Normaali aihe Kuinka kauan mietitte tekonivelen laittoa? (Luettu 15 101 kertaa)
Sopuli
Nivelklubin superaktiivijäsen
Poissa

Sijainti: Mansesta nääs!
Kuinka kauan mietitte tekonivelen laittoa?
31.05.2009 klo 22:15:33
Tulosta viesti  
Kuinka kauan te toiset mietitte ja harkitsitte, että laitetaanko tekonivel vai yritänkö vielä pärjätä omalla? Sanoiko lääkäri, että tässä tarvitaan nyt tekonivel, vai päädyittekö ensin itse tähän ratkaisuun ja rupesitte sitten etsimään lääkäriä toteuttamaan sen? Mitä muita ajatuksia risteili mielessä tätä asiaa harkitessa?

Minulle tuli tämä tilanne eteen viime kesänä niin äkkinäisesti etten ehtinyt miettiä oikeastaan mitään. Taisi olla nopeusennätys, vai onko jollakulla käynyt vielä nopeammin: Kolme viikkoa nivelrikkodiagnoosista leikkauspöydälle! Ei siinä ehtinyt mitään ajatella kun kaikki aika meni käytännön järjestelyihin, eikä siinä oikeastaan ollut edes mitään ajattelemista. Nivelrikko oli jo tehnyt niin pahaa tuhoa, ettei ollut muita vaihtoehtoja kuin tekonivelet molempiin lonkkiin, joten sen puolesta oli hyvä että kaikki kävi nopeasti.  Olen nyt vasta jälkeen päin tällä palstalla seurannut ihmisten mietteitä leikkausta harkitessa ja todennut, että tuo vaihe jäi minulta kokonaan väliin, joten sen vuoksi kiinnostaisi kuulla millaista se muilla oli.

Nivelrikko, molempiin lonkkiin Anthology metalli/metalli kokoproteesit Coxassa elokuussa 2008
Sivun alkuun

IP kirjattu

leela
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Kuinka kauan mietitte tekonivelen laittoa?
Vastaus #1 - 01.06.2009 klo 15:09:21
Tulosta viesti  
Minä pitkitin ja pitkitin ensinnäkin lääkäriin menoa, sitten söin kipulääkkeitä vuoden verran, jona aikana artroosi eteni nopeasti, sitten odotin puoli vuotta ortopedille pääsyä. Ortopedi kysyi: Haluatteko te tekonivelleikkaukseen? Vastasin. että en kyllä halua, mutta taitaa olla jo pakko. jos liikkua meinaa. 4 kuukauden kuluttua olin leikkauksessa.
Tällä kokemuksella, joka minulla nyt on, olisin hakeutunut paljon aikaisemmin  leikkaukseen, jolloin kuntoutuminen olisi ehkä ollut nopeampaa, kun pakaralihakset eivät olisi päässeet niin huonoon kuntoon.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Naukumaija
Poissa

Sijainti: Helsinki ja Vihti
Vastaus #2 - 01.06.2009 klo 16:35:26
Tulosta viesti  
Nivelrikko todettiin ensimmäisen kerran röntgenkuvasta vuonna 1997 (näin jälkikäteen arvelisin, että jo ehkä 1994-5 olisi ollut joitakin nivelrikkoon vähän vivahtavia oireita), tuolloin kerrottiin, että tekonivelleikkaus on myöhemmin todennäköinen, mutta annettiin ymmärtää, että vasta 60-70-vuotiaille aikaisintaan sellaisia tehtäisiin.
Tulehduskipulääkkeitä olen jossain määrin syönyt vuodesta 1981.
Yritin pitää lonkkaa liikunnalla siedettävässä kunnossa, ja se onnistuikin aika hyvin -aika pitkään.  

Syyskesällä 2007 tila paheni romahduksenomaisesti, ja tiedostin, että liikunta ja fysioterapiakaan eivät juuri enää auta.  Elokuussa 2007 otetussa röntgenkuvassa todettiin vakava nivelrikko, rustokin oli tuossa vaiheessa häipynyt, nivelrako oli aika olematon. Ortopedi sanoi tuolloin, että tekonivelleikkaus tehdään, kun ei enää millään tule toimeen. Hän ei ottanut kantaa siihen olisiko leikkaus nyt ajankohtainen (mutta ei tosin sanonut päinvastaistakaan). Kukaan ei myöskään suositellut apuvälineiden käyttöä, ihmettelen nyt jälkikäteen, miksi ihmeessä. Olin jotenkin ajatellut, ettei ole 'oikeutta' käyttää keppiä tai sauvoja, jos sitä ei ole lääkäri määrännyt. No oli miten oli, pakko keppi oli tuossa vaiheessa hommata.
Syksyllä 2007 vakuutuin siitä, että mitään menetettävää ei enää ole, joten on yritettävä saada lähete leikkaukseen.
Arvelin, että joudun paljonkin vakuuttelemaan ja taivuttelemaan lääkäreitä asiassani ja pelkäsin, että jotenkin mokaisin tärkeän asian mahdollisesti huonolla kommunikaatiolla. Kirjoitin asiasta monisivuisen muistion, jossa oli lonkan koko historia, röntgenlausunnot, kokemukset, taustaa, kuvauksia siitä, miten aktiivinen olen fyysisesti ollut ja mitä odotan tulevaisuudessa pystyväni tekemään.  
Myöhemmin osoittautui, että kukaan ei ollenkaan kyseenalaistanut leikkauksen ajankohtaisuutta ja muistiokin kiinnosti kaikkia, ja sairaalassakin näin sen potilaskansioissani - hyvin luetun näköisenä.

Leikkauksen ajankohdan suunnittelussa hiukan epäonnistuin, kun en tiennyt kahta seikkaa:
1) Leikkaavan sairaalan ortopediselle poliklinikalle joutuu myös odottamaan melkein puoli vuotta ja 2) että leikkausjonoon pääästyään voi hyvin järjestellä aikaa niin, että ilmoittaa esim. ajankohtia, jotka eivät ainakaan sovi.
Kukaan ei näistä kertonut, kun en ollut tajunnut nimenomaisesti juuri näitä seikkoja kysyä. 
Tiesin, että koko kevään 2008 joutuisimme kulkemaan maaseudulta Hkiin autolla töihin, ja minä olen meillä valitettavasti ainoa ajokortinhaltija, enkä siis saanut 'joutua' leikkaukseen keväällä. Näin en mielestäni voinut 'aloittaa prosessia' ennen kuin keväällä.
Pääsin sitten leikkaukseen tammikuussa 2009.

« Viimeksi muokattu: 12.06.2009 klo 07:49:03 Kirjoittaja Naukumaija »  

Naukumaija (58): Oikean lonkan synnynnäinen luksaatio, dysplasia -> vakava nivelrikko. 01/2009 täysproteesi (keraami/keraami) Peijaksessa. Nyt Kliseinen
Sivun alkuun

IP kirjattu

leela
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 01.06.2009 klo 21:05:45
Tulosta viesti  
Hei Naukumaija,  minä luulin olevani ainoa ihminen, joka kirjoittaa ihan paperille, mitä meinaa lääkärille sanoa, enpäs ollutkaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kurnaus2
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

nilkan nivelrikko

Vastaus #4 - 04.11.2018 klo 19:11:22
Tulosta viesti  
Kyllä ehkä ottaisin tekonivelen polveeni heti, jos se auttaisi polveni tilanteessa ja poistaisi ongelmat. Osteotomiaa en kyllä haluaisi polveen.

M19 Arthrosis subtalari l.dx. , pes equinovarus l.dx.
plantaarifaskian osittainen diskissio
Patellae subluxatio
Edl transpositio

F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 Tarkkaavaisuushäiriö
Hyvin tehty työ palvelee
Sivun alkuun

IP kirjattu