Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Normaali aihe yksityisen hinta/tekonivelet (Luettu 38 330 kertaa)
sussumuzu
Senioriklubilainen
*****
Poissa


Olkapään ja polven nivelrikko

Viestejä: 252
Sijainti: Espoo
Liittynyt: 29.12.2009
yksityisen hinta/tekonivelet
26.01.2010 klo 09:59:17
Tulosta viesti  
Ihan mielenkiinnosta ajattelin alottaa tämmösen keskustelun, jos jollain on kokemusta yksityisellä puolella tekonivel leikkauksesta, sen hinnoista..ja kannattaako se? Olen sitä harkinnut jos niikseen tulee, toivonmukaan ei.Mutta ajatus käy mielssä siksikin että työelämää on niin paljon vielä jäljellä ( olen tod.nuori allen 30v ) ja tällähetkellä en voi ajatellakkaan töihin palaamista.

Etuna voi varmaan ajatella hoidon nopeuden, pystyy itse vaikuttamaan koko tapahtumaan;kuka leikkaa, missä ja koska! Hinta onkin sitte se ehkä suurin juttu..kysynkin että sinä joka olet ehkä yksityisellä hoidattanut itsesi;haitko lainaa leikkausta varten ja missä sinut leikattiin?Mitä sinulta leikattiin/korjattiin?

  

i'd rather hurt than feel nothing at all
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #1 - 26.01.2010 klo 10:48:16
Tulosta viesti  
Tässä on malliksi Ortonin hintoja. Minä pääsin kyllä julkisen terveydenhuollon puolella nopeasti leikkaukseen, ilmeisesti siksi kun oli luokiteltu kiireelliseksi. 

http://www.sairaalaorton.fi/vastaanotot/maksut_hinta-arviot/fi_FI/yleisimmattoim...
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sussumuzu
Senioriklubilainen
*****
Poissa


Olkapään ja polven nivelrikko

Viestejä: 252
Sijainti: Espoo
Liittynyt: 29.12.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #2 - 26.01.2010 klo 11:01:23
Tulosta viesti  
Kiitos, täytyy kattoo miten asiat hoituu julkisella..luulempa vaan etteivät tee mitään, kun olen LIIAN NUORI

Miten sinulla luokiteltiin kiirrelliseksi leikkaus?
  

i'd rather hurt than feel nothing at all
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #3 - 26.01.2010 klo 11:34:54
Tulosta viesti  
Hatanpään sairaalan reumalääkäri sen luokitteli, en tiedä miten lääkärit sen tekevät mutta tämän pistesysteemin mukaan laskettuna minulle olisi tullut täydet sata pistettä. En tiedä tarkkaan mitä röntgenkuvissa oli näkynyt, mutta pahaa tuhoa oli kuulemma ollut joten luultavasti siitäkin tuli täydet pisteet. Jos tämän taulukon mukaan laskettuna saa 50 pistettä niin tekonivelleikkaus rupeaa olemaan ajankohtainen.

Kipu
0 pistettä Kivuton
10 pistettä Lievä kipu ,rasituksen aikana
20 pistettä Kohtalainen kipu, usein särkylääkettä
30 pistettä Kova, lepokipu tai voimakas liikekipu

Kävelymatka
0 pistettä Yli 1000 metriä
4 pistettä 100-1000 metriä
10 pistettä alle 100 metriä

Muut toiminnalliset rajoitukset (seisomaan nousu, porraskävely, kenkien laitto, jalkojen hoito, peseytyminen jne,)
0 pistettä Ei rajoittuneet
5 pistettä Lievästi rajoittuneet.
15 pistettä Kohtalaisesti rajoittuneet
30 pistettä Uhkaa selviytymistä jokapäiväisessä elämässä.

Kliiniset löydökset (liikerajoitus, raajan eripituisuus, ontuminen)
0 pistettä Ei löydöksiä
5 pistettä Lievät löydökset
10 pistettä vakavat löydökset

Mahdollinen sairauden eteneminen röntgen-kuvan perusteella (nivelmaljan sisääntyöntyminen eli protruusio, murtumariski, luupuutos, kasaanpainuma)
0 pistettä Ei uhkaa
10 pistettä Kohtalainen uhka
20 pistettä Selkeä riski

Ikää minulla oli silloin 58 vuotta ja Coxan ortopedin mukaan olin "suhteellisen nuori".
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sussumuzu
Senioriklubilainen
*****
Poissa


Olkapään ja polven nivelrikko

Viestejä: 252
Sijainti: Espoo
Liittynyt: 29.12.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #4 - 26.01.2010 klo 11:38:49
Tulosta viesti  
Tuommonen oli taulukko olkapään kohalla ja niistä tuli pisteet niin että leikkaus oli aiheellinen, en muista miten ne pisteet meni, 50  piti saada  ( silloin kun olkaa piti ekaa kertaa korjata, tapaturman jälkeen ) eipä sitä siellä jorvissa korjatttu...

Mulle ihan sama mitä ne tälle tekis, kuhan pääsi kivuista  Kliseinen

saapi nähä...
  

i'd rather hurt than feel nothing at all
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
SIRPE
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 927
Liittynyt: 16.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #5 - 26.01.2010 klo 12:51:16
Tulosta viesti  
Minullekin jossain vaiheessa viime syksyn aikana sanottiin, että olen liian nuori tekonivelleikkaukseen, mutta mitäpä siinä sitten tekee, kun yöt menee valvoessa särkyjen vuoksi ja kävely muuttui vähitellen hankalammaksi ja hankalammaksi. Nyt sitten polvessa on jo liikerajoitusta molempiin suuntiin. Se ei enää suoristu täyteen ojennukseen ja kävely ei enää onnistu ontumatta. Portaiden ylös ja alas kapuaminen on todella hankalaa, onnistuu vain tukea molemmilla käsillä ottaen ja todella huonoina päivinä ei lainkaan.

Kävin työpaikkalääkärillä, joka totesi joka kerralla tilanteen huononemisen. Viime syksynä olin ortopedin vastaanotolla. Sen jälkeen pistettiin kortisonia ja kokeiltiin kaikki muut hoidot tuloksetta. Lääkärissä käyntejä oli vähän väliä ja sitten jälleen uudelleen ortopedille, joka totesi tilanteen ja laittoi leikkausjonoon.

Oletko käynyt työpaikkalääkärillä ja kertonut omasta tilanteestasi?

Ei se ikä aina merkitse mitä on tehtävä, vaan se mikä on vointi. Jos säryt vaivaa yötä päivää ja liikkuminen on rajoittunutta koko ajan vaivan vuoksi, niin elämänlaatu on jo tosi huono, jonka vuoksi jotain pitäisi tehdä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sussumuzu
Senioriklubilainen
*****
Poissa


Olkapään ja polven nivelrikko

Viestejä: 252
Sijainti: Espoo
Liittynyt: 29.12.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #6 - 26.01.2010 klo 15:23:06
Tulosta viesti  
Hei sirpe

En ole työterveyshuollon puolella käynnyt kun olen tässä äitiyslomalaisena ja alkuperäisten suunitelmien mukaan oisin ensi vuoden puolella palannut töihin/perehdytys koulutukseen ja sen kautta toisiin hommiin. Tätä oli odotettu niin kovasti, pitkän kotiäitiys urakan ja olkapään operaatioiden jälkeen, mutta ei kyllä onnistu näillä näkymin, tai sitten syön lopun elämää vahvoja lääkkeitä, mutta ei niillä kyllä ajatus ihan normaalisti kulje..

Nyt onneksi olen öisin saanut suht hyvin nukuttua, heräilen tunnin parin välein mutta saan unta uudelleen jonkin ajan kuluttua. Päivisin jaksaa lääkkeitten avulla kotona, muttei yhtään sen enempää..kaikki harrastukset ja muut on saaneet jäädä - periaatteessa vain sinnittelen eteenpäin koska on pakko, lapset varmasti kärsii osansa kun ei äitistä ole jaksamaan juuri mitään muuta kun huushollin pyörittämistä. Että  tiiä koska tää akka vielä pimahtaa lopullisesti ihan aatellen omaa psyykettä ja sitä kuinka paljon oma huono olo heijastuu perheenjäseniin..voihan sitä leikkiä naama leveellä hymyllä et mikäs tässä, vaikka oikeesti kiehuu oma sisin sietokynnyksen rajoilla.

Tänne onkin kiva purkautua, ei tartte ukonkaan mua kuunnella.Kiitos kaunis siis kaikille jotka jaksaapi lueskella ja vastaillakkin  Kliseinen

  

i'd rather hurt than feel nothing at all
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #7 - 26.01.2010 klo 16:46:34
Tulosta viesti  
Minulle ainakin oli tekonivelistä niin suuri apu, että leikkaus olisi kannattanut vaikka sen olisi joutunut itse maksamaan.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 2 077
Liittynyt: 29.06.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #8 - 26.01.2010 klo 19:10:35
Tulosta viesti  
Minä vertasin tekonivelleikkauksen hintaa auton hintaan: samalla rahalla olisi saanut pikkuauton. Kummasti ihmisillä tuntuu olevan rahaa niihin autoihin.

(meillä sattui olemaan säästöjä)

Silti kyllä olen sitä mieltä että siihen leikkaukseen pitäisi kyllä päästä ihan verovaroilla silloin kun on selkeä aihe, ilman kuukausien ja vuosien vatkutusta ja odotusta ja vatsan pilaamista särkylääkkeillä. Nivelrikko kun harvoin edes on itseaiheutettua.

(juu, ylipaino lisää senkin riskiä, mutta melkoisen suuri prosentti taitaa olla erilaisia synnynnäisiä rakenneongelmia, reumaa, jne...)
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sisu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 73
Liittynyt: 03.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #9 - 26.01.2010 klo 19:47:43
Tulosta viesti  
Olen Sopulin kanssa samaa mieltä, leikkaus kannattaa vaikka itse maksaa ainakin siinä vaiheessa, kun joka askel sattuu ja yöllä on leposärkyä.

Minulta meni kerran aikaisemmin selkä "rikki" ja se leikattiin kiireellisenä seuraavana päivänä julkisella puolella. Paranin hyvin ja olin tyytyväinen.

Nyt olen kärvistellyt alati pahenevan lonkkakivun kanssa. Paheneminen on ollut niin nopeaa, että hakeuduin Ortoniin viime perjantaina ja minut leikataan ensi keskiviikkona.

En ole varakas, mutta pidän terveyttäni ja työkykyä sen arvoisena. Töitteni takia minulle on kannattavinta sairastaa ja toipua talvella. Siksi en myöskään halua jäädä odottelemaan 3-4 kuukautta. Omalääkärini arvioi minut suht kiireelliseksi, mutta en minä ole ollenkaan niin huonokuntoinen kuin Sopuli oli ennen leikkaustaan.

Leikkaukseni tulee näin nopeasti myös siksi, että Ortonissa heti kysyin, että koska on ensimmäinen vapaa aika ja varasin sen.

Jotkut pitävät tärkeänä, että juuri tietty ortopedi leikkaa ja maksavat siitä. Aiemmin oli julkisellakin puolella ns erityismaksuluokka, joka oikeutti valitsemaan tekijän. Käsittääkseni se on nykyään poistettu.

Julkisen puolen leikkauksia on keskitetty tietyille sairaaloille, jotka sitten tekevät paljon juuri kyseisiä leikkauksia. Näin leikkaavien lääkärien "näppituntuma" pysyy hyvänä ja tiedot ajan tasalla. Itse olisin kelpuuttanut myös julkisen puolen hoidon ilomielin, jos vaan olisin päässyt hoitoon hieman joutuisammin. Esim. selkäleikkaukseeni oli hyvin tyytyväinen.

Jos raha on tiukassa, löydät Ortonin sivuilta pankkilainasivut. Uskon, että myös muut liikepankit ovat valmiita rahoittamaan leikkauksen, jos takaus järjestyy.

Ehkä sinun kuitenkin kannattaa kokeilla julkisen kautta ensin saada apua, jos se vaikka onnistuisi. Kipulääkkeet menettävät ajan oloon tehonsa ja sitten tulee liian kiire. Itseäni harmittaa, kun en hakeutunut hoitoon jo alkusyksystä, kun selvä tilanteen huononeminen alkoi. Lisäsin vain kipulääkkeiden syöntiä ja ajattelin, että sitten kun sikataudit on ohi, otan terveyskeskukseen yhteyttä. Tälle virheelle kertynee hintaa noin 15 000 euroa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #10 - 26.01.2010 klo 22:09:57
Tulosta viesti  
En tiedä onko julkisella puolella joskus ollut mahdollisuutta lääkärin valitsemiseen, minulle sanottiin vain että lääkäri on sitten Hannu Syrjä ja ottaa tuossa huoneessa vastaan. Tulos oli kyllä vallan hyvä, en yhtään toivonut että olisi osunut joku muu lääkäri kohdalle.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
SIRPE
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 927
Liittynyt: 16.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #11 - 27.01.2010 klo 08:57:24
Tulosta viesti  
Hei sussumuzu! Älä luovuta, vaan mene lääkärille joko yksityiselle, työterveyteen tai terveyskeskukseen. Jos menet työterveyteen tai terveyskeskukseen, niin vaadi, että tilanteeseesi suhtaudutaan vakavasti. Joskus joutuu olemaan tiukkana, että jotain alkaa tapahtua. Jostain on aloitettava, niin asiat lähtee rullaamaan. Yksityisen kautta saa avun joustavasti ja nopeammin, mutta se maksaa. Jos sinulla on mahdollisuus kääntyä yksityisen puoleen, niin sen kautta apu varmasti tulee. Oma terveys on tärkein, sillä ilman sitä ei kykene elämään täysipainoista elämää. Pidä huoli itsestäsi!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Pike4
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 652
Liittynyt: 17.08.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #12 - 27.01.2010 klo 09:57:31
Tulosta viesti  
Sussumuzu; yhdyn Sirpen mielipiteeseen. Itse olin lonkkani kanssa liian kiltti ja taipuvainen (henkisesti), kun lääkäri ei pitänyt vaivaani oikein minään. Olet kirjoittanut tänne, miten vaivasi oikeasti rajoittaa elämääsi. Kerro se sama lääkärille!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #13 - 27.01.2010 klo 10:30:02
Tulosta viesti  
Sanokaapa joku jolle on laitettu yksityisesti lonkkanivel, saitteko niin tarkkaan eritellyn laskun että siitä olisi nähnyt mitä nimenomaan se tekonivel esineenä maksoi? Minua kiinnostaisi tietää, vaikka yksityisviestinä jos ette halua laittaa tietoa julkisesti kaikkien näkyville.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sussumuzu
Senioriklubilainen
*****
Poissa


Olkapään ja polven nivelrikko

Viestejä: 252
Sijainti: Espoo
Liittynyt: 29.12.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #14 - 27.01.2010 klo 10:45:24
Tulosta viesti  
Kiitos kaikille vastauksista sekä tsempistä...sen verran kyllä on jo kärsitty, että tämä sanainen arkku aukeaa kun lekuriin pääsen. Joudun nyt odottamaan kuukauden oma lääkärille.

On kyllä tapaturmavakuutus, mutta eipä se kata tämmösiä. Voin kyllä käydä yksityisesti lääkärissä, mutta takuuta siitä ei ole että vakuutusyhtiö maksaisi käynnistä. Palaan vielä sitten kertomaan miten homma etenee, toivon niin hartaasti että esim vuoden kuluttua olisin edes kivuton, sillä ajatuksella jaksaisi eteenpäin edes jotenkin !
  

i'd rather hurt than feel nothing at all
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sisu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 73
Liittynyt: 03.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #15 - 27.01.2010 klo 10:52:00
Tulosta viesti  
5 500 euroa tekonivel.

Koko leikkaus on sitten paljon enemmän. Minä sain yksilöidyn kustannusarvion, jossa on kerrottu myös, mitä maksaa mahdollinen lisähoitopäivä hoitoisuusluokkineen hinnoiteltuna. Tämä kustannusarvio tehdään säännönmukaisesti kaikille ja sen saatuaan on mahdollisuus vielä perääntyä. Tekonivelen hinta koskee minulle sopivaksi arvioitua tekoniveltä, joka on joko pinnoiteproteesi, keraaminen tai metalli. Käsitykseni mukaan kokonaan titaanista tehty olisi kalliimpi, mutta en ole varma.

Lääkärin kanssa oli puhetta, ettei minulle tarvitse laittaa kalleinta, vaan parhaiten minulle sopiva (ei Mersu vaan Toyota).
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sisu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 73
Liittynyt: 03.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #16 - 27.01.2010 klo 10:58:09
Tulosta viesti  
Voi Sussumuzu, tuo kuukauden odotus tuntuu varmaan tosi pitkältä. Minä yritän piristää itseäni ajattelemalla, että nyt jos koskaan kannattaa sairastaa, kun ulkona on niin pahuksen kylmä, mutta sisältä sairaspaikalta katsottuna tosi kaunista.

Toivottavasti saat sitten pikaisesti avun ja olet kesällä kunnossa!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sussumuzu
Senioriklubilainen
*****
Poissa


Olkapään ja polven nivelrikko

Viestejä: 252
Sijainti: Espoo
Liittynyt: 29.12.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #17 - 27.01.2010 klo 11:08:17
Tulosta viesti  
Yep toivotaan näin!

Hemskatin hyviä esimerkkejä terveyskeskuslääkärien ammattitaidosta on kyllä seki että mun tyrä, joka on navan yläpuolella, luokiteltiin rasvapatiksi Virnistys no muutettiin toiselle paikkakunnalle ni tekipä ihan normi tutkimukset vatsalle, laittoi yskimään yms ni kyllä se ihan tyrä oli.Ihmetteli lääkäri hetken että miten kipeä patti oli luokiteltu rasvapatiksi! Ja olkapäähän oli aikoinaan VAIN oireillut koska siinä oli lekurin mielestä jännetupen tulehdus  Kieli juu niin näytti olevan..se onkin sitten oireillut sekin reilu 2 vuotta..luottamus aika nollissa kyllä lääkäreitä kohtaan.

Noista hinnoista vielä ..voisihan sitä oikeestaan kysyä jostain sellasta vähän käytettyä, joka myös talvella toimis,  toisin ku meiän volkkari, hih joka näillä pakkasila ei liiku mihkään  Kieli no  jotain hauskaa tästäkin siis voipi repiä Virnistys
  

i'd rather hurt than feel nothing at all
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #18 - 27.01.2010 klo 11:09:51
Tulosta viesti  
sisu kirjoitti 27.01.2010 klo 10:52:00:
Lääkärin kanssa oli puhetta, ettei minulle tarvitse laittaa kalleinta, vaan parhaiten minulle sopiva (ei Mersu vaan Toyota).


Kiitos, oli kiva saada tietää tekonivelen hinta. Minulla ei nyt kyllä ole aavistustakaan ovatko nuo minulle laitetut halvemmasta vai kalliimmasta päästä. Todennäköisesti ovat ne jotka lääkäri katsoi sopivimmaksi, mutta millä perusteella, sitä en tiedä.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Pike4
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 652
Liittynyt: 17.08.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #19 - 27.01.2010 klo 11:14:08
Tulosta viesti  
Luulen, että minulla on sellainen Mersu-luokan nivel. Taitaapi olla titaania+ kromia. Sen sain ilmeisesti tarpeen mukaan.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
SIRPE
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 927
Liittynyt: 16.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #20 - 27.01.2010 klo 21:24:43
Tulosta viesti  
Sussumuzu, jos olosi tulee särkyjen vuoksi niin sietämättömäksi, että meinaa pimahtaa, niin kävele päivystykseen ennen tuota oma lääkäriaikaa. Ei ne voi jättää huomioimatta, jos olo on sietämätön särkyjen vuoksi. Kuukausi voi tuntua pitkältä ajalta, kun kivut ovat niin pahat kuin sinulla on, ettei yöllä edes saa kunnolla nukuttua.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sussumuzu
Senioriklubilainen
*****
Poissa


Olkapään ja polven nivelrikko

Viestejä: 252
Sijainti: Espoo
Liittynyt: 29.12.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #21 - 28.01.2010 klo 09:23:54
Tulosta viesti  
sirpe siitä olen monesti ajatellu, mutta oonkohan mä vaan sellanen etten kehtaa, että sinnittelen vain, mikä on tyhmää. Jotenki tuntuu että jos sinne astun, ne nauraa mut ulos.Entiiä onko mulla hiukka vääristyneet käsitykset, oon ymmärtäny et päivystykseen ei mennä ellei pää oo kainalossa tai oot jossai tapaturmassa ollu.

On mulla ollu niin epätoivon hetkiä että tekee mieli ottaa jalat alle ja paeta jonnekki ettei tarttis kotia ja lapsia hoitaa särkyjen kaa.
Vähän tunnistan ittestäni masennusoireita..
  

i'd rather hurt than feel nothing at all
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tikkari1
Nivelklubilainen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 37
Sijainti: PK-seutu
Liittynyt: 22.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #22 - 31.01.2010 klo 19:19:03
Tulosta viesti  
Voiko muuten työpaikkalääkärin kautta päästä yksityiselle puolelle leikkaukseen, jos sanoo lääkärin vastaanotolla maksavansa mieluummin itse? Entäs päinvastoin: jos työpaikkalääkärini omistautuneisuus asialle ei miellyttäisikään ja päättäisin vielä mennä omalla kustannuksella esimerkiksi Ortoniin lisäselvityksiin ja ortopedille, pääsenkö sitä kautta vielä julkiselle puolelle leikattavaksi?

Haluaisin itsekin selvittää, mikä olisi paras taho teettää oma todennäköisesti lähestyvä lonkkaleikkaukseni. Lisäksi haluaisin selvyyttä siihen, mistä mahtaa johtua, että molemmat lonkat ovat jo tässä iässä (42) näinkin huonot ilman tiedossa olevaa perinnöllisyyttä tai ylipainoa. Toivoisin jonkinlaista kokonaisarviota lantionseudun ja selkärankani tilanteesta, en pelkkää irrallisten lonkkien tarkastelua. Jotenkin vain tuntuu siltä, ettei julksella puolella, eikä edes työterveyshuollossamme asiaan paneuduttaisi niin huolella.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #23 - 31.01.2010 klo 19:56:00
Tulosta viesti  
Ainakin Coxassa voi päästä yksityisvastaanoton kautta kunnan maksamaan leikkausjonoon, tässä tietoa:

http://www.coxa.fi/yksityisvastaanotto.html
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sisu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 73
Liittynyt: 03.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #24 - 31.01.2010 klo 20:05:03
Tulosta viesti  
Yksityiselle pääsee kaikkia reittejä, jos on itse valmis maksamaan.

Yksityiseltä ortopediltä ei voi saada jonojen ohitusta julkisella puolella, muutei se myöskään ole este julkiseen hoitoon.

Ortonilla on sekä selkään että lonkkiin erikoistunut ortopedi. Näitä voi toki löytyä muualtakin. Uskoisin, että sellaiselta voisit saada parhaan selvityksen tilanteeseesi. Jos saat työterveyden puolesta kuvat valmiiksi, säästät aika monta rahaa. Lonkan röntgen maksaa yksityisellä noin 100 euroa ja magneettikuva tonnin. Röntgeneistä ei välttämättä kaikki näy ja jos oireet ei vastaa kuvia, voi magneettikuvat olla tarpeen.

Itse ortopedin vastaanotto ei niin maltaita maksa, suosittelen, sillä saa itselle tietoa omasta tilanteestaan ja mielenrauhan.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tikkari1
Nivelklubilainen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 37
Sijainti: PK-seutu
Liittynyt: 22.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #25 - 01.02.2010 klo 11:52:56
Tulosta viesti  
Kiitokset asiantuntevista vastauksista - täytyy jututtaa vielä työterveyslääkäriä tänään. Katsotaan sitten, mitä vaihtoehtoja jää jäljelle.

Kyllä tässä terveydenhuoltoviidakossa aika pihalla on näin ensikertalaisena. Mitähän sitä tekisi ilman tätä palstaa?  Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tikkari1
Nivelklubilainen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 37
Sijainti: PK-seutu
Liittynyt: 22.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #26 - 01.02.2010 klo 14:53:49
Tulosta viesti  
Nyt on työterveyslääkärillä käyty ja kourassa lähete Mehiläisen ortopedille (työterveyshuoltomme on siis Mehiläisessä). Tsekkasin, että ainakin Pekka Ylinen (joka leikkaa myös Ortonissa) ja Eero Arajärvi (joka on käsittääkseni Peijaksen ortopdedi) ottavat vastaan myös Mehiläisessä. Mahtaakohan jatko olla riippuvainen siitä, kummalle kyseisistä herrasmiehistä satun saamaan ajan..?

Suosituksia otetaan vastaan!  Silmänisku

Täytynee vielä mennä käymään ortopedilla tuota kautta ja sitten johtopäätökset, kun käynti on takana.

MUOKS: tämä tuli nyt ihan väärään ketjuun (mun piti jatkaa sitä aloittamaani ketjua 42 v. jne. mutta toisin kävi). Toivottavasti menee noviisiuteni piikkiin  Nolostunut
« Viimeksi muokattu: 01.02.2010 klo 18:54:46 Kirjoittaja Tikkari1 »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sisu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 73
Liittynyt: 03.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #27 - 01.02.2010 klo 18:46:54
Tulosta viesti  
Olet varmasti hyvissä käsissä siellä ja jos pääset vielä leikkaukseenkin jonottelematta, aivan loistavaa.

Itse olen miettinyt perusteluja sille, miksi en odottaisi julkisen puolen lonkkaleikkausta, vaan maksaisin itse. Tässä joitain ehkä hassujakin ajatuksia:
- Haluan päästä leikkaukseen nopeasti ennen kuin kivut tulevat sietämättömiksi
                                                       ennen kuin vatsani kieltäytyy kipulääkkeistä
                                                       ennen kuin suht hyvä kuntoni laskee
- Haluan sairastaa talvella, kun ulkoilu on muutoinkin hankalaa
- Haluan olla kesällä työkunnossa
- Joku ostaa kalliin auton, minä tyydyn pieneen ja vanhaan
- Maksamalla itse leikkaukseni, säästän yhteiskunnan varoja, erityisesti nyt lama-aikana
- Voisin ostaa hurjasti kaikkea, vaikka tiimarista. Leikkaus on ekologisempaa
- Voisin matkustella leveästi. Leikkaus on ekologisempaa
- Voisin hankkia lomaosakkeen. Viihdyn kuitenkin parhaiten kotona
- Voisin syödä usein ravintoloissa. Syön mieluummin terveenä kotiruokaa
- Olen sen arvoinen, kuin shampoo-mainoksessa

Voitte arvata, ettei meillä kotona enää ketään kiinnosta kyseenalaistaa valintaani
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tinsku
Nivelklubilainen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 42
Sijainti: Sipoo
Liittynyt: 29.10.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #28 - 01.02.2010 klo 20:02:21
Tulosta viesti  
Hei Tikkari!

Pekka Ylinen on erittäin perehtynyt lonkkien problematiikkaan. Häneltä sain heti oikean diagnoosin. Jos haluat, voit lukea tästä samasta aihepiiristä ketjun "Uusi lonkkavikainen esittäytyy" (en osaa linkittää), jossa käsitellään lonkan ahtausongelmaa ja sen hoitoa. Ahtausongelma on useimmiten nuorten aikuisten vaiva ja lääketieteellisesti aika uusi havainto.

T. Tinsku  Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tikkari1
Nivelklubilainen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 37
Sijainti: PK-seutu
Liittynyt: 22.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #29 - 02.02.2010 klo 09:32:42
Tulosta viesti  
Kiitos Tinsku rohkaisevasta viestistäsi - kerrankin näyttäisi siltä, että satuin valitsemaan oikean lääkärin. Palstan seuraamisesta on siis jo nyt havaittavissa kohdallani selvää hyötyä ja yleissisivistystason kohenemista Kliseinen

Käyn heti tutustumassa ketjuusi!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tikkari1
Nivelklubilainen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 37
Sijainti: PK-seutu
Liittynyt: 22.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #30 - 05.02.2010 klo 16:01:24
Tulosta viesti  
Toivottavasti et sussumuzu pahastu, vaikka minäkin kyselen asioita tässä samassa ketjussa - asiat kun liippaavat niin läheltä, niin ajattelin että voisivat olla samassakin topicissa.

Kun itsekin pohdin ratkaisua yksityinen vs. julkinen sairaala, mitä muuta kannattaa ottaa huomioon kuin hinta ja ajankohta? Saan toki valita lääkärin itse, entäs itse osastolla oleminen? Onko vuodeosastojen tasossa (viihtyisyys, huoneiden koko, siis miten monta henkeä / huone) mitään eroa? Olisi ihan mukava tietää tuollaisiakin detaljeja, niitä kun ei oikein kerrota missään. En nyt toki mitään viiden tähden hotellia odota, mutta 14000 €:n hintaan kuvittelisi pääsevänsä ihan kelvolliselle osastollekin Silmänisku Vai ovatko julkiset sairaalamme niin tasokkaita, ettei tällaisia eroja huomaa?

nimimerkki "samppanja-aamiainen"  Virnistys
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #31 - 05.02.2010 klo 16:19:58
Tulosta viesti  
Minä laitoin ainakin merkille että Coxassa oli ihanan isot potilashuoneet, 2 henkilöä tilassa johon Taysissa tai Hatanpäällä olisi tungettu vähintään kolme ellei useampia. Coxahan on yksityinen, mutta Tampereen kaupunki teettää siellä tekonivelleikkaukset ostopalveluna ja siksi olin siellä.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Pike4
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 652
Liittynyt: 17.08.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #32 - 05.02.2010 klo 16:26:27
Tulosta viesti  
Tikkari1 kirjoitti 05.02.2010 klo 16:01:24:
nimimerkki "samppanja-aamiainen"  Virnistys

Pisti tuo vain silmään.
Coxassa sai (myös julkisen puolen kautta menneet potilaat) illalla konjakkia halutessaan. Valikoima rajoittui vain tuohon yhteen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #33 - 05.02.2010 klo 16:29:14
Tulosta viesti  
Joo, leikkauksen jälkeen heräämössä sai illalla konjakkipaukun jos halusi. Sampanjaa ei näkynyt.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tikkari1
Nivelklubilainen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 37
Sijainti: PK-seutu
Liittynyt: 22.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #34 - 05.02.2010 klo 16:35:03
Tulosta viesti  
Vai konjakkia - saakohan sitä Ortonissakin vai pitääköhän ottaa oma pullo mukaan..?  Kieli
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #35 - 05.02.2010 klo 16:38:12
Tulosta viesti  
En ole keneltäkään Ortonissa olleelta kuullut tätä yksityiskohtaa, kertokaapa!
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
SIRPE
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 927
Liittynyt: 16.01.2010
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #36 - 05.02.2010 klo 18:09:49
Tulosta viesti  
Olen ollut Ortonissa yksityisesti leikattavana, tosin en tekonivelleikkauksessa. Huoneessa oli tuolloin neljä henkilöä. Huoneet ovat samanlaiset kuten muissakin sairaaloissa. Tarjolla ei ollut kahvia ja teetä väkevämpää, tosin en muuta kaivannutkaan. Hoito oli hyvää ja leikkaukset onnistuivat hyvin. Erityisen tyytyväinen olen koko väen ammattitaitoon Ortonissa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #37 - 05.02.2010 klo 19:04:24
Tulosta viesti  
Sehän tässä tärkeintä on, että tulee hyvin toimivat nivelet, muu on sitten sivuseikkoja.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 363
Liittynyt: 03.02.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #38 - 05.02.2010 klo 19:12:29
Tulosta viesti  
Olisin leikkauttanut yksityisesti Ortonissa, jos se vaan taloudellisesti olisi ollut mahdollista.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Pike4
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 652
Liittynyt: 17.08.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #39 - 05.02.2010 klo 20:02:26
Tulosta viesti  
Sopuli kirjoitti 05.02.2010 klo 16:29:14:
Joo, leikkauksen jälkeen heräämössä sai illalla konjakkipaukun jos halusi. Sampanjaa ei näkynyt.

Ei Coxassa minulle ainakaan heräämössä tarjottu mitään vettä väkevämpää. Huoneessa sitten se lääkemitallinen konjakkia oli mahdollista saada joka ilta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #40 - 05.02.2010 klo 20:27:02
Tulosta viesti  
Se konjakkipaukku tarjottiin heräämössä iltapalan yhteydessä, ehkä sen sitten piti auttaa nukahtamaan. Eikö sinulta kysytty heräämössä haluatko iltapalaa, minulta ainakin kysyttiin ja sain sitten teetä ja voileivän. Leikkauksesta oli kyllä jo siinä vaiheessa useita tunteja, ensimmäisellä kerralla olin heti aamulla ekana leikkausvuorossa ja toisella kerralla kolmantena, leikattiin sitten kahdentoista aikaan.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Pike4
Aktiiviklubilainen
***
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 652
Liittynyt: 17.08.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #41 - 05.02.2010 klo 22:05:35
Tulosta viesti  
Sopuli: Minut leikattiin Coxassa aamulla. Lähtö leikkaukseen oli kahdeksalta tai puoli yhdeksältä. Sitten pois leikkaussalista minut vietiin noin kello 11. (Tämä oli se tarkka havainto, josta olen ylpeä.)
En kyllä muista saaneeni valvomossa mitään muuta kuin vettä. Seuraavana aamuna sitten huoneessa sain aamupalan. Vai näinkö olin vielä tokkurainen, etten muista valvomossa annettua teetä ja leipää. Ihan mahdollista.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #42 - 05.02.2010 klo 22:21:35
Tulosta viesti  
Tai ehkä et halunnut niitä, kaikilta kysyttiin ensin halusiko iltapalaa ennen kuin niitä tuotiin, tai jos vaikka nukuit siinä vaiheessa? Minunkin muistikuvani ovat kyllä hyvin katkonaisia lääkkeiden vaikutuksesta joten en ollenkaan takaa muistanko kaiken oikein!

Minun tarkin havaintoni koko leikkauksesta on leikkaussalin yllättävän suuri koko ja moottorisahan ääni!
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 2 077
Liittynyt: 29.06.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #43 - 06.02.2010 klo 12:07:22
Tulosta viesti  
Että oikein konjakkia, jopas nyt jotakin!  Virnistys

Ortonissa ei kyllä moisia tarjottu. Heräämössä olisi saanut kahvia tai teetä, mutta en uskaltanut ottaa.

Huoneet olivat kyllä isohkoja ja mukavia (etupäässä kahden hengen), ja henkilökunta ystävällistä (ja panin merkille sen, että jopa yöhoitajalla oli aikaa jäädä vaihtamaan muutama sana - siis niitä näitä parrunpäitä, ei välttämätöntä hoitoon liittyvää.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 363
Liittynyt: 03.02.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #44 - 06.02.2010 klo 12:20:17
Tulosta viesti  
Ennen vanhaan Ortonissa olitiin 6 hengen huoneissa. Potilastulvan aikaan huoneeseen ahdettiin 8.
Kirralla tarjottiin sunnuntaina päiväkahvilla konjakkitilkka. Ihmettelivät kun en huolinut.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jalmari 52
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
***
Poissa



Viestejä: 168
Liittynyt: 10.10.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #45 - 07.02.2010 klo 03:16:04
Tulosta viesti  
Tikkari1 kirjoitti 05.02.2010 klo 16:01:24:
... Kun itsekin pohdin ratkaisua yksityinen vs. julkinen sairaala, mitä muuta kannattaa ottaa huomioon kuin hinta ja ajankohta? Saan toki valita lääkärin itse, entäs itse osastolla oleminen? Onko vuodeosastojen tasossa (viihtyisyys, huoneiden koko, siis miten monta henkeä / huone) mitään eroa? Olisi ihan mukava tietää tuollaisiakin detaljeja, niitä kun ei oikein kerrota missään. En nyt toki mitään viiden tähden hotellia odota, mutta 14000 €:n hintaan kuvittelisi pääsevänsä ihan kelvolliselle osastollekin Silmänisku Vai ovatko julkiset sairaalamme niin tasokkaita, ettei tällaisia eroja huomaa?

Oma kannanottoni perustuu vain julkisen puolen kokemuksiin.

Hinta ja ajankohta lienevät ne tärkeimmät osatekijät vaakakuppeihin asetettavaksi.

Hinnan osalta vaaka kallistui kohdallani kiistatta julkiselle puolelle. Olen maksanut yli 30 vuotisen työurani aikana yhteiskunnalle sen keräämiä veroja nurkumatta. Kun sitten ajauduin lonkkavaivani kanssa terveyspalvelujen avuntarvitsijaksi, niin ilman pienintäkään epäröintiä katsoin, että on ihan kohtuullista saada tarvittava apu julkiselta puolelta. Päätökseeni ei vaikuttanut lainkaan se, olisiko itselläni ollut varaa yksityisen puolen leikkaukseen vai ei.

Ajankohtaa voi punnita kahdella tavalla, leikkauksen vuodenaikana ja leikkausjonossa odottamisen pituutena. Ainakaan itselläni tuolla leikkauksen vuodenajalla ei ollut mitään merkitystä, joten vaaka ei kallistunut sen osalta tapauksessani kumpaankaan suuntaan. Leikkaukseni ajankohta osui syyskuun alkuun. Se oli siinä mielessä hyvää aikaa, että ei ollut enää tuskastuttavan kuumaa sisällä eikä ulkona ja leikkauksen jälkeisinä viikkoina sai tehdä kävelylenkkejä kyynärsauvojen avulla sulan maan aikana. Muukin ajankohta olisi kyllä käynyt ihan yhtä hyvin. Mikäli leikkauksen vuodenajalla on jollekin leikattavalle merkitystä, niin yksityisellä puolella siihen asiaan voinee vaikuttaa helpommin.

Leikkausjonossa odottamisen pituuden kohdalla vaakakuppi kallistui etukäteen ilman muuta enemmän yksityiselle puolelle, mutta ei niin paljon, että olisin ollut valmis luopumaan 14000 €:n summasta pelkän odotusajan pituuden tähden. Leikkausjonossa oloa kesti kohdallani yli seitsemän kuukautta, mutta enhän tiennyt sitä etukäteen. Oletin, että pääsen leikkaukseen viimeistään kuudessa kuukaudessa. Leikkausjonossa ollessa pahinta oli se epätietoisuus tarkasta leikkausajankohdasta. Jälkikäteen tarkasteltuna epätietoisuus leikkausajankohdasta ja yli seitsemän kuukauden odottaminen olisivat tasoittaneet tuota yksityisen ja julkisen puolen vertailua, mutta ei sittenkään niin paljon, että yksityinen puoli olisi voittanut.

Hinnan ja ajankohdan lisäksi muita osatekijöitä voisivat olla leikkaava lääkäri, muu henkilöstö, vuodeosasto, osaston henkilöstö, huone, huonetoveri yms. Itse en uskonut etukäteen enkä usko vieläkään, että näillä osatekijöillä voisi olla kovin ratkaisevia ja merkityksellisiä eroja punnittaessa yksityisen ja julkisen puolen paremmuutta toisiinsa nähden.

Leikkaavien lääkäreiden paremmuuteen toisiinsa nähden ei ainakaan minulla olisi ollut minkäänlaista kompetenssia. Kaikki he olisivat olleet minulle vain nimiä paperilla. Omalle kohdalle sattui lääkäri, joka on aiemmin työskennellyt myös Ortonilla. Vaikka hän olikin hyvin kiireinen ja kommunikointi oli ehkäpä sen kiireen ja työtaakan vuoksi turhan niukkaa, niin leikkausoperaatio onnistui vallan hyvin.

Sama koskee muutakin henkilöstöä, niin vastaanotossa, leikkaussalissa, heräämössä kuin osastollakin. Kaikki he olivat osaavia ja erittäin mukavia. Samanlaisia ne ihmiset ovat niin yksityisellä kuin julkisellakin puolella. Jos tähän suureen joukkoon osuu joskus joku poikkeuskin, niin ei se tilannetta miksikään muuta. Paljonhan se suhtautuminen riippuu siitä potilaastakin.

Vuodeosastossa, huoneessa, hoitovälineissä (mm. moottoroitu sänky) tai hoidossa ei ollut pienintäkään moittimista. Oli kahden hengen huone ja sattui erittäin mukava minua iäkkäämpi huonetoveri. Meillä riitti juttua yötä myöten. Oli TV ja kummallakin oma tyynyradio. Kännyköitä sai käyttää. WC oli käytävän puolella. Ruokaa ja juomaa (ei konjakkia) oli vähintäänkin riittävästi. Kahviakin. Eikä sinne asumaan ollut tarkoitus jäädäkään. Neljä vuorokautta ja sitten kotiin. Paljon vaatimattomammissakin oloissa olisi tuon ajan voinut olla.

Eräs osatekijä, jota yritin pohtia ja saada selville ennen leikkausta oli se, että olisiko sillä leikkauksessa asennettavalla tekonivelellä tai sen asentamiseen käytetyllä leikkausmenetelmällä jotakin ratkaisevaa eroa esim. sopivuuden tai kestävyyden suhteen yksityisen ja julkisen puolen välillä. Aivan varmaa ja yksityiskohtaista tietoa minulla ei ole, mutta ainakin oman kokemukseni ja kuulemieni tapausten suhteen mitään sellaista ratkaisevaa eroa ei taida olla. Oman tapaukseni kohdalla julkinen puoli otti selvää ja hankki sopivat varaosat (kuppiosa) minun tapaustani (synnynnäistä poikkevuutta) varten. Ei siis niitä varaosia, mitä sairaalan varaosakaapissa sillä hetkellä sattui olemaan. Lopputulos oli oikein hyvä. Samoin uskon yleisestikin. Ei ehkä sitä kaikkein kalleinta ja tähtitieteellisintä, mutta sellainen, jolla saavutetaan riittävän hyvä lopputulos potilas huomioiden. Sitäkään en tiedä, tekevätkö julkisella puolella pinnoiteleikkauksia, kuinka paljon ja minkä ikäisille henkilöille? Ainakin oma leikkaava lääkärini suhtautui niihin aika skeptisesti.

Näillä pohdinnoilla oma valintani oli julkinen puoli. Pyöritä silmiä
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #46 - 07.02.2010 klo 09:20:51
Tulosta viesti  
Minä en ehtinyt etukäteen miettiä mitään, kun oikean diagnoosin selvittyä kaikki tapahtui hurjaa vauhtia. Näköjään sekin on mahdollista julkisella puolella, jos on lääketieteellisesti tarpeeksi kiireellinen tapaus. Lääkärit olisivat minullekin olleet vain nimiä paperilla, joten valinta olisi ollut aivan arvuukauppaa. Coxaan päädyin siitä yksinkertaisesta syystä, että Pirkanmaan alueen tekonivelleikkaukset tehdään siellä.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
sussumuzu
Senioriklubilainen
*****
Poissa


Olkapään ja polven nivelrikko

Viestejä: 252
Sijainti: Espoo
Liittynyt: 29.12.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #47 - 07.02.2010 klo 13:18:32
Tulosta viesti  
No on tullut paljon mielipiteitä ja kokemuksia, kiva Hymiö

Mä olen päättänyt nyt kokeilla tuota kunnallista puolta ensin jos sieltä saa taas sitä samaa olan kohauttelua, käännyn yksityisen puoleen vaikka maksaisin loppuelämäni lainaa pois. Mielummin mä otan sen kivuttoman vaihtoehdon, jos ilmenee sitten että hoidossani on tehty virheitä niin saa kai siitäkin sitten korvauksia???

Entiedä nyt kyllä on juuri sellanen olo että ihan mitä vaan, jotta jaksais.  
  

i'd rather hurt than feel nothing at all
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
burton
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa


Nivelklubi rulettaa!

Viestejä: 51
Sijainti: Oulu
Liittynyt: 02.12.2009
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #48 - 07.02.2010 klo 15:23:47
Tulosta viesti  
Olen menossa julkiselle puolelle lonkan tekonivelleikkaukseen parin viikon kuluttua. Työterveyslääkärini kuunteli sympaattisesti ja aina vaihdeltiin särkylääkkeitä tehokkammaksi. Hän oli kuitenkin sitä mieltä, että leikkausta pitäisi ainakin pari vuotta odotella, koska ei ymmärtänyt " kuinka vaivat noin yhtäkkiä vajaan vuoden sisällä pahentuneet. Ja etköhän sinä vielä lääkkeittäkin voi olla, noin nuoti (45) kun olet ja nivelrikossa kun on pahempia ja parempia kausia".

Oltuani KELAn kustantamalla TULES-kurssilla kaksi viikkoa marraskuussa 2009 ja todettuani, että ei siitä vastaavaa hyötyä ollut lonkan kuntoutumisen suhteen, varasin ajan tuttavani suosittelemalle yksityiselle ortopedille.

Ortopedin luokse marssin vajaan vuoden vanhat röntgenkuvat mukanani ja niitä vilkaistuaan hän oli sitä mieltä, että leikattava on, jos liikkua aikoo. Hän sanoi laittavansa minut yleiselle puolelle jonoon ja diagnoosiin huomautuksen, että hänen mielestään pitäisi priorisoida mahdollisuuksien mukaan. Ortopedi, joka työskentelee päivisin yleisellä puolella (ja sillointällöin iltavastaanotto yksityisellä terveysasemalla, jossa kävin) sanoi leikkaavansa itse ja laskeskeli, että käytännössä leikkaus voisi olla joskus helmikuun lopulla. (Leikkaus on 26.2.)

Lopuksi lääkäri kysyi, haluanko leikkaukseen tosi pian, jolloin yksityisenä hän voisi leikata piankin noin 14 000 e Hymiö hintaan. Sanoin, että kyllä minä ne muutamat kuukaudet kärvistelen, jos apua on tulossa.

Tähänastisen kokoemukseni perusteella kyllä yleiselläkin puolella voi leikkauksen saada kohtuuajassa. Tietenkin se riippuu diagnoosista ja ortopedistä. Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
*****
Poissa



Viestejä: 6 197
Sijainti: Mansesta nääs!
Liittynyt: 30.09.2008
Re: yksityisen hinta/tekonivelet
Vastaus #49 - 07.02.2010 klo 18:50:10
Tulosta viesti  
Siinähän on joku kiireellisyysluokitus. Minä en muista mitä sanaa Coxan jonohoitaja käytti puhelimessa, mutta siinä oli kiireellisen edellä vielä joku muu sana, olikohan se erityiskiireellinen tai jotain sellaista. Minut oli luokiteltu sellaiseksi ja leikattiin kolmen viikon kuluttua diagnoosista, ja julkisen terveydenhuollon puolella.
  

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta