Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 4 Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 100 vastausta) Pinnoiteleikkaus 29.6.2006 (Luettu 74 461 kertaa)
TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

innoiteleikkaus 29.6.2006
10.06.2006 klo 22:45:53
Tulosta viesti  
Kirje Coxasta kertoi, että minulle on varattu leikkausaika lonkan pinnoitetekonivelleikkaukseen 29.6. Kävin hammaslääkärissä, ei reikiä, ei tulehduksia. Menen ensi viikolla TK:hon kyselemään kainalosauvoja ja muuta tilpehööriä lainaksi kotiin jo etukäteen. Mitä muuta pitäisi tajuta tehdä?  Painoa en ole saanut putoamaan, onkohan sillä mitään merkitystä, jos nyt ryhdistäydyn ja pudotan pari, kolme kiloa? Lisäänkö liikuntaa silläkin uhalla, että kivut lisääntyvät vai yritänkö pitää kivut mahdollisimman pieninä? Olen syönyt maaliskuun alusta saakka joka aamu yhden Arcoxia 90 mg ja kolme Panadol Forte 1 g vuorokaudessa ja iltaisin Triptyl 10mg Onko tärkeintä, että tulehdus lonkassa on mahdollisimman pieni, tarkoitan, että kannattaako lääkkeitä syödä säännöllisesti leikkauspäivään saakka? Kirjoittelen vielä ennen leikkausta tuntemuksiani ja toivottavasti pystyn kirjoittamaan sitten leikkauksen jälkeen kokemuksiani. Tarja

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellu
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Re: Pinnoiteleikkaus 29.6.2006
Vastaus #1 - 11.06.2006 klo 13:08:10
Tulosta viesti  

Upee ilma, kone auki ja poikkeen pihahommien välissä taas koneella. Silmänisku
*Tuli mieleen, kun tässä orapihlajan kanssa tappelin ja sain ihon raappamille, että onhan iho ehjä ts. ihon tarkastus piti ainakin mun tehdä terveydenhoitajalla ennen leikkausta!
*Oletkos saanut kirjalliset ohjeet!? Kannattaa noudattaa niitä!Korokkeet sohviin tuoleihin sänkyyn,Wc-istuimeen ehdoton, suihkuistuin tms....sukanvetolaite...
*Lääkkeet kai muuten ovat sallittuja ihan normaalisti, paitsi asetosalisyyli 3 vk ennen leikkausta lopetettava!
Onnea operaatioon! Pysytään "linjoilla"! Silmänisku

ellu
Sivun alkuun

IP kirjattu

matti
Ex-jäsen

Vastaus #2 - 12.06.2006 klo 13:20:15
Tulosta viesti  
Moi!

Ota kipulääkettä ja liiku, sillä se auttaa myös paranemaan nopeasti. Tramal voisi auttaa. Liiku nyt, koska leikkauksen jälkeen sitten tulee pakostakinliikuttua vähän, koska lihakset eivät ole kunnossa.
t:matti

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #3 - 12.06.2006 klo 17:30:24
Tulosta viesti  
Kiitos neuvoista! Tänään menen uimaan(ulos), jos vesi ei ole liian kylmää. Huomenna tai keskiviikkona kuntosalille samoin perjantaina. Varasin myös ensi maanantaiksi vyöhyketerapia-ajan ja ensi viikon tiistaina menen jalkahoitoon. Miten nopeasti leikkauksesta oikein toipuu? Ensimmäinen yö leikkauksen jälkeen pelottaa: onko niin huono olo, että ei voi juoda mitään? Montako vuorokautta voi nukkua ainoastaan selällään? Milloin voi kävellä ilman keppejä? Kiitos etukäteen vastauksista! Tarja

Sivun alkuun

IP kirjattu

antero_m
Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #4 - 12.06.2006 klo 18:34:48
Tulosta viesti  

Sitä kun osaisi neuvon joka käänteeseen,olisikin aikamoinen tieotoniekka. Mutta olen kyllä sitä mieltä,että noihin lääkkeisiin liittyvät kysymykset,ja etenkin hyvää tarkoittavat vastaukset niihin meidän maallikoiden lausumina on aika henk.kohtasia kokemuksia. Joten kannattaa niissä kääntyä oman lääkärin puoleen,että ei tulisi mittän hankaluuksia.
Ja Tarjalle sanoisin,,älä suotta ota liian kovia suoritustavotteita ennen leikkausta,kunhan leikkaus on takapäin ja kuntoudut sitten on asia erikseen. Ja omasta kokemuksesta voin sanoa,ne tavoitteet on helpompi saavuttaa kun ei aina pakota ja kolota. Alkuun on vaan syytä pitää vähän käsijarrua päällä,että ei liikaa innostu. Toivotan kaikkea hyvää,ja pidä mieli virkeänä,ajattele vaikka myönteisiä asioita joka päivä niin jaksat sitten paremmin sitä kuntoutumistyötä tehdä.

antero

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #5 - 13.06.2006 klo 07:23:59
Tulosta viesti  
Kävelin mäen ylös ja louhoksen toiselle puolelle eli puoli kilometriä ja uin vajaan kilometrin ja kävelin mäen alas ja huristelin autolla kotiin, aurinko paistoi lämpimästi ja tuntui hyvältä, mutta liikunta kostautui yöllä: vaikka otin kaksinkertaisen määrän lääkkeitä eli klo 21.00 panadolin ja triptylin ja vielä 23.30 samat ja laitoin kolme kylmäkallea lonkan päälle, niin enpä juuri nukkunut viime yönä kipujen takia. Silti pakko mennä tänään ja koko loppuviikon töihin pyörällä. Pyöräilen myös puoleltapäivin töistä terveyskeskukseen lääkäriin. JOs tähän saakka olen vielä miettinyt, että kannattaako kuitenkaan mennä leikkaukseen, niin tulin viime yönä siihen tulokseen, että kyllä kannattaa. Terveisiä Anterolle, olen päättänyt , että leikkauksen jälkeen alan kuntoilla tosissani. Jos tulen niin terveeksi kuin olin esim. kymmenen vuotta sitten, niin syksyllä kävelen joka päivä töihin ja takaisin eli kuusi kilometriä päivässä. Tarja

Sivun alkuun

IP kirjattu

Daisy
Nivelklubin aktiivikirjoittaja
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #6 - 13.06.2006 klo 08:43:07
Tulosta viesti  
Hei Tarja!

Kysele vaan niistä lääkkeiden käytöstä lääkäriltä. Niin on varmempi. Minä kävin viikkoa ennen toimenpidettä sairaalan poliklinikalla lääkärin, hoitajan ja fysioterapeutin luona, jolloin sain hyvät ohjeet sekä suullisesti että kirjallisesti. Fysioterapeutilta ihan kädestä (jalasta) pitäen  Silmänisku. Eikö Coxassa ole samanlainen käytäntö? Voit kai ainakin soittaa ja kysyä sinua askarruttavista asioista.

Sinähän olet menossa pinnoitenivelleikkaukseen. Minulle tehtiin sellainen 27.2.06. Nyt en enää muista koko lonkkaa. Tulin juuri 7 kilometrin sauvakävelyltä. Herätyskello oli soimassa 5.15. jotta kerkeän lenkkeillä ennen töihin lähtöä. On niin kiva, kun pääsee liikkumaan kivuitta  Kliseinen

Minun piti maata selinmakuulla 1 vuorokausi. Kun röntgenkuva oli otettu, sain nousta jalkeille. Ensimmäisenä yönä tosin hoitaja käänsi minut terveelle kyljelle vähäksi aikaa tyyny jalkojen välissä. Terveelle kyljelle sain kääntyä, kunhan leikattuun lonkkaan ei tullut liian suurta sisäkiertoa (tyyny polvien väliin). Pari viikkoa nukuin selinmakuulla ja terveellä kyljellä vaihdellen. Sitten aloin nukkua myös vatsallaan. En muista missä vaiheessa aloin nukkua leikatulla puolen. Muistaakseni 6 viikkoon - 2 kk ei ollut lupa. Ei sillä alkuun kärsikään nukkua.  Virnistys

Älä huoli ei se niin epämukavaa ole. Muutamien viikkojen rajoitukset nukkuma- ym. asennoissa ovat pientä kipuihin verrattuna.

Mulle sanottiin, ettei pidä verrata toipumista muiden toipumiseen. Se on niin yksilöllistä. Itse toivuin tosi nopeasti. Viikon-pari käytin keppiä sisätiloissa. Noin kuukauden ulkona kävellessä. Aluksi kahdella kepillä, sitten yhdellä.

Kaiken kaikkiaan voin sanoa, etten olisi uskonut, että leikkaus ja siitä toipuminen olisi näin helppoa. Joten koitapa sinäkin olla jännittämättä etukäteen. Kirjoittele tänne ja kysele, niin vastaillaan. Minäkin sain täältä todella arvokasta tukea ja tietoa, kun vuosi sitten itkua vääntäen tänne ilmestyin kirjoittelemaan  Virnistys. Ajatteles, pian sinäkin voit olla vertaistukena jollekulle, joka jännittää leikkaukseen menoa  Hymiö

Minkä ikäinen sinä muuten olet? Minä olen 39.

Hehkeätä hellepäivää kaikille!

t. Daisy

Sivun alkuun

IP kirjattu

Daisy
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #7 - 13.06.2006 klo 08:50:50
Tulosta viesti  
...sama pää kesät talvet.. unohdin sanoa siitä pahasta olosta. Sekin kai lienee yksilöllistä. Mulla ei ollut pahoinvointia leikkauksesta johtuen, mutta kipulääkkeet aiheuttivat kyllä oksentelua. Mulla siihen auttoi pahoinvointilääke. Pyydä pahoinvointilääkettä, jos eivät sitä tarjoa. Aina sekään ei kuulemma auta, mutta mulla ainakin paha olo loppui heti kun sain lääkettä. Pyysinkin pahoinvointilääkkeen jo samassa yhteydessä kun sain kipulääkkeen, niin ei sitten enää huono olo tullutkaan.

t. Daisy

Sivun alkuun

IP kirjattu

matti
Ex-jäsen

Vastaus #8 - 13.06.2006 klo 12:06:54
Tulosta viesti  
Moi!

Mulla henkilökohtaisesti ei ollut pahoinvointia, kipu pysyi oikeilla lääkkeillä poissa. Terveyskeskuslääkärit kirjoittavat turhaan tulehduskipulääkkeitä sekä antibiootteja, joista mahaan tulee jatkossa ongelmia. Kipuun erikoistunut lääkäri kertoi, että kivun tunne pitää saada pois. Ontua ei saa, koska tällöin toinen jalka sekä selkä menee virheasentoon ja niihin tulee ongelmia. Kipuja on eri lajeja, kysypä lääkäriltä neuvoja.
Mulla on jatkossa edessä toisen leikkaus, paljon helpompi mennä kuin ekaan.
Se mikä Suomessa mättää on kuntoutuksen puute leikkauksen jälkeen. Siitä on menossa tieto päättäjille asti. Kaikilla ei ole kotikunnissa uimahalleja.
Aurinkoa

T:matti

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #9 - 13.06.2006 klo 21:38:46
Tulosta viesti  
Kiitos vastauksista! Hyvä Ellu, kun mainitsit suihkuistuimen, se täytyy hankkia! Ja Sallalle kiitos rautatablettineuvosta; en missään tapauksessa halua verta, mutta luulen, että veriarvoni ovat valmiiksi melko korkealla, täytyy mittauttaa. Kiitos Daisy, kun jaksoit vastata aamulenkin jälkeen. Siskoni on kampaaja ja hän käy joka aamu lenkillä ennen töihin lähtöä. Syyskuussa minäkin? Daisy, osasit kertoa mulle juuri niitä yksityiskohtia joita olen pohtinut. Olen ollut pari kertaa leikkauksessa, joissa minut on nukutettu ja olo on ollut huono, minua kauhistuttaa ensimmäinen yö leikkauksen jälkeen, mutta ilmeisesti puudutuksen jälkeen ei ole niin huonoa oloa? Kirjoitellaan lisää, jos helteiltä keritään. Olin tänään töitten jälkeen soramontulla syvänvedenkävelyllä. Tarja

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #10 - 14.06.2006 klo 20:24:00
Tulosta viesti  
Matti, näin jälkeenpäin, olisitko antanut leikata molemmat lonkat yhtäaikaa niinkuin Antero? Minulla molemmat ovat kuluneet, mutta ainoastaan oikea on kipeä. Minulla on ns. valgus-lonkat, mitä se nyt sitten tarkoittaakaan, mutta jo yli kymmenen vuotta sitten mulle sanottiin, että "lieviä, mutta selviä kulumia molemmissa lonkissa". Mietin tässä, mitä sanon, jos lääkäri ehdottaa, että leikataan molemmat lonkat samana päivänä. Anterolla meni kaikki ok. Olen ymmärtänyt, että Coxassa 15% lonkkaleikkauksista on sellaisia, että molemmat yhtäaikaa. Onkohan olo ja toipuminen silloin paljon hankalampaa kuin jos olisi leikattu vain yksi?
Tilasin internetistä Feelmax silver terveysvaikutteiset varvassukat, tulivat tänään, ovat hyvät. "Hopea vähentää bakteerien kasvua, hillitsee ihottumaa ja on tehokas hillitsemään jalkasienen kasvua", sanovat mainoksessa. Pidän näitä varulta, että varvasvälit säilyvät ehjinä.
Olin tunnin kuntosalilla. Lonkka on kipeä. Oikein odotan aikaa leikkauksen jälkeen. Syksyllä minusta tulee himokävelijä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Marja-Liisa
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelet norjina!

Sijainti: Turun Seudun Nivelyhdistys ry
Vastaus #11 - 14.06.2006 klo 20:36:51
Tulosta viesti  
Sanonpa sulle kuten meillä yksi molemmat jalat samalla kertaa leikattu sanoi : "Nyt en voi ontua , kun molemmat leikattiin..ei tietäis minnepäin vaappua"

EIkä ne lääkärit leikkaa , jos ei näe toisen päältä ja papereista että kestää molemmat..ja ainahan sanotaan että jos menee hyvin niin mahdollisesti samalla kertaa toinenkin..

Mukavaa Juhannusta !!

Tule mukaan toimintaamme!!Turun seudun nivelyhdistys ry!!Liity jäseneksi, vain 10 € v.2009!! tili 430915-2165406. Rörliga leder och ett glatt humör är målet för vår verksamhet!0505939003
Sivun alkuun
IP kirjattu

Daisy
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #12 - 15.06.2006 klo 09:19:18
Tulosta viesti  
Moi taas!

Miksi molemmat pitäisi leikata jos vain toiseen koskee? ??? Mulle ainakin ortopedi sanoi, että leikkaus tehdään vain kivun hoidoksi. Siis minun tapauksessani. Olisin siis voinut loikkia raihnaisella lonkallani vielä vaikka kuinka kauan, jos olisin kärsinyt.
Mullakin on muuten valgus-tyyppiset lonkat. Se tarkoittaa sitä asentoa, sisäänpäinkääntynyt tai jotain sinne päin.

Minunkin oikeassa lonkassani on lievää kulumaa. Oli nähtävissä jo ennen kuin tuo vasen (jo leikattu) näytti mitään kuvissa. Oikea ei vain ole kipeä, eikä kuluma ole edennyt. Kuitenkin tulevaisuudessa leikattavaksi tullee tuo oikeakin, kun kerran ei ole ihan normaalin muotoinen ja asentoinen. Lääkäri totesi, että jospa sitten 30 vuoden kuluttua  Silmänisku. Aika optimistista  Virnistys, mutta toivotaan niin.

Jos molemmat leikataan yhtäaikaa, joutuu nukkumaan aika pitkään vain selällään. Äidiltäni leikattiin molemmat polvet yhtä aikaa ja hyvin selvisi. Sanoi selän väsyneen, kun joutui ensimmäisen viikon lähestulkoon pötköttelemään selällään, mutta ei muita ongelmia ollut.

Kun sinut on leikattu, muista, seurailla haavaa, ettei pääse tulehtumaan. Mulla haava ei meinannut umpeutua. Jäi kolme 0,5 - 2 cm syvää onkaloa, joiden takia jouduin käymään 6 viikon ajan haavahoidossa. Tulehdusta ei onneksi ollut. Varmuuden vuoksi söin antibioottikuurin.

Mulla on aina ollut alhainen hemoglobiini, useimmiten alle 120. Leikkauksen jälkeen muistelen, että sanoivat olevan 100 kieppeillä ja se kuulemma oli siinä tilanteessa hyvä. En tiedä. Ei mulla ainakaan mitään oireita ollut. Enkä tiedä sainko verta? En ainakaan osastolla.

Minäkin odotin sitä, että pääsen kivuttomasti kävelemään, ja kyllä se on mukavaa ollutkin  Kliseinen Pian sinäkin, Tarja, huitelet lenkkipoluilla. Silmänisku

T. Daisy

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #13 - 18.06.2006 klo 19:47:08
Tulosta viesti  
Hei Daisy
Ehkäpä olen järkeillyt, että kun leikkauksen jälkeen lopetan lääkkeiden syönnin, niin kipu alkaa vasemmalla puolella, siis kipu vasemmalla on pysynyt kokonaan poissa, kun oikean lonkan takia syön niin paljon lääkkeitä. Mutta voihan se olla niinkin, että vasen ei heti kipuilekaan.
Kävin tänään soramontulla vesijuoksemassa ja äsken kuntosalilla syvävenytyksessä. Huomenna ruokatunnilla on vyöhyketerapia ja tiistaina jalkahoito. Juhannuksen aikana olen kolme päivää reissussa, 27.6. on toisen kerran vyöhyketerapiaa ja sitten 28.6. nousen aamujunaan kohti Tamperetta. Ilahdun kommenteista, toivottavasti jaksatte niitä kirjoitella, 26.6. ja 27.6. minulla on kiireiset illat, joten tuskin kerkiän täällä kotona käydäkään koneella, mutta töissä voi käydä lukemassa näitä sivuja silloin, vaikka siellä en viitsi kirjoitella mitään.
Kahden viikon kuluttua olen jo (toivottavasti) sairaalassa hyvässä kunnossa, tod.näk. kuskaavat sitten maanantaina suoraan kotiin, en mielelläni haluaisi oman paikkakunnan sairaalaan ollenkaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Minna Miettinen
Vieras

Vastaus #14 - 22.06.2006 klo 10:38:29
Tulosta viesti  
Leikkaus tehdään aina kivun takia, mutta voiko nivel kulua liikaa, niin että pinnoitetta ei voikaan enää laittaa? Eli pitääkö huolehtia siitä, että menee leikkaukseen ajoissa, ennenkuin nivel on liian kulunut, vaikka kivut eivät olisikaan vielä sietämättömiä?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helena Huotari
Vieras

Vastaus #15 - 22.06.2006 klo 16:10:04
Tulosta viesti  
Mitä tarkoitat Salla, että kunto jäi leikkauspöydälle? Oletko ollut huonossa kunnossa leikkauksen jälkeen?
Kirjoittajat, minkä ikäisiä olette? Mutu on, että tämmöisillä internetin palstoilla ei yleensä ole yli 55-vuotiaita? Olen ymmärtänyt, että pinnoitetekonivel sopii nuorille eli juuri alle 55-vuotiaille. Daisy on 39v, mutta entäs te muut? Olen luullut, että tekolonkkia laitetaan yleensä vain vanhoille, mutta..

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #16 - 22.06.2006 klo 18:51:53
Tulosta viesti  
Iltaa kaikille!
Tiistaina kävin jalkahoidossa, tällä kertaa vanhanaikaisesti liotettiin jalkoja ensin kuumalla vedellä ja jollakin aineella täytetyssä pesuvadissa ja kuinka ollakkaan pikkuvarpaiden välistä iho on rikki! Olen tupsuttanut kalkkia eilen ja tänään varpaisiini.
Kolme huonoa yötä on takana, kipu on ollut kova ja olen herännyt kymmenen kertaa yössä; sitä suuremmalla syyllä odotan ensi torstaita ja sitä leikkausta. Viikon päästä leikkaus on jo ohi, toivottavasti olo on silloin ok. Aamulla aikaisin lähdemme reissuun, sitä ennen pitää tänään imuroida ja vaihtaa sänkyihin lakanat, sitten ma tai ti sängynjalkoihin ne korotukset, samoin wc-pönttöön.
Aurinkoisia tai sateisia, mutta silti valoisia päiviä tielle kaikille! Tarja

Sivun alkuun

IP kirjattu

Marja-Liisa
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelet norjina!

Vastaus #17 - 22.06.2006 klo 19:40:14
Tulosta viesti  
kuuleppa käy tk näyttämässä varvasväliäsi..voipi olla jopa este leikkaukselle..jos saisit vielä lääkityksen... pidäppä kiirettä...

Tule mukaan toimintaamme!!Turun seudun nivelyhdistys ry!!Liity jäseneksi, vain 10 € v.2009!! tili 430915-2165406. Rörliga leder och ett glatt humör är målet för vår verksamhet!0505939003
Sivun alkuun
IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #18 - 22.06.2006 klo 22:32:27
Tulosta viesti  
Marja-Liisa, kiva kun huolehdit. Jo pari viikkoa sitten kävin "varulta" lääkärissä ja sain varulta Daktarinia, siis varpaanvälini eivät olleet auki, korkeintaan yhdessä varpaassa  oli hiukan "nahkaa" irti. Käytin kuitenkin varmuuden vuoksi kaksi kertaa päivässä Daktariinia varpaitten väliin reilun viikon ajan. Sitten menin tiistaina sinne jalkahoitoon kosmetologille siksi, että ajattelin, että kosmetologi saa varpaankynnet nätiksi. Jo pari vuotta sitten kävi niin, että kun olin kosmetologilla jalkahoidossa liotellut jalkojani, niin parin päivän päästä olivat kantapäät halki. Kävin sen jälkeen eräällä nuorella miehellä jalkahoidossa (hän on opiskellut ammattikorkeakoulussa kolme vuotta jalkahoitoa) Poika sanoi, että jalkoja kuivahiotaan ja pesullakin nopeasti huuhtastaan jalat ja ei erikseen niitä saippuoida. Näin olen tehnyt ja noin neljä kertaa vuodessa käyn tällä pojalla ja hän hioo kantapäät tarvittaessa ja leikkaa isonvarpaan kynnet. Mutta koska tämä poika ei maksa alv:tä, niin hän ei voi periaatteessa leikata ja viilata kaikkia kynsiä niinkuin kauneushoitaja tekee ja siksi menin kosmetologille ja vain varpaita liotettiin. Heti tiistaina huomasin että molemmista jaloista ovat pikkuvarpaanvälit auki. Apteekin myyjä neuvoi, että älä laita mitään voiteita vaan ainoastaan talkkia. Nyt en tiedä laitanko kohta talkkia vai daktariinia. Meinaatko, että lääkäri antaisi jonkun lääkekuurin, vai mitä? Onko maanantaina myöhäistä käydä lääkärissä? Menen 23.00 nukkumaan, jos näet tämän kirjoitelmani vielä tänään, niin annapa hyvä neuvo kummin teen D vai talkki?! Käyn aamulla klo 6.20 koneella jos suinkin kerkiän, muuten olen tässä vasta sunnuntai-iltana. Tarja

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #19 - 25.06.2006 klo 22:40:43
Tulosta viesti  
Iltaa! Näin perjantaina yhtä lääkäriä ja hän antoi hyvän neuvon: Osta PUUTERIDaktariinia. Olen käyttänyt sitä siitä saakka ja nyt näyttää hyvältä. Leikkaustakaan en jännitä tällä hetkellä. Kirjoitellaan t Tarja

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helena Huotari
Vieras

Vastaus #20 - 26.06.2006 klo 16:08:48
Tulosta viesti  
Tsemppiä leikkaukseen! Soitellaan ja kirjoitellaan ja lähetetään pieniä paketteja!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hannele
Ex-jäsen

Vastaus #21 - 26.06.2006 klo 16:30:13
Tulosta viesti  
Tarjalla onnea leikkaukseen ja kiitos hyvästä neuvosta.

Eipä itsellekään heti tullut mieleen, että Daktariinia on puuterimaisena.Sehän on paras kesähelteellä hautovassa ilmassa varpaiden väliin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Sijainti: Lappi
Vastaus #22 - 26.06.2006 klo 18:42:10
Tulosta viesti  
Kliseinen Onnea Tarja leikkaukseen,
hyvin se menee.
Minäkin olin 20.6 jalkaterän luudutuksissa ja isovarpaan oikaisussa ja nyt sitten jalka on n.8 viikkoa kipsisaapaassa ja jalkaterässä on 11 titaaniruuvia ja 2 titaanilevyä ja luusiirettä saman jalan polven alapuolelta.
Hyvin se minulla meni ja nyt olen jo hyvää vauhtia toipumassa.
Hetken päästä sinäkin olet jo toipilaana!!

Paljon se kärsii, paljon se kestää, mutta lopussa kiitos seisoo.. Pusu

Päivä kerrallaan, jokaiselle päivälle riittää oma huoli.
Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #23 - 26.06.2006 klo 20:20:27
Tulosta viesti  
Kiitos toivotuksista ja kiitos Anterolle: Sinä kerroit minulle Tampereen Coxasta ja siitä, että kannattaa olla lujana, kun oman paikkakunnan lääkäriltä pyytää lähetettä. Tässä sitä ollaan lähtökuopissa ja pian kävelen joka päivä viisi kilometriä. Laitoimme juuri äsken sänkyyn korotukset ja samoin vessanpyttyyn. Aurinko paistaa ja elokuussa tanssitaan. t Tarja

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helena Huotari
Vieras

Vastaus #24 - 27.06.2006 klo 10:17:14
Tulosta viesti  
Ellerukka, kylläpä sinulla on paljon ruuveja jalassasi ja kipsi. Tekolonkan asennuksen jälkeen ei kai tule mitään kipsiä? Kuinka pian selviää yksin kotona lonkkaleikkauksen jälkeen? Siis pääsee yksin sängystä ylös vessaan ja saa ruokaa jääkaapista kannettua pöytään ja tuolin korotuksen laitettua aina siihen tuoliin mihin on istumassa, kuten keittiöön ja sitten tietokoneen tuolille ja ehkä olohuoneeseen, jos ja kun haluaa katsella telkkaria? Entäs sitten, kun pitää mennä suihkuun, saako itse kuivattua itsensä kokonaan, myöskin varpaanvälit ja saako hiukset föönättyä yksin?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Daisy
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #25 - 27.06.2006 klo 11:20:49
Tulosta viesti  
Hei Helena!

Kuinka pian selviää omatoimiseksi riippuu kai monesta asiasta (millainen leikkaus, kunto ennen leikkausta, ikä jne.). Minua pidettiin pinnoiteleikkauksen jälkeen sairaalassa 3 yötä. Toisen päivän iltapäivästä alkaen olin jo lähes täysin omatoiminen. Ensimmäisiä kertoja kun läksin jalkeille ja vessaan, hoitaja oli mukana. Hyvä niin, koska vintti pimeni eka reissulla  Virnistys, mutta jo muutaman tunnin päästä sain viiletellä omin avuin pitkin osaston käytäviä Silmänisku - no jaa, meno oli kyllä melko verkkaista vielä silloin, mutta tosi nopeasti toivuin.
Sängystä pääsin kyllä heti ylös omin voimin. Kotona housujen pukemisessa pyysin apua mieheltä ja lapsilta parin viikon ajan. Samoin kenkien kanssa. En uskaltanut kumarrella kovin alas. Kesällä on helpompaa. Hanki jotkin helposti jalkaan sujautettavat pistokkaat.
Sohvalta kampesin aluksi ylös aika paljon käsivoimia käyttäen. Suihussa kävin yksin jo sairaalassa.

Mutta kuten sanottu, riippuu tapauksesta. En tiedä miten erilaista toipuminen on perinteisen varrellisen tekonivelen asennuksen jälkeen. Minä olen myös nuori (lonkkaleikatuksi) ja olin harrastanut paljon liikuntaa koko ikäni, joten suht hyvässä kunnossa. Millainen nivel sinulle laitetaan? Entä miten hyvin pääset liikkumaan nyt ennen leikkausta?

t. Daisy

Sivun alkuun

IP kirjattu

Helena Huotari
Vieras

Vastaus #26 - 27.06.2006 klo 13:03:44
Tulosta viesti  
Pinnoite, mitä todenn. Hyvä vinkki nuo pistokkaat. Liikun melko hyvin, mutta jos kävelen liikaa, siitä seuraa melkoista yösärkyä. Istuitko sohvalla? ja miten pian vai olitko pitkällään?

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #27 - 27.06.2006 klo 18:45:15
Tulosta viesti  
Daisy, taas sain hyvän neuvon sinulta: Ostin tänään valmiiksi tänne kotiin "pistokkaat" eli kengät, jotka vain työnnetään helposti jalkaan. Tulin juuri vyöhyketerapiasta ja lähden erääseen tapahtumaan 19-20 ja sen jälkeen alan pakata, aamulla juna lähtee...

Sivun alkuun

IP kirjattu

matti
Ex-jäsen

Vastaus #28 - 27.06.2006 klo 20:30:48
Tulosta viesti  
Onnea leikkaukseen. Lääkärit osaavat asiansa, huomaat että äkkiä se on ohi ja pääset kotiin toipumaan.
Itsekin olen kirjoitellut tänne ja saanut ensihätään apua.
Kaikki neuvot kannattaa ottaa vastaan. Lääkkeitä tarpeeksi, niin ei kipu haittaa.
t:matti

Sivun alkuun

IP kirjattu

Daisy
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #29 - 28.06.2006 klo 08:25:45
Tulosta viesti  
Juu kyllä istuin sohvalle heti kotiin päästyäni. (Jos on kovin matala ja pehmeä sohva, voi olla vaikeaa.) Lonkkatyyny oli turhan korkea, joten en päässyt kunnon löhöämisasentoon, joten laitoin pepun alle tavallisen tyynyn. Leikatun jalan nostin usein sohvalle. Istumaan käydessä "jarrutin" käsillä pitäen kiinni sohvan selkä- ja käsinojista. Samoin ylös nousin leikattu koipi ojennettuna (ettei tule yli 90 asteen kulmaa) käsillä punnertaen. En siis ponnistanut sillä leikatulla jalalla. Pitkällään en päiväaikaan ollut lainkaan, koska yöllä sai tarpeekseen olla selällään, joten vähän säästelin sitä asentoa.

Minä olinkin kuulemma "poikkeuksellisen" kivuton hoitajien mukaan. En juuri tarvinnut voimakasta kipulääkitystä sairaalassa. Ensimmäisenä päivänä sain sitä varmuuden vuoksi, mutta sitten kieltäydyin, koska se aiheutti minulle huonovointisuutta, enkä levossa tuntenut mitään kipua.

Ei siis kannata huolestua, jos itsellä ei suju kaikki yhtä kivuttomasti kuin jollain toisella. Tuntuu olevan kovin yksilöllistä tuo kipuilu ja toipuminen, mutta yleensä ottaen aika nopeasti ovat tainneet monet pinnoiteleikkauksesta toipua.

Onnea leikkaukseen Tarja ja Helena! Koska sinut Helena leikataankaan? Tarjallahan on leikkaus jo torstaina - siis huomenna.

t. Daisy

Sivun alkuun

IP kirjattu

Tia-Maria
Vieras

Vastaus #30 - 28.06.2006 klo 09:19:01
Tulosta viesti  
Onnea Tarja leikkaukseen. Onko sinulla pitkä toipumisaika leikkauksesta?
Suvussani on vastaavanlaisia nivelvaivoja joten olen miettiyt että onko painolla merkitystä tässä vaivassa? Ja onko se suvussa periytyvää?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Iines
Vieras

Vastaus #31 - 30.06.2006 klo 12:48:38
Tulosta viesti  
Hei!
Olen mielenkiinnolla seurannut näitä keskusteluja ja nyt mielenkiinnolla odotan että kuinka Tarja sinun leikkaus meni ja kuinka voit?
Toivottavasti hyvin! Pikaista paranemista ja kertoilehan kuulumisiasi kun vain voit!

T. Iines

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kone ei tunnistanut minua
Vieras

Vastaus #32 - 05.07.2006 klo 21:53:59
Tulosta viesti  
Kiitos toivotuksista kaikille! Leikkaus meni erittäin hyvin, ei ollut huonoa oloa eikä kipuja yhtään. Ihana henkilökunta!! Sunnuntai-iltana tulin Coxasta suoraan kotiin. Kerron lisää joskus myöhemmin. Tänä aamuna ja monta kertaa päivän aikana on tuntunut pohkeessa viiltävää kipua; pitää huomenna selvittää, miksi ja miten on parasta menetellä levätä vai liikkua. Nyt peliä ja uutisia katsomaan. Hyviä kysymyksiä Tia-Maria, jospa joku vastaisi niihinkin. Sairaslomaa sain pari kuukautta, elokuun loppupuolella on Tampereella tarkastus.

Sivun alkuun

IP kirjattu

matti
Ex-jäsen

Vastaus #33 - 05.07.2006 klo 23:23:57
Tulosta viesti  
Moi!

Hyvin meni, itsellä tuntui sairasloma 2.5 kk liian pitkältä. 2 viikkoa oli mielestäni liikaa. Sulla sopiva määrä.
T:matti

Sivun alkuun

IP kirjattu

Daisy
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #34 - 06.07.2006 klo 08:44:18
Tulosta viesti  
Hienoa, että kaikki meni hyvin  Hymiö. Tuntuuko sulla se pohjekipu pohjelihaksessa vai pohkeen ulkosyrjällä? Mulla koski leikkauksen jälkeen pohkeen ulkosyrjää pitkin nilkkaan asti. Leikannut lääkäri epäili johtuvan selästä, mutta itse en uskonut, kun selkä ei ole koskaan vaivannut. Toinen lääkäri sanoi, että leikkauksen jälkeen kipu voi säteillä nilkkaan asti. Mulla ennen leikkaustakin rasituksen jälkeen kipeä lonkka säteili säärtä pitkin nilkkaan. Leikkauksen jälkeinen kipu loppui  muutamassa päivässä. Kannattaa kysäistä siitä kivusta lääkäriltä, ettei olisi veritulppakipua. Onko sulla napapiikit käytössä?

Kunhan jaksat, niin kerrohan taas voinnistasi.

Nautiskele vapaasta nyt  Kliseinen

t. Daisy

Sivun alkuun

IP kirjattu

Kone ei tunnista enää
Vieras

Vastaus #35 - 06.07.2006 klo 12:20:58
Tulosta viesti  
Kiva Daisy, kun vastasit ja yleensä tunnistit minut. Olen yrittänyt kirjautua ja rekisteröityä, mutta ei onnistu. Mulla on just samanlainen kipu kun sulla oli, sekä ennen leikkausta, että nyt. Toivottavasti se menee minultakin pois parissa päivässä. Kävin eilen ulkona kävelemässä 50-100 m ja tänään pari sataa metriä. Kävely sujuu hyvin, mutta ne kaksi liikettä, joissa seisoilleen jalka laitetaan taakse, tuntuvat inhottavilta nivusessa. Kai ne liikkeet täytyy tehdä: kuusi erilaista 10-20 yhdellä kertaa ja tämä toistetaan 4-5 kertaa päivässä. Ja välillä pitkälleen. Jalkaa meinaa vähän puuduttaa, kun istuu enemmän kuin 20 minuuttia tuolissa. En ole keksinyt oikein hyvää asentoa lukea tai katsoa TV:tä ja en jaksa kovin kauan istua tässä koneellakaan. Tytön häät on elokuun loppupuolella ja lääkäri Coxassa sanoi, että hitaat valssit ainakin voin tanssia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Minä täällä taas: Tarja T
Vieras

Vastaus #36 - 06.07.2006 klo 12:24:04
Tulosta viesti  
Napapiikit on käytössä neljän viikon ajan.
Terveisiä Matille myös ja kiitos kannustuksesta

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hallinnoija
Nivelklubin administraattori
Poissa

Vastaus #37 - 06.07.2006 klo 13:33:41
Tulosta viesti  
Tarja: laitoin sinulle uuden salasanan maililla. Muillekin tiedoksi: jos kirjautuminen temppuilee, laittakaa mulle mailia

Sivun alkuun
IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #38 - 06.07.2006 klo 21:04:46
Tulosta viesti  
Nyt sujuu taas tämä sivulle saapuminen. Kävelin korttelin ympäri. Kävely sujuu hyvin. Sairaalasarjaa täytyy nyt mennä katsomaan, joten kirjoittelu siirtyy...

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #39 - 10.07.2006 klo 17:18:04
Tulosta viesti  
Niitit poistettiin eilen ja tänään olin uimahallissa ja kävelin vedessä vyön avulla puoli tuntia. Kipuja ei ole missään. Ja nyt on vasta yhdestoista päivä leikkauksesta. Tänään en ole ottanut mitään lääkettä. Kipulääkkeitä otetaan tarvittaessa, mutta se vieläkin ihmetyttää, että niitä napapiikkejä on määrätty neljäksi viikoksi. Tänne kotiin haettiin apteekista viime viikon maanantaina 2*10 pakkaukset, jotka maksoivat yli sata euroa, vielä on hakematta yksi kymmenen piikin paketti ja olen tässä miettinyt, että jos en hakisikaan, koska maksaa niin paljon ja mulla on alle 20 € rahaa ja saan rahaa vasta viimeinen päivä. Ostin tänään 25 kerran sarjalipun uimahalliin, aion käydä siellä kolme kertaa viikossa. Siis tuntuu siltä, että koska liikun, niin jospa se 20 piikkiä riittäisi, sitäpaitsi mielestäni se on vähän ikävä toimenpide se pistäminen.
Vettä sataa, ihanaa!

Sivun alkuun

IP kirjattu

ellerukka
Poissa

eteenpäin! sano mummo
lumessa!

Sijainti: Lappi
Vastaus #40 - 10.07.2006 klo 18:36:04
Tulosta viesti  
Tarja T.
Minullakin on 30 pv napapiikitys 20.6 tehdyn jalkaluudutuksen jälkeen ja vielä on jäljellä 10 pv.
Ajattelin myös jossakin vaiheessa että jätän piikityksen kun myös liikutan ja jumpautan jalkaani tosi paljon ja tuli tunne että turhaan maksan niin kalliista ja epämielyttävistäkin lääkityksistä, mutta keskusteltuani fysioterapeutin kanssa hän opasti kuitenkin ottamaan piikityksen loppuun, koska on olemassa vaara laskimotukokseen vaikka siihen ei oireita olisi.
Ja varmasti näitä tukoksia on sitten tullut koska lääke on aiheelliseksi katsottu.
Joten otan piikkini uskollisesti loppuun ja olen ne jo järjestänyt AAMUKAMPA järjestykseen ja joka päivä on yksi vähemmän kalliita kiusankappaleita pöydälläni.
Zemppiä jaksamiseen.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2006 klo 21:54:25 Kirjoittaja ellerukka »  

Päivä kerrallaan, jokaiselle päivälle riittää oma huoli.
Sivun alkuun

IP kirjattu

kesätär
Nuorempi Nivelklubilainen
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #41 - 10.07.2006 klo 19:25:21
Tulosta viesti  
Heippa!

Ihanaa, kun tosiaan taivaalta tuli vettä!

TarjaT, aika nopeasti olet mennyt uimahalliin uimaan niittien poiston jälkeen. Minulle sanottiin polvileikkauksen jälkeen, että ainakin pari viikkoa pitää olla menemättä yleisiin uimahalleihin niittien oton jälkeen. Pöpövaaran takia!!!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Marja-Liisa
Aktiiviklubilainen
Poissa

Nivelet norjina!

Vastaus #42 - 10.07.2006 klo 19:41:27
Tulosta viesti  
Turussa ortopedin ohje :aikaisintaan 3 viikkoa leikkauksen jälkeen ja haavasta pitää olla rupikin jo poissa!!

Sivun alkuun
IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #43 - 10.07.2006 klo 19:51:38
Tulosta viesti  
Kesätär, minäkin aprikoin pöpövaaraa, mutta menin kumminkin, koska tuntuu, että en jaksa riittävästi kävellä keppien kanssa ja voimistella ja koska on kuuma ja rakastan uimista... Huomenna en mene, kuulostolen, mutta tod.näk. taas keskiviikkona olen uimahallissa, jos saan kyydin, vai käyköhän niin, että ajan itse?, miehelläni on yövuorot ja kun hän nukkuu päivisin ja auto on pihassa..?. Saatanpa minäkin ne napapiikit ostaa, soitan huomenna lääkärille ja kysyn hänen mielipidettään.
Nykyään nukuttaa hyvin: aamulla heräsin jo viideltä, kun räkätit tappelivat pensaassa ikkunan alla ja ikkuna oli auki, menin kahdeksalta nukkumaan uudestaan ja nukuin puoli yhteentoista, juuri äsken nukun tunnin sohvalla. Ihanaa, kun mikään ei revi enää lonkassa ja herätä. Muistanko ollenkaan enää, kuinka kymmenen minuutin kuluttua, kun oli mennyt nukkumaan, piti liikuttaa jalkaa, kun siellä joku repi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #44 - 12.07.2006 klo 09:51:46
Tulosta viesti  
Tylsää, on satanut kaatamalla monta tuntia. Nälkä tai oikeastaan mieliteko möngertää mahassa. Soitin Coxan sairaanhoitajalle: suositteli pistämään napapiikit koko neljä viikkoa. Uimaan saa mennä, jos haava on OK. Yritän ryhdistäytyä, sade lakkasi, nyt on pakko lähteä kävelylle, en saa keksiä tekosyytä, esim. että tiellä on vesilätäköitä ja yritän kertoa aivoilleni, että ei jokaiseen mielitekoon tarvitse työntää ruokaa suuhun, eikä varsinkaan suklaata. Fys.hoitaja sanoi, että neljä viikkoa on käveltävä kahden kepin avulla, että esim. ei saa viedä kahvikuppia keittiöstä olohuoneeseen, niin että olisi keppi ainoastaan terveen jalan puolella ja kahvikuppi toisessa kädessä. Pitää muistaa olla varovainen koko kuusi viikkoa!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #45 - 12.07.2006 klo 16:53:47
Tulosta viesti  
Rakas päiväkirja! Tämänhän voi aloittaa näinkin, vai mitä?
Aamupäivällä kävelin ulkona puoli tuntia. Iltapäivällä menin taas uimahalliin, mielestäni haava on siisti ja hyvin parantunut, ei eritä mitään ja ruvetkin( kun oikein tarkasti katsoo, niin ne näkyvät niitin reikien kohdilla pieninä pisteinä) ovat mitättömät. Kävelin 45 min. vesijuoksuvyö vyötärölläni. Sitten tänne kotiin ja söin mieheni tekemää nyrkkeilijä Eva D:n ohjeen mukaista kananmuna-silli-tilli-sipuli-kermaviili sörsseliä ja neljä uutta perunaa ja yhden tomaatin ja kymmenen mansikkaa. Tämän pitäisi riittää, jos olen fiksu, niin en syö muuta tänään, ehkä jotain pientä illalla. Päässä kuitenkin surraa ajatus, että apteekissa on tasapainoinen InZone suklaapatukka myynnissä alle kahden euron, jos saan kyydin, niin semmoisen haen tänään.
Ettet lukija luulisi, että olen aivan kivuton, niin pitää kertoa, että aamulla viideltä jalka oli kipeä ja otin lääkärin määkäämän kipulääkkeen Celebra 200mg. Ja aina iltaisin, kun menen nukkaumaan, laitan kylmäkallet lonkan päälle. Nukun lähes koko yön terveellä kyljellä, ehkä tää ei ole hyväksi?
Mitä kuuluu Aulikselle?
Daisyn mietteitä lukisin myös mielelläni!
Nyt lasillinen vettä ja voimisteluliikkeet läpi ja sitten hyvällä omalla tunnolla sohvalle pitkäkseen, mutta tietoisena siitä, että iltakävely täytyy muistaa ja jaksaa tehdä. Tositreenaja ei pinnaa!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #46 - 18.07.2006 klo 09:35:19
Tulosta viesti  
Hei vaan, rakas päiväkirja, kirjoitan Sinulle nyt ensimmäistä kertaa englantilaiselle pohjalle, saa nähdä onnistuuko?! Lauantaina, sunnuntaina ja eilen maanantaina kävelin päivittäin noin neljä kilometriä. Nyt olen lähdössä uimahalliin. Odotan innolla fysioihmisen tapaamista, joka on 27.7. Mieleen hiipii pikkuhiljaa suunnitelmia ulkomaanmatkasta, jospa ensi keväänä pääsisin matkaan. Yritän muistaa, että minun täytyy liikkua kahdella kyynärsauvalla vielä reilun viikon. Muutamia kertoja olen kyllä kävellyt keppi ainoastaan toisessa kädessä, koska kahvikuppi on ollut toisessa, kuten äsken, kun tulin tänne koneelle. Kaikki on mennyt hyvin, pitää muistaa, että en saa poimia lattialta mitään ja että kiertoliikkeitä ei saa tehdä ja että leikatulla jalalla ei saa ponnistaa.
Sormet mulla on aina aamuisin turvoksissa, ovat olleet jo kolmekymmentä vuotta. Tekisi mieli mennä vyöhyketerapiaan tai lymfaan, mutta en tiedä voiko ko. hoitoihin mennä näin pian leikkauksen jälkeen, tietääkö kukaan? Ylihuomenna torstaina tulee kuluneeksi kolme viikkoa leikkauksesta.
Nyt uimapuku päälle ja menoksi!

Sivun alkuun

IP kirjattu

mustikka
Poissa

Vastaus #47 - 18.07.2006 klo 12:15:31
Tulosta viesti  
TarjaT kirjoitti 18.07.2006 klo 09:35:19:
Hei vaan, rakas päiväkirja, kirjoitan Sinulle nyt ensimmäistä kertaa englantilaiselle pohjalle, saa nähdä onnistuuko?!

Pystyt vaihtamaan kielen suomeksi jos haluat. Laitoin ohjeet tähän ketjuun (ohjeviesti melko alhaalla sivulla 1).

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #48 - 23.07.2006 klo 14:09:30
Tulosta viesti  
Torstaina ja perjantaina kävelin kaksi tuntia molempina päivinä. Lauantaina iski lorvikatari, kävelin vajaan tunnin. Ja voimisteluliikkeitä en ole jaksanut tehdä niin paljon kuin käskettiin, mutta joka päivä kuitenkin jotain. Yhdestä asiasta en ole maininnut aikaisemmin mitään. Leikatun jalan pohkeessa on ollut iso mustelma. Samoin sääressä, jalan sivussa noin 5-10cm nilkasta ylöspäin ja se on erittäin kosketusarka (nyt kun olen juuri ja juuri yltänyt koskettamaan siihen) ja samoin kun teen sen venytysliikkeen, jossa ollaan sängyssä selällään ja polvet on koukussa ja laitetaan jalkapohjat yhteen ja venytetään sisäreisiä, niin säären ulkosyrjällä tuntuu kipua tai siis  jos vedettäisiin viiva polvesta varpaisiin, niin siitä viivalta kolme senttiä ulos päin ja nilkasta viisi senttiä ylös päin, niin siinä tuntuu kipua ja se sama kohta on kosketusarka. Onko tämä ohimenevää? vai tuleeko siihen kohtaan kenties suonikohju (enkös suonikohjut ole kipeitä?) vai onko tämä merkki jostakin tukoksesta? Onkohan tämä yleistä, siis että leikkauksen jälkeen on polvitaipeen alapuolella oikeastaan koko pohkeen ja säären kokoinen mustelma?
Olen muuten kävellyt pari kertaa muutamia metrejä täällä sisällä täysin ilman tukea ja tuntuu, että se onnistuu hyvin, en onnu. Torstaina fysioihminen antaa sitten lisäohjeita.

Sivun alkuun

IP kirjattu

TarjaT
Nivelklubin veteraani
*
Poissa

Nivelklubi rulettaa!

Vastaus #49 - 24.07.2006 klo 08:43:53
Tulosta viesti  
Velttous jatkuu.. en millään meinaa jaksaa lähteä kävelylle tai uimahalliin tai tehdä voimisteluliikkeitä. Tekisi mieli ostaa suklaata ja maata sohvalla ja lukea lehteä, mutta pakko pakottaa itsensä liikenteeseen!

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 4
Lähetä aiheTulosta