Normaali aihe Lisäävätkö katkaravut vai kinkku nivelipuja (Luettu 15 135 kertaa)
Tampereen Mikko
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Lisäävätkö katkaravut vai kinkku nivelipuja
25.12.2006 klo 22:33:29
Tulosta viesti  
Minulla on todettu nivelrikkoa varpaissa ja rintalastassa. Rintalastassa se on kivulias. Huomasin nyt jouluruokailun yhteydessä, kuten myös viime jouluna, että rintakipu paheni merkittävästi. Voisiko sen johtua katkaravuista, mädistä, kinkuista, laatikoista tms. Onko kellään kokemuksia ruoan ja nivekipujen yhteydestä?

Tampereen Mikko

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tampere
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Sijainti: Tampere
Re: Lisäävätkö katkaravut vai kinkku nivelipuja
Vastaus #1 - 26.12.2006 klo 00:08:51
Tulosta viesti  
Kokemukseni mukaan kinkku ja katkaravut lisäävät nivelvaivoja.
Kohta on tämän joulun kinkut syöty, joten se siitä.  Sitten voidaan taas siirtyä ruisleipään ja salaattiin, joiden vaikutus on pelkänstään myönteinen

Kirsti

Kirsti
Sivun alkuun

IP kirjattu

tiuku
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 31.03.2007 klo 00:02:45
Tulosta viesti  
Kyllä taitaa olla reuman sukulainen nivelrikko ja voi moittia kinkkua.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Helsinki
Vastaus #3 - 31.03.2007 klo 16:57:56
Tulosta viesti  
On tää ihan selvästi reuman sukua. Mulla on molemmat polvet jonkin aikaa taas olleet tönkät ja sellaiset pikkusärkyiset. Eikä nivelrikkoa ole edes todettu kuin toisessa. Isommassa säryssä sitä ottaa sitten kunnon troppia, mutta väsyy tähän pikkusärkyynkin. Angoravillaiset polvilämmikkeet helpottavat oloa ainakin minulla ja ovatkin parhaillaan jaloissani. Mm. Medima-merkkisiä lämmikkeitä saa ostaa ainakin Instrumentariumista. Maksavat jonkin verran, mutta sanoisin, että kannattaa.  Minä en ole huomannut mitään yhteyttä eri ruokalajeihin mutta se saattaa tietysti olla yksilöllistä. Sen sijaan ilmat kyllä vaikuttavat. Eli jos on vähänkin raaempaa, tuulista, kylmää ja kosteaa niin heti alkaa tuntua.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Titu
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #4 - 31.03.2007 klo 17:23:40
Tulosta viesti  
Hei!

Sama täällä kuin Ruskalla: en ole ruokien huomannut aiheuttavan oireiden pahentumista, mutta kylmä, sade lisäävät kipuja. Minulla on myös reuma, mutta en ole erilaisten ruokavaioiden huomannut parantavan tai huonontava oloani. Kai sekin on tosiaan niin yksilöllistä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 02.04.2007 klo 17:24:39
Tulosta viesti  
Kuule Titu, kertoisitko millaisia oireita reumasi antaa? Minun reseptilääkkeeseeni on jostain ilmestynyt teksti että "nivelreuman ja nivelreumakivun hoitoon". Kuitenkaan kukaan alati vaihtuvista terveyskeskuslääkäreistä ei ole minulle tätä diagnoosia kertonut. Olenkin ihmetellyt asiaa, kun minuun parhaiten tehoava lääke, Felden, on nimenomaan vanha reumalääke. Joka tapauksessa minun kohdallani lienee kuitenkin kyse lievästä tapauksesta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Titu
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 03.04.2007 klo 11:12:38
Tulosta viesti  
Hei Ruska!

Nivelissä turvotusta kipuineen ja sitten on se aamujäykkyys, joka häviää minulla paljon hitaammin kuin nivelrikossa. Reumalääkäri sanoikin, että reuman aiheuttama jäykkyys kestää pitempään kuin nivelrikon. Sitten akuutissa vaiheessa on senkka ollut korkea ja hemppari alhainen. Nämä sitten paranevat, kun ärhäkkä vaihe häviää. Miten on muilla reumaatikoilla?

Minulla on ollut Felden-geeliä ja on jonkin verran tuonut helpostusta polviin ja rystysiin kuin myös kyynärpäihin. Mulla ollut lääkityksenä niitä reumaan käytettäviä kullasta lähtien, kunnes käyttö tuonut niin paljon muita ongelmia, että lopetettu. Feldeniä tablettimuodossa en ole koskaan saanut.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 03.04.2007 klo 19:57:07
Tulosta viesti  
Kiitos Titu! Ei mulla kuvauksestasi päätellen sittenkään ole reumaa. Jäykkyyttä esiintyy vähänkin pitemmän istumisen jälkeen  aina liikkeellelähdettäessä, mutta se häviää sitten kun pääsee alkuun. Välillä polvet on vain ihan tönkkänä pienen säryn kera koko ajan ja olo alikuntoinen. Sitä esiintyy kuitenkin vain ajoittain. Eli diagnoosi on nivelrikko tai jotain nivelrikon ja reuman väliltä. Sitä vanhaa Feldeniä ei kait enää suosita jatkuvaan käyttöön sivuvaikutuksien takia. Varsinkin kun nykyisin markkinoilla  on niin paljon valinnanvaraa. Minun ei onneksi tarvitse sitä käyttää kuin vain silloin tällöin, joten se sopii minulle mainiosti.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ritva
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Turku
Vastaus #8 - 03.04.2007 klo 21:05:18
Tulosta viesti  
Hei Ruska!
Oletko ajatellut, että kyseessä voisi olla fibromyalgialla höystetty nivelrikko kuten mulla???
Jos vielä nivelsiteet "retkuvat" syystä tai toisesta, mulla on perinnöllinen taipumus, niin väärät nivelasennot ovat mahdollisia ja, jos on fibrotaipumus, kipuöireyhtymä osaa olla aika piinallinen! Epävarma
Miksikä tuo summa summarum sitten luokitellaan, kun väärä nivelasento aiheuttaa kulumaa ja särkee kroonistuen hermosäryksi????
Kenpä sen mulle kertoisi?
Kuvauksesi tuntui äärettömän tutulta!
Jos tuollaisen tulehdustilanteen syntyyn vaikuttavat vielä veren uraattiarvot eli kihtiarvot, niin, miten sen jalkeen hoitelet ja lääkitset tilanteen  oireettomaksi Epävarma Epävarma?
Elämä on..., mutta tsempataan! Aurinkoista kevättä ainakin mielialoihin, satoi tai paistoi! Tsempataan!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruska
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #9 - 04.04.2007 klo 16:15:27
Tulosta viesti  
Kiitos nyt, että olette kiinnostuneita minustakin. Multa jäi aikaisemmin mainitsematta, että sitten välillä on polvessa vielä niin infernaalisia kipuja että tavallisilla särkylääkkeillä saa heittää vesilintua ja siihen sitten nappaankin Feldeniä. Luulisin, että ne ovat juuri jotain nivelreumakipujen tyyppisiä. Fibroa en kuitenkaan usko itselläni olevan. Kaiken kaikkiaan tämä on kyllä kummallinen oireiden juhlasekoitus, josta erkkikään ei ota selvää.  Ja niin se tuntuu sinullakin Ritva olevan. Mutta eleltävä tämän kanssa vain on, niin että pärjäillään. Ja onneksi mulla ainakin tilanne vaihtelee.

Sivun alkuun

IP kirjattu