Normaali aihe Vitamiinit ja lisäravinteet (Luettu 20.827 kertaa)
mummu56
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Unohda pilviset päivät,
mutta älä aurinkoisia
tunt

Vitamiinit ja lisäravinteet
12.09.2009 klo 18:46:38
Tulosta viesti  
Minua kiinostaa tietää mitä vitamiineja ja lisäravinteita käytätte ?
Mistä olette saaneet apua nivelrikkoon ?

Itse käytän tällä hetkellä: Möllerin Nivelille, Teho-Pii-Kalkki+D, Helokkiöljykapselit,
Emgesan ja Idoform-kapselit.

Kyselee nivelrikkoinen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Re: Vitamiinit ja lisäravinteet
Vastaus #1 - 13.09.2009 klo 10:47:24
Tulosta viesti  
Minä kokeilin monenlaisia luontaistuotteita nivelrikkoon, eivät vaikuttaneet yhtään mitään. Avun sain vasta tekonivelistä. Ehkä minulla oli jo niin pitkälle edennyt ja paha nivelrikko ettei siihen voinut enää luontaistuotteilla eikä muillakaan lääkkeillä vaikuttaa, voi olla että lievempään tapaukseen olisivat tehonneet.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

NochEinmal
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

neinmal@gmail.com

Sijainti: pks
Vastaus #2 - 13.09.2009 klo 14:54:02
Tulosta viesti  
Käytetty kaikkia?; Omega3, inkivääri, kalkki, monivitamiini, mineraalilisä, c vitamiini, magnesium.  Ja luontaisen kaltaisia; glugosamine, kondroitiini.....

Ei apua.Seuraavaksi kai pistoksia polveen, ja sitten tietty leikkauspöydälle.

Sopuli kirjoitti 13.09.2009 klo 10:47:24:
Minä kokeilin monenlaisia luontaistuotteita nivelrikkoon, eivät vaikuttaneet yhtään mitään. Avun sain vasta tekonivelistä. Ehkä minulla oli jo niin pitkälle edennyt ja paha nivelrikko ettei siihen voinut enää luontaistuotteilla eikä muillakaan lääkkeillä vaikuttaa, voi olla että lievempään tapaukseen olisivat tehonneet.

Nitisee,natisee,rutisee,naksuu
Sivun alkuun

IP kirjattu

ev
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 14.09.2009 klo 17:28:48
Tulosta viesti  
Minä käytän havupuu-uutejuomaa, ruusunmarjakapseleita litozin, magnesiumia, möllerin kalanmaksa omega3. Ja silloin tällöin D-vitamiinia. Aluksi tuntui että tuo ruusunmarja auttaa, mutta nyt tuntuu että ei auta oon tosi huonona. Lääkärin määräyksestä käytän Glugosamiinia 2X750g päivässä. Iltaisin otan 1Xkloriptyyliä ja 2Xpanacod, sillä saa nukuttua, vaikka herään kyllä monta kertaa yössä.
Eikä tuo Glugosamiinikaan tunnu enää auttavan. Tai sitten on menossa joku huonompi vaihe. Minulla on moninivelrikko, tai ei taida olla niveltä, joka ei ole kipeä, nyt on ehkä huonoimpana sormet, ranteet, kyynärpäät ja polvet. Tosi hankala nousta ylös tuolista esim, puhumattakaan portaista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Pohjanmaa
Vastaus #4 - 07.01.2010 klo 22:44:23
Tulosta viesti  
Nostanpa tätä topicia vähän ylemmäs, koska D-vitamiinista en löytänyt täällä paljon kokemuksia.

Tuota vitamiinia ilman en enää uskalla olla ollenkaan. Ei se tietääkseni nivelrikossa jo syntyneitä vaurioita korjaa, mutta luuston tiheyttä kyllä joissain tutkimuksissa on hiukan parantanut. Kyse siis itselläni onkin tautieni hidastamisesta, koska reuma, osteopenia ja nivelrikko ovat alkaneet oireilla nuorempana kuin äidilläni, tosin lievempinä, ja reumakin vielä lääkityksellä pysynyt hyvin kurissa.

D-vitamiinia otan moninkertaisina annoksina suosituksiin verrattuna ja reumalääkityksen turvakokeista seurailen maksa-arvoja, jotka ovat ihan normaalit sytostaatista (ja D-vitamiinista  Silmänisku) huolimatta.

D-vitamiinia pidän ihan välttämättömänä nivelsairailla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

marketta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

parempi kulua kuin ruostua

Vastaus #5 - 08.01.2010 klo 12:48:33
Tulosta viesti  
Minulla on aina jokin luontaistuote- tai vitamiinipurkki menossa. Tällä hetkellä syön Bodyflexiä, monivitamiineja ja kalaöljykapseleita. Tehoista en tiedä. Aiemmin söin pari vuotta glukosamiinia, mutta en huomannut sillä olevan mitään vaikutusta. Lääkäri sanoikin, ettei siitä ole enää hyötyä jos ei omaa rustoa ole enää jäljellä. Onhan minulla tietysti muitakin oireilevia niveliä, joihin se ehkä vielä voisi vaikuttaa. En kuitenkaan usko sen tehoon. Lisäksi epäilen sen aiheuttavan minulle allergisia oireita. Siihen aikaa huuleni turposivat aika-ajoin ja mm. kämmeniä kutisi eikä lääkärini saanut aiheuttajaa selville. Oireet hävisivät, kun lopetin glukosamiinin. Nämä pilleripurkit on sellaisia uskonasioita, mutta kaikkea tekee mieli kokeilla. Periaatteessa ihmisen pitäisi oikeasta ruokavaliosta saada kaikki tarvitsemansa.

oikean polven proteesi 2009
Sivun alkuun

IP kirjattu

Ninnu
Poissa

Vastaus #6 - 08.01.2010 klo 21:41:35
Tulosta viesti  
Minä olen ikäni ollut tosi nihkeä mitään luontaistuotteita/vast. käyttämään mutta nyt syön Omega3-valmistetta sekä ruusunmarjatuotetta jauheena (en jaksa taapertaa tuonne kaapille katsomaan tarkemmin). Olen aloittanut vasta pari viikkoa sitten eli vaikutuksista en osaa sanoa vielä mitään (epäluuloisen toiveikkaana odotellen  Silmänisku ).

Motivaationa minulla toimii tämä jatkuva särky - sekä leposärky että nyt tuon vasemman lonkan tähystystoimenpiteen (2.12.09) jälkeen todenteolla alkanut liikekivuliaisuus. Alkaa olla sellainen "kokeilen mitä hyvänsä" -olo.  Nolostunut

Sivun alkuun

IP kirjattu

marketta
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

parempi kulua kuin ruostua

Vastaus #7 - 09.01.2010 klo 11:51:10
Tulosta viesti  
Ikävää ,että sinuun koskee. Toivottavasti löydät jostain avun ja kivut hellittävät. Tsemppiä Hymiö

oikean polven proteesi 2009
Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 09.01.2010 klo 15:48:44
Tulosta viesti  
Minulla tuo D-vitamiini siinä toivossa ettei pahemmaksi enää menisi. Särkyjä en uskalla enää luontaistuotteilla yrittää poistaa, koska ainoat 2, joita olen kokeillut, todettiin myrkyllisiksi ja maksaa pilaavaksi. Toisen nimeä en muista, mutta toinen oli Fortodol, joka ihan oikeasti auttoi kipuun. Harmi, että tarkemmissa tutkimuksissa siinä kurkumaa oli "paranneltu" Nimed-merkkisellä kipulääkkeellä, joka jo useita vuosia sitten poistettiin markkinoilta juuri sivuvaikutusten takia.

D-vitamiini taas alkaa varastoitua maksaan, kun sitä elimistössä on riittävän suuri määrä (125 nmolia ?), mutta tähän asti tehdyissä tutkimuksissa ei siitä ole löydetty toksisia pitoisuuksia, vaikka koehenkilöt muistaakseni USA:ssa olivat saaneet sitä useita kymmeniä kertoja enemmän mitä suomalaisissa suosituksissa ehdotetaan.

Niin tosiaan, glukosamiinia syön myös, mutta luultavasti myös kondroitiinia sisältävä tuote olisi parempaa ja sitä en ole saanut kohtuuhintaan kuin Virosta. Hevosille sen sijaan saa Suomestakin glukosamiinin ja kondroitiiniin yhdistelmää ja muistaakseni siinä oli mukana myös kipua lievittävää MSM:ää, josta sisu taisi mainitakin jossain.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #9 - 09.01.2010 klo 20:30:17
Tulosta viesti  
Hei!

Löysin nettikaupan, jossa ihmisille glukosamiin, kondroitiinin ja MSM:n yhdistelmää sikahalvalla. Yhdessä kapselissa jo pelkästään glukosamiinia 2x se määrä joka on omissa Arthryleissäni (siis näissä 1500mg) + vielä kondroitiini ja MSM. Ja sitten vielä "maksa 2 osta 5"-tarjouksia  Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

sisu
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #10 - 10.01.2010 klo 19:36:20
Tulosta viesti  
Varsinaisiin kipuihin syön tulehduskipulääkkeitä ja Panacodia säännöllisesti. Reseptillä on myös Glukosamiini. Sen loppuminen osui samaan aikaan, kun kipeydyin pahemmin, joten en uskalla sitä enää pois jättää.

Uutena kokeilen Arthro balans Plussaa, jossa on glukosamiinin lisäksi kondroitiinisulfaattia ja MSM:ää. Ja vielä lisäksi popsin Zinaxin omega 3:sta, joka sisältää myös inkivääriä ja galangajuuria. Jos mainokset olisivat totta, olisin kai terve.

Tilanne on päinvastainen ja siksi oikein apteekkarin kanssa katsottiin yhdistelmä, jolla saan mahdollisimman kattavan "avun", muttei tule pahoja päällekkäisyyksiäkään. Varmasti näitä saisi halvemmalla jostain muualta, mutta toivon, että käyttöni voisi jäädä lyhytaikaiseksi.

Ruusunmarja minulta vielä puuttuukin ja teenä se on hyvänmakuistakin.

Vitamiineista taisin lukea saman jutun, josta gemi5ni mainitsi ja siksi tietysti syön vahvoja D-vitamiineja. Berokka on hyvän makuista ja kun yritän painoa saada putoamaan, ovat nämä porevitamiinit kivoja välipaloja. Eli jonkin verran juon myös monivitamiiniporeita.

Koska saan usein iltaisin lihaskramppeja, popsin myös magnesiumia aika ajoin.

En osaa sanoa, mikä on turhaa, varmaan moni.

Sivun alkuun

IP kirjattu

riina62
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Mikkeli
Vastaus #11 - 10.01.2010 klo 22:27:40
Tulosta viesti  
Popsin aika paljon kaikkia luontaistuotteita glukosamiinin lisäksi: kalkkia, jossa d-vitamiinia, hainrustokapseleita, ruusunmarjaa, omega 3. Mutta sitten alkoi kamala kutina ja otettiin maksakokeet. Maksa-arvot oli aika korkeat, liki 500 kun pitäisi olla alle 45. Lääkäri kielsi kaikki pillerit. Heti maksa-arvot alkoivat rauhoittua. nyt en sen jälkeen ole uskaltanut ottaa kuin yhden glukosamiinin päivässä.... Kannattaa siis kaiketi varoa ylenpalttista luontaistuotteiden käyttöä, koska niitä ei ole testattu...??

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #12 - 10.01.2010 klo 23:53:17
Tulosta viesti  
Sanotaan että kaurapuurokin on myrkkyä, jos sitä syö ämpärillisen. Vaikka luontaistuotteet kuulostavat viattomilta, niin kyllä niistäkin liikaa syötynä voi tulla ongelmia.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Gemi5ni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #13 - 11.01.2010 klo 08:17:51
Tulosta viesti  
Joo, kannattaa seurailla mitä suuhusa laittaa. Määrien lisäksi laadullakin merkitystä. Esim. vanhoissa/huonolaatuisissa kalaöljykapseleissa voi hyvinkin olla rasvat härskiintyneitä. riinan lisäravinteet eivät kuulostaneet kovin epäilyttäviltä, mutta reaktiot ovat myös yksilöllisiä. Reumapotilaatkin sietävät sytostaatteja eri lailla. Glukosamiinin ja kondroitiinin minäkin mieluummin otan puhtaana kuin "luonnollisesti" hainruston mukana. Toisaalta monet ovat hyötyneet myös hainrustokapseleista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kellokoski
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: mäntsälä
Vastaus #14 - 16.02.2010 klo 09:07:50
Tulosta viesti  
Sain joskus neuvon, pitää syödä kuureina, pitää siis taukoa välillä, aloittaa uudestaan, elimistö on kuitenkin yksilöllinen. Tarkoitus on antaa elimistön hetken rauhoittua ja aloittaa uudestaan.
Hainevä, kukonheltta ei ainakaan helpottanut kuin hetken, koska nivelrikko oli edennyt liian pitkälle.
Inkivääri ja muut voivat helpottaa.
B-vitamiini on hermoille, joten sitäkin kannattaa ainakin kuurina käyttää

vasen marathon leikkaus 2009 syksy
Sivun alkuun

IP kirjattu

leemari
Poissa

Aurinkoa elämään!!

Sijainti: etelä-karjala
Vastaus #15 - 08.09.2010 klo 10:29:17
Tulosta viesti  
Olin luennolla ,missä vannottiin proteiinien nimiin myös nivelrikossa.Onkos kokemusta Herbalife tuotteista???
Siis voihan olla muitakin ,mutta tämä nyt on ainakin kait kuuluisin.Auttaakos myös painonhallinnassa??

Sivun alkuun

IP kirjattu

maller
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 08.09.2010 klo 12:48:44
Tulosta viesti  
Viimeisimmässä Niveltieto-lehdessä on juttua ravitsemuksesta.
Kun olen ollut kaksi kertaa Heinolan Reumansairaalassa, ravintoterapeutti neuvoi pitämään järjen mukana kaikkien lisäravinteiden kanssa.
Tieteelisesti tutkituista vain harvalla on ollut näyttöä nivelvaikutuksiin.Yksi harvoista oli omega-3 ja glukosamiini, joka itse asiassa on elimistön oman tuotannon kanssa samaa.
Kokeiltuhan on kaikkea, inkiväärit sun muut, hainrustosta lähtien, mutta vatsavaivojen lisäksi rahapussi on saanut olla levällään, eikä tuloksia ole näkynyt/tuntunut.
Toksisuus maksan suhteen on vakava juttu, kun syö sekaisin useampaa valmistetta. Lääkkeet päälle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ViluKissa
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Liike on l��ke!

Vastaus #17 - 02.06.2017 klo 13:11:06
Tulosta viesti  
Aminohappoja eli mistä proteiinit rakentuvat. Ei ole lisäravinteita varsinaisesti ja jos syö paljon proteiinia niin ei kai ole tarpeen nappeina vetää. Itse syön lysiiniä ja ilmeisesti arginiinista olisi hyötyä myös. Nämä ovat siis kollageenin rakennusaineita ja siitähän rusto osittain muodostuu. Voi ainakin ehkä hidastaa rappion syntyä. Toivon. Mulla helposti jää päivän proteiinintarve täyttymättä  ja mietinkin olenko huonolla ruokavaliolla itse aiheuttanut vaivani.

Sivun alkuun

IP kirjattu