Normaali aihe Dissekans tauti (Luettu 17 606 kertaa)
pekka
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Sijainti: Itäsuomi
Dissekans tauti
26.02.2007 klo 11:52:08
Tulosta viesti  
Elän tällä hetkellä pientä kriisivaihetta. Edellisen kerran polveani operoitiin 16 vuotta sitten ja silloin vain kiinnitettiin irtopalanen paikoilleen. Lääkäri ei maininnut silloin mistään taudista. Viime kesänä polvi rupesi jälleen keljiulemaan ja viimein joulukuussa sain mentyä sen vuoksi lääkärille. Leikkausjonoon pääsin kiireellisenä ja nyt polvesta on otettu monia irtopalasia pois. Leikkauspöydällä sain kuulla lääkäriltä polven olevan tosi huonossa kunnossa ja siitä puuttuu jo puolet luusta. Mikäli kävelen rauhallisesti, enkä hyppele selviän omalla polvelle vielä 10 vuotta ja sitten on laitettava kokoproteesi, höh sanon minä. Olihan se pieni shokki sillä työni vaatii terveet kintut, muutoinkin olen ostanut vasta pientilan jossa riittää kaikenlaista tekemistä. Nyt minua kiinnostaisi kovasti kuulla muiden kokemuksia ko. taudista ja onnistuuko totaaliproteesin kanssa elämään maasudulla ja tekemään töitä normaalisti. Lääkäriä en tavannut enää leikkauksen jälkeen, joten pitää hankkia tieto vertaistukilaisilta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pulina
Poissa

Sijainti: Pohjois-Pohjanmaa
Re: Dissekans tauti
Vastaus #1 - 04.03.2007 klo 02:12:05
Tulosta viesti  
Heissan!

Mulla todettiin se samanen tauti kun olin reilu kymmenvuotias. siitä asti sitten polvien kans onkin ollu pelkkiä ongelmia Hymiö Syytä tähän sairauteen ei tiedetä kai vieläkään, tiedetään vaan mitä se tekee ja minusta tuntuu, että sillon kun mulla tämä todettiin, ei lääkäreilläkään ollu kovin palio tietua tästä.
Takana mulla on kymmenen leikkausta, on poistettu palasia, höylätty rustoja, porattu reisiluitten päitä ja muutama vuosi sitten tehtiin vasempaan mosaiikkiplastia. siitä nyt onneksi on näyttäny olleen jonkin verran hyötyä. Varmasti myös senkin takia, että pääsin seisomatyöstä pois ja ammatilliseen uudelleenkoulutukseen. Seisomatyö alko olla aika vaikiaa.
Ois mielenkiintosta tietää tarkemmin mitä leikkauskertomuksesa sanotaan polven tilasta, onko kyse minkä kokosesta alueesta ja missä kohtaa se pesäkemuutos on? Aika kauan sait olla rauhasa kun 16 vuotta sait olla ilman leikkauksia.. Mulla oli aika agressiivinen se alkuvaihe, oli mullakin välillä seittemän vuotta kuudennen leikkauksen jälkeen, et sain olla rauhasa. Tosin tiesin kokoajan sen, että leikkauksia tulee vielä olemaan useita..
Ymmärrän kyllä tuon shokinki, oon ite 27 ja tuntuu välillä aika toivottomalta tuo tulevaisuuen ajatteleminen..

Yksi ilonen asia tappaa sata suurta surua...
Sivun alkuun

IP kirjattu

pekka
Poissa

Vastaus #2 - 04.03.2007 klo 19:42:27
Tulosta viesti  
Mun kinttu leikattiin kahtena peräkkäisenä vuotena 16 ja 17 vuotta sitten. Silloin ne naulaili kiinni irronnutta palasta luulinkin silloin, että polvi on vain kolahtanut johonkin ja siksi rikki. Nyt polvesta uupuu 3*2*1,5cm palanen ihan keskeltä. Kantopintaa polvella on n. puolet jäljellä. Kävin viikolla työterveyslääkärillä ja siellä tunnuttiin yllättäen suhtautuvan asiaan ihan vakavasti. Lääkäri lupasi (ehdotti) työfysioterapeutin palveluja 2-3 kertaa vuodessa, jotta kintun lihakset saatais oikein timmiin kuntoon ja sitä kautta polvelle lisää ikää. Nyt leikkauksesta on viikko ja millään ei malttais enää joka hetki kävellä kepeillä. Tylsää... ei vaan... mukavaa katsella kotona kevään tuloa. Nautin sairaslomastani ehkä liikaakin, heh heh. Ai, niin. Ne pureskeli rustonpurijalla, ottivat reiästä ison palasen pois ja hakkas jollain purasimen näköisellä kapistuksella riekiä, jotta veri rupeaisi kiertämään paremmin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pulina
Poissa

Vastaus #3 - 05.03.2007 klo 00:16:01
Tulosta viesti  
Kerrottiinko leikkauksessa minkälaisesa kunnosa sääriluun pää on siitä samalta kohtaa?
Onko tämä vaan toisesa polvessa?

On aika iso tuo alue missä se ns. pesäke on. Mulla poratiin kans sillon aikanaan ja höylättiin niitä pintoja, se sai sen aikaan, että alueelle tuli korvaavaa rustoa. En nyt muista onko se sitä säierustoa, kuitenkin sitä joka uusiutuu, mutta kuluu pois nopeammin kuin lasirusto(?) Sen avulla sain seitsemän lähes kivutonta ja leikkauksetonta vuotta.
Ehdottoman tärkiää on lihaskunto, sen tärkeyttä ei voi liikaa mainostaa. Suosittelen sulle uintia ja pyöräilyä ja tietenki murtomaahiihtoa. Liikuntapuoli on mulle ollu aina aika vaikia, olin jo ala-asteella liikunnasta vapautettu ja mulle kai kehkeyty semmonen asennevamma liikuntaa kohtaan. Nyt vasta viimevuosina oon oikiasti tajunnu sen tärkeyden.
Saitko minkäänlaisia ohjeita kotiin lihasten kuntouttamiseksi?

Mahdollisuuksia mitä voi kokeilla ennen proteeseja on rustosolusiirteet ja mosaiikkiplastia. Mosaiikkiplastiasta joka mule tehtiin, en tiiä käykö se sulle kun alue on aika suuri. Muistaakseni mulla on pienemmät pesäkkeet. Mulla on molemmisa polvisa tää sama..
Taudista on olemassa mun mielestä kahta muotoa. Toinen alkaa nuoruusiällä ja menee ohi miltei itsestään, mutta toinen vaikeampi jää tavallaan aktiiviseksi. Kysehän on eräänlaisesta verenkiertohäiriöstä ruston alla.

Juu, otahan rentoutumisen kannalta sairasloma ja nauti aurinkoisista päivistä. Oo silti varuillaan polvien kans ja käytä niitä keppejä varalta kuitenki Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

pekka
Poissa

Vastaus #4 - 05.03.2007 klo 14:53:20
Tulosta viesti  
Mä en kovin tarkasti tiedä sen kolosen paikkaa ja diaknoosi on niin täynnä ammattisanastoa, ettei siitä saa paljoa selville. Sääriluusta lääkäri ei haastellut mitään. Lainaus: "Pesäkkeen pohja vaikuttaa niin suurelta, että mediaalinen demi-proteesikaan ei oikein sovellu..." Eli tässä nyt odotellaan mitä aika tuo tullessaan ja pitäisi varmaan ruveta ahkerasti jumppaamaan, jee. Meinaa vaan tuo jumppa osuus unohtua.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pulina
Poissa

Vastaus #5 - 05.03.2007 klo 15:29:27
Tulosta viesti  
Sehän se tahtoo olla, siis tahtoo unohtua.. Taidanki ottaa niskasta kii ihtiäki ja lähtä kävelylenkille ku on niin kiva ilma pihalla Hymiö Mulla tahtoo tuo itsekuri olla aika heikko. ..
Mitä sää työkses teet kun kirjottelit et tarvit terveet kintut siihen?

Sivun alkuun

IP kirjattu

pekka
Poissa

Vastaus #6 - 06.03.2007 klo 10:55:27
Tulosta viesti  
Olen sellaisessa työssä jossa juodun kävelemään paljon, kantamaan esineitä ja kävelemään paljon rappusissa. Heh, heh tosta vastauksesta vois luulla, että teen ihmisille muuttoja. Onneksi ei kuitenkaan, vaan hieman kevyempää kuitenkin. OOn huomannut kun hampaat irvessä jumppaa kipua vasten, niin kohta polvessa tuntuukin hyvälle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Pulina
Poissa

Vastaus #7 - 06.03.2007 klo 14:51:13
Tulosta viesti  
Onko sulla mahdollisuus keventää työtä yhtään?
Olin ite ravintola-alalla ja polvissa kipu helpottanut tosi paljon kun jäin töistä pois ja alotin opiskelut. Nyt oikiastaan on menosa neljäs viikko ilman säännöllistä kipulääkitystä..
Ja kävin muuten sielä lenkilläkin eilen Kliseinen
Kyllä se vaan aina vie eteenpäin kun jotakin tekee. Mulle painotettiin syksyllä fysioterapiasa sitä, että kaikki liikkeet pitää tehdä hallitusti ja oikiasa asennosa, eihän niistä muuten täydellistä hyötyä ole. Olis hyvä kun fysioterapia ois säännöllistä niin joku seurais kuntoutumista ja tarvittaesa potkis vähä vielä eteenpäinkin(varsinki jos yhtä tahkia liikunnalisesti ku minä).

Sivun alkuun

IP kirjattu

pekka
Poissa

Vastaus #8 - 14.03.2007 klo 09:01:05
Tulosta viesti  
Työn kevennys ei oikeastaan ole mahdollista ainakaan tuossa työssä. Olemme esim. viikonloppuisin itsekseen töissä jolloin ei voi pyytää työkavereita tekemään painavimpia töitä. Työterveyslääkäri muutes lupasi kolme kertaa vuodessa fysioterapeutin palveluita. Luulen, että se on mainio asia säännöllisen jumppaamisen kannalta (ainakin minulle).  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

JJ
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Vastaus #9 - 22.03.2008 klo 09:54:48
Tulosta viesti  
Minulla todettu OCD vuonna 2001. Lääkärini mukaan suurimmat tämän taudin aiheuttamat rustovauriot jotka ovat hänen kohdalleen tässä maassa osuneet.
Leikkauksia takana 10,  yhdettätoista odottelen. Sairaus kroonistunut eikä hoidoista ja leikkauksista ole ollut apua. Rustosolusiirteet tehty 2 kertaa, eivät ole lähteneet kasvamaan. Jopa oma elimistöni on minua vastaan  Surullinen
Ikää minulla on 27-vuotta, jaksaminen alkaa olla äärimmäisen vaikeaa kaikin puolin...
Onneksi minulla kuitenkin on ihana lääkäri joka ei ole luovuttanut minun suhteeni ja jaksaa koittaa etsiä eri vaihtoehtoja hoitooni. Iso kiitos hänelle, ilman häntä olisin todella epätoivoinen ja yksin. Häneen voin aina luottaa!

Sivun alkuun

IP kirjattu