Äänestys
Äänestys Kysymys: hoitoajan pituus sekä yksityinen vai julkinen
bars   pie

lonkkaproteesi    
  3 (5.8%)
polviproteesi    
  14 (26.9%)
yksityinen    
  3 (5.8%)
julkinen    
  14 (26.9%)
alle viiko    
  9 (17.3%)
viikosta - kahteen    
  7 (13.5%)
yli kaksi viikkoa    
  2 (3.8%)

Äänimäärä: 52
« Tekijä: Salla_ on: 18.01.2007 klo 16:05:23 »
Normaali aihe Uusi polvi (Luettu 12 762 kertaa)
sofia
Nivelklubilainen
Poissa

Uusi polvi
28.12.2006 klo 12:30:55
Tulosta viesti  
Heippa vaan kaikille! Minäkin sitten löysin tänne nivelklubin sivuille ja paljon olen saanut tietoa, kun olen lukenut kirjoituksianne, kiitos siitä  Hymiö
Kolme viikkoa sitten sain toiseen polveeni ihka uuden keinonivelen. Aika rankkaa on tämä kolme viikkoa ollut, kun polvi on särkenyt lähes tauotta yötä päivää. Ibuxinia menee 4x800gr, mutta se ei auta mitään. Tramaliakin söin lisäksi 4x100mg, mutta sekään ei auttanut, joten kokeilin Tramalin sijaan Oxynormia, joka kuitenkin laittoi meikäläisen pään pyörälle vähän liikaa. Nyt sitten sinnittelen vaan Ibuxinilla ja odotan parempia päiviä ja öitä. Kylmäpussit ovat olleet ainoa tehoava hoito tähän särkyyn. Yöllä kylmäpussi polven päälle, niin pari tuntia saa nukuttua ja sitten taas seuraava kylmäpussi... Viime yönä taisi tulla ennätys: kolme tuntia unta yhteen menoon. Onkohan kukaan keksinyt kylmäpussia, joka pysyisi kylmänä koko yön?
Aika lailla välillä masentaa, mutta varmaan tässä ollaan menossa parempia päiviä kohti. Muuten haava on hyvin parantunut ja jalalla voi kävellä varovasti ilman keppejäkin.

terv. Sofia&&Oikean polven tekonivel laitettu 8.12.2006
Sivun alkuun

IP kirjattu

Eira
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Uusi polvi
Vastaus #1 - 28.12.2006 klo 15:32:28
Tulosta viesti  
Usko pois, parempia päiviä on tulossa. Meikäläisellä tekopolvi on nyt yhdeksän viikkoa vanha, ja alkaa olla jo aika pätevä uudessa hommassaan. Särkylääkkeiden kanssa oli minullakin yhtä sirkusta, eikä oikein kunnolla sopivaa löytynyt koko aikana. Joko vaikutus oli olematon, tai sivuvaikutukset liian hankalia. Mutta selvisin, ja niin selviät sinäkin! Kylmäpakkaus on täälläkin käytössä, ja tulee olemaan vielä pitkään. Niin että minuakin kiinnostaa, jos sellainen aina-valmis-pakkaus jostain löytyisi. Sain muuten alkumasennuksessani viisaan neuvon: älä katso eteenpäin, ettet turhaudu. Katso taaksepäin, niin näet miten olet edistynyt Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

midile
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 28.12.2006 klo 21:04:15
Tulosta viesti  
Hymiö Minulla on jo n. kolme kuukautta kun sain oikeaan polveeni tekonivelen. Nyt on ollut jo monta aika kivutonta yötä ja päivää, tosin nyt joulun aikaan olen ilmeisesti rasittanut liikaa, kun on nyt pari päivää ollut turvoksissa ja kipee. Kylmägeeli pusseja olen laittanut yöksi sänkyni viereeni kylmälaukkuun, jossa on muutama kylmäkalle, jotka pitävät pussit kylminä, näin ollen ei tarvitse kipeellä jalalla mennä yöllä hakemaan niitä vaan ovat sopivasti saatavilla tarvittaessa  Pyöritä silmiä
Ensimmäiset kolme - neljä viikkoa oli minullakin hankalia, mutta kuten jo mainitsin kovasti olen mennyt parempaaa suuntaan. Tosin kävellessä jalka tuntuu kummalliselta ei niinkään kauhean kipeältä, mutta jotenkin painavalta ja jäykältä, en tiedä onko muilla samanlaisia tuntemuksia.
Lisäksi olen huomannut, että vaikka jalka olisi aika kipeä ja jäykkä niin kun poljen jonkin aikaa kuntopyörällä se helpottaa Pusu
Kipulääkkeitä en ole juurikaan enää syönyt ainakaan kuukauteen, joskus kun olen paljon rasittanut olen silloin ottanut tarvittaessa. Enimmäkseen olen juuri noita kylmägeelipusseja käyttänyt.
Joten lohdutukseksi sinulle, että kyllä se helpottaa sinullakin varmaan kohta puolin, yritä vaan kovasti jumpata sitä polvea jotta lihakset vahvistuvat, sen myötä alkaa myös kivutkin helpottaa ainakin minulla on näin  käynyt Silmänisku
Olen ajellut autoa jo n. kuukauden päivät ja koulunpenkillä olen ollut jo pari kuukautta(olen uudelleen koulutuksessa), portaissa ylöspäin meno onnistuu jo vuoroaskelin, mutta alas tulen aina leikattu jalka edellä   Epävarma, ei oikein tunnu kivalta astua normaalisti alas tultaessa
Toivotan sinulle onnea tulevalle vuodelle ja että kipusi alkavat jo helpottaa

Sivun alkuun

IP kirjattu

sofia
Nivelklubilainen
Poissa

Vastaus #3 - 29.12.2006 klo 15:25:28
Tulosta viesti  
Suuret kiitokset kannustuksesta Hymiö
Tuota kärsivällisyyttä löytyy meikäläisestä aika vähän, enkä ehkä oikein osannut etukäteen kovin hyvin hahmottaa, mitä oikeasti leikkauksen jälkeen on tulossa. Kiitos myös hyvästä kylmälaukkuvinkistä. Viime yönä minullakin oli kylmälaukku sängyn vieressä. Olipa mukavaa, kun ei tarvinnut lähteä köpöttelemään alakertaan hakemaan uutta kylmäpussia, vaan vain kättä ojentamalla oli uusi kylmäpussi käytössä. Muutenkin on ollut vähän parempi päivä ja tänään jopa ajoin pienen matkan autoa, jotta pääsin työpaikalla käymään. Onneksi matka oli lyhyt ja liikenne vähäistä. Muuten meni melko hyvin, mutta jarrun painaminen oli vähän hankalaa. Täytyypi kuitenkin vielä odotella, ennenkuin enempää alkaa ajella. Tosiaankin, kun nyt ajattelee aikaa taaksepäin, niin onhan edistystä huimasti jo tapahtunut.
Tämä koko rumba alkoi vajaat kolme vuotta sitten, kun aloin treenata puolimaratonille. Alku meni kyllä hyvin ja olenhan harrastanut lenkkeilyä nuoresta tytöstä asti, mutta sitten tuli stoppi aivan yhtäkkiä kovien kipujen kera. Haavena on, että vielä jonain päivänä pääsisin edes lyhyelle juoksulenkille  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eira
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #4 - 30.12.2006 klo 09:25:37
Tulosta viesti  
Huh, älähän hurjastele sen auton kanssa! Vaikka enpä ollut sen kärsivällisempi itsekään, neljännellä viikolla leikkauksesta oli jo ihan pakko päästä auton rattiin. Meille kärsimättömille ihmisille tuo paikallaanolo on ihan myrkkyä. "Toiset on luotuja kulkemaan..." Mutta kontrollikäynnillä sitten ortopedi hieman rypisteli otsaansa: vaikka olinkin toipunut tosi nopeasti, olisin kuulemma päässyt vähemmällä turvotuksella ja kivulla jos olisin malttanut vähän säästellä polveani. Niin että älä riehu liikaa. Hauskaa vuodenvaihdetta joka tapauksessa, ja tervettä uutta vuotta!

Sivun alkuun

IP kirjattu

sofia
Nivelklubilainen
Poissa

Vastaus #5 - 31.12.2006 klo 16:59:57
Tulosta viesti  
Oikein Hyvää Uutta Vuotta Kaikille minunkin puolestani ja toivotaan kivuttomampia päiviä ja öitä!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

sofia
Nivelklubilainen
Poissa

Vastaus #6 - 04.01.2007 klo 17:26:07
Tulosta viesti  
Kohta tulee kuukausi täyteen leikkauksesta, eikä vieläkään voi sanoa, että kovin hyvin menisi. Kipua särkyä ja turvotusta on ollut kaiken aikaa, mutta ihan viime aikoina se on ollut jo jotenkin siedettävää jatkuvan kylmäpussiterapian avulla. Viime yönä ei sitten taas kylmäpussitkaan enää auttaneet. Polvessa oli voimakasta puristavaa kipua ja särkyä ja valvoin melkein koko yön. Polvi on myös melko jäykkä, taipuu kyllä n.90astetta, mutta aika lailla saa vääntää. Katselin telkkaria ja kävelin välillä, kun ei voinut olla paikoillaan. Jotenkin alkoi taas tuntua, että kaikki ei ole kohdallaan. Aamulla sitten soitin lääkärilleni ja hän pyysikin samantien poliklinikalle näyttämään. Otettiin röntgenit ja labrat ja jalka tutkittiin. Onneksi röntgenkuvat olivat ok eivätkä tulehdusarvotkaan ollet yhtään koholla. Polvessa on melko paljon kudosturvotusta varsinkin sisäsivulla ja se ilmeisesti aiheuttaa kipua ja jäykkyyttä. Lääkäri selitti, että toisilla on sellainen kudostyyppi, että kudos reagoi voimakkaalla arpimuodostuksella ja haavan paranemisvaiheessa se aiheuttaa kipua, joka voi jatkua pitkäänkin, mutta kuitenkin joskus lakkaa. Tällainen taipumus on erityisesti hyvin herkkäihoisilla ja auringossa palamaan taipuvaisilla (sopii hyvin minuun).
Nyt kokeilen uutta särkylääkettä (Arcoxia). Kotona otin heti yhden tabletin ja selvästi kipu alkoi häipyä Hymiö. Sitten nukuinkin samantien monta tuntia...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eira
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 04.01.2007 klo 19:38:11
Tulosta viesti  
Minullakin on vielä turvotusta ja kipua, vaikka leikkauksesta on 2,5 kk. Joku viisaampi minua täällä valaisi, että ne voi jatkua puolikin vuotta, mutta vähenee koko ajan. Olen sitten yrittänyt olla välittämättä niistä. Ja jos lääkkeistä on kipuun apua, niin hyvä vaan. Itse taisin nuukailla niissä turhaankin, niin on nyt hyvä toisia neuvoa  Silmänisku Parin viikon päästä alat olla voiton puolella!

Sivun alkuun

IP kirjattu

sofia
Nivelklubilainen
Poissa

Vastaus #8 - 11.01.2007 klo 22:37:43
Tulosta viesti  
Hei!
Tänään kävin sairaalan fysioterapeutilla polven kontrollissa. Muuten on jalka parantunut hyvin, mutta kävellessä jotenkin oudosti kiepsautan jalkaa ja polvi osoittaa liikaa "sisäänpäin". Nyt pitää sitkeästi vahvistaa jotain sisäreiden kiertäjälihasta (joka ei toimi) ja joka askeleella pitää miettiä askellusta, jotta polvi osoittaa sinne, minne pitääkin. Kuulemma helposti tuollaiset kävelyvirheet jäävät "päälle", jos ei heti opettele oikeaa tyyliä. Olen jonkin verran polkenut stepperillä ja huomasin, että siinäkin polvi kiertyy liiaksi sisäänpäin eli sitä pitää koko ajan tietoisesti "vääntää" oikeaan asentoon. Kuukausi harjoittelua ja sitten on taas uusi kontrolli fysioterapeutilla. Toivottavasti siinä ajassa olen jotain oppinut.
Muuten säryt ovat vähentyneet ja välillä on jo säryttömiäkin aikoja varsinkin päivällä. Öisin on vielä vähän hankalampaa ja kylmäpussiterapia jatkuu... Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

MMC
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #9 - 12.01.2007 klo 16:34:49
Tulosta viesti  
Moi kaikille. Pikku pyyntö!!  Silmänisku

Mielestäni olisi hyödyllistä laittaa kommentin liitteeksi päivämäärä, jolloin polvi on operoitu. Silloin jokainen pystyisi paremmin seuraamaan missä vaiheessa oma parantuminen etenee. Viesti ei ole sama - vaikka teksti onkin- jos operaatio on suoritettu 6 kk  tai 3 viikkoa sitten. Tästä olisi varmasti hyötyä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

mustikka
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Vastaus #10 - 12.01.2007 klo 17:48:06
Tulosta viesti  
MMC kirjoitti 12.01.2007 klo 16:34:49:

Mielestäni olisi hyödyllistä laittaa kommentin liitteeksi päivämäärä, jolloin polvi on operoitu.

Minä olen joskus miettinyt, että tuon MCC:n idean lisäksi voisi olla kiva jos ihmisillä olisi allekirjoituksessa jotain tietoa itsestä; esim. missä nivelrikkoa ja/tai tekoniveliä. Silloin perustiedot tulevat viestiin aina automaattisesti eikä niitä tarvitse joka kerran erikseen mainita.

Perzalle sain tuon jo lanseerattua  Hymiö ja hänellä onkin allekirjoituksena Lainaus:
Murtuman jälkeinen nivelrikko oikeassa nilkassa. Molempien polvien nivelrikko tähystetty yhteensä x5 ->konservatiivinen hoito. Oikean lonkan nivelrikko. Nyt amatillisessa kuntoutuksessa. Sairastamisvuosia 3.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellu
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #11 - 12.01.2007 klo 18:45:45
Tulosta viesti  
Hei mustikka!
Kertoisitko kuinka ko. ehdottamasi tiedot voi lisätä ?Tekniikan!
voisi olla kiva jos ihmisillä olisi allekirjoituksessa jotain tietoa itsestä; esim. missä nivelrikkoa ja/tai tekoniveliä. Silloin perustiedot tulevat viestiin aina automaattisesti eikä niitä tarvitse joka kerran erikseen mainita.

ellu
Sivun alkuun

IP kirjattu

ellu
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #12 - 12.01.2007 klo 19:11:59
Tulosta viesti  
mustikka hei!
Niin, nevotko kuinka lisätiedot allekirjoitukseen voisi lisätä?

ellu
Sivun alkuun

IP kirjattu

sofia
Nivelklubilainen
Poissa

Vastaus #13 - 12.01.2007 klo 20:39:42
Tulosta viesti  
Hei!
Ihan hyvä idea tuo allekirjoituksen lisääminen.
Se pitäisi onnistua seuraavasti: kirjaudu sisään, klikkaa profiili, klikkaa muokkaa, kirjoita salasanasi ja vahvista salasanasi, klikkaa lisäasetukset, kirjoita haluamasi teksti kohtaan allekirjoitus ja klikkaa muuta profiili. Nyt pitäisi olla allekirjoitus. Esikatselussa sitä ei näy, joten kohta näen onnistuiko lisäys  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

pipsa
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 16.01.2007 klo 20:19:12
Tulosta viesti  
Heips! Tässä uusi klubilainen Pipsa! Minulle laitettiin jouluviikolla vasempaan polveen kokoprpteesi, olin siis joulun sairaalassa. Hiukan harmi juttu, mutta aika oli tiedossa. Ikävintä oli se, että fysioterapeutit olivat joululomilla ja aktivointia jumppaan en saanut. Minulle polvinivelen laitto tuli ajankohtaiseksi kun muut pienemmät operaatiot eivät olisi mitään hyödyttäneet. Aikoinan vuonna -79 vaivasta kuin vaivasta leikattiin nivelkierukka pois, minulla terve kierukka! Tästä seurasi kuluma ja sen jälkeen tähystykset ja osteotomia. Kun pari vuotta sitten liukkaalla kaaduin, tuli polvi kypsäksi proteesin laitolle. Hämmästyin, että leikkaus oli niinkin suuri. Jälkeenpäin kivuliaskin. Polvi on tosi turvonnut ja kiristävä. Päivällä menee hyvin nyt jo, varsinkin kun liikkuu mutta yöllä ei saa nukuttua ollenkaan. särkylääkkeet eivät auta tai eivät muuten sovi! Eli samaa kuin Sinullakin. Jääpussit ovat hyvä juttu! Kuinkahan kauan yökipua mahtaakaan kestää! Täälläpaikkakunnallani ei saa automattisesti fysikaalista vaan oman treenin pitää  riittää. Kontrolli toki minullakin on ensi viikon perjantaina. Kirjoitellaan taasen! Kieli

Sivun alkuun

IP kirjattu

sofia
Nivelklubilainen
Poissa

Vastaus #15 - 16.01.2007 klo 21:34:23
Tulosta viesti  
Hei Pipsa ja muut!
Minulla on nyt viisi ja puoli viikkoa leikkauksesta. Kyselit noista yösäryistä. Toisilla ei ole ollenkaan särkyä ja toisilla taas korkojen kanssa. Kuukauden verran minulla oli melkoisen kovia yösärkyjä, mutta pikkuhiljaa ne ovat nyt vähentyneet. Särkyä on edelleen ja se herättää monta kertaa yössä, mutta se särky ei enää ole niin sietämätöntä kuin alkuvaiheessa. Jotenkin kuitenkin vieläkin tuo nukkuminen on vaikeaa ja asentoa pitää vaihtaa vähän väliä. Kuitenkin voi sanoa, että on jo huomattavasti helpompaa. Päivät menevät aika mukavasti, mutta jos on useamman tunnin liikkellä, polvi herkästi turpoilee ja sen vuoksi jäykistyy. Pitää kyllä voimien mukaan liikkua, mutta aina välillä lepuuttaa jalkaa kohoasennossa ja jääpussilla. Jalka vahvistuu pikkuhiljaa päivä päivältä ja pystyin jo kiipeämään portaatkin vuoroaskelin ilman tukea Virnistys. Kävelykin on jo huomattavasti vakaampaa kuin alussa enkä enää tarvitse keppejä.
Ensimmäiset neljä viikkoa meni kovien särkyjen kanssa taistellessa enkä juurikaan jaksanut enkä pystynyt jumppaamaan ym., mutta sen jälkeen olen jo pystynyt aloittamaan kuntoutuksen.
Monta kertaa on tullut mieleen  tuo Eiran ohje aiemmin tässä ketjussa:
Älä katso eteenpäin, ettet turhaudu, katso taaksepäin, niin näet miten olet edistynyt.
Näin se juuri menee. Aina kun ajattelen viikon taaksepäin, niin huomaan, että olen taas huomattavasti edistynyt toipumisessa. Kuitenkin se ottaa oman aikansa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

pipsa
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 17.01.2007 klo 10:14:44
Tulosta viesti  
Heippa Sofia ja kumppanit!

Kirjoittelin eilen ensimmäistä kertaa tälle palstalle ja koen tämän foorumin tosi tärkeäksi! Eilen valittelin, että en saa nukutuksi yöllä kun asetan polveni paikalleen nukkumista varten. Nyt täytyy sanoa, että viime yö meni paremmin. Otin illalla Panacodeja 1 1/2 tablettia. Päätin kyllä sairaalasta päästyäni, että jätän ne kotona käyttämättä haittavaikutusten takia. (ummetus, pikkusekavuus ja suun kuivuminen) Nyt kuitenkin eilen illalla otin ja nukuin klo 12.00:sta puoli neljään. Ajattelin, että voisin ruveta ottamaan niitä ainoastaan yöksi, sillä jos uniaikaa kertyy voin päivälläkin paremmin.

Toisaalta on hienoa olla toipilaana. Olen lukenut paljon kirjoja ja lehtiä. Olen ajanut autolla jo parin viikon päästä leikkauksesta. Muuten kokisin olevani motissa. Tottakai ajomatkani suuntautuvat vain noin 2 - 4 km:n päähän, koska sitähän suositellaan, että kun kepittä pystyy kulkemaan vasta sitten auton rattiin. Asun pikkukaupungissa Pirkanmaalla ja täällä ei ole tapana käyttää bussia kulkuvälineenä vaikka paikallisliikenne toimiikin päiväsaikaan hyvin. Kirjastoon on kodistani matkaa 4 km ja kauppaan 1,5 km. Minulla on kyllä mies ja poika koulussa, mutta en halua tukeutua liiaksi muihin vaan itse pitää pärjätä. Tosiaan tästä annetiin suoralta kädeltä sairauslomaa 3 kk, kai siinä ajassa pitäisi toipua jonkinlaiseen työkykyyn!

Olisi kiva tietää minkä vuoksi teidän itse kunkin polvi on mennyt siihen kuntoon, että piti leikata? Onko ollut jokin tapaturma, vai mikä? minullahan se oli väärä diagnoosi aikoinaan ja siitä kieurukan poistosta alkanut rappeutuminen.Tietysti jokin ensimmäisen viankin aiheutti, minulla polvi jotenkin vinksahti aikoinaan tanssikursseilla. Rtg-kuva näytti kierukan repeytymän, mutta kuva osoittautui vääräksi!

Kiitos taas tulevista viesteistänne tälle foorumille. T. Pipsa Pusu

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellu
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Uusi polvi/Sairaalassa oloaika
Vastaus #17 - 17.01.2007 klo 18:26:28
Tulosta viesti  
Hei!
Kiinnostaisi tietää miten pitkään polven/lonkan tekoniveloperaatiosta olit sairaalassa?
*Yksit/kunnallinen
*Yksinasuja/perhe

*Tästä joku voisi tehdä muuten kyselykaavakkeen! Ken taitaa? Silmänisku

ellu
Sivun alkuun

IP kirjattu

sofia
Nivelklubilainen
Poissa

Vastaus #18 - 18.01.2007 klo 15:57:38
Tulosta viesti  
Pipsa kyseli: Olisi kiva tietää minkä vuoksi teidän itse kunkin polvi on mennyt siihen kuntoon, että piti leikata?

Niin, sen kun tietäisi Epävarma
En ole ylipainoinen ja olen koko ikäni harrastanut liikuntaa. Sen verran nuorikin olen vielä, että ei pitäisi olla tällaisia ongelmia nivelissä. Jo monta monta vuotta sitten polvessa tuntui jotain vihlaisuja liikunnassa, mutta ne eivät paljoa haitanneet. Tiesin kuitenkin, että jotain vikaa varmaan polvessa on, mutta arvelin sen korjautuvan pienellä leikkauksella sitten joskus. Kun sitten polvi alkoi tosissaan oireilla kaksi ja puoli vuotta sitten, oli minulle aika suuri järkytys kuulla, että syy oli nivelrikko. Mitään muuta vikaa ei löytynyt, kierukka ehjä ja nivelsiteet kaikki ok. Silloin nivelrikko oli vielä alkavaa, mutta se eteni aika huimaa vauhtia, tähystettiinkin pari kertaa ja nyt on sitten tekonivel. Mitään erityistä syytä tähän en ole keksinyt. Tosin olen melko monta kertaa kaatunut niin, että molemmat polvet ovat olleet verillä. Myös lapsena usein kolhin polviani. Kovasti toivon, että tämä jää ainoaksi tekoniveleksi ainakin seuraavat parikymmentä vuotta. Hienoa kuitenkin, että tällaisia korjauksia pystytään tekemään. Muuten sitä klenkkaisi lopun ikää.

Sivun alkuun

IP kirjattu

irde
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #19 - 21.01.2007 klo 11:03:27
Tulosta viesti  
Hei vaan!

Itsellä on nyt laitettu tekonivel molempiin polviin, olen 47 v. Minulle tuli nivelreuma v. 2001 ja se alkoi epätyypillisesti polvista. Siitäpä se sitten niitten tuhoutuminen alkoi. Työkyvyttömäksi silloiseen ammattiini tulin pari kuukautta diagnoosista. Parisen vuotta sitten todettiin reuman kaveriksi polvien nivelrikko. Ja ettei vielä tämä olisi täydellinen yhdistelmä polvien menettämiseksi, ylipainoa kertyi vuosien mittaan todella paljon. Vielä lisäksi nuoruuden lasketteluharrastus ja maatalouslomittajan työ ovat varmaan kaikki osaltaan olleet vaikuttamassa polvien menetykseen. Nyt sitten opetellaan elämää uusiksi, tänä vuonna pitäisi valmistua uudelleenkoulutuksesta ja hakea töitä. Kun en vieläkään millään usko, että olisin työkyvytön. Eli kovaa kuntoutusta on jo ollut ja tulee seuraavat puoli vuotta olemaan, sen jälkeen ylläpidolla Virnistys. Vai miten se hienosti sanottaisi.

Keinonivel: oikea polvi 31.7.2006 ja vasen polvi 8.1.2007
Sivun alkuun

IP kirjattu

sofia
Nivelklubilainen
Poissa

Vastaus #20 - 13.02.2007 klo 21:48:38
Tulosta viesti  
Heips taas!
Nyt on mennyt runsaat kaksi kuukautta polvileikkauksesta. Kävin jälkitarkastuksessa ja polvi on kyllä ihan hyvin parantunut, mutta vähän keskimääräistä hitaammassa aikataulussa. Röntgenkuva kuitenkin näytti hyvältä ja jumpparikin totesi, että kaikki on ok. Harjoitusta vaan, että vielä lihakset vahvistuvat lisää.
Vielä polvessa on kuitenkin melko paljon turvotusta ja särkyä varsinkin öisin ja vieläkin tarvitsen kylmäpusseja, jotta saan nukuttua. Liikkuminen sujuu jo aika hyvin, mutta aika nopeasti jalka väsyy ja tulee "tönkön" tuntuiseksi, joten mitään kovin pitkiä reissuja jalka ei jaksa ilman lepuutusta. Ajattelin yrittää maaliskuun alusta mennä osapäivätyöhön, kun nyt sellainenkin tuli mahdolliseksi tämän vuoden alusta. Eli KELA maksaa puolet päivärahasta ja työnantaja maksaa puolet palkasta. Sairaslomaani jatkettiin huhtikuun loppuun, joten siihen saakka voi olla osapäivätyössä. Työni ei ole mitenkään erityisesti jalkoja rasittavaa, joten toivon pärjääväni. Ja jos työnteko tuntuu liian raskaalta, voi palata takaisin sairaslomalle.

Sivun alkuun

IP kirjattu