Normaali aihe chondromalasia patellae (Luettu 14 356 kertaa)
Janna
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Uusimaa
chondromalasia patellae
21.02.2009 klo 09:18:39
Tulosta viesti  
minulla epäillään patellan chondromalasiaa magneettikuvan perusteella.
onko kellään vastaavaa, miten ootte pärjänneet vaivan kanssa? hoitona ollut reisilihasharjoitteet ja kipulääkitys. ortopedi ei luvannut artroskopiasta helpotusta oireisiin. oirehtii kipuna, lisäksi pettämisen tunnetta.
olen 39v nainen. suositelleet kevyttä liikuntaa, pyöräilyä ja vesijuoksua, jota olen tehnytkin. lisäksi mulla todettu myös ns juoksijan polvet rakennevika.
pelästyin sairautta niin paljon että olen jäänyt kotiin ja ajattelin luopua jo koirastakin etten rasita liikaa polviniveltä kävelemisellä.
voiko kukaan suositella hyvää ja ongelmaan paneutuvaa lääkäriä.
kertokaa kokemuksistanne pliis pliis

Sivun alkuun

IP kirjattu

C-NUMB
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: chondromalasia patellae
Vastaus #1 - 22.02.2009 klo 02:07:53
Tulosta viesti  
Minulla on chondromalasia patellae, ilmeisesti aika paha versio siitä. Tapaukset eivät ole suoraan vertailukelpoisia joten ei kannata pelästyä. Minulla kantavat pinnat OK, lumpiot romuna, erityisesti kärjissä ei taida rustoa olla jäljellää ollenkaan. Polvet kyllä liikkuvat aika hyvin, eivät lukkiudu mutta pystyasennossa kipu on useimiten aika kova. Ei juurikaan lepokipua. Ennen kuin löytyi oikea fysioterapia tilanne oli todella huono. Jopa varovaisessa kävelyssä, vaikkapa ruokakaupassa, saattoi tulla niin kovia "säkäreitä" että jämähdin joskus pitkäksikin aikaa ennen kuin uskalsin taas liikkua. Oli myös pettämisen tunnetta jne. Ohjattua ja omatoimista fysioterapia runsaasti, yli vuoden ajan, kipeämpi polvi meni vaan pahemaksi. Reenistä huolimatta reidessä selkeä atrofia, ja myös reiden lihaksien motorikka ei ollut tikissä.

Potilaalle jää usein painottamatta että reiteen pitää tulla VOIMAA isoll v:llä. Ns normaali kohtuullinen lihaskunto ei välttämättä auta. Toki tarvitsee aloitta varovaisesti ja edetä pikku hiljaa.

Tämä ei auttanut käytännössä ollenkaan reiden lihaskuntoon(ainakaan tarpeeksi paljon):
Pitkät sarjat pienillä painoilla
Pyöräily
Uiminen
vaativammat harjoituset kotona, esim yhden jalan tasapainolauta, portaasta alsalasku jne

Kolmas ortopedi sanoi sitten että jalkaprässiä, muuten homma ei etene. Ei auttanut kuin hankkia salikortti ja aloittaa. Painoja ei pidä laskea kovinkaan alas, lähinnä tehdään se loppuojennus. Eikä saa myöskään yliojentaa. Hyvä alkulämmittely esim kuntopyörällä, ja sitten muutaman kevyen lämmittelysarjan jälkeen 3 * 15 suoritusta suht "isoilla"painoilla, tuntemuksien mukaan. Itse teen noi prässit laadukkalla säädettävällä polvituella joka on tiukka. Painoja olen kisännyt noin 10 KG/KK. harjoittelen tuota 2 kertaa/viikko. Huolellisen suorituksen aikana liike ei satu.

Ihme ja kumma, reisi rupesi kasvamaan noin 3 kk reeenamisen jälkeen, nyt on suht vahva. Entä kivut? Kaikkein pahimmat hsäkärit on hävinnyt kokonaan tuon prässi treenin jälkeen(mikä jatkunee ikuisesti...), hyvä niin. Tuo perus arkuus/kipuilu ei ole juurikaan muuttunut. Tämähän riippuu missä kunnossa nuo patellat ovat.

Näillä pärjään jotenkuten:
-nukun jalat suorana( aina kun muistan)
-istun aina jalat mahd suorana
-olen jaloilani max 10-20 min kerrallaan
-pidän painoni kurissa
-en koskaan ole polvillani
-en tee varsinaisia kävelylenkkejä, puhumattakaan juoksusta
-kotiaskareita tehdessä, lepuutaan  jalkoja säännöllisesti 5-10min välein
-käyn salilla 4-5 kertaa vikkosa, reenaan monipuolisesti. Poviin sattuu vaikka en treenaisikaan....
-opettelin uimaan vapauintia( siinä polvet ei liiku juuri ollenkaan)
-kunto on kova. Oli kova työ löytää ne liikumismuodot ja määrät mitkä sopii mutta paikoilleen ei voi jäädä. Siinä menee sekä nupppi että rustot huonompaan kuntoon

Muuta:
-glukosamiinista en huomaanut vaikutusta
-mistään luontaistuotteesta ei apua, niitä on kyllä testattu.....
-ibuprofeinista ja parasetamolista ei mitään apua edes max annoksina
-panacdesta 5-6 kpl päivässä ei muuta iloa kuin että pakki meni tukkoon

Ensiviikolla kiputohtorin tapaaminen, katsotaan mitä määrävät. Minulle on mahdollisesti tullut hermokipua kaupanpäälle, mutta se on toinen tarina.....

Mutta tämä on siitä pahimmasta päästä, luulen. Sinun pitää kuormittaa polviniveltä muuten rusto rappeutuu enemmän, mutta se mikä juuri sinulle on hyvä on vaikea sanoa. Itse suosin liikuntaa missä oma paino ei ole jalan päällä. On mahdollista että taitavasta fysioterapeutista on enemmän apua kuin lääkäristä. Tsemppiä kuitenkin sinulle

Sivun alkuun

IP kirjattu

C-NUMB
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 06.03.2009 klo 22:38:58
Tulosta viesti  
Kipulääkärin arvion mukaan myös hermovauriokipua. Sain kipukynnnystä nostavaa lääkettä ja tueksi Tramalia. Auttaa jonkinverran, nostelen edelleen annoksia ohjeen mukaan. Mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut toistaiseksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

C-NUMB
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 11.04.2009 klo 23:10:52
Tulosta viesti  
Päivitystä tilanteeeseen. Noritren 50mg auttaa yllättävän paljon. Tramlia en käytä enää päivittäin. Kävelen aikaisempaa enemmän.
Koska kipukynnys on noussut, ryhtini ja likkuminen yleensäkin on luonnollisempaa, monet pikku kolotukset ovat hävinneet. Polvet tietty samat romut mutta elämänlaatu on noussut merkittävästi. Läkityksestä ei muita sivuvaikutuksia kuin että suuta hieman kuivaa ja pakki normaalia kovempi. Jos teitä kolottaa kunnolla, ei kannata jäädä kärsimään , rohkeasti vaan yhteys kipulääkäriin.
Minullekin yritettin aikasemmin väittää että paracetamol 1000*3 on hyvä lääke, jep varmasti ihan hyvä, mutta ei se koviin kipuhin auta ollenkaan, ei ainakna minulla. Tuo Noritren on halpaa, kuukasi kulut alle 3 euroa !

Sivun alkuun

IP kirjattu