Normaali aihe Kuntosalille? (Luettu 32 417 kertaa)
Eevamari
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Kuntosalille?
31.01.2010 klo 20:40:41
Tulosta viesti  
KÄykö moni nivelrikkoinen ja jopa leikattu kuntosalilla.

Onko esteitä, paitsi ehkä ikä ja läskit, vai onko nekään?

Mulla on nuoria työkavereita jotka käyvät kuntosalilla, zumbassa ym.. Kateellisena kuuntelen heitä. OLen hidas ja kömpelö, ja ja mulla on leikkausta vaativa nivelrikko.

Mitä pitäisi huomoida?

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Kuntosalille?
Vastaus #1 - 31.01.2010 klo 22:05:18
Tulosta viesti  
 Hymiö  Käyn kuntosalilla, jossa on ohjaajat paikalla. He ovat laatineet minulle ohjelman tietäen minun nivelrikosta. Kuntosali on hyväksi, sillä pitäisi pitää nuo reisilihakset hyvässä kunnossa. Joissakin tapauksissa hyvä lihaskunto voi jopa vähentää kipuja ja särkyjä. Tosin ei voi käyttää jalkalaitteissa painoja ja tulee kuunnella omaa kehoa.
Itse valmistaudun polven tekonivelleikkaukseen(olen leikkausjonossa) ja uskon toipuvani leikkauksesta pikemmin, kun polvea tukevat lihakset ovat kunnossa. Missä sinulla on nivelrikkoa? Jos nivelrikko on polvissa kaikkein pahimpia liikuntamuotoja ovat ne, joissa tapahtuu kiertoliikettä polvissa ja joissa polviin kohdistuu ylimääräistä massaa. Kuntosalilla on paljon hyviä laitteita, kuten kuntopyörä, cross-traineri ym. Suosittelen!  Hymiö Kaikkein pahinta on jäädä sohvalle makoilemaan särkyjen ja kipujen vuoksi! Ikä ja läskikään ei ole este kuntosalille menoon, sillä siellä käy monen ikäisiä ja kokoisia henkilöitä. Kuntosalilla voi tehdä omaa ohjaajien laatimaa ohjelmaa omaan tahtiin, hitaasti tai ripeästi, miltä kulloinkin tuntuu. Mielestäni hyvä kuntosali on sellainen, jossa on asiantuntevat ohjaajat, jotka laativat oman kunto-ohjelman ja opastavat kuntosalilaitteiden käytössä ja myös seuraavat, että harrastajat käyttävät laitteita oikein, etteivät aiheuta vahinkoa väärillä tekniikoilla itselleen. Kannattaa käydä tutustumassa kuntosaliin ja kokeilla!  Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eleena
Poissa

Kyllä se siitä!

Sijainti: Pohjois-Suomi
Vastaus #2 - 01.02.2010 klo 10:17:35
Tulosta viesti  
Moi! Kyllä kuntosaliharjoittelu on parasta mitä nivelrikkoinen voi tehdä.
Meillä on kerran viikossa fysioterapeutin ohjaama kuntosalipiiri.Jokaisella on eri vaivaa,mutta hän opastaa alkuun henkilökohtaisesti.Minulla on polven nivelrikko ja olen yrittänyt pitää lihaskuntoa yllä juuri kuntosalilla,potkukelkailulla,kesällä pyöräilemällä ja kivun rajoissa pienillä sauvakävelylenkeillä esim.
Joka päivä jotain liikuntaa.
Perjantaina menen polven tähystysleikkaukseen (2.kerta).Saas nähä kuinka lyylin käy!

Oik.polven tekonivelleikkaus tulossa.Vasen leikattu 2010.
Sivun alkuun

IP kirjattu

sisu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 01.02.2010 klo 11:34:55
Tulosta viesti  
Kuntopiirissä vielä viime keväänä ja pilateksessa viimeiseen asti.

Minut leikataan ylihuomenna ja haluan toipua nopeasti.

Ryhmissä, joissa olen ollut, olen ehkä ollut se vaivaisin, mutta en huonokuntoisin.

Kun menet ensi kertaa mukaan, se jännittää. Älä silti yritä väkisin tehdä sellaista, mitä et nivelrikkosi takia kykene. Kerro ohjaajalle rajoittuneisuutesi.

Suurimmalla osalla on jossain vähän ylimääräistä vararavintoa kertynyt, se on ihan tavallista. Mainoksissa kaikki näyttää tosi nuorilta ja kauniilta. Paikan päällä on enemmän elämänkokemusta näytillä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eleena
Poissa

Kyllä se siitä!

Sijainti: Pohjois-Suomi
Vastaus #4 - 01.02.2010 klo 13:26:57
Tulosta viesti  
Kyllä kuntosalilla on kaiken ikäisiä. Siinä missä itse käyn on nuorin n.35v. ja vanhin n.75v.
Yhden tiedän että on laitettu keinonivel polveen ja hän sanoi että on ollut suuri apu,kun on käynyt voimistamassa lihaksia.
Vaatetus ei ole tärkeä,kunhan on reilut,joustavat.Ei tartte mitään merkkijuttuja! Verkkarit,colleget tms...
Reippaasti vaan mukaan,eka kerta jännittää....mutta niin kaikkia.

Oik.polven tekonivelleikkaus tulossa.Vasen leikattu 2010.
Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 01.02.2010 klo 18:46:08
Tulosta viesti  
Elenalle ja sisulle tsemppiä leikkauksiin!  Hymiö Itse kävin tänään jälleen kuntouttamassa itseäni kuntosalilla ja mukavaa oli. Minulla on kuntopyörä kotona ja poljen sitä, kun katson televisiota. Kumma kyllä kuntopyöräily ilman vastusta ei ole yhtä kivuliasta kuin kävely.

Sivun alkuun

IP kirjattu

burton
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Oulu
Vastaus #6 - 01.02.2010 klo 18:57:58
Tulosta viesti  
Kyllä minunkin mielestäni kuntosali on ihan ehdoton paikka nivelongelmaiselle! Itse kävin kaksi vuotta sitten tosi ahkerasti puoli vuotta salilla (3 - 5 krt viikossa) ja sittemmin harvakseltaan mutta kuitenkin käynyt olen. Uskon sen takia pystyneeni myös ratsastamaan ahtailla ja nivelrikkoisilla lonkillani niinkin pitkään kun olen ratsastanut. Oikean lonkan synnynnäinen virheasento (Josta sain tietää vasta reilu vuosi sitten!) on aiheuttanut minulle alaselän rasitusvammoja ja ajoittaista kipua koko pienen ikäni( Silmänisku, mutta ratsastus ja alaselän voimaharjoittelu varmaan olleet hyvä apu siihen.

On tärkeää kysyä apua ohjaajilta. Minullekin tehtiin oma ohjelma ja sitä sitten olen itse muutellut tarpeen mukaan.

Ainakin siellä salilla jossa itse käyn, on muutama laite missä lukee, että älä käytä tätä mikäli sinulla on lonkan tekonivel. Muut laitteet lienevät turvallisia, mikäli ei käytä hurjia painoja.

Viime keväänä iski nyt leikkaukseen menossa olevaan oikeaan lonkkaan bursiitti ja sillä ei sitten kyllä edes kuntopyöräilty pariin kuukauteen. Heti leikkausajankohdan kuultuani aloin  taas polkemaan päivittäin kuntopyörällä ja salille olen menossa taas loppuviikosta. Saisi lihakset edes jotenkin pysymään kunnossa, niin olisi varmaan paljon helpompi toipua leikkauksesta. Mulla on itsellä ongelmana lähinnä heikot käsivoimat Pyöritä silmiä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Rampaukko
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Vantaa
Vastaus #7 - 01.02.2010 klo 23:18:50
Tulosta viesti  
Moi!

Polven tekonivel pantiin reilu vuosi sitten ja nyt syksyllä luudutettiin alempi nilkkanivel. Salilla oon käyny yli kuukauden Walkermonon ja 1-2 kepin kanssa melkein päivittäin, vaikka oon sairaslomalla (en kerro työnantajalle Silmänisku Ja hyvältä se tuntuu, joten salille vaan, jos vähänkään pystyy!

Lohijalka

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 02.02.2010 klo 08:46:46
Tulosta viesti  
Salillakäyntiin voi jäädä koukkuun  Hymiö , kuten tähän Nivelklubiin. Vaikka olet sairaslomalla Lohijalka, niin eihän se estä salilla käyntiä, sillä saahan itseänsä kuntouttaa, jotta sitten se työkin sujuu sairasloman jälkeen. Mikä olisikaan työkuntosi, jos vain sohvalla makaisit koko sairasloman? Aion itsekin jatkaa salilla käyntiä heti, kun leikkaus on ohi ja on järkevää palata salille kuntouttamaan itseään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hallinnoija
Nivelklubin administraattori
Poissa

Vastaus #9 - 03.02.2010 klo 18:14:21
Tulosta viesti  
Kävin tänään kuvaamassa kuntosalilla niitä nivelrikkoisen tärkeimpiä harjoituksia, reisilihaksen treeniä. Jos vaan mahtuu, laitetaan kuun lopussa ilmestyvään lehteen kuvallisia ohjeita hyvistä reisitreeneistä salilla. Jos ei mahdu, pistetään toukokuun lehteen.

Aina kannattaa kysellä fysioterapeutilta omaan tilanteeseen sopivia harjoituksia. Salilla saattaa aina innostus ja tulee tehtyä vääränlaisia tai liian rasittavia liikkeitä - tai liian paljon. Se harjoituksen ja levon tasapaino...

Sivun alkuun
IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #10 - 03.02.2010 klo 21:08:06
Tulosta viesti  
Kiitos Jykä jo etukäteen noista lehteen ilmestyvistä reisilihastreeniohjeista. Siinä olet aivan oikeassa, että on syytä kääntyä fysioterapeutin puoleen omassa tilanteessaan, ettei saa aikaiseksi jo kipeisiin niveliin lisävahinkoa.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

kellokoski
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: mäntsälä
Vastaus #11 - 16.02.2010 klo 09:02:15
Tulosta viesti  
Kannattaa katsella paikkakunnan tarjontaa ja valita niistä se, joka tuntuu itselle parhaimmaksi. Omat vaatteet, rennot, sopivan löysät, ei tarvitse olla suoraan jonkun vaatemerkin malli. Sitten oman kehon tunteminen, sen äärirajat, hyvä ohjaaja, joka tosiaan tietää, siis tietää, jotain ohjelman laatimisesta, ja sitten vain treenaamaan. Kyllä se parantaa itsetuntoa hyvin suoritettu treeni, kokemusta on!
Johan päivä ja melkein viikko on pelkkää aurinkoa.
Tärkeintä hyvässä treenissä on tosiaan sali tai paikka, sen " henki", koska se myös kannustaa mennä sinne " tuntuu kodilta" Laitteisto myös tietenkin ratkaisee, ei kuitenkaaan tarvitse olla viimeisen päälle, vaan omaan treeniin sopiva. Uimahalleissa nykyään löytyy myös hyvät salit, kk/vuosikortti, saa samalla treenin ja uinnin Silmänisku
Hyrylä, Järvenpää,Hollola ovat ainakin mielestäni hyviä. Hakunila menee remonttiin.
Kuitenkin kannattaa tosiaan hieman panostaa sallin löytämiseen, se tekee treenin mukavammaksi

vasen marathon leikkaus 2009 syksy
Sivun alkuun

IP kirjattu

lexie
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Lappi
Vastaus #12 - 10.05.2010 klo 18:23:14
Tulosta viesti  
Eevamari, työkaverillani on todettu molemmissa nivusissa nivelrikko. Mies on rapia 50vee, tosi kovakuntoinen ja jatkuvasti ravaa salilla tehden tiukkaa treeniä ja pelaa kiekkoa syksyt talvet. Hymiö Liikunta lienee yks tehohoito tohon vaivaan. Ainakaan lekuri ei ollut kieltänyt kuntosalitreenausta, vaan sanoi, että paikkojen notkeuden ja lihasten kunnon takia salilla käynti on erittäinkin suositeltavaa.

*eläminen on eri asia kuin elossa pysyminen*
Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #13 - 14.05.2010 klo 16:17:54
Tulosta viesti  
Pari päivää sitten eka kertaa salilla polvileikkauksen jälkeen. Täytyy sanoa, että TUNTUU. Fysioterapeutin ohjauksessa koko ajan keskityin tasapuolisesti kaikkien lihasten vahvistamiseen.
Polven taipuminen 100 astetta oli iloinen yllätys, vaikkakan en vielä uskaltaisi kokeilla tavallisella pyörällä ajoa.

Puoli tuntia riitti alkajaisiksi tosi hyvin. Ennen leikkausta olin käynyt treenaamassa erityisesti reisilihaksia pari kuukautta. Siitä oli ISO HYÖTY leikkauksesta toipuessa, samoin kuin hauistreenistä kepeillä liikkumista ajatellen.

Olen 62 v, enkä mikään salifriikki, mitä muutaman kerran eläissäni käynyt kokeilemassa. Vaikka kotisohvalla jalkojen nostelutkin ovat hyödyksi lihaskunnon edistämiseksi, olen saanut itsetuntoon nostetta,kun huomaa edistymisen suorituksissa.

Ennen luonnonvesien lämpenemistä tunti allasjumppaa ja 1/2-1 tunti kuntosalia viikossa tuntuvat sopivilta. Pihatöitä lisäksi, niin eiköhän leikkauksessa menetetyt powerit palaudu vähitellen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 14.05.2010 klo 21:25:23
Tulosta viesti  
Minä odotan sitä hetkeä, että pääsen salille treenaamaan jalkoja. Fysioterapeutti sanoi, ettei nyt ole vielä sen aika, joten odotan. Minä olen ollut monta vuotta salifriikki ja siksi varmaan kaipaan sinne. Tosinvoisi mennä tekemään yläkroppaa, mutta pelkään innostuvani siinä samalla käyttämään liikkeissä tuota leikattua polvea, joten parempi pysyä vielä poissa.
Vesijumppa ja -juoksu ovat kovia lajeja, joten ne kyllä lisäävät voimaa ja tehoa.  Hymiö
Olen varma, että kuntosalilla käynti on edistänyt toipumistani ja lihasten palautumista leikkauksesta.  Tosin leikattu jalka taisi olla vähemmän mukana liikkeissä, kun sitä tahtomattaan säästi, sen huomasi lihaksistakin, jotka nyt pikkuhiljaa alkavat löytymään uudelleen.  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eevamari
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #15 - 09.08.2010 klo 21:06:30
Tulosta viesti  
Kävin nyt elämäni 1. kerran kuntosalilla, mielenkiintoista.

Mulla on ollut se käsitys että nivelrikkoisen, varsinkin leikatun, pitää ottaa kaikki varovasti.

Olin vain 3. laitteessa ja kyllä tuntuu.. Kunpa sais hyvän ohjaajan joka voisi ottaa omat rajoitukset huomioon.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eevamari
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 30.08.2010 klo 18:26:45
Tulosta viesti  
Olen nyt päättänyt alan käymään kuntosalilla. Vuoden sopimus taskussa..

Mun lääkäri ei oikein ollut ihastuneen oloinen  Surullinen.

Miten teillä hoitohenkilökunta on reagoinut? kyselee innokas kuntosalilla kävijä.

Voiko sitten tekonnivelen kanssa käydä tehdä toistoja huolettomammin kuin ilman?

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #17 - 30.08.2010 klo 20:03:24
Tulosta viesti  
Kävin kuntosalilla noin 3 kk ajan ennen keinonivelleikkausta, polvi. Tarkoitus oli reisien ja käsivarsilihasten vahvistaminen, että toipuisi nopeammin ja että jaksaisi kulkea kyynärsauvoilla.

Ainakin käsiin sain poweria mukavasti. Leikkauksesta oli kulunut sitten jonkin aikaa, kun polven taivuttaminen ei kotikonstein onnistunut, aloin käydä 1 krt/vko. Kuntopyörällä, jossa sai säädellä istuinta taaksepäin, sain mukavan alun taivuttaa polvea ilman kipua.
Ohjaaja tiesi tarpeeni ja ohjasi sen mukaisesti.

Ei kannata lähteä hölmöilemään suorituspaineissa, vaan alussa pikku sarjoja pienellä vastuksella.

En nähnyt suurta eroa ennen ja jälkeen keinonivelen, sillä ohjaaja oli ammattilainen, ja osasi toppuutella tai innostaa tarpeen mukaan.

Helpostihan siellä saa itsensä kipeäksi, sekin tuli koettua, kun riemuissani rehkin liikuntakykyni takaisin saaneena. Jäitä pipoon !

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #18 - 05.09.2010 klo 12:43:42
Tulosta viesti  
Terveyskeskuksen fysioterapeutti tekee kuntosaliohjelman, antaa laiteopastusta ihan paikan päälläkin.
Mahtaako kotipaikkakunnallsia olla kevennettyjä liikuntaryhmiä.
Kunnan velvollisuuksiin kuuluu huomioida erilaiset käyttäjä-
ryhmät tarjonnassaan.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Eevamari
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #19 - 13.09.2010 klo 19:16:22
Tulosta viesti  
Salla_ kirjoitti 05.09.2010 klo 12:43:42:
Mahtaako kotipaikkakunnallsia olla kevennettyjä liikuntaryhmiä.
Kunnan velvollisuuksiin kuuluu huomioida erilaiset käyttäjä-
ryhmät tarjonnassaan.

En tiedä, kovin nihkeästi ovat suhtautuneet koko nivelrikkoon.

Kuntosalikärpänen on kyllä purrut. Kaikki laitteita en ole käyttänyt, odotan että katson ohjaajan kanssa ne yhdessä.

Vielä kun iski selkäkipukin.. Mutta hieno olo kun tänään sain aloitettua, meni puoli kk hukkaan.

Olen tosi varovainen kun noita vaivoja on kuitenkin useita.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eevamari
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #20 - 04.10.2010 klo 19:34:20
Tulosta viesti  
Olen nyt käynyt n. 10 kertaa kuntosalilla, ja yllätys yllätys: ei kipuja. Olen pärjännyt ilman särkylääkkeitä.

Aluksi tuo kipeä polvi, joka kerää nestettäkin, ja jossa on paha nivelrikko, kipeytyi harjoittelusta - nyt ei enää.

Uskomatonta  Hymiö!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eevamari
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #21 - 13.11.2010 klo 19:13:50
Tulosta viesti  
Vihainen Olen nyt käynyt kuntosalilla  3 kk.. ja mulla on tulleet polvet kipeäksi, varsinkin huonompi polvi, siinä on kai nestettä.. olen hyvin  Vihainen.

En tiedä voinko jatkaa vaikka hampaat irvessä vai pitääkö välttää jalkaliikkeitä - kuten lämmittelyliikkeet ovat kaikki.

On tarkoitus saa piikkejä polviin, toivottavasti sitten onnistuu paremmin..

Muuten lääkäri joka on mua piikittänyt useita vuosia, ei ollut ollenkaan ihastunut kuntosalitouhustani.

Mutta sen ajan mitä kävin 2-3 krt viikossa, todella nautin!

Onko kohtalotovereita?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #22 - 13.11.2010 klo 19:31:40
Tulosta viesti  
No jo vain- tavallaan.
Yritettiin tuota kuntosaliharjoittelua polviproteesinlaiton jälkeiseen kuntoutukseen.

Kävi ilmi että sekä oman (liiallisen) painon että kuntosaliharjoittelun aiheuttama nivelen turpoaminen ja kipu ei ollut hyvästä. Siirryttiin veteen, osin samoilla liikkeillä ... vesijuoksu suorin jaloin- pakarat huutavat hallelujaa ja pulssi noussee jopa paremmin kuin punttisalilla- mielestäni.

Polvennostojuoksua ja pyöräilyä koko jalalla ja vain säären osalta... sillä saatiin paljon liikkuvuutta lisää. Itseasisassa todella paljon liikkuvuutta. Normaalista puuttuu enää 6-8 astetta. Noin hyvä tilanne ei ole ollut vuosikymmeniin.

Myös tasapaino ja vartalonhallinta sekä pohkeen ja akillesjänteen venytys onnistuu paremmin vedessä kuin kuivalla maalla- ja tulokset ovat todella hyviä.

Takapakkia tuli kun menin töihin..kävelemään 8 tunniksi..

Sivun alkuun

IP kirjattu

maxis
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #23 - 20.11.2010 klo 23:46:08
Tulosta viesti  
Itse olen 45, käyn kuntosalilla tietoisena vaivoistani. Pienikin onnistuminen antaa voimaa eteenpäin, koskaan ei kannta luovuttaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Janna
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Uusimaa
Vastaus #24 - 21.11.2010 klo 07:16:55
Tulosta viesti  
Seabirdiltä olisin kysynyt että mitä tarkoittaa tuo mainitsemasi vesijuoksu suorin jaloin Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #25 - 21.11.2010 klo 13:13:26
Tulosta viesti  
Hei
Suorin jaloin vesijuoksu tarkoittaa että pidetään juoksuvyöllä vartalo suorassa. Vedessä ollaan lähes kaulaamyöden. Polvet suorina, nilkat koukussa "vedetään" reippaasti kiirehtien jalat vuoronperään taaksepäin, kuten kävelyssä. Polvea ei koukisteta vaan siirretään toisen eteen suorana. Kädet heiluvat kuten kävelyssä ja niillä voi rytmittää liikettä. Se on rankka liike, joka vaikutus tuntuu pakarassa, reidessä ja takareidessä. Pulssi nousee kun tahtia lisätään Silmänisku.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #26 - 22.11.2010 klo 00:56:55
Tulosta viesti  
Tässä linkkejä vesijuoksuohjeisiin. Tarkoitan tuota kohtaa vesikävely, paitsi että tuo tyyppi kuvissa käyttää mielestäni käsiä väärin. Juoksussa kädet rytmittävät "askelia", eivät heilu holtittomasti missä sattuu.
http://www.vesiliikunta.com/index.php?page=180

Sivun alkuun

IP kirjattu

ikki
Poissa

Sijainti: Littoinen
Vastaus #27 - 26.12.2010 klo 15:27:11
Tulosta viesti  
Olin joulukuun alussa polvinivelleikkausessa ja kävin koko syksyn ahkerasti kuntosalilla. Vahvistamassa lihaksia jollei muuta. Helpompaa oli leikkauksen jälkeen vaikka vielä ollaan todella toipumisvaiheessa. Odotan vain koska pääsen taas sinne - salille.

Spinningissä kävin muutaman kerran ja vatsatanssissa joka maanantai. Sopi loistavasti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mikko81
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #28 - 19.01.2011 klo 06:06:52
Tulosta viesti  
Minä käyn kanssa aktiivisesti kuntosalilla. Jalkoja treenatessa keskityn erityisesti reisiin, kun ne tukevat polvea. Ennen vammaa harjoittelin vielä aktiivisemmin ja enemmän suurilla painoilla ja pienillä toistomäärillä, mutta nyt on täytynyt muistaa, että ei tee isoilla painoilla, vaan keskittyy pitkiin sarjoihin ja puhtaalla tekniikalla.

Mutta myös uinti ja hiihto perinteisellä tyylillä kuuluu ohjelmistoon ja hyväksi olen ne havainnut.

Kuntosalilla käynti, kuten myös muu liikunta on ainakin minulle tärkeätä jo henkisen hyvinvoinnin kannalta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

SIRPE
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #29 - 20.01.2011 klo 21:29:18
Tulosta viesti  
Minä olen myös kuntosalilla kävijä, sillä siellä pystyy harjoittamaan hyvin eri lihaksia. Tärkeänä pidän reisilihasten vahvistamista. salilla käynnissä on se hyvä puoli, että voi voinnin mukaan tehdä harjoitteita ja valita treenilaitteet.

Olen yrittänyt käydä pari kertaa viikossa hiihtämässä perinteistä sen minkä kykenen.

Olen aina ollut kova harrastamaan liikuntaa, sillä se on ollut minulle työn vastapainoa ja henkireikä, jonka avulla olen rentoutunut. Nyt sitten liikkuminen on entistä tärkeämpää, jotta nivelten toiminta pysyisi edes jollakin tasolla kunnossa ja pääsisi vanhanakin liikkeelle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kissankinttu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #30 - 28.02.2011 klo 11:44:53
Tulosta viesti  
Olen käynyt kuntosalilla nyt reilun kuukauden, lonkan tekonivelleikkauksesta nyt 4kk. Pyysin fysioterapeuttia tekemään minulle harjoitusohjelman, osin sitä olen jo itse soveltanut haasteita lisäten. Ja kehitys on ollut---Huimaa!!! Salilla saa treenata huoletta myös yläkroppaa, joten kokonaisuudessaan koko keho voi paremmin.
Yhdistettynä vesijuoksuun (vuoropäivin, välillä lepopäiviä) lihakset palautuvat hyvin, vedessä liikkuminen vähentää myös turvotusta laittamalla lymfanesteitä kiertoon. Pikkuhiljaa lihakset ovat tulleet elastisemmiksi ja alkavat jo hiukan venyäkin venytettäessä, vaikka liikeradat ovat edelleen rajoittuneet.
Suosittelen siis salillakäyntiä, kannattaa kuitenkin pyytää ammattilaiselta harjoitusohjelma ja käydä hyvin tarkkaan liikkeiden oikea tekniikka läpi. Käsittääkseni ihan terveyskeskuksen fysioterapeutilta voi pyytää ohjausta (ja kuvallista ohjelmaa) kuntosaliharjoitteluun.   

Tsemppiä kaikille!
Terveisin auringon virkistämä Kissankinttu Mahtava

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #31 - 28.02.2011 klo 15:20:43
Tulosta viesti  
Voi pyytää samoin kuin kuntosalinkin henkilökunnalta saa opastusta.
En osaa sanoa tekevätkö kirjallisen ohjelman.
Toisaalta, onko se välttämättä tarpeen -- käyttöopastuksen saa, omien muistiinpanojen kanssa pärjännee.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Kissankinttu
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #32 - 01.03.2011 klo 11:06:23
Tulosta viesti  
Kuntosalin henkilökunta osaa varmasti opastaa laitteiden käytössä ja jossain varmasti rahalla saa kirjallisen ohjelman. Heillä ei kuitenkaan yleensä ole riittävää koulutusta sen suhteen, että osaisivat ottaa huomioon erityisrajoitukset esim käyttämättömien lihasten, proteesien, liikerajoituksien, kivun jne suhteen. Tässä mielessä tarvitaan ehdottomasti lääkinnällisen kuntoutuksen asiantuntijaa, kääntykää siis mielummin fysioterapeutin puoleen ohjelmien suhteen jottei tule vahinkoa.

Kokemuksesta voin sanoa, että vaikka itse olen kuntoutusalan ammattilainen, en olisi edes itse (edes 15v.n saliharjoitteluhistorialla) osannut tehdä itselleni riittävän turvallisesti toteutettavaa ja hyödyllistä ohjelmaa palatessani saliharjoittelun pariin lonkkaproteesileikkauksen jälkeen. Tällöin on otettava huomioon täysin eri asiat kuin aiemmin jottei sählää ja tee typeryyksiä. On hyvä ymmärtää mitä tekee ja miksi, tällöin voi myös huoletta nauttia tekemisestä täysin rinnoin. Hymiö

Intoa saliharjoitteluun, vaikeaa se ei ole kunhan on saanut riittävän ohjauksen!!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #33 - 01.03.2011 klo 13:23:29
Tulosta viesti  
Ei ehkä perusohjaaja osaa, mutta he erityisliikuntaryhmiä ohjaavat osaavat varmasti ottaa nämä asiat huomioon.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

ikki
Poissa

Sijainti: Littoinen
Vastaus #34 - 13.03.2011 klo 09:57:37
Tulosta viesti  
Salilla saat taatusti ohjausta pyytäessäsi.

Pyrin käymään kerran kaksi viikossa, vesijuoksussa välillä ja tuo jo paljon mainostamani vatsatanssi on yhden päivän juttu.
Mutta kaikesta liikunnan ihanuudesta huolimatta, muistakaa nuo lepopäivät!!! Ihan oman kroppanne takia!

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #35 - 13.03.2011 klo 12:36:10
Tulosta viesti  
Kuntosalin ohjaajalle, fysioterapeutti, vein kopion leikkauksen epikriisistä. Oli perehtynyt siihen kokeneemman kollegansa kanssa ja suunnitelleet sopivat ohjelmat, jotka etenevät sen mukaan kuin toipuminen/paraneminen edistyy.
On pelittänyt hyvin, keveämmästä raskaampaan.

Kun olen tällainen 6-kymppinen, yksi lepopäivä ei riittänytkään, vaan palautumiseen menee 2 päivää.
Polvi turpoilee treeneissä niin, että ei voi täysillä harjoitella. 2 pvässä kylmäpakkaukset ja lepäily tekevät sen, että voi taas kuntouttaa kunnolla. Tätä se ikä teettää !

Sivun alkuun

IP kirjattu