Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 100 vastausta) Ratsastus (Luettu 145 803 kertaa)
Helinä
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Re: Ratsastus
Vastaus #100 - 09.11.2010 klo 20:42:34
Tulosta viesti  
Hei kaikille! Sain eilen tiedon, että lonkassani on nivelrikko. Epävarma Lonkka on kipuillut jo jonkin aikaa, mutta sitä ei aimmin oltu kuvattu. Ratsastus on minulle rakas harrastus, omaa hevosta en omista, vaikka haaveissa on ollutkin. Heti diagnoosin saatuani googlasin nivelrikko + ratsastus ja löysin tämän mainion keskustelupalstan. Oli lohduttavaa lukea, että pitkään sairastaneetkin ovat voineet jatkaa ratsastusta!  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #101 - 09.11.2010 klo 21:43:43
Tulosta viesti  
Hei, Helinä!

Tervetuloa ratsastavien nivelrikkoisten joukkoon!

Itse en tajunnut, mistä lonkkakipuni johtui ratsastaessa ennenkuin vasta paljon jälkeenpäin. Olin mm. Islannissa v. 2003 ja ratsastin siellä jonkin verran. Ihmettelin vain, miksi lonkkaani sattui ratsastaminen. Vasta v. 2006 lonkkani kuvattiin ensimmäisen kerran ja silloin todettiin lievä nivelrikko.

Syyskuussa 2009 minulle laitettiin oikeaan lonkkaan tekonivel. Kysyin ortopedilta hyvin varovaisesti, onko mahdollista, että voin vielä ratsastaa. Hän sanoi sitten suoraa päätä, että minulle laitetaan isonuppinen nivel, jonka liikerata on laaja. Niin tehtiin ja 6 viikkoa leikkauksesta olin ensimmäistä kertaa hevosen selässä. Eikä lonkkaa sattunut! Sen jälkeen olen nauttinut jokaisesta ratsastuskerrasta ja ollut onnellinen hyvästä uudesta lonkasta.

Syyskuussa 2010 laitettiin sitten vasempaan polveeni tekonivel. Noin 6 viikkoa leikkauksesta menin hevosen selkään ja taas ihmettelin ratsastamisen kivuttomuutta. Olo oli tällä kerralla leppoisan rauhallinen. Olihan edellisestä ratsastuskerrasta vain muutaman viikon tauko.

Viime viikonloppuna olivat taas ystäväni Kirsi ja Johanna meillä ratsastamassa. Sain lainaksi läpyskäsatulan, jolla ratsastaminen on melkein kuin ilman satulaa ratsastaminen, mutta siinä on kuitenkin jalustimet. En ole ennen kokeillut läpyskää. Vuosi sitten lonkkaleikkauksen jälkeen fysioterapeutti suositteli ilman satulaa ratsastamista, jotta hevosen lämpö pehmittää lonkan lihaksia. Tämä läpyskä on melkein kuin ratsastaisi ilman satulaa. Oli sillä ratsastaminen vähän jännää. Siinä ei saa sellaista tukea kuin satulassa. Menimme maastoon, missä hevoset intoutuivat pellolla ottamaan oikein kunnon spurtit. Pysyin kyllä selässä, mutta jouduin kyllä ottamaan kiinni "kauhukahvasta". Eli tämä läpyskän kokeilu kävi tällä tavalla vauhdikkaasti, vaikka oli tarkoitus tehdä vain hyvin rauhallinen maastolenkki. Niin, ja jalkaa ei sattunut. Ennen leikkausta yritin aina välillä roikottaa jalkaa vapaana poissa jalustimesta, jospa särky olisi helpottanut. Nyt uudella polvinivelellä ei kipua tuntunut ratsastuksessa.

Olen kyllä onnellinen, että voin ratsastaa näinkin kahdella tekonivelellä. Lisääkin niitä tekoniveliä saattaa tulla lähivuosina. Jos ovat näin hyviä kuin nykyiset, niin ei haittaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #102 - 15.11.2010 klo 21:56:05
Tulosta viesti  
Ratsastukset ovat jatkuneet. Eilen teimme maastolenkin. Otimme rauhallisesti eli kiersimme lenkin siihen suuntaan, etteivät hevoset intoudu kotiinpäin tullessa pellolla huimaan vauhtiin. Sitten meinattiin vaihtaa hevosia, jolloin olisin yrittänyt saada Snorrin tölttäämään. Tulikin "tänkapå", sillä ei ollut tarjolla mitään tuolia tai muuta koroketta selkään nousemiseksi. Sain tuon leikatun polven jalan kyllä nousemaan jalustimeen asti, mutta ponnistusvoimaa ei ollut niin paljon, että olisin päässyt satulaan. Eli: Koroke on toistaiseksi välttämätön apuväline selkäännousemiseksi.

Tänään ratsastin aitauksessa Mammalla taaskin läpyskäsatulalla. Tahti oli rauhallinen ja hevonen tahmea. Se ei paljoa haitannut. Oli vain mukavaa olla selässä, vaikkei olisi paljoa liikuttukaan. Tämä oli myös harjoitusta Mamman jalalle. Se on välillä ontunut, mutta sen jalasta ei ole löytynyt mitään vikaa. Yritän nyt varovaisella harjoituksella saada vahvistettua jalkaa.

Tänään olivat ratsastamassa myös Hanna ja hänen 4- ja 5-vuotiaat poikansa. Kyllä oli kivaa katsoa poikien luontevaa istumista hevosen selässä. Hevoset suhtautuivat lapsiin aivan ihanasti. En sitä ihmettele. Hevoset tuntuvat kyllä tietävän tosi hyvin, miten kehenkin pitää suhtautua.

Ja eilen ja tänään taas olin onnellinen näistä tekonivelistä, jotka sallivat minun ratsastaa. Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #103 - 29.11.2010 klo 11:42:17
Tulosta viesti  
Jatkan näitä omia ratsastusjuttujani.
Eilen oltiin Kirsin ja Johannan kanssa ratsastamassa. Koska pakkasta oli yli 10 astetta, ajatus oli ratsastaa vain käyntiä, ettei kylmä ilma vahingoittaisi hevosten keuhkoja. Aurinko paistoi upeasti ja lämmittikin vähän.  Hyvin pynttäytyneenä ja toppahaalareissa ihmettelin ensin, miten lainkaan pääsen hevosen selkään. Jakkaralta se onnistui, kun Kirsi huolehti hevosen paikallaanpysymisestä. Sitten pellolle, tien yli ja naapurin isolle peltoaukealle.

Vauhtia pidettiin aluksi aivan rauhallisena eli ratsastimme käyntiä kohti aurinkoa. Välillä oli tosin mentävä vähän tölttiä, ravia. Lunta oli sen verran pellolla, että se pöllysi jaloissa. Kun lähdettiin kohti kotia, rupesikin vaihteita löytymään hevosista lisää. Minun ratsastamani Mamma sai varsinaisen vaihteen päälle. Niin sitä mentiin laukaten niin, että lumi lensi. Tämän 130 cm korkean hevosen laukka on sellaista, että isohevostaustaisia Kirsiä ja Johanna meinaa aina naurattaa sitä katsoessa.

Vielä pieni lenkki metsän kautta ja rauhallisesti peltoa pitkin kävellen kotiin päättivät ratsastusretkemme. Hevoset olivat huurteessa turpakarvoista takajalkojen "villahousuihin" asti, mutta aivan yhtä tyytyväisen oloisia kuin ratsastajatkin.

Saunan pesuhuoneessa meitä odotti lämmin mehu ja tulet Porin-Matissa. Siinä lämmittelimme jäseniämme, jotka hyvästä pukeutumisesta huolimatta tuntuivat vähän kylmiltä.

Taas huomasin polven tervehtymisen edenneen eteenpäin. Koko retken aikana siinä ei tuntunut mitään. Se nivel toimi täydellisesti, samoin kuin titaaninen lonkkanivelkin. Ah, tätä onnea, että uusien nivelien ansiosta voi päästä nauttimaan näin ihanista hetkistä! Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Vastaus #104 - 29.11.2010 klo 14:54:33
Tulosta viesti  
Hei
Tosi kiva on lukea noita sinun kuvauksiasi luontretkistä. Kyllä minkäkin vielä retkeilemään pääsen,jollakin tavalla Hymiö.  Eikös nuo pikkuveijarit ole aika itsepäistä sorttia, eli jos päättävät töltätä kotiin, tekevät sen myös?

Tänään minäkin kävelin mukavassa pakkassäässä muutaman kilometrin. Kävin LPG-hoidossa, jolla yritetään pehmittää vanhan arven kinnikkeitä reidessä. Saman hoidon pitäisi auttaa myös lihaskalvoon joka on tulehtunut. Saapa nähdä onko siitä mitään apua,vaan jos tulen nopsemmin kuntoon niin kannattaahan tuo kokeilla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #105 - 29.11.2010 klo 16:45:32
Tulosta viesti  
Seabird!
Kyllä issikat ovat aika itsepäisiä ja saattavat silloin tällöin kokeilla, kuka määrää. Kyllä ne ovat kuitenkin hallinnassa. Tottakai kotiinpäin on vauhti hurjempaa kuin poispäin. Vauhtiin ja menohaluihin vaikuttavat myös ne kaverit. Välillä jollakin niistä on oikein vauhtipäivä. Jos se haluaa mennä kovaa ja annetaan mennä, niin perässätulevilta löytyy kyllä vaihteita niin, ettei edessä menevä pääse karkuun. Nämä meidän issikat ovat keskenään niin hyviä kavereita, että mukavinta on aina kulkea niin, että turpa on toisen hännässä kiinni. Tai ainakaan välimatka ei saa olla muutamaan metriä enempää.

Näissä vilkkaissa toisten kiinniotoissa olen sitten pari kertaa mennyt liitopassia, askellajia, joka on issikoilla se "kuninkuuslaji". On tuntunut kyllä tosi oudolta. Siinä kovasta laukasta laukka menee ikäänkuin rikki tai sekaisin ja sitten melkein lennetään. Liitopassille ominaista on, että jossain vaiheessa hevosella ei ole yhtään jalkaa maassa. Ja sen tuntee ratsastajakin melkein lentämisenä (ei sentään selästä maahan).

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Pohjanmaa
Vastaus #106 - 21.12.2010 klo 23:34:04
Tulosta viesti  
Hyvää Joulua kaikille klubilaisille ja heidän hevosilleen!
(omia päivityksiä sitten kun joulukiireet helpottavat)

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #107 - 22.12.2010 klo 22:49:08
Tulosta viesti  
Hyvää joulua täältä Hämeestäkin kaikille hevosellisille ja hevosista pitäville!Suunnitelmissa oli jouluratsastukset sekä aattona että joulupäivänä. Säätiedotus lupaa tänne jopa 30 astetta pakkasta eli jääpi ratsastukset tekemättä. No, ne voi siirtää vaikka juhannukseen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #108 - 29.12.2010 klo 10:29:48
Tulosta viesti  
Ratsastus ei ole nyt parhaimmillaan, vaikka hevosta kyllä liikutetaan joka päivä. Lohduttavaa oman kuntoni kannalta on se, ettei terve kaverinikaan pari viikkoa sitten saanut "ponia" liikkumaan kuten kesällä, mutta onneksi valmentajamme kävi sen selässä. Sen jälkeen kyllä toimi aika paljon paremmin. Lisäksi hevosen hieronnassa paljastui lihasjumeja lavoissa, jotka selittävät osan toispuolisesta jäykkyydestä ja vaikeamman kierroksen vaihtumisesta oikeasta vasemmaksi . Sen selässä oli kuitenkin niin lievää ja tasaista jähmeyttä, että sen arveltiin liittyvän enemmänkin kylmiin keleihin kuin vinoksi ratsastamiseen. Ikävä kyllä, ihana pikkupoikani ajoittain "kutoo" karsinassa ja nuo etuosan jumit olivat sille tyypillisissä paikoissa.

Nyt on ollut aikaa lukea Nivelklubin kirjoituksia, ja vaikuttaa siltä, että itselläni vasemman istuinluun ärtyminen sopisi paremminkin selän jo diagnosoituun nivelrikkoon kuin lonkan ahtauteen. Mutta kohtahan sekin selviää, kun kutsu tuli ensi viikolla röntgeniin ja seuraavalla viikolla fysiatrin vastaanotolle. On tuosta reumasta jotain hyötyäkin, kun tukielinten kuntoa seurataan noin hyvin.
Reuman osalta tilanne on hyvä, labrat otettiin jokunen aika sitten ja tulehdusarvot olivat kuten terveillä ikäisilläni. Joten ei varmaan selkärankareumastakaan ole kyse. Mutta reumatyyppi ei ole koskaan selkeästi karakterisoitunut, vaikka synoviitit ovat olleet nivelreumalle tyypillisiä.

No niin, nyt meni ohi ratsastuksen, täytynee jatkaa toisessa ketjussa... Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #109 - 24.01.2011 klo 10:45:08
Tulosta viesti  
Eilen päätettiin kokeilla esteiden hyppäämistä. Suunnitelmissa on osallistua ainakin Snorrilla hiihtoesteratsastuskilpailuun maaliskuun alussa. Mammalla olen osallistunut siihen joskus monta vuotta sitten. Mies ajoi pellolle traktorilla radan, joka ei ollut kovin hyvä, kun lunta oli niin paljon. Traktorin pyörän urissa pystyi ratsastamaan paremmin kuin umpihangessa. Pojan kanssa käytiin leikkaamassa kuusenoksia esteiksi.

Kolmella hevosella oltiin liikkeellä. Ensimmäisellä kierroksella hevoset juoksivat vain kuusenoksista läpi välittämättä niistä ollenkaan. Sitten Kirsi sai Snorrin hyppäämään oksan yli. Siitä Mamma hoksasi, että tämä olikin se vanha, kiva juttu, hyppäsi oksan yli ja laittoi päälle oikein supervaihteen. Ratsastin läpyskäsatulalla, jolla tasapainon pitäminen on hankalampaa kuin oikealla satulalla. Hetken jo luulin, että lennän kurvissa hankeen, mutta en lentänyt kumminkaan. Oli vähän hommia saada hevonen rauhoittumaan sellaiseen vauhtiin, joka minusta tuntui turvalliselta. Se kolmas hevonen eli Bessi vain ihmetteli näiden vanhempien hevosten touhuja ja juoksi iloisesti oksasta vain läpi.

Joulunjälkeinen viikon kestänyt korkea kuume on edelleen vaikuttamassa niin, etten tunne olevani aivan voimissani. Niinpä sitten päätettiin, että toiset kaksi ratsukkoa lähtevät tekemään maastolenkin ja minä Mamman kanssa jäämme jo kotiin. Nyt otettiin se kotiin jääminen varman päälle eli tulin alas selästä siinä kohdassa, mistä toiset lähtivät metsään. Muuten Mamma olisi varmasti ilmoittanut haluavansa lähteä toisten mukaan. Eilisessä olotilassani en uskaltanut lähteä enää matkaan.

Tuo huima vauhti esteenylityksen jälkeen oli sellainen, että pisti taas ihmettelemään näiden pienten, rauhallisten ja ihanien islanninhevosten ominaisuuksia. On aivan mahtavia hevosia! Virnistys Niitä ratsastuskuntoon laittaessa näyttää siltä, että ne ovat aivan unessa ja tuntuu uskomattomalta, että hevonen liikkuisi mihinkään. Kun sitten lähdetään liikkeelle, niin ne piristyvät heti ja iloa liikkumiseen löytyy vaikka minkä verran. Kun hevosia on nyt liikutettu säännöllisesti, niin kuntoakin löytyy. Mamma on 5-käyntihevonen, jolla on käynnin, ravin, töltin ja laukan lisäksi myös liitopassi-askellaji. Se on vaativa askellaji, jota kutsutaan islanninhevosten kuninkuusaskellajiksi. Hyvällä pitkällä tienpätkällä Mamma on viime aikoina halunnut lähteä menemään liitopassia. Se on ratsastajalle melkoinen kokemus, sillä välillä ei ole yhtään jalkaa maassa ja vauhti on kovempaa kuin nopea laukka. Kaikesta näkee, että Mamma nauttii hyvästä olostaan ja kunnostaan. Siinä pitäisi sitten vain ratsastajankin olla sellaisessa kunnossa, että uskaltaa antaa hevosen mennä kovaa. No, joku päivä tässä taas mennään kovaa.

Tapasin tässä viikonloppuna tutun näistä hevospiireistä. Edellisen kerran olemme tavanneet yli 10 vuotta sitten. Hän kysyi: "Ratsastatko sinä vielä?" Minusta kysymys oli vähän outo. Täytän seuraavaksi 65 ja rupesin ajattelemaan, näytänkö niin vanhalta, etten voisi ratsastaa. Hän ei tiennyt tekonivelistäni mitään. Iloisena voin kertoa, että nyt pystyn taas ratsastamaan, kun olen saanut tekonivelet, jotka toimivat hyvin.

Toivotan kaikille iloa hevosista, koirista ja muista mielen piristäjistä. Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #110 - 30.01.2011 klo 19:41:50
Tulosta viesti  
On ihan pakko kirjoittaa taas tänne, vaikka tämä tuntuukin olevan melkoista yksinpuhelua.

Eilen toteutui vuosien takainen unelma eli teimme ratsastusretken mieheni kanssa kaksistaan. Tämän unelman toteutumista ovat estäneet huonot kokemukset meidän muista hevosista, toisten hevosten pieni koko suhteessa mieheeni sekä nuorimman hevosen kouluttamattomuus. Nyt on nuorinkin koulutettu, joten voimme toteuttaa retken.

Suunnitelmissa oli mennä ratsastamaan pellolle umpihankeen, jolloin hevosten vauhti ei voi ainakaan kiihtyä liian suureksi. Sen on todettu tiellä nousevan sellaisiin nopeuksiin, että välillä vähän hirvittää. Ajoittain hiipii myös mieleen ajatus, että minähän en saa pudota hevosen selästä. Sen määräävät lonkan ja polven tekonivelet. Menimme polkua pitkin pellon laitaan. Sinne on traktorilla ajettu ratsastusurat. Niitä pyöränjälkiä pitkin siirryimme täysin koskemattoman alueen reunalle tarkoituksena lähteä kohti puolen kilometrin päässä olevaa latoa. Mamma, 130 cm korkea sisupussi, totesi suunnitelman mahdottomaksi ja päätti lähteä rinnettä ylöspäin. Siihen olikin kinostanut lunta niin, että Mamman jalkojen yltäessä kovaan maahan, oli hangen pinta Mamman kylkien kohdalla. Hetken minulla oli sellainen olo, että me keikahdamme Mamman kanssa sinne hankeen niin, että olemme aivan upoksissa. Eipä vaan! Sitkeästi Mamma pinnisti rinnettä ylös, ja minä pysyin selässä. Virnistys Kliseinen Virnistys Tuo oli kyllä sellainen voimanponnistus, että täytyi vain ihmetellä pienen hevosen sitkeyttä. Minäkään en ole niitä pienimpiä ihmisiä. Nyt olen vähän laihtunut ja toivon muutaman kilon päästä saavani painoindeksini alle 30:n eli painoa riittää.

Totesimme sitten, että suunnitelmamme oli huono ja tyydyimme kulkemaan ennen tallattuja polkuja pitkin. Voi, mikä nautinto on kulkea lumisessa metsässä hevosella, joka koko olemuksellaan viestittää, että siitä on mukavaa liikkua! Ja mikä nautinto onkaan siinä, että pystyn istumaan siellä hevosen selässä ilman, että minua sattuu mihinkään.

Toivon, etten aiheuta pahaa mieltä kenellekään kertomalla näistä ratsastusretkistä. Ne vain merkitsevät minulle todella paljon. Lonkan kipeytyessä vuosi vuodelta enemmän nautinto ratsastamisesta katosi, kunnes lopulta en pystynyt ratsastamaan ollenkaan. Kuitenkin hevoset olivat meillä "tyhjän pantteina", kuten aina joskus kuulin. Nyt voin ratsastaa ja olen löytänyt ratsastavan ystävän, joka on omalla panoksellaan innostanut myös perhettäni ratsastamaan. On sellainen olo, että voiko asiat ollakaan näin hyvin. Nyt on ja olen iloinen ja kiitollinen siitä.

Olen näiden tekonivelleikkausten yhteydessä todennut konkreettisemmin kuin ennen, että tämän päivän iloisista asioista on syytä iloita. Niitä ei voi varastoida kovinkaan paljoa huomiseen, mutta tätä hetkeä ne valaisevat. Valoisia hetkiä kaikille! Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Jalmari 52
Poissa

Vastaus #111 - 30.01.2011 klo 23:36:10
Tulosta viesti  
Kirjoittelusi saattaa tuntua yksinpuhelulta, kun ei ole omia tuoreita kokemuksia ratsastuksesta eikä muutakaan asiallista kommentoitavaa kirjoituksiisi. Siitä huolimatta täällä kyllä luetaan mielenkiinnolla ja tyytyväisenä merkillepannen niin sinun kuin kaikkien muidenkin kokemia hienoja elämyksiä kukin oman rakkaan harrastuksensa parissa.  Hymiö

Kirjoituksesihan vain osoittaa sen, että tekonivelleikkausten lopputulos on kohdallasi positiivinen niin fyysisesti kuin henkisestikin. Siitä kannattakin olla iloinen ja kiitollinen.

Jatka vain kirjoitteluasi!  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #112 - 31.01.2011 klo 12:25:48
Tulosta viesti  
Minustakin on kiva lukea näitä, tykkään hevosista ja ratsastuksesta vaikka minulla ei ole koskaan ollut tilaisuutta alkaa harrastaa sitä itse.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #113 - 31.01.2011 klo 12:55:02
Tulosta viesti  
Minun ratsastusharrastukseni tyssäsi aikoinaan juuri siihen lonkkatulehdukseen.  Itku Olisin päässyt koulutoverin luo kokeilemaan maalaishevosella, mutta tämän sisko sanoi ettei uskalla sen lonkan takia päästää minua (oli aika pian sairauden jälkeen) ja siihen se jäi. Ponikirjoja on kotona jokunen...

Mutta heppajuttuja on hauska lukea, varsinkin kun noissa tuntuu välillä tilannekomiikkaa piisaavan.  Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #114 - 01.02.2011 klo 13:03:59
Tulosta viesti  
Kiitos palautteista! Kivaa kuulla, etteivät hevosjuttuni aiheuta ainakaan pahaa mieltä toisille. Laura sanoi, että tilannekomiikkaa riittää. Niin todella! Itse koen, että tässä koko ajan haen omia rajojani ja samalla myös hevosten rajoja. Niin monta vuotta on lonkkakipujen takia mennyt niin, etten ole pystynyt hevosten kanssa tekemään oikeastaan muuta kuin ruokkimaan ne ja silittämään niitä. Niinpä luulin jo, että se on sitten se lopullinen juttu enkä koskaan enää voikaan tehdä niiden kanssa muuta. Niinpä mahdollisuus jälleen ratsastaa tuntuu aivan uskomattoman mukavalta. Olen saanut takaisin sellaisen mahdollisuuden, jonka luulin lopullisesti menettäneeni.

Kun sanoin etsiväni koko ajan rajojani, tarkoitan sitä myös sekä fyysisellä että psyykkisellä puolella. Niiden vuosien aikana, jolloin ratsastus on ollut hyvin vaikeaa tai mahdotonta, on mieleen ehtinyt hiipiä monenlaisia pelkoja. Pahin pelko on tietysti selästä putoaminen niin, että loukkaa itsensä. Tuohon putoamiseen voi syynä olla omaan ratsastustaitoon ja tasapainoon suhteutettuna liian suuri nopeus. Myöskin hevosen mahdollinen kompastuminen tai muu kompurointi voi olla syy selästä putoamiseen. Tuollaisessa tilanteessa kylläkin selästä vain kierähtää maahan, kun taas kovasta vauhdista putoamisessa on alastuloasennolla suuri merkitys siinä, miten lennosta selviää. Tietysti alusta on myös tärkeä. Eli jos putoaa hevosen selästä, paras alusta on tietysti paksu hanki.

No, tässä tuli tällaista hevosfilosofointia. Nämä kaikki vaikuttavat mielen pohjilla, kun kiipeää hevosen selkään. Sanon: "kiipeää". Edelleen kiipeän hevosen selkään jakkaralta. Vielä en ole yrittänyt, riittäisikö leikatun polven lihasvoima viemään minut satulaan. Se ei ole olennainen asia. Muovijakkara kulkee helpolla mukana vaikkapa kilpailuihin, joihin aion laskiaisena osallistua.

Aurinko paistaa ja tuo ihmeesti energiaa ja mielen virkeyttä. Samaa onnen tunnetta kaikille! Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Henu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #115 - 26.02.2011 klo 23:39:51
Tulosta viesti  
1.Millaista /millaisia hevosia ratsastat?
Ratsastan tunneilla ja sitä kautta erilaisia tuntihevosia.Olen mennyt 153-180cm hevosilla.

2. Miten nivelvaivat ovat vaikuttaneet ratsastukseesi?
Olkapään kipuilu pahimmillaan estää mua ollenkaa menemästä selkään kun liikevaje on niin paha ja kipu pirullista.

Olkavarren murtuma oikeassa kädessä,tullut hevosen selästä tippuessa.Leikattu kaksi kertaa eli 2009 ja 2010.Aiheuttaa käden huonomman liikkuvuuden ja on heikompi kuin vasen sekä hypätessä ei mene niin pitkälle kuin toinen aina jos ei ole venytellyt. Ja on selkeästi jäykempi sekä väsyy helpommin kuin vasen käsi.Kipujakin esiintyy,mutta selkeästi johtuu heikkoudesta ja siitä, että sitä on operoitu.

Jalka (leikattu 2006) aiheuttaa sen,etten saa sitä laskeutuu aina tehokkaasti alas hevosen selässä ja se nousee liian yläasentoon monesti ratsastaessa. Ja selkään noustessa se tuottaa vaikeuksia,pallin avulla noustava.Ja hypätessä saattaa jäädä hiukan väärään asentoon.

3. Miten olet pystynyt ratsastamaan nivelvaivoista huolimatta?
Olen ratsastanut uhmaten ja tietäen,että kipuja saattaa tulla sekä tulee.Mut en luovu!

4. Jos niveliäsi on korjattu, miten olet pystynyt ratsastamaan sen jälkeen?
Nilkkaleikkauksen oli parisen kuukautta taukoa ja sitten sujui hiukan paremmin ratsastus,kunnes alkoi jalka oireilee uudestaan.

5. Tarvitsetko ratsastaessasi joitain erityisjärjestelyjä?
Nilkka pitää olla tuettuna.Mut en tarvitse muuta ja en saa ratsastaa kengillä vaan pitää olla saappaat.

6. Mitä ratsastus sinulle merkitsee?
Paljon ja enemmänkin.Se on elämäni ja ykkösharrastukseni.Ja tauoille kun joudun niin en jaksa niitä kunnolla ja hermot menee,koska haluaisin vaan hevosen selkään.

7. Muuta
Ratsastamasta en lakkaa vaikka mikä olis.On mulle liian rakas ja tärkeä harrastus.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #116 - 27.02.2011 klo 09:23:54
Tulosta viesti  
Hei, Henu!
Kivaa, kun tulit mukaan kertomaan omasta ratsastamisestasi! Meitä heppahöperöitä on aika montaa sorttia. Hyvä on, että kaikki mahdumme tänne mukaan ja voimme kertoa toisillemme, miten hevosten kanssa pärjäämme omista rajoituksistamme huolimatta. Tai oikeastaan, miten pärjäämme omien itsemme kanssa ja pystymme jatkamaan ratsastusta.

Enpä kyllä tiedä, uskaltaisinko noin korkean (153-180 cm) hevosen selkään laisinkaan. Useimmiten olen ratsastanut meidän issikkatammoilla, Mammalla tai Nösillä, joiden kummankin säkäkorkeus on noin 130 cm. Vaikka nämä tammat ovat pieniä, niin niillä on maastossa vauhtia kyllä melkoisesti, jos antaa niille luvan mennä kovaa.

Ruunamme, Snorri ja Bessi, ovat molemmat noin 135-140 cm korkeita, mikä minusta tuntuu tosi korkealta. Snorria on meidän hevosista koulutettu eniten. Se on myös vanhin (22 v.) ja lauman pomo. Se myös eniten keksii matkan varrella tepposia eli kokeilee, saisiko se päättää, milloin lähdetään kotiin. Snorrilla on hyvin vetävä askel. Kun se menee käyntiä, niin tammat joutuvat ottamaan sen kiinni töltillä.

Snorrilla kokeiltiin hiukan esteiden hyppäämistä. Este oli noin 40 cm korkea. Kun Snorri hoksasi, mitä piti tehdä, niin sen silmiin syttyi kiva ymmärtämisen pilkahdus. Tätä esteiden ylitystä harjoiteltiin hiihtoesteratsastuskisoja varten. Kisojen piti olla 6.3., mutta valtavan lumimäärän (+kovien pakkasten) takia kisat peruutettiin. Jos ne pystytään järjestämään myöhemmin keväällä, ei hiihtoesteratsastus ole ehkä enää ohjelmassa. Minun oli tarkoitus osallistua kisoihin Mammalla askellajiluokassa. Muuta tavoitetta kisoissa ei olisi kuin saada hyväksytty suoritus ja osoittaa itselle ja ehkä vähän muillekin, että tekonivelten kanssa (oikea lonkka ja vasen polvi) on mahdollista ratsastaa ja osallistua myös kisoihin.

Tästä tuli nyt vähän tällaista "tajunnan virtaa". Hevosten kanssa touhuaminen on kyllä lähes joka hetki mukavaa. Nautitaan isoista ystävistämme. Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Henu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #117 - 27.02.2011 klo 13:54:55
Tulosta viesti  
Pike4:Täytyy tosiaan nauttia taas ensi viikosta alkaen kun pääsen takaisin kuukauden tauon jälkeen. Olkapää on ollut sen verran huonossa kunnossa, etten ole voinut mennä. Mut nyt näyttää taas hetken aikaa valoisammalta. Itse hyppäilen ja menen koulua juuria noilla 153-180cm hepoille.Ja olenkin hypännyt 180cm,jolla on oikeastaan parempi jopa hypätä käteni vuoksi kun lyhyempikaulaisilla.Mutta kyllähän nämä nivelongelmat tuo rajoituksia ja ongelmia ratsastukseen,mutta siitä huolimatta aion nauttia.

Onpas sinulla suloisen kuuloisia heposia.Mukavia hetkiä niiden kanssa sinulle tahdon toivottaa!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #118 - 19.03.2011 klo 20:15:26
Tulosta viesti  
Kiva huomata, että lisää ratsastajia ilmaantunut kirjoittelemaan tänne kokemuksistaan. Tervetuloa Henu!

Nyt on kelien parantumisen ja päivien pidentymisen myötä hevosellani ja minulla mielialat kohonneet. Poika on nyt reippaampi kuin talvella, vaikka väkirehua on vähennetty. 2 hienoa ratsastuskertaa jo tällä viikolla Kliseinen
Valitettavasti tänä aamuna heräsin kurkku ja pää kipeänä ja vointi oli muutenkin niin huono, että tyydyin vain juoksuttamaan hevoseni. Tämäpäiväinen matalapaine tod.näköisesti olisi tehnyt hepankin laiskemmaksi ja tässä kunnossa en olisi jaksanut saada sitä reipastumaan.
Tähän flunssaiseen oloon liittyi muuten nivel- ja selkäkipujen voimistuminen. Oletteko muut huomanneet flunssan yhteydessä nivelrikon oireilevan normaalia voimakkaammin?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Henu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #119 - 20.03.2011 klo 02:53:55
Tulosta viesti  
Gemi5ni:Kiitos.

Mulla tulee ratsastustaukoa nyt syksyyn asti olkapään takia kun oon niin huonossa kunnossa niin ei hevosen selkään ole lupaa mennä lääkärin mukaan.Olkapään täytyy kuntoutua ja tulla parempaan kuntoon niin sitten saan jatkaa ratsastusta syksyllä. Itku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #120 - 10.04.2011 klo 19:04:22
Tulosta viesti  
Tänään tehtiin noin 7 km:n ratsastuslenkki sopivaa vauhtia, välillä hiljaa ja välillä kovaa. Keväisessä säässä todella nautittavaa! Selkäännousun teen edelleen jakkaralta. Luottohevosen kanssa yhteisymmärrys toimii. Tämä "Mamma" on useampana päivänä tullut itse sisälle navettaan ikäänkuin kysyäkseen, eikö voitaisi lähteä lenkille. Tänään, yhdessä muiden kanssa sitten mentiin. Eipä tarvinnut ajatella niveliä. Sain vain nauttia hyvästä hevos- ja ihmisseurasta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Henu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #121 - 10.04.2011 klo 19:14:29
Tulosta viesti  
Kuulostaapas mukavalle.Itse odotan kuin kuuta nousevaa,että pääsen syksyllä taas hevosen selkään jos kaikki menee nyt kuin pitäisi tai jos leikkaukset ei mene syksylle tai ei joudu taistelemaan oikeuksistaan.Sinulle toivon erittäin nautinnollisia hetkiä hevosten parissa. Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #122 - 10.04.2011 klo 19:39:42
Tulosta viesti  
Uusien nielten kanssa elämisestä oli juuri juttu iltalehdessä:
http://www.iltalehti.fi/viihde/2011041013522738_vi.shtml

Antaa toivoa muillekkin proteesileikatuille Pyöritä silmiä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #123 - 10.04.2011 klo 21:06:03
Tulosta viesti  
Tuo olikin hyvä juttu. Laitoin linkin omaan facebook- profiiliini. Lisäselvitykseksi laitoin, että hinnat ovat yksityispuolen hintoja.

Henu, kiitos hyvistä toivotuksista! Kyllä se sinunkin aikasi tulee päästä osalliseksi näistä mukavista ratsastusretkistä. Kärsivällisyyttä ja odottamista siihen vaaditaan, mutta maistuu sitten varmaan sitä mukavammalta. Pitääkin ottaa tavaksi lähettää ratsastusretkiltä mukavia ajatusterveisiä kaikille teille, jotka haluaisitte myös olla mukana.

Hevosten karvanlähtö on nyt hurjimmassa vaiheessa. Ennen hevosten sisälleottoa harjasin niitä hikiviilalla vähän ulkona. Maahan jäi sellaiset kasat karvaa, että nopeasti katsoen olisi voinut luulla, että siinä on neljä kissaa tullut tiensä päähän. Sisällä harjatessa karvaa irtosi sitten vielä vaikka kuinka paljon, löysässä kasassa noin kaksi ämpärillistä. Kyllä niitä karvoja on sitten vaatteissakin vaikka kuinka. Osan karvoista otan talteen ja kehrään lampaanvillan kanssa langaksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #124 - 10.04.2011 klo 23:00:15
Tulosta viesti  
Lainaus:
Maahan jäi sellaiset kasat karvaa, että nopeasti katsoen olisi voinut luulla, että siinä on neljä kissaa tullut tiensä päähän.

*pyrsk*

Minä olen nähnyt villatakin jonka tekijä selitti että siinä oli lampaanvillaa ja Lassie-koiraa sekaisin. Kysyin että keritsitkö teidän koiran ja yritin kuvitella miltä se näyttäisi kerittynä, mutta ei, hän oli vain ottanut kaikki irronneet karvat talteen.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Henu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #125 - 10.04.2011 klo 23:07:35
Tulosta viesti  
Kiitos,Pike sinulle.Toivotaan,että se minunkin aikani koittaa syksyltä.Harmittaa vaan suuresti kun olin juuri päässyt hyvään hyppyvireeseen niin tulee paskamainen tauko.Kärsivällisyyttä tosiaan vaaditaan,mutta uskon,että maistuu sitten huippumukavalle kun pääsee takaisin ratsastamaaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #126 - 11.04.2011 klo 13:48:53
Tulosta viesti  
Täytyy vielä lisätä tuosta Iltalehden jutusta, että hinnat ovat todellakin yksityispuolelta. Jos pääsee julkisella puolella tekonivelleikkaukseen, joutuu maksamaan vain normaalit sairaalan hoitopäivämaksut, itse leikkauksesta ja varaosista ei silloin tarvitse maksaa mitään. Älkää siis kauhistuko noita hintoja jos olette julkisen terveydenhuollon jonossa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #127 - 11.04.2011 klo 14:45:03
Tulosta viesti  
Ja sitten voi iloita siitä ettei ole USA:ssa...

Siellä useimmilla ei ole vakuutusta joka kattaisi, ja yksityishintoihin saa panna toisen mokoman päälle (siis suomalaisiin verrattuna). Sieltä tulee halvemmaksi matkustaa Eurooppaan tai Intiaan leikeltäväksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #128 - 12.04.2011 klo 14:05:50
Tulosta viesti  
Kirjoitanpa tänne taas.
Tänään sain itseni liikkeelle ja lähdin Mamman (oikea nimi Thrá frá Kvíarholi) kanssa ratsastamaan. Islanninhevosyhdistyksen paikallisosasto Jalkur järjestää Wappukisat. Talvikisat jouduttiin perumaan liiallisen lumen vuoksi. Nämä tulevat kisat ovat Orimattilan raviradalla 30.4. klo 10 alkaen, joten tervetuloa sinne katsomaan, jos kiinnostusta riittää.

Eli tarkoitus oli tänään harjoitella noita kisoja varten. On monta vuotta siitä, kun olen viimeksi pystynyt osallistumaan kisoihin. Koskaan ei tavoitteeni ole ollut sen korkeammalla kuin saada hyväksytty suoritus. Niin on nytkin ja erityistavoite on todistaa itselleni ja ehkä myös joillekin muille, että tekonivelilläkin voi ratsastaa. Aion osallistua luokkiin "Tosihelppo nelikäynti" sekä "Wappusimatöltti". Nelikäynnissä mennään tölttiä, ravia ja laukkaa kokonainen kierros ja käyntiä puoli kierrosta. Tuota Wappusimatölttiä en ole ennen kuullut. Oletan sen olevan säännöiltään samanlainen kuin "kaljatöltti". Siinä ratsastajalle annetaan käteen punnittu tuoppi täynnä nestettä. Ratsastajan tehtävä on kiertää rata ympäri mahdollisimman nopeasti ja niin, ettei neste läiky. Maalissa punnitaan, paljonko matkalla on hävinnyt. Ajan ja hävikin mukaan lasketaan sijoitus. Töltissä ratsastaja ei "hypi" kuten ravissa. Siksi hyvää tölttiä ratsastaessa on mahdollista pitää tuoppi melkoisen hyvin tasapainossa.

Tarkoitus oli tänään harjoitella Mammalla askellajeja viereisellä pellolla. Siitä on lumi sulanut niin, ettei ole enää kuin noin 20 cm. Vauhtia riitti Mammalla ihan mahdottomasti. Meni vähän kaahailuksi, mutta ei haitannut. Kiersimme sitten vielä noin kolmen kilometrin lenkin. Ilma on aivan ihana ja tämä hevonen on sellainen, ettei sen ihanampaa voi varmaankaan olla missään. Nautin taas luonnossa liikkumisesta ja siitä, ettei minua hevosen selässä ollessa satu mihinkään. Selkään nousin kyllä vieläkin jakkaralta. Ovi ladon ja navetan välillä oli omilta jäljiltäni auki. Niinpä ratsastin ihan sisälle asti. Samoin teimme sunnuntaina koko neljän hevosen ja ratsastajan porukalla. Nämä issikat ovat niin lunkeja tyyppejä, etten koe siinä olevan mitään hermostumisen mahdollisuutta ja sillä tavalla vaaraa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #129 - 12.04.2011 klo 15:17:14
Tulosta viesti  
Huvittava kilpailu, kun pitää ratsastaa tuoppi kädessä läikyttämättä nestettä, en ole tuollaisesta lajista ennen kuullutkaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #130 - 12.04.2011 klo 15:35:43
Tulosta viesti  
Tuo on kyllä ilmeistä sukua kaiken maailman munankuljetuksille... (viestileikki jossa pitää kuljettaa ruokalusikassa kananmunaa - ei saa pudota).

Tuo myös mieleen "kuppila-arvosanan" (yliopistossa opiskellessa): onnistut kuljettamaan täyden kuppilan läpi läikyttämättä tarjottimen, jolla on täyteen kaadettuja kahvikuppeja (lisähaaste siis tulee siitä tungoksessa pujottelusta).

Sivun alkuun

IP kirjattu

Henu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #131 - 18.04.2011 klo 14:03:25
Tulosta viesti  
Jos kaikki menee hyvin olkapään ja se olisi leikattuna kesään mennessä niin,että saisin kesän toipua tai sitä yritämme.Niin sitten pitäisi syksyllä olla hevosen selässä takaisin olkapään kannalta jo ja jalka odottaa omaa vuoroaan.Mut odottaminen on tuskastuttavaa,koska ensi viikolla on magneettikuvaus olkapään kanssa ja hirvee hinku ratsastamaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

e
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #132 - 27.04.2011 klo 22:24:39
Tulosta viesti  
Pike4 : löysin fooruminne sattumalta, kun wappukisoja googletin. En siis ole nivelrikkoinen (ainakaan vielä), mutta kisoihin olen tulossa 5-vuotiaaksi kääntyvällä ruunallani  Hymiö On ekat askellajikisani koskaan eikä pojukaan ole nuoren ikänsä vuoksi aiemmin kisoissa ollut, jännittää niin pirusti!!  Epävarma Osallistutaan tosihelppo nelikäyntiin, ennen kisaamattomille. Toivotaan että sää suosisi meitä ja että kaikki menisi kivasti. Itse olen äärettömän tyytyväinen, jos saadaan hyväksytty tulos ja edes jonkinnäköiset pisteet kustakin osiosta Hymiö Kun yhtään ei tiedä kuinka poju käyttäytyy itse kisapaikalla ja baanalla. Noh, muutaman päivän päästä se selviää Hymiö Onnea teille kisoihin!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #133 - 28.04.2011 klo 09:29:07
Tulosta viesti  
E!
Osallistun tuohon samaan luokkaan kuin sinäkin. Olen kisannut ennenkin, mutta edellisestä kerrasta on aikaa yhdeksän vuotta. Sen jälkeen ovat nivelongelmat olleet esteenä. Nyt yritän myös saada hyväksytyn tuloksen. Minuakin jännittää melkoisesti. Hevonen, Nös frá Krossi, on käyttäytynyt viime aikoina ihan oudosti, kaiketi kiiman johdosta. Niinpä olo on aika epävarma. Nös ei ole ollut missään kisoissa ennen. Se minun luottohevoseni, Mammaksi kutsuttu, ontuu tuntemattomasta syystä. Niinpä en voi sillä lähteä kisoihin.

Moikataan, kun tavataan! Nimeni on Pirjo Korremäki.
Kai osallistut myös luokkaan "WappuSimaTöltti"? Jos säännöt ovat samat kuin "Kaljatöltissä", niin siinä on tarkoitus kuljettaa tuopillinen simaa kierros ympäri niin, että läiskyttää mahdollisimman vähän. Sellaistakin on käynyt, että koko tuopillinen nestettä on lentänyt ratsastajan päälle, kun hevonen on lähtenyt vauhdilla liikkeelle. Siihen on syytä varautua ja ottaa vain rennosti.

Tavataan Orimattilassa! Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

e
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #134 - 28.04.2011 klo 10:35:46
Tulosta viesti  
Pirjo, nimeni on Eveliina Vatanen ja hevoseni on Emil frá Vaahteramäki, saa tulla nykimään hihasta.  Hymiö Osallistutaan pelkkään tosihelppo nelikäyntiin, ajattelin että yksi luokka riittää hyvin näin alkuun. Mutta wappusimatöltin meinaan kyllä katsoa baanan reunalla, kuulostaa hupaisalta Hymiö
Tosiaan Emil täyttää vasta viisi ja treeni on ollut aika leppoisan kevyttä, nyt vain hieman haetaan vauhtia ja puhdasta tahtia, mutta kisoissa voi olla kyllä hankalaa mikäli keskittyminen herpaantuu (varmaankin molemmilla Hymiö ). Mutta jostain pitää aloittaa ja nämä ovat varmasti hyvät kisat siihen! Nähdään lauantaina! Oletko muuten nähnyt missään osallistujalistaa? Olisi kiva tietää hieman aikataulua, niin tietää hieman mihin aikaan olisi syytä lähteä ajelemaan kohti Orimattilaa. Heppa Järvenpäässä, joten onneksi suht lyhyt matka. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #135 - 28.04.2011 klo 20:00:38
Tulosta viesti  
Hei, Eveliina!
Islanninhevosyhdistyksen sivuilla (www.islanninhevonen.net) oli Jalkurin kisojen lähtöluettelo. Sen mukaan ensikertalaisten 4-käynti alkaa klo 11.50. Osallistujia on neljä, joista vain yksi ratsastaa oikeaan kierrokseen, me muut vasempaan. Jos sattuu poisjääntejä, niin aikataulu saattaisi edistää (ei tavallisesti kyllä niin käy). Kannattaa kuitenkin olla ajoissa paikalla.

Nautiskellaan ja otetaan rennosti. Nähdään!

Sivun alkuun

IP kirjattu

e
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #136 - 29.04.2011 klo 07:06:19
Tulosta viesti  
Juu, huomasin päivällä myöhemmin, että sähköpostitse oli tullut ja sitten myös tuonne SIHY:n sivuille. Ei meitä kisaajia ihan älyttömästi ole, kivat pikkukisat tulossa Hymiö Kääk, itse joudun ratsastamaan viimeisenä ja yksin, siinä kerkeää perhoset lennellä vatsassa ennen omaa suoritusta Hymiö
Huomenna, huomenna, tätä on odotettu Hymiö Nähdäään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #137 - 30.04.2011 klo 17:42:22
Tulosta viesti  
Nyt on sitten toteutettu pitkäaikainen haave eli osallistuin tänään ratsastuskilpailuihin. Saavutin tavoitteeni eli sain hyväksytyn suorituksen sekä tosihelpossa nelikäynnissä että wappusimatöltissä. Olo on vielä vähän raukea ja asiat pyörivät mielessä sekaisin. Siksi kirjoitan vain näin lyhyesti.

Virnistys Tunnelma on mahtava, kun 9 vuoden tauon jälkeen voin osallistua kisoihin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #138 - 30.04.2011 klo 19:13:27
Tulosta viesti  
Jäämmä siis odottamhan tarkempaa kuvausta (ja etenkin tietysti kiinnostaa, miten sen siman kävi - saiko joku viikinkijuoman päälleen?).

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #139 - 02.05.2011 klo 12:46:04
Tulosta viesti  
Kirjoitin äsken jo pitkät pätkät, painoin sitten jotain väärää nappulaa, ja kaikki katosi. Nyt aloitan sitten uudestaan kirjoittamalla ensin muualle ja siirrän tänne valmiin tekstin.
Laitan tämän useammassa pätkässä, että mahtuu.

Niinpä. Tarkoitukseni oli osallistua Jálkurin Wappukisoihin Mammalla, jonka kanssa yhteisymmärrys on kaikkein parasta. Toisinaan Mamma on kuitenkin ontunut, mikä aiheutti epävarmuutta, mikä tilanne on kisoissa. Ontuvalla hevosellahan ei voi kisata. Eläinlääkäri ei ole löytänyt ontumiseen syytä. Kun hän kysyi Mamman ikää ja sai kuulla sen olevan 21-vuotias, oli vastauksena vain hymähdys syyksi. Eli meillä saattaa Mamman kanssa olla samoja ongelmia nivelten kanssa. Minulla ne vain on korjattu tekonivelillä, Mammalla ei.

Muista hevosista oli valittava lähinnä luotettavin hevonen kisoihin. Nös on 21-vuotias, todellinen maastohevonen, kaunosielu, joka saattaa metsässä pelästyä perhosen lentoonlähtöä, mutta kulkee läpi lähes kaikenlaisista risukoista. Vain kerran Nös on pysähtynyt eikä ole pyynnöstäni huolimatta edennyt. Muutamia vuosia sitten oli satanut paljon lunta. Puu oli kaatunut metsätien poikki. Lähdimme rinteeseen kiertämään kaatunutta puuta. Lunta oli Nösillä lähes mahaan asti. Jossain vaiheessa se pysähtyi ja sanoi, ettei pääse enää eteenpäin. Nousin alas selästä ja totesin tilanteen: kaatuneen puun käsivarrenpaksuinen oksa oli Nösin etujalkojen välissä. Tilanne oli Nösin kannalta mahdoton. Sen se ilmoitti minulle vain rauhallisesti pysähtymällä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #140 - 02.05.2011 klo 12:47:04
Tulosta viesti  
Aloimme harjoitella Nösin kanssa kisoja varten noin viikkoa ennen kisoja. Hankaluutena oli Nösin kiima sekä maasto-olot. Maan juuri sulettua teki routa temppujaan, joten sopivan harjoittelupaikan löytäminen oli vaikeaa. Nösiä on ratsastettu hyvin vähän pellolla tai muulla aukealla paikalla. Sen on vaikeaa löytää sen keskeltä ”tietä”, jota pitkin kulkea. Minusta Nös on aina mennyt hyvää tölttiä. Niinpä keskityin etsimään Nösiltä ravia ja laukkaa. Pieniä pätkiä ne onnistuivatkin. Alkoi olla aika turvallinen olo eri askellajien suhteen. Nös ei ole ollut koskaan missään tilanteessa, jossa olisi paljon vieraita hevosia. Sen sopeutuminen kisoihin oli myös eräs jännitysmomentti.

Olin ilmoittautunut kisoihin luokkiin ”Tosihelppo nelikäynti ensikertalaisille” sekä ”WappuSimaTöltti”. Olen kisannut ennenkin, mutta koska edellisestä kerrasta on kaiketi 9 vuotta ja koska oikean lonkkani tekonivel ja vasemman polven tekonivel eivät ole koskaan kisanneet, sain luvan osallistua ensikertalaisten luokkaan.

Perillä Orimattilan raviradalla Nös oli aivan innoissaan. Kaikille mahdollisille hevosille piti huudella tervehdyksiä ja mieluiten se olisi lähtenyt lähemmin tutustumaan kaikkiin toisiin hevosiin.  Ostin kokoontaittuvan kaksiportaisen jakkaran, jotta pääsen kunnolla selkään. Sain apua Nösin paikallaanpysymiseen, ja pääsin selkään. Pienen alkuratsastuksen jälkeen alkoi tilanne rauhoittua ja voimme odottaa omaa vuoroamme. Tosihelpossa nelikäynnissä oli kaksi ratsukkoa yhtä aikaa radalla. Melkein rupesi naurattamaan, kun totesin, kuka on kanssani radalla samaan aikaan. Hän oli 7-vuotias Venla, jota olen vauvana hoidellut. Olen nimittäin tämän hevosyhdistys Jálkurin virallinen kisamummo eli mummo, joka hoitaa jálkurilaisten lapsia, kun äiti kisailee. En ole nähnyt Venlaa vuosiin, kun nivelvaivojen vuoksi en ole viitsinyt mennä edes katsomaan kisoja. Nyt tapasimme Venlan kanssa yhteisissä kisoissa. Ennen ratsastusta näytti Venlan äiti kyllä hermoilevan paljon enemmän kuin varsinainen kilpailija.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #141 - 02.05.2011 klo 12:47:56
Tulosta viesti  
Suorituksemme alkoi tölttikierroksella. Ratsastin Nösiä mielestäni tasaisesti. Se liikkuikin ihan hyvin. Kesken kaiken huomattiin, että hevonen juoksee irrallaan. Meidän suorituksemme keskeytettiin ja pysähdyimme odottamaan hevosen kiinnisaamista. Jatkoimme ravilla. Sitä olimme erityisesti harjoitelleet Nösin kanssa, koska se ei minun mielestä ole koskaan ravannut oikein kunnolla. Seuraavaksi oli vuorossa ovaaliradalla puoli kierrosta käyntiä. Nös on pieni ja sen askeleet ovat myös pieniä. Käyntiä ei meinannut oikein löytyä, vaan Nös hätiköi. Lopuksi oli vuorossa laukkakierros. Olimme harjoitelleet, että Nös jatkaisi laukkaa pyydetyn matkan. Aika pitkään se laukkasi, mutta meni sitten välillä ravia. Pysyimme radalla ja saimme mentyä riittävän monta kierrosta. Eli hyväksytyn suorituksen edellytykset oli täytetty. Edessä oli tuomarien pisteiden kuuleminen. Nösin ja minun yhteispisteet olivat 1,67,Venlan yhteispisteet olivat yli 3. Papereista selvisi, että töltiksi luulemani askellaji olikin koko ajan ravia. Käynnin askeleet olivat lyhyitä ja hätäisiä. Tuntemukset olivat vähän sekavat. Voisin alkaa miettiä jos-kysymyksiä, mutta parasta on todeta, että tavoite on saavutettu: hyväksytty suoritus.

WappuSimaTöltissä laitettiin lasiin simaa, joka piti mahdollisimman läikkymättömänä kuljettaa kierros radan ympäri. Aika otettiin ja loppusima mitattiin. Jääneen siman sai ratsastaja juoda. Simatöltin alkaessa Nös käyttäytyi jo aivan normaalisti eli oli tottunut ympäristöön. Otimme Nösin kanssa lentävän lähdön kierrokseemme ja etenimme aika hyvää vauhtia, luultavasti töltissä. Radan reunat ovat selkeät, valkoista muoviputkea. Ne helpottivat Nösiä ”tien” löytämisessä. Yhdessä kohdassa oli kuitenkin radan sisäreunalla vain naru aitana. Siitä Nös meinasi mennä radan keskelle. Otin simalasista hampailla kiinni, että voin ohjata Nösiä kahdella kädellä. Selvisimme kunnialla maaliin. Nähtiin tässä kisassa myös vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Nuori ratsastaja lähti hevosellaan laukaten matkaan. Takakaarre olikin liian tiukka vauhtiin nähden, jolloin hevonen laukkasi ulos radalta helposti, koska aidat ovat vain noin 30 cm korkeat. Sijoitukseni WappuSimaTöltissä oli jaettu kolmas sija.

Kolmannen sijan jakoi kanssani tuttu kirurgi. Sanoin hänelle iloissani, että pystyn nyt olemaan mukana kisoissa, koska minulla on tekonivelet oikeassa lonkassa ja vasemmassa polvessa. Hänen vastauksensa huikkaukseeni oli hyvä kiteytys koko kisojen aiheuttamalle ilolle: ”Sitä vartenhan niitä tekoniveliä laitetaan.” Virnistys Virnistys Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #142 - 02.05.2011 klo 13:53:12
Tulosta viesti  
Eikös tuo ollut ihan reilua, että hävisit sille seitsemänvuotiaalle?   Virnistys

Meillä 9-vuotias on alkanut kysellä ratsastuksen perään...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #143 - 02.05.2011 klo 14:16:06
Tulosta viesti  
Laura, kyllä se oli ihan reilua, että hävisin 7-vuotiaalle, joka on melkein "syntynyt hevosen selässä".
Samoin hävisin simatöltissä Kirsille, joka käy meillä ratsastamassa. Ei se mitään. Pääasia on, että voin taas ratsastaa ja osallistua tämän kivan Suomen Islanninhevosyhdistyksen paikallisosaston Hestamannafelagid Jálkurin (= Hevosyhdistys Kaakki) tapahtumiin. Touhu on huumorimielellä hevostelua.

Kuten tuossa alussa totesin Nösin ominaisuuksista, niin se ei todellakaan ole mikään kilparatojen suuriliikkeinen ratsu, vaan luotettava "puskahevonen".  Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #144 - 02.05.2011 klo 14:43:56
Tulosta viesti  
Tuosta tulee mieleen jonkin Tietoviikon (lehti) vitsipalstan kommentti faksien perillemenosta, ja siitä että sen sijaan (islanninhevonen) Faxi vie luotettavasti perille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #145 - 02.05.2011 klo 21:24:25
Tulosta viesti  
Laura, kyllä islanninhevonen on aika varma perillepääsijä. Sen totesimme viime talvena, kun metsäpellon kautta kuljimme ratsastusteille. Siinä vaiheessa, kun lunta oli enemmän kuin jaloilla pituutta, alkoivat hevoset ilmoittaa haluttomuuttaan pellon läpi kulkemiseen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #146 - 03.05.2011 klo 10:18:27
Tulosta viesti  
Juu, siihenhän tuossa viitattiinkiin, että ovat sitkaita otuksia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

occis
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #147 - 05.05.2011 klo 11:05:16
Tulosta viesti  

1. Connemara-ruunaa
2. Laukkaa nostaessa joskus lonkka menee kramppiin.
3. Olen oppinut itse asiassa olemaan huomattamasti rennompi hevosen selässä, sillä vähänkin huonossa asennossa / jännittäessä vaikkapa vain tiedostamatta lonkka menee kivuliaasti jumiin.
4. Ei ole korjattu.
5. En.
6. Ratsastaessa pää tyhjenee kaikesta muusta ja saa vain keskittyä olemaan hevosen kanssa. Ehdottomasti parasta terapiaa ja kehittyminen ratsastajana jatkuu läpi elämän Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #148 - 17.06.2011 klo 12:22:02
Tulosta viesti  
Moikka taas,
Olipas kivoja kisajuttuja ja tervetuloa occis!  Kliseinen

On ollut kiireinen kevät (kuten yleensäkin työni luonteesta johtuen), enkä ole ehtinyt tänne, mutta nyt on kesäloma ja viikon alussa vein hevosenkin laitumelle. Ratsastetaan kyllä sitä kahden vuokraajan kanssa 3-4krt/viikko, mutta ei sentään joka päivä.
Kävin pojan kanssa klinikalla viikko sitten ja syy noihin aiemmin mainitsemiini oireisiin selvisi; kultakimpaleellani on melko valmis kinnerpatti oikeassa takasessa. Ei tosin paha sellainen, eli liikaluuta (siis pattia) ei juurikaan ole kasvattanut, mutta nivelraot ovat jo aika ummessa. Onneksi ollaan hoidettu jo talvella sitä oikein, kun huomattiin, että jäykkyys lähtee oikeasta kintereestä. BOT-kinnersuojaa ollaan käytetty öisin, ja verkattu joka ratsastuskerta niin hyvin, että liike on aina saatu melkein aikaisemmalle tasolle. Ja liikutuskin on ollut tasaista yhtä kertaa lukuunottamatta, jonka jälkeen tulikin tarvetta pyytää el paikalle, kun poju ei seuraavana päivänä ottanut kunnolla painoa oikealle takaselle. Onneksi kuitenkin vertyi hyvin ja parin viikon kuluttua siitä voitti seurakisassa helpon luokan vuokraajan kanssa. Olisivat kyllä pystyneet menemään vaikeammankin luokan, mutta en antanut, koska siinä oli pienemmät voltit ja olin silloin vielä epätietoinen minkälainen liikutus tuollaisen vähän akuutimman vaiheen jälkeen olisi hyväksi.
Tulehdusta ja kipuja en usko sillä olevan, koska lähtee aina tarhaan tai laitumelle päästyään vetämään iloista ja vauhdikasta (pieru)pukkilaukkaa... Kliseinen Eli kortisonipiikkiäkään ei klinikalla vielä laitettu.

Nyt on siis kintereestä huolimatta mennyt hyvin, ja pikkukaveriani aletaan laitumen jälkeen kouluttaa heA tasolle  Hymiö Sen enempää sen ei mun kanssa ikuna tarvitse osatakaan.

p.s. Eikös kinnerpatti ole issikoille tyypillinen nivelmuutos? Oma heppa on trakehnerristeytys, ja varmaan issikoikoiden omistajilla on enemmän tietoa tästä. Millaisia kokemuksia teillä tästä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pike4
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #149 - 17.06.2011 klo 13:46:58
Tulosta viesti  
Kyllä kinnerpatit ovat issikoilla aika yleisiä. Tämän enempää en asiasta tiedäkään. Tähän mennessä en onneksi ole joutunut paremmin perehtymään asiaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4 
Lähetä aiheTulosta