22:43
Tulosta viesti  
Minulla harrastukset hyvin suppeat.Aiemmin oli kyllä enempi.Vesijumppa uusi,jota olen itselleni luvannut alottaa syksyllä.(jahka tästä toivun)Sauvakävely,pyöräily ja kuntopyöräily,lukeminen,kirjoittelu,Nivelpiirissä olo,lapsenlapset se suurin Hymiö
Olen huomannut,kun ikää tulee,niin se lähteminen ja kehtaaminen hiipuu.Vaikka eihän tässä ikäloppuja olla. Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 21.06.2010 klo 10:32:36
Tulosta viesti  
hth kirjoitti 21.06.2010 klo 02:45:59:
Harrastuksista konkreettisin on koirat, 2 australianpaimenkoiraa, toinen 7 ja toinen 9 v. Ne kuljettavat minua päivittäin lenkillä. Heidän kanssaan käyn metsässäkin kulkemassa. Siis sen minkä voin. Ne ovat kyllä olleet korvaamattomia karvakasoja sairastellessa. Osaavat lukea ihmistä paremmin kuin minä niitä, luulisin.

Onko australianpaimenkoira se vähän "peruspystärin mallinen", schäferin kokoinen mutta tanakampi, jännän oranssinpunainen otus, jossa kuulemma on dingoakin seassa? Appivanhemmilla oli sellainen ja muutaman kerran näin että koira oli oikeasti paikallaan "karjanajossa". Vanhemmiten olivat sitten koira ja emäntä yhtä pyöreitä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

hth
Poissa

Jep Jep

Vastaus #7 - 22.06.2010 klo 01:12:47
Tulosta viesti  
Aussit, niin kuin heitä kutsumme, on kyllä schäferin kokoisia ja muistuttavat paljolti yleisemmin tunnettuja Border collieta, mutta isompia, tanakampi. Värejä on neljää eri perussorttia eli red ja blac (red tarkoittaa ruskea tässä) ja sitten noista on sellaisia ns. merlekuvioisia joilla on sellaisia hassuja väriläiskiä. Väritykset voi olla siis todella erilaisia.

Näiden taustalla on useita eri koirarotuja kun amerikassa missä rotu siis on oikeasti, nimestään huolimatta, kehittynyt. Vaikea sanoa onko tuo appivanhempiesi koira aussi vai esim. joku Australian karjakoira tai joku muu.

Näitä kyllä käytetään erityisesti nautojen kanssa Amerikassa, mutta myös lampaiden, ovat vieläkin paljolti työkoiria. TAustastaan huolimatta ovat kyllä mahtavai perhekoiria jos vaan jaksaa heidän energiansa ja pääsee sitä purkamaan, sekä fyysisellä että psyykkisellä tasolla Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 22.06.2010 klo 09:03:30
Tulosta viesti  
Google antoi vastauksen - australiankarjakoira se appivanhempien koiruus olikin. Laitumelle kirmaavat ammut piti oikein hyvin järjestyksessä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

lexie
Poissa

Vastaus #9 - 16.11.2010 klo 20:40:33
Tulosta viesti  
Laura_vm60 kirjoitti 22.06.2010 klo 09:03:30:
Google antoi vastauksen - australiankarjakoira se appivanhempien koiruus olikin. Laitumelle kirmaavat ammut piti oikein hyvin järjestyksessä.
Mun miehelläni oli tämmönen punanen karjis vielä muutaman vuoden sillon kun alettiin seurustella Hymiö vauhikas koiruus, paljon liikuntaa ja tekemistä vaatii!

Muoks; aloitin jääkiekon peluun pitkän tauon jälkeen taas tänä syksynä!

Vuoden alussa uskaltauduin taas juoksulenkeillekin, kun päkiäkivut ovat häipyneet. Toivottavasti nyt nämä polvioireet katoaisivat kanssa, veikkaan tosin että on kyse ylirasituksesta kun oon turhan taajaan lenkkeillyt.. (mulla tuppaa mopo herkästi karkaamaan käsistä..)  Nolostunut
« Viimeksi muokattu: 21.01.2011 klo 15:01:49 Kirjoittaja lexie »  

Sivun alkuun

IP kirjattu

kellokoski
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: mäntsälä
Vastaus #10 - 14.03.2011 klo 17:32:18
Tulosta viesti  
Kuntosali ja vanhat autot, musiikki silloin tällöin, lukeminen kun ehtii lorvailu Virnistys

vasen marathon leikkaus 2009 syksy
Sivun alkuun

IP kirjattu

Henu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #11 - 15.03.2011 klo 21:23:22
Tulosta viesti  
Minulla on ollut ratsastus ja toivottavasti syksyllä pääsen palaamaan sen pariin.Ja sitten on vesijuoksu.Koirien kanssa lenkkeily.Kirjojen lukeminen ja leffojen katselu. Valokuvaus.Silmänisku
« Viimeksi muokattu: 10.04.2011 klo 17:20:56 Kirjoittaja Henu »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

mve
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #12 - 16.03.2011 klo 12:06:18
Tulosta viesti  
Liikunta: voimistelu, kuntosali, spinning talvella ja kesällä ulkofillarointi. Kaikenlainen käsillä tekeminen ( ompelu, kutominen, askartelu), puutarhanhoito ja eläimet. Hevoset pistin pois viime syksynä, kun jalat eivät vaan kestäneet. Kaksi koiraa jäi ja pari kissaa;)

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #13 - 16.03.2011 klo 12:20:30
Tulosta viesti  
Lukeminen,piirtäminen,huoltajana olo lasten liikkaharrastuksessa.Joka nyt ollu tauolla olosuhteiden pakosta Vihainen

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 16.03.2011 klo 17:24:48
Tulosta viesti  
Minä olen harrastanut perinteistä hiihtoa, kuntosaleilua, kuntopyörällä ajoa, sauvakävelyä, silloin kun ehtinyt vesijuoksua, lukemista, opiskelua, koirien lenkkeilyttämistä. Yritän liikuttaa itseäni päivittäin, jotta mieli pysyisi vireänä ja nivelet notkeana. Lisäksi aika kuluu perheen parissa. Soittelen omaksi ilokseni pianoa ja kitaraa ja laulelen lapsenlapseni (2-vuotias) kanssa lasten lauluja.
Muutaman viikon päästä tulee pieni pysähdys, kun menen oikean polven tekonivelleikkaukseen. Leikkauksen jälkeinen jumppa ei aivan vastaa sitä, mihin nyt olen tottunut.
Kävin sairaalassa ennakoivalla käynnillä ja taas muistui viime kevät ja sen ohjelmat mieleen. Onneksi oikean polvenkin saa kuntoon ja sitten voi unohtaa polvivaivat ja säryt, joita on jo jatkunut riittävän monta vuotta. Kaikki alkoi vasemman polven leikkauksesta vuonna 1998. Oikea polvi oli vuorossa 2002 ja samaa rataa välillä jopa tiiviimpänä on jatkunut tähän asti. Vasta vuosia jälkeenpäin luin 1998 lausunnosta sanan chondromalacia, jonka merkityksen omalla kohdallani tajusin vasta viime vuoden tammikuussa.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Rampe61
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #15 - 24.03.2011 klo 15:11:26
Tulosta viesti  
voiskohan sitä jo nyt ( polven puolitekonivelen laitosta 5,5 vkoa aikaa) alkaa salilla käymään. En ajatellut niinkään voimailua vielä vaan lähinnä kuntopyöräilyä ja soutu vois olla hyvä..?
Syynä tähän se että nyt on kamalan liukasta ulkona ja jotain liikuntaa kroppa kaipailee. 

Onko vielä liian aikaista?

Sivun alkuun

IP kirjattu

kellokoski
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: mäntsälä
Vastaus #16 - 27.03.2011 klo 10:45:18
Tulosta viesti  
ei ole mielestäni, kunhan tekee maltilla ja rauhallisesti. Noi lajit ovat parhaita, mielestäni.
Itse tein ikkunaostoksia kauppakeskuksissa siis isoissa, tasaiset lattiat, ei liukasta, kahviloita, joissa voi lepuuttaa itseään Virnistys

vasen marathon leikkaus 2009 syksy
Sivun alkuun

IP kirjattu

Raakel
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #17 - 29.03.2011 klo 21:26:34
Tulosta viesti  
Liikkuminen kaikissa muodoissa! Kliseinen
Pienestä pitäen, fyysisen työn lisäksi. Vuodenaikojen mukaan. Talvella hiihtoa ja laskettelua, sitä viimeistä nykyään vain lasten perheiden loma-aikoina yhdessä. Uinti uimahallissa, puutarhatyöt, käsityöt, lapsenlapset. Lukeminen kun ehtii. Pusu
Molempien lonkkien leikkauksen jälkeen olen hiihtänyt n 250 km. Leikkauksesta on pian 6 viikkoa aikaa. Palailen entisten harrastusten pariin pikkuhiljaa. Liike on lääke!  Mahtava

Sivun alkuun

IP kirjattu

konimus
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #18 - 30.03.2011 klo 20:48:42
Tulosta viesti  
Rampelle sanoisin, että kannattaa kysyä terkkarista lainaksi kuntopyörää niin ei välttämättä tarvitse lähteä salille, jos siellä ei vielä muuta pysty tekemään. Minä ainakin sain 3 kuukaudeksi sen pyörän lainaan ja kun tykästyin siihen niin sen jälkeen ostin huutonetistä oman.

Sivun alkuun

IP kirjattu

reino
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Hyvinkää
Vastaus #19 - 01.06.2011 klo 07:58:03
Tulosta viesti  
Täältä yksi ääni moottoripyörille ja erityisesti isoille enduroille.

Lonkkani viikko sitten leikannut kirurgi ei pitänyt harrastukseni jatkoa mitenkään mahdottomana vaan jopa suunnitteli (ja toteutti myös) laajemmin liikkuvan vaihtoehdon harrastusta ajatellen. Aika sitten näyttää kuinka homma jatkossa onnistuu. Kyllähän koipea varmaan tarvii ainakin vähän enemmän varoa...

Tässä puuhassa yhdistyy moottoriurheilun hauskuus ja kova fyysinen rasitus. Myös stressin purkajana enduro on hyvä. Jos herpaannut keskittymisessä sekunniksikin, voit olla jo nurin. Ja siihenhän ei ole juuri varaa Järkyttynyt

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #20 - 01.06.2011 klo 20:41:25
Tulosta viesti  
Juu, on tuo enduro kovan kunnon laji, eikä vain moottoripyörän satulassa istumista. Kaatuahan et enää saa, kun lonkassa on varaosa, joten skarppina pitää olla. Meillä pojat harrastaa enduroa ja käyvät kisoissakin. On tullut sivusta seurattua tuota lajia useamman vuoden. Tiedän yhden endurokuskin, jolla on tekonivellonkassa, joten ei enduron harrastus tekoniveleen lopu.  Hymiö
« Viimeksi muokattu: 02.06.2011 klo 12:03:34 Kirjoittaja SIRPE »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

reino
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #21 - 02.06.2011 klo 10:41:01
Tulosta viesti  
Minäkin kuulin ilmeisesti samasta veikosta toisaalta. Taitaa olla ihan huipputekijöitä. Meikäläisellä iän (54 v), lonkkavaivan ja painon karttuessa vauhti on jo hiipunut. Nyt kun saa taas lonkan liikkumaan ja painon hallintaan, niin eiköhän tuota hommaa voi ihan harrastepohjalta jatkaa mukavasti. On se vaan niin hauskaa... Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #22 - 02.06.2011 klo 10:45:31
Tulosta viesti  
Eikö siitä enduroveikosta ollut joskus juttu Niveltiedossa, muistelen että olisin sellaisen lukenut, vai olikohan se jossain muussa lehdessä.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #23 - 02.06.2011 klo 12:11:20
Tulosta viesti  
On tuo tietämäni kuski huipputekijöitä. Saattaa olla, että joskus hänestä on ollut jossain lehdessä artikkeli, kuitenkin kuulin asiasta enduropiireistä.
Harrastepohjaisenakin laji on haastava ja varmasti mukaansatempaava. Keli kuin keli, niin lajiin on sama viehätys, vaikka luulisi ravan roiskuessa ja pakkasen puriessa innostuksen laimenevan, niin sitä ei tapahdu. Meidän keskimmäinen poikamme ajoi Päitsinkin kovassa pakkasessa läpi ja oli onnellinen kaiken tuon kylmyyden ja satulassa istumisen jälkeen, kun maaliin pääsi. Kyllä elämässä pitää olla asioita, joihin on palo ja innostus ja joista ammentaa voimavaroja niitä heikompia ja huonompia hetkiä vasten.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2011 klo 12:50:23 Kirjoittaja SIRPE »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

wilma
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Älä ole parempi ko toinen;
ole semmonen ko olet

Sijainti: länsi-lappi
Vastaus #24 - 03.06.2011 klo 10:09:19
Tulosta viesti  
Just, harrastuksia pitää olla, jotain mikä saa elämän tuntumaan kivalle..
Moottoripyöräilyyn olen itse hurahtanut ihan totaalisesti, matkapyöräilyyn siis. Multa leikattiin olkapää pari viikkoa sitten ja nyt odottelen paranemista. Ei kestä käsi vielä yhtään mitään... parempi kai parannella ensin rauhassa itsensä. Vaikeaa se vaan mulle on...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hallinnoija
Nivelklubin administraattori
Poissa

Vastaus #25 - 03.06.2011 klo 12:12:07
Tulosta viesti  
Oikein muistettu, Niveltiedossa on ollut juttu Tuomaksesta numerossa 3/2008. Ohessa juttu "eripainoksena" Nivelklubilaisille. Hymiö

NT0803_Enduroa.pdf ( 171 KB | latausta )
Sivun alkuun
IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #26 - 03.06.2011 klo 12:48:49
Tulosta viesti  
Tuomashan on viime vuoden SM-mestari enduron 250 kuutioisten nelitahtiluokasassa. Ilmeisemmin leikattu lonkka pelittää hyvin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Feniks
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nautin elämän pienistä
iloista

Sijainti: Pk-seutu
Vastaus #27 - 06.06.2011 klo 13:04:53
Tulosta viesti  
Näin lumettomaan aikaan puutarhassa möyriminen on ehdoton ykkösharrastukseni. Talviajaksi pitäisi itsenikin löytää mieluinen, nivelystävällinen liikuntaharrastus. Kahden burmankissani kanssa touhuamisesta nautin suunnattomasti, se on varsinaista balsamia sielulle! Heitä vien myös kävelylle valjaissa Hymiö Lukeminen on ihanaa, välillä tosin vaikea keskittyä kipujen takia, silloin selailen lehtiä. Niin ja kokkaushan on aina rentouttavaa.

Nivelrikko sormet, ranteet ja varpaat
Sivun alkuun

IP kirjattu

reino
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #28 - 08.06.2011 klo 07:45:03
Tulosta viesti  
Kun en varmaankaan pääse prätkäni selkään vielä tänä kesänä, päätin elvyttää nuoruuteni rakkaan harrastuksen valokuvauksen. Koska leikkaus tuli julkisista varoista omien sijaan, tuntui, että nyt oli aika toteuttaa pitkäaikainen haaveeni ja hommata kunnon kamera. Noilla pokkareilla kun ei saa kunnon kuvia kuin loisto-olosuhteissa.

No eilen sitten postipoika toikin paketin. Nikonin harrastajajärkkäri kahdella objektiivilla ja hiluilla. Nyt vaan lenkille kamera kaulassa vanhoja taitoja verestämään  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #29 - 08.06.2011 klo 09:20:31
Tulosta viesti  
Uskalsit postimyynnistä ostaa? Minä hankin pari vuotta sitten järkkärin, mutta menin kyllä ihan alan erikoisliikkeeseen ja kokeilin käteeni. Ensimmäisestä mitä myyjä tarjosi, totesin käteen otettuani, että ei, tämä ei ole minun kamerani (en muista mikä se oli, mutta jotain tunnettua mallia). Mukaan lähti sitten Canon ja kaksi erimittaista putkea. Makrosta olen vielä haaveillut... (valokuvausta harrastamattomille: lähikuvaobjektiivi, tuppaavat olemaan tyyrhitä)

Sivun alkuun

IP kirjattu

reino
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #30 - 08.06.2011 klo 11:37:06
Tulosta viesti  
Joo, uskalsin ostaa Rajalan nettikaupasta. Olin tutustunut kameroihin jo etukäteen ja netistä lueskelin kaiken mahdollisen tiedon, testit, käyttäjäkokemukset jne. Toisaalta kun olen hommaa aikoinaan harrastanut, oli aika selvää, mitä  oikeastaan kameraltani haluan. Tyttärellä on Canonin järjestelmä eli minunhan piti tietysti ostaa Nikon,että saadaan kunnon kisa aikaiseksi. Lähinnä hintaluokkan valinta oli haaste. Isolla rahalla saisi vaikka mitä (harrastajalle useinmiten turhia) herkkuja, mutta vähemmälläkin pärjää ja ero pokkareihin on aina valtava esimerkiksi hämäräkuvauksessa. Eli matkaan tarttui Nikon D5100 18-55 ja 55-300 kuvanvakainzoomeilla + tarpeelliset lisäkilkkeet.

Nyt homma menee vielä kuivaharjoitteluna kameraa sohvalla näpelöidessä ja manuskaa silmät killissä selatessa. Vaan eiköhön meitsi kohta pääse tositoimiin. Ainakin heti kun saa heitettyä nuo kepit huitsin nevadaan...  Kliseinen

Tuon lyhyemmän zoomin pienin tarkennusetäisyys on 25 cm. Laitoin jo heti eilen tilaukseen Kenkon loittorengassarjan, jolla tarkennusetäisyyttä saa portaittain pienennettyä eli suurennusta kasvatettua. Tällä kolmen renkaan setillä makrotoiminnon saa aikaiseksi varsin kätevästi ja kohtuu edukkaasti. Ainoa mainittava haittapuoli on objektiivin valovoiman väheneminen renkaiden määrän ja suurennuksen kasvaessa. Mutta eiköhän enimmät makrokuvaukset tehdäkin päivänvalolla, jolloin tuo ei ole mikään ongelma.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #31 - 08.06.2011 klo 11:53:09
Tulosta viesti  
Loittojen kanssa tarkennus vain alkaa olla haastavaa...

Siltä alalta kokemusta on wanhasta cunnon Exacta Varexista* (tuolla se on vieläkin, ja siihen on katkennut diafilmi sisään Surullinen En ole vieläkään keksinyt mistä löytäisin jonkun joka sen pystyisi pelastamaan - vanhanaikainen kehityspurkki olisi jossain ja luultavasti saisin filmin siihen pelastetuksi, mutta siitä eteenpäin...).

*Ensimmäinen kinofilmikokoa käyttänyt järjestelmäkamera - vehkeestä löytyi ominaisuuksia, jotka ovat yhä harvinaisia. Mutta ei takuulla mitään automatiikkaa!

Sivun alkuun

IP kirjattu

reino
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #32 - 08.06.2011 klo 12:05:46
Tulosta viesti  
Entisessä elämässä kuvailin Pentaxin kinojärkkärillä ja makrokuvat loitoilla. En koskaan edes tullut ajatelleeksi, että tarkennuksessa olisi ollut jotain erityistä vaikeutta. Vaan voipihan se olla, että kunnon makro-objektiivilla elämä olisi vielä helpompaa...?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #33 - 08.06.2011 klo 17:57:19
Tulosta viesti  
Kamera on ok juttu.
Minä hankin  Canon 500D:n. Ajatus oli,että voisi hyödyntää vanhaa zoomia (ei canon), vaan eipä onnistunut. Lukitusrjärjestelmässä muutoksia... Ostin sitten 300mm:n zoomin. Rajaan kuvia sitten hieman tarkemmiksi tietokonella.

Toipilasaikana kuvasin pihan eläimiä. Yllättävän paljon niitä tuli: Kani, jänis, orava, sepelkyyhky, räkättirastas, mustarastas, käpytikka, västäräkki, punarinta jne. Sittemmin kävin kuvaamassa karjuja Kuhmossa itärjalla. Siellä tallusteli 8-10 karhua ja 4 sutta, joten tarkennus ei tärisevien käsien vuoksi aina onnistunut Virnistys. Onneksi kamera oli tiukasti jalustassaan. Upeita kuvia tuli ja jalan kivut unohtuivat hetkeksi.(www.articmedia.fi).

Sivun alkuun

IP kirjattu

reino
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #34 - 03.08.2011 klo 17:26:48
Tulosta viesti  
Kamerankin kanssa on tullut tässä toipuessa touhuttua, mutta tänään täräytin prätkäni (KTM 625 SXC valkokilpienska) ekaa kertaa koemielessä käyntiin ja ajelin parisen tuntia isompia ja pienempiäkin latuja ihan rauhallisesti ja varoen.

Leikkauksesta on nyt tasan yhdeksän viikkoa ja hyvinhän tuokin homma sujui  Hymiö Edellisestä ajokerrasta oli jo yli vuosi, kun vanha lonkka esti lopussa ajamisen kokonaan. Kyllä oli herkkua...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Heluna
Senioriklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Keski-Suomi
Vastaus #35 - 03.08.2011 klo 17:48:47
Tulosta viesti  
Mulle riittää ihan tavallisella fillarilla ajelu. Eilen kävin "kylällä" asti eka kerran leikkauksen jälkeen. Kaikki mäet jaksoin polkea ja tuntui ihan mahtavalta. Matkaa tuli n. 15 km.

Sivun alkuun

IP kirjattu

lumihanhi
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #36 - 05.08.2011 klo 00:15:51
Tulosta viesti  
Liikunta, varsinkin nyt, kun taas pystyy kohtalaisen hyvin liikkumaan. Kävely on muuttunut sauvakävelyksi, kun kyynärsauvojen jälkeen tuntui varmemmalta ottaa tukea kävelysauvoilla. Pyöräily luonnossa on paljon antoisempaa kuin kuntopyöräily 'työhuoneessani'. Muutamia lenkkejä on nyt tullut poljettua ja tänään taas on vuorossa pyöräily. Nurmikonleikkaus on aina ollut minun lempilajejani ja nyt kun siippa uskalsi jättää minut yksin kotiin muutamaksi päiväksi, niin varmaankin käynnistän leikkurin tänään ja nautin! Pilatesjumpan aloitan kun olen käynyt kontrollissa (16.8.).
Rakkain harrastukseni saa vielä odottaa, kun jostain syystä tänäkesänä 'luovuus' on ollut hukkateillä, mutta eiköhän sekin vielä takaisin löydä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mariza
Poissa

Päivä kerrallaan!

Sijainti: Kanta-Häme
Vastaus #37 - 11.06.2012 klo 19:25:53
Tulosta viesti  
Liikunta on mullakin aina kuulunut elämään, tavalla tai toisella.

Uusi lonkka täyttää ensi lauantaina puoli vuotta ja alan olla taas treeneissä siinä missä ennen lonkan romahtamista, reilut 2 vuotta sitten.

Pari vuotta sitten mukaan tuli myös vaellus. Kroatian iki-ihanat kansallispuistot vesiputouksineen vei mennessään ja nyt on hiukan vaellettu miehen kanssa myöhemminkin.

Aavee tuolla jalkojen pituusero-ketjussa halusi kuulla lisää projektistani nimeltä Kilimanjaro.

Olen tosiaan nyt leikkauksen jälkeen aloittanut nousujohteisen treenin jonka tavoitteena on saada mut siihen kuntoon että pääsen kiipeämään Kilimanjarolle vuosien 2013/2014 vaihteessa jolloin 50 vuotta tulee elämän matkamittariin.

Onneksi on vielä 1,5 vuotta aikaa treenata Silmänisku
Hapenottokyky on se haasteellisin, kun juosta en enää saa Surullinen
Mutta keinoja löytyy kyllä, uusimpana nyt ylämäkitreenit. Entisen laskettelukeskuksen rinteet ovat nyt tehokäytössä. Sauvoilla pinkaistaan ylös, sykettä tasaten palataan alas, ja taas takaisin ylös. Aerobinen hoituu sillä että koira vaatii tunnin lenkin päivittäin, reipasta vauhtia mennään. Ja lisäksi sitten kuntopyöräilyä ja salitreeniä lihaskunnon parantamiseksi. Personal Trainer on mukana projektissa, yksin tuskin saisin mitään aikaiseksi.

Tuo Kilimanjaro on ollut mun tavoite jo varmaan kymmenen vuotta. Sitten tuli tää lonkan vaihto tähän väliin, mutta ei onneksi koko projektia vaarantanut.

Sivun alkuun

IP kirjattu

aavee
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Mä relaan, relaa säkin!

Sijainti: Kerava
Vastaus #38 - 11.06.2012 klo 21:51:01
Tulosta viesti  
Huikeaa  Kliseinen ! Reilu vuosi sitten tuli tv:stä ohjelma, jossa erilailla vammaiset ihmiset kiipesivät jollekin vuorelle Etelä-Amerikassa. Mukana olivat ainakin sokea, kuuro, useampi amputoitu joilla oli jalkaproteesit (yksi tai molemmat jalat) ja ainakin yksi henkilö pyörätuolissa. Jo tuolloin tuli mieleen, että vahva tahto vie vaikka läpi harmaan kiven. Jo treenaaminen tuon tyyppiseen fyysiseen ponnistukseen vaatii paljon päättäväisyyttä ja sitoutumista. Wau, mahtavaa että sinä Mariza olet ottanut tuommoisen "haasteen" vastaan. Vähän olen kateellinen  Hymiö

spinaalistenoosi +2x polven tekonivel + 2x lonkan tekonivel
Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #39 - 11.06.2012 klo 23:09:33
Tulosta viesti  
harrastuksina koiran kanssa ulkoilu, kuntopyöräily, puutarha, ompelu, virkkaus, kaikenlainen pikkunäpertely... Joogassa kävin aiemmin, vaan selkä ei tykännyt, olin aina pari seuraavaa päivää vielä kipeämpi - se oli kyllä muutoin mukavaa, ehkä joskus vielä.

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #40 - 12.06.2012 klo 08:49:06
Tulosta viesti  
Minulla harrastukset vaihtuvat kiputilojen mukaan. Sauvakävely on kivuliasta lonkalle, jonka vuoksi olen siirtynyt pyöräilyyn, josta nautin maalaismaisemissa suunnattomasti. Pyöräilyn rullaava liike ei ole niin paljon kipuja aiheuttava kuin tuo kävely. Vesijuoksuun aion mennä pienen paussin jälkeen, ehkä aloitan jo tänään. Meilläpäin kaikki uimahallit menevät kiinni juhannuksesta, harmi, ja avaavat ovensa vasta heinäkuun lopuilla. Lomalla olisi aikaa uida. Luonnon vesissä en tarkene polskutella, vesi on niin kylmää.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

occis
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #41 - 12.06.2012 klo 13:08:56
Tulosta viesti  
Minun rakkain harrastukseni on ratsastus. Juuri tulin tallilta. Fysioterapian myötä on hevostelu helpottunut suunnattomasti. Kävelylenkkejä teen nivelien kunnon mukaan ja on vakaa aikomus aloittaa myös salilla käyminen uudelleen. Lukemisesta pidän myös kovasti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #42 - 16.06.2012 klo 11:59:00
Tulosta viesti  
Oiiih Mahtava  rakastan ratsastusta ja hevosia! Nykyisin liian kallista kukkarolleni Itku. Sensijaan minulla on nyt 3 marsua ja kissa.

Lonkkaleikkukset ohi!!
Toinen tammikuussa ja toinen elokuussa 2012.
Sivun alkuun

IP kirjattu

helinä59
Aktiiviklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Päijät-Häme
Vastaus #43 - 16.06.2012 klo 14:58:49
Tulosta viesti  
Harrastuksiini kuuluu: sauvakävely, pyöräily, lukeminen, ristikot, käsityöt.

Lonkkaleikkaus helmikuussa 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

satuht
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Pitkät kävelyt kutsuvat!

Sijainti: Helsinki
Vastaus #44 - 20.06.2012 klo 22:30:07
Tulosta viesti  
Haluaisin taas pitkästä aikaa tanssia salsaa. Syksyllä ehkä uskaltaudun kokeilemaan, ykköstasolla. On se kyllä sellaista lonkkien veivausta, että en tiedä. Salilla olis hauskempaa kuin yksin olohuoneessa dvd:n tahtiin.

Lonkka-artroosi todennäköisesti piilevän vanhan urheiluvamman seurauksena. Molempiin lonkkiin tekonivelet Ortonissa 15.2.2012 keraamisilla liukupinnoilla.
Sivun alkuun

IP kirjattu

lexie
Poissa

Vastaus #45 - 20.07.2012 klo 04:49:58
Tulosta viesti  
Marizan Kilimanjaro- projektille iso peukalo! Hymiö Ittellä sama mesta toiveena käydä kattomassa joku kerta, sitten joskus.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Queen41
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: Oulu
Vastaus #46 - 18.08.2012 klo 15:27:16
Tulosta viesti  
Lukeminen, vintagetyylin Amerikanraudat (American Car Show vuosittainen vierailu Hymiö), käsityöt, pyöräily (tekee fibrolle eetvarttia Kliseinen) ja syksymmällä - jollei liika laiskuus iske - olisi tarkoitus aloittaa uinti ja vesijuoksu. Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Väinö
Aktiiviklubilainen
Poissa

oloneuvos evp

Sijainti: Jääski
Vastaus #47 - 04.10.2012 klo 09:16:01
Tulosta viesti  
Musiikki oli pääasiallinen harrastus joka vei viikonloppuisin milloin mihinkin suuntaan 36v tuota tuli laulavana rumpalina tehtyä ja siinä sivussa kuntosalia eli punttien kolistelua.Viime syksynä lopetin keikka hommelit ja sitä aikaisemmin punttien kopeloinnin.Nyt tuskin pystyy rumpalin hommaan jos tuo liikerajoitus tulee tuohon leikkauksen (ranne) jälkeen niin kuin käsikirurgi kertoi eikä varmaan punttien nosteluun mutta onhan sitä liikuntaa muullakin tavalla mahdollisuus harrastaa. Hymiö

En päivääkään vaihtaisi pois
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #48 - 04.10.2012 klo 10:20:49
Tulosta viesti  
Liikuntaa on niin montaa lajia, että löytyy kyllä toisia vaihtoehtoja vaikka joku kävisi mahdottomaksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Väinö
Aktiiviklubilainen
Poissa

oloneuvos evp

Sijainti: Jääski
Vastaus #49 - 04.10.2012 klo 13:11:06
Tulosta viesti  
Kyllä liikuntaa on monenmoista ettei siitä jää kiinni eli valinnan mahdollisuuksia on mutta jo omakotitalossa asuminen tuo jos vois sanoa harrastetta ja omat haasteensa.

En päivääkään vaihtaisi pois
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta