Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 3 [4]  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 100 vastausta) Ratsastus (Luettu 145 801 kertaa)
Gemi5ni
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Pohjanmaa
Re: Ratsastus
Vastaus #150 - 28.09.2011 klo 19:09:35
Tulosta viesti  
Päivitänpä vähän, kun on hauskoja asioita vielä kertomatta.

Kinnerpatin akuutti vaihe lienee kokonaan ohi ja pieni ratsuni liikkui laitumella ollessaan paremmin kuin vuoteen.
Laidunpaikan omistajan tyttö (15v) käväisi hevoseni kanssa kisaamassa kaksi alueluokkaa HeB-tasolla, jolle poju vasta on koulutettukin. Ensimmäinen kisa meni hyvin, sijoitus tuli ja toinen aluekisa saman radan kanssa onnistui yli odotusten. Tämä toinen alueluokka oli sijoitettu kansallisten kisojen yhteyteen ja osallistujien määrä ja taso oli huomattavasti korkeampi kuin ensimmäisessä. Lisäksi aika monet hevoset oli siinä luokassa koulutettu pitemmälle kuin omani, joten en odottanut sijoitusta ollenkaan. Mutta 2. sija paukahti vain puolen pisteen päässä voittajasta ja prosenttejakin tuli yli 63! Ollaan siis iloisia kinnerpatista huolimatta  Kliseinen

Ratsastelu on ollut syksylläkin oikein mukavaa, mutta nyt valitettavasti olen saikulla keuhkoinfektion takia. Toivon tietysti, että nivelet eivät huonone infektion "jälkitautina", koska isommilta kivuilta olen saanut olla koko syksyn rauhassa ja istuntakin hevosen selässä on parantunut. Toivotaan siis kivutonta toipumista keuhkobakteerista  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

occis
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #151 - 28.09.2011 klo 19:27:08
Tulosta viesti  
Itselläni juurikin ratsastus on ainoa jäljellä oleva harrastus, kun lenkkeillä en enää voi enkä jumppaan taivu.

Olen kokenut varsinkin alkuverkan ilman jalustimia hyväksi venyttelyksi ja keinuvan liikkeen hyväksi selälle. Lonkat kramppailee välillä varsinkin laukatessa ja nyt syksyllä olen huomannut kroppani jäykistyneen entisestään, mikä näkyy myös ratsastuksessa, mutta kipeämpinä jaksoina mennään rauhallisemmin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mamselli
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #152 - 29.09.2011 klo 14:00:32
Tulosta viesti  
Hei ! Ihana kun täällä onkin ollut jo pitempään hevosista pitäviä nivelvaivaisia. Mun stori on hieman erilainen, nivelrikko leukanivelissä todettiin 2006 loppuvuodesta. Kaksi krt leikattu,viimeksi oikealle tuli tekonivel 2009. Jopa ammattia haaveilin hevosista pienestä asti,ja aikuisena kävin hevoshoitajakoulua vuoden. Se loppui kuumesairasteluun,olin liian kauan (2viikkoa pois koulusta)jonka tähden silloinen ilkeä opettaja määräsi minut toiseen ryhmään...ei siitä tullut sitten enää mitään. Olin älyttömän pettynyt. No myöh. tajusin etten työkseni sitä olisi voinut tehdä. Opinpa tärkeitä taitoja,mm. kengittää hevosen. Minulla oli eka heppa 14 vuotiaana,kouluttamaton suokki, jolla ei sitten voinutkaan ratsastaa. Ajelua sitten. Tuon koulun aikana hankin ihana Donin hevosen (pv) ja jonkin ajan kuluttua mieheni suokin kaveriksi. Niistä jouduimme luopumaan valitettavasti sairastamisen ja tallin puuttumisen takia. Rakensimme oman talon ja kun sairastuin leukaartroosiin, jouduin eläkkeelle.Sen verran rankkaa. Nyt on sitten melkein 10 vuotta ollut hyvin satunnaista ratsastusta,johtuen pienestä eläk. ja asuntovelasta. Yrittäsin ratsastaa säännöllisesti, jos olisi mahdollisuus. Jospa tilanne vielä muuttuisi paremmaksi... Kipuolo vaihtelee,nytkin on niska ja hartiat ihan jumissa. Kireys pään alueella vaihtelee. Hoitovirhe on tehty tk.ssa,kun on kortisonia pistetty monet kerrat niskaan helpottaa kipuja.  Epävarma Mutta uskossa eteenpäin,toi huominen mitä toi, aion käydä hevosen selässä edes silloin tällöin ! Jaksamisia  Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

tuulianlonkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #153 - 19.12.2011 klo 17:58:53
Tulosta viesti  
1.Millaista /millaisia hevosia ratsastat? Suomenhevosia
2. Miten nivelvaivat ovat vaikuttaneet ratsastukseesi? Toukokuussa viimeksi ratsastanut oikeasti, kesällä pari kertaa "harrastelua" ilman satulaa, syksyllä nousin kokeiluluonteisesti kerran selkään ja itkuhan siinä tuli...  Itku Aivan törkeät kivut! Ja henkisesti tuli niin lyöty tunne, kun ei pysty tekemään sitä mitä niin haluaisi..
3. Miten olet pystynyt ratsastamaan nivelvaivoista huolimatta? En tosiaan nykyään ollenkaan..
4. Jos niveliäsi on korjattu, miten olet pystynyt ratsastamaan sen jälkeen? odotan leikkausta parhaillaan, on noin seitsemän viikon kuluttua.
5. Tarvitsetko ratsastaessasi joitain erityisjärjestelyjä? no, en ehkä jos vaan muuten pystyisin?
6. Mitä ratsastus sinulle merkitsee? 9 vuotiaasta lähtien olen ratsastanut eli reilusti yli kolmekymmentä vuotta on takana harrastusta ja elämäntapaa. Alkuun ratsastustalleilla ratsastusta ja sukulaisten työhevosilla ajoa. Sitten säännöllisempää treeniä ja kisoja. Nyt kaksi omaa suomenhevosta kotona. Normaalitilanteessa ratsastusta ja rekiajelua omaksi iloksi sekä joskus hyödyllistäkin kuten puunvetoa metsästä. Jos vaan vielä joskus pystyisin tekemään kaikkea tuota.. ??
7: Pohdin, että kuluttaako ratsastus niveliä? en vaan voi olla miettimättä tätäkin puolta..

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #154 - 20.12.2011 klo 09:14:44
Tulosta viesti  
Jotkut pysytvät, saavat luvan harrastaa "rajuakin" lajeja. Uutta sellaista lajia ei tulisi aloittaa leikkauksen jälkeen.
Niveltiedossa on kirjoitettu ratkastuksesta, muistaakseni v.2009 lehdessä.
Kun olemme yksilöitä, "tapauksemme" ainutkertaisia, kananttaa keskustella lääkärin kanssa.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #155 - 20.12.2011 klo 10:40:11
Tulosta viesti  
Ratsastus on yleensä tekonivelillä aivan mahdollista, tietysti tapauskohtaisia eroja voi olla. Kerro leikkausta suunnittelevalle lääkärille että haluaisit jatkaa ratsastusharrastusta, niin hän voi ottaa sen huomioon tekonivelmallia valitessaan. En usko että ratsastus on mitenkään erityisesti tekoniveltä kuluttavaa, haitallisimpia ovat sellaiset urheilulajit joissa tapahtuu jatkuvaa iskumaista kuormitusta, kuten juoksu ja pallopelit joissa pompitaan. Hevosen selästä putoaminen saattaa olla vaarallista tekonivelelle, mutta tottunut ratsastaja rauhallisen hevosen selässä ei niin helposti putoile.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #156 - 20.12.2011 klo 13:46:38
Tulosta viesti  
Täällä tuntuu olevan paljonkin ratsastuksen harrastajia, ja on niiden tekonivelten kanssa tunnuttu selkään nousevan (luepa koko ketju...  Silmänisku ).

Kuulin tässä hurjanpuoleisen jutun aiheesta kun odottelin tytärtä talleilla: joku oli aloittanut ratsastuksen tekonivel lonkassa ja kertaalleen pudonnut "komeasti". Luunmurtumia siellä sun täällä mutta "puujalka" senkun porskutti. Ja kuulemma jatkoi harrastusta senkin jälkeen!

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus
Aktiiviklubilainen
Poissa

nilkan nivelrikko

Sijainti: Pirkanmaa
Vastaus #157 - 20.12.2011 klo 18:02:11
Tulosta viesti  
Ratsuterapia tekisi minullekin hyvää kuntoutuksessa. En ole koskaan istunut hevosen selässä.

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu

pirkkolilja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #158 - 03.01.2012 klo 19:09:11
Tulosta viesti  
Heissan kaikki ratsastajat
Enpä ole täällä pitkään aikaan käynyt, mutta nyt ajattelin muutaman sanan kirjoittaa. Minulta on molemmat lonkat leikattu (2008 ja 2009) ja olen harrastanut ratsastusta säännöllisesti heti 3 kk:n päästä leikkauksista. Aikanaan sanoin lääkäreille, että haluan jatkaa harrastusta ja vastaus oli, että saa ratsastaa, kunhan ei sieltä tipu. No, olenpa tuossa kuitenkin pari kertaa viime vuonna tippunut eikä lonkille käynyt kuinkaan. Toisella kertaa häntäluu oli muutaman viikon kipeä ja toisella kertaa pikkurilli, vaikka tipahdin suoraan selälleni, kun hevonen teki äkkipysäyksen esteen eteen. No, yritän kuitenkin pysytellä siellä selässä ja mennä esteitä vain luotettavilla hevosilla, sillä varmempaahan on kuitenkin siellä selässä pysytellä.
Mukavia ratsastushetkiä tekonivelleikatuille ratsastajille ja hyvää tätä vuotta kaikille nivelklubilaisille!
pirkkolila

Sivun alkuun

IP kirjattu

tuulianlonkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #159 - 10.01.2012 klo 13:14:34
Tulosta viesti  
Kyllä minäkin ehdottomasti haluan jatkaa ratsastusharrastusta leikkauksen jälkeen. Ihan pakko saada jatkaa  Hymiö Tunnen myös lähipiiristäni tuttuja, jotka leikkauksenkin jälkeen ratsastavat, mutta heille on kyllä tullut ekstravarovaisuutta. Näinkähän minullekin käy? Kyllähän kaikki hevosihmiset sen tietää, ettei pomminvarmaa hevosta ole olemassa  Silmänisku Itse en ole kyllä pudonnut viimeisen kymmen vuoden aikana kuin kerran tai kaksi hevosen selästä, kolmenkymmenen vuoden aikana arviolta alle kymmenen kertaa. Nuorillakin hevosilla ratsastanut runsaasti, eikä onneksi pahempaa vielä.. mutta mistä tulevaisuuden voisi tietää. Eihän sitä pumpulissa voi elää? Mutta ensin se leikkaus ja suurimmat toiveet ensin sen onnistumiseen..

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #160 - 10.01.2012 klo 13:37:34
Tulosta viesti  
Voihan ihminen pudota muualtakin, esimerkiksi kotona keittiötikkailta. Ei onnettomuuksia voi kokonaan estää, minun käsittääkseni ratsastuksessakin riittää normaali varovaisuus.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

occis
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #161 - 10.01.2012 klo 15:49:00
Tulosta viesti  
Ratsastus on minulle ainoa harrastus, johon enää kykenen. Keväällä putosin monen vuoden jälkeen ihan noustessa hevosen selkään. Unohdin kiristää satulavyön:) Niska oli jokseenkin kipeä ja jäykkä jonkin aikaa...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Cat..
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Sijainti: Helsinki
Vastaus #162 - 13.01.2012 klo 15:45:14
Tulosta viesti  
occis kirjoitti 10.01.2012 klo 15:49:00:
Ratsastus on minulle ainoa harrastus, johon enää kykenen. Keväällä putosin monen vuoden jälkeen ihan noustessa hevosen selkään. Unohdin kiristää satulavyön:) Niska oli jokseenkin kipeä ja jäykkä jonkin aikaa...

Katsoin aihetta,kun olen itsekin ratsastanut. Ja suo anteeksi,mutta pitkästä aikaa nauroin itseni kipeäksi, kun luin tuosta pienestä, mutta niin tärkeästä unohduksesta.Näin tapahtuman sieluni silmin Virnistys

Lonkkaleikkukset ohi!!
Toinen tammikuussa ja toinen elokuussa 2012.
Sivun alkuun

IP kirjattu

burton
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Oulu
Vastaus #163 - 03.02.2013 klo 20:32:33
Tulosta viesti  
Omoas pitkä aika kulunut siitä, kun viimeksi tänne palstalle on ratsastusasioista kukaan kirjoittanut! Vieläkö täällä käy ratsastuksen harrastajia lainkaan? Useimmille on tainnut käydä kuten minulle, että tekonivelen saamisen jälkeen kipuilut ovat loppuneet ja harrastus voinut jatkua. Arki vie mukanaan eikä muista foorumilla käydä purkamassa tuntojaan piiiitkiiin aikoihin... kunnes asia ehkä nousee ajankohtaiseksi uudelleen.
Minulla alkoi toinen lonkka oireilla viime talvena, reilut kaksi vuotta ensimmäisen lonkkaleikkauksen jälkeen. Kesällä laitettiin hevonen ylläpitoon vuodeksi ja ratsastuskerrat vähenivät yhteen viikossa. Sitten loppuivat kokonaan pari kuukautta sitten. Kova polte olisi hevosen selkään, mutta lonkka vastustaa. LAnnoin toisen hevosen ylläpitoon toistaiseksi tämän vuoden kesäkuulle saakka ja toista ratsastavat tyttäreni ja joskus mieheni. Olen lonkkaleikkausjonossa, mutta leikkausajankohdasta ei vielä ole tietoa. Viime leikkauksen jälkeen aloittelin ratsastusta kolmisen kuukautta leikkauksen jälkeen ja oli aivan uskomattoman ihana tunne, kun sai lantion auki ja jalan vapaasti roikkumaan hevosen kylkeä vasten. Kaikki ratsastuslihakset olivat kyllä täysin hukassa! Aloittelin fysioterapeutin ohjeesta ratsastamalla muutaman viikon ilman satulaa käyntiä ja sitten vähän ravia. Sitten otin  satulan käyttöön ja lihasten vahvistuttua palasin jopa valmennustunneille hevoseni kanssa, tosin lähinnä helppo ö-tasolle... Hyppäämisen jätin kyllä kokonaan, mutta maastossa olen uskaltanut ratsastaa ja siitä nauttinut eniten. Hieman pelottaa, että jos harjoitusravi kuluttaa tekoniveltä... Alussa tuntui pientä "rahinaa" leikatusta lonkasta, mutta lihasten vahvistuessa (niin asian ainakin tulkitsin!) en ole vastaavaa huomannut.

Olisi kiva kuulla muidenkin ratsastavien/ratsastaneiden kuulumiset ja jos joku uusi ratsastaja on foorumille ilmaantunut, niin tosi hienoa!

Sivun alkuun

IP kirjattu

occis
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #164 - 04.02.2013 klo 11:12:20
Tulosta viesti  
Minulla myös lonkat ja selkä erittäin kipeät ja jäykät, käveleminen lonkille tuskaa, paikallaanolo selälle. Ratsastaminen on ainoa jäljellä oleva harrastukseni. Myös minun lonkilleni tuo jalkojen roikottaminen ilman jalustimia tekee erittäin hyvää ja selälle + lantiolle hevosen liike. Asentoni on parantunut vuosien saatossa selkäni jäykistyttyä pikkuhiljaa:)

Ratsastan kokonaan ilman jalustimia, jos lonkikien seutu on megajäykkä. Viimeksi menin ilman satulaa (tosin vain köpöttelyä ja hidasta ravia), enkä ihmeekseni kipeytynyt siitä yhtään.

Toivottavasti pääset pien takaisin hevosen selkään, sillä ainakin itselleni se on nivelten lisäksi maailman paras pääkopan tuuletuskeino. Hevosen selässä ei ajattele mitään murheita, vaan ainoastaan nauttii yhdessäolosta ja vauhdin hurmasta:)

Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Mikä ei tapa, se vahvistaa...
Ehkä.

Vastaus #165 - 04.02.2013 klo 16:05:28
Tulosta viesti  
Minä ratsastan, aloitin nyt uudelleen monen monituisen vuoden jälkeen. Mullahan tilanne on siis se, että nilkkaani tullaan mitä suuremmalla todennäköisyydellä tekonivel jossain vaiheessa laittamaan... Nilkka kipeytyy kävelystä ja ratsastuksestakin, ainakin jos pitkään ravataan jalustimien kanssa. Ja siksipä olenkin nyt sitten koittanut mahdollisimman paljon ratsastaa illman jalkkareita, olenpa jopa opetellut keventämäänkin ilman niitä. Mutta kaikesta huolimatta, on se vaan niin ihanaa. Kuten occis tuossa kirjoitti, ratsastus on mullekin maailman paras tuuletuskeino.  Hymiö

Nilkka sökönä... ihan vaan pelkän liukastumisen vuoksi.
Sivun alkuun
IP kirjattu

pirkkolilja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #166 - 04.02.2013 klo 19:21:51
Tulosta viesti  
Hei kaikille ratsastajille ja muillekin. Minäkään en ole aikohin tänne kirjoitellut. Olen toki käynyt silloin tällöin katsomassa, mutta kommentoiminen on jäänyt "muka"-kiireiden takia. Käyn 2-3 kertaa viikossa ratsastamassa, hyppään jopa matalia esteitä. Tekonivelet sain lonkkiin 5/2008 ja 2/2009. Lääkäri lupasi kyllä ratsastusta jatkaa, mutta kielsi tippumasta selästä. Olen kuitenkin jokusen kerran lentänyt vallan reippaastikin, jopa täyden voltin hevosen pään yli ja selälleen, kun hevonen kompastui etujaloilleen. Onneksi ei käynyt pahemmin. Olen huomannut (kuten lääkärikin totesi taannoin), että lonkkien ulkokierrot ovat harvinaisen laajat ja siitä kiitos pelkästään ratsastukselle (tämä minun huomautus). Ja mikäpä tyhjentäisi pään paremmin työasioista kuin kyseinen harrastus. Joten emmeköhän vain jatka harrastusta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jei
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #167 - 12.02.2013 klo 23:40:25
Tulosta viesti  
4,5 kk sitten sain molempiin lonkkiin tekonivelet ja 4 kk oli lääkärin suositus, ettei saisi ratsastaa. Noh, menin kerran viikossa selkään jo 3 kk:n kuluttua. Nyt voin ratsastaa luvan kanssa joka pv. Mahtava tunne, kun voi istua "syvällä" satulassa - eikä tunnu missään. Vielä pientä rasituksen tuntua, mutta jaksan paremmin ratsastaa kuin kävellä. Ennen leikkausta pystyin olemaan ainoastaan estesatulassa ja siinäkin lievässä tuoliasennossa. Ja lopuksi en enää lainkaan - tuli itku, kun kipu oli niin kova. Mahtoi heppa ihmetellä, mitä tuo täti jäykistelee selässä.  Ihmettelen vieläkin miksi kävelylenkit on niin paljon "raskaampia"  (4-5km). Olihan se kova juttu viedä heppa hoitoonmoneksi kuukaudeksi, mut nyt on taas kaikki hyvin - ja toivottavasti tämä jatkuu.  Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

burton
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #168 - 13.02.2013 klo 22:47:20
Tulosta viesti  
Olipas tosi ihanaa kuulla taas ratsastajien kuulumisia! Olen samaa mieltä kanssasi Pirkkolilja, että maailman mahtavin harrastus tämä ratsastus epäilemättä on:)
Minulla on keraami-keraami -pari tuossa oikeassa lonkassa ja sellaisen haluaisin vasempaankin. Hienoa Jei, että olet molemminpuolisen leikkauksen jälkeen jo takaisin ratsailla. Minustakin ratsastus tuntui niin monin verroin helpommalta kuin kävely leikkauksen jälkeen  -kunhan alla vain on tuttu hevonen! Ihan vieraalla tai kovin nuorella en vieläkään halua ratsastaa, sen verran opin pelkäämään putoamista tekonivelen kanssa.
Kovasti odotan, että pääsisin leikkaukseen niin nopeasti, että vielä ehtisi kesäkeleistä nauttimaan hevosen selästäkin. ja jalka voimistuisi ensi talven murtsikointeja varten. Tänä talvena olen hiihtänyt yhden kerran ja senkin hammasta purren, kun jalka kipuili niin paljon joka potkulla. Ratsastuksen onneksi ymmärsin tämän lonkan kanssa jätää aikaisemmin kuin ensimmäisen lonkan kanssa. Silloin sisulla yritin ratsastaa, edes kevyesti, kunnes kerran kävi niin, että en päässyt alas hevosen selästä kun jalka jumittui ja koski niin, että silmissä säkenöi. Kesti tovin, ennen kuin jotenkin muiden avustuksella sieltä selästä alas pääsin. Silloin tuli itku, kun ajattelin, että näinkö piti hevonen myydä kun en enää ratsastaan pysty. mutta onneksi asiat korjaantuivat:)

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Pohjanmaa
Vastaus #169 - 01.05.2013 klo 16:18:20
Tulosta viesti  
Onpa ihanaa, että tämä ketju elää!
En olekaan vähään aikaan täällä käynyt, mutta ratsastelu on kyllä jatkunut omalla hevosella aina kulloisenkin kunnon mukaan.
Kunto vaihtelee, vaikka nivelrikko ei olekaan lonkissa, mutta selän degeneraatiot ovat aiheuttaneet spinaalistenoosia, joka säteilee ikävästi lonkkaankin ajoittain (ja joskus koko jalkaan).
Talvella tuntui, että sen enempää hevonen kuin minäkään ei jakseta mitään ja niinpä aloin laihduttaa ja harrastaa spinningiä. Nyt menee paremmin, varsinkin hevosella, joka on hyvällä tuulella kevään ja (toivottavasti myös laihtumiseni) takia Silmänisku

Oli kiva kuulla Burtonistakin pitkästä aikaa, sinullahan oli pitkä hevostelukokemus perheesi kanssa? Kurja juttu, että lonkka ei nyt yhtään anna ratsastaa, mutta jos edellisellä kerralla leikkaus pelasti, niin eiköhän nytkin. Onko tullut jo kutsu?

Ja tosi kiva, että lisää ratsastajia tulee kertomaan kuulumisistaan Hymiö Onko muita selkävaivaisia kuin minä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

burton
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #170 - 06.05.2013 klo 20:25:53
Tulosta viesti  
Mukava oli kuulla sinustakin Gemi5ni! Minä olen tosiaankiin kolmisenkymmentä vuotta ratsastanut, viimeiset 11 vuotta meillä on  tsellä ollut pari heppaa, kun mies ja tytärkin harrastavat. Tosin miehen työ on ollut sen verran hektistä tämän vuoden, että laitettiin toinen heppa ylläpitoon, kun  minun ratsastukset alkoi menemään niin kivuliaiksi. Nyt minut on leikattu kolme viikkoa sitten ja toipuminen etenee hitaasti mutta varmasti. Nyt on siis keraami-keraami -nivelparti molemmissa lonkissa. Kovasti olisi halua jo tehdä vaikka mitä, mutta keho tulee näin ison leikkauksen ja luitten sekä lihaksien katkomisen vuoksi hitaammin perässä kuin mieli.Olen luvannut itselle ja perheelle ottaa iisisti leikkauksen jälkeen, jotta paikat saa kunnolla parantua ja lihakset vahvistua. Meidän toinen heppa on kuitenkin tulossa tämän kuun lopussa ylläpidosta kotiin ja olen asettanut itselleni tavoitteeksi, että kesäkuun ensimmäinen päivä kapuian takaisin satulaan vaikka ihan käöpöttelyä se ratsastus muutaman viikon ensin olisikin Kliseinen Vähän kyllä hirvittää nuo lähes liikkumatta vietettynä vuotena kerätyt kilot, mutta onneksi ratsastushousut on mulla joustavat ja heppa iso puoliverinen Virnistys
Tsemppiä kaikille hevostelijoille ja ihania kesäisiä ratsastuksia!!!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #171 - 10.04.2014 klo 13:05:21
Tulosta viesti  
Asian sivusta (paitsi että minä olen ajatellut uskaltaa puujalkoineni hevosen selkään...) mutta onko joku lukija käynyt Islannissa ratsastusretkellä?

Tytär nimittäin innostui kovasti ja tartutti innon muihinkin, mutta jäätiin ihmettelemään ohjeita varusteiden desinfioinnista. Housut saa tietysti pyykkiin, mutta entäpä jalkineet? Kypärä? Oma kokemus alalta kun on tytön saattamista tallille ja siellä pyörimistä.
Vai olisiko varminta saada neiti uskomaan että ei kuskata niitä kamppeita edestakaisin vaan tyydytään siellä vuokrakamppeisiin.

Muutenkin kiinnostaisi, kun pohdin kuinka hyvin "aloittelijalle sopiva" tosiaan sopisi yhtaikaa sekä 3 v ratsastaneelle 12-vuotiaalle, että äidille joka ei ole ratsastanut yhtään (jälkimmäistä voisi tietty yrittää vielä hiukan korjata ja kysyä muutamaa yksityistuntia tallin laiskimmalla hevosella...)

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #172 - 10.04.2014 klo 16:23:44
Tulosta viesti  
Olen ollut ei-ratsastavana muutaman tunnin "vaelluksella" islanninhevosella, ihan Suomessa. Issikat kuulemma tietävät mitä tehdä jonossa. Saimme muutaman minuutin ohjeet ja niin vain saimme ne tekemään reitin aikana kaikki askellajit. Ihme hevosia!

Tuolla kokemuksella uskoisin, että löytyisi sopiva ohjelma sinullekin, vaikka tytär ratsastaisikin edistyneemmin. Ja Islanti on ihan mahtava paikka! Suosittelen molempia!

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #173 - 10.04.2014 klo 16:31:55
Tulosta viesti  
Juu, ajattelin kyllä uskaltautua hevosen selkään, eniten tuossa mietin noita varusteita (ovat ilmoituksen mukaan tosi tarkkoja ettei sinne vain tuoda suu- ja sorkkatautia tai mitä se nyt oli...)

Ilmeisesti ainakin osin syystä, ainakin Matinkylän tallilla on ollut varoituksia hevosten herpeksestä, eli tallilta toiselle ei saisi kuskata varusteita...

Eniten tosiaan ihmettelin noita tyttären kamppeita (ja sitten hiukan sitä, pitäisikö hiukan harjoitella jos haaveilee pitemmästä retkestä; siellä oli joku josta sanottiin että ei tarvitse kokemusta mutta pitäisi olla hyvässä kunnossa. No uskon olevan siinä mielessä hyvässä kunnossa (teen monen kilometrin kävelylenkkejä säännöllisesti).

Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Ehkä.

Vastaus #174 - 14.05.2014 klo 18:11:26
Tulosta viesti  
Mä olin viime viikolla ekaa kertaa hevosen selässä sitten tammikuun nilkkaoperaation.  Kliseinen
Jalustimista ei juurikaan ollut apua, en niihin vielä oikein pysty tukeutumaan ja nilkka kun ei yhtään koukistu, ei asento jalustimen suhteen muutenkaan oikein pelittänyt. Lisäksi jalkaterä tuppas koko ajan kääntymään kohti heppasen etujalkoja, mahan alle. Et ei oikein siltä osin mennyt ihan putkeen vielä, mutta...
...muuten se oli niiiiin ihanaa. Mä oon ratsinut nyt aikuisiällä pari vuotta ennen tätä vikaa leikkausta ja nyt kun toi kävely itsessään on vielä huonoa, varsinkin epätasaisella alustalla, oli se tunnin käpöttelylenkki maastossa jotain niin ihanaa korvienväliterapiaa, ettei paremmasta väliä.  Pyöritä silmiä Perjantaina meen uudelleen. Ja joka viikko taas tästä eteenpäin. Pikkuhiljaa rupeamme taas vääntämään koulukiemuroita ja muita ja oon kyllä päättänyt, että esteitäkin meinaan vielä hypätä. En tänä kesänä, mutta joskus.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #175 - 14.05.2014 klo 18:49:25
Tulosta viesti  
Kokeilin tässä pari kertaa pysynkö hevosen selässä (pyysin mahdollisimman rauhallisen hevosen ja sain sen joka on tunnettu laiskuudestaan... Mielenkiintoista, koko ajan tuntui pieni venytys leikatussa lonkassa (tai nivusessa paremminkin). Luultavasti tekisi ratsastus hyvää tuolle jalalle!

Vielä pari irtotuntia olisi varmaan hyvä ottaa ennen reisua, kunhan kerkiäisi. Varsinkin kun "tuntuma" syntyi äkkiä: toisella kerralla ei ollut tunnetta ettei selässä pysyisi. Ratti, kaasu ja jarru löytyivät vähän huonosti.  Silmänisku Kieli

Sivun alkuun

IP kirjattu

emma
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #176 - 15.05.2014 klo 07:14:35
Tulosta viesti  
Luin tätä ratsastus -ketjua. Ratsastaminen on ollut yksi unelmistani, mutta siitä huolimatta en ole tehnyt sen toteutumisen eteen mitään. Lähin, mitä olen unelmaani päässyt, on kun koira on karannut ratsastajien perässä talleille.

Olin 10-vuotias pikkutyttö, kun minut nostettiin suomalaisen hevosen selkään ekan kerran. Kokemus oli fantastinen. Nyt aikuisena, lähes viisikymppisenä, olen miettinyt ratsastamista, mutta tosiaan, se on jäänyt.

Nyt olisi paikkoja ratsastaa lähellä. Suurin motivaationi on eläimet, jotka ovat elämäni rakkaus. Suurin esteeni on kunnioitukseni hevosia, niiden herkkyyttä kohtaan, kunnioitus, joka on jo pelkoa. Niiden suuri koko, ylivoimainen voima. Olen itse hyvin herkkä, saan hyvin yhteyden pienempiin eläimiin, mutta jotenkin tämä herkkyyteni toimii minua vastaan suhtautumisessani hevosiin. Tuntuu, että ne näkevät heti herkkyyteni, mutta myös pelkoni niiden voimaa kohtaan.

Niin, saas nähdä, että pääsenkö koskaan hevosen selkään. Pitäisi kai aloittaa Islannin hevosilla.

Ilahdun kuitenkin jo muiden ratsastuskokemusten lukemisesta. Mikään ei ole ihanampaa kuin liikkua luonnossa eläimen kanssa. Sitten kun pääsen tästä köpöttelyvaiheesta, voin mennä koirulin kanssa mettään ja sitten se karkaa taas hevosten perään. Yrittää tehdä leikkiä niiden kanssa.

Pitäisikö hankkia toinenkin koira, vauveli, saisi leikkikaverin? Mietin sitäkin, mutta kun ei varmaan lähikuukausina ole suotavaa alvariinsa kumartua syvään maata kohden. Pennun kasvattamisessa ei ole paras tilanne.

Mukavia ratsastusretkiä maastossa!  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #177 - 15.05.2014 klo 07:58:06
Tulosta viesti  
Jostain luin että kaatumiselle tai putoamiselle altistavia riskialttiita lajeja voi hyvin jatkaa tekonivelen jälkeenkin, jos tekniikan on opiskellut ennen tekoniveltä. Tällaisia voisivat olla esim. laskettelu tai ratsastus. Mutta itse en kyllä uskaltaisi uusia riskejä ottaa, monet vanhatkin olen jättänyt pois. En kiipeä enää seinillekään villiviiniä karsimaan vaan teen kaiken maasta käsin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #178 - 15.05.2014 klo 18:28:06
Tulosta viesti  
Ratsastus ei taida olla kaikkein riskialtteimpia. Riippuu tietysti mitä tekee, maastoesteratsastus on jokseenkin hurjaa hommaa. Käymäjalka laiskan hevosen selässä ei niinkään...

Kuulin että yksi ihminen tuossa tallilla millä käyn, olisi aloittanut ratsastuksen tekonivelen saatuaan ja kerran lentänyt komeasti, saanut luunmurtumiakin - mutta "puujalalle" ei käynyt kuinkaan. Palasi harrastuksen pariin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #179 - 15.05.2014 klo 19:57:51
Tulosta viesti  
Ei varmasti, onhan esim. kalliokiipeily... Sattui vain olemaan keskustelun aihe.
Muutama viikko sitten oli viereisessä sairaalasängyssä ratsastuksenopettaja, joka oli saanut sääreen avomurtuman pudottuaan hevosen selästä. Eli ei hyvät taidotkaan auttaneet kun kohdalle osuu.

Sivun alkuun

IP kirjattu

emma
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #180 - 16.05.2014 klo 06:55:03
Tulosta viesti  
Pioni ja Laura, niinhän se on, asiassa on monta eri näkökulmaa. On totta, että suurin sisäinen este minulla liittyy tuohon itsesuojeluun. Fysiikassani on tekonivelen myötä 'heikko lenkki' ja itsensä suojeleminen on ihmisellä syvällä geeniperimässä.

Aikaisemmin (ennen lonkan nivelrikkoa ja tätä tekaria), olin suvereeni fyysisiltä kyvyiltäni. (Kas kummaa, kun en tuolloin hakeutunut ratsastusharrastuksen pariin? Tämä osoittaa, että muutos on ainoa pysyvä asia ihmisen elämässä. Ei kannata lykätä asioita tuonnemmaksi....) Tuolloin en olisi epäröinyt henkisen esteeni ylittämistä hevosten kanssa. Terve ja vahva fysiikka antaa itsevarmuutta.

Nyt mietin kahdesti. Suojelen sitä fysiikkaa, mikä minulla nykyään on. En ota tietoisia riskejä, siinä olen samaa mieltä Pionin kanssa. Haluan suojella nykyisiä liikkumisen avujani.

Ei tekonivel ratsastamisen aloittamiselle este ole, siinä Laura on oikeassa. Jos sisäistä paloa olisi (tai tulee) riittämiin, hakeutuisin Islannin heppojen luokse, ainakin näin aluksi. Hevoset ovat ihania ja olen lukenut, miten niillä on ainutlaatuinen  kyky muodostaa side ihmiseen. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka vielä kohtaisikin tällaisen ystävyyden. Pysyn avoimena uusille kokemuksille, vaikka olen nyt tiedostanut elämän ja fysiikan rajallisuuden.  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Ehkä.

Vastaus #181 - 28.05.2014 klo 22:42:23
Tulosta viesti  
Tänään ekaa kertaa kunnon ratsastustunnilla, ei mitään pöpelikkökayntiä siis. Vaan kunnon koulukiemuroita ja kaikkien askellajien läpikäynti; käynti, ravi ja laukka. Käynti jo ihan jees ja siinä koulukiemuratkin sujuivat erinomaisen hyvin. Vaan se ravi. Hommia tiedossa. Laukka sen sijaan sujui huomattavasti jouhevammin. Toki siinäkin saa hommia tehdä, että saa kaiken palautettua lähtötasolle edes...  Juhannuksen jälkeen menen elämäni ekalle ratsastusleirille, täti-leiri tiedossa siis.  Virnistys Tiedossa silloin oikein kunnon teho-treeniä.... Mä niin odotan sitä.

Sivun alkuun
IP kirjattu

emma
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #182 - 29.05.2014 klo 10:16:18
Tulosta viesti  
Wautsi Pii! Tukkas on ainakin menoputkella ja sydämesi iloitsee!  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #183 - 24.06.2014 klo 10:03:30
Tulosta viesti  
Pitänee tähän kirjoittaa raportti siitä Islanninreissusta. Uskaltauduimme sitten kahdelle retkelle, yhdelle lyhyelle ja yhdelle pitkälle. Ja pyykkäsin ja saunotin varusteita ennen reissua (ja nyt pitää tehdä samaa jälkeen reissun, varmuuden vuoksi).

Se pieni reissu oli periaatteessa hyvin rauhallinen, mentiin se runsas tunti suunnilleen käymäjalkaa. Mutta niin vain putosin, kun joku torvi (langetkoon maahisten kirous hänen päälleen  Vihainen) oli heittänyt kokistölkkejä polulle, hevonen jolla ratsastin oli vähällä astua yhden päälle ja sai sätkyn. Olin letkan hännillä siinä vaiheessa joten kukaan ei nähnyt mitä tarkalleen tapahtui. Edellä ratsastaneen tyttären hevonen oli myös sännännyt kiitolaukkaan, mutta tyttö kokeneena pysyi selässä. Minä totesin istuvani maassa, ja sitten yritin nousta turhan äkkiä ja kompastuin polvilleni. Muhkeita mustelmia alaselässä ja polven ympärillä, mutta ei kummempaa. Kyselivät kyllä sitten moneen kertaan oliko kaikki kunnossa.

Pitempi retki olikin sitten myös vauhdikkaampi, osa matkaa mentiin reipasta tölttiä ja jokseenkin hurjalta tuntui istua hevosen selässä joka meni vuoripolkua, näköjään ihan reunalla kun toisella puolen oli jyrkkä rinne... (no siinä mentiin sentään käymäjalkaa) Etenkin loppumatkasta tuntui että töltti sattui reisiin. Välillä hevonen eksyi laukka-askeleisiinkin (tuntui muuten paljon pehmeämmältä menolta). Maisemat olivat tosi upeat ja kuumat lähteet (olisi voinut mennä uimaan, mutta tyydyimme uittamaan kättä, kun sitten olisi tullut kylmä pukiessa) tosi vänkiä...

Sivun alkuun

IP kirjattu

tarjaella
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #184 - 29.10.2014 klo 09:09:33
Tulosta viesti  
Hyvä keskustelu, ratsastan puoliveristä vuokrapollea 1-3 krt viikossa. Valmentajan opastuksella tai yksin. Ratsastus ei aiheuta kipua, polven nivelrikkoon, yhtään sen enempää kuin mikään muukaan. Pitää muistaa käyttää lihaksia, polven sijaan. Hymiö
Kouluratsastus on lempilajini, myös issikkavaellukset maistuvat, kun löytyy kunnon maastoja, ei mitään tienvierustoja.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pii@
Senioriklubilainen
Poissa

Ehkä.

Vastaus #185 - 30.10.2014 klo 06:52:05
Tulosta viesti  
mä niin odotan, et pääsisin taas kunnolla ratsastamaan. Nyt kun tilanne on se, et vaan käyntiä pystyy. Tosi sinäkin pystyy kyllä tekemään vaikka mitä kyllä... Ja sit voi onneksi lähteä aina ajamaan, kun sitä vauhtia haluaa. Eilenkin juuri olimme. Ja kun meillä on kilometritolkulla hiekkateitä ja pari tosi isoa sänkkäriä käytettävissä, ei lenkit oo koskaan tylsiä. Hymiö

Meillä on tällä hetkellä ylläpidossa semmonen pieni lämppäri. Kimpassa ystävän kanssa, lähinnä tyttärien ratsuksi... Se kun on vähän turhan pieni meidän ratsastettavaksi kuin satunnaisesti. Mutta ajamassa tosiaan käydään äiditkin.  Mahtava Ja jos ei muuta, niin saapa kuitenkin sitä hevosentuoksua haistella liki päivittäin. Jos ei muuten, niin paskanmätön merkeissä kuitenkin.  Virnistys

Sivun alkuun
IP kirjattu

Jc
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #186 - 18.02.2015 klo 16:34:31
Tulosta viesti  
Ihanaa kuulla että joku pystyy leikkauksen jälkeen ratsastamaan! Nyt pystyn olemaan noin vartin selässä ja sitten kivut alkaa olemaan niin sietämättömät jalassa (lonkasta johtuen) että taju meinasi viimeksi lähteä. Lekuri oli aluksi sitä mieltä että leikkaa jos haluan, mutta suositteli muutaman vuoden siirtämistä (koska kävelen ilman kipulääkitystä ja) ettei tarvitse kolmea krt elinaikanani sitä leikata (30v.). Halusin leikkauksen ja lekuri sanoi että voi ratsastaa, muttei saa tippua. Sehän kun ei sellainen mitä voi luvata, niin sanoi ettei sitten selkään mennä. Ihan ku reisi ei voisi murtua/katketa auto-onnettomuudessa, mutta eipä kielletty ajamista  Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #187 - 19.02.2015 klo 08:54:30
Tulosta viesti  
Minä olen puolitosissani harkinnut ratsastuksen aloittamista (mutta taitaa olla niin ja näin, ainakin tuntuu että hevonen tekee mitä huvittaa ja minä yritän pysyä selässä noilla muutamalla kokeilulla). Esteet ja muun hurjemman menon jättäisin kyllä "puujalalla" väliin.

Lapsena olisin halunnut ratsastaa, mutta lonkkatulehdus pilasi ajatuksen (se tuttava jonka luona olisi päässyt maalaispollen selkään sanoi, ettei uskalla päästää minua).

Sivun alkuun

IP kirjattu

tuulianlonkka
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #188 - 08.01.2016 klo 12:52:02
Tulosta viesti  
Hei, kun katson tämän viestiketjun ensimmäistä omaa viestiäni ja mieliin palaa ennen leikkausta vallannut epätoivo kipujen ja rakkaan harrastuksen suhteen.
Helmikuun alussa tulee nyt neljä vuotta lonkkalaikkauksesta ja olen kyllä ollut onnellinen, kun leikkaus onnistui tosi hyvin ja voin ratsastaa aivan normaalisti   Hymiö Kuten kaikki muukin elämä (mm. työ, matkailu) on sujunut mukavasti.
Hyvää alkanutta vuotta 2016 teille kaikille kanssaihmiselle!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 3 [4] 
Lähetä aiheTulosta