Normaali aihe Millainen olo fysioterapian jälkeen? (Luettu 19 619 kertaa)
minnis
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Millainen olo fysioterapian jälkeen?
27.06.2006 klo 18:44:19
Tulosta viesti  
Hei!

Kyselen millaiselta teidän olonne tuntuu fysioterapiassa käynnin jälkeen? Minulla on tavallisesti paljon parempi olo aina hoidon jälkeen ja kävely on huomattavasti helpompaa (nivelrikko polvissa), mutta viime aikoina on käynyt päinvastoin. Hyvä kun eteenpäin pääsen keppinikään kanssa, koska vasen polveni ärtyy tosi pahaksi ja sattuu pitkään hoidon jälkeen. Onkohan tuo normaalia? Hoidossa ei mitään ole muutettu mielestäni. Mitenkäs te?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Bella-Malla
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Paistaa se päivä risukasaankin
!!!!

Sijainti: Nummi
Re: Millainen olo fysioterapian jälkeen?
Vastaus #1 - 29.06.2006 klo 21:10:09
Tulosta viesti  
Hei !
Täällä yksi pelkuri, joka ei ole uskaltautunut fysioterapiaan, vaikka mieli on tehnyt, meillä kun on tosi symppis terapeuttikin. Ei kyllä ole yksikään lääkäri edes ehdottanut sitä, aina vaan lisää lääkkeitä ja tällä hetkellä tilanne on niin paha , että mahassani joku vuotaa verta ja odotan pääsyä mahan tähystykseen. Tulehduskipulääkkeet on nyt ehdottomasti kielletty eli oli siirryttävä opiaatteihin. Ei tunnu mukavalta sekään.
En siis ikävä kyllä osaa vastata kysymykseesi, mutta minäkin mielelläni haluaisin tietää minkälaisia kokemuksia porukalla on.
Hyvää kesää kaikille toivottaa Bella-Malla

Marja Hietala
Sivun alkuun

IP kirjattu

ritva
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Turku
Vastaus #2 - 29.06.2006 klo 21:40:19
Tulosta viesti  
No, heippa taas!
Tulin taas "linjoille" venereissun jälkeen. Terveisiä vaan ihanista suvimaisemista saaristossa!
Siitä fysioterapiasta sen verran on kokemuksia, että kuten Minnis sanoi, voi käsittelystä olla todellakin päinvastainenkin tulos. Pohdin tuota joskus itsekin, kun olen kipuillut polvistani etenkin tavanomaisen hieronnan jälkeen. Olen arvellut, että kyseessä on tilanne sellainen, että nivelessä on silloin ainakin piilevänä tulehdustila, joka saa hieromisesta vauhtia. Tulehtunutta kohtaahan ei pidä hieroa.
Kylmä on siihen auttanut rauhoittelemaan tilannetta.
Esimerkiksi virukset voivat piillä noissa "maitohapoille" jääneissä nivelvieruksissa ja aiheuttaa ärtsyn tilanteen. Minusta olisi erittäin tärkeätä saada jollakin hauteella tai muulla  nuo kuona-ainekasaumat hellästi liikkeelle ennen kuin seuraavan kerran menee käsittelyyn, jos kipuja on tullut. Ainakin pitäisi jättää varovaisemman käsittelyn, venyttelyn tms. varaan kipeytyvä kohta.
Nämä ovat vain minun henk.koht. kokemuksiani ja ajatelmiani asiasta.
On muuten aika mielenkiintoista lukea tuosta valkosipulin vaikutuksesta viruksiin.(Yle24 Keskustelut "Fibromyalgia lähti" Nimim. "Maitohappo"). Ei välttämättä huuhaata!
No, tutkitaan ja testaillaan...
Kivoja kesähetkiä teille kaikille klubilaisille!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Leeni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 08.09.2006 klo 12:51:08
Tulosta viesti  
Hei,
Tämä aihehan on  jo kesäkuussa otettu esille, mutta minulle se nyt on sen verran tuore, etten voi olla  vielä vastaamatta. Olin nimittäin 11 päivää sitten fysioterapeutilla ja sain sellaisen käsittelyn, ettei siinä kipeytynyt polvi (rustovamma polvilumpiossa ja muitten rustopintojen kulumaa) ole vieläkään asettunut. Asettuuko ollenkaan?!
Kannattaa tosiaan miettiä tarkkaan, meneekö fysioterapeutille... Kylmähoito on tähän saakka aina auttanut kipuihin, mutta nyt ei siitäkään ole apua. Ei tunnu oikealta, että fysioterapian jälkeen joutuu lisäämään kipulääkkeiden käyttöä, vai mitä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hellu
Senioriklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #4 - 10.09.2006 klo 14:05:21
Tulosta viesti  
Ettei vaan olisi liian kovasti yritetty kuntouttaa? Itsellä kun aikoinaan rusto takasin paikoilleen laitettiin ja muutenkin siloteltiin, niin fysioterapeutti aloitti aika hellästi kuntoutuksen ja aina sitten seuraavilla kerroilla lisättiin ohjeita ja määriä. Kipuahan ei saisi hirvittävästi esiintyä! Tottakai väkiselläkin jonkin verran kipua tuntuu. Ei mulla ainakaan tarvinnut lääkemäärää nostaa fysioterapeutin jäljiltä. Kannattaa hälle mainita asiasta!!! Onnea jatkoon!!  Hymiö.

-Hellu-
Sivun alkuun

IP kirjattu

Leeni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 11.09.2006 klo 16:10:10
Tulosta viesti  
Hei,
Kyllä se oli liian rankkaa kuntoutusta! Menen ylihuomenna ortopediltä kysymään, miten tästä eteenpäin.

Pitäiskö aloittaa uusi aihe vai jatketaanko tätä fysioterapia-linjaa, kun minua kiinnostaisi tietää, minkälaisia kokemuksia teillä on TENS-laitteen käytöstä. Itselläni on sellainen kokeiltavana, mutta en pääse oikein perille sen vaikutusmahdollisuuksista. Jos sitä käyttää hiukankin kovemmalla, käsitelty polvi kihelmöi vielä jälkeenkinpäin eikä se tunnu hyvältä. Jos taas käyttää pienemmällä, se ei tunnu paljon miltään. Eli onko siitä ylipäänsä mitään hyötyä?

Leeni

Sivun alkuun

IP kirjattu

ritva
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 13.09.2006 klo 22:10:57
Tulosta viesti  
Heippa klubilaiset!
No, tuota fysioterapiaa olen minäkin nyt loppukesästä saanut monenlaista ja olen tullut huomaamaan, että jotkut terapiamuodot saavat kipuilut jopa kasvamaan ja jotkut auttavat joksikin aikaa. Parasta olisi saada sellaista auttavaa hoitoa, että sitä voisi jotenkin itsekin tarvitessaan käyttää.
Tens-laite mullakin on, joskus vuosia sitten sen sain ja mulle siitä on apua ollut selän ja lonkan kipuihin, mutta harmikseni, en ole saanut siitä apua jalkateräkipuihini. Koskaan sitä ei pidä käyttää urheilumielessäkään liian vahvana.
Niihin jalkakipuihin auttoi laser- , lymfa- ja manuaaliterapia sekä vuoroin kuuma ja kylmäkäsittelyt.
Sellaiseen käsittelyyn en menisi uudestaan, josta tulen pitkäksi aikaa huonompaan kuntoon. Ei kaikki hyvä auta aina kaikkia samalla tavoin.
Itsekin voi aika paljon esim venytellä ja lymfatakin raajojaan. Siitä vaan pitäisi tulla huomaamaton tapa.
Toivon, että taas syksyn mittaan keksimme kaikenlaisia "taikoja" vaivoihimme avuksi.
Pidetään pää virkeänä aivoilemaan!
Kivoja syyspäiviä kaikille,

Sivun alkuun

IP kirjattu

Aranella
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 18.09.2006 klo 00:42:01
Tulosta viesti  
Tervehdys!

Fysioterapiassa käynnin jälkeiseen kivuliaisuuteen voi olla useitakin syitä.
Esim. jos olet käynyt pitkään samalla terapeutilla voi ongelmana olla juuri se, ettei hoidossa OLE muutettu mitään; nivelrikkohan on kuitenkin etenevä sairaus, jota yritetään hoitaa kivuttomammaksi ja ylläpitää olemassa olevaa nivelen liikkuvuutta juuri fysioterapian keinoin. Eli välttämättä se hoitomuoto, mikä tehosi vaikka vuosi sitten ei välttämättä olekaan nivelen sen hetkiseen tilanteeseen nähden enää se paras hoitomuoto. Silloin kannattaa keskustella terapeutin kanssa asiasta ja ellei 5x tunnu minkäänlaista helpotusta tuovan, suosittelisin hoidon keskeytystä.

Itselläni on jonkin asteinen nivelrikko mol. polvinivelissä. Ensimmäiset oireet tulivat jo 25-v. raskauden jälkeen. Suvussa on taipumus sekä suurten että pienten nivelten nivelrikkoon.
4-kymppisenä alkoivat polvisäryt kuin salama kirkkaalta taivaalta eräänä yönä. Ihmettelin vain mikä outo tunne on polvissa kun ei unikaan päässyt tulemaan ja tajusin että niitähän SÄRKEE!
Hyväksi tai pahaksi onneksi satun olemaan kuntoutusalan ammatin edustaja ja tiesin mitä on odotettavissa.

Seuraavana päivänä ostin kevyet polvituet, aloin pyöräillä päivittäin(reisilihakset vahvistuvat, polvinivel saa voitelevaa liikettä ilman kuormitusta eli säilyttää vielä olemassa olevaa rustokudosta), kävelin lenkillä ainoastaan kävelysauvojen kanssa (polvien kuormitus väheni) ja ennen kaikkea; pudotin 15 kg:n ylipainon normaalilukemiin. Ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa, koska ammattini puolesta tiesi mitä tuleman pitää! Ja ainoa vaihtoehto oli tehdä kaikki se minkä tiesin olevan hyödyksi.

Niin;aloitin myös reisilihaksia vahvistavan staattisen harjoittelun, jossa siis itse kipeässä nivelessä ei tapahdu kipeää niveltä "ärsyttävää" liikettä, vaan ainoastaan lihakset supistuvat. Näitä tein vähintään sata päivittäin.
Yllättävän nopeasti painon pudotessa ja nivelten saadessa "voitelua" pyöräilemällä sekä lihaksia vahvistamalla kivut vähenivät. Nyt 6v jälkeen ei juurikaan polvet kipuile, mutta heti kun paino yrittää 2-3 kg:n nousua, polvet alkavat oireilla.

Toivottavasti tästä oli jollekin jotain apua!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Leeni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #8 - 26.09.2006 klo 16:20:05
Tulosta viesti  
Heippa,

olin puolitoista viikkoa sairaslomalla fysioterapiassa kipeytyneen polveni kanssa, mutta ei siitä sen kummempaa apua ollut. Miten Ritva voi itse lymfata raajojaan? oikeastaan en tiedä, mitä koko lymfahoito onkaan. Olen käynyt fysioterapiassa pari vuotta sitten polvitähystyksen jälkeen, se oli ihan OK, mutta nyt sitten tapahtui tämä moka. Tehtiin ns. vetohoitoa, minkä piti ”väljentää niveltä”, mutta siinä kävi ihan päin vastoin ja kivut lisääntyivät. Ja se oli ensimmäinen käsittelykerta!  Mieliala on katkeroitunut . Ortopedi suositteli Hyalgan-pistoksia ja niitä olen nyt  saanut 2 kertaa.
Pitäisikö kokella kortisonia??

Sivun alkuun

IP kirjattu

ritva
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #9 - 26.09.2006 klo 17:29:41
Tulosta viesti  
Hei vain!
Lymfaaminen tarkoittaa imunesteen virtausten vauhdittamista, kun esim. tulehdusten ja rasitusten takia nesteet ovat jumittuneet ja aiheuttavat rasituskohtaan painetta ja kivun tunnetta. Särky hellittää, kun paine pienenee ja virtaus normalisoituu.
Hyvä lymfaaja avaa yleensä etukäteen virtausväyliä, ennenkuin käy turvonnutta kohtaa käsittelemään.
Tuo käsittely on hellää ja kivutonta hierontaa, mutta tehon voi huomata etenkin talvisaapaskautena; jos varsi on tuntunut kireältä, niin käsittelyn jälkeen sama saappaan varsi on väljä.
Se on lähinnä sivelevää hierontaa, jossa on tärkeätä tietää virtausten suunta.
Jos käy kerran lymfaajalla, saa ainakin tuntuman siitä, miten itsekin voi sivellä esim. nilkkojaan niitä koholla pidellessä.
Kelakin korvaa tietääkseni lymfahoitoja, jotka on lääkärin lähetteellä tehty.
Esim. fibromyalgiaa sairastavat saavat kipuihinsa tällä apua, kun nestepaine kudoksissa hellittää, samoin esim. rintasyöpäpotilaat, jos käsivarsi turpoilee leikkauksen jälkeen.
Kortisonista ollaan montaa mieltä lääkäripiireissäkin. Itse käytän sitä vain äärimmäisissä tapauksissa apuna.
Siis, tuskin se pahaksi olisi kipuilevan polvenkaan molemmanpuoleinen kevyt pyörittelevä sivelyhieronta sormenpäillä. Mulla se rauhoitti hermosärkyä polven sisäsyrjässä kesällä.
Kaikkea kannattaa kokeilla.
Terveisin
Ritva

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eira
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #10 - 26.09.2006 klo 18:47:08
Tulosta viesti  
Polven tekonivelleikkauksen lähestyessä pistäydyin minäkin ortopedin käskystä tk:n fysioterapeutilla. Piti saada ohjeita lihasten vahvistamiseen ennen leikkausta, ja kuntoutusjumppaan leikkauksen jälkeen. Eipä ollut hänellä minulle paljonkaan sanottavaa. - Lihakset ovat ihan hyvässä kunnossa, jatka samaan malliin. Jotain tehdäkseen antoi jonkinlaista "vetohoitoa" nivelraon väljentämiseksi. Sattui. Sain mukaani nilkkapainot ja ohjeet tehdä vetohoitoliikkeitä iltaisin. Kipu kuulemma saattaisi vähentyä ajan mittaan. Tottelevaisesti jumppasin ohjeen mukaan heti samana iltana. Seuraavana yönä molempia polviani särki hullun lailla, enemmän kuin koskaan  Vihainen Päätin, ettei minulla töissä käyvänä ihmisenä ollut mahdollisuutta harjoittaa tätä koko yön valvottavaa jumppaa, ja lakkasin olemasta tottelevainen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Auriel
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #11 - 26.09.2006 klo 22:19:37
Tulosta viesti  
Sain vuosi sitten kehoituksen mennä OMT-hoitoon oppimaan niskalihasten oikeaa käyttöä ja vahvistusta. Luulin olevani nyt sellaisessa kunnossa että sitäkin voisi kokeilla. Sain lähetteen 15 kertaa
hoitoa. Tänään neljännen kerran jälkeen olin jo niin kipeä että se oli pakko lopettaa. Se hoito on kyllä hyvää kenelle sopii. Niska rahisee ja pää keikkuu, kipuja ei oikein hallitse mikään. Harmi, ainoa mitä olisi voinut yrittää ja näin tällä kertaa. Parempaa onnea toisille, fysioterapiaan!

Auriel

Sivun alkuun

IP kirjattu

Leeni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #12 - 27.09.2006 klo 14:16:52
Tulosta viesti  
Hei,

Siihen tyyliin se mullakin kävi kuten Eiralla,  paitsi ettei se venyttäminen sattunut muualle kuin  lopulta reisilihakseen. Silloin tuli mieleeni että jotain on vialla, ja sanoinkin sitten että nyt sattuu ja sain sen loppumaan. Sitten fysioterapeutti ripusti vielä parin kilon painon nilkkaan ja käski heilutella säärtä. No sääri oli niin tökkönä ettei se heilunut mihinkään, jolloin hän siirsi painon toiseen ”parempaan” jalkaan ; siinäkin on polvi kipeänä samasta kaatumisjutusta (v. 2004).  Jälkeenpäin huomasin että se polvi on nyt kipeämpi kuin ennen. Seuraavana yönä huono polvi särki pahemmin kuin koskaan (yösärkyjä mulla ei edes aikaisemmin ole ollut kuin tänä vuonna pari kertaa), ja särkee nytkin, kun tapahtumasta on 4 viikkoa, lähes joka yö. Voin nukkua vain toisella kyljellä eikä paljon kannata siirtyillä, kivut pahenee heti. Aikaisemmin ei öisin ollut mitään ongelmia. Nyt mietin joka ilta, mitä myrkkyä ottaisi ettei joutuisi valvomaan. Työssä käyntini kyllä loppuu, jos joudun paljon valvomaan. Fysioterapiat kierrän kyllä kaukaa tästä lähtien...

Minusta tämä näyttää pahalta virheeltä.  Fysioterapeutti ei edes tutkinut polven liikeratoja, antoi vain lämpöhoitoa (ultra- vai mitä lie) ja alkoi sitten, kertomatta tai selittämättä mitään, venytellä.

Tähän saakka olin pärjäillyt polveni kanssa melko hyvin, kesäkin meni ihan kivasti vaikka liikuttiin enemmän. Katkeraksi vetää olon, mutta pakko on jatkaa ja yrittää.
Onneksi on tämä klubi, jota olen seuraillut ennenkin; kiitos kaikista hyvistä neuvoista!

Leeni

Sivun alkuun

IP kirjattu

Aranella
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #13 - 28.09.2006 klo 00:14:06
Tulosta viesti  
Heips!

Leenille ja muille vastaavaa kokeneille pahoittelut epäonnistuneesta fysioterapiasta!  Surullinen
Tuollaistahan ei saisi tapahtua, eli kyllä hoito on näissä tapauksissa epäonnistunut.

Jos särkyä on kestänyt jo noinkin kauan (4vk), olisi ehkä hyvä käydä omalla lääkärillä, josko vaikka jokin irtokappale olisi tuon ehkä liiankin voimakkaan traktion seurauksena lähtenyt liikkeelle tms.
Tällä "vedollahan" olisi juuri päinvastainen tarkoitus; nivelruston vähentyessä kudokset alkavat vastata toisiinsa ja tällä vedolla olisi tarkoitus poistaa kipua juuri vetämällä nivelen lepoasennossa (=asento, jossa nivelen liikkuvuus suurin) näitä nivelpintoja irti toisistaan.

Ja vinkiksi: kannattaa kuunnella "puskaradiota" hyvän fysioterapeutin löytämiseksi.
Siinäkin ammattissa kun tarvitaan tietojen ja taitojen lisäksi myös kykyä asettua potilaan asemaan. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hellu
Senioriklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #14 - 28.09.2006 klo 08:59:06
Tulosta viesti  
Varmasti fysioterapeutteja löytyy joka lähtöön mutta onneksi itselle on sattunut niitä osaavia henkilöitä kohdalle!

Varmasti ei ole tarkoitus kipeytyä kunnolla fysioterapeutin käsittelyn jälkeen.

Asiastahan voisi keskustella kyseisen hoitoja antaneen henkilön kanssa ja yleensähän he kyselevät mikä vointi oli käynnin jälkeen ja samalla kun siellä on liikkeitä tehnyt käykö kuinka kipeää jne...

-Hellu-
Sivun alkuun

IP kirjattu

reittum
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Vastaus #15 - 28.09.2006 klo 15:43:32
Tulosta viesti  
Fysio- ja lumfaterapiasta olen saanut merkittävästi apua ja hoitotulos on aina ollut myönteinen.
Näihin hoitoihin olisi syytä hakeutua, ainoastaan kallis hinta voi esteenä siihen. Kelan tai kunnan sosiaalitoimen kannattaisi tukea tätä koska sillä säästetään heti mm lyhentyneilla poissaolla työstä ja vähentyneillä terveyskeskuksen käynneillä ja hoidoilla.

reittum

Minkä jälkeensä jättää sen edestään löytää.
Sivun alkuun

IP kirjattu

Malla46
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 18.12.2006 klo 13:25:19
Tulosta viesti  
Moikka!
Olen itse kaularankaongelmissa joita katson itselläni olevan vaikka lääkäri sanoo että ei näin lievät oireet aiheuta kulumia käynyt nyt hieronnassa n 6 kertaa, joka kerta olo ihan mukava, pirteä ja niskakipu poissa, pärjään sillä suhtmukavasti kun käyn säännöllisesi 2 kertaa viikko, rahapussii syö sairaasti mut eipä haittaa kun olo parempi,mitäpä sitä ei tekisi terveytensä eteen!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Leeni
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #17 - 18.12.2006 klo 15:15:51
Tulosta viesti  
Heippa kaikille,
kerronpa vähän lisää aiheesta millainen olo fysioterapian jälkeen (heikkohermoiset
voivat jättää lukematta):
Fysioterapeutti siis venytti polveani elokuun lopulla sillä seurauksella, että se tuli
entistä kipeämmäksi ja alkoivat yösäryt. Aloin syödä enemmin tulehduskipulääkkeitä, mikä kiihtyneen mielialan lisäksi nosti ilmeisesti jo ennestään koholla ollutta veren-
painetta. Sitten tarvittiin "vain" työpaineita ja stressaavia itsestä riippumattomia yhteensattumia yksityiselämän puolella. Eräänä vapaapäivän aamuna marraskuun alussa heräsin ja nousin vuoteesta: oikea (parempi) jalka ei kantanut, oikea käsi oli veltto, puhe sammalteli ja mies vilkaisi minuun ja karjaisi: heti lääkäriin. Oikea puoli kasvoista roikkui.
TYKSin ensiapuasemalla todettiin korkea verenpaine ja vasemman puoleinen aivoinfarkti,
joka vaikutti oikean puoleisiin raajoihin, kasvoihin ja puhekeskukseen. Onni onnettomuudessa oli, että infarkti oli lievä ja oireet alkoivat heti kohentua. Olin 6
päivää tarkkailtavana aivohalvausyksikössä.Nyt olen sairaslomalla. Kipeä vasen polvi
kärsi tietenkin liikkumattomuudesta ja lienen jossain vaihessa nojautunut siihen liikaa. Tulehduskipulääkkeistä saan käyttää vain Naprokseniä eikä sitäkään joka päivä.
Verenpaine on edelleen korkea.
Ehdotankin että jokainen meistä tarkkaisi verenpainettaan ja pyytäisi lääkäriä tai sairaanhoitajaa mittaamaan sen. Mielestäni siihen kiinnitetään liian vähän huomiota: ihmisellä voi vuosikausia olla korkea verenpaine hänen itsensä sitä huomaamatta, ja sitten käy miten käy. Edes työterveyslääkärit eivät ottaneet sitä huomioon; kirjoittelivat vain lisää ja lisää särkylääkkeitä. Suomessa tapahtuu kuulemma vuosittain 30 000 aivovammatapausta (aivoverenvuoto ja aivohalvaus).
Aiheesta voisi joku asiantuntija kirjoittaa Niveltieto-lehteen, please!

Kaikesta huolimatta toivottelen hyvää joulua koko porukalle!

Leeni

Sivun alkuun

IP kirjattu

Aranella
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #18 - 18.12.2006 klo 18:32:10
Tulosta viesti  
Hei Leeni!

Ja tosi ikävää tuo tarinasi, mutta onneksi olet kuntoutunut hyvin! Hymiö
Saitko Marevan-lääkityksen vai katsoivatko verenpainelääkityksen tai Primaspanien riittävän hoidoksi?

Itsellänikin kun tuppaa välillä verenpaine kaikesta terveellisen elämän yrityksestä huolimatta olemaan koholla, niin voisitko kertoa mitkä olivat omat lukemasi enne infarktia. Ja myös onko sukurasitetta, kolesterolit kohollaan tai diabetestä taikka sitä pahinta vitsausta eli keskivartalolihavuutta? Entä ikäsi?

En kysele uteliaisuuttani vaan toit tuolla viestillä esiin oman pahimman pelkoni.
Työssäni kun kohtaan lisäksi vielä vastaavia tarinoita, niin omat paineeni kohoavat kai jo pelkästä pelostakin.

Omat kotimittarilukemani 4pv keskiarvoista ovat noin 120/83. Mutta välillä alapaine huitelee 90 yläpuolellakin. Nykyisin pidetään tärkeänä tekijänä ns. pulssipainetta eli ylä- ja alapaineen erotusta, joka pitäisi olla 40-50, ei yli.

Terveisin Aranella

Sivun alkuun

IP kirjattu