Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 100 vastausta) Pinnoiteleikkaus 29.6.2006 (Luettu 74 467 kertaa)
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Pinnoiteleikkaus 29.6.2006
Vastaus #50 - 24.07.2006 klo 18:22:12
Tulosta viesti  
Pakottaminen onnistui! Kävelin ensin aamulla tunnin lenkin. Sitten menin kaupungille. Tapasin torilla paikkakuntamme kirurgin, jolle tehtiin Coxassa vastaava leikkaus kuin minulle, mutta viikkoa ennen minua ja hän oli ilman keppejä ja sanoi, että kepit voi jättää pois. Niinpä olenkin täällä sisällä kävellyt ilman keppejä. Ja mustelmiin käski laittaa Hirudoittia. Ostin litran mansikoita ja söin ne siellä torilla. Sitten menin kirjastoon etsimään tangokirjoja orkesterille häitä varten. Kävin myös lounaalla. Kävelyä tuli varmaankin kilometri. Mies haki minut kotiin klo 14.00 ja lähdin heti uimahalliin, jossa kävelin tunnin vesivyön kanssa altaassa. Ja kipuja ei ole ollenkaan! Olen silti varovainen, en kurkottele, enkä tee kiertoliikkeitä.
Osaiskohan se minut leikannut lääkäri tanssia, jos kutsuisin sen häihin tanssimaan kanssani pari hidasta valssia. Jos paraneminen on näin nopeaa, niin nopeat humpat ja foksitkin menee!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tia-Maria(Guest)
Vieras

Vastaus #51 - 24.07.2006 klo 23:41:05
Tulosta viesti  
Hei Tarja!
Mielenkiinnosta kysyisin että kuinka paljon olet joutunut syömään särkylääkettä tämän operaation aikana?
Entä miltä jalka tuntuu kävellessä ilman keppejä?

Hyvää vointia edelleen!

Tia-Maria

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #52 - 25.07.2006 klo 16:14:59
Tulosta viesti  
Lääkärin määräämiä kipulääkkeitä Celebra 200mg olen syönyt kotiintulon jälkeen 17 kpl ja nyt on 23 päivä kotona eli kuitenkin enemmän kuin olisin arvioinut, mutta välillä on ollut muutama päivä, jolloin en ole ottanut kipulääkettä ollenkaan ja ehkä olen varulta ottanut joskus, vaikka en ole kipeä ollutkaan. Viimeinen napapiikki menee tänä iltana, en aio hakea niitä kymmentä, jotka olisivat vielä reseptillä, koska torstaina tulee kuluneeksi neljä viikkoa leikkauksesta.
Siellä sairaalassahan minulla oli pari vuorokautta kipupumppu selässä ja siellä ei siksi ollut kipuja, mutta kutinaa tämä lääkitys aiheutti koko kehossa.
Kävin tänään kaupungilla sauvakävelysauvoilla. Tunti meni mennessä meiltä kirjastolle ja 50 min. tullessa Citymarketilta kotiin. Kävin taas lounaalla ja söin liikaa jälkiruokaa (seisovasta pöydästä). Olen yksin kotona, mies lähti aamulla kalalle ja antoi 20€ ja sitähän piti heti käydä törsäämässä. Jalka on kivuton. Toivottavasti ihailette kävelyharrastustani, en nimittäin ole vuosikausiin kävellyt näin paljon kuin nyt viimeisen kahden viikon aikana. Ihanan lämpimiä kesäpäiviä teille kaikille!

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #53 - 25.07.2006 klo 21:33:58
Tulosta viesti  
Mikä nyt on, kun sivu siirtyy puoli senttiä ylös ja taas puoli alas kymmenen sekunnin välein, tulee huono olo kun tätä lukee, vai sainkohan auringonpistoksen, kun olin niin monta tuntia ulkona ilman päähinettä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellu
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #54 - 25.07.2006 klo 23:36:28
Tulosta viesti  
TarjaT kirjoitit
Mikä nyt on, kun sivu siirtyy puoli senttiä ylös ja taas puoli alas kymmenen sekunnin välein, tulee huono olo kun tätä lukee,

SAMA VIKA TÄÄLLÄ, ajattelinkin jo, jos vaikka ukkonen aiheutti päätevian!!

SIVUT HYPPII!!!!!

JYKÄ HELP!

ellu
Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #55 - 27.07.2006 klo 14:12:35
Tulosta viesti  
Sairaalassa käyty fysiopojan luona. Saan kävellä ilman keppejä, täytyy kävellä rennosti, etten linkuta. Uida saa, samoin pyöräillä ja tuli uusi voimisteluliike: leikattua jalkaa voi nostaa (kun seisoo ja pitää kiinni vaikka seinästä) takaviistoon; tämä liike on pakaralihakselle. Kävely on parasta. Pitää muistaa venytellä lonkan ojentajaa/koukistajaa. Vielä pari viikkoa on maltettava olla varovasti. Ja vasta Coxan lopputarkastuksen jälkeen saisi mennä kuntosalille. Kävelysauvat oli liian pitkät (tytön), ehkä ostan itselle uudet, sitten on pakko kävellä sauvakävelyä syksylläkin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #56 - 13.08.2006 klo 22:27:38
Tulosta viesti  
Ostin pari viikkoa sitten uudet kävelysauvat, joilla olen kävellyt vähintäin kaksi km/päivä. Autolla olen ajanut jo kaksi viikkoa. Olen myös uinut normaalisti noin viikon ja samoin ajanut pyörällä. Hetkittäin en muista koko niveltä ja leikkausta. 23.8. on jälkitarkistus Coxassa sitä ennen käyn röntgenissä. Hain työpaikkalääkäriltä lähetteen fysioon (viisi kertaa), haluan vääntää ja taivuttaa jalkaani niin paljon kuin voi ja oikeaoppisesti. Kivuja ei ole. Huomenna menen syvän veden ohjattuun vesijumppaan (vöillä). Keskiviikkona lähdemme autolla katsomaan sairasta äitiä ja matkaa autolla tulee yli 600 km. Ihanaa ja kuumaa kesän jatkoa kaikille. Häät lähestyy kovaa vauhtia!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Daisy
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #57 - 14.08.2006 klo 09:56:03
Tulosta viesti  
Hymiö Hei Tarja ja kaikki muut!

Onpa kiva kuulla, että olet toipunut noin hyvin. Olen itse viettänyt kesälomaa tukka putkella, joten en ole tännekään kerennyt kurkistella ennen kuin nyt ensimmäisenä työpäivänä  Virnistys

Hyvin kesti lonkka loman rasitukset: kävelyä tuntureilla, remonttia, huvipuistoa, uintia ja marjastusta ja marjastusta ja marjastusta.... Ei millään tavoin lonkka muistutellut helmikuisesta leikkauksesta. Kivaa  Kliseinen

Yllättävää kyllä monilla tutuilla on myös lonkkavaivoja. Luulin aina ennen olevani ainut alle nelikymppinen, jonka lonkkaan koskee  Järkyttynyt

Hauskaa kesän jatkoa kaikille. Nauttikaa samettisista elokuun öistä!

Daisy

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #58 - 14.08.2006 klo 13:47:33
Tulosta viesti  
Tervemenoa töihin, Daisy, itse menen töihin 4.9. ja odotan innolla kivutonta työntekoa! Olen hieman pettynyt äskeiseen fysiokäyntiini. Kolme minuuttia olin penkillä selälläni ja hoitaja nosti ja käänsi molempia jalkojani. Sitten mentiin tutustumaan heidän kuntosalilaitteisiin: hän katsoi minulle sopivat laitteet ja kilomäärät ja montako kertaa ja montako sarjaa kullakin laitteella tehdään. Aikaa meni yli puoli tuntia. Ja se oli siinä. Eli ensimmäinen fys.hoitokerta viidestä tuhlautui laiteopastukseen. Sain viiden kerran kuntosalikortin+saan käydä aina hoitopäivänä salilla.
Mielestäni saleilla yleensä ohjelman teko maksaa 2-3€. Olin ajatellut, että fysiossa hoitaja taivuttaa ja vääntää ja vetää lonkkaa mahdollisimman ääriasentoon ja venyttää ja hieroo jne... Lähden kohta sinne salille tekemään ne ohjelmoidut liikkeet laitteissa ja sitten vielä menen uimaan. Kaksitoista tiukkaa kuntoilupäivää ja karkitonta ja pullatonta vähäruokaista päivää ihminen kestää kyllä, vai mitä? Sitten kun häätanssit on ensi viikon perjantai-iltana tanssittu, niin sitten syödään...lauantaina voisin pitää kunnon karkkipäivän!
Äsken söin keitetyn kananmunan ja tomaatin ja hiivatonta ruisleipää yhden palasen ja kaksi siivua kalkkunaleikettä. Vielä rasiallinen mansikoita odottaa ja sitten pyörällä kuntosalille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #59 - 14.08.2006 klo 20:16:01
Tulosta viesti  
Kiitos, Salla kannustuksesta. Oikeasti en millään jaksaisi tai viitsisi, mutta yritän pakottaa itseni ja kun kirjoitan sen tänne kaiken kansan luettavaksi, niin sitten on pakko. Äsken pyöräilin uimahallista semmoista reittiä, että en mennyt minkään kaupan ohi, etten sortuisi suklaaseen. Painoin aamulla 88 kg ja jos kymmenen siitä lähtisi, niin sitten olisi tyytyväinen. Mulla on nyt kaksitoista päivää erikoisen hyvä motiivi, nimittäin tyttöni häissä siskon mies on luvannut hakea tanssimaan (oma mieheni ei tanssi), mutta siskon mies ei hae lihavia ja siinä ja siinä, että täytän hänen vaatimuksensa. Maha ei saa pönköttää.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #60 - 15.08.2006 klo 12:10:20
Tulosta viesti  
Eilen illalla leikatun jalan polven sisäsyrjään tuli patti. Kävin tänään vyöhyketerapeutilla(40€) ja hän niksautti polven ja selän paikalleen. En mene enää kuntosalille ainakaan ennen leikkaavan lääkärin jälkitarkistusta. Kirjoitellaan taas

Sivun alkuun

IP kirjattu

Iines(Guest)
Vieras

Vastaus #61 - 18.08.2006 klo 08:41:09
Tulosta viesti  
Moi!

Itselläni oli vastaavanlainen kokemus fysioterapiasta. Odotin paljon käynniltä mutta sainkin hierontaa jalalle josta en kokenut olevan juuri mitään hyötyä. Olisin mieluusti kuullut jalan voinnista enemmän ja mitä  liikkeitä ja liikunta lajeja kannattaa harrastaa ja miten jalkani tulevaisuudessa saattaisi reagoida yms.

Ja kyllä se kuntosali ohjelmakin arvokas on. Yleensa saleilla ne voi maksaa 10-20€.
Kiva kuulla että olet toipunut noin hyvin leikkauksesta Tarja! Hyviä vointeja!

Koska sinulla on lisää niitä fysioterapia käyntejä?

Iines

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #62 - 18.08.2006 klo 13:57:11
Tulosta viesti  
Moi, Iines!
Päätin, että menen fysioon vasta lääkärissäkäynnin jälkeen. Tänään olisi kaupungilla eräällä kuntosalilla kyllä viikon ilmainen kokeilujuttu, joten tässä harkitsen, jos jaksan mennä sinne tänään.(se on voimassa vain tänään). Laiskuus on iskenyt, en ole nyt kolmeen päivään kävellyt sauvoilla enkä uinut. On ollut hääjärjestelyjä. Tänään kuitenkin täytyy kävellä tai uida tai mennä sinne kuntosalille. Kaupassa oli irtokarkit tarjouksessa, mutta pääsin niiden ohi, ostin korvaukseksi itselleni dieettisuklaapatukan ja pienen pullon vissyvettä. Kävin työpaikalla tulostamassa laulunsanat 40* sivun vasemmalle puolelle ja ohjelman oikealle,  jotka sitten liimaan hennon vaaleanpunaisen ohuen kartongin sisäpuolelle. Eräs nainen kirjoittaa kauniilla käsialallaan kanteen hääparin nimet ja päivämäärän hopeanvärisellä tussilla. Ja sitten  sivu taitetaan keskeltä. Ostin kuusi metriä hopeanväristä metallista "kangasta", joka leikataan puoliksi, siis tulee 12 metriä kaitaliinaa hääpöydille ja liinan päälle sitten koristeet. Älkää kertoko kenellekään, nää on vielä salaisia suunnitelmia. Enkä kirjoita tähän mitä tulee koristeeksi.
Kiva kun kommentoit ja kyselit kuulumisiani Iiris, kirjoittelen helposti ja mielelläni. Kirjoittaisin tässä helposti vaikka kymmenen sivua, mutta pakko mennä tiskaamaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #63 - 18.08.2006 klo 17:01:55
Tulosta viesti  
Pakko korjata äskeistä tekstiä: "kangasta" piti ostaa yli 12 metriä ja se leikataan kahtia, koska pöytien yhteinen pituus on yli 25 metriä. Hain kuntosalilta kortin, sali olisi auki 19.00:aan, mutta en näköjään saa mitään aikaiseksi. Sitäpaitsi vanhin poikani perheineen on juuri pyöräilemässä tänne  kylään muutamaksi tunniksi. En myöskään liimaa mitään, kävin kopiointiliikkeessä: he koioivat kartongille tekstit ja maksoi ainoastaan 10 senttiä kappale. Oikea pikkurilli on nivelistä kipeä. Onkohan tämä luulotautia vai mitä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #64 - 19.08.2006 klo 09:39:10
Tulosta viesti  
Jos minulla olisi veli, hänen nimensä olisi Tero. Olisikohan hän semmoinen mies, joka vastaa mielellään? Terveisiä Terolle!
Miehlläni on yövuoro, hän nukkuu ja auto on pihassa, joten harrastan tänäänkin autourheilua:ajan autolla kaupungille. Onkohan autoilu yhtä hyvää liikuntaa kuin kävely? Täytyy olla! Onkohan minulle käynyt nyt niinkuin alkoholistille:ryyppy on jäänyt päälle, tässä tapauksessa liikkumattomuus. Kun jättää yhden päivän sauvakävelyä väliin, niin näköjään ei pääse käyntiin. Huomenna voisin tietenkin mennä uimahalliin, mutta kun hääorkesteri harjoittelee ja saan mennä kuuntelemaan sitä!? Vielä: äsken olin niin "lapsellinen", että otin aamupalan jälkeen jugurttia ja riisimuroja. Asiaan: lonkkaa täytyy liikuttaa ja painoa täytyy pudottaa!! Kysyn sitten keskiviikkona lääkäriltä parhaat ohjeet. Lupasinko mennä syys-, loka-, ja marraskuun kävellen töihin? Ymmärräthän lukija, että näitä ajatuksia pyörittämällä yritän tsempata itseni liikkeelle. Tero, mitä mä teen?

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #65 - 07.09.2006 klo 21:24:03
Tulosta viesti  
Huomaan, Tero, että viisaasti vaikenet. Terveisiä vaimolle ja anteeksi, kun käyttäydyin näin moukkamaisesta. Mutta asiaan: häät meni mukavasti, ohjelmat ja musiikkiesitykset olivat erinomaisia! Luin Airin tekemän kroniikan, se oli mainio. Häitten jälkeen meni viikko äitin kanssa sairaalassa, hän on nyt yliopistollisessa sairaalassa, hänellä oli nimittäin aivoverenvuoto ollut jo 12.8., mutta todettiin vasta 28.8. Muitakin vaivoja hänellä on kovasti, ilmeisesti suoli ei pelaa ollenkaan, keuhkot ovat sököt ja luukato, joka todettiin vasta nyt elokuussa, aiheuttaa kovia kipuja selässä. Nyt asiat ovat sikäli hyvin, että hän ei elä aivan tässä hetkessä ja ei aina edes muista, että on sairaalassa. Hänellä on suhteellisen hyvä olla, saa nähdä, saavatko hänet vielä kotikuntoon vai kuoleeko hän pian tai sitten joutuu olemaan loppuelämänsä terveyskeskuksen vuodeosastolla.
Lonkkani on kivuton. Olen ollut tämän viikon töissä, siellä on miellyttävä olla. Painoin aamulla 89 kg. Täytyy taas ryhdistäytyä ja alkaa kävellä ja uida. Kävelin muuten tiistaina sauvoilla töihin ja takaisin, mutta kävelykengät (kesällä oli jalassa sandaalit) ovat niin huonot, että pikkuvarpaisiin tuli rakot ja sukat valuivat, jouduin monta kertaa kotimatkalla pysähtymään ja vetämään sukkia ylös. Ostan lähiaikoina lenkkarit. Tietääkö joku todella hyvät kävelylenkkarit? Tai kyllä kai ne kaupassa tietää. Siis terveen kirjoissa ollaan. Lääkäri sanoi jälkitarkistuksessa, että jos olisin ammattijalkapalloilija, niin hän käskisi rajoittaa potkimista, mutta minulla ei ole mitään rajoituksia, käski käydä kuntosalilla ja ennusti, että lähivuosina toinen lonkka kipeytyy ja täytyy leikata. Ihana nuori tyttö, joka toi minulle muutaman kerran ruokaa ollessani sairaalassa, muisti minut ja kysyi käytävällä, että miten tytön häät meni. Siis olin puhunut niistä sielläkin niinkuin olen täälläkin kirjoitellut asiasta.
Reipasta syksyä kaikille!

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #66 - 08.09.2006 klo 07:44:57
Tulosta viesti  
Huomenta! Oli jäänyt tietokone yöksi auki. Olen töihin lähdössä.
Miksi tämä Tero-juttu? Kerroin eräälle nuorelle avioparille näistä sivuista. Miehen nimi on Tero. Olivat tutustuneet sivuihin ja Tero sitten ehkä puoliksi leikillään varoitteli minua jäämästä koukkuun internettiin. Se vaara tässä tietenkin on, jos tulee tavaksi, että ensimmäiseksi aamulla tulee tänne sivuille ja viimeiseksi illalla ja vielä vähän ennen nukahtamista pohtii näitä kirjoituksia. Ei ihme, että jotkut ihmiset jäävät koukkuun paljon vaarallisimmille sivuille. Toisaalta on hyvä, jos saa vähän tai ei ollenkaan kommentteja tai kysymyksiä, niin koukkuun jäämisen vaara ei ole niin suuri. Mietin aamulla, että miksi oikeastaan kerroin äitini sairauksista eilen ja vastasin itselleni, että ehkäpä juuri siksi, että selittelin teille lukijoille, miksi en ole muutamaan aikaan kirjoitellut mitään. Pitäisi muistaa, että täällä puhutaan vain lonkan tekoniveliin liittyvistä asioista. Painontarkkailu on tietenkin sitä. Painoin äsken 90 kg. Söin eilen monta pullaa ja karkkeja, voi, voi. Nyt töihin, hyvää päivää kaikille!

Sivun alkuun

IP kirjattu

mustikka
Poissa

Vastaus #67 - 08.09.2006 klo 11:56:17
Tulosta viesti  
luksaatio kirjoitti 08.09.2006 klo 07:58:06:
TarjaT, en aiankaan minä pidä pahana jos ja kun puhutaan muustakin kun nivelistä ja sitä sivuavista aiheista. Nivelvaivat ovat iso osa elämäämme ja joskus todella raskasta kantaa. On hyvä jos voi purkaa muitakin huolia ja sitä kautta saada tunne kevyemmästä kuormasta.

Siksipä täällä juuri on tuo yleistä keskustelua -osio, että (varsinkin) siellä voi keskustella mistä vaan maan ja taivaan väliltä  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #68 - 09.09.2006 klo 11:27:32
Tulosta viesti  
Olin kuntosalilla ja sen jälkeen syvävenytyksessä eilen illalla ja rupesi hieman pelottamaan, että onko tämä varmasti OK. Soitin tänään Coxan fysioterapeutille ja varmistin häneltä sen, mitä olin jo kysynyt lääkäriltä eli ei rajoituksia, lonkkaa ei tarvitse säästää päinvastoin pinnoitetekonivel vaatii reipasta liikuntaa, jotta reisiluun pää vahvistuu, (jos se on heikko, se napsahtaa poikki?). Suositteli lonkan koukistajan venytystä ja semmoista, että leikatun jalan kantapää laitetaan (istumassa tuolilla) toisen polven päälle ja leikatun jalan polvea painetaan kohti lattiaa, tämä on hyvä ja turvallinen venytys. Alaselkä ei saisi nojata tuoliin vaan selkä suoraksi ja irti tuolin selkänojasta. Juokemisen ja pallopelit saa alkaa vasta puolen vuoden kuluttua leikkauksesta (en aio alkaa juosta tai pelata palloa ensi kesänäkään). Fysioterapeutti sanoi, että vesijumpan jälkeen uimahallin saunassa on hyvä venytellä juuri tuota edellä olevaa venytystä ja muitakin.
Nyt pitää ryhdistäytyä ja päättää menenkö uimahalliin (siellä on tänään kello 13.00 ilmainen vyöjumppa) vai menenkö kaupungille ostamaan lenkkarit ja kävelylle. Huonoin vaihtoehto on maata sohvalla ja lukea lehtiä tai vielä huonompi on mennä kauppaan ostamaan suklaata ja lakritsaa ja sitten , kun on syönyt ne, maata sohvalla ja lukea lehteä. TV1:ltä tulee 14.00 jälkeen uusintana mielenkiintoinen ohjelma aiheesta luominen vai kehittyminen. Sen voisi katsoa hyvällä omallatunnolla heti urheilusuorituksen jälkeen. Velttous on päällä, voi, voi... Tuulee ja sataa...on syksy tullut myös mun elämään...mutta sehän ei haittaa liikkumista?

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #69 - 10.09.2006 klo 12:21:40
Tulosta viesti  
Huono vaihtoehto toteutui eilen: ostin pussillisen pehmeitä viikunoita ja söin kaikki ja sitten makoilin sohvalla ja luin lehtiä. Illalla söin dominokeksejä ja paikattu takahammas yläleuasta halkesi. Soitin aamulla hammaslääkäripäivystykseen ja sanoivat, että tule tänne. Onneksi matkalla jostakin aivojen syvistä sopukoista ponnahti mieleeni, että lonkkaproteesin asennuksen jälkeen täytyy syödä penisiliiniä, jos hammasta operoidaan. Kerroin lonkasta hammaslääkärille ja hän antoi kuusi kpl tabuja eli 3g antibioottia ja niiden nauttimisen jälkeen vasta tunnin kuluttua operoitiin lohjennut hammas. Muistattehan, että tulehdus hampaasta voi mennä operoituun lonkkaan?
Äiti on siirretty oman kaupunkinsa keskussairaalaan. Hänen muisti takkuilee ja hän on kovin väsynyt. Tekisi mieli lähteä häntä katsomaan, mutta ajomatkaa tulisi yli 500 km ja pitäisi olla viimeistään 22.30 nukkumassa täällä kotona, että jaksaa taas huomenna mennä pirteänä töihin.
Ilma on hyvä, nyt heti on pakko lähteä sauvakävelemään!!!!
Kaunista päivää kaikille!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Iines
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Keski-Suomi
Vastaus #70 - 11.09.2006 klo 13:46:25
Tulosta viesti  
Hei taas Tarja!

Kiva kuulla että voit jo noin hyvin. Yleissääntö liikunnan suhteen on se että kaikki liikunta joka ei tunnu pahalta on sallittua ja suotavaa!! Eli jos venyttely ja kuntosali ja muut tuntuvat hyvältä niin tee niitä!   Kliseinen

Joten älä suotta murehdi, kaikki liikunta josta nautit etkä tule kipeäksi on hyväksi!
Ja todellakin totta on että liikkumattomuus on kaikista huonoin vaihtoehto.

Tero todellakin on mies joka vastaan mielellään!

Aurinkoista syksyä!!!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Daisy
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #71 - 12.09.2006 klo 12:32:28
Tulosta viesti  
Hymiö Hei!

Kiva lukea kuulumisiasi. Taidat toipua hyvin.  Kliseinen  Minäkään en enää muista koko lonkkaa (Leikattiin 27.2.2006), joten leikkausta voi pitää varsin onnistuneena. Kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että hyvänä säilyykin. Mullekaan lääkäri ei suositellut lonkan säästämistä. Laskuvarjohyppelyn tosin kielsi. Ja mahdottomat asennot  Silmänisku (= jalat niskan taakse, spagaatti ja muut umpisolmut). Tanssiminen kuulemma on oikein hyvä ja sitä olen tehnytkin. Kivaa! Jokainen tietty kuuntelee lääkäriltä omat henk.koht. ohjeet, kun tapauksemme ovat erilaisia.

Hyvää syksyn jatkoa!

t. Daisy

P.S. Kyllä ne viikunat varmasti olivat parempi vaihtoehto kuin suklaa ja lakut  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #72 - 16.09.2006 klo 10:09:04
Tulosta viesti  
Huomenta kaikille erityisesti Daisylle ja Iinekselle!
Kuntosalilla ja syvävenytyksessä olin taas eilen. Vähän hirvittää, nimittäin jos edistyn reippaasti, niin erään venytyksen loppuhuipentuma on spagaatti.
Voiko lukujärjestykseen kirjoittaa lauantain kohdalle, että löhöilyä? Eräs työkaveri ikäiseni nainen sanoi, että hän makoilee sängyssä ja katsoo telkkaria lauantaisin, että tässä iässä saa jo laiskotella. Miten tämä saataisiin myös omantunnon tietoon?
Kun asiaa ajattelee tarkemmin, niin ei kannata tuhlata koko päivää laiskotteluun: kannattaa kävellä ainakin (sauvat homehtuvat eteisen nurkassa).
Täytin apteekissa Leiraksen postikortin ja lähetin terveisiä leikanneelle lääkärille, että lonkka on kivuton ja tanssi sujuisi, mutta ei ole tanssikaveria! Saa nähdä järjestävätkö ne Coxasta mulle tanssikaverin? Vitsi, vitsi!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tytti
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #73 - 21.09.2006 klo 11:48:44
Tulosta viesti  

Hei

Oletko käynyt uudestaan fysiossa?
Oletko kävellyt töihin?
Kipeytyykö se toinen lonkka?

Tytti

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #74 - 27.09.2006 klo 13:24:06
Tulosta viesti  

Iltapäivää!

Kävin aamupäivällä fysiossa. Ovat reiluja: sain sovittua, että maksan 5€ siitä opastuksesta laitteisiin ja saan lääkärin määräämät viisi hierontaa ja venytystä, joista tänään oli toinen kerta. Olipas vaikeasti muotoiltu lause! En näköjään sitten kävele työmatkoja. Miksi en? Aika on kortilla ja kengät ovat huonot ja en ole keksinyt sopivaa tavarankuljetussysteemiä. Siis rahapussi ja eväät jne... pitäisi olla pieni reppu selässä.
Sateista päivää kaikille!

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #75 - 30.09.2006 klo 12:54:24
Tulosta viesti  

Hei Salla ja kaikki muutkin lukijat!

Asun monta sataa kilometkiä pohjoiseen päin sekä Helsingistä että Turusta, mutta ei se mitään täälläkin myydään kenkiä, nimittäin tulin juuri shoppailemasta(käytin ensimmäistä kertaa elämässäni tätä sanaa ja ehkäpä eka kertaa elämässäni juuri äsken shoppailin). Menin 9.30 Intersportiin, siellä miellyttävä miesmyyjä oli melkein ovella vastassa. Hän etsi minulle sopivat lenkkikengät ja antoi vielä alennusta, maksoivat 99€. Mutta sitten: hän esitteli kivan sävy-sävyyn ulkoilupuvun, sekin oli 30% alennuksella ja maksoi ainoastaan 160€. Ostin vielä lämpökerraston ja sukat, joten nyt kelpaisi ja kelpaa(on pakko) lenkkeillä. Lupaan, että tänään käyn lenkillä.
Maanantaina on työpaikan ulkoilupäivä, kyllä minun kelpaa, olen tyylikkään ja urheilullisen näköinen, toivottovasti pysyn muitten mukana: kierrämme kolmen kilometrin luontopolun yhdessä.
Olin eilen taas syvävenytyksessä ja ostin kymmenen kerran sarjalipun sinne. Kohta on taas helppo olla, kun kaikki rahat on tuhlattu ja vasta huomenna on lokakuun ensimmäinen päivä. Nyt: ylös, ulos ja lenkille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #76 - 30.09.2006 klo 15:11:21
Tulosta viesti  

Rakas Salla en toki ajatellut, että vähääkään vihjailisit, että Turussa ja Helsingissä olisi paremmin kuin pohjoisempana, yritin olla muka vitsikäs, kun kerroin kuinka ostelin paljon enemmän kuin olin ajatellut ja että yksi syy oli se mukava mies, joka myi minulle. Mies oli niin miellyttävä, että tuntui, että on pakko ostaa. Eikä minua kaduta, vaikka housunlahkeet ovat liian pitkät. Hyvä että mainitsit ne kaupat, ehkäpä joskus ostan sieltä jotain, jos olen sielläpäin.
Kävin puolen tunnin lenkillä. Kengät ja takki ovat hyvät.
Miniä tuli lasten kanssa käymään. Poikani on jääkiekkopelissä.
Äidilläni on kova kuume ja tulehdusarvot korkealla, olivat vieneet tk:sta keskussairaalaan.
Kaunista päivää kaikille!
TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

matti
Ex-jäsen

Vastaus #77 - 30.09.2006 klo 22:50:02
Tulosta viesti  
Moi!

Kenkiin kannattaa kiinnittää huomiota, olisi hyvä olla muotoillusta liukumattomasta materiaalista. Lisäksi tukeva ja hiertämätön ja hyvä tuuletus. Itse löysin kaksi vuotta sitten sandaalit, jotka tosi hyvät. Kerran jo korjautin. Pohja tukee hyvin jalkaa, on selvä tukipohja. Laatu korvaa hinnan.
t:matti

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #78 - 08.10.2006 klo 09:45:10
Tulosta viesti  

Kiirettä on pitänyt: ei ehdi kävelemään, mutta ei niin kiirettä etteikö ehtisi syömään. Kävin juuri puntarissa 93 kg. Apua! Ja sen jälkeen söin juustosämpylän ja banaanin ja kolme suklaapalaa. Nyt on vapaapäivä ja olen yksin kotona. Jos olisin reipas, niin tiskaisin heti ja sitten panisin uudet lenkkarit jalkaan ja uuden takin päälleni ja kävisin sauvakävelyllä, mutta kun en ole.. Huomenna ryhdistäydyn!
Lonkka on edelleen kivuton, siis se leikattu ja samoin se toinen!

TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #79 - 11.10.2006 klo 19:42:08
Tulosta viesti  

Terve taas tännekin!
Olen muutamana päivänä kirjoitellut tuonne yleistä palstalle ja kohtaan laihdutuslääkkeistä. Siellä ollaan sovittu laihdutuskuurista, joten syömisasiat siellä. Kävin kuntosalilla tänään, koska uimahalli on suljettu muutamiksi päiviksi, koska siellä on liikaa bakteereita. Vähän pelottaa, olinhan maanantaina vesijumpassa.
Poika, tämä meidän keskimmäinen lapsi, on mennyt sunnuntaina kihloihin ja kihlajaiset ovat mahdollisesti joulukuun alussa täällä meillä. Ensin juhlivat tytön kotona Helsingissä. Morsian on kaunis ja miellyttävä!
Leikattu lonkkani on yhä edelleen kivuton, ihanaa!

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #80 - 20.10.2006 klo 08:01:25
Tulosta viesti  

Huomenta. Nyt on perjantai ja kello on kahdeksan aamulla.
Maanantaina ja tiistaina kävelin töihin ja takaisin 45 min. suuntaansa.
Leikattu oikea lonkka on edelleen ok, mutta vasen polvi oireilee.
Paino oli tänä aamuna 91.2 kg, syön terveellisesti, mutta määrät ovat liian suuria.
Tässäpä pienet selostukset näin aamutuimaan.
Kaunista syyspäivää kaikille!

TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #81 - 07.11.2006 klo 12:19:32
Tulosta viesti  

Keskipäivää

Lähdin aamulla kävellen töihin pitkästä aikaa ja heti ensimetreillä alkoi vasen polvi oikutella. Se menee niinkuin lukkoon taaksepäin tai "pettää". Siihen sattui naapurin rouva sopivasti autolla ja pääsin hänen kyydissä kaupunkiin. Siis kävely on kysymysmerkki. Kävin viime viikon torstaina lääkärissä Tk:ssa ja puhuin tästäkin polvivaivasta, mutta lääkäri ei katsonutkaan polvea, käski kävellä?!
Pyysin lääkäriltä myös  Xenical-tabuja, jotka estävät  (osittan, noin 30%) syötyjen rasvojen imeytymisen. Saa nähdä, laihdunko. Otan yhden tabun ennen lounasta ja ennen päivällistä. Tänään söin lihaa ja salaattia ja suklaata ja lakritsaa. Lonkat ovat kivuttomat.

TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helga
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

paistaa se aurinko joskus
risukasaankin :D

Vastaus #82 - 07.11.2006 klo 16:51:11
Tulosta viesti  
Hei TarjaT,kun luin tuota sinun ruokavaliotasi niin heräsi sellainen kysymys,että eikö lääkärisi kertonut,että kun käyttää Xenical-tabletteja,ruokavalion pitäisi olla mahdollisimman vähärasvainen.Kokonaisrasvamäärä kaikissa syötävissä ruoka-aineissa pitäisi jäädä alle 30% koko päivän energiasta.Suklaa kai ei oikein kuulu laihduttajan ruokavalioon?Ystäväni,joka käyttää Xenicalia saa joka kerran ankaran rasvaripulin,jos erehtyy syömään jotain vähänkin rasvaisempaa elintarviketta tai ruokaa jossa on liikaa rasvaa.
Xenicali-kuurin aikanahan on tarkoitus opetella niitä keveämpiä ruokailutottumuksia ja tapoja,joidenka avulla sitten osaisi elää ja olla ilman Xenicaliakin.
Koska eihän sitä  Xenicalia voi koko loppuelämäänsä käyttää,se on apukeino ruokailutottumusten muuttamisen aikana.

Ystävällisin terveisin Helga

helga
Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #83 - 08.11.2006 klo 11:29:58
Tulosta viesti  

Tervehdys Helga ja kaikki muut

Tiedänpä tiedän Xenicalin idean, mutta useasti pitzerian liha-annoksen jälkeen jalat kävelevät kauppaan ostamaan suklaata ja lakritsaa ja käsi työntää suklaata suuhun ja suu syö. Mutta onhan se mukavaa, kun tietää, että noin 30% rasvoista jää imeytymättä. Yritän noudattaa diettiä, niinkuin olen aina yrittänyt. Eilen illalla olin kylässä, jossa oli suolasia ja rasvasia piirakoita tarjolla ja leipomosta ostettu iso kerma-luumu täytekakku. (tiesin tarjoilusta etukäteen, joten kun menin töistä kotiin, söin vain yhden keitetyn kananmunan ja jugurttia) Söin suolasta ja makeaa ja puolen tunnin kuluttua syömisestä olin kotona ja otin yhden Xenical-tabun. Pian menen pitsalle ja syön taas tabun. Tänään menen sitten klo 16.30 uimahalliin ja cesijumppaan. Yritän viettää kevyen illan. Huomenna poikani kanssa lounaalle työpaikkaruokalaan ja illalla teatteriin eli otan huomenna päivän toisen tabun sitten illalla väliajalla, kun syömme siellä jotain hyvää. Yritän kuitenkin päästä jokapäiväiseen kevyeen linjaan. Painoin tänä aamuna 90.8 kg.

TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #84 - 08.11.2006 klo 13:45:45
Tulosta viesti  
Vielä asiaa Helgalle:
kun käyttää Xenical-tabletteja,ruokavalion pitäisi olla mahdollisimman vähärasvainen., kirjoitit.
Melkein, mutta ei ihan näin. Xenical-tabua ei kannata ottaa ollenkaan, jos ruoka on rasvatonta esim. vihanneksia, salaattia, marjoja tai hedelmiä ja niiden kanssa esim. vähärasvaista raejuustoa.
Xenical-tabu otetaan "runsaan" lounaan tai päivällisen yhteydessä ja ohjeissa sanotaan, että syöminen pitäisi keskittää juuri kolmeen kertaan vuorokaudessa(jos otetaan kolme tabua /vrk). Tietenkin liika ahmiminen on huono asia aina. Rasvaripuli on merkki siitä, että ruoka-annoksessa oli liikaa rasvaa. Minä sain rasvaripulin, kun olin syönyt pitsan, mutta myös, kun kävin "työpaikkaruokalassa" lounaalla. Meidän työpaikkaruokala on opetusravintola, jossa ilmeisesti lorautetaan täyskermaa keittoihin ja kastikkeisiin ja jälkiruokiin. Syön työpaikkaruokalassa ensin salaattia ja sitten joko keiton tai keittoa ja liha- tai kalaruokaa ja jälkiruokaa. Syön ruokatunnilla joka tapauksessa (otin tabuja tai en) joka työpaikkaruokalassa tai pitseriassa(jossa yleensä syön annoksen lihaa ja salaattia). Tabun avulla osa rasvoista jää imeytymättä ja tulee luonnollista tietä ulos. Ei pienet rasvaripulit haittaa mitään. (voihan sitä pari kertaa päivässä istua ylimääräisen kerran pytyllä). Sitäpaitsi ripuli oli vain kahtena eka päivä'nä. Äsken söin pitsan, saa nähdä vaikuttaako? Joku voisi kysyä, enkö voi syödä eväitä, jotka olisivat kevyempiä kuin tavallinen lounaani? Olen niin saamaton ihminen, että en saa illalla eväitä tehdyksi ja aamulla en kerkiä. Tänään tulin kävellen töihin, eväät olisi pitänyt tunkea reppuun ja reppu selkään.. Joulukuussa rahatilanteeni huononee, joten on pakko syödä eväitä. Jonakin päivänä ostan töihin tonnikalaa jne... valmiiksi jääkaappiin.
Kun kävin hakemassa Xenicalia lääkäriltä männä viikolla, niin fiilikset oli semmoiset, että en pääse laihdutuksen alkuun, jospa tämä auttaisi. Sysäystä odotellessa pyrin laihtumaan muutaman kilon tyylillä: aina lounaalla syön yhden tabun ja toisen sitten illalla sen suurimman mässäilyn lomassa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helga
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

paistaa se aurinko joskus
risukasaankin :D

Vastaus #85 - 08.11.2006 klo 15:31:10
Tulosta viesti  
Hei TarjaT  Hymiö Palaanpa vielä tähän Xenical-keskusteluun sen verran,että minullekin pari vuotta sitten lääkärini tarjosi noita Xenical-tabletteja ja silloin hän kertoi minulle hyvin tarkkaan kuinka pitäisi syödä samaan aikaan,kun käyttää Xenical-tabletteja.Ja samoin kävin ravitsemusterapeutin luona keskustelemassa painonpudotusasioista.Kummankin mielipide oli vahvasti se,että kaikki liika rasvainen ruoka pitäisi jättää pois kokonaan.Siis ihan siitä kevyestikin valmistetusta ruoasta saa rasvaa aivan riitävästi ja Xenical vaikuttaa silloinkin.Enkä tarkoittanut pelkästään sitä,että ateriat olisivat ainoastaan esim. kasviksia ja vähärasvaista raejuustoa.
Enpä huolinut niitä Xenical-tabletteja silloin,koska päätin silloin aloittaa suoraan elämäntapamuutoksien opettelun painonpudotusprojektissani.Koska asiahan on niin kuin edellisessä viestissänikin kirjoitin,että niitä Xenical-tabletteja ei voi koko loppuelämäänsä syödä ja kalliiksikin ne tulevat pidempään käytettynä.Sillä rahalla  saa ostettua paljon terveellistä syötävää ja samalla oppii ne oikeat ruokailutottumukset,joidenka avulla voi elää loppuelämän ajan.Kevyt ruokavaliohan on kaikille terveellinen,vaikka ei olisikaan ylipaino-ongelmaa laisinkaan.
Valintahan on jokaisen oma,joten jokainen toki saa tehdä niinkuin itse parhaaksi näkee ja kokee.Minä päädyin opettelemaan kevyempiä elämäntapoja ruokavaliomuutoksilla,koska se on ainut tie pysyvään kevyempään oloon.Ja tämän on jokainen asiantuntijakin lausunut,olipa kyse lääkäreistä,ravitsemusterapeuteista tai kenestä asian tuntevasta henkilöstä.

Ystävällisin terveisin  Helga

helga
Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #86 - 26.11.2006 klo 12:14:03
Tulosta viesti  

Päivää pitkästä aikaa

Kuulumiset: lonkka on kivuton, mikä on tärkeä asia. Paino ei ole pudonnut, koska syön liikaa. Mietin tässä, että jos saisin toivoa yhden toiveen, joka toteutuisi, se olisi 30 kg painoa pois simsalapim!! Siis tämä olisi toiveista ykkösenä vaikka vaihtoehtona olisi miljoona € tai ainakin 100 000 euroa häviäisi 30 kilolle.
Ulkona tuulee mutta koska ei ole yhtään lunta ja liukasta, niin kävelylle voisi lähteä, mutta... Minulle on tullut sellainen tapa tänä syksynä, että viikonloput, siis lauantait ja sunnuntait menee sisällä. Maanantaina ja keskiviikkona käyn vesijumpassa ja perjantaina puntilla ja syvävenytyksessä. Töihin kävelen tai menen pyörällä eli kävelyä tulee noin kuusi kertaa 50 minuuttia ja sama kilometreissä eli kuusi kertaa 3,5 km ja pyöräillen sama matka menee vartissa. Ensi viikolla on auto käytössäni alkuviikolla, joten kävelen töihin vasta torstaina. Tiistaina ruokatunnilla menen vyöhyketerapiaan tunniksi, ihanaa!! Toinen käynti on 19.12. Olen maksanut nämä jo etukäteen samoin kuin 5.12. kosmetologin nuorennus-sähköshokkihoidon ja 9.12. kihlajaisjuhlameikkauksen. Eli silloin tällöin annan itselleni ihania, ylellisiä hoitolahjoja (lukija osaa varmaan päätellä, että mieheni ei usko ko. hoitojen tehoon). Meillä on suuren kihlajaisjuhlat eräässä kahvilassa. Olemme kutsuneet noin 70 vierasta sinne. Pitkän ja komean poikani ja kauniin ja miellyttävän miniäni häät ovat sitten helmikuussa Helsingin lähellä ja nämä kihlajaiset ovat kuin hääjuhla tämän paikkakunnan ystäville.
Kirjoitin tahallani (mutta totuudenmukaisesti), että poikani on pitkä ja komea ja morsian on erittäin kaunis ja todella viehättävä, koska olen hiukan ärsyyntyneessä tilassa, koska eräs työkaveri sanoi, että joku muu työkaveri on sanonut, että on kyllästynyt kuulemaan kuhlajaisista. Ja minä kun olen yrittänyt puhua neutraaleista ja mukavista asioista ja olen varonut, että en ole utelias ja en kysy kiusallisia kysymyksiä, kuten että miksi teillä ei ole lapsia (töissä on viisi yli kolmekymppistä pariskuntaa, joista kaksi on naimisissa ja yksi kihloissa ja yksi on asunut jo kauan avoliitossa) jne... Sitäpaitsi mielestäni en ole puhunut liikaa kihlauksesta.
Eipä tietenkään olisi kannattanut tännekään mitään asiasta kirjoittaa, enkä ajatellutkaan kirjoittaa, mutta ilmeisesti tämä oli sydämellä ja niinpä saatte nyt kaikki tietää asian.
Hyvää vointia
Tarja T

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #87 - 26.11.2006 klo 14:06:19
Tulosta viesti  

Pieni täsmennys äskeiseen: Töissä on viisi yli kolmekymppistä pariskuntaa, joilla ei ole lapsia ja heistä kaksi pariskuntaa ovat olleet jo vuosia naimisissa. Ja koskaan en ole keneltäkään heistä kysynyt, että miksi teillä ei ole lapsia enkä mitään muutakaan kiusallista kysymystä. (Siellä on kyllä myöskin "lapsellisia" pariskuntia.)
Olin eräässä toisessa firmassa töissä 17 vuotta. Senjälkeen olin vuosia työttömänä, jonka työttömyyden aikana kävin monia atk-kursseja (ja välillä olin työelämässä). Nyt olen ollut helmikuusta lähtien tuolla työpaikassa (kesällä olin kahdeksan viikkoa sairaslomalla lonkkaleikkauksen takia), enkä tuntenut ketään ennestään (toiset taas ovat hyviä ystäviä keskenään jo opiskeluajoiltansa lähtien) ja olen yrittänyt olla mukava ihminen ja todellakin miettinyt puhumiseni etukäteen, etten olisi utelias jne... Olen puhelias ja minulle lankeaa helposti puheen ylläpitäjän rooli (puhun myös "hermostuksissani" joskus liikaa). Lähes kaikki töissä ovat akateemisia (ja yksi akateeminen nainen oikeesti suhtautuu ihmisiin "kahden kerroksen väkeä" tyylillä). Tää on pikku juttu, kaikki on hyvin, riitoja ei ole ja työ on kivaa, mutta minä raukka pahoitin mieleni tämän yhden "tiedon" takia, siis sen, että yksi henkilö kertoi minulle, että joku toinen on ollut närkästynyt, koska hänen mielestään olen puhunut liikaa poikani tulevista kihlajaisista, vaikka en oikeesta ole. Eli tiedänhän minä, että ihmiset sanovat vaikka mitä takanapäin. Sitäpaitsi kateellisiahan he ovat, kun minulla todellakin on erinomaiset lapset ja siitäkin, kun lapseni pitävät kiinni moraalimittapuista ja menevät naimisiin eivätkä asu yhdessä vihkimättömänä. Tero ja vaimo, jos luette tämän, tervetuloa kihlajaisjuhliin 9.12. klo 18.00 jälkeen erääseen paikkakuntamme kahvilaan, minne, kysykää minulta tai joltakin läheiseltä ystävältä. TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

Iines
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Keski-Suomi
Vastaus #88 - 05.12.2006 klo 12:41:47
Tulosta viesti  
Moi pitkästä aikaa! Ihana oli lukea sinun kuulumisiasi! En ole ehtinyt käydä vähään aikaan täällä. Ja onnea kolmannen kerran anopiksi tulemisesta!!  Hymiö
Kiva kuulla että voit hyvin. Ja myös huomaan että liikut paljon! Se pitää mielen ja kropan virkeänä!

Ja KIITOS! Mutta appi ja anoppi ovat tulossa kyläileen tulevana..

Ja kerrothan sitten kuinka kihlajaiset sujuivat!!

Iines

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #89 - 10.12.2006 klo 13:35:20
Tulosta viesti  

Hei Salla, Iines ja kaikki muut!

Kihlajaiset sujuivat hyvin. Vieraat viihtyivät erinomaisesti keskustellen Kallen laulujen säestyksellä.  Nuoripari lähti juuri ajamaan kohti Helsinkiä, ajavat Tuurin kyläkaupan kautta, joten parin tunnin kuluttua ovat Tuurissa (ostavat varmaankin jääkairan, jos noudattavat  erään kihlajaisvieraan ohjeita). Jääkaappi on täynnä salaattia ja täytekakkua ja pöydällä on muovikassillinen patongin palasia ja suklaata ja karkkia, joten eipä ole pelkoa, että laihtuisin olemattomiin. Eilen aamulla kävin (poikkeuksellisesti lauantaina) kävelyllä, nyt en taida jaksaa mennä ulos. Kirjoitellaan.
TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #90 - 23.12.2006 klo 10:52:32
Tulosta viesti  
Kirjoittelenpa samalla tännekin aamuiset terveiset!
Pääsin koneelle vielä nyt, kun nuoriso nukkuu, mutta iltapäivän ja illan tää kone on varmasti varattu, mutta huomen aamulla taas herään ensimmäisenä ja voin lukea ja kirjoitella.
Tyttö ja vävy tulivat eka kertaa elokuisten häittensä jälkeen meille ja ovat täällä neljä vuorokautta. Suunnittelen kävelylle lähtemistä. Nyt on tauko vesijumpassa ja jos makaan ja syön neljä seuraavaa päivää täällä kotona, niin... Pakko kävellä joka päivä, mieluiten kaksi kertaa päivässä.
Hain kupillisen kahvia, mutta en ottanut keksiä. Aamupäivisin itsehillintäni on parempi kuin illalla. Lämmintä on pari astetta, lunta ei ole ollenkaan, joten kävelykeli on mitä mainioin.
Olin eilen syvävenytyksessä ja siellä pyöriteltiin päätä ja venytettiin päätä ja niskaa ja roikotettiin päätä alaspäin, muitten venytysten lisäksi. Siitäköhän johtui, että heräsin yöllä kovaan päänsärkyyn? Kerran ennenkin voimakkaan pään venytyksen jälkeen tuli kova päänsärky. Minulla ei yleensä ole usein pää kipeä ollenkaan.
Toivottavasti joku teistä lukijoista kommentoi.
Mukavaa päivää kaikille
Tarja T

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #91 - 06.01.2007 klo 21:56:37
Tulosta viesti  

Iltaa tännekin!
Nyt on menossa hiilihydraatiton dieetti ja nälkää pukkaa! Eli kokeilen nyt zonesta poiketen kuuria, jossa saa syödä paljon proteiineja ja rasvaa, mutta ei hiilareita. Viikon olen ollut tällä laihiksella ja toisen viikon aion vielä ainakin olla. Viikon päästä, ensi lauantaina, menemme erään rouvan kanssa ostoksille: hän näyttää kädestä pitäen mitä saa syödä, siis etsimme kaupan hyllyiltä ekstraa mutta sallittua hyvää.
Minulla on kuitenkin semmoinen muistikuva, että kun olin ollut viikon zonella, nälkä häipyi, mutta nyt on nälkä koko ajan. Söin klo 10.00 purkillisen tonnikalaa ja pari desiä kermavaahto/rahka/mansikka sekoitusta. Sitten 13.00 400g paistettua jauhelihaa, jossa seassa oli kukkakaalia ja parsakaalia. Noin klo 16.30 söin purkillisen raejuustoa ja appelsiinin. Seuraavaksi tuli jo paha sortuminen: söin 17.30 kebablihaa kupillisen ja banaanin(tää on paha, paljon hiilareita, mutta oli pöydällä niin houkuttelevasti). Join syömisten välissä pari lasillista piimää.  Niin ja vielä jossakin välissä söin melkoisen palasen juustoleipää.
Mutta, kuten tarkkaavainen lukija huomaa, EN ole syönyt leipää, enkä karkkia. Paino oli vuoden ensimmäisenä päivänä 92 kg ja eilen aamulla ja tänä aamuna 91 kg. Pysähtyikö nyt paikalleen vai tippuuko huomenna tai lähipäivinä? Eräs rouva lupasi, että kolmen kuukauden kuluttua olen 15 kg kevyempi. Sehän olisi jo melkoinen ihme, nimittäin painoin 24 vuotiaana jo 87 kg. Menin silloin painonvartijoihin, siksi muistan sen niin hyvin.
Enkä ole edelleenkään saanut itseäni niskasta kiinni siinä mielessä, että ulkoilisin näin lauantaisin. Maanantaina jatkuu onneksi vesijumppa, samoin keskiviikkona.
Odotettavissa ekstraa: ensi keskiviikkona menen konserttiin, samoin 27.1. Ja sitten onkin pojan häät helmikuussa. Äiti on saanut paikan hoitokodista, muuttaa sinne parin viikon sisällä, siis viedään terveyskeskuksesta sinne, mutta ensin on mutka sairaalan keuhko-osastolla, saa ehkä happipullot, että jaksaa käydä vessassa sairaanhoitajan taluttamana. Ikävää tuo ihmisen raihnaisuus, onneksi sai hoitopaikan, pelkäsin, että yrittävät laittaa kotiin vielä.
Tämähän on lonkkaleikkauspalsta, saattaa joku sanoa. Lonkalle kuuluu hyvää. En ole ottanut yhtään särkylääkettä sen pääkipusärkylääkkeen jälkeen, jonka otin viime vuonna. Ei tarvitse ottaa. En edes muista koko lonkkaa.
Alan nyt katsomaan Moskua telkkarista, siinä on serkkupoika sivuosassa, saa nähdä tunnistanko miehen, olemme viimeksi nähneet marraskuussa 1981, odotin silloin tätä poikaa, joka täyttää tänä keväänä 25v. ja menee naimisiin 24.2.2007 Vantaalla.
Rakkain terveisin Tarja

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #92 - 07.01.2007 klo 16:59:59
Tulosta viesti  

Tarja täällä taas, hei!
Jatkan hiekan tällä dieettiteemalla. Painoin tänä aamuna 90 kg. Paino oli pudonnut vaikka söin eilen runsaasti! Tänään söin aamulla kahden kananmunan kinkku/aurajuustomunakkaan ja yhden omenan ja lasillisen A-piimää. Klo 14.00 söin purkillisen tonnikalaa öljyssä ja pannulla paistettuja vihanneksia: wokki + kukkakaali/parsakaali. Sitten klo 16.30 söin Satsin eli vatkasin kermaa(38%) vaahdoksi kaksi dl ja lisäsin sekaan 2 dl rahkaa ja purkillisen ananaspaloja ja sitten puolen tunnin sisään söin koko Satsin. Saa nähdä vieläkö huomenna puntari näyttää alaspäin lukemaa. Suunnittelen ulkoilua, koska jos menen sohvalle lukemaan lehteä, niin nukahdan ja sitten illalla on vaikea saada unta ja hermostuttaa, kun tietää, että kello soi aamulla seitsemältä.
Katsoin Moskun: tunnistin serkkuni, apua, hän oli vanha mies, vaikka kuvittelin näkeväni sen saman nuoren pojan kuin 24 vuotta sitten.
Kerran olin ystävillä kylässä ja he halusivat näyttää videon lomamatkaltaan Israeliin. Katsoin jännittyneenä suuren odotuksen vallassa. Petyin. Miksi? Jotenkin olin kuvitellut näkeväni raamatunkirjoituksen aikaisia maisemia aaseineen ja paimenineen ja mitä näinkään ja kuulin: autoja, autoja paljon autoja, jotka tööttäsivät liikenteessä. Olisihan minun pitänyt tajuta, että siellä on tänä päivänä autoja samoin kuin tajusin, että serkkupoikakin vanhenee ja (ehkä) minä itsekin olen vanhentunut vaikka sisäisesti olenkin nuori.
Taas tää koko juttu on lonkan ulkopuolelta, mutta...
Kirjoitellaan ja kirjoitelkaa
TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #93 - 13.01.2007 klo 20:27:31
Tulosta viesti  
Iltaa

Nyt sapettaa! Oikeesti, tää dieetti ei sovi mulle, koska sappi ei kestä rasvaista ruokaa. En saa syödä kermaa tai tonnikalaa öljyssä tai kaalia, papuja, kananmunan keltuaista. Täytyy liukua Zonelle, harmi kun juuri tänään ostin kaksi kassillista ruokaa ja tein ihanaa jauheliha/acapulco/aurajuustopataa ja sitä ei voi syödä, koska tunnin päästä syömisestä alkoi mahaa polttaa ja tajusin, että nää on samoja sappikipuja, joita oli monta vuotta sitten. Täytyy hommata arkena siihen lääkettä. Sapen kanssa ei ole leikkimistä, sanoi eräs nainen, joka oli lopulta jouduttu viemään kohtauksen sattuessa ensiapuun piikille ja lopulta leikattu, sappikivut eivät kuulemma lopu tai hellitä itsestään vaan on aina varottava rasvoja.
Mutta lonkka on kivuton!
Tarja

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #94 - 20.01.2007 klo 13:55:36
Tulosta viesti  

Hei taas, rakas päiväkirja

Olen jatkanut samaa diettiä. Painoin aamulla 89 kg. Paino menee alaspäin, vaikka syön paljon, mutta makeaan ja valkoisiin jauhoihin en ole sortunut. En ole syönyt leipää tai perunaa tai makarooneja karkeista puhumattakaan. Ja vesijumpassa olen käynyt ma ja ke sekä tiistaiaamuna aamu-uinnilla, josta on tuleva tapa; päätimme työkaverin kanssa niin, hän on 28v nainen, joka osoittautui todella kovatasoiseksi uimariksi, uin hänen perässänsä 1,5 km 40 minuutissa ja olin aivan puhki puoleen päivään saakka, oikein mahaa poltti, mutta LONKKA ON KIVUTON. Nyt on lauantai ja taas tässä itseni kanssa painiskelen, että menisinkö ulos kävelemään vai puntille. Ehkä käy kuten monesti ennenkin: en mene minnekään. Tiskasin äsken astiat ja pyykkikone on päällä. Menen pian sohvalle lukemaan lehtiä. ehkä nukahdan, mutta ei se mitään, tänä iltana voi valvoa ja muomen aamulla sitten nukkua, kun lonkkakipu ei valvota. Hyvää päivää sinullekin, rakas päiväkirja. Tarja T

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #95 - 14.02.2007 klo 12:18:29
Tulosta viesti  

Keskipäivää

Vaikka kukaan ei ole mitenkään kommentoinut mihinkään, niin silti itsepäisesti jatkan kertomista itsekkäästi itsestäni. Painoin aamulla 87,4 kg. Tämä juttu toimii!! Nykyään syön aamulla tummaa leipää tai näkkileipää ja joskus kaurapuuroa (jos viitsin keittää, kattila likaantuu ja on tiskipöydällä illalla odottamassa tiskausta, ellei ole peräti unohtunut levylle osa puurosta siellä pohjalla). Lounas: lihaa tai kalaa ja vihanneksia, samoin päivällinen. Välipalaksi hedelmiä ja tummaa suklaata, semmoista, jossa kaakaota 70%. Vähintäin kerran viikossa annos Satsia eli 2 dl kermavaahtoa+2dl rahkaa+ananaspaloja tai mansikoita ja makeutusainetta eli vaaleansinikorkkisesta Hermesetaspullosta "sokeria" pari ruokalusikallista. Eilen illallakin söin yhdeksän jälkeen Satsin ja leipäjuustoa. EI: karkkia, pullaa tai ranskanleipää.
Tänään kävin työpaikkalääkärin "käskystä" keuhkokuvassa ja koko vatsan ultraäänikatselmuksessa. Olen terve, ei mitään vikaa. LONKKA ON KIVUTON myös. Jos vielä luonteeni todettaisiin jollakin testillä miellyttäväksi, niin sanoisin, että täydellisyyttä hipoo. Miksi ihmeessä kaikki maailman ihmiset sitten eivät ole ihastuneita minuun? Tai ehkä ovatkin, ehkä vain luulen, että eivät ole? Tietenkin kateelliset eivät voikaan olla, mutta muut?
Oikeesti tunnen olevani 38v. ja kyllä terve lonkka on kaikkein tärkein asia. Kävelen, uin ja nukun kuten terveet ihmiset. Ja tää dieetti toimii: näyttää siltä että vuoden kuluttua painan alle 75 kg.
Mukavaa päivää teille kaikille!
TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #96 - 21.02.2007 klo 12:41:53
Tulosta viesti  

Kylmänkaunista iltapäivää!

Pieni pelko iski mieleen maanantaina, kun kävelin töihin ja tunsin KIPUA leikatun lonkan kohdalla. Mietin: perjantaina olin syvävenytyksessä ja tein semmoisen liikkeen, että ensin maattiin selällään, sitten leikattu oikea jalka kohti kattoa ja sieltä jalka taivutettiin vasemmalle sivulle polvi suorassa, siis jalka oli 90 asteen kulmassa vyötäröön nähden ja venytyksen piti tuntua takapuolen päällä ja tyttö painoi jalallansa lonkkaani (kevyesti) oikeaan asentoon. Siis mietin, että johtuivatkohan kivut venytyksestä vai mistä? Vähän tuntuu vieläkin. Pitäisi saada tarkat ohjeet, miten voi ja saa venytellä ja yleensäkin urheilla. Toivottavasti pääsen säikähdyksellä.
Kävin äsken ostamassa junaliput perjantaiksi. Lauantaina on sitten vihdoinkin ne poikani häät. Eräs rouva, joka on myös kutsuttu häihin, soitti äsken ja sanoi, että ei pääse, koska on sairaalassa lounaissuomessa. Miksi? Hänellä on leikattu olkapää muutama viikko sitten ja on ollut nyt tarkistuksesta saakka eli yli viikon sairaalassa sairaalabakteerin takia. Olkapään leikkaushaavassa on bakteeri ilmeisesti ompelulangassa? Tällä hetkellä en antaisi leikata itseäni lounaissuomen sairaaloissa.
TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

Daisy
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #97 - 21.02.2007 klo 14:21:46
Tulosta viesti  
Moi!

Mitä sä Tarja tarkoitat kun sanot, että on kipua leikatussa "lonkassa"? Siis missä? Nivusessa, ulkosyrjällä?

Mulla tuntuu aika ajoin "kipua" leikatun jalan nivusessa. Kävellessä se tuntuu (ei aina) ikään kuin kiristäisi lonkankoukistajaa tai jotain silloin kun jalka on taka-asennossa. Mitä pidemmin askelin kävelee, sitä enemmän tuntuu. Joskus istuessa. Mulla tähän on auttanut venyttely. Nurinkurista kuitenkin, että leikatun jalan vieminen taakse ja näin ollen lonkankoukistajan venytys ei auta. Se on auttanut, kun kumarrun suorin jaloin ja laitan kämmenet lattiaan. Tai nostan jalan 90 asteen kulmaan ja kumarrun jalkaa kohti.

Eka kerran tuollaista tuntui syksyllä ja kävin silloin ortopedillä. Lonkka kuvattiin ja kaikki oli kunnossa. Lääkäri sanoi, että leikatussa lonkassa voi olla "tuntemuksia" kun ei se omaa vastaava kuitenkaan ole. Ensi viikolla mulla on yksivuotiskontrolli. Kysyn vielä sielläkin asiasta.

En ole hirveän huolissani ollut, kun kipua ei tunnu vaikka olisin koko päivän jalkojen päällä, esim. kotona siivotessa ja kokkaillessa sun muuta semmoista. Myöskään tanssiessa ja jumpatessa ei tunnu. Joskus kävellessä ja taakse venyttäessä vain. Niin ja voimakkaissa sisäkierroissa on tuntunut aina.

Oletkos, Tarja, saanut vielä painoa pudotettua? Minä aloitin laskiaiselta pääsiäiseen saakka kestävän karkkilakon  Pyöritä silmiä Selviänköhän hengissä pääsiäiseen  Järkyttynyt

Tsemppiä!

t. Daisy

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #98 - 02.03.2007 klo 12:34:33
Tulosta viesti  
Perjantaita

Missä tuntuu? Jos painaisi piikillä takaa keskeltä, juuri siitä kohtaa, missä takapuoli loppuu ja jalka alkaa, viisi senttiä loivasti yläviistoon, niin olisi kipukohdassa eli jotain tuntuu reisiluun päässä. Tietenkin todettakoon tässä, että tuntemus on niin pieni, että esim. mitään särkylääkettä ei tarvitse ottaa ja yöunet eivät häiriinny tämän takia.
Paino putosi viisi kiloa. Häissä söin kakkua ja suklaata. Häitten jälkeen olen syönyt muutamana ilta leipää ja parina päivänä pussillisen lakritsaa ja eilen vielä lisäksi pienen suklaapatukan ja mikä onkaan tulos? Paino on noussaut vajaassa viikossa yli kolme kiloa!! Ryyppy on jäänyt päälle eli vaikka kävin äsken syömässä, niin jo mietin, että mitähän ostais tänään, ostaisko lakritsaa vai viikunoita ja leipää syön illalla. Pitäisi saada syöminen poikki. On se niin väärin, että monet saavat syödä vaikka mitä ja paino pysyy pois.

TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

Iralydia
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #99 - 02.03.2007 klo 12:56:29
Tulosta viesti  
Perjantaita vaan täältäkin.
Tuo kipuasia kiinnostaa minuakin. Kohta tulossa puoli vuotta pinnoitteella, ja todellakin ihmeellinen nivuskipu vaan vaivaa, terävää kipua ajoittain, joskus kävellessä, mutta pahimmin pukiessa kenkiä ja sukkia. Ei kyllä haittaa normaalielämää, eikä vaadi mitään lääkkeitä, mutta mietityttää. Minulla on seuraava tarkistus vasta syksyllä, enkä malttaisi odottaa sinne saakka, ja mietiskelen, että pitäisikö olla jo täysin kivuton. Saitko Daisy mitään vastausta siellä vuosikontrollissa tuohon nivuskipuun?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 
Lähetä aiheTulosta