Normaali aihe miten tutkitaan nivelrikko, että olisi mahd.eläkke (Luettu 14 260 kertaa)
martta14
Ex-jäsen

miten tutkitaan nivelrikko, että olisi mahd.eläkke
20.08.2006 klo 23:25:02
Tulosta viesti  

Olen vakavissani ihmetellyt työterv.lääkäriä, joka pistää kortisoonia jokapaikkaan. Auttaa se joskus. Nyt on akullesjänne polven jälkeen taas aivan sökönä,Olen työssä puolikkaalla (osasairaseläke) jonka sain korvieni kuulonalenemasta.Nyt on alkanut uusilla pitkillä käytävillä jalat ja lonkka niin kauheesti särkeä plus akilles, että nilkutan sisulla iltatyössä. Nappaan "pulveria" ja jatkan taas. Olkapäät on leikattu ja polvet...en pysty enää samaan tahtiin kuin muut.

Kävit ylimmän johdon luona ja luulin saavani jotain vinkkiä miten tulisi työpaikka vastaan minua. Kylmä vastaus oli, että " jos ei työtään jaksa tehdä niin siitä vaan eläkkeelle". Muuta apua ei heru.

Nyt olen kuin seinäkello ja mietin mitä ja minne pitäisi ottaa yhteyttä, että saisin kerrankin kuvat kaikesta vaivastani ja ehkä sitten sen eläkkeen.

Nyt rakkaat ystävät Martta-tyttö odottaa kommentteja. Kiitos.

Sivun alkuun

IP kirjattu

martta14
Ex-jäsen

Re: miten tutkitaan nivelrikko, että olisi mahd.el
Vastaus #1 - 21.08.2006 klo 10:21:10
Tulosta viesti  
Kiitos kommentista ja neuvoista. Olen säätiön omistamassa koulussa työssä, joka on sisäoppilaitos.
Tuntuu vaan, että tämä nuori reksi ei vielä tiedä meistä ikääntyvistä kovinkaan paljoa. Entinen on samanlainen "krämppä" kuin minäkin.Hän tuli vastaan ja järjesti viimeiset 3 v. työ-oloni siedettäviksi, mutta nyt uuden ja nuoren tultua ei meitä vanhoja enää tarvita.(olettamus)Eikä tulla vastaan asioissa...

Olen miettinyt mennä työt.lekurille ensin ja Kelan kanssakin puhua, tosin eilen jo kyselin Varmalta asioita.
Meidän talossa olisi vaikka kuinka paljon sellaista työtä mitä voisin tehdä ne puolikkaat jos olisi halua antaa.
No meneee kai liikaa sivuun kirjoitus , mutta kiitos neuvoista ja tsemppiä myös sinulle. Martta

Sivun alkuun

IP kirjattu

kesätär
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #2 - 21.08.2006 klo 10:51:41
Tulosta viesti  
Heippa!

Eläkkeen saamisessa on myös otettava huomioon, että kuinka paljon on ollut sairaslomilla. Jos ei niitä ole, niin sekin haittaa hakemisessa. Sairaana minäkin töitä paiskin ja kummemmin ei siitä kiitosta annettu. Jos tuntuu itsestä, ettei millään jaksa tai voi työtä tehdä, niin pyytää lääkäriltä sairasloma mikä on toistaiseksi voimassa.
Monesti nuoret innokkaat esimiehet haluavat päästä ahkerista vanhemmistä työtekijöistä eroon ja siirtävät sellaisiin tehtäviin, ettei varmaan pysty sitä tekemään. Se on jo puoleksi kuin antais "potkut."
Kolme vuotta kesti minun eläkehekemukseni kierroksella, kunnes sain työkyvöttömyyseläkkeen ja sekin tuli sitten takautuvasti. Kolmen erikoislääkärin lausunnolla: ortopedi, neurokirurgi ja psygiatri sekä monella omilla lausunnoilla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

kesätär
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 21.08.2006 klo 13:44:23
Tulosta viesti  
Hei!
Lisäystä viestiini.

Alussa minäkin sain lääkärintodistukset määräaikaisina, mutta, kun huomattiin ettei minusta ole työelämään takaisin menijäksi. Vuoden kävin työnvälitystoimistossa psykologin luona keskustelemassa uudelleen koulutuksesta, mutta ei löytynyt työtä ja siitäkin luovuttiin. Siinä vaiheessa tuli itkutkin. Pakkohan se oli hyväksyä, että joutuu eläkkeelle ennen aikojaan.

Lääkärin B-lausunnossa on kohta loppupuolella: Todistus on voimassa hoidon osalta.
rasti ruutuun: määräaikaisesti_______________saakka.
                   toistaiseksi       _______________

Sivun alkuun

IP kirjattu

tuula p
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #4 - 22.08.2006 klo 08:48:43
Tulosta viesti  
Hei!
Itselläni sairausloma jatkuu lokakuun loppuun saakka, elikkäs syyskuun alusta kuntoutustukianomus vetämään. Kävi eilen työterveyslääkärilläni, koska ensimmäinen kontrolli aika nivelleikkauksen jälkeen muutettiin syyskuun loppupuolelle.
Itse olin varma, että palailen syyskuussa töihin, mutta toisin kävi. Jalkani on niin jäykkä, ettei se ole mahdollista  vielä tässä vaiheessa.Kuten lääkärini sanoi, ole itsellesi armollisempi ja anna aikaa kuntoutumiselle. Töihin palaat varmasti vielä joskus, mutta nivelen on saatava rauhassa kuntoutua.
Kun on ollut lähes 1,5 vuotta sairauslomilla näinä kahtena viime vuotena, on tosiasia ettei enää tahdo
riittää kärsivällisyyttä.
Siis eikun työkkäriin ilmoittautumaan ensikuun alusta ja odottelemaan kuntoutustukipäätöstä.
Tuosta osatyökyvyttömyys eläkkeestä  haluaisin kommentteja. Kuulumisiin

tuula p
Sivun alkuun
IP kirjattu

tuula p
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 27.08.2006 klo 18:49:53
Tulosta viesti  
Tarkoitin työkkäriin ilmoittautumisella sitä, että kun sairauspv.raha oikeus on loppunut on ilmoittauduttuva työnhakijaksi. Samanaikaisesti käynnistyy kuntoutustuen hakeminen.Tänä aikana ammattiliittosi voi maksaa ansiosidonnaistapv.rahaa siihen saakka , kunnes saat eläkepäätöksen.Minulla on työkaverille sama tilanne (pudonnut späivärahalta kesäkuussa).
Tällaiset ohjeet sain itse kelalta.
Sairauslomani jatkuu tällä hetkellä ainakin lokakuun lopulle.Siksipä olen kiinnostunut osa aika työkyvyttömyys eläkkeestä siinä vaiheessa, jahka palailen työhön.  ....Siis helpottamaan palailua työelämään.

tuula p
Sivun alkuun
IP kirjattu

mustikka
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Vastaus #6 - 27.08.2006 klo 20:20:30
Tulosta viesti  
Lainaus:
Tarkoitin työkkäriin ilmoittautumisella sitä, että kun sairauspv.raha oikeus on loppunut on ilmoittauduttuva työnhakijaksi. Samanaikaisesti käynnistyy kuntoutustuen hakeminen.Tänä aikana ammattiliittosi voi maksaa ansiosidonnaistapv.rahaa siihen saakka , kunnes saat eläkepäätöksen.

Juuri näin kävi myös Perzalle. Osittain siinä oli kyllä kyseessä kelan moka; olivat laskeneet sairauspäivärahapäivät jotenkin väärin ja siksi kuntoutustukihakemusta ei ehditty laittaa ajoissa. Mutta siis ammattiliitto maksoi odotteluajalta työttömyyskorvauksen ja sai sitten takautuvasti maksetut kuntoutustuet.

Sivun alkuun

IP kirjattu

hannaliina
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 28.10.2006 klo 21:59:20
Tulosta viesti  
Hei!
En tiedä onko tämä ainoa oikea tapa, mutta kerron oman eläke juttuni, jos siitä saat vinkkiä.
Olin ns. puolikkaana hoitotyössä vuoden ennen  keinonivel leikkausta ja sen  jälkeen, sain jo 3 kk. n tarkastuksen jälkeen ortopediltä B-todistuksen 3 kk. lisää sairista ja teksti ei mahdollisesti pysty entiseen työhön. Koska huoli toimeentulosta painoi mieltä, eikä toipuminen
edistynyt olisin halunnut työterveyslääkäriltä B- tod. eläkehakemusta varten, sain puh. ajan, hän ei halunnut nähdä minua ( todetakseen missä kunnossa polvi oli ) vaan kirjoitti B -tod. ei katso pystyvänsä työhön. Onneksi minulla oli hyvä käsitys kunnallisen eläke yhtiön henkilökunnasta ja järkeä soittaa sinne. Vastaus älä missään tapauksessa tuo sellaista todistusta vaan hanki mahdollisemman tarkka  B-tod. ja tee hakemus viimeisen kautta huolella. Tein työtä käskettyä ja onnekseni minulla oli terveyskeskuslääkäri Espoon paras, hän todella tutki polveni, liikerajoitukseni, tasapainoni ym. ja kirjoitti B- todistuksen.
Itse kirjoitin liitteen kaikista aikaisemmista toimenpiteistä, kipulääke kierteestä ja työn kuvasta, siitä miksi en siihen pysty. Kukaan ei ollut kertonut minulle, että eläkkeelle voi siirtyä vasta, kun  300 sl. päivää on käytetty ja eläke päätös tulee vaasta vähän ennen sitä. Onneksi eläkevak. yhtiöstä soitettiin minulle ja kerrottiin päätöksen olevan mynteinen ja eläke alkaa syyskuun 1pv.  Muuten olisin viettänyt tosi kurjan kesän miettien kuinka tässä käy. Ainoa kompastus oli sitten kela vaikka eläkeyhtiölle kelpasi terv.keskuslääkärin todistus, heille olisi pitänyt olla erikoislääkärin tod. siihen tarvittiin vielä lääkärini puhelu kelan lääkärille, että sain kahdesta kuukaudesta myös päivärahan kelasta.
Olen tosi tyytyväinen lopputulokseen ja neuvoni Sinulle onkin B-todistus jossa työkyvyn arvionti ja lupa eläkeyhtiöön hankkia kaikki sinua  koskevat  paperit.
Onnea eläkkeen hakemiseen ja vuoden sairaslomaan ennen sitä.
toivoo Hannaliina

15.9.2005 laitettu molempiin polviin keinonivelet
Sivun alkuun

IP kirjattu