Normaali aihe Tekonivelen materiaali (Luettu 30 490 kertaa)
eeviliina
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Liikkuminen olisi ihanaa!

Tekonivelen materiaali
09.09.2009 klo 09:25:14
Tulosta viesti  
Hei,
En tiedä onko tästä aiheeta keskusteltu ja missä ketjussa. En ainakaan ole löytänyt pohdintaa/kokemuksia siitä, miksi tekoniveliä laitetaan eri materiaaleista?
Onko niillä jokaisella erilainen toimintafunktio, tarkoitettu erilaisille, eri ikäisille ihmisille, erilaiseen liikuntaan ja elämäntapaan? Onko kestävyydessä tai toimivuudessa eroja?
Vaikuttaako materiaali käytännön elämään jotenkin?
Miksi niitä ylipäänsä laitetaan erilaisista materiaaleista?
Jos lääkäri laittaa valitsemaan materiaalin, minkä noista valitsee, vai valitsevatko lääkärit materiaalin omien mieltymystensä mukaan, mistä haluavat ihmiselle nivelen laittaa. Valitaanko materiaali saatavilla olevan valikoiman mukaan, vai laitetaanko halvinta mahdollista näin julkisen sairaanhoidon puitteissa, eli saavatko yksityispotilaat titaanisen tekonivelen?
Kyllähän keraaminen kuulostaa näin mitäänymmärtämättömän pulliaisen korvaan ihan erilaiselta kuin esimerkiksi titaaninen, jota ei saa rikki millään...
Ja mikä määrää lonkkamaljan materiaalin?

Onko teiltä ihmiset kysytty ylipäänsä mitään materiaaleista ja onko teille kerrottu eri materiaalien funktiota?
Olisi kiva kuulla mielipiteitänne tästä asiasta ja kokemuksia omista materiaaleistanne.

Kaksivuotiaana -66 todettu synnynnäinen vasemmanpuoleinen lonkkaluksaatio. Hoidettu sammakkokipsillä ja vedolla. Osteotomia Ortonissa  -78. Pinnoitetekonivel 2010, irtosi ennen jälkitarkastusta, vaihdettu kokotekoniveleen
Sivun alkuun

IP kirjattu

Piksu
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Tekonivelen materiaali
Vastaus #1 - 09.09.2009 klo 09:53:09
Tulosta viesti  
Aamupäivää !
Itseltäni eivät ainakaan kysyneet millainen polvinivel laitetaan. En tiedä sitä onko onko eri sairaaloissa kokonaan eri mallit.
Olen miettinyt sitä jos ja kun toinen polvi joskus laitetaan ja varmaankin eri sairaalassa niin polveni ovat sitten "Eriparia"  Aurinkoista päivää kaikille Piksu

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Vastaus #2 - 09.09.2009 klo 10:17:23
Tulosta viesti  
Minun käsittääkseni lääkäri valitsee kullekin potilaalle sopivimman. En tiedä tarkkaan mitä kaikkia seikkoja siinä pitää ottaa huomioon, mutta varmaan ainakin potilaan ikä ja kuinka rasittavaa liikuntaa on tarkoitus harrastaa leikkauksen jälkeen. Hinta on myös yksi tekijä ainakin julkisella puolella ja minkälainen valikoima sairaalassa on, tekoniveliin erikoistuneissa sairaaloissa voi olla enemmän vaihtoehtoja tarjolla. Tällaisia muistelen lehdistä ja netistä lukeneeni, varsinaista "sisäpiirin tietoa" minulla ei asiasta ole. Minulta ei kysytty mitään ja lääkärinkin suunnitelmat näyttivät matkan varrella muuttuneen, koska saamissani papereissa luki ensin että laitetaan keraamia ja sitten olikin laitettu kaikki metallista. Turhaa kyllä olisi ollutkin kysyä minulta koska en ymmärrä asiasta mitään, aivan arvailuksi se olisi mennyt.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #3 - 09.09.2009 klo 14:34:49
Tulosta viesti  
Että tulisi vielä mutkallisemmaksi, niin rupesin ihmettelemään mikä tuo hintapolitiikka on silloin, kun on julkisen puolen potilaana yksityisessä sairaalassa niin kuin minä olin, kun Tampereen kaupunki teettää tekonivelleikkauksia ostopalveluna Coxassa. Voiko silloin saada tekonivelen kalliimmasta päästä vai laitetaanko ilman muuta halvin vaihtoehto? Minulla ei ole aavistustakaan mihin hintahaarukan kohtaan nuo minulle laitetut sijoittuvat. Metallia ne ovat, sen verran tiedän, mutta en edes tiedä mitä metallia. Hyvin ovat kyllä pelanneet, ei siinä mitään.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

Naukumaija
Poissa

Sijainti: Helsinki ja Vihti
Vastaus #4 - 09.09.2009 klo 17:03:03
Tulosta viesti  
En ole materiaalikysymyksen erityinen tuntija ja hintapoliittiset ratkaisut ovat ihan vieraita, mutta kommentoin sen mitä olen 'antanut itselleni kertoa':
Minulla on juuri sellainen 'keraaminen' lonkan tekonivel.
Kysyin lääkäriltä, mitkä materiaalit minulle asennetussa nivelessä ovat:
reisiluuhun tuleva osa on titaania ja lonkkamaljaosa on koboltin ja oliko se nyt kromin seosta.
Liukupinnat ovat keraamiset. Keraamisessa pinnassa on kaiketi vähiten kitkaa, ja se on liikunnassa edullinen.
Metalleista hän kertoi, että titaani olisi lonkkamaljaan liian kova, 'joustamaton, joten siksi sitä ei ole siinä, mutta reisiluuosan täytyy ollakin luja.
Lääkäri valitsee sopivimman mallin, mutta ei hänkään sitä varmaan tee ihan omavaltaisesti ja yksinomaan esim. iän perusteella, kyllä hänen ainakin pitäisi kuunnella asiakkaan elämäntilannetta ja tarpeita.
Keraaminen voi kuullosttaa epäilyttävältä, mutta luulenpa, ettei minulle ainakaan ensimmäiseksi olisi harkittu 'hauraiden mummeleiden mallia'.
Yritin tehdä selväksi, että uudella lonkalla täytyisi pystyä sekä liikkumaan suht monipuolisesti että tekemään ruumiillista työtä.
Tekoniveleni on myös ns. isonuppinen, käsittääkseni se ei ole kovin herkkä menemään sijoiltaan.
Pienemmässä (tavanomaoisessa) nupissa on puolestaan omat etunsa.

Minulle jäi nivelen valinnasta se käsitys, että halpismalleista ei tässä tarvinnut välttämättä valita, vaikka 'karvalakkipuolella' oltiinkin.  

Naukumaija (58): Oikean lonkan synnynnäinen luksaatio, dysplasia -> vakava nivelrikko. 01/2009 täysproteesi (keraami/keraami) Peijaksessa. Nyt Kliseinen
Sivun alkuun

IP kirjattu

eeviliina
Poissa

Vastaus #5 - 10.09.2009 klo 10:27:32
Tulosta viesti  
Se oli minulle uusi tieto, että nivel on materiaalien sekoitus.
Kysyttiinkö potilaalta haluttavan nivelen koosta mitään etukäteen? Olitko perehtynyt asiaan, minkä kokoinen nivel käy millaisiin toimintoihin?
Isokokoinen pysyy siis paremmin paikallaan, onkohan nivelen liikkumisessa rajoituksia ja eroja koon mukaan?
Kyllähän sitä liikuntaa varmasti jokainen haluaisi vielä harrastaa ettei jämähdä ja kangistu loppuelämäkseen.

Kaksivuotiaana -66 todettu synnynnäinen vasemmanpuoleinen lonkkaluksaatio. Hoidettu sammakkokipsillä ja vedolla. Osteotomia Ortonissa  -78. Pinnoitetekonivel 2010, irtosi ennen jälkitarkastusta, vaihdettu kokotekoniveleen
Sivun alkuun

IP kirjattu

Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 10.09.2009 klo 10:56:13
Tulosta viesti  
Minulla muovi-metalliyhdistelmä - osasementillinen.
Käsittääkseni millainen laitetaan riippuu nivelen kunnosta, millainen on nivelen rakenne, potilaan ikä (mitä nuorempi sen todennäköisempää on ennen pitkää uusinta leikkauksen tarve.
Tämän lisäksi varmaan lukuisa joukko asioita, joista emme tiedä ja miten paljon lopulta ymmärtäisimmekään.
Eiköhän rajoitteet ole yksilökohtaisia -- yleisesti on kirjoitettu, sanottu ei tärähtelevää, ei rajuaja liikuntalajeja ei vaativia uusia liikuntaharrastuksia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Naukumaija
Poissa

Vastaus #7 - 10.09.2009 klo 12:57:34
Tulosta viesti  
eeviliina kirjoitti 10.09.2009 klo 10:27:32:
Kysyttiinkö potilaalta haluttavan nivelen koosta mitään etukäteen? Olitko perehtynyt asiaan, minkä kokoinen nivel käy millaisiin toimintoihin?

Nivelen pitää tietysti olla henkilön luustoon ja rakenteeseen sopiva, ja tällaisia nyt ei varmaan itse pysty arvioimaan.
Peijaksessa lääkäri tarkasteli röntgenkuvaaa vasten erilaisten nivelmallien sopivuutta. Tähän oli käytössä oma sovellus, joka näytti ruudulla, miten jokin malli istuisi  luustoon.
Puhuin isonuppisesta mallista, mutta muuten nivel ei sinänsä ole erikoisen iso. se 'pallo' on vaan isohko.
Tällaisista en etukäteen tiennyt paljoakaan. Mutta astellessani ensimmäiselle käynnille leikkaavan ortopeditädin pakeille, hän sanoi:
Päivää päivää, olen lukenut kirjoittamasi muistion ja sinullahan oli se myöhään korjattu luksaatio ja pahannäköinen tilanne nyt, varmaan tällainen isonuppinen kokoproteesi voisi olla sopiva..  Virnistys Silmänisku Ihan oikeasti: näin se meni!  
eeviliina kirjoitti 10.09.2009 klo 10:27:32:
onkohan nivelen liikkumisessa rajoituksia ja eroja koon mukaan?
Luultavasti on jotakin eroja. Mutta kyllä ainakin yhtä hyvin toimii kuin aikuisiällä terveempänä ollessani ja ainakin tavallisessa jumpassa pärjää ihan hyvin.

Naukumaija (58): Oikean lonkan synnynnäinen luksaatio, dysplasia -> vakava nivelrikko. 01/2009 täysproteesi (keraami/keraami) Peijaksessa. Nyt Kliseinen
Sivun alkuun

IP kirjattu

Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 10.09.2009 klo 13:10:07
Tulosta viesti  
Jos nyt ihan oikein muistan niin sanottiin vielä -- vasta kun "avataan" ja nähdään tilanne, tehdään lopullinen päätös

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #9 - 10.09.2009 klo 13:53:30
Tulosta viesti  
Luultavasti minun kohdallani kävi noin, kun ensin oli meinattu laittaa keraamia ja sitten laitettiinkin metallia. En muista että lääkäri olisi puhunut mitään siitä millaisen tekonivelen aikoi laittaa, hän puhui kyllä siitä miten sen aikoi laittaa mutta sekin meni minulla oikeastaan jakeluun vasta jälkitarkastuksen yhteydessä, kun minulle selvisi mikä se mini-invasiivinen avaus oli.

Sivun alkuun

IP kirjattu

eeviliina
Poissa

Vastaus #10 - 11.09.2009 klo 09:01:50
Tulosta viesti  
Saako kysyä mikä on mini-invasiivinen avaus?
Joku kirjoitti täällä että varokaa huonoja ortopedejä! Kyllä minä ainakin olen ihan lääkäreiden armoilla, huonojen tai hyvien. Sellaisen tekonivelen saa millaisen joku päättää laittaa. Jotenkin pelottaa, entä jos laitetaankin vääränlainen joka kuluu tai irtoaa. En osaa vaatia tai pitää puoliani kun en ymmärrä hitustakaan, eivätkä lääkärit varmasti oletakaan potilaan sanovan juuta eikä jaata valintoihin. Ovatkohan kaikki lääkärit uusimpien tuulien tasalla ympäri Suomen. Sementittömät itse kiinnittyvät nivelvarret ja kulumattomat lonkkamaljat... ei voi kuin huokaista ylöspäin että joutuu taitaviin käsiin. Onkohan minulla jonkinlainen lääkärikammo? On kyllä itsellänikin kokemuksia lääkäreiden virhearvioinneista, yksi oli jopa kohtalokas ja hengenvaarallinen poikani terveydelle.

Toinen asia: olen itse vasta kipulääkekierteessä ja odottelen pääsyä keskussairaalaan lääkärille. Maanantaina alkaa taas työt sairasloman jälkeen kipulääkkeiden voimin. Ongelma on se, että minulla on Mobic >> vaihdettu apteekissa Meloxicam ratiofam 15 mg ja Panacod. Joudun tekemään tarkkuutta vaativaa työtä ja Panacod tekee minut hajamieliseksi ja väsyneeksi. Onko jollakin kokemusta jostain muusta samantasoisesta mutta selväpäisemmästä lääkkeestä kuin Panacod?

Kolmas asia: onko joku kokeillut Naturamedin Medilenk naturalia? Mainostavat että se "tehokas keino joka uudistaa ja ylläpitää nivelten hyvinvointia ja kuntoa" Sisältää hydrolysoitua rustotiivistettä, kollageenia ja inkivääriä sekä kondroiittisulfaattia... mahtaako toimia vai onko humpuukia?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #11 - 11.09.2009 klo 09:24:51
Tulosta viesti  
Mini-invasiivinen avaus on sellainen joka tehdään lonkkanivelen etupuolelta eikä takakautta niin kuin tavallisesti. Se on kuulemma uusi konsti joka on vasta tulossa ja siksi harvinainen. Siitä tulee pienempi haava, jollain nettisivulla väitetään että tulitikkuaskin kokoinen mutta ei sentään minulla niin pieni riittänyt, jotain 10 - 15 cm väliltä se on, ja ei tarvitse leikata lihaksia vaan päästään niveleen käsiksi niiden välistä. Se tekee toipumisajan helpommaksi kun ei ole mitään näitä rajoituksia, että saisi taivuttaa lonkkaa vain 90 astetta ja mitä kaikkia niitä on. Tietysti kipu aluksi rajoittaa esim. kumartumista mutta tämä etupuolelle tehty haava ei aiheuta nivelen sijoiltaanmenon vaaraa.

Eihän sitä millään voi tietää etukäteen millainen lääkäri osuu kohdalle, mutta minä luotin siihen että Coxassa osaisivat kaikki asiansa kun se on sentään tekoniveliin erikoistunut sairaala.

Panadol on samaa parasetamolia kuin Panacod mutta ilman kodeiinia. Kodeiini juuri on se mikä voi tehdä pään sekaiseksi, joten jos pärjäät pelkällä parasetamolilla niin se voisi auttaa, mutta minulla ei Panadol riittänyt, Panacod vain. Minun pääni ei mennyt siitä sekaisin yhtään, ei tullut muita sivuvaikutuksia kuin karmea ummetus.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2009 klo 10:55:47 Kirjoittaja Sopuli »  

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #12 - 11.09.2009 klo 09:30:24
Tulosta viesti  
Noista luontaistuotteista vielä: Minä kokeilin kaikkia mitä vain mainostettiin, että auttaisi nivelvaivoihin, eikä mitään vaikutusta. Luultavasti minulla oli silloin jo nivelrikko liian pitkälle edennyt tai alun perinkin liian paha, että siihen olisi inkiväärillä, hainrustolla yms. voinut vaikuttaa. Lievemmässä tapauksessa ne ehkä olisivat auttaneet.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #13 - 11.09.2009 klo 13:23:30
Tulosta viesti  
Lääkärit tekevät taatusti parhaansa --- ainahan se on kokemukseen perustuvaa harkintaa millainen tekonivel ja miten se laitetaan.
Yksin ei ketään aloittelijaa päästetä leikkaamaa -- aluksi seuraavat, leikkaavat kokeneen valvovan silmän alla.
Riippuu varmaan lääkäristä, potilaasta minkä verran etukäteen kertovat.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #14 - 11.09.2009 klo 13:33:58
Tulosta viesti  
Ja minkä verran siitä edes muistaa, minä ainakin muistan siitä ensimmäisestä tapaamisesta lääkärin kanssa vain palasia sieltä täältä. Hän on voinut selittää paljonkin joka on täysin häipynyt mielestäni, kun jännitys oli niin kova, ja seuraava tapaaminen olikin sitten jo leikkaussalissa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #15 - 11.09.2009 klo 13:55:27
Tulosta viesti  
Totta, eikä noista tapaamisista edes taideta laittaa epikriisejä kotiin -- saisihan sellaisen ainakin pyynnöstä, tosin ei siellä luultavasti lue em keskustelujen asioita.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Piksu
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 11.09.2009 klo 14:17:16
Tulosta viesti  
Empä itsekään muista tuosta Lääkärin tapaamisesta oikein mitään . Mulle kun piti laittaa ensin vain osanivel.
Vaan lääkäri sanoi että olet kolmen vuoden päästä uusinnassa , että on järkevin laittaa kokonivel , olin melkein "Shokissa"  ei tullut mieleen kysellä materiaalia mikä tulee.
Seuraavana aamuna vaan leikkauspöydälle. Terv Piksu

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #17 - 11.09.2009 klo 14:54:32
Tulosta viesti  
Katrina18 kirjoitti 11.09.2009 klo 13:55:27:
Totta, eikä noista tapaamisista edes taideta laittaa epikriisejä kotiin -- saisihan sellaisen ainakin pyynnöstä, tosin ei siellä luultavasti lue em keskustelujen asioita.

Kyllä minä sain Coxasta lähtiessäni paksun plarin ja siellä on se ensimmäinen tapaaminenkin selostettuna, mutta ei siinä mitään lue mistä on keskusteltu vai onko mistään, on vain lueteltu mitä vikoja lääkäri on havainnut.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #18 - 11.09.2009 klo 17:17:49
Tulosta viesti  
Kommentillani tarkoitin noita poliklinikkakäyntejä -- epikriisin sain tehdystä toimenpiteestä ja sairaalassa oloajasta

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #19 - 11.09.2009 klo 17:41:46
Tulosta viesti  
Kyllä minulla on siinä plarissa poliklinikkakäyntikin mukana, ei minulla niitä ennen leikkausta ollutkaan kuin yksi, ja jälkitarkastuksesta tuli sitten erikseen selostus kotiin. Kyllä minä tietoa sain kun vain olisin saanut siitä lääkärilatinasta tolkkua! Tekonivelten materiaaleja en sieltä sen tarkemmin löytänyt, muuta kuin sen että metallia ovat, mutta lisäksi on kyllä paljon numeroita jotka ehkä asiantuntijalle sanoisivat jotain. Jos joku ymmärtää tästä salakielestä jotain niin tällaisia osia on oikeassa lonkassa:
Acetabulum: R3, koko 50 mm, liner MOM 38 mm
Femur: Anthology 4 H, nuppi 48/0 mm
Ja tällaiset vasemmassa:
Acetabulum: R3 56 mm
Nuppi: MOM 44/0 mm
Femur: Anthology 4H

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #20 - 12.09.2009 klo 19:44:15
Tulosta viesti  
Minäkin katsoin nopeasti tuosta leikkauskertomuksesta ja siinä luki mm. "Anthology, keraaminen nuppi, keraaminen liner", ja jotakin varren sortista. Sitä leikkauskertomuksesta löysin vielä tiedon että leikkauksen kestäessä oli mittailtu ja katsottu millainen varsi olisi paras.

Noista materiaaleista olen ymmärtänyt, että muovinen kuppiosa olisi vanhempaa tyyppiä (kuinka paljon sitä yleensä käytetään vielä nykyään), ja hyvänä puolena kai on, että muovi joustaa hieman (ottaa vastaan iskuja)?

Olin kirjannut lievän nikkeliallergian, ja ilmeisesti sen vuoksi tuo keraaminen katsottiin parhaaksi. Olin kyllä lääkärille maininnut, että haluaisin vielä luistimille (lisämainintana että tarkoitan lähinnä "rusettiluistelua, en mitään kaksois-lötsejä"). Keraaminen on kuulemma siitä hyvä materiaali, että se on erittäin kulutusta (hankausta) kestävä, siitä ei irtoa mitään, jne.

Noita malleja on senkin miljoona erilaista, ja ilmeisesti niitä kehitetään koko ajan, joten materiaalissa on pieniä eroja, samoin siinä, miten nivel on tarkoitus saada kiinni luuhun, jne.

(kotona siis ollaan, olosuhteisiin nähden (hemo alhaalla) huomattavan pirteänä) - aika on mennyt sähköpostisuman purkamiseen ja sen sellaiseen, kirjoitanpa kuvauksen tuonne leikkausosaa tässä jossain vaiheessa) 

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #21 - 13.09.2009 klo 21:45:43
Tulosta viesti  
Muistelinkin, että jossakin olin lukenut oikein pitemmän jutun noista niveltyypeistä, nuppien koosta ja materiaalista.

Niveltieto 2/2007 oli parin sivun artikkeli, jossa oli aika paljon oleellista tiivistettynä.

(ja koskahan saisin aikaiseksi tilata sen aviisin...)

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #22 - 14.09.2009 klo 00:44:18
Tulosta viesti  
Täältä löytyy jotain, onko tämä se sama?

http://www.tekonivel.net/aineistot/lonkantekonivelet.pdf

Sivun alkuun

IP kirjattu

merihelmi
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #23 - 15.09.2009 klo 22:41:31
Tulosta viesti  
Hei!

Kohta nyt minuakin leikataan, lokakuussa ja Coxassa.
Toivottavasti siellä tulotarkastuksessa kerrotaan millainen tekonivel minulle sopii parhaiden, ja onko se sementittömänä tai sementillä.
Toivoisin kanss kovasti sitä mini-invasiivistä avausta, jos sitten ei olisi se toipuminen niin vaikeata ja haava pienempi..Tiedän lääkäriä kuka mua leikkaa,mutta osaavatko kaikki lääkärit Coxassa tälläistä avausta Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #24 - 15.09.2009 klo 22:51:52
Tulosta viesti  
Viimeksi kun kuulin asiasta niin vain yksi lääkäri Coxassa leikkasi tällä tavoin, Hannu Syrjä, mutta en tiedä onko ehkä sittemmin joku muukin opetellut sen konstin. Se tekee kyllä toipumisajan helpommaksi kun ei ole asento- eikä liikerajoituksia. Minulle ei kerrottu etukäteen mitään siitä millainen tekonivel laitetaan (tai en ainakaan muista) mutta en tosin kysynytkään, ajattelin että laittakoon vaikka minkä kunhan nämä kivut loppuvat. Ja taisi mennä koko energia leikkauksen pelkäämiseen niin ettei näitä käytännön asioita paljon edes mahtunut päähän, mutta ihan turhaa pelkäämistä se oli, ei se leikkaus ollut mitenkään kamala.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #25 - 16.09.2009 klo 08:39:37
Tulosta viesti  
Kuvittelisin, luulisin että viime kädessä toimenpiteet ja tavat ovat kiinni itsetapauksesta.
Sementitön laitetaan yleensä nuoremmille -- otetaan uusintaleikkausken tarve huomioon; sementitön on helpompi vaihtaa.
Käsittääkseni vasta "avauksessa" nähdään millaisesta materiaalista leikkaus tehdään.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2009 klo 20:12:21 Kirjoittaja Katrina18 »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #26 - 16.09.2009 klo 08:55:43
Tulosta viesti  
Minä olen käsittänyt että sementitön pannaan ei niinkään siksi että se olisi helpompi vaihtaa, vaan siksi, että se sementti siinä kuitenkin kuluu vähitellen, ja sementillä kiinnitetty siis on vähemmän kestävä ja kestää nimenomaan liikerasitusta huonommin. Toipumisvaiheessa se taas on hiukan helpompi, kun jalalle voi heti varata normaalisti. Se sementitönhän perustuu siihen, että se ensinnäkin kiilataan tiukkaan sinne luun sisään ja sitten sen pinta on karhennettu niin, että luu kasvaa siihen kiinni, pääasiassa sen kuuden viikon aikana.

Tuossa samaisessa jutussa tuli ilmi sekin, miksi niissä "mummoproteeseissa" on se pieni nuppi: Muovinen vastakappale kuluu silloin vähemmän (ouotoa, olisin kuvitellut että pieni nuppi kohdistaisi painonkin pienemmälle alueelle ja siis kuluttaisi pahemmin???  No, mokomaa ei kyllä minusta saisi laiyttaa kenellekään alle 90-vuotiaalle yli 90-vuotiaallekin vain,ellei ole liikkuvaista sorttia...

Ainakin jo yli 10 vuotta sitten silloin kuusikymppiselle anopille laitetuissa nivelissä oli sementitön kiinnitys ja isot nupit, tosin muovinen vastakappale. Ja tämä sählingeistään kuuluisassa (tarkoitan nyt esim. nimimerkki InsaneOnen kokemuksia) Kymen sairaanhoitopiirissä.

Sopuli, onko sinulla muuten sementillä vai ilman? Tuo että ei olluit varausrajoituksia viittaisi sementtiin, mutta ihmettelen. Ja kumpi kiilautui syvemmälle: ensin vai toiseksi vaihdettu?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #27 - 16.09.2009 klo 09:17:59
Tulosta viesti  
Molemmat ovat sementittömiä, ja oikea eli ensiksi vaihdettu kiilautui syvemmälle, mutta ei se puolen sentin ero tunnu tahtia haittaavan. Täyspainovaraus oli molemmille sallittu heti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #28 - 16.09.2009 klo 09:38:55
Tulosta viesti  
Olisikohan tuossa sitten ihan lääkäri- ja koulukuntakohtaisia eroja? Tai sitten se leikkausreitti vaikuttaa tuohonkin. Koska minulle nimenomaan annettiin ohjeet, että korkeintaan puoli painoa siihen kuuteen viikkoon asti (jonka olen tulkinnut niin, että oikea jalka ei nouse maasta, ellei ole jotain muutakin tukea), kolme viikkoa korkeintaan 60 asteen kulma ja siihen kuuteen viikkoon 90 astetta.

Sanoivat vielä (ei lääkäri itse, vaan tuli sairaanhoitajalta ja fysioterapeutilta) että myöskään sille kipeälle kyljelle ei saisi kääntyätuohon kuuteen viikkoon juuri painon takia. Tuota kyllä hiukan ihmettelen. Mutta olkoon, tuskin se mitään haittaakaan, ja olen aina mieluummin maannut oikealla kyljelläni.

Olisko Varjonen sitten hyvin tarkka ja varovainen noissa ohjeissa? No, noudatetaan kiltisti, lopputulos on tärkein!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #29 - 16.09.2009 klo 09:48:55
Tulosta viesti  
Ne erot ovat varmaankin yksilöllisiä, jokaisen kohdalla arvioidaan erikseen miten paljon painoa leikattu jalka kestää. Joku lääkäri voi tietysti olla varovaisempi arvioissaan kuin toinen. Leikkausreitti vaikuttaa siihen, että jos on leikattu etupuolelta niin ei tarvita taivutusrajoituksia, mutta en tiedä vaikuttaako se siihen miten pian saa varata täydellä painolla. Muistan kyllä, että monet perinteisellä tyylillä leikatutkin ovat saaneet heti täyspainovarausluvan, joten ilmeisesti se ei siinä ratkaise, vaan yksilölliset tekijät.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #30 - 16.09.2009 klo 09:55:20
Tulosta viesti  
Varmaan kaikki vaikuttaa kaikkeen -- lääkärit joutuvat pohtimana monenmoista, neuvojakinkysymään ratkaistessaan mitä ja miten tehdään.
Mainitsemasi lääkärin nimi tuntuu tutulta - kehuttu.
Kaikki he hyviä ovat ja tekevät parhaansa -- kukaan ei halua nimeään potilasvahinkotilastoihin.
Hyvillekin voi sattua virheitä, ikävä kyllä se näkyy ja kuuluu vaikka olisi ainoa "moka" koko uralla.
Surullisinta on tietysti että potilas on se kuka "laskun" maksaa.
Varmaan jossain niveltiedoss aon ollut juttua tekonivelen valinnasta.
MUkavaa olisi jos me potilaat kirjoittaisimem tarinaamme, mihin leikkauksen tekniikka perustui.
Vaikeaa tai ainainvaikeampaa sevoi olla jo leikatuille, ainakin jos leikkauksesta on aikaa -- uuset voisivat "haastatella" lääkäriä.
Tosin kaksi tapausta voi muistuttaa ulkoisesti toisiaan, mutta leikkausratkaisu voi olla aivan erilainen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Naukumaija
Poissa

Vastaus #31 - 16.09.2009 klo 09:57:58
Tulosta viesti  
Tuossa voi tosiaan olla lääkäri- ja koulukuntakohtaisia ero rajoitusten määrässä.
Vai tuliko sinun lonkkaasi ehkä tekonivelen kaveriksi jotakin luudutettavaa luunpalasta, kattoplastiaa - vai miksi sitä nyt kutsutaankaan.

Mutta oli miten oli, hyvä linja on tuo, että toimii tarkasti sen mukaan, mitä on ohjeistettu.

Itselläni on siis sementitön tekonivel ja vielä niin, että se jäi hiukan vajaakatteiseksi.
Oli nimittäin niin, että koko lonkka oli 'väärällä korkeudella', joten sille nikkaroitiin uusi kolonen 'normaalille korkeudelle' ja pieni osa lonkkamaljasta jäi tämän 'kolon' ulkopuolelle.
Kuitenkin minullakin oli täyspainovaraus heti sallittu.
Lääkäri kuitenkin sanoi, että käytä kahta kyynärsauvaa kuukauden ajan. Ja niin tein (tai ainakin enimmäkseen tein). Hän sanoi myös, että voithan 'hiukan keventää kyllä askelta'. Tämän pidin mielessä ja saatoinpa siis 'keventää' vähän tarpeettoman paljonkin.

Mutta noin minäkin tulkitsisin tuon 'puolella painolla varaamisen' . Sitäpaitsi puoli painoa on enemmän kuin pelkkä jalan paino (jollainen varaustapa voi olla myös jollekin ohjeena).

Laura_vm60 kirjoitti 16.09.2009 klo 09:38:55:
sille kipeälle kyljelle ei saisi kääntyä tuohon kuuteen viikkoon juuri painon takia. Tuota kyllä hiukan ihmettelen. Mutta olkoon, tuskin se mitään haittaakaan, ja olen aina mieluummin maannut oikealla kyljelläni.

Heh. Tässä kylkimakuussa muuten olen varmaan 'vähiten edistynyt' koko seurapiiristä: vasta puolen vuoden päästä leikkauksesta leikatulla kyljellä makaaminen oli minusta siinä määrin siedettävää, että mokomaa viitsi edes harkita.
Nyt kun massiiviset 7½kk on mennyt, myttään jumpassa jumppamattoa vielä moninkertaiseksi, jos tulee kylkiliike. Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #32 - 16.09.2009 klo 10:07:22
Tulosta viesti  
Minun käskettiin käyttää kahta kyynärsauvaa vain 1-2 viikkoa ja sitten yhtä kunnes kävely sujuu ontumatta. Kyllä näissä ohjeissa on paljonkin yksilöllisiä eroja, kannattaa vain tehdä sen mukaan mitä ohjeita itse on saanut.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #33 - 16.09.2009 klo 10:13:52
Tulosta viesti  
Naukumaija kirjoitti 16.09.2009 klo 09:57:58:
Tuossa voi tosiaan olla lääkäri- ja koulukuntakohtaisia ero rajoitusten määrässä.
Vai tuliko sinun lonkkaasi ehkä tekonivelen kaveriksi jotakin luudutettavaa luunpalasta, kattoplastiaa - vai miksi sitä nyt kutsutaankaan.

Ei tullut mitään ylimääräistä. Jos oikein sitä leikkauskertomusta tulkitsin, niin se luun nuppi oli muuttunut "tahkojuustoksi", mutta muusta osasta ei sanottu mitään - eli on ollut kunnossa. Tuossahan sen sijaan tehtiin leikkaustilanteessa ratkaisu, uskaltaako laittaa pinnoitteen vai laitetaanko varrellinen. Pinnoite ei sitten ikävä kyllä käynyt.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #34 - 16.09.2009 klo 11:23:13
Tulosta viesti  
Katrina18 kirjoitti 16.09.2009 klo 09:55:20:
MUkavaa olisi jos me potilaat kirjoittaisimem tarinaamme, mihin leikkauksen tekniikka perustui.

Ainoa mitä minä omalla kohdallani näistä perusteista tiedän, on se miksi leikkausten välillä oli kolme viikkoa. Ensin lääkäri suunnitteli että leikkaa molemmat lonkat samalla kertaa, ja itsekin olisin suostunut että se olisi sitten ollut kerralla selvä. Asiaa kuitenkin mutkisti se että minulla oli muutamaa kuukautta aikaisemmin ollut aivoinfarkti, ja sen vuoksi oli turvallisempaa leikata molemmat lonkat erikseen, mutta toinenkin piti kuitenkin leikata pian koska muuten kävelyharjoitukset eivät olisi onnistuneet. Kolme viikkoa siinä sitten oli väliä, kamalan hankalaa aikaa kun toinen jalka oli leikattu ja toinen muuten kipeä. Onneksi ei ollut sen pitempi väli ja kun toinenkin jalka oli leikattu, sitten alkoi käveleminen onnistua varsin pian.

Sivun alkuun

IP kirjattu

merihelmi
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #35 - 16.09.2009 klo 14:02:52
Tulosta viesti  
Toivottavasti kaikki menee hyvin, muuta en osa enää toivoa. Minua leikkaa P. Halonen. Uskon lääkereihin, että ne tietää, mikä laitetaan Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #36 - 16.09.2009 klo 14:23:19
Tulosta viesti  
Kyllä ne tietävät, ja Coxassa varsinkin kun ovat juuri tekoniveliin erikoistuneet. Siellä oli monenlaisia tekoniveliä vitriinissä näytteillä eikä siinä ollut edes kaikki, koska en löytänyt sieltä tuota minulle laitettua Anthologya. Varmaan sieltä löytyy sinulle sopiva.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Laura_vm60
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #37 - 16.09.2009 klo 14:27:41
Tulosta viesti  
Anthology luki minunkin leikkauskertomuksessani. Jossakin Ortonissakin taisi olla näytekokoelma siitä mitä on tarjolla, mutta siellä osastolla oli iso vitriini vanhoja (käytettyjä) lonkka- ja polviniveliä. Museoharrastaja minussa olisi halunnut selitykset mitä ne ovat!

Siellä oli muun muassa yksi lonkan nuppi joka näytti lasiselta!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #38 - 16.09.2009 klo 14:34:59
Tulosta viesti  
Kai joku vielä tekee väitöskirjan tekonivelten historiasta ellei ole jo tehnytkin. Minä olen nähnyt jossain museossa vanhoja kirurgin työkaluja ja siellä oli luusahakin, ja minä kuvittelin että minunkin luitani sahataan sellaisella mutta olikin modernimmat vehkeet.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Fasu72
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Pori
Vastaus #39 - 23.09.2009 klo 18:24:34
Tulosta viesti  
Minulle laitettiin lonkantekonivel keraaminuppi ja keraamikuppi pinnoilla.
Nikkeliallergian vuoksi ei laitettu metalli-metalli pinnoitetta.
Kannattaa kertoa ortopedille jos on jotain allergioita ym. ym.
Leikkauksesta kohta vuosi,25.9.2009 vuositarkastukseen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #40 - 23.09.2009 klo 18:41:34
Tulosta viesti  
Minulla on jo leikkauksesta vuosi mutta ei ole vielä tullut kutsua vuositarkastukseen. Jälkitarkastus oli marraskuun puolivälissä, joten jos se vuosi lasketaan siitä niin menee vielä pari kuukautta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #41 - 23.09.2009 klo 20:17:12
Tulosta viesti  
Kun tiede ja tekniikka kehittyvät koko ajan -- leikkaustyylit voivat vaihdella vuosien saatossa.
Tietämys lisääntyy -- todetaan että ollaan oltu "ylivarovaisia" parempi kuitenkin näin kuin sallitaan asioita, jotka ovat ehkä peruuttamattomia tai vaikeasti korjattavia....

Sivun alkuun

IP kirjattu

Katrina18
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

kokemuksista...
Vastaus #42 - 23.09.2009 klo 20:22:03
Tulosta viesti  
Lääkäri oli optimisti ja ajatteli että leikataan muutaman kuukauden välein -- joutui sitten toeamaan ettei kannata---
kuntoutuminen kesti ja kesti
Lopulta leikkausten väli oli reilun vuoden.
Vaikea sanoa toimittiinko oikein -- ei siihen koskaan ole vastausta, koskei toista vaihtoehtoa voi tutkia.
Lopputulos on kuitenkin onnistunut -- joka tapauksessa kaksi toimivampaa lonkkaa kuin muutoin.
Leikkaamatta jättämisen aiheuttamaa tilannetta en uskalal edes ajatella...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Karmella
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Liike on lääke!

Sijainti: merikarvia
Vastaus #43 - 28.10.2015 klo 12:14:53
Tulosta viesti  
keraaminen pari mullekkin laitettiin  Hymiö

Nivelrikko todettu 2010, Tekonivelet on, 09/15 ja 06/16
Sivun alkuun

IP kirjattu

Sopuli
Poissa

Vastaus #44 - 28.10.2015 klo 16:51:17
Tulosta viesti  
Metallisia liukupintoja ei nykyään enää laitetakaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tikkari1
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: PK-seutu
Re: Tekonivelen materiaali julkisella puolella
Vastaus #45 - 24.06.2019 klo 16:54:37
Tulosta viesti  
Nostan tämän vanhan aiheen, kun asia tuli itselleni ajankohtaiseksi. Minulla oli ensimmäinen tekonivelleikkaus 2015, tuolloin minulle laitettiin lonkkaan isonuppinen keraami-keraami (Orton). Nyt kävin Terveystalossa ortopedin vastaanotolla toisesta lonkastani, Peijaksessakin leikkaava ortopedi vahvasti suositteli Peijasta leikkauspaikkana ja sanoi, että ihan samoja tekoniveliä siellä käytetään kuin esim. Ortonissa. Sitten hän kuitenkin mainitsi heti perään, että eivät käytä keraami-keraami-yhdistelmää (narinan vuoksi). Sen sijaan käytössä olisi keraami-muovi.

Maallikkona muovi särähti korvaani, osin tietysti siksi, että aiempi nivel on toiminut erittäin hyvin, täysin narinoitta. Toiseksi mieleeni tuli heti, että eikö muovi ole melko kuluva materiaali, etenkin paljon liikuntaa harrastavalla, vain 50 vuotta nuorella henkilöllä Hymiö?

Olisi ihan kiintoisaa tietää, onko palstalla tuoreita kokemuksia Peijaksesta tai vaikkapa Coxasta, eli onko noissa paikoissa mahdollisuutta saada keraami-keraami-niveltä. Ensimmäisen nivelen kohdalla olin onnekas ja sain leikkauksen Ortonissa vakuutuksesta. Tämä toinen pitäisi maksaa omasta pussista, siksi asia jonniin verran mietityttää...  Epävarma Kokemuksia? Mielipiteitä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pioni
Poissa

Vastaus #46 - 09.07.2019 klo 21:55:42
Tulosta viesti  
Minulla on kokemusta sekä Coxasta että Peijaksesta.
Tekonivelleikkauksia on ryhdytty yhtenäistämään keskittämällä isoihin sairaaloihin ja laatimalla yhtenäistämisohjeet.  Aiemmin oli käytössä valtava määrä eri merkkiä tekonivelmalleja kuten ilmenee THL:n pitämästä rekisteristä ja näitä on ryhdytty vähentämään. Silti ymmärtääkseni metallipintoja lukuun ottamatta muita liukupintoja kaikkialla kyllä asennetaan, mikäli se on paras ratkaisu potilaalle. Tästä voi keskustella leikkaavan kirurgin kanssa, silloin on syytä olla hyvin perillä eduista ja haitoista , kaikki kirurgit eivät ota potilaan "ammattitaitoa" vakavasti.

Keraamisen  haittana on (naukumista ja narinaa  lukuun ottamatta), ettei sitä ole tarkoitettu vaihdettavaksi. Siksi niitä laitetaan nuoremmille, koska se on hyvin kestävä. Mutta jos se rikkoontuu, esim. uudelleenleikkauksen yhteydessä, keraamipalat tai -murut tekevät pahaa jälkeä elimistössä. Minulla on kuitenkin keraamilonkka vaihdettu - keraamiseen.

Nykyiset muovit ovat ihan eri maailmasta kun aiemmat kuluvat, tuotekehitystä on tehty ja niiden pitäisi kestää kyllä.

Coxaan pääsee valinnanvapaussäännön mukaan  potilaaksi,  kun lähete on kirjoitettu Päijät-Hämeen keskussairaalaan. Coxalla on myös poliklinikkavastaanotto Helsingissä, jossa ortopedi ilman muuta sellaisen kirjoittaa Coxaan, muutkin tietty käy. Itse valitsisin Coxan,  jossa lääkärit ovat keskustelleet kanssani vaihtoehdoista toisin kuin Peijaksessa.

R3 / Synergy molempiin lonkkiin 2011, oikean revisio 2014 DeltaMotion
Triathlon oikeaan polveen 2012
Sivun alkuun

IP kirjattu