Normaali aihe Uudelleenkoulutus (Luettu 36 944 kertaa)
Mimmix
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Uudelleenkoulutus
16.09.2009 klo 13:26:26
Tulosta viesti  
Minulle työpaikalla työpaikalla väläytelty uudelleenkoulutusta.   Täh Minulla on yliliikkuvat nivelet jaloissa, nivelrikkoa (oik. jalasta luudutettu jalkapöydän nivel) ja vas jalan pottuvarpaan tyvinivelessä alkavaa nivelrikkoa. Lisäksi minulla on ns lättäjalat ja nilkat kääntyneet sisäänpäin. Lääkäri tutki papereita ja puhui myös nilkan nivelrikosta. Eli olen tehtaassa töissä varastolla ja siellähän joutuu olemaan jalkojen päällä. MUTTA! Ei kai minun kannata mennä mihinkään uudelleenkoulutukseen ja kouluttautua työttömäksi? Onko kokemuksia miten homma toimii?  Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Uudelleenkoulutus
Vastaus #1 - 17.09.2009 klo 15:44:49
Tulosta viesti  
Uudelleenkoulutuksia on monenlaisia --- toiset ovat työssä, jolloin kait työnantaja maksaa kulut, jopa palkan - kulut voi olla opiskelijan vastuulla.
Käsitykseni on, jos työnantaja maksaa palkan, joutuu sitoutumaan olemaan palveluksessa tietyn ajan opiskelujen päättymisen jälkeen tai sitten korvaamaan.
Eläkelaitokset saattavat korvata, työvoimahallinto jne

Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Savonlinna
Vastaus #2 - 25.09.2009 klo 15:54:18
Tulosta viesti  
Itse aloitin nyt elokuussa uudelleenkouluttautumisen.Jäin kahdeksi vuodeksi töistä opintovapaalle ja vakuutusyhtiö maksaa opintojen ajalta "kuukausipalkkaa"joka suunnilleen sama kuin töissä ollessa.suosittelen lämpimästi tälläistä vaihtoehtoa. Kliseinen

osatyökyvyttömyyseläkeläinen
Sivun alkuun

IP kirjattu

Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 25.09.2009 klo 16:27:50
Tulosta viesti  
Uudelleenkoulutuksissa maksettava tulo saattaa olla erilaista, ellei sitten työnantaja maksa ihan eniseen malliin palkkaa --
veroprosentti olisi hyvä tarkistuttaa...

Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #4 - 26.09.2009 klo 11:59:57
Tulosta viesti  
Siinä tapauksessa(minun)kun vakuutusyhtiö maksaa ns.uudelleenkoulutuksen joka on ensimmäinen vaihtoehto mahd.työkyvyttömyyseläkkeelle,sinun pitää toimittaa maksavalle osapuolelle "eläkeverokortti"jonka mukaan ennakonpidätys suoritetaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 27.09.2009 klo 21:05:36
Tulosta viesti  
Totta---
Päätöksissä sanotaan määritellään mistä tulosta on kyse -- kannattaa käydä missä tahansa verottajan toimipisteessä ko vuotta koskevien tulo- ja vähennystietojen kanssa, jotta saa varmasti oikeanlaisen verokortin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ragminix
Ex-jäsen

Vastaus #6 - 04.07.2010 klo 17:30:38
Tulosta viesti  
Lääkärin todistukset lonkkien kulumisesta leikkaus kuntoiseksi. Paljoa painanu työvoimatoimistoa kun suunittelivat uudelleenkoulutusta ammattikoulussa talonrakentajaksi tai kiinteistöhuolto henkilöksi.Tutkimuksiin hakeutumiseta alkoi työvoimatoimiston asioitten jarruttaminen kuukausilla.T toimistoon soittaissa kuului huokailuja ja päälle sanotaan heillä ei kynnet riitä.T toimistolle olisi pitäny olla useammat röntgen kuvat lonkkista vuoden aikana ja lääkärin todistuksia myös vaadittiin niveltten kunnosta.T toimiston vaatimuksille joutui useasti soitto aika varamaan lääkärille.Lähes kolme vuotta kesti höykytys kun todettiin työkyvyttömäksi ja   kaheksatta vuotta eläkkeellä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 04.07.2010 klo 18:10:00
Tulosta viesti  
Kokonaisuuden hallinta on usein  vaikeaa, ongelmallista.
Syy-, seuraussuhteet jäävät usein enemmän ja vähemmän hämärän peittoon.
Vaatimukset uudelleenkouluttamiseksi, jotta olisi edelleen työelämässä tai mahdollisuus siihen tuntuvat usein kohttuutomilta.
Vaikka koulutukselle saisikin maksajan, palkkaako kukaan ehkä pitkäänkin sairauslomilla ollutta, kroonisesti sairasta.
Potilaan asemaan on hyvin vaikea asettautua,nähdään vain että kun seisomatyö ei onnistu, istumatyö sopii -- sehän on kevyttä jne.
Mitä vanhempi potilas on joutuessaan miettimään alan vaihtoa, sen vaikeampi on työllistyä koulutuksen päätyttyä.
Suhteilla tai erikoisosaamisella saattaakin onnistua. Toisin tänä päivänä kun lomautettuja on paljon, ei voi uutta palkata.
Omat vaikeutensa on, ellei kykene kokopäivätyöhön.
Nyt on muistaakseni vajaakuntoisille, osa-aikaiseen työhön kykeneville oma työnvälitys -- kait vuokrafirma.
Työvoimahallinossakin on luullakseni oma yksikkönsä tälle tarpeelle.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

tuiskulumi
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 09.07.2010 klo 18:22:04
Tulosta viesti  
moikka kaikille. Omalta kohdaltani voin sanoa että ammattinsa osaava työterveyshoitaja oli mun apu ja turva. Eli polvileikkauksen jälkeen hän neuvoi ja opasti eteenpäin aina osa-aikaiseen työkyvyttömyyseläkkeeseen asti. Hyvä apu on myös hakeutua Tyk-kuntoutukseen, siihenhän pääsee kun lääkäri kirjoittaa b-lausunnon. Tämän jälkeen Kelan on pakko järjestää kuntoutus(on yksi niistä pakollisista kuntoutuksista joita kelan on lääkärin lausunnosta annettava). Minulla itselläni on Kruunupuistosta ainoastaan ja vain positiivisia kokemuksia. Niin tarkkaa tutkimusta ei ole koskaan tehty(löytyi selän skolioosia ja nikamien yliliikkuvuutta yms)Tietoa tulee paljon ja se oleminen, pääsee pois kodin ja työn ympyröistä nollaamaan itseään. Suosittelen lämpimästi. ps. kauhea ikävä on koko porukkaa siellä....

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #9 - 03.08.2010 klo 00:29:30
Tulosta viesti  
Juu
"Hauskaahan" tässä uudelleenkoulutuksessa ja työssäjaksamisessa on, että minä ja pari kollegaa olemme liian sairaita näihin tykyihin, eli emme pääse.

Ainut keino saada kuntoutumiseen tukea on lääkärin lähettellä fysioterapia. Kunnosa kaiken ikää- terveille, TYK- terveille ja meidän työpaikalla ei saa edes uimahallilippuja eli kuntoutusseteleitä- säästösyistä. Heh! Missähän tuossa säästää?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Mimmix
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #10 - 20.09.2010 klo 12:58:07
Tulosta viesti  
Nyt sitten uskaltauduin uudelleenkoulutukseen, olen entisellä työnantajalla ja käyn koulua työn lomassa. Eli opiskelen sihteeriksi, järjestivät vielä töistä harjoittelupaikan. Varma on minulla maksajana ja saan ihan oikeaa palkkaa koulussa olon ajan ja lisäksi matkakorvaukset töihin  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #11 - 20.09.2010 klo 21:00:24
Tulosta viesti  
Hei
Minut koulutettiin aikaanaan vakuutusyhtiön mielestä väärään ammattiin jossa olen sittemmin kouluttautunut ominvaroin lisää. Tein niitä hommia 25v.ennen tätä proteesileikkausta.  Vakuutusyhtiö muistaa vain omat kustannuksensa, ei niitä joita olen itse kouluttautunut jotta pysyisin työelämässä Hymiö.

Jalan alkaessa oireilla, menin "muka oppisopimuskoulutukseen", joka sitten osoittautuikin erään ammtin  tehtävänkuvan laajentamiskoultukseksi, eli siellä oli jo riittävästi työvoimaa.  Olin ulkopuoisena ihan pihalla sisäpiiriläisten seassa, mutta sain koulun kuitenkin suoritettua. Se ei valmistanut mihinkään ammattiin ja oli ns. perusosa jotakin jota suunnitellaan koulutettavan lisää- joskus.  En yllättynyt kun en työllistynyt ko. tehtävään. Täh. Toki koulutuksesta on hyötyä ollut nykyisissäkin tehtävissäkin. Ymmärrettävästi vakuutusyhtiö on tästä eri mieltäPyöritä silmiä.

Huomattavaa oli että työnantajalla, vakuutusyhtiöllä, koululla, työpaikalla ja oppisopimustoimistolla oli kullakin omat interssinsä ja näkemyksensä asiain tilasta. Sekös oli mieltäylentävää kun jalka oireili samalla ja pelko työn jatkuvuudesta kalvoi. Kannattaa siis katsoa minkä alan oppisopimuskoulutukseen menee. Osa aloista on aivan lapsenkengissä asian suhteen.

Tietysti vakuutusyhtiö nyt vaatii että olen uudenlaisissa töissä vuodenvaihteen jälkeen. Saahan sitä vaatia, mutta miten temppu tehdään käytännössä?

Itse olen palaamassa nykyisiin töihini alkuun lyhennetyn työajan turvin. Paripäivää sitten sain kuulla että tätäkin asiaa pitää pohtia ylempien esimiesten ja työterveyshuollon voimin.  Itku. Juuri nyt tuntuu että minulla ei ole heille mitään sanottavaa. Sen verran voimia on vienyt oman kuntoutuksen järjestäminen viimepäivinä.

Tosiaiallinen "fakta" kuulemma on että polviproteesileikkauksen jälkeen ei voi palata kävelypainotteiseen työhön. Toiset tahot taas sanovat että palomiehille ja rakennusmiehillekkin on ko. proteeseja laitettu.  Olisiko tässä vakuutusyhtiöllä /VKK:lla ja työterveyshuollolla uuden arvioinnin paikka? Golffata voi, hiihtää voi mutta työpaikalla ei voi kävellä? Outoa, sillä itselläni pidempi istumien on edelleen proteesileikkauksenkin jälkeen ongelmallista kävelyn ohella.

Tässä kirjoittaessa TNS-laite hörskyttelee kipuja pois tämäpäivän fys. terapiakuntoutuksen jäljiltä. Toivotaan että koivesta tulee hyvä ja katsotaan mitä elämä tullessaan tuo. Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #12 - 21.09.2010 klo 16:26:22
Tulosta viesti  
Ikäviä tuollaiset kokemukset.
Päättäjät lukevat asiat paperilta, mutta todellisuus on kaukana siitä.
Joku ehkä pystyy jatkamaan entisessä ammatissaan -- saman ammatinkin sisällä tehtävät voivat vaihdella....
Tuntuu olevan melko yleinen käsitys että proteesileikkauksen jälkeen on "valmis ja kypsä juoksemaan maratonin" aiemmasta harjoittelusta ja kokemukset riippumatta.
Istumiseen, kävelyyn, seisomiseen proteesileikkaustoi minulle helpotusta noihin toimii, mutta ei tuo täydellistä terveyttä.
Olon parantuminen on iso asia ja askel ja siitäkin osaa olla kiitollinen.

Potilaan, työterveyden ja työnantajan yhteispalaveri on nykypäivää pohdittaessa työhönpaluuta ja tehtävien järjestelyä.
Mieit jo nyt arkipäivääsi, suhteuta sitä työtehtäviin ja miten tulisit luultavasti niistä selviämään, mikä on mahdonta jne.
Työkokelun aikana pidä päiväkirjaa.
tsemppiä

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #13 - 31.03.2013 klo 12:21:54
Tulosta viesti  
Terve,

Ajattelin "updeitata" omaa tilannettani. Opiskelin kaksi vuotta tietotekniikkaa vakuutusyhtiön uudelleenkoulutuksessa, nyt olen ollut kaksi vuotta vajaakuntoisena työttömänä työnhakijana. Entinen työnantaja antoi lopputilin jo opiskelu aikana, tosin koulun jälkeen astui voimaan ja maksoivat kuusi kuukautta palkan kotiin. Kivut ovat jatkuvat  sekä huonompaan menee koko ajan. Polvet ja lonkat nivelrikon runtelemat, ensi viikolla työkykyarvioon meno, saa nähdä mitä siitäkin tulee...

Sivun alkuun

IP kirjattu

metallitekonivellonkat
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #14 - 31.03.2013 klo 14:02:10
Tulosta viesti  
Pantse
Onko tuo työkykyarvio vakuutusyhtiön järjestämä tilaisuus?
Jos on, niin onko se kuntoutuslääkärin vastaanotto?

Minä kävin sellaisessa 2011v ja tilaisuus kesti 3 tuntia.
Sieltä sain lähetteen fysiatrin luokse = tutkimus kesti 2 tuntia
(Lonkat kuvattiin ja tutkittiin lonkat uudelleen = Ei enää työkuntoiset).

Kuntoutuksella ja kuntoilemalla kuitenkin jalkeilla viime vuosi.
Nyt taas pientä alamäkeä...

Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #15 - 31.03.2013 klo 17:38:53
Tulosta viesti  
Ei ole vakuutusyhtiön kautta, työkkäristä pistivät sinne Kliseinen mulla on nivelien kanssa ollut ongelmia n.15 vuotta ja oikeaa jalkaa on leikkailtu viisi kertaa. Osteotomia vuonna 2006 ei apua Surullinen sen huomaa että ihmisarvoa ei pahemmin enää vajaakuntoisella työttömälle ole Järkyttynyt

Sivun alkuun

IP kirjattu

metallitekonivellonkat
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #16 - 31.03.2013 klo 19:23:27
Tulosta viesti  
Jos työkkäri on tän tutkimuksen määritellyt, mutta minkä kautta se tehdään = Kela? ....
Mihin siis menet tätä tutkimusta varten ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #17 - 31.03.2013 klo 19:33:54
Tulosta viesti  
Työkkäri maksaa tutkimuksen, samoin jos tulee lähete sairaalaan lisätutkimuksiin, senkin maksaa työkkäri. Käytännössä halutaan tutkia olenko tosiaankin työkyvytön niinkuin olen tehnyt selväksi Täh vakuutusyhtiö ei osallistu enää näihin kuluihin. Tämä tutkimus tehdään Terveystalossa heidän sopimuslääkärin puolesta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #18 - 04.04.2013 klo 15:36:46
Tulosta viesti  
Tänään kävin työkykyarviossa, päädyttiin lääkärin kanssa hakemaan osatyökyvyttömyyseläkettä. Mennessä näkee miten tapahtuu ihmeparantuminen Järkyttynyt

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #19 - 10.04.2013 klo 23:04:00
Tulosta viesti  
pantse, luuletko että jaksat olla osa- aika työssä ja pystyt näin työllä + osatyökyvyytömyyseläkkeellä elannon hankkimaan?
kiinnostaa siksi, että olen aikalailla samassa tilanteessa,
seuraavana on varmaan kohdallani tuo työkykytutkimus.

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #20 - 11.04.2013 klo 16:49:31
Tulosta viesti  
Tulojen määrä riippuu minkä verran eläkettä on kertynyt - osatyökyvyttömyyseläke on 50% kokoaikaisesta. Osatykyvyttömyyseläkkeeseen lasketaan ns tuleva-aika.
Eläkelaitos lmoittaa minkä verran ansiota saa kuukaudessa kertyä - työtunnit määräytyvät sen mukaan (lomaraha huomioidaan laskennallisesti) Ansiorajan kanssa kannattaa olla tarkkana ettei eläkekettä peritä takaisin (lakkauttamisen mahdollisuudesta en tiedä)
Taitaa omma vielä tämän vuoden loppuun väliaikainen laki, jossa eläkkeen voi jättää lepäämään ilman uudelleen harkintaa.
Vaikka tulot putoavat, verotus kompensoi tätä hieman.
Kun tulotiedot ovat tiedossa, voi www.vero.fi sivun laskurin avulla tarkastella mitä se vaikuttaa omalla kohdalla.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #21 - 11.04.2013 klo 17:00:33
Tulosta viesti  
pp, sinänsä kun tilannetta ajattelee mahdollisen osatyökyvyttömyyseläkkeen kannalta, tulo tulee jäämään pieneksi, itse kun olen kaiken muun lisäksi työtön Surullinen

Käytännössä tulot olisi periaatteessa mahdollinen puolikas eläke! toinen mahdollinen vaihtoehto tulee olemaan työmarkkinatuki koska liiton päivät loppuu syksyllä.

Työllisyys tulee olemaan erittäin epätodennäköinen, periaatteessa suo siellä vetelä täällä Järkyttynyt

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #22 - 11.04.2013 klo 17:06:32
Tulosta viesti  
Pankkitunnusten avulla voi tarkastella minkä verran eläkettä on kertynyt. Tulevaan aikaan ei muistaakseni ole laskuria.
Eläkelaskuri http://www.tyoelake.fi/fi/Sivut/etusivu.aspx

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #23 - 11.04.2013 klo 17:47:28
Tulosta viesti  
Itse olisin valmis kokeilemaan työntekoa jos siihen tulisi mahdollisuus Surullinen epäilen kyllä että se ei tulisi kovin pitkäikäiseksi tällä omalla kunnolla Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

metallitekonivellonkat
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #24 - 11.04.2013 klo 19:07:01
Tulosta viesti  
Eläkeyhtiöltä voi myös pyytää tulevasta eläkkeestä arvion.
Kyselin sitä miehelleni netin kautta aikoinaan.
Soittivat vielä häneltä kysyen täydentäviä tietoja
työsuhteen loppumis ajan kohdasta, kun heille ei ollut vielä siitä tullut tietoa.

Aika lyhyessä ajassa kotiin tuli kirjallinen arvio tulevasta eläkkeestä.

Nyt sitä vielä mietitään, että jäädäkkö eläkkeelle 62v vai 63v?
En ole vielä ottanut selvää miten paljon tuo vuoden aikaistaminen vaikuttaa eläkkeeseen.

Muuten kuuntelin juuri Hämeen uutiset tv:stä.
Nyt tämä metallitekonivel juttu on jo eduskunnassa asti
ja asia otetaan siellä vielä uudelleen käsittelyyn.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #25 - 11.04.2013 klo 20:30:42
Tulosta viesti  
Noinhan se menee, että montako euroa isompi eläke on, jos olisin vuoden vielä töissä Hymiö
Tuli vaan mieleen entinen työkaverini. Hän mietti samoin, että vielä yksi vuosi töitä. Mutta oli jo mullan alla puolen vuoden päästä. Surullinen
Sellaista elämä on, täynnä valintoja!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #26 - 11.04.2013 klo 21:31:55
Tulosta viesti  
Karttumaprosentti tiedetään (oletetaan ettei se muutu), toinen kysymys on millainen ansio on - ihan tarkkaan en muista mihin asti ennen eläköitymistä tulot huomioidaan eläkelaskennassa - vaikka jättäisi hakemuksen "viime tipassa"
Muistaakseni työeläke.fi sivuston kautta voi jättää myös yleisellä tasolla kysymyksiä. Jos nyt oikein muistan niin eläkkeen vastanottamisessa on "harkinta-aika" mutta tuota taiidetaan käyttää enempi ä kun eläkkeen syynä on muu kuin terveydelliset syyt.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #27 - 11.04.2013 klo 22:42:46
Tulosta viesti  
pantse, sillä vain kyselin tuota, kun luin kirjoitustasi ja ajattelin että olisiko kannaltasi parempi kuitekin ollut hakea kokoaikaista työkyvyttömyyseläkettä?

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #28 - 12.04.2013 klo 09:02:01
Tulosta viesti  
pp, olisi ollut ehdottomasti parempi vaihtoehto Hymiö mutta siitä se on kiinni ja vahvasti että sitä en ainakaan tulisi (vielä) saamaan Surullinen

Oikeastaan en ole täysin varma miksi lääkäri päätyi esittämään tätä ratkaisua, sinänsä joka tapauksessa menee lausunto työkkäriin työkunnosta ja selventää tilannettani siellä Mahtava

Sivun alkuun

IP kirjattu

metallitekonivellonkat
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #29 - 12.04.2013 klo 10:23:10
Tulosta viesti  
kpt
Niin tiedetään millainen loppu on ahneella,

siksi täydennänkin vähän meidän historiaa, että
mieheni ei ole enää töissä.
Hän sanoi itse itsensä irti töistä, kun ei kyennyt enää työntekoon
vaikean masennuksensa takia.
Kyllä ihmisen terveys menee rahan edelle.
Iän puolesta mieheni on jo ns. eläkeputkessa työttömänä.

arthurille
olisi paras ratkasiu kyllä kokoaikainen työkyvyttömyyseläke,
mutta eihän sitä hakematta saa.
Oisko lääkäri ehdottanut osa-aikaista atrhurin iän takia.
Vaikka ei se mikään syy saisi olla, jos on työkyvytön, niin on.

Muista atrhur, että voit aina hakea uuden lääkärin B-lausuntoja.
Niihin eläke hakemuksiin saa laittaa vaikka kolmen lääkärin lausunnot.
Jos laitoit jo hakemuksen vireille, niitä voi täydentää hakuajalla.
Se voi tosin pitkittää asian käsittelyä jonkin verran.

Sivun alkuun

IP kirjattu

metallitekonivellonkat
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #30 - 12.04.2013 klo 10:48:23
Tulosta viesti  
Edellinen viesti korjaten, oli tarkoitus osoittaa
p a n t s e : lle tämä :
olisi paras ratkaisu kyllä kokoaikainen työkyvyttömyyseläke,
mutta eihän sitä hakematta saa.
Oisko lääkäri ehdottanut osa-aikaista pantsen iän takia.
Vaikka ei se mikään syy saisi olla, jos on työkyvytön, niin on.

Muista pantse, että voit aina hakea uuden lääkärin B-lausuntoja.
Niihin eläke hakemuksiin saa laittaa vaikka kolmen lääkärin lausunnot.
Jos laitoit jo hakemuksen vireille, niitä voi täydentää hakuajalla.
Se voi tosin pitkittää asian käsittelyä jonkin verran.

arthurin kanssa ollaankin samanikäisiä...mutta terveisiä ja tsemppiä sinullekin,
mikä on sinun tilanteesi = töissä vai kotona?

Sivun alkuun

IP kirjattu

pantse
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #31 - 12.04.2013 klo 11:13:18
Tulosta viesti  
niinkuin moni muukin on taistellut saman dilemman kanssa, IKÄ, tiettyihin asioihin on LIIAN vanha lue. töihin etenkin vajaakuntoisena, eläkkeelle LIIAN nuori  Virnistys ikä se on tässä minun tapauksessa se suurin ongelma, mutta tässä on saanut/joutunut vuosien aikana kehittämään melkoista taistelutahtoa väkisin.

Tulen vääntämään loppuun asti, olkoon lopputulos mikä hyvänsä Vihainen

Vuosia aiemmin sai tapella kunnollisesta kipulääkityksestä, mutta niin sekin vain selvisi ja jopa toimii Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #32 - 12.04.2013 klo 12:11:11
Tulosta viesti  
Eläkehakemukseen kannattaa käyttää aikaa - hakemuksessa kysytään vaivoja jne - kuvailkaa konkreettisin esimerkein mitä ne ovat ja miten ne vaikuttavat kaikkeen tekmiseen, tekemättä jäämiseen - erillien paperi, samat kohtamerkinnät kuin kaavakkeessakin.
Hakemuksessa kannattaa tuoda esille niin fyysinen kuin psyykkinenkin jaksaminen.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

kpt
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #33 - 12.04.2013 klo 17:19:03
Tulosta viesti  
Kuten tuolla muuallakin on jo todettu, niin meidän palstalla on asiantuntijoita melkein joka lähtöön! Em asioissa kannattaa uskoa Sallaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Salla_
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #34 - 12.04.2013 klo 17:26:45
Tulosta viesti  
kiitos edellisestä -- lämmittää mieltä todella. Kysykää vaan, koetan olla avuksi. Vertaistuki- oma kohtaisen kokemuksen perusteella.

leikattu 2001 ja 2002
Sivun alkuun

IP kirjattu

Lipstikka
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Kaikella on tarkoituksensa
elämässä!

Vastaus #35 - 11.09.2013 klo 23:50:59
Tulosta viesti  
Mitähän uudelleen kolutusta voisitte suositella perushoitajalle ? Työnantaja lyttäsi hammashoitajan sekä välinehuoltajan ammatit, ei kuulemma sovellu nivelrikkoiselle. Itku
Eikä tällä hetkellä ole oikein muitakaan paikkoja auki joihin sopisin...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Seabird
Poissa

Vastaus #36 - 12.09.2013 klo 18:52:02
Tulosta viesti  
Ammatinvalintaa suosittelen mietittävän ensin oman innostuksen/kiinnostuksen mukaan, sitten mol.fi sivuston ammatinalinta osion kautta. Kela:lla taitaa myös olla apuja asiaan.

Minä pääsin työvoimatoimiston kautta miettimään pariinkin kertaan vuosien varrella työkuvioita vakuutuskuntoutuksen (vkk.fi) kautta koska vammauduin liikenneonnettomuudessa. Muitakin reittejä on, lähinnä tuo kela ja sitten oppisopimuskoulutukset. Ensin kävin alani ns. perusopetuksen,sitten tein 4 vuotta töitä ja erikoistuin tehtäviin joissa ei tarvitse nostella painavia. Olen ollut erilaisissa työtehtävissä koko ajan vaihtaen tehtäviä "vamman sallimissa rajoissa". Sairaslomilla olen ollut vain vamman pahentuessa ja erilaisten operaatioiden aikaan.  Nivelrikko on vammapohjalta vain polvissa, joten näppäryyttä vaativat pikkutehtävät luonnistuvat normaalisti. 

Oma käsitykseni on, että aika hyvin pärjää vammapohjaisen nivelrikon kanssa, kun hoidot ja lääkitykset ovat kohdallaan. Nyt 4 asteen nivelrikon kanssa teen normaalisti töitä. Tänään käin hakemassa uuden lastin Cartexania ja Voltaren rapidia, Panadol estend 665mg:n rinnnalle. Erilaista vaivaa piisaa kun proteesijalan vanhat arvet ja kiinnikkeet irtoilevat/antavat periksi, edelleen. Nyt 3,5v. operaatiosta ja tänään on taas hankalampi päivä. Vaihteeksi proteesijalka vihoittelee. Tärkeää työn kannalta on että saa nukuttua vaivoiltaan, mahdollisimman vähillä lääkkeillä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

daru
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #37 - 13.09.2013 klo 00:10:47
Tulosta viesti  
Minä kävin kuntotustutkimuksessa.Tuloksena,ettei minua enää kouluteta uuteen ammattiin.Työkykyä jäljellä niin vähän,ettei sillä pysty elättämään itseään.
Että näinkin voi käydä Surullinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

pp
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

..eikun eteenpäin..

Vastaus #38 - 17.09.2013 klo 00:39:28
Tulosta viesti  
daru, eli eläkepäivät edessä,
jos kunto on tosi huono, niin varmaan ihan hyvä vaihtoehto,
parempi kuin taistella sairaana työnteon kanssa.
Vie vain aikaa tottua ajatukseen  Silmänisku
minulla olisi sama edessä ensi kuulla,
saa nähdä mikä on tulos?

kokonaan rikkonainen..
Sivun alkuun

IP kirjattu

kkk
Nivelklubilainen
Poissa

Liike on lääke!

Vastaus #39 - 20.09.2013 klo 22:30:47
Tulosta viesti  
Lipstikka, oletko kysynyt työnantajaltasi minkälaisiin toimiin voisi jatkossa olla tarvetta?
Tiedän ainakin muutaman hoitajan, jotka on uudelleenkoulutettu osastosihteereiksi,eli tarkoittaen sitten merkonomin tyyppisiä lisäopintoja.
Nuo mainitsemasi välinehuoltaja tai hammashoitaja on tosiaan varmasti myös useimman uudelleenkouluttajan tahon mielestä liian riski uudelleenkoulutusalat nivelrikon kannalta, ja tästä syystä ei myöskään työnantaja näihin varmaan kannusta.

Toivottavasti löydät itseäsi kiinnostavan, mutta myös sellaisen uudelleenkoulutusväylän jolta löytyy työtä, sekä ennen kaikkea pystyt tekemään ettei vaivat ainakaan pahennu!

Sivun alkuun

IP kirjattu