Normaali aihe 42 ja lonkat vaihtoon menossa? (Luettu 18 695 kertaa)
Tikkari1
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: PK-seutu
42 ja lonkat vaihtoon menossa?
29.01.2010 klo 17:17:55
Tulosta viesti  
Täällä 42-vuotias nainen ilmoittautuu klubiin. Minulla todettiin ihan ensimmäisen kerran nivelrikkoa oikeassa lonkassa jo vuonna 2004, oireilu alkoi talvisen melkein-liukastumisen ja siitä seuranneen äkkinäisen korjausliikkeen jälkeen. Mitään aiempia oireita minulla ei ollut koskaan ollut. Aluksi lonkka vain "romahteli" ihan yllättäen alta miten sattui, fysikaalisen ja ahkeran liikunnan ansiosta(?) sain sen kuitenkin melko hyvälle tolalle pitkäksi aikaa. Tämän jälkeen on ollut selvästi pari huonompaa jaksoa, mutta niistä on aina selvitty.

Viime syksynä lonkka kuitenkin ärtyi taas - ja on ollutkin pahana siitä asti. Röntgenissä todettiin oikealla puolella "kohtalaisen reilut artroosimuutokset", vasemmalla lähinnä alkavaa rappeumaa.

Kuitenkin minua kummastuttaa, että tuo tähän asti parempikin lonkkani, jossa ei löydöksellisesti näkynyt niin pahoja rappeumia kuin oikealla puolella, on vähintään yhtä kivulias kuin oikeakin, välillä jopa pahempi. Kuvittelenko vai voiko tämä pitää paikkansa?

Lisää tietoa on kuitenkin luvassa. Työpaikkalääkärini otti viime viikolla asiani viimein ihan todesta, passitti minut magneettiin ja viikon sairauslomalle itseäni hoitamaan. Tulevana maanantaina saan sitten kuulla, mitä jatkossa tapahtuu. Ymmärsin, että magneettikuvistakin olisi todettavissa, että tauti on edennyt ihan reilusti.

Miten pian teille muille on laitettu tekonivel sairauden toteamisen jälkeen? Onko tämä sinnittelemäni 5-6 vuotta paljon vai vähän? Olin itse ajatellut mennä näillä omilla lonkilla vielä viisikymppiseksi, mutta työpaikkalääkäri taitaa olla sitä mieltä, että nyt alkaisi olla aika ottaa varaosat käyttöön. Tilanteeni on sikälikin huono, ettei laihdutuksestakaan enää liene apuja, kun painoa on vain hippusen päälle 50 kiloa. Liikkunutkin olen "aina" eli lähes koko aikuisikäni.

Toisaalta huojentaa tietää, että en ainakaan kuvittele vaivojani vaan taustalla on ihan todellinen syy. Toisaalta taas hirvittää etukäteen, jos leikkaus epäonnistuukin. Sanokaa, että huolehdin suotta! Järki sanoo toki, että elämänlaatu tulee paranemaan ratkaisevasti leikkauksen jälkeen, mutta tunteet eivät tunnetusti kuuntele järjen ääntä  Silmänisku

Ai niin, kiitos tästä palstasta! Hienoa, että kohtalotovereita voi löytää tälläkin tavalla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: 42 ja lonkat vaihtoon menossa?
Vastaus #1 - 29.01.2010 klo 17:41:46
Tulosta viesti  
Kipujen määrä ei välttämättä käy yksiin röntgenkuvassa näkyvien tuhojen kanssa, minulla oli oikea lonkka paljon kipeämpi ja kuitenkin vasen oli kuulemma röntgenkuvassa näyttänyt pahemmalta. Et siis kuvittele vaan asia voi todella olla niin.

Minulla tapahtui joku sellainen romahdus, että muutaman vuoden siedettävän rajoissa pysynyt nivelrikko rupesi äkkiä pahenemaan hirmuvauhtia, ja sitten kun oikea diagnoosi oli tehty (ensin luultiin nivelpsoriasikseksi), jouduin kiireellisenä leikkausjonoon ja kolmen viikon päästä laitettiin oikeaan lonkkaan tekonivel ja siitä kolmen viikon päästä vasempaan.

Todennäköisesti huolehdit suotta, sillä tilastojen mukaan suurin osa lonkan tekonivelleikkauksista onnistuu hyvin ja elämänlaatu paranee. Joskus voi jotain mennä pieleen, mutta sellaiset tapaukset ovat harvinaisia onnistuneisiin leikkauksiin verrattuna.

Jos lääkäri on sitä mieltä että on aika ottaa varaosat käyttöön, uskoisin kyllä sen. Yleensä lääkärit eivät tyrkytä niitä kovin nuorille, pikemminkin päinvastoin, koska mitä nuorempi henkilö on, sitä todennäköisemmin ne joudutaan jossain vaiheessa uusimaan. Minäkin olin vielä 58-vuotiaana ortopedin mielestä "suhteellisen nuori", mutta nivelrikko oli tehnyt niin pahaa tuhoa, ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin tekonivelet.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 29.01.2010 klo 19:42:06
Tulosta viesti  
Totta, omat on aina omat...
Lääkäri ei suosittele ja tuskin vaatimuksestakaan lähde leikkaamaan ellei ole tarvetta.
potilaat kokevat kivut ja vaivat monin eri tavoin.
Erilaisin tutkimusmenetelmin voidaan todeta jokseenkin tarkasti vaivan vakavuus.
Mitenkään väheksymättä liikunnan vähenemisen, kipujen vaikutusta ym elämän laatuun -- on hyvä että ensin käytetään kaikki muut mahdolliset keinot.
Olen nuori tekonivelpotillaaksi -- ihan reippaastikin.
Joskus mahdollisesti tulevaisuudessa edessä oleva uusintaleikkaus on hieman pelottava asia.
Leikannut lääkäri on nykyisin yksityisen palveluksessa ja tuskin on enää työelämässä kun nivelten vaihto mahdollisesti on edessä.
Vaikka sitä puhutaan 40v ja ylikin ikäisiä varaosia ....

Sivun alkuun

IP kirjattu

sisu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 29.01.2010 klo 20:56:40
Tulosta viesti  
Minulla on pientä synnynnäistä virhettä lonkassa, mutta ensimmäiset kipuoireet tulivat 20 vuotta sitten (nyt olen melkein 52). Pitkään selvisin lyhyillä tulehduskipulääkekuureilla, mutta nyt olen syönyt kipulääkkeitä yhtäjaksoisesti neljä vuotta. Selkeä huononeminen alkoi viime syksynä ja "romahdus" vuoden vaihteessa.

Ortopedi näki vastaanotolla ensin kolme vuotta vanhat röntgen kuvat ja oli niiden perusteella jo valmis leikkaukseen. Sitten kun sanoin niiden olevan vanhat, minusta otettiin uudet kuvat. Leikkaus oli selviö. Eli minä elin ihan kohtuullisen hyvää elämää kuvien mukaan huonoilla lonkilla viimeiset kaksi ja puoli vuotta.

Jos kivut eivät ole kovat ja selvästi elämää rajoittavat, sitä helposti ajattelee, että leikkauksessa voi sattua jotakin ja joutuu ojasta allikkoon. Siinä vaiheessa kun elää jatkuvien kipujen kanssa, ei oikeastaan ole enää vaihtoehtoja.

Minut leikataan ensi keskiviikkona ja olen itsesuggeroinut itseni täysin pelkäämättömäksi. Minut leikataan Ortonissa ja siellähän kaikki osataan viimeisen päälle. Kuitenkin olen tehnyt avopuolisoni kanssa testamentin, ettei hän missään olosuhteissa joutuisi "kadulle". Toisin sanoen vaikka menen turvallisin mielin ja halukkaasti leikkaukseen, niin jokin pieni varmistelu tuntuu tarpeelliselta. Monia suunnitelmia minulla on, kuinka taas kesällä "kirmailen"... tai sitten seuraavana kesänä, jos jokin menee pieleen.

Käsitykseni mukaan lonkkaleikkauksista toivutaan nopeammin ja paremmin kuin polvileikkauksista, puhumattakaan vaivasenluuleikkauksista. En muista kenenkään täällä kirjoittaneen, että lonkkaleikkauksen jälkeen olisi vuosia kärsinyt enemmän kivuista kuin ennen leikkausta. Tulehduksistakin yleensä on parannuttu.

Jos olisin hakeutunut julkisen terveydenhoidon puolelle heti kun huonontuminen alkoi, olisin varmaan päässyt oikea-aikaisesti sitäkin kautta leikkaukseen. Lonkkani kanssa on vain ollut vuoroin hyviä ja vuoroin huonoja periodeja. Tällöin helposti ajattelin, että onhan näistä ennenkin selvitty ja päästin tilanteeni liian huonoksi. Nyt maksan virheestäni.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #4 - 29.01.2010 klo 21:30:41
Tulosta viesti  
Minun lonkkani leikattiin syyskuun alussa, ja se ainakin onnistuo ilmeisesti epätavallisenkin hyvin. Kivut ja jumitukset jäivät leikkauspöydälle. Ennen leikkausta yritin jumpata ja uida sen minkä voin, ja leikkauksen jälkeen jumpata ja tehdä kävelyretkiä (siis kyynärsauvojen varassa), retket venyivät pian useampaan kilometriin (ja tulin tutustuneeksi Matinkylän kaikkiin puistoihin). Kepit lensivät "nurkkaan" pian kuin sain luvan. Ja toisessa ketjussa mainostinkin, että reilut kaksi kuukautta leikkauksesta kävelin rinkka selässä sen noin kilometrin matkan apuvälinelainaamoon palauttamaan kaikki härpäkkeet.

Eli jos kaikki menee hyvin, niin pian leikkauksen jälkeen elämä jo vaikuttaa sangen ruusuiselta, ja parissa kuukaudessa on entistä ehompi. Nyt leikkauksesta on viitisen kuukautta. Arpi aristaa hiukan (en yleensä makaa kovin pitkään sillä kyljellä, mutta niin en tehnyt ennenkään, koska saman puolen korvalehdellä on ollut taipumusta puutua), ja jos tulee paljon höyhötystä, niin jalka väsyy nopeammin kuin toinen, mutta ei tunnu siltä että jalkaa enää edes tarvitsisi ottaa erityisesti huomioon. Ja edelleen ollaan menossa parempaan, ei koko ajan kehnompaan kuten ennen leikkausta.

Ja onhan noita tekoniveliä jopa tanssijoilla, jääkiekkopelaajilla, jne...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tikkari1
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 05.02.2010 klo 10:25:53
Tulosta viesti  
Nyt on ortopedi Ylisen juttusilla käyty. Oli kaikin puolin hyödyllinen visiitti, kuulin mm. ensimmäistä kertaa, että nivelrikko lonkissani johtuu rakenneviasta eli vajaakatteisista lonkkamaljoista. Vajaakatteisuuden seurauksena paine kohdistuu normaalia pienemmälle alueelle ja tämä altistaa nivelrikolle.

Muutenkin sain Ylisestä todella hyvän ensivaikutelman. Siinä missä aiemmat ortopedit ovat kohautelleet olkapäitään, hän otti asiani vakavasti ja perehtyi katsomaan kuvia. Ei pitänyt kiirettä, eikä minulle tullut mitään liukuhihnaoloa.

Kuulin myös, että aika usein samasta syystä nivelrikkoa potevat päätyvät lääkäriin jo paljon aikaisemmin, jo joskus kolmikymppisinä. Ehkä liikunnasta on siis ollut jotain hyötyä Hymiö

Lääkärin mielestä pinnoitenivel olisi tällä tietoa paras vaihtoehto, tilanne saattaa toki muuttua, jos leikkauksessa tulee ilmi jotain yllättävää. Hän sanoi, että leikkauksen paras ajankohta on silloin, kun minusta itsestäni tuntuu siltä.

Nyt pitäisi vielä tehdä se vaikea päätös: mikä olisi leikkaukselle sopivin ajankohta ja mennäkö julkista vai yksityistä reittiä. Sydän kallistuu yksityiselle puolelle, vaikka rahapussi on painokkaasti toista mieltä  Virnistys Koitan miettiä asiaa rauhassa ainakin viikonlopun yli ja vaientaa rahapussin nalkutuksen  Silmänisku.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 05.02.2010 klo 11:34:10
Tulosta viesti  
Jos pinnoite on mahdollinen, niin se on paras vaihtoehto, koska siinä ensinnäkin luuhun kohdistuvan rasituksen suunta säilyy luonnollisena, ja toiseksikin koska kun luun päätä ei katkaista, niin tavallaan säästetään yksi kierros: uusintaleikkaus jos ja kun se tulee eteen vastaa ensimmäistä leikkausta. Mutta isonuppinen proteesi, jossa on metalliset tai keraamiset liukupinnat on myös toiminnaltaan hyvin lähellä tervettä niveltä - ts. siitä ei seuraa rajoituksia. Kovin pomppivat pallopelit yms. ja maratonjuoksu eivät ole suositeltavia kuitenkaan.

(vaikka olipa jossakin brittitutkimuksessa laitettu pinnoitenivel tyypille joka pelasi kössiä - tiedättehän sen hirveän pelin jossa läiskitään palloa luolassa suurella vauhdilla - ammatikseen! Oli krestänyt pari vuotta ennen kuin paluu oli onnistunut, mutta oli palannut ammattiinsa)

Muovia, pieninuppisesta proteesista puhumattakaan, kukaan ei toivottavasti ole nuorelle ihmiselle tunkemassakaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TMi
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

molempien lonkkien BHR-pinnoite
/ toukokuu 2010

Sijainti: Uusimaa
Vastaus #7 - 06.02.2010 klo 19:04:16
Tulosta viesti  
Tikkari1 kirjoitti 05.02.2010 klo 10:25:53:
... nivelrikko lonkissani johtuu rakenneviasta eli vajaakatteisista lonkkamaljoista. Vajaakatteisuuden seurauksena paine kohdistuu normaalia pienemmälle alueelle ja tämä altistaa nivelrikolle...

...Lääkärin mielestä pinnoitenivel olisi tällä tietoa paras vaihtoehto...

Kuullostaa yks yhteen omalta/omilta käynneiltäni ortopedillä/ortopedeillä. Vielä kuukausi ja Peijakseen Remeksen (leikkaava ortopedi) juttusille ja toivottavasti homma alkaa edetä... kivuliaan odottava aika on pitkä  Epävarma

"To accomplish great things, we must not only act, but also dream; not only plan, but also believe."&&Anatole France
Sivun alkuun

IP kirjattu

päivi
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

tsemppiä

Sijainti: Nurmo
Vastaus #8 - 06.02.2010 klo 20:43:34
Tulosta viesti  
Hei Tikkari !

Minullakin on /oli vajaakatteiset lonkkamaljat. Vuosina 2000 ja 2001 ne molemmat korjattiin . Irroitettiin lonkkamaljat  lonkkaluusta ja istutettiin takaisin parempaan asentoon ja ruuvattiin titaaniruuveilla kiinni.
Lonkat olivat vaivanneet jo vuodesta -81 jolloin toinen tyttäristäni syntyi.Jalat olivat välillä niin kipeät etten meinannut päästä kävelemään niillä. Tk-lääkärit eivät löytäneet mitään vikaa ja kuvittelin että vika onkin sitten päässä.
Sinnittelin sitten kipeillä jaloillani tuonne 2000 vuoteen jolloin menin oikealle LÄÄKÄRILLE eli ortopedille . Hän huomasi heti jo vuonna -81 otetuissa kuvissa että maljat ovat vajaakatteiset.
Ortonissa tehtiin sitten nämä osteotomiat perättäisinä vuosina.Sairaslomalla olin 4,5 kk molemmista.
Seitsemän hyvää vuotta meni ja vasen jalka alkoi oireilemaan. Osteotomia oli tehty liian myöhään ja lonkka oli jo kulunut niin paljon että päädyttiin sitten viimein proteesin laittoon.
Huhtikuussa tulee kaksi vuotta täyteen metalli/metalli koko proteesin laitosta ja elämä on ollut aivan toista, kuin kipeillä ja särkevillä jaloilla.
Pystyn tekemään oikeastaan ihan kaikkea mitä normaalijaloillakin, ainoastaan hyppimiset ja rajut liikuntamuodot kuin laskettelu ja maratoonin juoksu kiellettiin  Silmänisku
Hiihtely , pyöräily , uinti, kuntosali yms on ihan mukavaa liikuntaa.
Minun elämänlaatuni parani proteesin laiton jälkeen "ihan satasella"  Virnistys

Päivi

Asioilla on taipumus järjestyä
Sivun alkuun

IP kirjattu

Tikkari1
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #9 - 08.02.2010 klo 14:05:18
Tulosta viesti  
Päivi, kiva kun kerroit kokemuksesi osteotomiasta. Minullekin ortopedi kertoi, että vasemmalle puolelle voitaisiin ehkä vielä tehdä osteotomia. Se kuulosti kyllä todella hankalalta ja kivuliaalta operaatiolta, mutta katsotaan nyt asia kerrallaan. Kunhan saisi ensin kerätyksi rohkeutta tähän tekoniveloperaatioon Järkyttynyt

Onko teillä muilla rakennevikaisilla  Kieli tekonivelet kokoniveliä vai pinnotteita? Olen ymmärtänyt että molemmat olisivat mahdollisia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

päivi
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

tsemppiä

Vastaus #10 - 08.02.2010 klo 14:33:26
Tulosta viesti  
Osteotomiat oli kyllä aika rankkoja juttuja, mutta olin valmis ihan mihin vaan että säryt loppuu.Proteesin laitto olikin sitten ihan leikintekoa edellisiin verrattua.Lääkäri sanoikin että tämä on ihan läpihuutojuttu osteotomialeikkauksiin verrattuna. Pyöritä silmiä

Osteotomian jälkeen jalalla ei saa astua kuin jalan painon verran. "Keppikävelyä" saa harrastaa pari kuukautta kahdella kepillä ja sitten vielä kuukauden yhdellä kepillä.
Proteesin laiton jälkeen sai lähteä kävelemään koko jalan painolla ja se tuntui kyllä tosi iisiltä   Silmänisku kepit ovat kuitenkin apuna ja tukena....
Mutta kannattaa harkita sitä osteotomiaa siihen toiseen jalkaan jos se on vielä mahdollista. Se kuitenkin voi poissulkea proteesin laiton jos se ehditään tehdä ajoissa ettei ole tullut kulumia.
Mutta rohkein mielin vain matkaan , ei kannata turhaa kärsiä leposärkyjä kun on mahdollista saada apua  Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tikkari1
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #11 - 08.02.2010 klo 15:37:22
Tulosta viesti  
Päivi, sait kuitenkin seitsemän kivutonta vuotta osteotomian jälkeen, ymmärsinkö oikein? Se on minusta melko pitkä aika, joten voisi ehkä jo sanoa, että osteotomia "kannatti".

Itsekin olen puntaroinut, kumpi olisi se pienempi paha - sinnitelläkö vielä muutama vuosi tällä toistaiseksi "ehjemmällä" lonkalla (jossa on jo hieman oireita mutta vain lieviä löydöksiä) ja sitten mennä tekonivelleikkaukseen - vai mennäkö osteotomiaan jo piakkoin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

päivi
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

tsemppiä

Vastaus #12 - 08.02.2010 klo 15:47:33
Tulosta viesti  
Minä menisin osteotomiaan jos se vielä on mahdollista.....Kyllä sain seitsemän kivutonta vuotta. Lääkäri meinas että tuli turhaa tehtyä koko leikkaus, kun jouduin kutenkin tekonivellleikkaukseen . Mutta itse olin kiitollinen kivuttomista vuosista  Kliseinen
Jos sen tekee ennen kulumista, on mahdollista ettei tekoniveltä koskaan tarvitakkaan. Oishan se parempi että pärjäis omilla "luillaan " kun kuitenkaan ne tekonivelet eivät kestä koko loppuelämää....joudutaan sitten taas uusintaleikkauksiin  Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu