Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 100 vastausta) Ratsastus (Luettu 145 806 kertaa)
sisu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Ratsastus
Vastaus #50 - 17.01.2010 klo 16:18:12
Tulosta viesti  
Täällä meilläpäin on kengittäjän saaminen paikalle usein kiven alla ja taitavat kaivata vähemmän tätiratsastajien neuvoja. Olen pyrkinyt olemaan paikalla kengittäjän tullessa ja jos minulla on ollut eri käsitys hevoseni kengityksestä, olen varovasti yrittänyt kysellä syitä, miksi hän on päätynyt kyseisen kaltaiseen kenkäämiseen. Mielipiteitä ja täysin vastakkaisia käsityksiä saa kyllä kuulla toisinaan. Joskus kyseleminen on johtanut muutoksiin. Kerran jouduin vaihtamaan mukavan kenkääjän, koska hevoseni muuttui pikkuhiljaa liian pystykavioiseksi. Mutta kahta hyvää ei ole koskaan ollut tarjolla, vaikka hevoseni käytös on kengittäjän mieleen.

Tällä hetkellä heponi tallinpitäjän isäntä kengittää ja hyvin kengittääkin. Nyt en ole ollut edes paikalla. Heppani taitaa olla tallin ainoa, jolla on kaikki mahdolliset hokit ja joka jalassa tilsakumit. Pelkään kaatumisia niin paljon nykyään, että ne halusin jo lokakuussa, vaikka töksäyttävätkin vähän askelta.

Kävin Harjussa irtokengän kiinnityskurssin, Siellä oli kaksi hyvää kengittäjää opettajina. Toinen halusi jakaa opintomateriaalin vasta toisen luentojen jälkeen, koska niissä oli niin paljon keskenään ristiriitaista tietoa. Toinen oli ratsukengittäjä ja toinen ravisellainen. Myös valitessamme kenkiä kengitettävillemme hevosille, toinen sanoi yhtä hyväksi ja toinen kehoitti sen vaihtamaan isommaksi.

Eilen kävi ihan uusi "täti" hepallani maastoilemassa ja tänään toinen vähän tutumpi kentällä. Minä olen siivonnut kaapin, merkannut tavarat, palauttanut alaturparemmin (poistin sen kun likaantui niin paljon joka käytöstä, enkä jaksa aina pestä), vaihtanut satulahuovan ...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Pohjanmaa
Vastaus #51 - 18.01.2010 klo 22:50:29
Tulosta viesti  
Joo, toinen näistä kengittäjistä todennäköisesti älyää itsekin tehdä muutokset hitaasti, mutta ei vielä varmasti luvannut tulla. Toinen hyvä, joka varmemmin pääsisi tällä viikolla, ei tykkää korjata muiden virheitä ja siksi aion päästä keskusteluyhteyteen hänen kanssaan.

Irtokengän kiinnityskurssi olisi silti hyvä, ei tarvitsi pelkän kiinnilyömisen takia vaivata kiireisiä ja kalliita kengittäjiä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Liikkis
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Espoo
Vastaus #52 - 25.01.2010 klo 09:42:37
Tulosta viesti  
Mäkin olen ratsastanut nyt paremmalla menestyksellä ilman satulaa kuin satulan kanssa. Ei pompota yhtään niin paljon ja pystyn ravaileman ja laukkailemaan paremmalla menestyksellä. Lisäksi kovilla pakkasilla lämmittää mukavasti. Fysioiterapeuttini sanoi myös että satula voi olla pahaksi jo siinäklin kun kaikki satulat ohjaavat ratsastajan istuntaa johonklin suuntaan ja ilmeisesti tuo meidän satula ohjaa just sillain että tekee pahaa selälleni.

Pääsen selkään korkealta jakkaralta/korokkeelta niin että voin vain laittaa toisen jalkani hevosen yli eli ei tarvitse hypätä ja heilauttaa jalkaa yli. Hevonenkin on jo tottunut seisomaant tarpeeksi lähellä koroketta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruusa
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #53 - 28.01.2010 klo 23:57:06
Tulosta viesti  
Tämä ketju pelasti päiväni. Minulla on vastikaan todettu kulumaa lonkissa ja nivelrikkoa lääkäri vahvasti epäilee.

Pystyn vielä ratsastamaan kohtuullisesti, mutta lääkäri oli tosi tyly kommenteissaan ratsastuksen vaarallisuudesta ja oli sitä mieltä ettei tee hyvää. Minähän tietysti heti tippa linssissä ja kauhukuvat silmissä. Ratsastan melkein joka päivä, ja luulen, että olisin mielialalääkityksen tarpeessa Silmänisku jos pitäisi kokonaan lopettaa. Mutta toivoa siis on.

Kertoilkaa ihmeessä tarinoitanne! Näitä on mukava lukea..

Sivun alkuun

IP kirjattu

sisu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #54 - 29.01.2010 klo 15:34:28
Tulosta viesti  
Hei Ruusa ja tervetuloa!

Minulla selvästi ratsastus lykkäsi lonkkaleikkaukseen joutumista eli toimi ikään kuin liikuntaterapiana. Jos olin ratsastamatta, lonkkani eivät oikein tahtoneet aueta. Päivän ratsastustauko oli vielä ok, mutta kahden päivän jälkeen alkoi vasen jalkani kääntyä sisäänpäin ihan normaali elämässäkin.

Noin vuosi sitten olin kuitenkin jo niin usein kivulias, etten mennyt enää tunneille. Joskus pystyin työskentelemään kentällä ihan hyvin, mutta kun en koskaan tiennyt koska on hyvä tai huono päivä etukäteen, jätin tunnit.

Viime syksynä joskus kärvistelin kentällä niin kipeänä, etten maastoon uskaltanut lähteä. Vaikka hevoseni on tosi kiva ja maastovarma, se ei kuitenkaan ole pystyyn kuollut vaan kiinnostunut ympäristöstään ja reagoi siellä tapahtuviin muutoksiin. Kipeänä en kestänyt mitään säpsyjä tai sivuloikkia. Suurimmaksi osaksi kuitenkin ratsastin ihan kivoja lenkkejä ja vielä jouluaattona jäin hanattelijoiden kanssa päästelemään minkä kintuista irtosi.

Nyt olen pari viikkoa sitten joutunut lopettamaan ratsastuksen. Toissa päivänä kävin viimeisen kerran tallilla sopimassa asioista pari kuukautta eteenpäin. Ensi keskiviikkona minut leikataan, ja vaikka selkään pääsisin kuusi viikkoa leikkauksen jälkeen, mennee jonkin aikaa, ennen kuin ratsastuksestani voi puhua hevosen liikuttamisena.

Minulla todettiin ensi oireet 20 vuotta sitten ja vasta viimeiset puoli vuotta ovat olleet elämää selvästi rajoittavia. Voi olla, että sinäkin pärjäät vielä pitkään ongelmitta.

Lääkärisi ei varmaan itse harrasta ratsastusta. Jos hevosella on isot liikkeet ravissa, voisin kuvitella, että keventäminen kannattaa niin pitkään, että sekä hevonen että itse on verkkaantunut niin paljon, että liikekin on pehmennyt. Putoaminen ei varmaan myöskään ole suotavaa ainakaan kipeälle lonkalle. Itse en ole enää suostunut "hulluilla" ratsastamaan.
Kaatumisia pelkään niin paljon, että olen vaatinut hevoselleni aina talvisin täyden kengitysvarustelun. (Olen kaatunut useamman kerran hevosen kanssa, eikä ole sattunut mitään, mutta vaivojen myötä minusta on tullut varovaisempi.)

Nyt leikkaava ortopedini ei pitänyt ratsastusta millään tavalla haitallisena. Harkinnassa on myös keraaminen keinonivel ja tse ajattelin sen halkeavan heti hevosen selästä pudotessa, joten esitin, että saatan pudota tikapuilta (näin on oikeastikin tapahtunut). Tälläkään ei ollut vaikutusta. Ymmärsin, että sellaiset lajit, joissa itse hyppii töksäytellen ja pitkään ovat lonkan kannalta pahimmat, ei ratsastus.

Jos lääkärisi on kokeillut ratsastusta joskus yhden kerran ja siinä mennyt pari kierrosta ravia, voi mielikuva ratsastuksesta olla aivan väärä. Jos useampi lääkäri pitää ratsastusta sinulle sopimattomana, voi tilanteesi olla erilainen kuin minulla. Yhden lääkärin kommentteja en vaihtaisi mielialalääkitykseen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #55 - 29.01.2010 klo 19:02:58
Tulosta viesti  
Hei, Ruusa!
Tervetuloa mukaan minunkin puolestani! Minä taidan joukosta olla (toistaiseksi) ainoa, joka on ratsastanut tekonivelellä. Vähiin ovat tosin ratsastuskerrat jääneet lähinnä näiden kylmien säiden vuoksi.

Minulle leikannut lääkäri antoi luvan mennä hevosen selkään kuusi viikkoa leikkauksesta. Ehkä syynä oli se, että meillä on islanninhevosia. Lääkäri taisi tietää islanninhevosista ainakin jotain ja ilmeisesti myös tuon issikoitten oman askellajin, töltin. Se on kyllä mukava askellaji kaikille, oli sitten lonkissa vikaa tai ei.

Ruusa, epätoivoon ei ole syytä, vaikka lääkäri näkikin tilanteesi vaikeaksi ratsastuksen kannalta. Saattaa olla, että joudut muuttamaan ratsastustasi, mutta hevosista sinun ei tarvitse luopua. Minusta tuntui kyllä aika kamalalta siinä vaiheessa, kun tajusin, etten pysty ratsastamaan. Hyvin arkana kysyin ortopedilta mahdollisuutta ratsastamiseen. Hän ei nähnyt sitä minään ongelmana. Leikkauksen jälkeen fysioterapeutti suorastaan yllytti hevosen selkään.

Kyllä se asia vielä hyväksi muuttuu. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruusa
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #56 - 29.01.2010 klo 23:44:03
Tulosta viesti  
Kiitos Sisu ja Pike4!

Joo, minäkin luulen että lääkäri ei ymmärtänyt ollenkaan ratsastusta, sen verran pahasti tuhahti kun kuuli, että ratsastan paljon. Päätin että seuraavalla kerralla varaan ajan toiselle lääkärille. On todella ihanaa kuulla, että Pike4 on päässyt noin pian hevosen selkään leikkauksen jälkeen. Toivottavasti Sisulle käy samalla tavalla.

Minä pystyn tosiaan ratsastamaan vielä ihan hyvin. Oikea kierros on pahempi ja valitettavasti hevonenkin on nykyään vähän vino samaan suuntaan kuin minä. Korjaa tietysti minun vinouttani. Onneksi sillä käy ratsastamassa muitakin ja olenkin naureskellut, että pitäisikö hankkia eri suuntaan vino ratsastaja kuin minä niin yhdessä saataisiin sentään hevonen suoraksi Silmänisku

Onneksi kohtaa tulee kevät ja ei tarvitse palella!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #57 - 30.01.2010 klo 00:50:43
Tulosta viesti  
Tervetuloa täältäkin, Ruusa!

Päällisin puoli vaikuttaisi siltä, että oltaisiin samassa vaiheessa lonkkien kanssa, tosin minulla myös selässä nivelrikkoa, jopa lonkkia enemmän ja yksi nikamaväli on jo kokonaan mennyt. Tuo selkä vaan ei kipuile yhtä herkästi kuin lonkat, jotka ärtyvät nykyään hyvinkin nopeasti paikallaan seisomisesta ja erityisesti tuolilla istumisesta. Minullekin siis koulusatula mukavampi kuin yleis- tai estesatula, joissa istunnassa on liikaa "tuolia".
Satula-asiat ovat tänään olleet pinnassa, kun toppaaja kävi hakemassa koulusatulani käsittelyyn, jotta sopisi kylmässä menetetyille hevosen selkälihaksille paremmin. Kengityksen korjauskin on hoitunut. Hevoselleni sopivat kyllä monet Albionin ja Barnsbyn satulamallit, mutta omat ahtaat lonkat tykkäävät enemmän kapeammasta Albionin istuimesta. Tietysti nivelille ja selälle olisi Barnsbyjen pehmeys hyvästä, harmi vaan että niissä siipi lähtee niin pulleasti istuimen alareunasta.

sisun asiat ovat edenneet ihailtavan vauhdikkaasti, ja Piken kokemukset ovat muuttaneet omat suunnitelmani hevosen pitämisestä. Nivelrikon eteneminen ei siis tarkoitakaan hevostelun loppua, kun ratsastus näyttää olevan mahdollista leikkauksen jälkeenkin.  Tämä ketju kyllä piristää.

Taitavat miespuoliset lääkärit harrastaa vähemmän ratsastusta kuin naislääkärit, joita aika paljon talleilla pyöriskelee. Luultavasti naislääkäreiltä saakin parempaa tietoa ratsastuksen ja niverikon yhdistämisestä, mutta onhan joillain ratsastuksen ammattilaisilla lonkat todella kuluneet ratsastuksesta. Vaikea sanoa minkälainen ratsastus olisi lonkkavikaiselle parasta, luultavasti ei kuitenkaan kova ja ammattimainen suuntautuminen.

Toivotaan nyt, että pakkaset hellittäisivät ja päästäisiin kunnolla liikuttamaan hevosiamme  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #58 - 30.01.2010 klo 19:16:10
Tulosta viesti  
Tänään sitten lopulta ilma oli lauhtunut niin, että voi kuvitella ratsastamista. Oli vain 8,6 astetta pakkasta. Niinpä se rakkain ja luotettavin issikka ratsastuskuntoon ja menoksi!

Edellisellä kerralla yritin ratsastaa valjasvyöstä roikkuvilla jalustimilla. Nyt laitoin satulan, toivoen pääseväni ihan selkään asti. Olenko sitten entisestäni kangistunut vai onko tuo vasen, leikkausta odottava polvi tullut niin paljon kipeämmäksi, ettei selkäänpääsy meinannutkaan sujua. Onneksi käly kulki juuri vierestä ja tuli auttamaan pitämällä vastapuolen jalustinhihnasta kiinni, ja pääsin selkään.

Oli kyllä ihanaa! Ensin satula tuntui kylmältä, mutta lämpeni sitten meidän kahden lämpimän olennon välissä. Ensin mentiin vain rauhallisesti, pysähdeltiin ja juteltiin kälyn kanssa. Mamma (=tämän issikan kutsumanimi) kuunteli minua, mitä halusin sen tekevän ja noudatti toiveitani. Sitten lähdettiin tekemään hankeen kaviouraa ensin käynnissä, sitten töltissä. Mentiin sitten pieni pätkä laukatenkin. Vauhtia olisi riittänyt enemmän kuin itse uskalsin antaa Mamman mennä. Edellinen ratsastus oli jouluaattona. Oli mukavaa todeta, että nyt minua ei pelottanut reilumpi vauhti ollenkaan sillä tavalla kuin ensimmäisillä ratsastuskerroilla uudella lonkkanivelellä.

Lonkkanivel toimii erinomaisesti eikä satu. Pystyn nyt jopa keventämään, jos haluan. Issikoilla ei ravissa yleensä kevennetä. Menimme myös pienen pätkän ravia. Totesin siinä vain, että se on aika epämiellyttävä askellaji pomppimisen vuoksi. Ei lonkkaa siinä sattunut, mutta ei tuntunut oikein kivalta. Tämä Mamma on ns. luonnontölttäri, joka maastossa ja pidemmillä matkoilla mieluimmin taittaa matkaa töltillä. Se on ratsastajan kannnalta erinomainen ominaisuus.

Houkuttelin kyllä jo kälyäkin ratsastamaan. Yhdessä todettiin "maitolaiturin" rakentamisen tarve, että pääsisi hevosen selkään helpommin. Ehkäpä teemme sen yhdessä.

Tästä ratsastuskokemuksesta jäi taas hyvä mieli. Eli ratsastuselämä on mahdollista tekonivelen kanssa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

sisu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #59 - 31.01.2010 klo 10:53:04
Tulosta viesti  
Olipa kiva kuulla Pike ratsastuksen sujuvan noin hyvin. Selkään meno on hankalaa terveenäkin, jos pitää pidemmän tauon. Hienoa, ettei lonkkaan sattunut yhtään ja noinkin reippaasti menit!

Minun kokeilemani issikka ei alkuun töltännyt lainkaan, vaan kipitti hirmu nopeaa ravia, jossa oli mahdoton ehtiä edes keventämään. Muutaman kerran loppuvaelluksella sain sen töltille ja se oli juhlaa. Niillä taitaa olla eroja luontaisimmissa askellajeissaan rodun sisälläkin.

Minä en ole vuosikausiin mennyt selkään maasta käsin kuin pakon edessä, mutta kaikilla talleilla, missä olen ollut, onkin ollut valmiina jokin koroke, mistä ratsautua.

Maitolaitureita on täälläpäin rakennettu pihankoristeiksi. Sinähän keksitkin sille hyvän hyötykäytön. Rakentaessa pitää kuitenkin olla tarkka, ettei katos ulotu liian pitkälle.

Meilläkin lämpötila on laskenut jo -5 asteeseen, mutta lunta on tullut ehkä 15 senttiä. Tiistaina kuulemma tulee lunta sitten enemmänkin. Kyllä tämä on omanlaisensa talvi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #60 - 31.01.2010 klo 13:23:48
Tulosta viesti  
sisu kirjoitti 31.01.2010 klo 10:53:04:
Minun kokeilemani issikka ei alkuun töltännyt lainkaan, vaan kipitti hirmu nopeaa ravia, jossa oli mahdoton ehtiä edes keventämään. Muutaman kerran loppuvaelluksella sain sen töltille ja se oli juhlaa. Niillä taitaa olla eroja luontaisimmissa askellajeissaan rodun sisälläkin.

Kyllä issikoissa on hyvinkin suuria eroja siinä, miten mielellään ne tölttäävät. Meidän ensimmäinen hevonen, Snorri, on hyvin vahva ravaaja. Sen tölttiin saaminen on aina ollut työn takana. Snorrin ravi on sellaista vähän isompaa kuin pikkutammojen nopea ompelukonemainen ravin tikuttelu. Siinä tikuttelussa on keventäminen mahdotonta. Niinpä niillä ratsastetaankin usein ravia vain alas istuen tai sitten "kolmipisteistunnassa" eli takapuoli nousee satulasta sen verran, että sanomalehti mahtuisi alle.

Lainaus:
Minä en ole vuosikausiin mennyt selkään maasta käsin kuin pakon edessä, mutta kaikilla talleilla, missä olen ollut, onkin ollut valmiina jokin koroke, mistä ratsautua.

Kyllä minäkin etsin mielelläni jonkin pienen kohouman, jonka päältä pinnistän selkään. Nyt on joka paikassa vain pehmeää lunta. Hevonen seisoo tietysti siinä vähän kovemmassa kohdassa ja minä uppoan syvälle hankeen ja yritän sieltä kurkottautua selkään, näin vähän karrikoiden sanottuna.
Lainaus:
Maitolaitureita on täälläpäin rakennettu pihankoristeiksi. Sinähän keksitkin sille hyvän hyötykäytön. Rakentaessa pitää kuitenkin olla tarkka, ettei katos ulotu liian pitkälle.

Ihan oikeaa maitolaituria emme tarkoittaneet. Sellainen meilläkin on joskus ollut, mutta purettu pois aikoja sitten. Illalla oli miehen kanssa puhetta sellaisen telineen rakentamisesta. Jospa joskus tulisi... Sisu, ei kai meissä ole samanlaista se, että on vaikeaa pyytää apua. Pitäisi muka vain itse pärjätä.

Lunta on tullut joitakin senttejä. Hevosilla on valkoinen lumitakki päällä. Mukavaa, kun ei ole niin kylmää, vain muutama pakkasaste. Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruusa
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #61 - 31.01.2010 klo 17:20:13
Tulosta viesti  
Mielettömän ihana ratsastusviikonloppu. Menimme eilen ja tänään kunnon lumihangessa ja kyllä oli ihanaa. En muista koska hevonen oli mennyt niin hyvää ravia. Vaikka liike tuntui isolta, ei silti tehnyt kovin kipeää. Tänään tallilla vieraili cr valmentaja, joka oikeasti auttoi löytämään hyvän istunnan kipeistä lonkista huolimatta. Hänkin valoi minuun uskoa ratsastuksen hyödyllisyydestä ja itse asiassa nyt tuntui siltä, että normaalisti jäykempi oikea lonkka tuntui jopa pehmeämmältä kuin vasen. Hevonenkin suoristui silmissä Hymiö

Ratsastus tekee kipeää, mutta mieli voi paljon paremmin tällaisen viikonlopun jälkeen!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #62 - 31.01.2010 klo 20:06:44
Tulosta viesti  
Hienoa Pike  Kliseinen
Näköjään leikkauksen jälkeen vaan sit mennään  Silmänisku
Meilläpäin sama juttu kuin sisun talleilla, eli penkiltä mennään selkään. Sanovat, että säästää sekä satulaa että hevosta ja itse vaihtelen vielä jalustinhihnojen puolia toisin päin, koska vasen kyllä penkeistä huolimatta venyy enemmän (vaikka pitäisi olla venymättömät hihnat). Nytkin otin kentälle mukaan jakkaran mallisen hoitopakkini, kun penkki oli maneesissa tuntien takia. En ole osannut ottaa selkään nousua kovin kunnianhimoisesti, kun aina koroketta on suositeltu.

Eilen ja tänään mentiin siis ulkona ja kivaa oli, vaikka jouduin koulusatulan toppauksen takia käyttämään estesatulaa, jossa istuma-asento on minulle yleensä hankalampi. Onneksi tässä estesatulassa pystyi pitämään pitkiä jalustinhihnoja ja hevonen tykkäsi satulasta. Keventelen yleensäkin paljon, koska pienestä koostaan huolimatta heposellani on iso liike. Pienellä hevosella iso liike voi joskus olla yllättävän kova (kun ei ole kovin pitkät jalatkaan), mutta eilen ja tänään liikkui heti niin mielellään, että liike pehmeni nopeasti. Estesatulassa pysyi kyllä helposti selässä, vaikka pikkukaveri otti vapailla ohjilla yhden itsenäisen laukan, kun raippa vahingossa osui sen pepulle  Pyöritä silmiä

Sinulla, Ruusa ilmeisesti on myös oma hevonen alla. Silloinhan se hyvä liike tuntuu erityisen ihanalta. En vaan itse enää pääse siihen tilaan, että jäykempi lonkkani (myös oikea) tuntuisi samanlaiselta kuin vasen. Mutta ratsastus kyllä motivoi jumppaamaan.

Btw... oletteko muuten kokeilleet lievimpiin kipuihin Back on Track-tuotteita? Tekisi mieli kokeilla tenniskyynerpäähän ja sormien nivelrikkoon, mutta nyt on rahatilanne niin huono, että en viitsisi mitään uutta testailla...

Sivun alkuun

IP kirjattu

sisu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #63 - 01.02.2010 klo 10:49:15
Tulosta viesti  
Pike

Kyllä meissä jotain samankaltaista itsetekemisen tahtoa taitaa olla. Pyrin tietoisesti myös itse keksimään omia ratkaisuja asioiden hoitoon, kuten sinäkin esimerkkinä wc:een koroketyynyn tekeminen Finnfoamista. Itse olin ajatellut ulkohuussin tekoa, sinne kun saa istuimen helposti korkeammalle. "Tyydyin" kuitenkin tällä kertaa uutuuttaan hohtavaan muoviseen istuinkorokkeeseen, jonka sain kolmen kuukauden ilmaiseen lainaan.

Ruusa

Minäkin kävin CR-tunneilla ja oli oikein opettavaista. Sain myös vinkkejä eri apuvälineiden käyttöön hevosettomassa harjoittelussa tosin yksi oli minulle kylläkin epäsopiva. Lonkkani on liikerajoittunut, eikä aukea toivotusti. Tähän venyttelyyn sain "ratsastaa" isolla jumppapallolla. Yhden illan lyhyt pomppiminen toi hurjat leposäryt, sillä pallo laajeni hallitsemattomasti painoni alla. Sitä en suosittele, tavallisia CR-tunteja kyllä.

Gemini

Back on Track on kokeilematta. Mitä ne ovat? Heti en ole kokeilemassa mitään sekä leikkauksen että leikkauksen aikaansaaman rahapulan takia, mutta erityisesti vaivasenluuni tulee tarvitsemaan apua. Niiden leikkaukset ovat suht edullisia, mutta hoitotulokset eivät ole rohkaisevia, joten muilla avuin olisi hyvä selvitä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #64 - 01.02.2010 klo 12:49:28
Tulosta viesti  
Täällä ja täällä näyttäisi olevan juttua Back on Trackista.
Varmaan vielä kokeilen, ainakin tenniskyynerpääsuojaa ja käsineitä, jahka tästä auto- ja satulashown aiheuttamasta konkurssista selvitään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #65 - 01.02.2010 klo 15:50:27
Tulosta viesti  
Enpä tällaisesta Back on Track-tuotteesta ole kuullutkaan. Kiitos tiedoista!

Sivun alkuun

IP kirjattu

burton
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Oulu
Vastaus #66 - 01.02.2010 klo 18:38:06
Tulosta viesti  
Olen käyttänyt jäykälle ja kipeäselkäiselle hevoselle fysioterapeutin suosittelemaa Back on Track -lointa ja kyllä siitä apua on ollut, vaikka eihän se tietysti ihmeitä saa aikaan. Puoli tuntia ennen ratsastusta jos ehtisi pitää, niin alkuverryttelyaika lyhenee huomattavasti (meillä yleensä ollut 15-20 min alkukäynnit ennen ravia ja samoin loppukäynnit).Samoin mieheni käyttää toisella hevosellamme tätä lointa estetreenien jälkeen, kun on ensin akupainellut hevosen selän. Ei ole arkana ollut selkä.

Itselle Horse Showsta toissa vuonna ostin vain Back on Track - käsineet ratsastushanskojen alle kylmiä kelejä varten. Paremmin on sormet pysyneet lämpiminä ja kivuttomina. Mulla on yeensä tosi huono ääreisverenkierto ja oikeassa kädessä valkosormisuus eli Raynauld'n tauti (on kuulemma reumasukuinen sairaus, mutta mun reumakokeet näytti kyllä ettei reumaa olisi). Kyllä on ollut vähemmän oireita noiden hanskojen kanssa:)

Tämä talvi on ollut tosi kylmä ainakin täällä meillä. Siksi ei ole ehkä ihan niin paljon harmittanut tämä nivelrikon paheneminen, eli se, että ei ole voinut ratsastaa sitten marraskuun. Onneksi tämän kuun lopussa on leikkaus ja toivottavasti pääsen kesäksi takaisin satulaan!!! Mukava lukea lohdullisia ratsastuskommentteja Pike4 ja muut! Kovasti uskon minäkin pystyväni vielä ratsastamaan sitten uudella lonkalla. Jos en nyt ihan päivittäin koulutreeniä, mutta edes köpöttelytasolla Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

sisu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #67 - 01.02.2010 klo 19:02:55
Tulosta viesti  
Minullakin on Raynaudin tauti, mutta se ilmenee mustavarpaisuutena. Joudun talvisin aina ennen ulkoilua (ratsastusta) ottamaan ääreisverenkiertoa lisäävän lääkkeen. Minullakaan ei ole reumaa, mutta Raynaud kuuluu moneen muuhunkin oireyhtymään ja voi esiintyä aivan itsenäisenäkin.

Minulle voisi noista back on track vermeistä sukat olla hyödylliset ja kyllä noista kuvista poolokauluri houkutteli myös. Nyt laitan kuitenkin vain jäitä hattuun kaikissa hankinnoissa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #68 - 01.02.2010 klo 20:47:48
Tulosta viesti  
En tuolta sivuilta löytänyt mitään hinnastoa. Onko teillä jotain käsitystä "noin hinnoista"?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #69 - 01.02.2010 klo 22:20:31
Tulosta viesti  
Täällä olisi yksi jälleenmyyjä. En tiedä onko halvempaa vai kalliimpaa kuin muualla, mutta ei nuo harkitsemani käsineet ja kyynerpääsuoja kovin kallita olleet.

Kiva kun osallistuit taas keskusteluun, burton  Hymiö ja kiva kuulla kokemuksistasi. Verenkiertoonhan noiden tuotteiden kerrotaan vaikuttavankin ja varmaan omiaan valkosormisuuteen. Elät muuten vahvasti hippo-atmosfääreissä, jos miehesikin treenaa ja kisaa tosissaan  Kliseinen Hieno homma, silloinhan ei tarvitse harkitakaan hevosista luopumista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

burton
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #70 - 01.02.2010 klo 23:05:14
Tulosta viesti  
Kyllä täällä tulee käytyä lueskelemassa porukoitten kuulumisia useamman kerran viikossa mutta olen ollut vähän laiskanpuleinen kirjoittelemaan ... välillä sitten tuo runosuoni taas sykähtelee Silmänisku

Tsemppiä vaan Sisulle leikkaukseen. Hyvin se menee! Kirjoittelehan kuulumiset heti kun jaksat Hymiö

Myönnän kyllä olevani enemmän kuin onnellinen sen suhteen, että sain kahdeksan vuotta sitten miehenkin kiskottua hevosen selkään. Pian meille sitten tulikin ensimmäinen hevonen.
Se on vain niin, että työ haittaa molemmilla harrastusta; miehellä varsinkin nuo lähinnä ulkomaille suuntautuvat työmatkat ovat nykyisin ongelmallisia, kun en itse pysty enää ratsastamaan. Onneksi sain pari kertaa viikossa käyvät kokeneet vuokraajar molemmille nyt ainakin toistaiseksi. Mieli kyllä palaa selkään heti kun mahdollista! Toivottavasti kaikki menee niin kuin pitääkin, jotta ratsastus tosiaankin sujuisi sitten keväämmällä. Tunnustan, että pikkuisen jo alkaa leikkauspelko-mörkö kurkistella olkapään takaa vaikka niin kovasti leikkausta toisaalta odotankin Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #71 - 05.02.2010 klo 16:53:02
Tulosta viesti  
Laitoin tuonne säikeeseen "Lonksuva polvi" tietoa ostamastani polvituesta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #72 - 13.02.2010 klo 10:51:35
Tulosta viesti  
Nyt on satula- ja kengitysasiat kunnossa ja nuori mies liikkuu oikein hyvin  Kliseinen
Tälle tädille selvisi myös, että vuohisnivelen liioiteltua taaksepäin taipumista sanotaankin ylikoukistumiseksi (eikä -ojentumiseksi, kuten virheellisesti aiemmin spekuloin). Mutta hyvä kuitenkin, että kengitys tuli korjattua. Näytti juuri hankoside tukevan vuohisniveltä, ja hankosidevammat tunnetusti ovat usein aika hankalia.

Tänään poika on keikalla ratsastuskoulun tunnilla, kun hevoset loppuivat siellä kesken. Silti menen myöhemmin iltapäivällä sinne ainakin kävelemään ulos ratsuni kanssa  Pusu

Sivun alkuun

IP kirjattu

tinttura
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #73 - 22.02.2010 klo 19:37:17
Tulosta viesti  
Olipa mielenkiintoinen sivu jonka löysin googlettaessa kompuroiva hevonen. Kliseinen. Itselläni samanlaisia kokemuksia. Nivelet ja selkkä vaivaavat säännölliseen tahtiin, mutta hevosen selkään on päästävä. Oma heppa on nyt pian ollut kaksi vuotta, pitkän tauon jälkeen. Välillä yhteistyö hepan kanssa sujuu hyvin ja välillä ei suju mitenkään. Joskus tuntuu että hevonen näkee mörköjä joka mutkassa ja toisinaan mennään unelman lailla.
Se mikä minua joskus mietityttää että mistään ei löydy vikaa, mutta toisinaan on niin kipeä ettei kunnolla pääse kävelemään. Varsinkin jos tekee jotain raskaampaa, kuten lumien kolaaminen.
Kaikista kivuista ja säryistä huolimatta on ihanaa ja rentouttavaa puuhastella oman hepan kanssa. Ja vielä kun löysin nämä sivut joissa voin lukea samankaltaisia kokemuksia kuin itselläni.
Nyt vain opettelen kuinka tämä homma toimii Pusu

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #74 - 19.03.2010 klo 18:45:44
Tulosta viesti  
Tasan samaa voin sanoa omasta ratsastuksestani kuin tinttura.

Hevonen on jo aika kiva ratsastettava, mutta silti tuntui tänään tunnilla tosi työläältä ja tunsin itseni elefantiksi ulkokentällä, jonne aurauksen jälkeen oli tullut jo vähän lunta. Mutta suht' hyvässä kunnossa kenttä kuitenkin.

Henkistä väsymystäkin hiukan on, kun olen välttämättä halunnut aina itse mennä selkään "säikkypäivien" jälkeen. Ei niitä kyllä ole ollut kuin 2 viime viikolla lumien tullessa kerralla maneesin ulkokatolta ja jäähileiden tippuessa maneesin sisällä seinien vierillä. No nyt nekin on unohdettu ja poika menee joka kulmaan ja seinien vieressä. Mut ei nyt huvita tällä suojakelillä mennä maneesiin ennenkuin viimeisimmät lumet ovat tulleet alas.

Ai niin, huomasin muuten, että minulla Arthryl auttaa. Kokeilin runsaan viikon taukoa, kun lääke oli päässyt loppumaan sillä seurauksella että kivut pahenivat. Tilanne selkeästi parani parissa päivässä glukosamiinin uudelleen aloituksen jälkeen  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #75 - 02.04.2010 klo 20:04:52
Tulosta viesti  
Tänään ratsastusta pitkän tauon jälkeen! Virnistys Lumet ovat painuneet sen verran, että hevosta voi pyytää menemään umpihankeen. Tölttäsin vähän, ja tuntui tosi mukavalta. Jospa se tästä taas lähtisi liikkeelle... Kieli

Sivun alkuun

IP kirjattu

JJ
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #76 - 04.05.2010 klo 13:14:45
Tulosta viesti  
1.Millaista /millaisia hevosia ratsastat?
Minulla on lv-tamma vuokralla (säkä 159), lisäksi ratsastan suomenhevosruunalla.

2. Miten nivelvaivat ovat vaikuttaneet ratsastukseesi?
Ennen ratsastin suht aktiivisesti, mutta sitten tuli vuosien tauko toistuvien leikkausten takia. Nyt  olen taas aloittanut vuosien jälkeen kevyehkön ratsastuksen.

3. Miten olet pystynyt ratsastamaan nivelvaivoista huolimatta?
Vuosiin en pystynytkään, nyt aloitin uudestaan.

4. Jos niveliäsi on korjattu, miten olet pystynyt ratsastamaan sen jälkeen?
Keventäminen on hankalaa polveen tulevan kivun takia.

5. Tarvitsetko ratsastaessasi joitain erityisjärjestelyjä? '
Selkään noustessa täytyy käyttää jakkaraa. Lisäksi ratsastan suhta rauhallisesti, sillä juurikin keventäminen tekee kipeää.

6. Mitä ratsastus sinulle merkitsee?
Ratsastus on terapiaa keholle ja mielelle, ehdottomasti! Hymiö

7. Muuta

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #77 - 18.05.2010 klo 22:10:37
Tulosta viesti  
Lähtiköhän uusi ratsastuskausi käyntiin, kun isäntä teki lauantaina "maitolaiturin" eli telineen hevosen selkään nousemiseksi. Toivotaan näin.

Sunnuntaina kävin maastolenkillä luottohevosellani. Metsätiellä piti päästä syvien metsäkoneen urien yli ja sitten selvittää reittiä risukossa ja pusikossa. Pellonreunalla hepo halusi töltätä reipasta vauhtia. En antanut sen mennä kovin lujaa. Sitten risukkoista metsätietä ylös ja alas ja maantietä pitkin kotiin. Halusin tulla maantietä pitkin, jotta hevosen pitäminen käynnissä oli helpompaa. Kyllä jäi hyvä mieli.

Eilen meillä kävi äiti ja tytär ratsastamassa kolmatta kertaa. Näytin vähän, miten hevosen saa tölttiin. Selkäännousu uudelta telineeltä ei sujunutkaan yhtä hyvin kuin sunnuntaina. Hevonen ei suostunut seisomaan telineen vieressä, jolloin minä putosin telineen ja hevosen välistä maahan, kun olin kiipeämässä selkään. Vasempaan sääreen tuli musrtelma, mutta muuten ei mitään kummempia. Menin selkään sitten vanhalla konstilla eli niin, että tytär roikkui toisella puolella jalustimessa.

Tänään tein telineeseen tangon, josta voi ottaa tukea. Illalla päätin opettaa hevosta olemaan telineen lähellä. Ei oikein onnistunut. Lopulta menin selkään samaiselta saunajakkaralta, jolla seisoin talvella ja hevonen pyöri ympärillä. Yritin tänään saada hevosta menemään muitakin askellajeja kuin käyntiä ja tölttiä. Eli etsin ravia ja laukkaa. Koska hevosia ei ole aikoihin ratsastettu, niin askellajit ovat hukassa. Uskalsin mennä melkoista vauhtiakin. Eikä mihinkään sattunut! Kyllä oli mahtavaa-

Sivun alkuun

IP kirjattu

pirkkolilja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #78 - 28.05.2010 klo 21:25:43
Tulosta viesti  
Heippa kailkille ratsastuksen ystäville!
Enpä ole pitkään aikaan vieraillut näillä sivuilla, mutta nyt tuli jälleen mieleeni tämä ratsatusharrastus ja tekonivelet. Siis minulla on molemmissa lonkissa tekonivelet ja olen nyt reilun 10v tauon jälkeen ratsastanut pari vuotta 2-3 kertaa viikossa. Tekonivelet eivät ole moksiskaan, mutta hepon selkään pitää edelleen nousta jakkaralta, jalka ei kerta kaikkiaan taivu tai sitten ei ole voimaa ponnistavassa jalassa. Mutta muuten ratsastus tekee todella hyvää sekä mielelle että keholle. Minulla on jo monta vuotta ollut oikea polvi kipeä enkä voi kävellä juuri lainkaan, mutta ratsastus sujuu. Osallistuin jopa elämäni ensimmäistä kertaa esteratsastuksen harjoituskilpailuun ja hienosti meni. Mummoiässähän minä jo olen, mutta nyt olen vasta löytänyt sen "jonkin" mikä ratsastuksessa on. Olen kuin pieni heppahullu tyttö odottaessani ratsastustuntejani. Töistäkään en muulloin selviä ajoissa pois kuin silloin, kun on ratsastustunti alkuillasta. Hieno harrastus ja hepot on nii..in ihania!
pirkkolilja

Sivun alkuun

IP kirjattu

JJ
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #79 - 11.06.2010 klo 17:55:09
Tulosta viesti  
Hienosti on leikatut polvet kestäneet ratsastusta josta olen hyvin onnellinen  Hymiö
Kuvassa minä ja issikkani (on minulla vuokralla).

51.jpg (Liite poistettu)
Sivun alkuun

IP kirjattu

burton
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #80 - 13.06.2010 klo 19:38:40
Tulosta viesti  
Minäkin pääsin oikean lonkan tekonivelleikkauksen jälkeen taas ratsastamaan. Kyllä on IHANAA!
Pyöriskelen tallilla taas monena iltana viikossa ja hoitelen perheen molempia polleja kuin ennenvanhaan:) (Ts. silloin kun lonkka ei vielä harrastusta estänyt) Kesäkuun alussa siis menin ensimmäisen kerran selkään lähes yhdeksän kuukauden tauon jälkeen. Kävelymaastoon lainasin tuttavani "pomminvarmaa" (jos sellaista nyt onkaan)) 14 v. yli 170 cm ruotsalaista pv tammaa, jolla on ihanan pyöreä runko. Vuosi sitten en voinut sillä istua ilman satulaa. Nyt nousin selkään vähän korkeammalta jakkaralta ja kyllä oli ihana tunne, kun vain nosti jalan kevyesti hevosen yli ja laskeutui lämpimään selkään. Oli onnellinen puolituntinen, kun ensimmäisen kerran pääsi ratsastamaan NIIIIN pitkästä aikaa! Fysioterapeutti käski ensin totutella muutaman kerran ilman satulaa, jotta saisin paremmin hakea tasapainoa ja oikeaa istun taa niin monen vuoden tuskaisen 'lysyistunnan' jälkeen. Nyt muutaman kerran köpöttelyn jälkeen olen vasta siirtymässä ratsastamaan satulalla ja perheen omilla polleilla.

Ihanaa kesää kaikille!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #81 - 12.07.2010 klo 17:47:20
Tulosta viesti  
Tänään ratsastin reilun viikon tauon jälkeen. Oli mukavaa, kun oli seuraakin. Keväisellä kurssilla (ihan eri juttua)ollut Kirsi tuli eka kertaa meille ratsastamaan. Hän on ratsastanut paljon isoilla hevosilla. Niinpä meidän issikat tuntuivat hänestä huvittavan pieniltä.

Selkään pääsin hyvin ihan maasta, kun Kirsi painoi toisesta jalustimesta, ettei satula pyörähtänyt. Menimme kentällä monenlaista. Helleilma ja paarmalaumat antoivat ratsastukseen lisämaustetta. Välillä oli hevosessa kolmekin paarmaa turpaa imemässä. Kun samaan aikaan oli omassa nilkassakin paarma, niin ei ollut ihan kivaa. Pienten mielipiteenvaihtojen jälkeen pääsimme kyllä yhteisymmärrykseen (ainakin enimmäkseen), mihin suuntaan on tarkoitus mennä. Oikeastaan vasta jälkeenpäin huomasin, että ratsastus sujui minulta kuin joskus parhaina vuosina. Tarkoitan, että omat fyysiset ominaisuuteni eivät asettaneet rajoituksia. Hevosten piiiitkät ratsastustauot olivat ehkä suurin syy esiintyneisiin hankaluuksiin. Niin, ja ne vähintään miljoona paarmaa.

Pesimme hevoset ratsastuksen jälkeen ja päästimme märkinä ulos. Ei kulunut varmaan kuin 10 sekunttia vapaaksi pääsemisestä, kun toinen hevonen jo piehtaroi kuivassa sonta-turveseoksessa. Ja viiden sekunnin päästä toinenkin.

Vähän ratsastuksen jälkeen alkoi vasen (leikattava) polvi kertoa, että aamuinen Meloxicam ei enää riitä teholtaan. Lisäksi sitten  paracetamolia.

Voi, miten hevoset osaavat kaikkein raivostuttavimmalla hetkelläkin olla tosi ihania.

Sivun alkuun

IP kirjattu

JJ
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #82 - 12.07.2010 klo 18:00:12
Tulosta viesti  
Olen saanut ratsastuksen ansiosta luopua kipulääkkeistä lähes kokonaan  Hymiö
Jotenkin ratsastus on niin hyvää mielelle, että kipu unohtuu eikä vaivaa pahemmin jälkeen päinkään. Lisäksi satulassa istuminen venyttää lonkanseutuani, ja liikelaajuus onkin parantunut. Polviin keventäminen välillä tekee inhottavaa ja kuuluu rutinaa, mutta ei häiritsevästi. Minulla on käytössä erikoisjalustimet joihin jalat saa erittäin tukevasti. Jalustimissa on vaimennusominaisuudet eikä polviin ja nilkkoihin tule rasitusta niin paljoa kuin tavallisten jalustimien kanssa. Suosittelen!  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #83 - 30.07.2010 klo 16:13:01
Tulosta viesti  
Aamupäivällä ei tänne pystynyt kirjoittamaan, mutta nyt kyllä. Hyvä näin.

Olen tällä viikolla ollut kahteen kertaan ratsastamassa noin 5 km:n maastolenkin. Molemmilla kerroilla toisena ratsukkona on ollut Kirsi ja Snorri. Snorrin askel on paljon vetävämpi kuin minun ratsastamien issikkatammojen. Niinpä jossain vaihetta matkaa olen meinannut jäädä Snorrista jälkeen. Siinä on tullut ratsulleni hätä, että kaveri jättää. Perässä ollaan menty sitten melkoista vauhtia, kovimmillaan Mamman kanssa kiitolaukkaa ylämäessä. Kiitolaukkaa en ole ratsastanut kuin pari kertaa aikaisemmin. On melkoista menoa!

Ihanaa ratsastusretkissä on ollut huomata se, että vauhti ei enää pelota minua eikä leikattu lonkka satu. Tekonivel taipuu ulospäin mukavasti. Sen sijaan se leikkausta odottava polvi kyllä rasittuu, mutta mitä siitä. Lihakset saavat hyvää treeniä, ja on ihanaa viilettää hevosen selässä pitkin hämäläisiä maalaismaisemia.
Kliseinen Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #84 - 20.08.2010 klo 10:18:10
Tulosta viesti  
Heipat kaikille ratsastajille!

Mukava lukea pitkästä aikaa tätä ketjua, vaikka omat päivitykset ovat kesällä jääneet.
Mutta ihana kesä on ollut hevosen kanssa. Poika on kovasti aikuistunut, omia erikoisuuksiaan lukuunottamatta. Kyllä se vieläkin saattaa huomioida hassuja yksityiskohtia varsinkin kentällä, jossa kerran kesällä putosinkin terävän sivuloikan yhteydessä. Ei kovin kummoista sattunut, vähän häntäluu ärtyi, mutta ei estänyt ratsastusta. Ja nyt pääsin itsekin sen kanssa maastoilemaan, jossa se on alkanut rentoutua aina vaan paremmin. Siellähän ei yksittäiset kukat -edes kirkkaamman värisetkään- erityisemmin erotu.

Hepo oli kesä-ja heinäkuun tallilla, jossa oli parin sadan metrin päässä oma laidun. Sitä väliä sitten taluttelin hevostani maantien reunassa, eikä poika pelännyt edes kahta heinäkuormaa vetävää traktoria, mutta tyylilleen uskollisena järkyttyi kun tien vieressä olevalle urheilukentälle oli kerran ilmestynyt uusi, keltainen pallo  Pyöritä silmiä

Nyt sujuu vielä ratsastus, joskus hyvinkin, mutta istuessani harjoitusravissa pienen polleni isoa liikettä jatkuvasti enemmän jumppa on aikamoinen ja saan kyllä sen jälkeen vetää relaksantin ja venytellä kunnolla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #85 - 06.09.2010 klo 13:05:18
Tulosta viesti  
Pitkästä aikaa sain itseni hinattua hevosen selkään. Laiskuutta, laiskuutta kai lie. Osasyynä on kai myös leikkausta odottava polvi sekä uuden ratsastuskaverin, Kirsin, häät ja häämatkat eli reilu tauko yhteisissä ratsastuksissa.

Hevoset ovat "hyvin" keränneet itselleen vararavintoa talven varalle eli alkavat olla melkoisen pulskassa kunnossa. Lähdin liikkeelle Nösillä, todellisella puskaratsulla. Tie Kärmaron pellolle on jyrsitty sitten viime käynnin siellä. Tarkoittaa sitä, että tien pitkät heinät ja puskat olivat nurin ja maasta tullut kiviä esiin. Jokaista askeleenpaikkaa Nösin piti tutkia, voiko siihen astua. No, tarkka maastohevonen kun on, niin täytyyhän sen tietää, mihin jalkansa laskee. Matka eteni hitaasti, mutta ei se paljoa haitannut. Kun ratsastuksessa on ollut taukoa, oli hidas vauhti vain hyväksi.

Oikea eli leikattu lonkkani toimi niin kuin vain hyvä lonkka voi toimia eli ei mitään ongelmia. Sen sijaan vasen, leikkausta odottava polvi ei tykännyt matkanteosta. Kun välillä laskin jalan irti jalustimesta ja annoin jalan roikkua vapaana, niin silloin polven kipu hellitti hetkeksi.

Menimme Nösin kanssa myös sänkipellolle, missä ajattelin antaa sen töltätä vapaasti. Ei ollut haluja. Yksi haittaava tekijä oli pusikosta häntään tarttunut koivunoksa. Vaikka Nös on hyvä maastohevonen, se on myös herkkä erilaisille oudoille asioille. Kun oksa ei hännästä muuten irronnut, oli pakko tulla alas selästä ja ottaa se pois. Takaisin selkään pääseminen onnistui toisella yrittämällä, kun olin kiristänyt satulavyötä niin paljon kuin pystyin. Kotiinpäinkin tultiin rauhallisesti.

Lenkkimme kesti vajaan tunnin. Hiessä olimme molemmat. Eipä taida olla kuntoa kummallakaan. Ei muuta kuin uusiksi! Reilun kahden viikon päästä on polvileikkaus vuorossa. Sen jälkeen tulee pakosta taukoa ratsastukseen.

Loppukaneetiksi on sanottava, että olenpa minä hölmö, kun en useammin käy ratsastamassa. Epävarma Kieli

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #86 - 06.09.2010 klo 13:22:34
Tulosta viesti  
Minä täällä aloin kuvitella mielessäni pulleaa laiskaa hevosta...  Virnistys

(sellaiseen Goscinny-sarjakuvapiirrostyyliin)

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #87 - 06.09.2010 klo 13:29:24
Tulosta viesti  
Laura, ja sen pullean laiskan hevosen selässä istuu  Virnistyspullea laiska ihminen, joka roikottaa jalkaansa alhaalla, ettei polveen tulisi painovarausta eikä sitä sattuisi. Ja kun on kyseessä islanninhevonen (säkäkorkeus noin 130 cm), niin jalka raahaa maata ja ottaa pusikossa kiinni risuihin. Jos osaisi piirtää, niin saisihan tästä sarjakuvan. Sopuli, hoi! Tässä sulle sarjakuvan aihe. Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #88 - 08.09.2010 klo 21:37:50
Tulosta viesti  
Tänään kävin Mammalla tekemässä pienen maastolenkin. Tuo hevosen selkään nouseminen on vain homma, joka ei meinaa helposti onnistua. Se "maitolaituri" on kyllä olemassa, mutta hevosen pysyminen siinä vieressä riittävän kauan onkin ihan eri juttu. Tänäänkin mies auttoi riippumalla vastakkaisen puolen jalustimessa niin, ettei satula pyörähtänyt. Vasen jalka on se, joka leikataan kahden viikon päästä. Vielä siinä riittää ponnistusvoimaa satulaan juuri ja juuri.

Kun selkään pääsen, sujuu ratsastus kyllä hyvin. Tänään annoin vasemman jalan roikkua vapaana aika pitkän aikaa. Niin oli polvelle mukavampaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #89 - 12.09.2010 klo 15:26:55
Tulosta viesti  
Ja taas hän vastaa itselleen.
Tänään tuli ystäväni Kirsi kanssani ratsastamaan. Erilaisten kuvioiden vuoksi ehti hänen edellisestä käynnistään kulua yli kuukausi. Kirsi ratsasti Snorrilla ja minä Nösillä. Kiristin Nösin satulavyön hyvin tiukkaan. Niinpä pääsin selkään ihan itsenäisesti, mitä Kirsikin ihmetteli. Aika mukavan tuntuista olla niin nuori (64 v.) ja ketterä, että selviää selkään ihan itse ilman muiden apua. Hyvä, minä! Virnistys

Ratsastimme sänkipelloilla. Kummasti hevoskaveri antaa hevoselle virtaa. Nös oli kuin eri hevonen nyt. Virtaa riitti ja vauhtiakin ihan niin paljon kuin annoin sen mennä. Snorrilla on korkeampana hevosena (säkäkorkeus noin 135 cm) reilusti vetävämpi askel kuin Nösillä (säkäkorkeus noin 130 cm). Niin piti Snorria ottaa kiinni lisätyllä töltillä. Kun sekään ei enää riittänyt, piti siirtyä laukkaan. Nös on vain nelikäyntinen eli sillä ei ole enää sitä passivaihdetta laitettavaksi päälle, mikä Mammalla on.

Noin parin tunnin lenkki irrotti hyvin hiet hevosista ja ratsastajista. Oli vain niin mahdottoman kivaa, että sitä ei voi tajuta muuten kuin itse kokemalla. Kliseinen Pyöritä silmiä Virnistys

Eilen vuoden ikään päässyt oikean lonkan tekonivel toimii niin, ettei sitä muistakaan. Vasen, 22.9. leikattava polvi, pysyy mukana särkylääkkeillä lähes tainnutettuna ja roikkuu välillä rentona.  Järkyttynyt

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #90 - 14.09.2010 klo 00:04:24
Tulosta viesti  
Nyt on se vuorokaudenaika, jolloin lonkkakipu on pahimmillaan kun en ole päässyt ratsastamaan ja olen joutunut seisomaan ja istumaan paljon paikallani töissä. Ei nuo ratsastuspäivät ole näin hankalia, tai sitten endorfiineja erittyy silloin niin paljon ettei kipuja tunne.
Tykkään ihan älyttömästi hevosestani, vaikka tällä hetkellä huomaa kuinka paljon tekemistä olisi sen kanssa. Hevonen kun ei juurikaan enää säiky ja kouluratsastus kiinnostaa meikäläistä kovasti.
Olen onnellinen siitäkin, että hevoseni asustaa nyt ihan lähellä omaa kotiani, itse asiassa 13 minuutin pyöräilymatkan päässä, ja joskus tulee käytyä tallilla kaksikin kertaa päivässä.
Vasen lonkka ja polvi ovat nyt kipeämpiä kuin oikea puoli ja itselleni vaikeampi kierros kouluratsastuksessa on vaihtunut. Nykyään vasen kierros on vaikeampi ja sisäpohkeella asettaminen on aika työlästä kun lihasvoima  vasemmassa jalassa ei tahdo millään riittää tai pohkeen käyttö tarpeeksi edessä vaan sattuu lonkkaan ja polveen. Pitkät jalustinhihnat kyllä tuntuvat hyvältä nivusten venyessä ihanasti.
Saapahan nähdä kuinka kauan tässä vielä ratsastetaan. Hevoseen ja leikkaukseen -molempiin- ei ole kyllä varaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #91 - 16.09.2010 klo 20:28:51
Tulosta viesti  
Hei, Gemi5ni!

Kirjoitit lopuksi, että hevoseen ja leikkaukseen ei molempiin ole varaa. Jos kipusi ovat tuota luokkaa kuin kuvaat, niin onhan sinun päästävä julkisen puolen kautta leikkaukseen. Sillä tavalla uusi nivel ei tule maksamaan kuin muutaman satasen, itse laskin karkeasti noin 300 euroa kaikkineen.

Reilu vuosi sitten luulin myös, että minun ratsastamiseni on ratsastettu. Isonuppisen lonkkanivelen ansiosta lonkka toimii ratsastaessa niin kuin pitääkin. Eikä satu. Vasen polvi leikataan ensi viikon keskiviikkona. Se aiheuttaa ongelmia ratsastaessa, ei muuten, mutta sitä sattuu.

Nämä minun ratsastamiseni ovat sellaista "puskaratsastusta", että siinä voivat jalat olla melkein miten vain. Tänään mentiin Kirsin, Snorrin ja Nösin kanssa 4,32 km:n lenkki metsissä ja pelloilla. Vauhtia riitti. Oli ihanaa, vaikka polvi ei menopsta tykännytkään. En anna sen himmentää kokemaani iloa. Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #92 - 17.09.2010 klo 00:37:31
Tulosta viesti  
Näinkö on?
Muistan kyllä miten helpotuin kuullessani, että ratsastat ilman lonkkavaivoja leikkauksen jälkeen. Mutta jos julkisellakin puolella on mahdollista saada tekonivel tarvittaessa, niin silloinhan se ei ole rahastakaan kiinni  Kliseinen
Kiitos, kun vastasit, vaikka en älynnyt edes kysyä.

Luulen kyllä, että vähän huonompi pitäisi lonkan vielä olla ennenkuin leikkausta voi pitää välttämättömänä, ja onhan minulla vielä osteopeniakin, joka voi estää leikkauksen. Mutta sen saavat lääkärit sitten arvioida. Joka tapauksessa tilanne on ihan toinen, jos viittä tai kuutta tonnia ei tarvitse varata leikkaukseen.

Hevosen kanssa oli tänäänkin taas niin kivaa. Oli kutsumani opettaja omalla tallillamme, ja kahden ryhmässä tehtiin tosi mielenkiintoisia juttuja. Hiki tuli, jopa hevosellekin, mutta oli sen arvoista. Viikonloppuna ajateltiin lähteä traikkuretkelle kaupungin toiselle laidalle hoitajatytön kanssa totuttamaan poikaa uuteen maneesiin ja maastoihin. Mistäs tuon tietää, jos vaikka joskus innostuisi käymään siellä valmennuksissa. Hoitaja on jo hevosellani kisannutkin, tosin itse en silloin vetänyt traikkua kisapaikalle. Saa nyt nähdä, kuinka sujuvasti lastaukset ja uuteen ympäristöön sopeutuminen tällä kertaa onnistuu  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #93 - 17.09.2010 klo 06:04:55
Tulosta viesti  
Minunkin tekoniveleni laitettiin julkisella puolella. Silloin ei itse nivelestä tarvitse maksaa mitään, vain sairaalan hoitopäivämaksut, poliklinikkamaksut ja kotiinpääsyn jälkeen tarvittavat lääkkeet, ihan samalla tavalla kuin jos olisi joutunut sairaalaan mistä tahansa muusta syystä. Minulta meni jotain 500 euroa kun leikkauksia oli kaksi, oikea lonkka ensin ja vasen kolmen viikon kuluttua. Homma meni niin että aluksi menin terveyskeskukseen omalääkärille, hän kirjoitti lähetteen reumatologille ja tämä vuorostaan Coxaan, missä Tampereen kaupunki teettää tekonivelleikkaukset ostopalveluna. Julkisella puolella saattaa juuttua loputtomaan jonoon ja siksi monet ovat päätyneet teettämään leikkauksen yksityisesti, mutta kannattaa kuitenkin ensin kokeilla julkista terveydenhoitoa, koska homma saattaa pelata sielläkin. Minut oli laitettu ykköskiireellisenä jonoon ja diagnoosista leikkauspöydälle meni kolme viikkoa, niinkin nopeasti saattaa käydä.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #94 - 17.09.2010 klo 08:47:38
Tulosta viesti  
Gemi5Ni!

Joutuuhan julkisella puolella odottamaan. Lonkastani teki terveyskeskuslääkäri lähetteen viime vuoden helmikuussa. Silloin lähete oli oman alueen sairaalaan, jonka jonot tiedettiin pitkiksi. Kesällä olin muun asian takia yhteydessä tk-lääkäriin. Silloin hän kysyi, oliko Coxasta mitään puhetta. Mikä ihmeen Coxa, oli kysymykseni. Sitten hän teki lähetteen tekonivelsairaala Coxaan vapaan hoitopaikan valinta-sopimuksen mukaan. Siitä kuukausi eteenpäin, niin minut oli jo leikattu eli leikattiin 11.9.2009. Eli koko ruljanssi kesti 7 kk.

Tulevan polven tekonivellleikkauksen "hoito" aloitettiin viime marraskuussa. Silloin kävin terveyskeskuslääkärille näyttämässä sitä. Hän lähetti minut röntgeniin. Röntgenlääkärin lausunnon perusteella todettiin, että vasempaan polveen on syytä laittaa tekonivel. Ensin siihen pistettiin kylläkin kukonhelttauutetta, joka teki polven vain kipeämmäksi.Sitä olisi kuulunut pistää 3-5 kertaa. Pyysin, ettei laiteta enempää, koska polvi vain kipeytyi. Lääkäri totesikin, että varhaisemmassa nivelrikon vaiheessa siitä saattaa olla apua.

Lähete polven tekonivelleikkaukseen Coxaan tehtiin tammikuun ensimmäisellä viikolla, jotta mahdun siihen rajattuun potilasmäärään, joka oma alue on luvannut lähettää vapaan valinnan sopimuksella. Maaliskuussa kävin Coxassa alkutarkastuksessa. Sen suoritti lonkkani leikannut lääkäri. Polven leikkausajankohdaksi suunniteltiin kesäkuuta (,jotta oman alueen toivomuksen mukaan jonotusaika Coxaan on sama kuin omaan sairaalaan). Rupesin ajattelemaan, että kesällä on hankalaa olla leikatulla jalalla. (Ja mikä tämä kesä olikaan!) Niinpä soitin Coxaan ja ehdotin leikkauksen lykkäämistä syksyyn. Sieltä tuli tieto, että leikkauspäivä on 24.8.

Vähän myöhemmin Coxasta tuli viesti, että he joutuvat perumaan leikkausaikani, koska oman alueeni sairaalalta on rahat loppu. (Eli itse tekemäni lykkäyksen aikana oli potilasmäärä tullut täyteen, arvelen.) Niin piti ottaa yhteys omaan sairaalaan ja mennä siellä jonoon. Siinä vaiheessa tuntui, ettei mistään tule mitään. Joudunko jonon hännille ja aloitan koko jonotuksen alusta? Niin ei sentään käynyt. Ensin sain tietää, että leikkaus on viikolla 38. Myöhemmin päivä tarkentui olemaan 22.9.

Nyt on toissapäivänä suoritettu leikkausta edeltävä tarkastus omassa sairaalassa. Yritän vain mielestäni poistaa nurjat asenteet ja olla luottavaisella ja iloisella mielellä. Ensi alkuun ja pitkin kevättä mietin itse, onko polveni "tarpeeksi kipeä" leikkausta varten. Sen kipeys on hyvin erilaista kuin lonkan. Kun aikaa on nyt kulunut eteenpäin noinkin reilusti, voin täydestä sydämestä sanoa, että polvi on riittävän kipeä leikkausta varten. Odotan leikkausta, jotta pääsen eroon lähes kokoaikaisesta kivusta.

Ja tästä ratsastuksesta:
Tämä nivelrikon hoitoon tähtäävä ruljanssi kannattaa aloittaa silloin, kun tilanne ei vielä ole ihan kamala. Meillä oli hevoset monta vuotta käyttämättä sen tähden, että kipeän lonkan takia en pystynyt ratsastamaan. Muistan tilanteen keväältä vuosi sitten. Tyttäreni oli käymässä. Ajattelimme yhdessä ratsastaa. Hän piti hevosta kiinni, kun kiipesin selkään. Hän auttoi myös oikean, kipeälonkkaisen jalkani hevosen selän yli. Kun pääsin satulaan, totesin heti, etten pysty olemaan siinä, lonkkaan sattui niin paljon. Alas tuleminen oli sitten vielä hankalampaa. Melkein itku tuli, vaikken ehkä ole niitä kipuherkimpiä.

Kyllä siinä veti mieltä matalalle, kun ajattelin, etten pysty ratsastamaan ehkä enää koskaan. Lonkkaleikkausta edeltävä leikkaavan lääkärin tapaaminen antoi sellaisen toivonkipinän, jota en varmaan ikinä unohda. Kun kerroin hevosista ja ratsastuksesta, hän sanoi kuin itsestäänselvänä vaihtoehtona, että laitetaan sitten isonuppinen nivel, jonka liikerata on suuri.

Olen nyt monen monta kertaa mielessäni kiittänyt tuota lääkäriä siitä isonuppisesta nivelestä. Viimeksi eilen illalla olimme sänkipelloilla. Voi, sitä vauhdin hurmaa ja riemua, kun saa painella lisättyä tölttiä ja kiitolaukkaa pitkin peltoa! Eikä minua edes pelota, ainakaan paljon.

Gemi5ni, laita niveltesi hoitoruljanssi alkuun! Tuolla jossain muualla mainittiin, että yksityisesti tekonivelleikkaus maksaa noin 14 000 euroa. Julkisella puolella pääsee eteenpäin, mutta se ottaa enemmän aikaa. Ajan pituus riippuu tilanteen vaikeudesta.

Hyvää perjantaipäivää kaikille! Iloista mieltä jokaiselle, niin ratsastajille kuin ei-ratsastajille! Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jalmari 52
Poissa

Vastaus #95 - 18.09.2010 klo 01:09:00
Tulosta viesti  
Lainaus:
... Gemi5ni, laita niveltesi hoitoruljanssi alkuun! Tuolla jossain muualla mainittiin, että yksityisesti tekonivelleikkaus maksaa noin 14 000 euroa. Julkisella puolella pääsee eteenpäin, mutta se ottaa enemmän aikaa. Ajan pituus riippuu tilanteen vaikeudesta...

Tässä säikeessä on tuota juttua yksityisestä/julkisesta puolesta ja mm. niiden hinnoista lisää:

http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1264492757

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #96 - 18.09.2010 klo 11:39:12
Tulosta viesti  
Lisään vielä tietoa tuosta hoitoruljanssini pituudesta.

Marraskuussa 2006 lonkkani kuvattiin ensimmäisen kerran. Silloin oli kulumaa, mutta omalääkäri kehotti minua menemään yksityiselle ortopedille. Omalääkäri suoritti puhelimessa kyselyn lonkan aiheuttamista haitoista. Koin kyselyn tyylin sellaiseksi, että kai sinä nyt kilometrin pystyt kävelemään. Ei kai se lonkka pahasti haittaa elämääsi. Niin, nämä ovat tuntemukset kyselystä näin jälkikäteen. Kilttinä ihmisenä vastailin (sillä hetkellä ei tainnut olla kipuja), että kai minä pystyn kävelemään kilometrin yms. En muista, tuollako kerralla sain sitten reseptin 100 Buranaan.

Marraskuussa 2007 oli sitten seuraava lonkan kuvaaminen. Silloin todettiin keskivaikea nivelrikko. Edelleen sama omalääkäri antoi sympatioita ja särkylääkereseptin. Olemme lähes saman ikäisiä. Niinpä hän voi asettua rinnalleni sanomalla, että "meille tämänikäisille kuuluu kaikenlaisia vaivoja". Ja se siitä. Hän on myös hallinnollisissa tehtävissä eli vahtii rahakirstua. Kun hän vielä sopivasti sanoi minun olevan niin nuori, ( tuolloin 62 v.) niin minähän lähdin hiljaa pois ja omissa oloissani tuskailin yhä lisääntyvien  hankaluuksien kanssa.

Taas kului reilu vuosi lonkan kanssa kärvistellessä. Vuoden 2009 alussa oli seuraava kuvaus. Silloin oli lääkärinä terveyskeskuksessa muu kuin omalääkäri. Kuvat nähtyään tämä lääkäri melkein ensi sanoikseen kysyi, miten suhtaudun tekonivelleikkaukseen. Tuota kysymystä olin odottanut. Itse en sitä ollut uskaltanut sanoa, koska aika radikaalilta se vaikutti. Siitä sitten lähti liikkeelle tuo varsinainen leikkaukseen tähtäävä ruljanssi, josta edellä kerroin.

Ja koska ollaan tässä ratsastussäikeessä, niin siihenkin liittyvää vähän mukaan. Löysin tässä yhtenä päivänä vihon, johon olin kirjoittanut matkamuistiinpanoja matkaltani Islantiin v. 2003. Ystävälläni on siellä paljon islanninhevosia, joita tietysti ratsastimme. Emme tehneet kovin pitkiä ratsastusretkiä. Siitä huolimatta olen vihkoon kirjoittanut, että lonkka kipeytyy ratsastamisesta. Eli ratsastus ei ole mukavaa lonkan aiheuttaman vaivan vuoksi. En muista, joko tuolloin söin särkylääkkeitä.

Asiat selviävät kummasti, kun katsoo niitä ajassa taaksepäin. Kun vaivaa tulee, olisi hyvä tietää, mistä on kysymys. Niin vain ei useinkaan ole. Niinpä on vaan todettava, että tämä jälkiviisaus on sitä suurinta viisautta. Ehkä en kuitenkaan mitään olisi tehnyt toisin muuta kuin sen, että olisin vaatinut lääkäriä tekemään lähetteen tarkempiin tutkimuksiin ja todennäköisesti myös tekonivelleikkaukseen paljon aikaisemmin. Ei ole kysymys pelkästään ratsastamisesta, vaan koko elämän kaikista puolista: kävelystä, seksistä, arjen eri asioiden hoitamisesta  ym. Niihin kaikkiin on uusi nivel antanut aivan toisella tavalla positiivisen suunnan. Virnistys

Aurinkoista syyspäivää kaikille!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #97 - 19.09.2010 klo 22:02:55
Tulosta viesti  
Kiitokset vastauksista  Kliseinen

Olen miettinyt omaa tilannettani Piken kokemusten pohjalta ja luulen, että minunkaan ei ole järkevää hätäillä, kunhan vain muistan oireeni ja otan ne reumakontrolleissa puheeksi.

Lonkistahan on kuitenkin otettu röntgenkuvia, viimeksi toissa pääsiäisenä häntäluun murtuessa hevosen alkusäikkyilyjen takia. Nyt taas keväällä tulee luustontiheysmittaus, jossa on aiemmin näkynyt lannerangan nivelrikko. Lonkista ei ole todettu mutta kuin ahtautta, joka kuulemma on nivelrikon esiaste. Aika pitkälti luotan tuohon satunnaiseen seurantaan, koska kuvien välissä ei nykyisin montaa vuotta ole. Lisäksi hiukan epäilen vasemmassa lonkassa olevan hermokipuakin, jonka voisi lähteä lannerangan kudosvauriosta. Ranka tekee degeneroituneiden nikamien kohdalla hiukan skolioosia, joka saattaa ärsyttää lonkkaakin.
Silti virheasennoista voi kehittyä nivelrikkoa lonkkaankin, ja onhan se seuranta tosi tärkeää. Oletan, että se kuitenkin näkyy kuvissa sitten kun on leikkauksen kannalta tarpeeksi pitkällä. Vai onko paljon merkitystä kuka kuvia katsoo?

Ja viikonloppu oli ihana hevosen kanssa. Eilen ratsastelin kotitallimme kentällä ja tänään olimme "retkellä" kaupungin toisella laidalla sijaitsevalla maneesitallilla, jotta totuttaisiin olemaan sielläkin, jos sattuu vaikka kotitallin kenttä joskus olemaan vähän huonommassa kunnossa tai mielenkiintoisia valmennuksia järjestetään isommalla tallilla. Maneesiratsastukseni jälkeen hoitajatyttö lähti siellä kaupungin parhaaseen maastoon päästelemään niin kovaa kuin hepo jaksoi mennä ja hikisen matkustajan kanssa sitten ajettiin kotiin, jossa tarhakaveri oli odottelemassa ja toivotti pojan iloisesti tervetulleeksi takaisin kotiin  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #98 - 20.09.2010 klo 07:17:30
Tulosta viesti  
Gemi5ni!

Tilanne niveltesi kohdalla on varmaan ihan hyvä, kun niitä tarkkaillaan. Tuohon en osaa sanoa mitään, kenen kuvia pitäisi katsoa, jotta kaikki tarpeellinen huomattaisiin. Sinä itse olet itsesi ja tuntemustesi paras asiantuntija.

Sen haluan kannustuksena ja rohkaisuna sanoa sinulle, että jos jossain vaiheessa alkaa tuntua siltä, että ratsastukset on ratsastettu liiallisten kipujen ja kankeuden takia, niin asia ei välttämättä kuitenkaan ole niin. Minulle toi lonkan tekonivel "uuden elämän" ratsastajana, joka nyt nauttii jokaisesta ratsastuksesta ihan uudella tavalla. Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #99 - 31.10.2010 klo 16:27:44
Tulosta viesti  
Tänään kiipesin hevosen selkään uuden polviniveleni kanssa. Apuna käytin tuolia, miltä selkäännousu sujui hyvin. Leikattu polvi on vasen. Voi olla, että jalan saaminen maasta jalustimeen olisi ollut liian vaikea juttu.

Ensin jalan sisäsyrjän painautuminen satulaa vasten tuntui vähän ilkeältä, mutta tunne katosi selässä ollessa. Tällä kerralla ei ratsastaminen tuntunut ollenkaan niin pelottavalta kuin vuosi sitten, jolloin ensimmäistä kertaa menin hevosen selkään lonkkaleikkauksen jälkeen. No, nyt ei ratsastuksessa ole ollut taukoa kuin reilut kuusi viikkoa. Ennen viimevuotista ratsastusta uuden lonkkanivelen kanssa oli taukoa paljon enemmän, kun en nivelrikkoisen lonkan kanssa pystynyt ratsastamaan kunnolla vuosiin.

Menimme hevosella aitauksessa rauhallisesti käyntiä ja hiukan tölttiä. Itseänikin vähän ihmetytti, että minua ei pelottanut ollenkaan. Olo oli leppoisan rauhallinen...ja onnellinen.

Tämä oli hyvä alku. Harjoittelu jatkuu. Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 
Lähetä aiheTulosta