Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 100 vastausta) Pinnoiteleikkaus 29.6.2006 (Luettu 74 463 kertaa)
Daisy
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Pinnoiteleikkaus 29.6.2006
Vastaus #100 - 05.03.2007 klo 09:26:36
Tulosta viesti  
Heip!

Juu kävin siellä vuositarkastuksessa ja mainitsin ajoittain tuntuvasta "kivusta" (kiristys, pisto, mikä lie?). Samoin näytin lääkärille kuinka leikattu jalka junnaa sisäkierrossa. Käytännössä se ei vaivaa minua kuin silloin kun yritän istua jalat ristissä niin, että vasen (leikattu) jalka roikkuu oikean polven päällä. Toisin päin tämä istuma-asento onnistuu.

Lääkäri katseli kuvia ja selitti minulle arvionsa mistä tämä johtuisi. En osaa sitä tässä selittää, vaikka olinkin silloin ymmärtävinäni mistä on kysymys. Joka tapauksessa oma lantioluu on se joka ottaa vastaan, koska proteesin liikerata ei ole aivan yhtä laaja kuin oman nivelen. Näin jotenkin ymmärsin. Lääkäri myös arveli, ettei oire enää katoa, eli vasemman jalan roikottaminen oikean polven päällä jäänee hankalaksi asennoksi. Enpä osaa tuosta olla kovin pahoillani. Ei juuri elämää vaikeuta.

Myös kävelyssä (pitkin reippain askelin) tuntuva ajoittainen tuntemus voisi johtua tuosta samasta. Siitä en ole itse aivan vakuuttunut, kun on niin satunnaista tuo tunne. Ja kun venyttely tuntuu auttavan siihen.

Kuitenkaan mistään vakavasta ei ole kysymys. Kaikki oli kuvissa ok. Sain kuulla, että mikäli proteesi olisi irtoamassa, olisin tosi kipeä. Seuraava konrtolli viiden vuoden päästä. Lopuksi lääkäri totesi, että kaikkea saa tehdä. Ja pitääkin. (Toki pidän järjen päässä, enkä tästä kirmaa hyppelemään näillä painoilla  Silmänisku) Sitä paitsi kaikki tuntemukset lonkassa tuntuvat paljon voimakkaampina ja useammin, kun niistä on epätietoinen ja huolestunut. Kun tietää, että ei mitään vakavaa, vaan asiaan kuluvaa, niin loppujen lopuksi tuntemuksia ei edes huomaa.

Ennen leikkausta fysioterapeutti kertoi faktoja leikkaustuloksista. Hän mainitsi, että osa potilaista (suuri osa) pääsee kokonaan kivuista eroon, lähes kaikilla (kaikilla?) kivut helpottuvat merkittävästi. En muista mainittiinko prosenttiosuuksia. Tästäkin päättelin, että jotain tuntemuksia voi olla ilman, että mitään on vialla.

Nyt täytyy toivoa, että mahdollisimman pitkään saan nauttia tästä uudesta lonkasta. En juurikaan enää muista koko asiaa ja olen voinut palata entisiin harrastuksiin, joten voisiko paremmin olla.

Sellaisen neuvon annan, että jos on huolestunut ja epäilee, ettei kaikki ole kohdallaan, kannattaa käydä ortopedilla. Pikkujutut kasvavat  kohtuuttomiksi, kun on huolissaan ja pelkää. Sitä alkaa kuunnella itseään liiankin tarkkaan ja tulee lopulta luulosairaaksi. Mulle ainakin käy niin, jos epäilen jotain... Nolostunut

Päivänköllykkätä kaikille

Mahtava Daisy

Sivun alkuun

IP kirjattu

Daisy
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #101 - 05.03.2007 klo 09:28:32
Tulosta viesti  
Sama pää kesät talvet  Pyöritä silmiä Unohdin sanoa Sallalle: Voisiko sulla olla kyseessä joku nivustyrä tai jotain, jos aivastaminen sattuu lonkkaan. Olen joskus kuullut... Täh

Sivun alkuun

IP kirjattu

matti
Ex-jäsen

Vastaus #102 - 05.03.2007 klo 20:55:56
Tulosta viesti  
Moi Daisy.

Ilmiö johtuu eräästä lihaksesta, joka osalla jää kireäksi, ja kulkee nivuksen yli. Tapio Tarvainen pääsi siitä Golfin avulla, swing-lyönnillä. Lihas kutistunut, koska usein onnutaan pitkiä aikoja ennen leikkausta.

Itsellä ei ole kireyttä ja saan jalan melkein samaan asentoon kuin ennen leikkausta.
Hieroja hieroi ennen leikkausta jalan lihaksia, sekä kipulääkitys esti pahemman ontumisen.
Mielestäni nämä jäykkyydet tulevat juuri odottamisesta.

Lisäksi lääkäri kiinnittää lihakset uudelleen, joten voi jäädä kireyttä.
Toipumisaika on kaksi vuotta, joten vielä on aikaa.

Pinnoitteen kestävyydestä emme osaa vielä sanoa mitään.
15-vuotta ehkä kestänee? Suomessa vasta alle 10 vuoden kokemus.

Pahin pelko reisiluun pään murtuma.

Olkaamme varovaisia sekä pidetään yhtä ja jaetaan kokemuksia.

Tsemppiä

T:Matti

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #103 - 06.03.2007 klo 17:16:45
Tulosta viesti  

Kiireistä alkuiltaa

Tapasin viikonloppuna Oulussa miehen noin 65v., jolle oli tehty perinteinen lonkkaproteesileikkaus lähes viisi vuotta sitten. Oli ollut kivuton ja hyvä ja mies oli sauvakävellyt päivittäin jo vuosikausia, mutta noin kolme viikkoa sitten oli kävelyllä ollessaan huomannut tyhjän pullon pientareella ja ottanut pullon maasta ja "rätts".. lonkassa oli tuntunut viiltävää kipua. Vielä samalla kävelymatkallansa oli meinannut kaatua liukkaalla pihallaan ja leikattu jalka oli mennyt taaksepäin huonoon asentoon ja uusi "rätss". Nyt on lonkka kipeä, käveli kepin kanssa. Ajattelin, että on hyvä muistaa varovaisuus. Pitäisi saada Coksan fysioterapeuteilta varmennus siitä, kuinka pitkälle voi venytellä mihinkin suuntaan. Siis en ole varma, voinko venytellä niin, että makaan lattialla selällään ja nostan leikatun (oikean) jalan ylös ja kaadan sen vasemmalle vyötärön kohdalle polvi suorana varpaat lattiaan (näin vynytetään takapuolen lihaksia). Samalla ojennan oikean käden oikealle (sormet lattiaan) ja käännän päätä oikealle. Nimittäin silloin muutama viikko sitten yhtenä perjantaina syvävenytyksessä tein näin ja ohjaajatyttö vielä auttoi minua painamalla jalallaan lonkan päältä ja seuraavana maanantaina tunsin ensi kertaa niitä lieviä kiputuntemuksia.
Kävelin tänään töihin, oli melko liukasta. Tunsin oikean takapuolen päällä tai sisällä jotain pientä kipua, mutta ehkä kuulostelen liikaa, koska pelkään, että joku menee pieleen ja kyllä silloin kaduttaisi.
TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #104 - 23.03.2007 klo 17:15:35
Tulosta viesti  
Pirteää perjantai-iltaa kaikille!

On ollut kiireitä. Lonkka on ollut kivuton taas jo pitkään. Kävin vyöhyketerapiassa muutama viikko sitten. En ole varma, että sekö auttoi vai aika vai mikä, mutta nyt on niinkuin on ollut koko ajan, eli ei ole mitään ongelmia lonkassa. Olin päivällä hierojalla, joka hieroi niskaa ja käsiä. Lähden pian venyttelemään. Kävellä en ole kerennyt, mikä harmittaa. Tässä tylsät kuulumiset. Kävellään ja kirjoitellaan!

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #105 - 29.03.2007 klo 18:01:08
Tulosta viesti  
Laitetaanko pinnoiteproteesia jos lonkas on tulehdus?

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #106 - 29.03.2007 klo 21:35:24
Tulosta viesti  

Iltaa

Esititpä vaikean kysymyksen, en tiedä näin äkkiä sanoa mitään. Toivottavasti joku viisas osaa vastata Sulle. Lähden huomenna äitiä katsomaan ja olen tietokoneella vasta keskiviikkona. En yleensäkään osaa sanoa, että pitääkö tulehdukset hoitaa pois ennen leikkausta, mutta pinnoitetekoniveleen on varmaankin samat säännöt kuin muihinkin tekoniveliin. Vetoomus: viisaat vastatkaa!!

TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

Moona
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #107 - 30.03.2007 klo 10:35:01
Tulosta viesti  
Hei InsaneOne! Muistelen, että kaikki tulehdukset on oltava hoidettuja pois, muutoin leikkausta joudutaan siirtämään, myös hampaiston on oltava hoidettuja. Jos joku ihmettelee, mistä tiedän jotain, olen ollut minäkin aiemmin hoitoalalla, en hoitotyössä vaan olen kirjoitellut lääkäreiden saneluja ym. epikriisejä puhtaaksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #108 - 31.03.2007 klo 12:54:51
Tulosta viesti  
Moona kirjoitti 30.03.2007 klo 10:35:01:
Hei InsaneOne! Muistelen, että kaikki tulehdukset on oltava hoidettuja pois, muutoin leikkausta joudutaan siirtämään, myös hampaiston on oltava hoidettuja. Jos joku ihmettelee, mistä tiedän jotain, olen ollut minäkin aiemmin hoitoalalla, en hoitotyössä vaan olen kirjoitellut lääkäreiden saneluja ym. epikriisejä puhtaaksi.

Tätä minäkin muistelin mut kävin tuossa helmikuun alus Reumalla ja siellä kirurgi katso leikkauksen tarpeen niin olis pistänyt mut leikkaukseen jo tänä keväänä ja tulehdus on vieläkin jälel.

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #109 - 09.04.2007 klo 10:08:19
Tulosta viesti  

Kuulehan, poika

Miten minusta näyttää siltä, että yrität löytää hyviä syitä, että voisit siirtää leikkausta hamaan tulevaisuuteen? Hoidata tulehdukset pois ja mene leikkaukseen, jos lääkäri katsoo sen parhaaksi. Kyllä sä siitä selviät! Suurin osa lonkkaleikkauksista onnistuu erinomaisesta.
Tää seuraava ei liity äskeiseen:
Tapasin eilen sitä miestä (kerroin aiemmin hänestä), jonka lonkka oli operoitu noin neljä vuotta sitten ja tänä talvena oli kerran kävelyllä kurkoittanut ottamaan tyhjää pulloa ojasta ja oli tuntunut kräts ja sitten oli vielä meinannut liukkaalla kaatua ja oli kuulunut toinen kräts. Lonkka on kuvattu ja lääkäri oli kertonut, että siellä on joku väli tai rako ja joudutaan leikkaamaan uudelleen.
Oma lonkkani kivuton. En ole kerinnyt juurikaan kävelemään. Kahdesti viikossa pyrin käymään vesijumpassa. Painoin aamulla 90 kg. Ensi perjantaista juhannukseen on 10 viikkoa ja -10 kg olisi mahtava juttu. Henkisesti yritän ryhdistäytyä tämän päivän aikana, että pystyisin olemaan kymmenen viikkoa ilman karkkia jne...

TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #110 - 09.04.2007 klo 18:29:06
Tulosta viesti  
TarjaT kirjoitti 09.04.2007 klo 10:08:19:
Kuulehan, poika

Miten minusta näyttää siltä, että yrität löytää hyviä syitä, että voisit siirtää leikkausta hamaan tulevaisuuteen? Hoidata tulehdukset pois ja mene leikkaukseen, jos lääkäri katsoo sen parhaaksi. Kyllä sä siitä selviät! Suurin osa lonkkaleikkauksista onnistuu erinomaisesta.

TarjaT

Niin arvaappa vaan olenko yrittänyt saada tulehdusta lonkastani pois? Syön trexania viikottain ja buranaa päivittäin.. Eipä lähde niin vaan  Itku

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #111 - 09.04.2007 klo 19:53:48
Tulosta viesti  

Anteeksi, jos loukkasin! Toivotaan, että tulehdus pian lähtee.
Taidat olla nuori mies? Ovatko jo päättäneet leikkauspäivän, jos siis tulehdus saadaan pois?
Tämä pinnoitenivel, ainakin minulla, on todella erinomainen.

TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #112 - 09.04.2007 klo 20:27:42
Tulosta viesti  
TarjaT kirjoitti 09.04.2007 klo 19:53:48:
Anteeksi, jos loukkasin! Toivotaan, että tulehdus pian lähtee.
Taidat olla nuori mies? Ovatko jo päättäneet leikkauspäivän, jos siis tulehdus saadaan pois?
Tämä pinnoitenivel, ainakin minulla, on todella erinomainen.

TarjaT

Et sie loukannut. niinpä olen odottanut että saisin tuon tulehduksen pois. Olen 20-vuotias. Ei ole päättänyt leikkauspäivää. Olisin jo päässyt tänä keväänä mut ikäni takia en vielä suostunut. Nyt on ollut myös puhetta puhdistusleikkausta. Miten tämä toimii? Pinnoiteproteesin kirurgi olisi laittanut

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

Elisa1983
Poissa

Life is pain, get use
to it!

Sijainti: Nummi-Pusula
Vastaus #113 - 16.04.2007 klo 13:03:03
Tulosta viesti  
Tulehduksesta on pakko sanoa sen verran että MINUN ymmärrykseni mukaan ennen leikkausta on erityisen tärkeää ettei muualla ole tulehdusta kuin itse lonkassa. Tästä syystä sanotaan että hammaslääkärilläkäynti ennen leikkausta jotta saadaan reijät pois ja bakteerit. Olen ymmärtänyt että sen takia meille lonkkavikaisille kirjoitetaan aina sellaista kipulääkettä missä on sitä tulehdusta poistavaa ainesosaa ja siksi ennemmin esim Burana kuin Panadol.
Olen ymmärtänyt, että niin kauan kuin lonkkaa ei leikata/korjata on tulehdus siellä ja pysyy. Siis minulle on lääkäri sanonut että lonkassasi on kokoajan pienenmoinen tulehdus koska se on "sairas".
Minusta siis jos olet ilmoittautunut leikkaukseen ja hampaat on kunnossa ei mitään syytä miksei sinua voitaisi leikata.

Onnea ja uskallusta!

Elisa

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #114 - 16.04.2007 klo 17:00:54
Tulosta viesti  
No tuossa 14.5:ttä menen heinolaan niin siellä sit selviää kuinka lähellä se on.. Mitä nyt kirurgin juttua kuuntelin että jos tässä röntgenis näkyy tulehdus niin aletaan toimia enemmänkin kun buranaa syömällä. Esim. puhdistusleikkaus on yksi vaihtoehto mutta kuinka kauan toi auttaa on sitten toinen juttu  Epävarma

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

mustikka
Poissa

Vastaus #115 - 16.04.2007 klo 17:59:20
Tulosta viesti  
^Mun järkeen ei mahdu miten tulehtuneeseen lonkkaan voisi tehdä puhdistusleikkauksen muttei laittaa proteesia  Täh. Siis mitä väliä sillä on mistä syystä se lonkka avataan..?  Täh Eli jos tulehdus+leikkaus on pahasta niin luulisi ettei silloin voi leikata mistään syystä. Osaisiko joku selittää tämän?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Elisa1983
Poissa

Life is pain, get use
to it!

Sijainti: Nummi-Pusula
Vastaus #116 - 16.04.2007 klo 21:38:59
Tulosta viesti  
Ei kyllä muunkaan, koska siis eikö tulehdukset pidä kliinisyyden takia olla poissa.. Mut ehkä se lekuri tietää paremmin:) hope so--

elisa

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #117 - 16.04.2007 klo 21:50:12
Tulosta viesti  
Itsekin on lukenut noit sivuja aivan liikaa ja kaikilla sanotaan että ei tehdä jos on tulehdusta. No kerron teille heti kun tiedän asiasta paremmin. Hymiö

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

matti
Ex-jäsen

Vastaus #118 - 18.04.2007 klo 21:41:06
Tulosta viesti  
Painonhallinta on tärkeää, tsemppiä TarjaT:lle painonpudotukseen, miten olet saanut painoa alas?

T:matti

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #119 - 19.04.2007 klo 16:35:25
Tulosta viesti  
Onneksi ei mulla ole liikaa painoa, tosin porukka on sanonut että olen alipainoinen

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #120 - 19.04.2007 klo 18:12:55
Tulosta viesti  

Hai sie poika, olen kateellinen! En ole koskaan ollut alipainoinen. Sanoin joskus, että antaisin tämän maksetun omakotitalomme, jos simsalabimtempulla laihtuisin kolmekymmentä kiloa ja sanon saman vieläkin. Painoin viimeksi alle 80 kg joskus parikymppisenä. Muistan, kun olin 15v. ja minulta leikattiin nielurisat Kotkan sairaalassa ja painoin 66 kg, niin lääkäri sanoi, että painaapa tyttö paljon.
Tänään olen taas yrittänyt ryhdistäytyä niinkuin eilenkin, mutta on se niin vaikeaa. Painan noin 90 kg.
Se tässä elämässäni on hyvää, että LONKKA ON KIVUTON. Vesijumpassa käyn kaksi kertaa viikossa ja menen pyörällä töihin. Velttous vaivaa, äskenkin luin Annalehteä sohvalla tunnin, senkin ajan olisin voinut kävellä ulkona. Kävelyä joka päivä vähintäin kilometri (sauvoilla tai ilman), siinä on tavoitetta.
Terveisiä pojalle (nimimerkkisi on jotain englanniksi, en ymmärrä enkä osaa sanoa sitä) ja Matille ja Aulikselle ja Daisylle ja Merjalle ja kaikille muille. Vielä on elämää jäljellä, ei jäädä tuleen makaamaan. Minun kohdallani se tarkoittaa, että yritän taas: jospa painaisin juhannuksena alle 85 kg!?

TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #121 - 19.04.2007 klo 20:21:11
Tulosta viesti  
No siis kavereiden mielestä olen. Testejä tein esim. mtv3:n sivulla niin siel testissä sanotaan että ihannepaino. Olen pitkä 182cm ja painan n. 65 - 72kg tuolla välillä kokoajan Hymiö

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

matti
Ex-jäsen

Vastaus #122 - 19.04.2007 klo 21:30:35
Tulosta viesti  
Tsemppiä vaan kaikille laihdutukseen, ei ole helppoa. Jokaisella meillä varmaan 5-10 kg ylimääräistä, se johtunee liikunnan puutteesta sekä kaloripitoisesta ruoasta. Varsinkin juhla-aikoina aina syödään, vanha traditio. Ennen ei ollut riittävästi ravintoa.

Epäterveelle ruoalle pitäisi laittaa veroja niin paljon, että terveellinen ruoka olisi halvempaa.
Vihannekset ovat nyt tosi kalliita ja makkara halpaa.
Rasvavero pitäisi säätää. Juhliin vain vähäkalorisia ruokia.

T:Matti

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #123 - 21.04.2007 klo 21:01:54
Tulosta viesti  
Kyllä mie alan olla kääntynyt siihen että kyllä mie sen proteesin otan. Sanon 14.5:ttä kun menen Heinolaan että laittaa mut siihen jonoon. Vähän on tilannekin pahentunut viime käynnistä  Itku

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #124 - 22.04.2007 klo 09:35:20
Tulosta viesti  

Huomenta Poika

Minkälainen tilanteesi oikein on ja miksi?

Minulla on tällä hetkellä ristiselkä kipeä ja se johtuu siitä, kun perjantaina syvävenytyksessä oltiin selällään ja laitettiin pallo (halkaisija noin 10cm) ristiselän alle ja roikotettiin jalkoja suorana kantapäät lattiassa ja näin venytettiin lonkkia pari minuuttia. Täytynee taas varata aika kalliiseen vyöhyketerapiaan.
Eilisen päivän istuin täällä kotona; en näköjään pääse lauantaisin ovesta ulos ja lenkille. Se harmittaa.
Tänään menen yhden jälkeen eräälle rouvalle kylään, hän tarjoaa hyvää ruokaa ja sitten menemme erään toisen rouvan luokse.

Aurinkoista päivää kaikille    TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #125 - 22.04.2007 klo 14:51:20
Tulosta viesti  
En mie ole poika kun 20-vuotias mies  Virnistys

No siis, kävelee vähän enemmän niin tietää että on kävellyt.. Tälläsen jälkeen ei kannata edes uneksia venytellä. Toi liikuttamissärky väärään suuntaan on aina 24/7. Kun kuitenkin tietää että ei tämä tästä paremmaksi mene. Se nyt ollaan nähty tämän 1.5 vuoden aikana. Tosin just tuos kk sit menin töihin niin ei sitäkään huvittaisi jättää pois. Mutta jos nyt pääsen 2kk sisällä niin menen kyllä. Työsuhde loppuu syyskuussa niin viimeistään sen jälkeen heti menen tuohon. Kirurginkin kans juteltiin että helmi-maaliskuussa 2008 jos tilanne on tämä niin silloin 100% varmasti menen. Saa nyt nähdä myös mitä tuossa röntgenis näkyy. Jos tulehdus näkyy niin mahd. menen jo puhdistusleikkaukseen ennen kun alan proteesia itseeni laittaa.

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #126 - 23.04.2007 klo 21:50:14
Tulosta viesti  

Iltaa

Jouduin käymään tänään aamupäivällä niksauttajalla. Täällä meidän kaupungissa on erinomainen niksauttaja, kävin hänen luonaan kerrankin samana päivänä, kun pääsin synnytyssairaalasta kotiin, siis yli 20 vuotta sitten. Tulee kalliiksi tämä puntilla ja venytyksessä käynti, kun melkein aina joutuu mennä vyöhyketerapiaan tai niksauttajalle, jostakin syystä nivelet "menevät pois paikoiltaan", ymmärrätte varmaan mistä puhun, vaikka ei kai ne oikeesti mene pois paikoiltaan.
Nälkä! Pitää mennä heti nukkumaan, kohta on aamu ja saan syödä leipää! Pakko kai hakea huomenna Xenical-tabuja, ehkä ne estävät painon nousun, jos en jaksa olla dieetillä. Sain maaliskuun alussa 84 kappaletta ja ne on nyt loppu. Siis paino on pysynyt noin 90 kg:ssä, mutta osittain varmaankin näitten tabujen ansiosta. Smör, smör, minä kurja ihminen, kun ei ole itsehillintää!!

Hyvää yötä

Sivun alkuun

IP kirjattu

Iralydia
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #127 - 24.04.2007 klo 08:52:26
Tulosta viesti  
Hei Tarja!
Onnea sinulle painonpudotukseen, kyllä siinä kai tärkeintä on se, mitä siellä korvien välissä liikkuu, eli itsehillintää se vaatii suunnattomasti.
Muista: sekunti suussa - ikuisuus vyötäröllä! Tai pulla päivässä pitää kylkiluut piilossa. Tällaisia luin yhtenä päivänä jostain naistenlehdestä  Hymiö

Mutta sinulta piti kysymän tuosta niksauttajasta.
Olen kuullut niistä monenlaista, ja kokeillutkin paria ennen lonkkaleikkaustani. Nytkin on välillä sellainen tulle, että jotain tarttis tehdä, mutta olen ajatellut, ettei enää voi mennä niksauttajille, kun on tuo tekonivel, tai siis pinnoite. Pelkään, että miten se mahtaa reagoida siihen? En tiedä asiasta.

Ja muilta jälleen kyselisin tuntoja leikkauksen jälkeen, ja miksei sinultakin, että mikähän mahtaa olla, kun edelleenkin, kun on yli puoli vuotta leikkauksesta, niin on pistävä kipu leikatun jalan nivusessa, ja sattuu eniten, kun jalkaa nostaa esim toisen päälle ja muut samantapaiset liikkeet.
Muuten kaikki hyvin, ei särkyjä, ja kävely sujuu hyvin.
Vappua odotellen, ja simat valmistumaan!

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #128 - 24.04.2007 klo 12:35:55
Tulosta viesti  

Keskipäivää Iralydia

Ilahduin paljon tästä vastauksestasi. On ruokatunti ja söin juuri ruuan päälle pussillisen kuivattuja viikunoita. Nyt on helppo sanoa, että kiitos kun kerroit, että vaaditaan suunnattomasti itsehillintää. Tällä hetkellä tuntuu, että joo, suostun, otan itsehillinnät kehiin ja laihdun ilman tabuja.
Mielestäni pinnoitetekonivel ei haittaa niksautuksissa. Tämä eilinen käsitteli selkärangan vierestä vyötärön ja alaselän kohdalta. Muutama viikko sitten Kaustisilla jäsenkorjaaja käsitteli 20 minuuttia oikeaa polveani (minulla on oikeassa lonkassa pinnoite). Ja olen käynyt neljä tai viisi kertaa leikkauksen jälkeen tunnin vyöhyketerapiassa, joka alkaa jalkapohjista ja jatkuu polviin saakka (selällään maaten). Sitten käännytään mahalleen ja käsittelijä hieroo koko selän ja sitten "niksauttaa" takapuolen päältä ja selkärangan vierestä niiltä kohdin, kun on tarvetta.
Onpa ikävää se pistävä kipu nivusessasi. Minulla ei ole mitään kipuja. Ehkä syvävenyttely on auttanut, tai sitten leikkaukseni onnistui todella hyvin.
Joo, viikonloppua minäkin odottelen. Saunaamme vaihdettiin eilen uusi kiuas. Huomenna pitää siivota (onneksi vesijumppa on peruttu). Tyttö ja miehensä tulevat perjantaina ja ovat tiistaihin saakka.

Aurinko paistaa, mukavaa päivää kaikille

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #129 - 24.04.2007 klo 19:43:26
Tulosta viesti  
Oletteko katuneet että otitte pinnoiteproteesin?

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

Iralydia
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #130 - 24.04.2007 klo 21:00:46
Tulosta viesti  
En ole katunut.
Kyllä plussia on enemmän kuin miinuksia, ja niistä paras se, ettei ole särkyjä,sekä se, että voi liikkua ja kävellä pitkiä matkoja. Mutta onhan se niin, että leikattu lonkka on aina eri juttu kuin luomulonkka, sen vaan tuntee, en osaa sitä paremmin selittää. Asiantuntijat pitävät kyllä huolen siitä, että turhia leikkauksia ei tehdä.
Ja sinun tilanteesi on tietty taas erilainen, kun olet meitä niin paljon nuorempi. Luota lääkäreihin, voisi olla minun neuvoni sinulle.

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #131 - 24.04.2007 klo 22:31:12
Tulosta viesti  
Tottahan toki, leikattu lonkka ei ole koskaan sama mikä ennen. Mites monta viiltoa lonkkaan tehdään kun pinnoiteproteesi laitetaan? Kauan tämä leikkaus kestää? 1-3h? Olitteko nukutukses vai epiduraalipuuduksessa?

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #132 - 26.04.2007 klo 18:21:10
Tulosta viesti  
Oletteko harrastaneet pinnoiteproteesin kanssa minkälaisia harrastuksia? Esim. rullaluistelu, pyöräily, lskettelu? Suositellaanko tälläsiä?  "Suurimpana riskinä pidetään reisiluunkaulanmurtumaa. Murtuman jälkeen lonkkaan voidaan toki asettaa ns. perinteinen tekonivel." Tekonivel kuullostaa kyllä aika rajulta että varmaan ei oikein mitään voi harrastaa. Noissa puhutaan kaatumisriskistä niin suurena ainakin esim. rullaluistelu ja laskettelu.  Itku

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #133 - 29.04.2007 klo 14:18:01
Tulosta viesti  

Koleaa sunnuntaita

Harrastan uintia, vesijumppaa ja pyöräilyä ja kävelyäkin.
Pitäisi harrastaa laihdutusta, mutta siihen en näköjään pysty. Painoin aamulla 93,6 kg, voi, voi!!
Kävin juuri apteekissa ja hain lääkärin määräämiä Xenical-tabuja. Otin jo yhden ruuan kanssa. Rasitan teitä lukijoita aina tällä samalla aiheella, mutta se vaan on niin, että kaikki haaveeni ja suunnitelmani alkavat: sitten kun laihdun... menen ulkomaille... mutta kun en laihdu!?
Hyvä asia on tietenkin, että lonkka on kivuton.

TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #134 - 29.04.2007 klo 16:02:23
Tulosta viesti  
Vesi ja näkkäri linjalle vaan Hymiö

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

kivuton
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #135 - 04.05.2007 klo 20:33:53
Tulosta viesti  
"Murtuman jälkeen lonkkaan voidaan toki asettaa ns. perinteinen tekonivel. Tekonivel kuullostaa kyllä aika rajulta että varmaan ei oikein mitään voi harrastaa. Noissa puhutaan kaatumisriskistä niin suurena ainakin esim. rullaluistelu ja laskettelu"

InsaneOne epäilee ettei perinteisellä tekonivelellä voi paljon mitään harrastaa. Tämä pinnoiteleikkauskirjoitusosio on kovin suosittu. Ehkä pitäisi aloittaa palsta perinteinen tekonivel jne.
Mutta kerronpa kuitenkin ties monennenko kerran, että totaaliproteesi, joka lonkkaani laitettiin 06 elokuussa toimii mainiosti. Ainoastaan juoksemisen olen jättänyt pois vaikka siihenkin kyllä pystyn, mutta kun se mahdollisesti lyhentää nivelen kestoikää niin keskityn sellaisiin liikuntamuotoihin joissa tärähdystä ei tule. Luisteluhiihtoa harrastin jo viime talvena ja pyöräilyä lähes päivittäin kun lumet sulivat. Niin että kyllä tekonivelellä ainakin onnistuneen leikkauksen jälkeen normaali elämä harrastuksineen on mahdollista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #136 - 04.05.2007 klo 22:44:40
Tulosta viesti  
Siis mulle ollaan laittamas pinnoiteproteesia ja nyt jää kyllä vaivaa mitä tässä sen jälkeen voi tehdä?

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #137 - 05.05.2007 klo 19:51:57
Tulosta viesti  
Kysytäänpä täälläkin, miten pitkiä teidän pinnoiteproteesiviillot on ollut? Tikkejä paljon? Hakasia? Kertokaa leikkauskokemuksestanne olitteko tajuissanne?

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

Koipirikko
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #138 - 11.05.2007 klo 19:11:32
Tulosta viesti  
Heps

Vastailen tässä omista leikkauskokemuksistani InsaneOnelle. Ensin kuitenkin sanoisin että kun leikkaussaliin asti pääsee, on turha enää pelätä, siellä on ammattilaiset asialla jotka tietää mitä tekevät.
Sain siis pinnoitenivelen oikeaan lonkkaan lokakuun lopulla -06.

Itsekin olin etukäteen kuullut inhottavia juttuja siitä miten leikkauksen aikana joutuu kuunteleen sahaus, poraus ja tekonivelen paikalleen hakkausäänet niin että koko keho hytkyy. Kysyinkin leikkausta edeeltävänä päivänä anestesiahoitajalta voisko saada nukutusta kun en halua kuulla niitä ääniä. Sain selityksen että nukutuksen riskien takia sitä pyritään välttämään ja leikkaus tehdään vain selkäydinpuudutuksessa. Kysyin sitten voisiko saada edes korvalappustereot että vois kuunnella vaikka HEVIÄ leikkauksen ajan. Semmosta vähän lupailtiinkin, mutta leikkausaamuna kun leikkaussalissa taas kysyin stereoista hoitajat totesivat että taitavat olla kaikki soittimet tällä hetkellä rikki.

Antoivat sitten korvatulpat joista ei kyllä ollut  mitään hyötyä. NO, päätin sitte että kestettävä tämä on kun tähän asti on päästy. Olin koko ajan pirteä ja olisin voinut lukea ajankuluksi kirjaa tai katella telkkarista vaikka jotain Tehoosasto-sarjaa. Kaikki operaatioden äänet ja hakkaukset tosiaan kuului ja keho hytky.Runsaan kahden tunnin leikkauksen loppuvaiheessa alkoi yllättäen tulla huonompi olo ja tuntui että pian menee taju. No, hoitaja onneksi aina välillä kyseli vointiani ja sanoinkin sitten että nyt tuntuu aika heikolta ja hän totesi että ei ihmekkään kun pulssi ja verenpaine laskeneet niin alas. En tiedä mitä ainetta suoneen laittoivat mutta muutamassa minuutissa olo parani entiselleen.

Leikkauksen jälkeen klo 10.30 minut siirrettiin heräämöön jossa aikani alkoi tulla tosi pitkäksi kun muut potilaat nukkuivat tai olivat muuten niin tokkurassa ettei ollu puhekaveria. Pyysin hoitajilta päivän lehdet luettavaksi ja kun hoitaja taas teki tarkistuskierrosta ja kysyi vointia sanoin että menis hyvin jos vain sais ison lautasellisen muusia ja kunnon pihvin (oli meinaan kova nälkä). Hoitaja selitti vaikeena ettei heräämöön ole järjestetty ruokatarjoilua, mutta hän katsoo jos jotain jogurttia edes löytys. Sain pientä välipalaa pahimpaan nälkääni ja jatkoin pitkästyttävää odottelua.

Iltapäivällä neljän aikaan hoitaja järjesti mulle matkatelkkarin sängyn eteen että saisin paremmin ajan kulumaan, sitä katselin ilta yhteentoista. Muut potilaat olivat heräämössä koko ajan puolitokkurassa eikä heistä ollut seuraa.

Kokemuksena kuitenkin paljon parempi kuin mitä etukäteen pelkäsin. Menisin uudestaan koska vaan, ja joudun noiden polvien takia vielä menemäänkin.

Terv. koipirikko

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #139 - 11.05.2007 klo 21:51:29
Tulosta viesti  
Kiitos Koipirikko kokemuksies jaosta. Tälläsiä kertomuksia lisää. Miten pääsit jalkeille taas? Saitko kipupumppua? Tai mitään tälläistä vähän erikoisempaa viritelmää? Maanantaina pitäs selvitä koska minut leikataan. Koska nyt alan kyllästyy tähän ikuiseen kipuun etenkin kun sitä on ilmaantunut levossakin enemmän kun 3kk sit

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

Koipirikko
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #140 - 12.05.2007 klo 12:54:10
Tulosta viesti  
Hei taas

Juu, jäi itseltäkin sanomatta että kannattais ottaa oma esim. MP -3 soitin mukaan leikkaukseen niin saa kuunnella mieleistään musaa eikä vaan leikkausääniä ja lääkärien ja hoitajien höpinöitä.

Kipupumppu oli käytössä leikkauksen jälkeen pari päivää ja senkin jälkeen tarvittaesssa saa kipupiikin (jotain morfiinin tapaista) joka todella TEHOO. Itse tarvin vain yhden kipupiikin.
Leikkauksen jälkeisenä seuraavana aamuna tulivat nostaan telineen varassa seisomaan mutta kyllä siinä pian alkoi maailma pimetä kun veriarvot huonot ja oli päästävä takaisin makuulle.
Rankka kokemushan leikkauksesta toipuminen on mutta ei se edeltävä jatkuvien kipujen kanssa elokaan ole ihmisarvoista elämää.

Terv koipirikko

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #141 - 12.05.2007 klo 19:01:42
Tulosta viesti  
Kuullostaa sellaiselta kokemukselta että jättäisi väliin mutta pakko tuo on kokea.  Itku

Edit: Minkälaiset rajoitteet sulle annetttiin?
« Viimeksi muokattu: 12.05.2007 klo 20:07:45 Kirjoittaja InsaneOne »  

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #142 - 14.05.2007 klo 23:05:31
Tulosta viesti  
Tänään kävin Heinolas ja leikkausjonossa ollaan. Magneettikuvaus vielä tässä jonon aikana Hymiö

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #143 - 04.06.2007 klo 13:33:08
Tulosta viesti  

En muista, että minulla on mitään pinnoitetekoniveltä ollenkaan. Siis lonkka on erinomaisessa kunnossa: ei kipuja, ei rajotteita. Ajan pyörällä, kävelen, uin, käyn punttisalilla ja syvävenytyksessä. Vuosia kiduin, nyt elämä hymyilee. Suosittelen kaikille, joille annetaan tämä mahdollisuus ja joille sopii pinnoite, valitkaa pinnoite.
Kaunista kesää kaikille!
TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #144 - 26.06.2007 klo 14:52:09
Tulosta viesti  

Hei vaan Matti ja kiitos Tiin puolesta vastauksesta!
Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, mistä olet saanut päähäsi tuon kaksi vuotta??!! Ja vielä sanot sen syvällä rintaäänellä niinkuin asiantuntija, mielestäni leikkauksesta täytyy toipua huomattavasti nopeammin.
Ensi perjantaina tulee kuluneeksi vuosi omasta leikkauksestani ja olen ollut täysin kunnossa jo pitkän aikaa.
Nyt olen kesälomalla ja mittari ulkona näyttää kymmenen astetta ja koleaa ja sateista, mutta ehkä kuitenkin lähden kävelemään.
Vai ajaisinkohan pyörällä uimahalliin, koska hiukset täytyy pestä kuitenkin, kun on iltamenoja.
Oltiin juhannuksena Oulussa hotellissa tyttö miehineen Tampereelta ja poika vaimoineen Vantaalta ja minä ja mieheni. Mukavaa, kävelemällä etsittiin kiva kiinalainen ravintola, jossa syötiin perjantai-iltana. En edes muistanut, että lonkka on leikattu, sen muistin hotellin uima-altaassa, että vuosi sitten olin kipeä, onneksi nyt olen täysin terve!!
Kivaa kesää kaikille, toivottavasti pian lämpenee!
TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #145 - 30.07.2007 klo 10:46:07
Tulosta viesti  

Keskikesä on ohi mutta kesä jatkuu silti jospa on tulossa kuuma elokuu.
Vuosi sitten ennen juhannusta tuntui kipeän lonkkani kanssa olo vanhalta ja raihnaiselta.
Nyt tunnen olevani nuori ja terve (jos saan hieman liioitella). Vielä on kesää ja elämää jäljellä.
Taas kerran: painoa on pakko pudottaa, jotta tämä terve olotila säilyy mahdollisimman monta vuotta. Siis pelkään, että ylipaino alkaa pian rasittaa lonkkia ja polvia ja aiheuttaa kipua. 12 kg - 12 viikossa, pystynkö siihen? On pakko sietää nälkää!! Tämä kirjoitelma kuuluisi painonhallintaosastolle, tiedän, mutta kun aloin kirjoittaa, niin en ajatellut kirjoittaa painosta mitään, mutta se näköjään on takaraivossa.. Olisi mukava lukea taas laihduttajien vinkkejä, kirjoitelkaa jotain rohkaisevaa. Painoin aamulla 92 kg.
Tämmöisiä ajatuksia tällä kertaa.
TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

InsaneOne
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #146 - 28.08.2007 klo 16:00:29
Tulosta viesti  
Asia on varmistunut, minulle tulee pinnoiteproteesi. Tänään tuli hoitoseloste ja "Pinnoiteproteesi ohjelmoitu"
Vähän tietoa lonkkani liikkumisesta "Oikeassa lonkassa fleksio n. 90 astetta, ulkokierto lähes 0, sisäkierto 10-20 astetta."

On se elämä rankkaa
Sivun alkuun

IP kirjattu

Iines
Nivelklubin tulokas
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Sijainti: Keski-Suomi
Vastaus #147 - 30.08.2007 klo 12:51:50
Tulosta viesti  
Tervehdys TarjaT!

Kuinka laihdutus on sujunut? Toivottavasti hyvin. Itselleni (vaikka isomahainen olenkin  Silmänisku) tuli mieleen että ei kannata kärvistellä nälässä vaan pikemminkin syödä jotain 3-4 tunnin välein, niin välttää ahmimisen. Kun koko ajan on kylläinen olo, ei tule mitään valtavia mielitekoja.. Näin itse olen ainakin saanut painoni pysymään toivotuissa lukemissa.

Ihanaa ja uarinkoista syksyn jatkoa!!!  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #148 - 30.08.2007 klo 16:39:03
Tulosta viesti  

Aurinkoista mutta syksyistä päivää kaikille, erityisesti pojalle: InsaneOnelle ja Iinekselle.

Istuin tässä koneella ja kävin huvikseni vilkaisemassa tännekin sivuille ja yllätys oli melkoinen ja iloinen, kun huomasin teidän kirjoitelleen minulle.
Eikö olekin helpottavaa nyt, kun tiedät, mikä nivel sinulle laitetaan? JOs sinulla kaikki sujuu yhtä hyvin kuin minulla, niin pian et muista koko niveltä kuten minä en muista.
Mutta, Iines, tämän laihdutuksen muistan koko ajan, minusta tuntuu, että olen jo seitsemän vuotiaasta saakka, suunnitellut, että sitten kun olen laiha jne...
Painoin aamulla 89,4 kg. Olen jättänyt hiilihydraatit melkein pois. Syön leipää vain aamulla. Äsken tein broilersuikale/kaali/tomaatti/kermasekoitelmaa vokkipannussa. Yritän olla syys-marras ilman karkkeja ja pullaa. Mansikkarahkaa syön ja kuivattuja viikunoita ja tummaa suklaata, siis lukija huomaa, että uskon zoneen.
Tänä aamuna "löysin" laukustani täyden paketin Xenical-tabuja, siis 84 kpl eli jos otan niitä kaksi päivässä, niin saan apua lokakuun puoleen väliin saakka. Tavoite: vähintäin 5 kg.
Keskussairaalasta tuli kutsu vuositarkastukseen. Molemmat lonkat kuvataan. Kipuja ei ole kummassakaan. Saa nähdä milloin toinenkin leikataan. Vai voiko kulunut lonkka olla kivuton vuosikausia ja mitä sitten? Kysyn lääkäriltä.
Aamulla lähdemme äitiä katsomaan ja samalla reissulla minulle laitetaan raitoja hiuksiin.
Tyttö ja mies tulevat viikon päästä kylään.
Poika ja vaimo Vantaalta lähtevät marraskuussa New Yorkiin ja Floridaan lomalle.
Vanhin poika perheineen lähtee lokakuussa Kyprokselle.
Milloin minä pääsen ulkomaille? Ehkä ensi vuonna, ehkä en milloinkaan.
Maanantaina menen vesijumppaan ja sieltä pikapikaa venytykseen.
Sunnuntaisin iltapäivällä alkaa kuntosalilla uusi tanssijumppa! Sinnekin menen ja JÄRKYTTÄVÄÄ: Viikon päästä perjantaina aion kokeilla ratsastusta. Saan kokeilla 15 minuuttia 5€:lla. Jos se on kivaa ja jos pystyn ratsastamaan, niin ratsastan joka perjantai tunnin!
Tiistaina on vyöhyketerapia.
Miksi kirjoitin nämä kaikki tähän? Siksi, että koska en pääse milloinkaan ulkomaille (mies ei lähde), niin ilahdutan itseäni kotimaassa ko. asioilla.
Syksynjatkoja

TarjaT

Sivun alkuun

IP kirjattu

MaijaL
Nivelklubin kirjoittaja
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #149 - 30.08.2007 klo 17:13:54
Tulosta viesti  
TarjaT mihin sinä sitä miestä siellä ulkomailla tarvitset? jos mies ei lähde niin lähde jonkun ystävän tai perheenjäsenen kanssa tai sitten vaikka yksin, saa ainakin tehdä sitä mitä haluaa ja nauttia lomasta kunnolla.
Tsemppiä laihdutukseen, sama projekti myös jatkuu täällä uudella innolla kun on uusi lonkka jolla kuntoilukin nyt sujuu  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4 
Lähetä aiheTulosta